РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
22 травня 2024 р. Справа № 120/680/24
Вінницький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Дончика Віталія Володимировича, розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Енергія" до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
18.01.2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Енергія" звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області від 01.11.2023 року № 9837139/32604143, № 9837141/32604143 та № 9837140/32604143 відмовлено в реєстрації податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач вважає вказані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а тому звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 23.01.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до ст. 262 КАС України. Даною ухвалою також надано відповідачам строк на подання відзиву.
31.01.2024 року представник Головного управління ДПС у Вінницькій області подав відзив, у якому вказав, що ТОВ "Компанія "Енергія" надіслано на реєстрацію податкові накладні від 16.09.2023 року №1, від 18.09.2023 року №2, від 19.09.2023року №3, реєстрація яких була зупинена з причин: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 16.09.2023 року №1, від 18.09.2023 року №2, від 19.09.2023 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Вказав, що на розгляд комісії ГУ ДПС у Вінницькій області ТОВ "Компанія "Енергія" надіслано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
За результатом розгляду наданих платником документів Комісією ГУ ДПС у Вінницькій області направлено платнику "Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказав, причина направлення повідомлення: Платником податків не надано акт звірки по взаєморозрахункам з контрагентом/ ОСВ по рахунку 361, що підтверджує реальність здійснення господарської операції. Не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Акти прийому передачі насіння, ЗЗР, добрив для вирощування с/г культур. Акти витрат насіння та використання добрив. Акти приймання-передачі вирощеного врожаю. Не встановлено транспортування.
З врахуванням надісланих зауважень ТОВ "Компанія "Енергія" надіслало Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Комісією Головного управління ДПС у Вінницькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.11.2023 року № 9837139/32604143, № 9837141/32604143 та № 9837140/32604143 відмовлено в реєстрації податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року з підстав ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Відповідач наголосив, ТОВ "Компанія "Енергія" не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Акти прийому передачі насіння, ЗЗР, добрив для вирощування с/г культур. Не встановлено транспортування, товарно-транспортних накладних не надано.
Враховуючи вищевикладене, представник відповідача вважає, що відмовляючи в реєстрації податкових накладних, податковий орган діяв на підставі, та в спосіб, що передбачений чинним законодавством.
Одночасно, 31.01.2024 року представник Державної податкової служби України подав відзив, у якому вказав, що позовна вимога щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є втручання в дискреційні повноваження контролюючого органу, оскільки дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається рабо можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим, проектом нормативно-правового акта. У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийняття рішення, та у разі встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням суду у дискреційні повноваження.
За таких обставин, відповідач вважає, що відсутні підстави зобов`язувати ДПС України реєструвати податкові накладні, оскільки для прийняття рішення необхідно було дослідити документи, а тому просить суд відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою суду від 05.02.2024 року у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Вінницькій області про розгляд справи в порядку загального позовного провадження - відмовлено.
02.02.2024 року на адресу суду надійшла відповідь на відзиви, у якій представник позивача вважає доводи відповідачів є необґрунтованими, а адміністративний позов таким, що підлягає задоволенню.
21.05.2024 року представник Головного управління ДПС у Вінницькій області подав додаткові пояснення.
Суд, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, встановив наступні фактичні обставини справи.
ТОВ "Компанія "Енергія" зареєстроване як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 22.07.2003 року та є платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер 326041402284). Основний вид економічної діяльності згідно є вирощування зернових культу (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11).
04.09.2023 року між ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" (далі - Постачальник) та ТОВ "Компанія "Енергія" (далі - Покупець) укладений договір поставки №04/09.
Відповідно до п. 1.1. вказаного договору Постачальник зобов?язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію врожаю 2023 року (надалі - Товар) на умовах, зазначених у цьому Договорі.
Згідно п. 1.2. найменування, кількість, ціна та загальна вартість Товару буде визначатись згідно видаткових накладних.
Загальна сума договору складається із сум видаткових накладних, що є невід?ємними частинами даного договору (1.3. договору).
На виконання умов договору поставки № 04/09 від 04.09.2023 року ТОВ "Компанія "Енергія" було складено видаткові накладні на соняшник урожай 2023 року (неочищений) №ЕН000000001 від 16.09.2023 року на суму 645759,84 грн., з урахуванням ПДВ 79303,84 грн.; №ЕН000000002 від 18.09.2023 року на суму 3185 985,36 грн., з урахуванням ПДВ 391261,36 грн.; №ЕН000000003 від 19.09.2023 року на суму 853659,36 грн., з урахуванням ПДВ 104835,36 грн.
ТОВ "Компанія "Енергія" в результаті господарської операції, що виникла на підставі вищевказаного договору та на виконання вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, сформовано податкові накладні № 1 від 16.09.2023 року на суму 566 456 грн., з урахуванням ПДВ 79303,84 грн., № 2 від 18.09.2023 року на суму 2794724 грн., з урахуванням ПДВ 391261,36 грн. та № 3 від 19.09.2023 року на суму 748824 грн., з урахуванням ПДВ 104835,36 грн. та за допомогою програми електронного документообігу відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанціями від 05.10.2023 року, надісланими автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, документ доставлено до ДПС України, документ збережено, зупинено реєстрацію та зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підставою зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=9.5171%, "р"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16. ст. 201 ПК України та з метою підтвердження реальності здійснення операцій по вищезазначеним податковим накладним, 13.10.2023 року ТОВ "Компанія "Енергія" за допомогою програми електронного документообігу надіслав до Головного управління ДПС у Вінницькій області повідомлення № 9 про подання пояснення та копій первинних документів щодо податкових накладних від № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року, реєстрацію яких зупинено.
20.10.2023 року через електронний кабінет платника податків отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9763944/32604143 від 20.10.2023 року, №9763945/32604143 від 20.10.2023 року та №9763946/32604143 від 20.10.2023 року.
У повідомленнях додатково зазначено: Платником податків не надано акт звірки по взаєморозрахункам з контрагентом/ ОСВ по рахунку 361, що підтверджує реальність здійснення господарської операції. Не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Акти прийому передачі насіння, ЗЗР, добрив для вирощування с/г культур. Акти витрат насіння та використання добрив. Акти приймання-передачі вирощеного врожаю. Не встановлено транспортування.
У зв`язку з чим, 27.10.2023 року ТОВ "Компанія "Енергія" за допомогою програми електронного документообігу надіслало до Головного управління ДПС у Вінницькій області повідомлення № 11 про подання пояснення та копій первинних документів щодо податкових накладних від № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року, реєстрацію яких зупинено.
За результатом розгляду поданих пояснень, 01.11.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області прийнято рішення про відмову у реєстрації № 9837139/32604143, № 9837141/32604143 та № 9837140/32604143 відмовлено в реєстрації податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
15.11.2023 року ТОВ "Компанія "Енергія" подано скарги №№12, 13, 14 на рішення комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з вимогою скасувати рішення комісії регіонального рівня та зареєструвати податкові накладні, до якої долучено копії документів у підтвердження реальності здійснення господарських операцій по податковим накладним № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року.
22.11.2023 року Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги ТОВ "Компанія "Енергія" прийнято рішення № 81059/32604143/2, № 81061/32604143/2 та № 81111/32604143/2, якими скарги залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Підставою відмови у задоволення скарги зазначено: ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач вважає протиправними рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності, відбулась 01.02.2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно із п. 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абз. 2 п. 25 Порядку № 1165).
Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року слугувало те, що вони відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до критеріїв ризиковості здійснення операцій наступне: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відтак аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку № 1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Із наведеного слідує, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Таким чином, не зазначення у квитанціях, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, переліку документів, які слід надати для підтвердження інформації, що вказана у поданих податкових накладних, свідчить про неможливість прийняття в подальшому рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податків певних документів.
В той же час, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
При цьому, як свідчить зміст оскаржуваних рішень, підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку слугувало ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Разом із тим, надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, які не містять конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття, зокрема не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року.
Крім того, підставою зупинення реєстрації податкових накладних відповідач у повідомленнях від 20.10.2023 року зазначив, що платником податків не надано акт звірки по взаєморозрахункам з контрагентом/ ОСВ по рахунку 361, що підтверджує реальність здійснення господарської операції. Не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Акти прийому передачі насіння, ЗЗР, добрив для вирощування с/г культур. Акти витрат насіння та використання добрив. Акти приймання-передачі вирощеного врожаю. Не встановлено транспортування.
Суд зауважує, що 27.10.2023 року разом із письмовими поясненнями №11, ТОВ "Компанія "Енергія" подано контролюючому органу необхідні документи для реєстрації податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
- копія звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року форма №4 с/г по Немирівському району Вінницької області;
- копія звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року форма № 4 с/г по Шаргородському району Вінницької області;
- копія договору купівлі-продажу № 03/2023 від 03.03.2023 року;
- копія видаткових накладних на придбання насіння соняшнику, засобів захисту та мінеральних добрив №1169 від 04.05.2023 року, №1170 від 04.05.2023 року, №1623 від 16.06.2023 року, № 2066 від 15.07.2023 року;
- копія договору про надання послуг № 153-АП/ЗД/ВР від 01.03.2023 року;
- копія акту здачі-приймання (надання послуг) №127 від 31.05.2023 року, №151 від 30.06.2023 року, № 196 від 30.09.2023 року;
- копія звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур (форма 37-сг (місячна));
- копія договору поставки № 04/09 від 04.09.2023 року;
- копія видаткових накладних на реалізацію соняшника (неочищеного) №1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року, № 3 від 19.09.2023 року;
- копія довіреності уповноваженої особи на отримання соняшника (неочищеного) № 465 від 16.09.2023 року, № 466 від 18.09.2023 року, № 467 від 19.09.2023 року;
- копія акту звірки за період 01.01.2023 року -30.09.2023 року;
- копія ОСВ рах. 361 за період 01.09.2023 року - 30.09.2023 року. Копія картки рахунку 361 за період 01.09.2023 року - 30.09.2023 року;
- копія акту витрати насіння і садивного матеріалу №1 від 10.05.2023 року, копія акту про використання мінеральних добрив та ЗЗР №1 від 10.05.2023 року, № 3 від 16.06.2023 року, № 4 від 17.06.2023 року, № 8 від 17.07.2023 року.
Також у поясненнях № 11 від 27.10.2023 року ТОВ "Компанія "Енергія", окрім іншого вказало, що розрахунки за поставлений соняшник урожаю 2023 року (неочищений) у відповідності до умов договору поставки № 04/09 від 04.09.2023 року ще не здійснювались. Вартість поставленого соняшника урожаю 2023 року (неочищеного) рахується за даними бухгалтерського обліку в заборгованості, що підтверджується актом звірки взаємних розрахунків. Акти прийому передачі насіння, 33Р, добрив для вирощування соняшника додатково не оформлялись, оскільки передачею насіння, 33Р, добрив для вирощування соняшника є видаткові накладні за формою яких є повна інформація щодо їх передачі, копії видаткових накладних надані в додатку до даного листа.
При цьому, суд зауважує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
В свою чергу, позивачем надано необхідні документи для реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналіз поданих позивачем документів вказує на те, що надіслані платником податків письмові пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст спірних господарських операцій та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, а також враховуючи те, що такі документи надавалися контролюючому органу, суд приходить до висновку, що у Головного управління ДПС у Вінницькій області не було достатніх правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних.
Щодо доводів відповідача1 про те, що ТОВ "Компанія "Енергія" не надало ані на Комісію, ані до суду підтверджуючі документи щодо транспортування товару (ТТН), суд зазначає таке.
Так, пунктом 2.2. договору поставки № 04/09 від 04.09.2023 року, укладеного між ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" (Постачальник) та ТОВ "Компанія "Енергія" (Покупець) визначено умови поставки Товару: EXW «поле постачальника» у відповідності з правилами «Інкотермс-2010». Усі витрати та ризики, пов?язані з переміщенням товару від Постачальника до місця призначення, несе Покупець. Факт прийому-передачі Товару оформляється і підтверджується видатковою накладною, підписаною уповноваженими на це представниками Сторін.
Тобто, суд вказує, що фактичне приймання та передавання соняшника урожаю 2023 року (неочищеного) проводилось за умовами п. 2.2 вказаного договору поставки.
Також суд зауважує, що транспортування, навантаження, розвантаження насіння засобів захисту рослин та мінеральних добрив здійснювалось відповідно до умов п. 1.1 Договору про надання послуг № 153-АП/ЗД/ВР від 01.03.2023 року, укладеного між ТОВ "Компанія "Енергія" (Замовник) та ТОВ «Агрокомплекс «Зелена долина» (Виконавець), саме, відповідно до умов даного договору Виконавець, зобов?язується надати Замовнику послуги автомобільного і машино-тракторного парку, у тому числі силами своїх спеціалістів (фахівців) та із застосуванням власної техніки - послуги з культивації, оранки, внесення мінеральних добрив та 33Р, збирання с/2 культур та інші послуги.»
ТОВ "Компанія "Енергія" надано відповідачу копії договору про надання послуг №153-АП/ЗД/ВР від 01.03.2023 року та акти здачі-приймання робіт (надання послуг) №127 від 31.05.2023 року, № 151 від 30.06.2023 року, №196 від 30.09.2023 року, що не заперечується останнім.
За вказаних обставин, доводи відповідача у цій частині суд вважає безпідставними.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23.07.2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Разом із тим суд наголошує, що у цій справі не надається оцінка реальності здійснення господарської операції, на підставі якої позивач склав податкові накладні №1 від 16.09.2023 року, №2 від 18.09.2023 року та №3 від 19.09.2023 року, оскільки це питання має досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Вказаний висновок підтверджується постановою Верховного Суду від 07.12.2022 року у справі № 500/2237/20, згідно з якою, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі податкових накладних від 01.11.2023 року № 9837139/32604143, № 9837141/32604143 та № 9837140/32604143 про відмову у реєстрації податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Що ж до позовної вимоги в частині зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року, то суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
В той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
В даному ж випадку, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №1 від 16.09.2023 року, №2 від 18.09.2023 року та №3 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовній вимоги підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, у зв`язку з задоволенням позову, судові витрати позивача на сплату судового збору в розмірі 9084 грн. належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань кожного з відповідачів у справі (солідарно).
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області від 01.11.2023 року № 9837139/32604143, № 9837141/32604143 та № 9837140/32604143 про відмову в реєстрації податкових накладних № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Енергія" № 1 від 16.09.2023 року, № 2 від 18.09.2023 року та № 3 від 19.09.2023 року датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Енергія" (вул. Івана Богуна, 4, смт. Томашпіль, Вінницька область, 24200, код ЄДРПОУ 32604143) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 4542 грн. (чотири тисячі п`ятсот сорок дві гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ ВП 44069150).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Енергія" (вул. Івана Богуна, 4, смт. Томашпіль, Вінницька область, 24200, код ЄДРПОУ 32604143) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 4542 грн. (чотири тисячі п`ятсот сорок дві гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Енергія" (вул. Івана Богуна, 4, смт. Томашпіль, Вінницька область, 24200, код ЄДРПОУ 32604143);
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ ВП 44069150);
Відповідач: Державна податкова служба України (Львівська Площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393).
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119203521 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні