ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 травня 2024 року м. Дніпросправа № 340/9685/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Шальєвої В.А.
суддів: Чепурнова Д.В., Чередниченка В.Є.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 січня 2024 року (суддя Пасічник Ю.П.) в справі № 340/9685/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобуд-СПМ Плюс» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Енергобуд-СПМ Плюс» звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (далі ГУ ДПС) про визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області від 13 червня 2023 року № 22747 та від 17 серпня 2023 року № 32685 про відповідність ТОВ «Енергобуд-СПМ Плюс» (код ЄДРПОУ 42139215) критеріям ризиковості платника податку на додану вартість на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, зобов`язання виключити ТОВ «Енергобуд-СПМ Плюс» (код ЄДРПОУ 42139215) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 січня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасоване рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 13 червня 2023 року № 22747 про відповідність ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 42139215) критеріям ризиковості платника податку на додану вартість на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Визнано протиправним та скасоване рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 17 серпня 2023 року № 32685 про відповідність ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 42139215) критеріям ризиковості платника податку на додану вартість на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Зобов`язано Головного управління ДПС у Кіровоградській області виключити ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 42139215) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апелянтом зазначено, що підставою для внесення позивача до переліку ризикових платників податків слугувала як інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, так й інформація, отримана в процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючий орган функцій, а саме податкова інформація.
Судом першої інстанції не досліджено докази, подані відповідачем (інформація від РСЦ ГСЦ ВМС в Кіровоградській області щодо відсутності реєстрації транспортних засобів, які вказанні в товарно-транспортних накладних, за позивачем та його контрагентами; дефектність митних декларацій через зазначення номерних знаків транспортних засобів, які не значаться серед зареєстрованих, витяг з протоколу засідання комісії № 109 від 13 червня 2023 року).
Недоведеність фактичного здійснення господарських операцій позбавляє первинні документи юридичної значимості для формування податкової вигоди, позивач не підтвердив правомірність формування та подання податкової накладної.
Крім того, вважає, що після набрання законної сили рішенням про скасування рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника критеріям ризиковості контролюючий орган має виключити такого платника із відповідного переліку.
Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» зареєстроване як юридична особа 16 травня 2018 року. Зареєстрованими видами діяльності ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» за класифікатором видів економічної діяльності є: основний 42.22 будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій, а також 33.14 - ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування, 43.21 - Електромонтажні роботи, 46.90 неспеціалізована оптова торгівля тощо.
З кінця 2021 року підприємство змінило вид своєї господарської діяльності на будівництво споруд електропостачання, зокрема сонячних електростанцій.
Для провадження даної діяльності підприємством отримано дозвільні документи: декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, які зареєстровані за №65 від 18 квітня 2022 року та №87 від 16 червня 2022 року.
Згідно з вказаними деклараціями підприємство на час дії воєнного стану має право виконувати всі перелічені у них роботи, зокрема роботи, що виконуються на висоті 1,3 метра; верхолазні роботи; роботи в діючих електроустановках в кабельних лініях напругою понад 1000В тощо.
З метою здійснення своєї господарської діяльності ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» укладено договір №20220223-001 від 23 лютого 2022 року з ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» щодо придбання сонячних фотогальванічних модулів RCM-640-SDMT під торговою маркою «RECOM» (далі - товар) у кількості 7254 шт. на загальну суму 1 262 312,06 євро.
Товар своєчасно завезений на митну територію України, а саме: в червні 2022 року - 1674 шт. та в липні-серпні 2022 року - 5580 шт., що підтверджується інвойсами: INV22-011, INV22-019, INV22-020, INV22-021, EW22-023 та митними деклараціями UA110110/2022/004425, UA110110/2022/004426, UA110110/2022/004452, UA110110/2022/004453, UA110110/2022/004454.
Оскільки у підприємства відсутні власні транспортні засоби, доставку товару здійснено перевізниками згідно з укладеними договорами:
- договір на транспортне експедирування №КС25/07/22_1 від 25 липня 2022 року між ТОВ «ТАЙМІС» та ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС», договір про надання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом №КС25/07/22.3 від 25 липня 2022 р між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «ТАИМІС», відповідно до яких виконано дві заявки на перевезення вантажу;
- договір про надання послуг №26/07 від 26 липня 2022 року між ФОП ОСОБА_2 та ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС», відповідно до якого виконано дві заявки на перевезення вантажу;
- договір про надання транспортно-експедиційних послуг №30-22 від 08 червня 2022 року між ФОП ОСОБА_3 та ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС», відповідно до якого виконано одну заявку на перевезення вантажу.
У період з 01 серпня 2022 року по 02 серпня 2022 року здійснена доставка товару.
Всі розрахунки з перевізниками ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» проведено в повному обсязі, про що свідчить виписка з банку.
Товар, запакований у палети, доставлений за адресою: м. Кропивницький, вул. Заміська, 2А та розміщений на господарському подвір`ї. Палетування передбачає собою розміщення товару в заводському картоні на спеціальному дерев`яному піддоні з подальшою обмоткою стрейч-плівкою. Таке пакування надійно зберігає цілісність товару.
Оскільки товар довгий час зберігався на відкритому просторі ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» вирішено розпакувати його та провести інвентаризацію.
Наказом №4 від 31 жовтня 2022 року «Про проведення інвентаризації» визначено початок інвентаризації з 01 грудня 2022 року.
За результатами проведеної інвентаризації розбіжностей між даними бухгалтерського обліку та фактичною наявністю не встановлено.
Придбані підприємством сонячні фотогальванічні модулі планувалось використати під час будівництва сонячної електростанції, але внаслідок початку війни дане будівництво відтерміновано на невизначений термін.
ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» додатком до пояснення надані податковому органу інвойси та митні декларації, що і є первинними документами та свідчать про отримання товару.
Судом першої інстанції зауважено, що у позивача не могло бути розрахункових документів, оскільки 18 квітня 2022 року між ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС», ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» та ТОВ «С.А. ЕНЕРДЖІ» укладено договір №18042022 про відступлення права вимоги та додаткову угоду №1 від 19 квітня 2022 року, відповідно до яких ТОВ «С.А. ЕНЕРДЖІ» (первісний кредитор) передає ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» (новий кредитор) право вимоги, що належить первісному кредиторові щодо поставки товару на суму 1 262 312,06 євро і стає у цій частині кредитором за договором №20212207-001 від 13 грудня 2021 року, укладеним між первісним кредитором та ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» про поставку товару на суму у розмірі 1 262 312,06 євро.
Оскільки ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» не розрахувалось з ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» за товар, поставлений згідно з договором №20220223-001 від 23 лютого 2022 року, а ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» не поставило товар згідно з договором №20211207-001 від 13 грудня 2021 року, сторони уклали договір про зарахування зустрічних однорідних вимог №20220418 від 18 квітня 2022 року.
Тобто зобов`язання між ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» та ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» за договором №20220223-001 від 23 лютого 2022 року вважаються виконаними в повному обсязі.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 червня 2023 року № 22747 ТОВ «ЕНЕРГОБУД-СПМ ПЛЮС» визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки податковим органом встановлено, відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код податкової інформації 03); накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код податкової інформації 11); керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку (код податкової інформації 18).
Після отримання рішення 08 серпня 2023 року товариство подало контролюючому органу пояснення та документи на підтвердження реальності господарської діяльності та для прийняття рішення комісією про невідповідність товариства критеріям ризиковості.
17 серпня 2023 року комісією регіонального рівня прийнято рішення № 32685, в якому зазначено, що з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 08 серпня 2023 року прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Також в рішенні № 32685 зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: встановлена відсутність копій документів щодо формування податкового кредиту. Відсутні рахунки-фактури, акти виконаних робіт, копії платіжних документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо) по контрагенту ТОВ «СПМ-ІНВЕСТ» (код ЄДРПОУ 37795855). По контрагенту ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» відсутні копії платіжних документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо).
Оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить наступну розшифровку:
- згідно інформаційно-аналітичних систем ДПС України, встановлено можливі ознаки ризиковості діяльності суб`єкта господарювання. Встановлено, відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код податкової інформації 03); накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код податкової інформації 11); керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку (код податкової інформації 18).
Врахувавши, що відповідачем як суб`єктом владних повноважень не виконано покладеного на нього обов`язку щодо доказування правомірності прийнятого оскаржуваного рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч вимогам чинного законодавства, у зв`язку із чим є протиправним та підлягає скасуванню.
Суд визнає правильним рішення суду першої інстанції про задоволення позову.
Судом встановлено, що ТОВ «Енергобуд-СПМ Плюс» (ЄДРПОУ 42139215) перебуває на податковому обліку як платник податків в ГУ ДПС у Кіровоградській області, є платником податку на додану вартість.
Рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 22747 від 13 червня 2023 року (а.с. 16-17) у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням податкової інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У рішенні вказано код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючого органу звітності;
18 керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Інформація, за якою встановлені відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання; період здійснення господарської операції з 01.08.2022 по 02.08.2022; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8541; податковий номер платника податку, задіяного у ризиковій операції, - 42139215.
За результатами поданих платником податку 08 серпня 2023 року пояснень та документів на підтвердження реальності господарської діяльності з метою прийняття рішення комісією про невідповідність товариства критеріям ризиковості рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 32685 від 17 серпня 2023 року (а.с. 18-20) з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 08 серпня 2023 року № 1 прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У рішенні вказано код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючого органу звітності;
18 керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Інформація, за якою встановлені відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання; період здійснення господарської операції з 01.08.2022 по 02.08.2022; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8541; податковий номер платника податку, задіяного у ризиковій операції, - 42139215; дата включення до переліку ризикових 13.06.2023.
У рішенні вказано про не надання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Платником податку не надані документи: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг; рахунки-фактури/інвойси; акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг); розрахунковий документ.
Встановлено відсутність документів щодо формування податкового кредиту. Відсутні рахунки-фактури, акт виконаних робіт, копії платіжних документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо по контрагенту ТОВ «СПМ-ІНВЕСТ» (код ЄДРПОУ 37795855). По контрагенту ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» відсутні копії платіжних документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо).
Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області від 13 червня 2023 року № 109 (а.с. 157-159) рішення про відповідність позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято за результатами розгляду доповідної записки управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС в Кіровоградській області.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
В силу пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року (далі - Порядок №569).
Зокрема, пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).
За визначенням пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:
актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;
інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:
виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;
відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком №1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з додатком 4 до Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
Крім того, формою рішення передбачено, що у разі ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, контролюючий орган має зазначити, які документи платником не надано.
Судом встановлено, що у рішенні № 22747 від 13 червня 2023 року (а.с. 16-17) вказано коди податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючого органу звітності;
18 керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Інформація, за якою встановлені відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання; період здійснення господарської операції з 01.08.2022 по 02.08.2022; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8541; податковий номер платника податку, задіяного у ризиковій операції, - 42139215.
Разом з тим, контролюючим органом не проінформовано платника податку про перелік документів, які він має подати для прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.
Позивачем задля прийняття рішення відповідачем про невідповідність критеріям ризиковості надано пояснення та копії документів.
За результатами поданих платником податку 08 серпня 2023 року пояснень та документів на підтвердження реальності господарської діяльності з метою прийняття рішення комісією про невідповідність товариства критеріям ризиковості рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 32685 від 17 серпня 2023 року прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
При цьому у рішенні вказано ті самі коди податкової інформації, які є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючого органу звітності;
18 керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Також вказана та сама інформація, за якою встановлені відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання; період здійснення господарської операції з 01.08.2022 по 02.08.2022; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8541; податковий номер платника податку, задіяного у ризиковій операції, - 42139215; дата включення до переліку ризикових 13.06.2023.
У рішенні вказано про не надання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг; рахунки-фактури/інвойси; акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг); розрахунковий документ.
Встановлено відсутність документів щодо формування податкового кредиту. Відсутні рахунки-фактури, акт виконаних робіт, копії платіжних документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо по контрагенту ТОВ «СПМ-ІНВЕСТ» (код ЄДРПОУ 37795855). По контрагенту ТОВ «РЕКОМ ИТАЛИЯ» відсутні копії платіжних документів (завірені належним чином платіжні доручення, банківські виписки тощо).
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до індивідуального акту як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, а суб`єкт владних повноважень контролюючий орган повинен навести у рішенні конкретні підстави (фактичні і юридичні), а також переконливі і зрозумілі мотиви його прийняття.
Оскаржені рішення не містять належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, в рішеннях не зазначена конкретна інформація, яка слугувала підставою для прийняття рішення, з посиланнями на відповідні документи, не приведено конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
За позицією контролюючого органу, викладеною в апеляційній скарзі, підставою для внесення позивача до переліку ризикових платників податків є недоведеність фактичного здійснення господарських операцій, що позбавляє первинні документи юридичної значимості для формування податкової вигоди, а позивач не підтвердив правомірність формування та подання податкової накладної.
Крім того, вказано про наявність інформації, що надійшла за результатами податкового контролю, так й інформації, отриманої в процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючий орган функцій, а саме податкова інформація.
Суд звертає увагу, що виходячи зі змісту доповідної записки управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС в Кіровоградській області та витягу з протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області від 13 червня 2023 року № 109 контролюючим органом проведено аналіз господарської операції позивача з придбання у ТОВ «Реком Италия» товару, транспортування цього товару та використання товару у господарській діяльності.
Разом з тим, такий аналіз проведений не у спосіб, передбачений ПК України, адже контролюючим органом не надано суду акту документальної перевірки, яким встановлені обставини нереальності господарської операції.
Крім того, суд вказує, що контролюючим органом у рішенні від 17 серпня 2023 року № 32685 не мотивовано підстави, за якими надані позивачем документи не враховані комісією регіонального рівня.
Відтак, відповідачем належними доказами не підтверджено наявність підстав, вказаних в оскаржуваних рішеннях, про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, не надано будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняті оскаржувані рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, не надано доказів того, що відповідач вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику податків.
Судом з цього питання враховується позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 07 квітня 2023 року у справі № 280/3639/20, за якою незважаючи на те, що Порядком № 1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 Критеріїв ризиковості платника податку, невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності підстав, визначених Порядком № 1165), є підставою для визнання протиправним та скасування такого рішення.
Також судом враховується, що комісією регіонального рівня прийняті рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування, а у зв`язку з наявною податковою інформацією, отриманою з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю щодо взаємовідносин позивача з контрагентами, які мають ознаки ризиковості, що суперечить Порядку №1165.
Суд відхиляє доводи апелянта щодо не дослідження доказів, поданих відповідачем, зокрема, інформації від РСЦ ГСЦ ВМС в Кіровоградській області щодо відсутності реєстрації транспортних засобів, які вказанні в товарно-транспортних накладних, за позивачем та його контрагентами; дефектність митних декларацій через зазначення номерних знаків транспортних засобів, які не значаться серед зареєстрованих, через те, що в протоколі засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних не зазначені ці обставини як підстави прийняття рішень.
При цьому суд звертає увагу, що інформація РСЦ отримана відповідачем після прийняття оскаржених рішень (а.с. 170-175) та не була покладена в обґрунтування цих рішень.
Враховуючи зазначене, суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків є протиправними та обґрунтовано скасовані судом першої інстанції.
Доводи апелянта про відсутність підстав вважати, що цим рішенням порушено права позивача, а власне оскаржене рішення не створює для позивача будь-яких правових наслідків, суд визнає неприйнятними.
Додатком 4 до Порядку № 1165 встановлена форма рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якій зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Аналіз приведених вище норм чинного законодавства України дає підстави для висновку, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, з абсолютною невідворотністю призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення комісії регіонального рівня може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Суд акцентує увагу на тому, що абзацом 14 пункту 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Зазначене свідчить, що положеннями Порядку № 1165 передбачено право на оскарження рішення контролюючого органу щодо включення платника податків до переліку ризикових платників податку.
Стосовно обраного судом першої інстанції способу захисту порушеного права позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
За приписами статті 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23 лютого 2006 року встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява №28924/04) констатував: « 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)».
Таким чином, позовні вимоги щодо зобов`язання виключити позивача з переліку ризикових платників податків є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскарженого рішення, яке було предметом судового контролю у межах цієї справи.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 січня 2024 року в справі №340/9685/23 залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 січня 2024 року в справі № 340/9685/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобуд-СПМ Плюс» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття 22 травня 2024 року та відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Повне судове рішення складено 22 травня 2024 року.
Суддя-доповідачВ.А. Шальєва
суддяД.В. Чепурнов
суддяВ.Є. Чередниченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119208062 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шальєва В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні