Рішення
від 22.05.2024 по справі 520/7998/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

22 травня 2024 р. справа № 520/7998/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Філіп Морріс Україна" (Польовий в`їзд, буд. 1, с. Докучаєвське, Харківський район, Харківська область, 62482, код ЄДРПОУ 00383231) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30, м. Харків, 61052, код ЄДРПОУ 44131658) про визнання протиправним та скасування рішення-відмови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Філіп Морріс Україна" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Рішення-відмову від 17.10.2023 №2506/6/35-00-04-03-22 Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків у врахуванні Повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» від 18.01.2023 №934206;

- зобов`язати Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняти Повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» від 18.01.2023 №934206 датою прийняття Рішення-відмови від 17.10.2023 №2506/6/35-00-04-03-22 Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків у врахуванні повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА»;

- зобов`язати Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків утриматися від проведення документальних перевірок Приватного акціонерного товариства «ФІЛІП МОРРІС Україна» щодо зазначених у Повідомленні «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» від 18.01.2023 №934206 податкових (звітних) періодів, а саме з 1 січня 2006 року до 3 травня 2022 року включно;

- визнати право Приватного акціонерного товариства «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» на: збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) щодо зазначених у Повідомленні «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» від 18.01.2023 №934206 податкових (звітних) періодів, а саме з 1 січня 2006 року до 3 травня 2022 року включно; збереження від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами) щодо зазначених у Повідомленні «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» від 18.01.2023 №934206 податкових (звітних) періодів, а саме з 1 січня 2006 року до 3 травня 2022 року включно; збереження податкового кредиту з податку на додану вартість щодо зазначених у Повідомленні «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» від 18.01.2023 №934206 податкових (звітних) періодів, а саме з 1 січня 2006 року до 3 травня 2022 року включно; збереження суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку щодо зазначених у Повідомленні «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ «ФІЛІП МОРРІС УКРАЇНА» від 18.01.2023 №934206 податкових (звітних) періодів, а саме з 1 січня 2006 року до 3 травня 2022 року включно.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 01.04.2024 у вказаній адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи у відповідності до п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі, при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що 03.05.2022 за наслідками ракетної атаки була спричинена пожежа в адміністративній будівлі ПрАТ «Філіп Морріс Україна» за адресою: Польовий в`їзд, 1, селище Докучаєвське, Харківський район, Харківська область, 62482, де зберігались первинні документи позивача. На виконання норм п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України позивач направив до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Повідомлення про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів ПрАТ «Філіп Морріс Україна» від 18.01.2023 №934206. 17.02.2023 позивач отримав відмову, викладену у листі від 15.02.2023 №416/6/35-00-04-03-22, яка оскаржена до ДПС України. За результатом розгляду скарги ДПС України прийнято рішення від 29.09.2023 №29103/6/99-00-06-02-01-06, яким скасовано рішення від 15.02.2023, а повідомлення позивача направлене відповідачу для розгляду. Розглянувши повідомлення, відповідач прийняв рішення-відмову від 17.10.2023 №2506/6/35-00-04-03-22. Позивач оскаржив таке рішення-відмову до ДПС України шляхом направлення скарги від 21.11.2023, однак рішенням від 18.01.2024 №1387/6/99-00-06-03-03-06 ДПС України про результати розгляду скарги останню залишено без задоволення. Позивач вважає, що рішення-відмова відповідача є незаконним, необґрунтованим та неправомірним з огляду на те, що позивачем повністю підтверджено факт втрати (знищення) первинних документів. Так, позивач у зв`язку з втратою всіх первинних документів подав до ГУ ДПС повідомлення з метою застосування п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу; на підтвердження втрати всіх первинних документів позивач надав пакет документів, який відповідач не взяв до уваги під час прийняття рішення-відмови. Представник позивача зазначає, що єдиною можливою підставою для відмови у застосуванні спеціальних положень може бути втрата документів виключно з причини, що не пов`язана з веденням бойових дій. В свою чергу, позивач втратив первинні документи саме через ведення бойових дій, тому відповідач не мав жодних інших повноважень, окрім як визнати втрату (знищення) таких документів та застосувати до позивача спеціальні правила, передбачені п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПК України. Крім того, на думку позивача, можливість подання Повідомлення про втрату документів жодним чином не залежить від наявності чи відсутності у Переліку населеного пункту, де розташована адміністративна будівля та може бути подане за фактом втрати (знищення) документів позивача, що прямо передбачено п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а входження території до Переліку вимагається лише тоді, коли первинні документи неможливо вивезти через бойові дії або окупацію. Попри це, територія, де розташовується адміністративна будівля позивача на момент подачі повідомлення входила до Переліку.

Представник відповідача надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що Північним управлінням відмовлено у врахуванні повідомлення та винесено рішення-відмову у врахуванні повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» від 17.10.2023 №2506/6/35-00-04-03-22 на підставі того, що ПрАТ «Філіп Морріс Україна» надано до контролюючого органу фінансову звітність та податкову декларацію з податку на прибуток за 1 квартал, І півріччя, 9 місяців 2022 р., податкові декларації з податку на додану вартість з лютого по грудень 2022 р., звіт про контрольовані операції за 2021 та 2022 роки у законодавчо встановлені терміни, для складання яких необхідні відповідні первинні документи. Таким чином, факт подання статистичної та податкової звітності спростовує відсутність доступу до первинних документів. В наданому позивачем до повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» Експертному висновку від 08.08.2022, складеному Харківською торгово-промисловою палатою, відсутні посилання щодо наказів на створення Комісії для встановлення факту знищення основних засобів, первинних документів бухгалтерського та податкового обліку, актів інвентаризацій за наслідками роботи комісії якими було б зафіксовано перелік знищених основних засобів та первинних документів, а також в наданому Акті пожежі інформація щодо знищення пожежею первинних документів, у т.ч. архів технічної документації, відсутня. Тобто, взагалі відсутнє підтвердження факту знищення первинних документів. Також, існує невідповідність інформації, викладеної в Акті пожежі та інформації, викладеної в Експертному висновку. Крім того, відповідач зазначає, що згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 (в редакції з 27.12.2022) с. Докучаєвське Роганської селищної територіальної громади та смт. Рогань Роганської селищної територіальної громади віднесено до територій можливих бойових дій. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, від 11.07.2023 №197 «Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (в редакції з 21.07.2023) с. Докучаєвське Роганської селищної територіальної громади виключено з переліку територій можливих бойових дій, а Роганська селищна територіальна громада віднесено до територій можливих бойових дій. Знаходження первинних документів на територіях, на яких велися бойові дії, не є автоматичною підставою неможливості їх пред`явлення, у т.ч. в електронному вигляді. Враховуючи вищевказане, на думку відповідача, у підприємства був доступ до первинних документів для складання податкової звітності, а факт подання статистичної та податкової звітності спростовує відсутність доступу до первинних документів, отже оскаржуване рішення про відмову у врахуванні повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» від 17.10.2023 №2506/6/35-00-04-03-22 прийнято контролюючим органом правомірно, а отже, не підлягає скасуванню.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Приватне акціонерне товариство "Філіп Морріс Україна", ідентифікаційний код юридичної особи - 00383231, місцезнаходження юридичної особи: Польовий в`їзд, буд. 1, с. Докучаєвське, Харківський район, Харківська область, 62482, зареєстроване у передбаченому законом порядку як суб`єкт господарювання, знаходиться на податковому обліку в Північному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основним видом діяльності ПрАТ "Філіп Морріс Україна" за КВЕД є 12.00 Виробництво тютюнових виробів.

До складу позивача, відповідно до витягу із ЄДРПОУ входять наступні відокремлені підрозділи:

Київська філія ПрАТ "Філіп Морріс Україна", код ЄДРПОУ ВП: 25388324, місцезнаходження: 04070, місто Київ, вул. Спаська, буд. 30.

Львівська філія ПрАТ "Філіп Морріс Україна", код ЄДРПОУ ВП: 45079657, місцезнаходження: 81097, Львівська обл., Львівський р-н, село Підрясне, вул. Європейська, буд. 1, корпус Б-4.

Матеріали справи містять копію Акту про пожежу від 03.05.2022, складеного комісією у складі провідного інспектора ВЗНС ХРУ ГУ ДСНС України у Харківській області Сободи І.С., начальника СЗЗ з ПНС у Харківському районі ЦЗД ГУ ДСНС України у Харківській області Фомініченка Ю.А., начальника служби безпеки охоронної компанії "ВНЗ" Корсуна С.О., згідно з яким 03.05.2022 орієнтовно о 04 год. 50 хв. на об`єкті ПрАТ "Філіп Морріс Україна" (адміністративна будівля) за адресою: в-д Польовий, 1, с. Докучаєвське Харківського району Харківської області, що належить ПрАТ "Філіп Морріс Україна", виникла пожежа.

У акті зазначено місце виникнення пожежі - об`єм офісного приміщення на 2-му поверсі адміністративної будівлі. Пожежею знищено: вікна міжкімнатні перегородки, стеля на площі 800 кв.м.; пожежею пошкоджено: перекриття, зовнішнє облицювання стін.

Іншої інформації, в тому числі щодо знищення/пошкодження документів бухгалтерського та податкового обліків в акті про пожежу не вказано.

Ймовірна причина пожежі у акті зазначена - пов`язана із проведенням бойових дій.

Згідно з копією Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 28.10.2009 ПрАТ "Філіп Морріс Україна" належать нежитлові будівлі фабрики по виробництву цигарок за адресою: в`їзд Польовий, буд. 1, с. Комуніст (нині - Докучаєвське) Харківського району Харківської області. До об`єкта права власності входить, в тому числі, адміністративна будівля, Б-3, 4333,70 кв.м., що також підтверджується Технічним паспортом на Адміністративну будівлю літ. Б-3, виготовленим 29.03.2013.

Відповідно до копії Витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань 04.05.2022 зареєстроване кримінальне провадження за фактом порушення 03.05.2022 законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил та інших відомств РФ, що полягали у здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру по будівлям, а саме будівлям ПрАТ "Філіп Морріс Україна", яке розташоване за адресою: в`їзд Польовий, буд. 1, с. Докучаєвське Харківського району Харківської області, що призвело до пошкодження вищевказаного об`єкту.

Перелік знищених документів ПрАТ "Філіп Морріс Україна" міститься в складених підприємством 25.07.2022: Реєстрі знищених бухгалтерських документів внаслідок пожежі за №0207; Реєстрі знищених технічних та експлуатаційних документів внаслідок пожежі за №0507; Реєстрі знищених проектних документів внаслідок пожежі за №0607.

Згідно Експертного висновку щодо первинного фіксування стану нерухомого майна, активів та документації, пошкоджених або зруйнованих внаслідок воєнних (бойових) дій №54-ПМ/22, складеного 08.08.2022 Харківською торгово-промисловою палатою на замовлення ПрАТ "Філіп Морріс Україна", документи підприємства, розташовані в лівій частині - знищені; документи підприємства, розташовані в середній частині - визначити стан неможливо через відсутність доступу, яка виникла у зв`язку з руйнуванням міжповерхових перегородок; документи підприємства, розташовані в правій частині - визначити стан неможливо через відсутність доступу, яка виникла у зв`язку з руйнуванням міжповерхових перегородок.

Судом встановлено, що 18.01.2023 ПрАТ "Філіп Морріс Україна", керуючись п. 69.28 ст. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, направлено до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків повідомлення №934206 "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів".

До повідомлення ПрАТ "Філіп Морріс Україна" додано наступні документи:

- копія експертного висновку щодо первинного фіксування стану нерухомого майна, активів та документації, пошкоджених або зруйнованих внаслідок воєнних (бойових) дій» Торгово-промислової палати України №54-ПМ/22 від 08.08.2022;

- копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ПрАТ "Філіп Морріс Україна", сформована станом на 04.02.2022;

- копія свідоцтва про право власності на нерухоме майно №227 від 14.10.2009;

- технічний паспорт на виробничий будинок літ. Б-3 - "Адміністративна будівля", за адресою: Польовий в`їзд, 1, сел. Докучаєвське, Харківський район, Харківська область, інвентаризаційна справа №294, реєстровий 1072;

- копія плану розташування офісів та приміщень ПрАТ "Філіп Морріс Україна" від 25.07.2022 №0107;

- копія довідки ПрАТ "Філіп Морріс Україна" №2507 від 25.07.2022;

- копія реєстру знищених бухгалтерських документів ПрАТ "Філіп Морріс Україна" внаслідок пожежі №0207 від 25.07.2022;

- копія реєстру знищених технічних та експлуатаційних документів ПрАТ "Філіп Морріс Україна" внаслідок пожежі №0507 від 25.07.2022;

- копія реєстру знищених проектних документів ПрАТ "Філіп Морріс Україна" внаслідок пожежі №0607 від 25.07.2022;

- копія акта про пожежу, складеного представниками ЦЗД ГУ ДСНС у Харківському районі, №б\н від 03.05.2022 з запереченнями;

- копія витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Номер кримінального провадження: 22022220000001089. Дата реєстрації провадження (виділення матеріалів досудового розслідування): 04.05.2022;

- фотозображення.

За результатами розгляду вказаного повідомлення і доданих до нього документів, Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняло рішення-відмову у врахуванні повідомлення "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів" ПрАТ "Філіп Морріс Україна" за №2506/6/35-00-04-03-22 від 17.10.2023.

Підставою відмови у вказаному рішенні зазначено наступне:

1) ПрАТ "Філіп Морріс Україна" виконує свої податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності. Так, згідно п. 44.1 ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. ПрАТ "Філіп Морріс Україна" надано до контролюючого органу фінансову звітність та податкову декларацію з податку на прибуток за 1 квартал, І півріччя, 9 місяців 2022р., податкові декларації з податку на додану вартість з лютого по грудень 2022р., звіт про контрольовані операції за 2021 та 2022 роки у законодавчо встановлені терміни, для складання яких необхідні відповідні первинні документи. Таким чином, факт подання статистичної та податкової звітності спростовує відсутність доступу до первинних документів.

2) відповідно до п. 46.2. ст. 46 ПрАТ "Філіп Морріс Україна" до контролюючого органу надано річну фінансову звітність за 2021 та 2022 рік, яка підлягає оприлюдненню разом з аудиторським звітом за 2021 рік від 09.06.2023 №934306 (вх. №1369/6 від 09.06.2023) та 2022 рік від 09.06.2023 №934307 (вх. №1370/6 від 09.06.2023). Аудит фінансової звітності підприємства за 2021 рік проведено в період з 29 жовтня 2021 року до 08 грудня 2022 року, за 2022 рік проведено в період з 10 листопада« 2022 року до 20 квітня 2023 року.

В описовій частині Звіту незалежного аудитора зазначено, що аудиторські процедури виконані на вибірковій основі:

-проаналізовано значні договори реалізації;

-перевірено точність визнаних доходів від реалізації шляхом детального тестування окремих операцій та звірки до первинних документів,

-протестовано окремі операції щодо визнання знижок шляхом звірки до первинних документів.

У Звіті незалежного аудитора за 2022 рік зазначено, при виконанні аудиторських процедур було перевірено повноту інвентаризаційних відомостей.

Тобто, аудиторська перевірка тривала на підставі первинних документів за 2021 рік з 29 жовтня 2021 року до 08 грудня 2022 року, за 2022 рік з 10 листопада 2022 року до 20 квітня 2023 року.

3) до повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ "Філіп Морріс Україна" надано копію Експертного висновку від 08.08.2022, складеного Харківською торгово-промисловою палатою, в якому вказано, що дослідження здійснено на підставі документів наданих підприємством, у тому числі, але не виключно: довідки, щодо визначення попереднього розміру спричинених збитків, а також підтвердження факту знищення в результаті пожежі відповідних основних засобів, що знаходились у будівлі на території тютюнової фабрики, реєстру знищених бухгалтерських документів та реєстру знищених технічних та експлуатаційних документів, які датовані 25.07.2022, підписані генеральним директором Товариства - Барабаш М. В. та скріплені печаткою. В довідці щодо визначення попереднього розміру спричинених збитків, а також підтвердження факту знищення в результаті пожежі відповідних основних засобів, що знаходились у будівлі на території тютюнової фабрики вказано, що повністю зруйновано ліву частину Адмінбудівлі, основні засоби які знаходились в лівій частині повністю знищені. Наведено детальний розширений перелік основних засобів з попередньою оцінкою збитків. Проте, в Експертному висновку у розділі «Документація» вказано, що знищено у тому числі документи по інвентаризації запасів, акцизних марок, необоротних активів підприємства (протоколи, відомості) за період з 2015 - лютий 2022 року, акти введення в експлуатацію основних засобів за період 2017 - квітень 2022 року.

4) в Експертному висновку та документах наданих підприємством до експертизи відсутні посилання, щодо наказів на створення Комісії для встановлення факту знищення основних засобів, первинних документів бухгалтерського та податкового обліку, актів інвентаризацій за наслідками роботи комісії якими було б зафіксовано перелік знищених основних засобів та первинних документів.

5) в Експертному висновку вказано щодо експертами встановлено наступне:

- Документація - відповідно до Плану розташування офісів та приміщень від 25.07.2022 станом на 03.05.2022 в лівій частині адмінбудівлі на 2 поверсі знаходився технічний відділ, на 3 поверсі - фінансовий відділ. В даних відділах зберігались документи, які були повністю знищені, згідно Переліку - Реєстр знищених бухгалтерських документів сформований головним бухгалтером ПрАТ "Філіп Морріс Україна".

При цьому, в акті про пожежу, складеному представниками ЦЗД ГУ ДСНС у Харківському районі, б/н від 03.05.2022, наданому ПрАТ "Філіп Морріс Україна" вказано місце виникнення пожежі - офісне приміщення на 2-му поверсі адміністративної будівлі. В акті вказано, що пожежею знищено вікна, міжкімнатні перегородки, стеля на площі 800 кв.м., пожежею пошкоджено перекриття, зовнішнє облицювання стін. При цьому, в повідомленні підприємством вказано, що первинні/підтверджуючі документи підприємства, які відповідно, були повністю знищені, знаходились на 3-му поверсі в лівій частині Адміністративної будівлі де знаходився фінансовий відділ.

В копії зауважень та заперечень до Акту про пожежу ДСНС від 03.052022а №Ю 2906/22-5 від 29.06.2022, наданих ПрАТ "Філіп Морріс Україна", наведено, що 10.05.2022 Товариством на офіційну електронну адресу ДСНС було надіслано проект акту про пожежу, заповнений зі сторони Товариства, де зазначено, що пожежею знищено перший, другий, третій та четвертий поверх частини Адміністративної -«будівлі, а саме: зовнішні та внутрішні стіни, вікна, двері, стеля, підлога, колони (частково), меблі, комп`ютерна, копіювальна та інша оргтехніка, серверне обладнання, системи протипожежного захисту, первинні засоби пожежогасіння, архів технічної документації, установки вентиляційного обладнання та кондиціювання, обладнання для приготування та зберігання їжі, обладнання та меблі для роздачі та прийому їжі та інше майно Товариства. Пожежею пошкоджено також оздоблення та комунікації. Втім, надісланий проект акту залишився не заповненим та не підписаним працівниками ДСНС.

На даний час підприємством не надано акту про пожежу в новій редакції, або будь-які доповнення до акту про пожежу з запропонованими Товариством змінами.

В зауваженні вказано, із загального переліку, що пожежею знищено, у т.ч. архів технічної документації, інформація щодо знищення первинних документів відсутня. Тобто, взагалі відсутнє підтвердження факту знищення первинних документів.

Також, існує невідповідність інформації, викладеної в Акті пожежі та інформації викладеної в Експертному висновку.

6) Пунктом 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового Кодексу України зазначено, що підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата /знищення чи зіпсуття), первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

Проте, згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 ( в редакції з 27.12.2022) с. Докучаєвське Роганської селищної територіальної громади та смт Рогань Роганської селищної територіальної громади віднесено до територій можливих бойових дій. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, від 11.07.2023 №197 «Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (в редакції з 21.07.2023) с. Докучаєвське Роганської селищної територіальної громади виключено з переліку територій можливих бойових дій, а Роганська селищна територіальна громада віднесено до територій можливих бойових дій.

7) знаходження первинних документів на територіях, на яких велися бойові дії, не є автоматичною підставою неможливості їх пред`явлення, у т.ч. в електронному вигляді.

Не погодившись із вказаним рішенням-відмовою Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №2506/6/35-00-04-03-22 від 17.10.2023, ПрАТ "Філіп Морріс Україна" подало до ДПС України скаргу від 21.11.2023 б/н вх. №37602/6 від 23.11.2023.

За результатами розгляду скарги, ДПС України прийнято рішення №1387/16/99-00-06-03-03-06 від 18.01.2024, яким рішення-відмову у врахуванні повідомлення "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів" Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №2506/6/35-00-04-03-22 від 17.10.2023 залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Вважаючи рішення-відмову у врахуванні повідомлення "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів" Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №2506/6/35-00-04-03-22 від 17.10.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України.

У відповідності до пп. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України, зазначений кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно зі ст. 16 ПК України, платників податків зобов`язано, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За правилами пункту 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Отже, наведеною нормою передбачено, по-перше, обов`язок платника податків вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів; по-друге, надавати посадовим особам контролюючого органу документи, необхідні для проведення контролюючим органом перевірки, крім випадків їх виїмки або іншого вилучення правоохоронними органами.

Пунктом 44.3 ст. 44 ПК України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39-2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).

Відповідно до пункту 44.5 ст. 44 ПК України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Водночас, згідно зі ст. 32 Закону України від 24 грудня 1993 року №3814-XII «Про Національний архівний фонд та архівні установи», об`єднання громадян і релігійні організації, а також підприємства, установи та організації, засновані на приватній формі власності, мають право створювати архівні підрозділи для постійного або тимчасового зберігання документів, що не належать державі, територіальним громадам, передавати документи Національного архівного фонду на зберігання до державних та інших архівних установ. Зазначені юридичні особи зобов`язані забезпечити збереженість документів, що нагромадилися за час їх діяльності, до проведення експертизи їх цінності в порядку, встановленому цим Законом, та протягом року з дня реєстрації цих юридичних осіб в установленому законодавством порядку погодити свою номенклатуру справ з однією з державних архівних установ або архівним відділом міської ради.

У разі ліквідації зазначених юридичних осіб ліквідаційні комісії зобов`язані забезпечити впорядкування та збереженість документів, у тому числі документів з кадрових питань (особового складу), регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахуванням і виплатою заробітної плати працівникам, і за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою визначити місце подальшого зберігання архівних документів цих юридичних осіб.

Положення про архівні підрозділи об`єднань громадян, релігійних організацій, а також підприємств, установ та організацій, заснованих на приватній формі власності, затверджуються їх засновниками з урахуванням рекомендацій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який в подальшому продовжувався у встановленому порядку.

Отже, з 24.02.2022 та по теперішній час на території України триває воєнний стан.

З метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом вказаного періоду, Законом України від 03 березня 2022 року №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року, доповнено Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктом 69.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Так, підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.

У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Отже, за змістом вказаних норм, платник податків зобов`язаний зберігати первинні документи бухгалтерського обліку на підставі яких формувались показники податкової звітності протягом встановлених строків. Водночас, ті платники податків, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, можуть застосувати спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Зокрема, платники податків, які втратили первинні документи у зв`язку з їх знищенням чи зіпсуттям на територіях де ведуться (велися) активні бойові дії або у зв`язку з їх знаходженням на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, мають право подати податковому органу відповідне повідомлення у якому окрім іншого, зазначаються податкові (звітні) періоди за які втрачені документи та перелік цих документів. Подання такого повідомлення зумовлює виникнення у податкового органу обов`язку не проводити перевірку тих податкових (звітних) періодів, які зазначені в повідомленні та документи по яким втрачені.

Тобто, обов`язковою умовою для застосування спеціальних правил підтвердження даних податкового обліку, встановлених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, є факт втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, що безпосередньо пов`язаний з проведенням активних бойових дій на території, на якій зберігались первинні документи, або з тимчасовою окупацією цієї території.

При цьому, обставини неможливості вивезення документів повинні бути об`єктивними та підтверджуватись офіційно складеними документами.

В іншому випадку, без перевірки підтвердження об`єктивних причин неможливості вивезення первинних документів, призвело б до безпідставного застосування до платників податків підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та надання таким платникам податків переваг та можливості не у повному обсязі виконувати податкові обов`язки.

Як вже зазначав суд у цьому рішенні Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 №457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України» наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 (зі змінами) затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

06.12.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» згідно із якою, перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22.12.2022 №309 затверджено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

Структура зазначеного Переліку складається:

I. Території, на яких ведуться (велися) бойові дії.

1. Території можливих бойових дій.

2. Території активних бойових дій.

II. Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України.

Відповідно до вказаного Переліку до території можливих бойових дій у Харківській області віднесена Роганська територіальна громада, до якої відноситься с. Докучаєвське Харківського району Харківської області.

Дата виникнення можливості бойових дій щодо вищевказаної територіальної громади визначено 26.03.2022.

Тобто місцезнаходження позивача та його структурних підрозділів не віднесено до території активних бойових дій та/або окупованої території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» затверджені наступні документи:

1) Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України

2) Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

3) Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

У відповідності до Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента віднесено наступні документи:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. №599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Суд зазначає, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Судовим розглядом встановлено та не спростовано позивачем, що ПрАТ "Філіп Морріс Україна" до контролюючого органу подавалась звітність, а саме: податкова звітність з податку на додану вартість за період лютий - квітень 2022 року, податкові декларації з податку на прибуток підприємств за 2021 рік, 1 квартал 2022 року та 1 півріччя 2022 року, звіти про контрольовані операції за 2021, 2022 роки у законодавчо встановлені терміни.

Також, відповідно до п. 46.2. ст. 46 ПрАТ "Філіп Морріс Україна" до контролюючого органу надано річну фінансову звітність за 2021 та 2022 роки, яка підлягає оприлюдненню разом з аудиторським звітом за 2021 рік від 09.06.2023 №934306 (вх. №1369/6 від 09.06.2023) та 2022 рік від 09.06.2023 №934307 (вх. №1370/6 від 09.06.2023).

Аудит фінансової звітності підприємства за 2021 рік проведено в період з 29.10.2021 до 08.12.2022; за 2022 рік - проведено в період з 10.11.2022 до 20.04.2023.

В описовій частині Звіту незалежного аудитора зазначено, що аудиторські процедури виконані на вибірковій основі:

-проаналізовано значні договори реалізації;

-перевірено точність визнаних доходів від реалізації шляхом детального тестування окремих операцій та звірки до первинних документів,

-протестовано окремі операції щодо визнання знижок шляхом звірки до первинних документів.

У Звіті незалежного аудитора за 2022 рік зазначено, при виконанні аудиторських процедур було перевірено повноту інвентаризаційних відомостей.

Тобто, аудиторська перевірка тривала на підставі первинних документів за 2021 рік з 29.10.2021 до 08.12.2022, за 2022 рік з 10.11.2022 до 20.04.2023.

Таким чином, Звіт незалежного аудитора, що проведений на підставі первинних бухгалтерських документів, що складені за період господарської діяльності підприємства з 2021 по 2022 рік, спростовує доводи позивача про втрату первинних документів за зазначений період.

Крім того, суд зазначає, що первинні документи можуть бути складені як у паперовій так і в електронній формі та повинні мати обов`язкові реквізити, передбачені Законом.

Таким чином, знаходження первинних документів на територіях, на яких велися бойові дії, не є автоматичною підставою неможливості їх пред`явлення, у т.ч. в електронному вигляді.

Як встановлено судовим розглядом, до повідомлення "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів" ПрАТ "Філіп Морріс Україна" надано копію Експертного висновку від 08.08.2022, складеного Харківською торгово-промисловою палатою, в якому вказано, що дослідження здійснено на підставі документів наданих підприємством, у тому числі, але не виключно: довідки щодо визначення попереднього розміру спричинених збитків, а також підтвердження факту знищення в результаті пожежі відповідних основних засобів, що знаходились у будівлі на території тютюнової фабрики, реєстру знищених бухгалтерських документів та реєстру знищених технічних та експлуатаційних документів, які датовані 25.07.2022, підписані генеральним директором Товариства - Барабаш М. В. та скріплені печаткою.

В довідці щодо визначення попереднього розміру спричинених збитків, а також підтвердження факту знищення в результаті пожежі відповідних основних засобів, що знаходились у будівлі на території тютюнової фабрики вказано, що повністю зруйновано ліву частину Адмінбудівлі, основні засоби які знаходились в лівій частині повністю знищені. Наведено детальний розширений перелік основних засобів з попередньою оцінкою збитків.

Проте, в Експертному висновку у розділі «Документація» вказано, що знищено у тому числі документи по інвентаризації запасів, акцизних марок, необоротних активів підприємства (протоколи, відомості) за період з 2015 - лютий 2022 року, акти введення в експлуатацію основних засобів за період 2017 - квітень 2022 року.

При цьому, в експертному висновку та документах наданих ПрАТ "Філіп Морріс Україна" для експертизи відсутні посилання щодо наказів на створення Комісії для встановлення факту знищення основних засобів, первинних документів бухгалтерського та податкового обліку, актів інвентаризацій за наслідками роботи комісії якими було б зафіксовано перелік знищених основних засобів та первинних документів.

В експертному висновку в розділі «Документація» зазначено, що відповідно до Плану розташування офісів та приміщень від 25.07.2022 станом на 03.05.2022, в лівій частині адміністративної будівлі на 2 поверсі знаходився технічний відділ, на 3 поверсі - фінансовий відділ. В даних відділах зберігались документи, які були повністю знищені, згідно Переліку - Реєстр знищених бухгалтерських документів сформований головним бухгалтером ПрАТ "Філіп Морріс Україна".

Разом з тим, в акті про пожежу від 03.05.2022, дослідженим судом, вказано місце виникнення пожежі - офісне приміщення на 2-му поверсі адміністративної будівлі. В акті вказано, що пожежею знищено вікна, міжкімнатні перегородки, стеля на площі 800 кв.м., пожежею пошкоджено перекриття, зовнішнє облицювання стін.

При цьому, в повідомленні "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів" ПрАТ "Філіп Морріс Україна" вказано, що первинні/підтверджуючі документи підприємства, які відповідно, були повністю знищені, знаходились на 3-му поверсі в лівій частині Адміністративної будівлі, де знаходився фінансовий відділ.

З аналізу наданих позивачем документів неможливо встановити поверх адміністративної будівлі ПрАТ "Філіп Морріс Україна", на якому знаходилось офісне приміщення із документацією, в тому числі, первинними документами.

В копії зауважень та заперечень ПрАТ "Філіп Морріс Україна" до Акту про пожежу ДСНС від 03.05.2022 за №Ю 2906/22-5 від 29.06.2022 зазначено, що 10.05.2022 підприємством на офіційну електронну адресу ДСНС надіслано проект акту про пожежу, заповнений зі сторони ПрАТ "Філіп Морріс Україна", в якому зазначено, що пожежею знищено перший, другий, третій та четвертий поверхи частини Адміністративної будівлі, а саме: зовнішні та внутрішні стіни, вікна, двері, стеля, підлога, колони (частково), меблі, комп`ютерна, копіювальна та інша оргтехніка, серверне обладнання, системи протипожежного захисту, первинні засоби пожежогасіння, архів технічної документації, установки вентиляційного обладнання та кондиціювання, обладнання для приготування та зберігання їжі, обладнання та меблі для роздачі та прийому їжі та інше майно підприємства. Пожежею пошкоджено також оздоблення та комунікації.

Проте, ПрАТ "Філіп Морріс Україна" ані Північному міжрегіональному управління ДПС по роботі з великими платниками податків, ані суду не надано акту про пожежу в новій редакції із зазначенням про знищення архіву технічної документації.

Наявний акт про пожежу взагалі не містить інформації щодо знищення первинних документів, а отже, є непідтвердженою.

Суд зазначає, що пунктом 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030 «Про затвердження Порядку обліку пожеж та їх наслідків» із змінами та доповненнями встановлено, що документом, що засвідчує факт пожежі, є акт про пожежу (далі - акт) за формою згідно з додатком 1.

Акт складається представником центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж відповідно до пункту 6 цього Порядку, на місці пожежі не пізніше 24 годин із моменту ліквідації пожежі чи подання письмової заяви та підписується комісією, до складу якої входить не менше трьох осіб, зокрема представник центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж, власник об`єкта (постраждалий) або його представник та свідок або поліцейський. До акта вносяться дані, встановлені за результатами огляду місця пожежі.

Зазначення суперечливих відомостей у Експертному висновку від 08.08.2022, складеному Харківською торгово-промисловою палатою та в Акті про пожежу від 03.05.2022 щодо місцезнаходження документації ПрАТ "Філіп Морріс Україна" не може слугувати доказами знищення документів в результаті пожежі, що сталася на території підприємства 03.05.2022.

На підставі вищевикладеного, надані позивачем документи не підтверджують належним чином факт знищення первинних документів ПрАТ "Філіп Морріс Україна".

З огляду на викладене, судом встановлено правомірність прийняття контролюючим органом оскаржуваного рішення-відмови у врахуванні повідомлення "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів" ПрАТ "Філіп Морріс Україна" за №2506/6/35-00-04-03-22 від 17.10.2023, а отже, суд приходить до висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог щодо його скасування.

Щодо решти позовних вимог суд зазначає, що оскільки суд дійшов висновку про правомірність рішення-відмови відповідача у врахуванні Повідомлення "Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів" ПрАТ "Філіп Морріс Україна" за №2506/6/35-00-04-03-22 від 17.10.2023, то позовні вимоги в частині зобов`язання Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняти Повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ "Філіп Морріс Україна" від 18.01.2023 №934206 датою прийняття Рішення-відмови від 17.10.2023 №2506/6/35-00-04-03-22; зобов`язання Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків утриматися від проведення документальних перевірок ПрАТ "Філіп Морріс Україна" щодо зазначених у Повідомленні «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ "Філіп Морріс Україна" від 18.01.2023 №934206 податкових (звітних) періодів, а саме з 01.01.2006 до 03.05.2022 включно; визнання права ПрАТ "Філіп Морріс Україна" на: збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав), збереження від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), збереження податкового кредиту з податку на додану вартість, збереження суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку щодо зазначених у Повідомленні «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ "Філіп Морріс Україна" від 18.01.2023 №934206 податкових (звітних) періодів, а саме з 01.01.2006 до 03.05.2022 включно, задоволенню також не підлягають, як такі, що є похідними від позовних вимог про визнання протиправним та скасувати рішення-відмови від 17.10.2023 №2506/6/35-00-04-03-22 Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків у врахуванні Повідомлення «Про неможливість вивезення та втрату (знищення) первинних документів» ПрАТ "Філіп Морріс Україна" від 18.01.2023 №934206.

Судом враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Розподіл судових витрат здійснити у відповідності до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Філіп Морріс Україна" (Польовий в`їзд, буд. 1, с. Докучаєвське, Харківський район, Харківська область, 62482, код ЄДРПОУ 00383231) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30, м. Харків, 61052, код ЄДРПОУ 44131658) про визнання протиправним та скасування рішення-відмови, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Біленський О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2024
Оприлюднено24.05.2024
Номер документу119206584
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —520/7998/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Рішення від 22.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні