Справа № 681/1459/21
Провадження 2/681/5/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2024 року м. Полонне
Полонський районний суд Хмельницької області в складі:
головуючої судді Горгулько Н.А.,
за участю секретарів судових засідань Олійник Л.А., Олійник К.О.,
прокурора ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2 адвоката Макаренка І.Я.,
розглянувши у судовомузасіданні в залі суду у м. Полонному цивільнусправу запозовом керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересахПолонської міської ради Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю «А.Т.К.» про витребування земельної ділянки, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки, треті особи, які не заявляють самостійних вимог, на стороні позивача: Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, Державне підприємство «Шепетівське лісове господарство»,
в с т а н о в и л а:
У грудні 2021 року керівник Шепетівської окружної прокуратури в інрересах Полонської міської ради звернувся д суду з цим позовом.
В обґрунтування позову вказав, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-13093-СГ від 26.05.2016 ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведенняземельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистогоселянського господарства за межами населених пунктів Білецької сільськоїради Шепетівського(колишнього Полонського) району Хмельницької області. Надалі, наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-7726-СГ від 27.04.2017 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 1,8700 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Білецької сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, кадастровий номер земельної ділянки6823680300:02:001:0142.На підставівказаного наказуза ОСОБА_2 09.06.2017 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1272561268236, номер запису про право власності 20868096). В подальшому, ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1,8700 га для ведення особистого селянського господарства, на підставі договору оренди б/н від 13.06.2017 передала в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «А.Т.К.» строком на 15 років (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35733751 від 19.06.2017, номер записупро іншеречове право 20969839). Проте, було встановлено, що спірна земельна ділянка вибула з державної власності незаконно. Ця ділянка відноситься до деградованих і малопродуктивних земель, які підлягають консервації шляхом заліснення, а отже, передача її у приватну власність та зміна цільового призначення заборонена. Просить витребувати у ОСОБА_2 та товариства з обмеженою відповідальність «А.Т.К.» земельну ділянку, скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію приватною власності та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки.
Ухвалою суду від 10.01.2022 у справі відкрито загальне позовне провадження.
Ухвалою суду 08.06.2022 провадження у справі зупинено.
22.02.2024 ухвалою суду провадження у справі поновлено.
15.04.2024 позивач керівник Шепетівської окружної прокуратури подав заяву про зміну предмету позову.
16.04.2024 підготовче провадження у справі закрите, справу призначено до судового розгляду.
Представник позивача прокурор Сеньков О.О. в судовому засіданні позов підтримав згідно вимог, викладених у заяві про зміну предмету позову. Просив позов задовольнити.
Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилась, доручила представляти свої інтереси представнику адвокату Макаренку І.Я., який в судовому засіданні позов визнавав частково не заперечував проти позовної вимоги про витребування земельної ділянки, але лише у тій площі, яка підлягає консервації.
Представник Полонської міської ради Хмельницької області в судове засідання не з`явився, 30.04.20 подав суду заяву про розгляд справи без їхньої участі, вказавши, що позовні вимоги підтримують.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області до суду не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та завчасно. Жодних заяв та клопотань про відкладення розгляду справи не подавали.
Представник відовідача товариства з омбеженою відповідальністю «А.Т.К.» до суду не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та завчасно. Жодних заяв та клопотань про відкладення розгляду справи не подавав.
Представники третіх осіб на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог: Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, Державне підприємство «Шепетівське лісове господарство» до суду не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином та завчасно. Жодних заяв та клопотань про відкладення розгляду справи не подавали.
Дослідивши письмові докази, суд зазначає про таке.
Встановлено, що 05.08.2010 за вих. № 01-09/907 начальник відділу Держкомзему в Полонському районі Хмельницької області Ковтонюк В.І. звернувся з клопотанням до голови Полонської районної адміністрації Станіслава Г.В., з якого вбачається, що відділ Держкомзему у Полонському районі Хмельницької області вносить пропозиції провести консерівацію малопродуктивних та деградованих земель, які характеризуються негативними природними властивостями, низькою родючістю загальною площею 160,85 га, зокрема на території Білецької сільської ради 55,82 га (а.с. 293 т. 1).
06.08.2010 розпорядженням голови Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області № 314/2010-р надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо консервації малопродуктивних, деградованих і непридатних для сільськогосподарського виробництва використання земель (шляхом заліснення) Державному підприємству «Хмельницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на території Полонської міської, Понінківської селищної, Буртинської, Білецької, Онацьковецької, Прислуцької сільських рад Полонського району Хмельницької області (а.с. 21, т. 2).
Відповідно до даних проекту землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Полонського району Хмельницької області, виготовленої у липні-серпні 2010 року, на підставі вищевказаного розпорядження голови Полонської районної державної адміністрації № 314 від 06.08.2010, проектом передбачено консервацію загальної площі земельних ділянок 160,85 га. Зокрема, передбачено консервацію земельних ділянок на території Білецької сільської ради 55,82 га (рілля 55,46 га, пасовищ 0,36 га), шлях консервації заліснення. Відповідно до даних висновку державної експертизи землевпорядної документації від 31.08.2010 № 582, затверджений начальником Головного управління Держкомзему у Хмельницькій області Лахмотовим О.П., підсумкова оцінка результатів державної експертизи проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель, не у повній мірі відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, повертається на доопрацювання. Контроль за виправленням зауважень покладається на начальника відділу Держкомзему у Полонському районі Хмельницької області (а.с. 83-292, т. 1).
24.11.2010 розпорядженням голови Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області № 477/2010-р затверджено вищевказаний проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель державної власності на території Полонського району Хмельницької області, яким передбачено вилучити з активного господарського обігу 160, 85 га сільськогосподарських угідь та здійснити їх консервацію шляхом заліснення, у тому числі на території Білецької сільської ради 55,82 га . Контроль за виконанням цього розпорядження покладено на начальника відділу Держкомзему у Полонському районі Ковтонюка В. (а.с. 29-30, т. 2).
Однак, судом встановлено, що вказана земельна ділянка всупереч вимогам законодавства та зазначеного розпорядження голови Полонської районної державної адміністрації від 24.11.2010, у 2017-2018 розділена на окремі земельні ділянки, які на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області передані у приватну власність, зокрема, для ОСОБА_2 .
Так, встановлено, що ОСОБА_2 звернулася до в.о.начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_3 із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовно площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, повідомивши, що своїм правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки не скористалась. Заява не містить дати, тому встановити, коли ОСОБА_2 зверталась із нею неможливо (а.с. 29, т. 1).
Як вбачається з даних наказу про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.05.2016 за № 22-13093-СГ, ОСОБА_2 був наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за межами населеного пункту Білецької сільської ради Полонського району Хмельницької області (6823680300:02:001) орієнтовним розміром 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства (а.с. 28, т. 1).
У матералах справи міститься заява, датована 02.03.2017, з даних якої вбачається, що ОСОБА_2 звертається до Головного управління Держгеокадастру з проханням затвердити проект землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,8700 га (а.с. 65, т. 1).
Надалі, наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27.04.2017 за № 22-7726-СГ, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 1,8700 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Білецької сільськоїради Полонськогорайону Хмельницькоїобласті (кадастровий номер земельної ділянки 6823680300:02:001:0142) та надано у власніть ОСОБА_2 цю земельну ділянку. Також у цьому наказі вказано приступити до використання земельної ділянки після встановлення її меж в натурі (на місцевості) та здійснити державну реєстрацію права приватної власності у Державному реєстрі речових прав (а.с. 63-64, т. 1).
Напідставі цьогож наказуза ОСОБА_2 09.06.2017 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1272561268236, номер запису про право власності 20868096) (а.с. 61, т. 1).
Встановлено, що в подальшому, ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1,8700 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Білецькоїсільської радиПолонського районуХмельницької області з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142 на підставі договору оренди б/н від 13.06.2017 передала в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «А.Т.К.» строком на 15 років (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35733751 від 19.06.2017, номер запису про інше речове право 20969839) (а.с. 62, т. 1).
Разом з тим, судом встановлено, що відповідно до даних Витягу з ЄРДР, 24.03.2021 за номером 42021242250000001 зареєстроване кримінальне провадження за ч. 2 ст. 364 КК України. Зі змісту Витягу вбачається, що прокурором вивченням даних публічної кадастрової карти України встановлено, що на території Полонської ОТГ (Білецька сільська рада), розташована земельна ділянка загальною площею 21,14 га, яка згідно розпорядження Полонської районної державної адміністрації від 24.11.2010 підлягає консервації шляхом заліснення. Водночас, вказана земельна ділянка всупереч вимогам законодавства розділена на окремі земельні ділянки, які на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області передані у приватну власність (а.с. 20, т. 2).
У межах досудового розслідування кримінального провадження № 42021242250000001 від 24.03.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, призначено земельно-технічну експертизу, відповідно до висновку якої № 541/21-22 від 19.10.2021, земельна ділянка з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142 повністю накладається на земельну ділянку № НОМЕР_1 на території Білецької сільської ради Шепетівського (колишнього Полонського) району Хмельницької області, яка згідно проекту землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель державної власності на території Полонського району Хмельницької області, затвердженого розпорядженням голови Полонської районної державної адміністрації № 477/2010-р від 24.11.2010, підлягає консервації шляхом заліснення. Площа накладення становить 1,8700 га. ( а.с. 67-82, т. 1).
Як вбачається з повідомлення прокурора Полонського відділу Шепетівської окружної прокуратури від 13.10.2021 за № 54/3-6426 вих.-21, начальника Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області повідомлено про порушення кримінального провадження, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, та витребувано копії документів (а.с. 1, т. 2).
Згідно з даними листа від 27.10.2021 за вих. 10-22-0.331-5135/2-21, начальник Держгеокадастру в Хмельницькій області надав відповідь на лист прокурора, зі змісту якого вбачається, що у Головному управлінні Держгеокадастру в Хмельницькій області відсутня інформація щодо скасування розпорядження голови Полонської районної державної адміністрації № 477 від 24.11.2010 (а.с. 2, т. 2).
Встановлено, що листом № 54-6903 вих-21 від 04.11.2021 прокурором повідомлено Полонську міську раду про наявність порушень інтересів держави (а.с. 3-6, т. 2).
Водночас, Полонська міська рада в листі № 3907 від 15.11.2021 фактично відмовилася здійснювати захист інтересів держави, зазначивши, що у зв`язку з відсутністю коштів на сплату судового збору, не має можливості вжити заходів представницького характеру за вказаним фактом (а.с. 7, т. 2).
Як вбачається з даних листа №54/3-7399 вих-21 від 19.11.2021, Шепетівська окружна прокуратура повідомила Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області про виявлені порушення вимог законодавства при проведенні консервації деградованих і малопродуктивних земель (а.с. 8-10, т. 2).
Судом встановлено, що Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області листом № 6231/0-11 від 23.11.2021 повідомила прокурора, що з позовом до суду не зверталася (а.с. 11, т. 2).
Як вбачається з даних листа № 54/3-8331 вих-21 від 23.12.2021, Шепетівська окружна прокуратура повідомила директора Державного підприємства «Шепетівське лісове господарство» про виявлені порушення вимог законодавства при проведенні консервації деградованих і малопродуктивних земель (а.с. 16-17, т. 2).
Відповідно до інформації Державного підприємства «Шепетівське лісове господарство» від 24.12.2021 за вих. № 887, заходи по залісненню земельних ділянок, які підлягають консервації не проведено (а.с. 18, т. 2).
Згідно з даними висновку експертного дослідження № 532/23 від 05.05.2023, розробленого товариством з обмеженою відповідальністю «Підприємство «Житомирземлепроект», земельна ділянка з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142, площею 1,8700 га, розташована в межах агровиробничих ґрунтів: 53д площею 0,4774 га та 56д площею 1,3926 га (а.с. 162-172, т. 2).
Отже, надаючи оцінку спірним правовідносинам, судом встановлено, що спірна земельна ділянка вибула з державної власності незаконно, з огляду на наступне.
Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Конституцією України (ст., ст. 13, 14) визначено, що земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до Закону.
Відповідно до ч. 2, ч. 3ст.78Земельного кодексуУкраїни (далі ЗК України) право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.Ст. 80 ЗК Українивстановлено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, на землі державної власності. Згідно зі ст. ст.83, 84 ЗК України, комунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, в державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Згідно із ч. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповіднодо ч.4ст.122ЗК України,центральний органвиконавчої владиз питаньземельних ресурсіву угалузі земельнихвідносин тайого територіальніоргани передаютьземельні ділянкисільськогосподарського призначення державної власності,крім випадків,визначених ч.8цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до п. «д» ч. 1 ст. 164 ЗК України охорона земель включає консервацію деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських угідь.
Згідно ч. 2 ст. 171, ст. 172 ЗК України до малопродуктивних земель відносяться сільськогосподарські угіддя, ґрунти яких характеризуються негативними природними властивостями, низькою родючістю, а їх господарське використання за призначенням є економічно неефективним.
Консервації підлягають деградовані і малопродуктивні землі, господарське використання яких є екологічно небезпечним та економічно неефективним. Консервації підлягають також техногенно забруднені земельні ділянки, на яких неможливо одержати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров`я.
Консервація земель здійснюється шляхом припинення чи обмеження їх господарського використання на визначений термін та залуження, заліснення або ренатуралізації.
Передача у власність і користування земель державної та комунальної власності, щодо яких прийнято рішення про їх консервацію, для цілей, не пов`язаних із такою консервацією, забороняється.
Консервація земель здійснюється за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на підставі договорів з власниками земельних ділянок.
Відповідно до ст. 51 Закону України «Про охорону земель», консервація земель здійснюється за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування на підставі договорів з власниками земельних ділянок.
Підставою для прийняття рішень про консервацію земель є подання органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, які здійснюють контроль за використанням та охороною земель.
Порядок консервації земель встановлюється законодавством України.
Відповідно до п.10 Порядку консервації земель, затвердженого наказом Держкомзему від 17.10.2002 (в редакції, чинній на момент прийняття проекту консервації), проект консервації земель підлягає державній землевпорядній експертизі згідно з Положенням про здійснення державної землевпорядної експертизи, затвердженим наказом Держкомзему № 39 від 11.03.1997, після чого подається на затвердження до відповідної державної адміністрації (сільської, селищної, міської ради).
Відповіднодо п.20Порядку консерваціїземель,затвердженого наказомМіністерства аграрноїполітики тапродовольства України № 283 від 26.04.2013 зазначено, що на час проведення консервації земель забороняється зміна цільового призначення земельної ділянки та ведення будь-якої діяльності, крім передбаченої проектами консервації земель.
Згідно з ч. 1 ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, у тому числі, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Пунктом 58 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021, який набрав чинності з 27.05.2021, доповнено розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України п. 24, яким передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, право державної власності, на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, відповідно до цього пункту, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Тобто, з 27.05.2021 земельні ділянки за межами населених пунктів перейшли у комунальну власність та право розпорядження ними перейшло до повноважень відповідних сільських, селищних, міських рад.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №727-р від 12 червня 2020 р. № 727-р визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Хмельницької області, згідно якого територія населеного пункту Білецьке увійшла до складу території Полонської територіальної громади (адміністративний центр територіального громади м. Полонне).
Оскільки на час набуття чинності змінами у Перехідні положення Земельного кодексу України спірна земельна ділянка перебувала незаконно у приватній власності, в силу чого речове право на неї за державою не було зареєстровано, то фактичним її розпорядником, повернути якому належить землю, є відповідна територіальна громада в особі Полонської міської ради.
Відповідно до ст. 17-1 Закону України «Про охорону земель» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, у галузі охорони земель, належать консервації деградованих і малопродуктивних земель.
Згідно ст. 19 зазначеного Закону передбачено, що державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Згідно ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, належить здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у частині консервації деградованих і малопродуктивних земель.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Положення про Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 333 від 29.09.2016 року, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області є територіальним органом Держгеокадастру та реалізує його повноваження на території Хмельницької області, зокрема здійснює розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів, а також одночасно наділене повноваженнями здійснення державного контролю (нагляду) за додержанням земельного законодавства.
Також слід зазначити, що Постановою Кабінету Міністрів України № 977 від 16.09.2009 затверджено «Державну цільову програму «Ліси України» на 2010-2015 роки», відповідно до якої передбачено збільшення площі лісів та створення умов для досягнення оптимальних показників рівня лісистості. Виконання зазначеної програми дасть змогу зменшити загрозу деградації земель.
Крім того, Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 23.03.2021 «Про виклики і загрози національній безпеці України в екологічній сфері та першочергові заходи щодо їх нейтралізації», введеного в дію Указом Президента України №111/2021 від 23.03.2021 доручено органам місцевої влади провести роботи з консервації деградованих, техногенно забруднених та малопродуктивних земель, рекультивації порушених земель.
В свою чергу, проект землеустрою щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель на території Полонського району передбачав, зокрема, заліснення земельних ділянок. Виконавцем робіт по залісненню деградованих земель має бути Державне підприємство «Шепетівське лісове господарство».
Відповідно до ст. 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Кожна особа має право в порядку, встановленому ЦПК України, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Вирішуючи заявлені позовні вимоги, при виборі і застосуванні норм права до спірних правоводносин, суд бере до уваги таке.
Матеріали справи свідчать, що відповідач ОСОБА_2 у встановленому законом порядку набула право власності на спірну земельну ділянку.
Однак, передана у власність ОСОБА_2 земельна ділянка не була такою, яку можна передавати у власність громадянам, що свідчить про відсутність підстав для винесеного рішення Головним управлінням Держгеокадастру в Хмельницькій області.
Отже, щодо позовної вимоги про витребування земельної ділянки, площею 1,8700 га, з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142, суд приходить до такого висновку.
Звернення ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з метою отримання земельної ділянки зумовлене її інтересом на набуття цього нерухомого майна, за відсутності для цього законних перешкод.
Так, відповідно до положень ч. 1 ст. 193 ЗК України, Державний земельний кадастр єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Призначення державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального викорстання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтуванняі бізнес-планів та проектів землеустрою (ст. 194 ЗК України).
У спірних правовідносинах мала місце недобросовісна поведінка органу місцевого самоврядування чи фахівців Головного управління Держгеокадастру, який надав дозвіл на земельну ділянку, яку не можна передавти у власність громадянам. На момент прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області наказу № 22-7726-СГ від 27.04.2017 про передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142, ця земельна ділянка знаходилась у межах малопродуктивних деградованих земель державного фонду на території Білецької сільської ради, її було вилучено із сільськогосподарського обороту, вона підлягала консервації шляхом заліснення.
Суд вважає, що спірна земельна ділянка вибула з володіння держави внаслідок порушення закону не лише набувачем земельної ділянки, а й органу, уповноваженого від імені держави на розпорядження цією земельною ділянкою Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, яке реалізовувало повноваження Держгеокадастру на території Хмельницької області.
При здійсненні функцій із розпорядження землями, зокрема, здійснюючи розгляд заяви ОСОБА_2 про передачу спірної земельної ділянки у власність, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до вимог ч. 6 ст. 186-1 ЗК України, ст. ст. 2, 6 Закону України «Про землеустрій» мало не допустити зазначених порушень, відмовити у погодженні та затвердженні відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який не відповідає положенням закону, відмовити ОСОБА_2 у передачі спірної земельної ділянки у власність.
Натомість,маючи врозпорядженні проектземлеустрою щодоконсервації деградованихі малопродуктивнихземель натериторії Полонського району, в тому числі на території Білецької сільської ради, службові особи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області мали можливість перевірити місце розташування земельної ділянки, яка передана у власність ОСОБА_2 в межах єдиного масиву земель, які віднесені до деградованих та малопродуктивних на території Білецької сільської ради.
Таким чином, у спірних правовідносинах, вимоги ст.ст.116,171,172ЗК Українипри передачіспірної земельноїділянки увласність ОСОБА_2 ,а відтакі інтереси держави, порушені саме Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, яке реалізовувало повноваження Держгеокадастру.
Крім того, Верховним Судом неодноразово зазначалось, що заволодіння громадянами та юридичними особами землями, стосовно яких діє чітка заборона на вилучення, зміну цільового призначення та надання у власність всупереч вимог Земельного кодексу України, є неможливим (аналогічні висновки викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 28.11.2018 у справі №504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі №487/10128/14-ц).
У таких випадках загальний інтерес у контролі за використанням вказаної земельної ділянки за цільовим призначенням для забезпечення безпеки довкілля та непогіршення екологічної ситуації переважає приватний інтерес у збереженні права на земельну ділянку (п. 111 постанови Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16).
Невжиття компетентним органом жодних заходів у продовж розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
У рішенні у справі «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини вказав на принцип «незалежного урядування», зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків (заяв № 29979/04 пункт 70).
Отже, підсумовуючи викладене щодо позовної вимоги про витребування земельної ділянки, суд зазначає, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-7726-СГ від 27.04.2017 прийнято всупереч вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим, земельна ділянка з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142 підлягає витребуванню на користь Полонської міської ради, але лише площею 1, 3926 га, межі та конфігурацію якої визначено у висновку експертного дослідження № 532/23 від 05.05.2023. Тобто, вимога про витребування земельної ділянки у відповідача ОСОБА_2 підлягає до задоволення частково, лише у частині витребування земельної ділянки, яка підлягає консервації.
Щодо вимоги позивача про витребування земельної ділянки площею 1,8700 га з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142 у товариства з обмеженою відповідальністю "А.Т.К.", суд зазначає про таке.
Судомвстановлено,що відповідач ОСОБА_2 13.06.2017 уклала договір оренди б/н із товариством з обмеженою відповідальністю «А.Т.К.» про передачу на 15 років у оренду вищезгаданої земельної ділянки. Оскільки предметом спору у справі є земельна ділянка, власником якої є фізична особа, яка в цьому випадку укладала договір оренди, предмет спору безпосередньо стосується прав і обовязків власника земельної ділянки. Метою укладення будь-якого цивільного правочину є отримання певних правових наслідків через реалізацію сторонами своїх субєктивних прав та обовязків. Отже, договір оренди має характер як консенсуального, так і реального договору, є укладений стосовно земельної ділянки відповідача ОСОБА_2 і тимчасовим користувачем цієї земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право оренди землі - товариство з обмеженою відповідальністю "А.Т.К." Витребувати цю земельну ділянку у товариства з обмеженою відповідальністю "А.Т.К." не є можливим, оскільки фактично власником земельної ділянки є саме ОСОБА_2 . Таким чином, належним відповідачем за позовом про витребування від особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку.
Щодо вимог позивача про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки, суд зазначає про таке.
Держава, як власник ділянки, волю на її вибуття з власності не виражала (відчуження відбулося з волі Головного управління Держгеокадастру, якому земельна ділянка не належала), тому ділянка вибула з державної власності поза волею власника. Тому застосовуються ст.ст. 387-388 ЦК України, й належним способом захисту буде віндикаційний позов (витребування майна від добросовісного набувача).
При цьому Велика Палата Верховного Суду зробила висновок, що для такого витребування, оспорювання наступних рішень органів місцевої влади чи місцевого самоврядування, договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника.
Тому суд, праналізувавши вимоги законодавства та практику Верховного Суду, приходить до висновку, що ці позовні вимоги задоволенню не підлягають у зв`язку з тим, що рішення суду про витребування з володіння відповідача нерухомого майна (земельної ділянки) саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно. Такий запис вноситься у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою.
Такої ж правової позиції дійшла Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц. У цій справі зроблено висновок, що при витребуванні майна від останнього набувача не треба оскаржувати всі проміжні рішення, договори тощо.
Подібної думки дійшла Велика Палата Верховного Суду у своїх постановах від 21.09.2019 (справа № 911/3681/17, пункт 39), від 11.02.2020 (справа № 922/614/19), яка вказала, що вимога про визнання рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування недійсними (незаконними) чи їх скасування не є ефективним способом захисту, адже задоволення такої вимоги не призвело б до відновлення володіння відповідною земельною ділянкою. Такого ж правового висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц, пункт 100, у постанові від 30.06.2020 у справі № 19/028-10/13, пункт 10.29, яка також неодноразово звертала увагу, що пред`явлення власником нерухомого майна вимоги про скасування рішень, записів про державну реєстрацію права власності на це майно за незаконним володільцем не є необхідним для ефективного відновлення його прав .
Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону України « Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація права власності та інших речових прав, проводиться на підставі рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Крім того, відповідно до ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у редакції, чинній на час звернення прокурора з цим позовом, записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Відповідно до цієї статті в чинній редакції, за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав. Таким чином, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є підставою для внесення відомостей про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав(записів до Державного реєстру прав). З відображенням таких відомостей (записів) у Державному реєстрі прав рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень вичерпує свою дію. Отже, вимога про скасування такого рішення після внесення на його підставі відповідних відомостей (записів) до Державного реєстру прав не відповідає належному способу захисту (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц).
Отже, рішення суду, яким задоволено позов про повернення майна, переданого за недійсним правочином, чи витребування майна із чужого незаконного володіння є підставою для здійснення державної реєстрації права власності на майно, що підлягає державній реєстрації, за власником, а також скасування попередньої реєстрації (узгоджується з позицією Верховного Суду у справі № 903/450/16 від 05.03.2019).
З цього випливає, що ці позовні вимоги не відповідають належному способу захисту, оскільки визнання недійсним чи скасування державного акта не є необхідним для вирішення питання про належність права власності на земельну ділянку та для її витребування, а тому в задоволенні цих позовних вимог слід відмовити.
Підсумовуючи викладене, беручи до уваги суспільний інтерес, який полягає у поверненні у розпорядження територіальної громади земельної ділянки, що є умовою реалізації функцій держави із забезпечення громадою охорони земель, заліснення та майбутнього раціонального використання, явно переважає приватний інтерес у неправомірному отриманні ОСОБА_2 спірної земельної ділянки. Земля є основним національним багатством, що має перебувати під особливою охороною держави.
Таким чином, суд прийшов до висновку, що позовну вимогу керівника Шепетівського окружної прокуратури в інтересах держави про витребування земельної ділянки у відповідача ОСОБА_2 слід задовольнити частково, а позовні вимоги про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянки та скасування державної реєстрації земельної ділянки залишити без задоволення.
Щодо вирішення питання про розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі ст. 3 Закону України «Про судовий збір», судові витрати складаються із судового збору за пред`явлення зазначеної позовної заяви із трьома позовними вимогами, що становить не менше 3 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб в сумі 6810 грн 00 коп. та 1135 грн 00 коп. за подання заяви про забезпечення позову. Отже, за позовну вимогу про витребування земельної ділянки сплачено судовий збір у розмірі 2270 грн 00 коп. Однак, цю вимогу задоволено частково у відсотковому співвідношенні на 74,47 відсотків, тому стягненню підлягає судовий збір, із врахуванням сплаченого судового збору за подачу заяви про забезпечення позову, у сумі 2825 грн 47 коп. Таким чином, з Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області та з ОСОБА_2 підлягає стягненню судовий збір по 1412 грн 73 коп. з кожного.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 14, 131-1 Конституції України, ст. ст. 4, 10, 13, 30, 56, 62, 76-81, 89, 141, 223, 263-265, 268, 273, 354-355 ЦПК України, суд,
у х в а л и в:
В задоволенні позову керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересахПолонської міської ради Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю "А.Т.К." про витребування земельної ділянки відмовити.
Позов керівника Шепетівськоїокружної прокуратурив інтересахПолонськоїміської радиХмельницької областідо Головногоуправління Держгеокадаструу Хмельницькійобласті, ОСОБА_2 провитребування земельноїділянки,скасування державноїреєстрації прававласності наземельну ділянку,скасування державноїреєстрації земельноїділянки,треті особи,які незаявляють самостійнихвимог,на стороніпозивача:Державна екологічнаінспекція уХмельницькій області,Державне підприємство«Шепетівське лісовегосподарство», задовольнити частково.
Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь Полонської міської ради (код ЄДРПОУ - 04060743) земельну ділянку площею 1,3926 га, межі та конфігурацію якої визначено у висновку експертого дослідження № 532/23 від 05.05.2023, виготовленого товариством з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Житомирземлепроект", яка розміщена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6823680300:02:001:0142, площею 1,8700 га.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_3 ) судовий збір по 1412 (одна тисяча чотириста дванадцять) грн 73 коп. з кожного.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другійстатті 358 ЦПК України.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 23.05.2024.
Позивач керівник Шепетівської окружної прокуратури, код ЄДРПОУ 02911102, місцезнаходження: м. Шепетівка, вул. С. Оврашка, 43 Шепетівського району Хмельницької області, поштовий індекс 30400;
в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Полонської міської ради, код ЄДРПОУ 04060743, місцезнаходження: м.Полонне, вул. Лесі Українки, 113, Шепетівського району Хмельницької області, індекс 30500;
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, код ЄДРПОУ 39767479,
місцезнаходження: м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, індекс, 29016;
Відповідач ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_2 , жителька АДРЕСА_1 ;
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «А.Т.К.», код ЄДРПОУ32829820,місцезнаходження:м.Київ, вул. Лютеранська, 4, офіс 23, індекс 01001;
Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог - Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, код ЄДРПОУ 38045514, місцезнаходження: м. Хмельницький, вул. Івана Франка 2/2, Хмельницька область, індекс 29000;
Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог - Державне підприємство «Шепетівське лісове господарство», місцезнаходження:м.Шепетівка, вул. Героїв Небесної Сотні, 133 Шепетівського району Хмельницької області, індекс 30400.
Суддя Н.А. Горгулько
Суд | Полонський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119234378 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Полонський районний суд Хмельницької області
Горгулько Н. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні