Ухвала
від 22.05.2024 по справі 560/2721/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2721/24

УХВАЛА

іменем України

22 травня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької обласної військової адміністрації , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Релігійна організація "Релігійна громада Свято-Покровського Храму С. Адамівка Хмельницького району Хмельницької Єпархії Української православної церкви (Православної Церкви України)" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Хмельницької обласної військової адміністрації, в якому просить визнати бездіяльність Хмельницької обласної військової адміністрації щодо розгляду заяви від 04.09.2023 про реєстрацію Статуту у новій редакції релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храм с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області" протиправною та зобов`язати вчинити дії з її розгляду по суті.

В обґрунтування позову вказує, що 04.09.2023, як уповноважений парафіяльних зборів "Релігійної громади Свято-Покровського храму с.Адамівки Віньковецького р-ну Хмельницької єпархії Української Православної Церкви" настоятелем парафії подав заяву до Хмельницької обласної військової адміністрації про реєстрацію Статуту у новій редакції релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храму с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області". Листом від 03.10.2022 відповідач повідомив, що виникла необхідність отримання обґрунтованого висновку спеціалістів Державної служби України з етнополітики та свободи совісті, як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, щодо відповідності статуту у новій редакції вимогам діючого-законодавства України, у тому числі статті 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", можливість отримання якого, передбачена частиною 20 статті 14 цього Закону. 3 метою реалізації, зазначеного вище права, Хмельницька обласна військова адміністрація 02.10.2023 звернулася до Державної служби України з етнополітики та свободи совісті - з відповідним листом. Зокрема, рішення за результатами розгляду заяви від 04.09.2023 буде прийняте до 03.12.2023. Вважає протиправною бездіяльність щодо розгляду заяви від 04.09.2023 про реєстрацію Статуту у новій редакції релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храм с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області", оскільки станом на день подання позову відповідь не надійшла. Просить задовольнити позов.

Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

До суду надійшов відзив на позовну заяву Хмельницької обласної військової адміністрації, у якому відповідач стверджує, що під час розгляду заяви від 04.09.2023 виникла необхідність отримання обґрунтованого висновку спеціалістів, щодо відповідності статуту релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храм с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області" вимогам чинного законодавства України, щодо не входження релігійної організації до будь-яких діючих в Україні або за її межами об`єднань центрів чи управлінь. З метою реалізації зазначеного вище права, Хмельницька обласна військова адміністрація 02.10.2023 звернулась до Державної служби України з етнополітики та свободи совісті з відповідним листом № 61/35-35- 7952/2023. Тому розгляд заяви від 04.09.2023 продовжений, про що позивач повідомлений листом від Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної військової адміністрації від 03.10.2023 № 04-1532. Посилається на пункт 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про адміністративну процедуру" за змістом якого адміністративні провадження, які на день набрання чинності цим Законом перебувають на розгляді адміністративного органу, завершуються відповідно до положень цього Закону. Враховуючи відкриття провадження у господарській справі №924/195/24 за заявою керівника релігійної організація "Релігійна громада Свято-Покровського Храму С. Адамівка Хмельницького району Хмельницької Єпархії Української православної церкви (Православної Церкви України)" 18.03.2024 позивач повідомлений про зупинення адміністративного провадження щодо розгляду заяви. Просить відмовити у задоволенні позову.

Представник позивача подав до суду відповідь на відзив, у якій стверджує, що відповідач без пояснень і правових підстав перевищив законні строки розгляду заяви. Вказує, що після отримання листа Державної служби України з етнополітики та свободи совісті з відповідним листом від 20.11.2023 відповідач не вчинив дій щодо реєстрації статуту. Просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалами від 16.04.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Хмельницької обласної військової адміністрації - Релігійну організацію "Релігійна громада Свято-Покровського Храму С. Адамівка Хмельницького району Хмельницької Єпархії Української православної церкви (Православної Церкви України)" та виправив описку, шляхом внесення змін до ідентифікаційного коду Хмельницької обласної військової адміністрації в комп`ютерній програмі "Діловодство спеціалізованого суду" з "33902378" на "22985083".

Ухвалою від 26.04.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд надав представнику позивача - ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) доступ до справи №560/2712/24 через підсистему "Електронний суд".

Представник релігійної організації "Релігійна громада Свято-Покровського Храму С. Адамівка Хмельницького району Хмельницької Єпархії Української православної церкви (Православної Церкви України)" подав до суду пояснення у яких стверджує, що в справі, що розглядається, носієм порушених прав, свобод чи інтересів є не позивач, а релігійна організація і її право на зміну канонічного підпорядкування, що регламентоване положеннями статті 8 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації". Зазначає, що позивач не має належних повноважень захищати в суді і колективні (корпоративні) права права та інтереси Релігійної організації, її членів, оскільки в нього відсутні відповідні повноваження, які могли йому бути надані законом чи статутом Релігійної організації. відповідно до змісту чинної редакції Статуту Релігійної організації (ухваленого загальними (парафіяльними) зборами Релігійної організації від 02.07.2023, протокол №1 та зареєстрованого розпорядженням начальника Хмельницької обласної військової адміністрації від 17.07.2023 № 599/2023-р.) лише голова парафіяльної ради Релігійної організації уповноважений представляти парафію в ділових, фінансово-господарських і адміністративних питаннях, а також в суді, і лише Голова парафіяльної ради у разі необхідності має право доручити повноважному представникові захист інтересів парафії в суді (положення пункту 6.6. Статуту Релігійної організації). ОСОБА_3 , як голова Парафіяльної ради Релігійної організації та керівник релігійної організації не уповноважував позивача на представництво та захист інтересів Релігійної організації в суді. Зокрема, з 02.07.2023 позивач не є членом релігійної організації, що підтверджується протоколом загальних (парафіяльних) зборів №1 від 02.07.2023, у зв`язку із зміною канонічної та організаційної підлеглості Релігійної організації, яку Позивач не підтримав. Тому відсутній факт порушення індивідуально виражених прав чи інтересів позивач, оскільки не є носієм порушеного права. Просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалами від 20.05.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні клопотання представника про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін та клопотань представника Хмельницької обласної військової адміністрації про залучення третьої особи і про зупинення провадження у справі №560/2721/24.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

Позивач - ОСОБА_1 як уповноважений парафіяльними зборами, настоятель парафії релігійної організації "Релігійна громада Свято-Покровського Храму С. Адамівка Хмельницького району Хмельницької Єпархії Української православної церкви (Православної Церкви України)" подав заяву до Хмельницької обласної військової адміністрації про реєстрацію статуту у новій редакції релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храму с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області".

Листом від 03.10.2022 відповідач повідомив, що виникла необхідність отримання обґрунтованого висновку спеціалістів Державної служби України з етнополітики та свободи совісті, як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, щодо відповідності статуту у новій редакції вимогам діючого-законодавства України, у тому числі статті 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", можливість отримання якого, передбачена частиною 20 статті 14 цього Закону. З метою реалізації, зазначеного вище права, Хмельницька обласна військова адміністрація 02.10.2023 звернулася до Державної служби України з етнополітики та свободи совісті - з відповідним листом.

Листом від 20.11.2023 Державна служба України з етнополітики та свободи совісті повідомила, що відсутність чинної редакції статуту релігійної організації "Релігійна громада Свято-Покровського Храму С. Адамівка Хмельницького району Хмельницької Єпархії Української православної церкви (Православної Церкви України)" списку учасників загальних (парафіяльних) зборів, а також списку членів, які підтримали рішення про зміну підлеглості, з їх особистими підписами унеможливлює повноцінний розгляд документів для реєстрації статуту релігійної громади у новій редакції та визначення відповідності порядку прийняття рішення про зміну підлеглості чинній редакції статуту. Надіслані електронні копії протоколу загальних (парафіяльних) зборів релігійної громади від 02.09.2023 № 1/23 та статуту релігійної громади у новій редакції мають певні недоліки. Зокрема, у назві протоколу зазначене попереднє найменування релігійної громади; у преамбулі протоколу не зазначена загальну кількість членів релігійної громади, а отже неможливо встановити правочинність загальних (парафіяльних) зборів згідно з приписами частини четвертої статті 8 Закону № 987; у протоколі не відображене прийняття загальними (парафіяльними) зборами скороченого найменування релігійної громади, зазначене у пункті 4 Статуту; статут підписаний уповноваженим парафіяльними зборами, настоятелем, проте законом України "Про свободу совісті та релігійні організації" № 987 це питання не вирішене. Однак відповідно до приписів пункту 9 частини статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" установчий документ юридичної особи (крім державного органу, органу місцевого самоврядування, юридичної особи, яка створена та діє на підставі модельного статуту) викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Зазначила, що остаточну оцінку поданих для реєстрації статуту релігійної громади документів на відповідність вимогам законодавства надають та рішення про реєстрацію статуту релігійної громади ухвалює Хмельницька обласна військова адміністрація.

Ухвалою від 19.02.2024 Господарський суд Хмельницької області відкрив провадження у справі №924/195/24 про визнання недійсним рішення релігійної організації релігійної громади Свято-Покровського храму с. Адамівка Хмельницького району Хмельницької єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), оформлене Протоколом загальних зборів Релігійної організації №1/23 від 02.09.2023 про функціонування парафії у статусі незалежної православної громади та затвердження статуту в новій редакції та статуту "Релігійної організації "Православна релігійна громада Свято - Покровського храму с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області" в новій редакції, затвердженій Протоколом загальних зборів Релігійної організації № 1/23 від 02.09.2023

Листом від 18.03.2024 Хмельницька обласна військова адміністрація повідомила позивача про зупинення адміністративного провадження у зв`язку з відкриттям провадження у господарській справі №924/195/24.

Вважаючи протиправною бездіяльність щодо розгляду заяви від 04.09.2023 про реєстрацію Статуту у новій редакції релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храм с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області", позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Згідно зістаттею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Відповідно до частини другоїстатті 55 Конституції Україникожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Устатті 4 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду.

Згідно зчастиною першою статті 5 КАС Україникожна особа має право в порядку, встановленому цимКодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Звертаючись до суду, позивач самостійно визначає у позовній заяві, яке його право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, в тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах.

Оцінка предмета заявленого позову як наслідок наявності підстав для захисту порушеного права позивача, про яке ним зазначається в позовній заяві, здійснюється судом, на розгляд якого передано спір, крізь призму оцінки спірних правовідносин та обставин (юридичних фактів), якими позивач обґрунтовує заявлені вимоги.

Відповідно достатті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободвід 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Поняття "суд, встановлений законом" включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.

Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм є пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Суд встановив, що предметом позовних вимог, з якими позивач звернувся до суду, є бездіяльність відповідача щодо розгляду його заяви від 04.09.2023 року про реєстрацію статуту релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храму с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області" у новій редакції. Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем встановленого законодавством місячного строку реєстрації статуту в новій редакції.

Правовідносини щодо утворення, реєстрації, діяльності та припинення релігійних організацій регулює Закон України "Про свободу совісті та релігійні організації"від 23 квітня 1991 року N 987-XII (далі Закон N 987-XII)

Згідно з частиною 2статті 2 Закону N 987-XII законодавство України про свободу совісті та релігійні організації складається з цьогоЗаконута інших законодавчих актів України, виданих відповідно до нього.

Статтею 12 Закону N 987-XII передбачено, що відомості, зокрема, про вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження повинні міститися у статуті (положенні) релігійної організації, який (як і зміни до нього) підлягає реєстрації в порядку, встановленому статтею 14 Закону.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону N 987-XII для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Згідно з частинами третьою п`ятою статті 14 Закону N 987-XII для реєстрації статуту (положення) релігійної громади у новій редакції до органу реєстрації статуту подаються:

1) заява за підписом керівника або уповноваженого представника релігійної громади;

2) статут (положення) релігійної громади у новій редакції.

До статуту (положення) релігійної громади у новій редакції додатково подаються:

1) належним чином засвідчена копія протоколу (або витяг з протоколу) загальних зборів релігійної громади про внесення змін і доповнень до статуту (положення) релігійної громади, ухвалених відповідно до порядку, визначеного у чинному на момент внесення змін статуті (положенні) релігійної громади, із зазначенням списку учасників цих загальних зборів;

2) оригінал чи належним чином засвідчена копія чинної на дату подання документів редакції статуту (положення) релігійної громади, до якого мають бути внесені зміни і доповнення, з відміткою про державну реєстрацію (з усіма змінами, що до нього вносились), та оригінал свідоцтва, виданого органом реєстрації (якщо таке видавалося).

У разі зміни місцезнаходження релігійної громади має бути подано належним чином засвідчену копію документа про право власності чи користування приміщенням або письмової згоди власника приміщення на надання адреси за місцезнаходженням релігійної громади, зазначеним у статуті (положенні).

Положеннями частини дванадцятої статті 14 Закону N 987-XII передбачено, що орган, який здійснює реєстрацію, в місячний термін розглядає заяву, статут (положення) релігійної організації, приймає відповідне рішення і не пізніш як у десятиденний термін письмово повідомляє про нього заявникам. У необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, може зажадати висновок місцевої державної адміністрації,виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, а також спеціалістів. У цьому разі рішення про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій приймається у тримісячний термін.

Відповідно до частини двадцять першої статті 15 Закону N 987-XII перевищення встановленого цим Законом терміну прийняття рішень про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій може бути оскаржено в суд у порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавствомУкраїни.

У рішенні від 16 червня 2001 року у справі "Креуз проти Польщі", заява N 28249/95, Європейський суд з прав людини вказав, що «право на суд» не є абсолютним. Воно може бути піддане обмеженням, дозволеним за змістом, тому що право на доступ до суду потребує регулювання з боку держави. Гарантуючи сторонам право доступу до суду для визначення їхніх "цивільних прав та обов`язків", пункт 1 статті 6 Конвенції залишає державі вільний вибір засобів, що використовуватимуться для досягнення цієї мети.

Отже, юрисдикція спорів, які виникають у зв`язку з бездіяльністю чи відмовою уповноваженого органу у прийнятті рішення щодо реєстрації статуту (положення) релігійної організації визначена Законом N 987-XII.

Таким чином, позовні вимоги позивача щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо реєстрації статуту релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храму с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області" у новій редакції протягом строку, встановленого статтею 14 Закону N 987-XII, не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правиламиадміністративногосудочинства.

Якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи (частина 1 статті 239 КАС України).

У постанові від 20.11.2019 по справі № 910/8132/19 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що юрисдикція спорів, що виникають з правовідносин, пов`язаних з правовідносинами щодо реєстрації статуту (положення) релігійної організації, слід визначати відповідно до частини двадцять першої статті 14, частини другої статті 15 Закону № 987-ХІІ. Вирішення такого спору має здійснюватись за нормами ЦПК України.

У постанові від 06.04.2021 р. у справі N 910/10011/19 Велика Палата Верховного Суду уточнила власний правовий висновок, викладений впостановах від 18 грудня 2019 року у справі N 916/2086/19,від 20 листопада 2019 року у справі N 910/8132/19,від 22 січня 2020 року у справі N 809/1025/17щодо юрисдикції спорів між релігійною організацією та її учасником (засновником, членом), визначивши, що спори між релігійною організацією та її учасником (засновником, членом), пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої організації, мають розглядатись в порядку господарського судочинства.

Правовідносини, які виникають під час реєстрації статуту релігійної організації в новій редакції, є похідними від правовідносин, пов`язаних з її створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої організації.

Тому, спори, які виникають з правовідносин щодо реєстрації статуту релігійної організації в новій редакції вирішуються у тому процесуальному порядку, що і спори, які виникли з правовідносин щодо створення, діяльності, управління або припинення діяльності такої організації.

З урахуванням правової позиції Великої Палати Верховного Суду зазначений спір вирішується в порядку господарського судочинства.

Керуючись статтями 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

закрити провадження у адміністративний справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької обласної військової адміністрації про визнання протиправною бездіяльності Хмельницької обласної військової адміністрації щодо розгляду заяви від 04.09.2023 про реєстрацію Статуту у новій редакції релігійної організації "Православна релігійна громада Свято-Покровського храм с.Адамівка Хмельницького району Хмельницької області" та зобов`язати вчинити дії з її розгляду по суті.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.

Головуючий суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2024
Оприлюднено24.05.2024
Номер документу119207053
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/2721/24

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні