Рішення
від 22.05.2024 по справі 200/1576/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 травня 2024 року Справа№200/1576/24

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Галатіної О.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби в Донецькій області Державної податкової служби України про звільнення від нарахування податкового зобов`язання щодо плати за землю, суд-

В С Т А Н О В И В:

На адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби в Донецькій області Державної податкової служби України про звільнення від нарахування податкового зобов`язання щодо плати за землю.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що є орендарем земельних ділянок з номерами 1412900000:00:014:0195 та 1412900000:00:014:0328, які є власністю Краматорської міської ради, відповідно позивач є платником плати за землю.

Посилаючись на впроваджений воєнний стан, пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України в редакції до 06.05.2023 року позивач вважає, що у період з 1 березня 2022 року по 05 травня 2023 року звільнений від орендної плати за землю.

Керуючись вказаним 27.02.2024 ОСОБА_1 звернувся до ГУ ДПС у Донецькій області з листом щодо звільнення від сплати податкового зобов`язання, що передбачені п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України, а саме плати за землю у вигляді орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0195 та 1412900000:00:014:0328, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 на період з 1 березня 2022 року по 05 травня 2023 року, проте у звільненні було відмовлено.

На підставі викладеного позивач просив зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області Державної податкової служби України (код згідно з ЄДРПОУ ВП 44070187) звільнити ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_1 від нарахування податкового зобов`язання щодо плати за землю у вигляді орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0195 та за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0328, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 на період з 1 березня 2022 року по 05 травня 2023 року.

Ухвалою від 22.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

01.04.2024 року відповідачем надано відзив по справі, згідно змісту якого зазначено, що у Відповідача відсутні повноваження та підстави щодо надання Позивачу податкових пільг у вигляді звільнення від сплати орендної плати за земельні ділянки з кадастровими номерами 1412900000:00:014:0195 та 1412900000:00:014:0328, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , на період з 01 березня 2022 року по 05 травня 2023 року.

Також відповідач наголошує, що орендовані позивачем земельні ділянки не входять у перелік територій активних бойових дій або тимчасово окупованих російською федерацією.

У тому числі відповідачем у відзиві заявлено клопотання про розгляд справи в порядку загального провадження.

Ухвалою від 22.05.2024 року клопотання представника відповідача про проведення розгляду справи у судовому засіданні з викликом сторін в порядку загального позовного провадження, - залишено без задоволення.

Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Між позивачем та Краматорською міською радою 2 грудня 2021 року укладено договір оренди землі, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1412900000:00:014:0195 (код КВЦПЗ 03.07), розмір орендної плати 7 відсотків від НГО.

Також між позивачем та Краматорською міською радою 2 грудня 2021 року укладено договір оренди землі, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1412900000:00:014:0328 (код КВЦПЗ 03.07), розмір орендної плати 7 відсотків від НГО.

Таким чином ОСОБА_1 є платником плати за землю.

27.02.2024 позивач звернувся до ГУ ДПС у Донецькій області з листом щодо звільнення від сплати податкового зобов`язання, що передбачені п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України, а саме плати за землю у вигляді орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0195 та 1412900000:00:014:0328, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 на період з 1 березня 2022 року по 05 травня 2023 року.

Листом ГУ ДПС у Донецькій області №2842/6/05-99-24-13 від 12.03.2024 відмовлено у звільненні.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з таких джерел права.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Орендна плата землі державної та комунальної власності - це плата за землю у складі податку на майно і зараховується до місцевого бюджету (стаття 10, 14, 269 ПК України).

В ПК України поняття щодо платників земельного податку вживаються в такому значенні:

відповідно до пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України - земельний податок обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі податок для цілей розділу XII цього Кодексу назва розділу XII податок на майно із змінами, внесеними згідно із Законом №71-VIII від 28.12.2014);

відповідно до пп.14.1.73. п.14.1 ст.14 ПК України - землекористувачі юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди;

відповідно до пп.269.1.1 і 269.1.2 п.269.1 ст.269 ПК України - платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Перелік платників податку, об`єкт оподаткування, база оподаткування, пільги із сплати податку, ставка податку, податковий період, порядок обчислення суми податку, порядок обчислення сум податку в разі зміни власника об`єкта оподаткування податком, порядок сплати податку, строки сплати податку регулюються статтями 269-289 ПК України.

Зокрема, пункт 286.2. статті 286 ПК України визначає, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану № 2120-IX від 15.03.2023, який набув чинності 17 березня 2022 року, внесено зміни до ПК України шляхом включення пп. 69.14 та п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ, відповідно до якого: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

22.12.2022 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України прийнято Наказ № 309, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Відповідно до п. 1.2 підрозділу 1 розділу І вказаного Переліку Краматорську міську територіальну громаду (UA14120090000098500) з 24.02.2022 віднесено до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії. Дата припинення можливості бойових дій щодо вказаної території не визначена.

Отже, земельні ділянки 1412900000:00:014:0195 та 1412900000:00:014:0328, що перебувають в оренді позивача, знаходяться на території Краматорської міської територіальної громади.

Відтак з лютого 2022 року, земельні ділянки 1412900000:00:014:0195 та 1412900000:00:014:0328 були розташовані на території на якій ведуться (велися) бойові дії, а відтак підпадали під дію положень п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" від 11.04.2023 № 3050-ІХ (набрав чинності 06.05.2023 у зв`язку з його офіційним опублікуванням у газеті "Голос України" від 05.05.2023 № 90) викладено у новій редакції підпункт 69.14 підрозділу 10 розділу XX ПК України, зокрема, абзаци перший - п`ятий: "За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Платники плати за землю, які до дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з плати за землю за період березень 2022 - грудень 2023 року шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій".

Аналізуючи вказане суд приходить до висновку, що у період з 1 березня 2022 року по 05 травня 2023 року позивач був звільнений від сплати орендної плати за землю, а відтак вважає за належне зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області Державної податкової служби України (код згідно з ЄДРПОУ ВП 44070187) звільнити ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_1 від нарахування податкового зобов`язання щодо плати за землю у вигляді орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0195 та за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0328, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 на період з 1 березня 2022 року по 05 травня 2023 року.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ч. 1 ст. 76 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно із ч.1 ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає, що позовні вимоги необхідно задовольнити у повному обсязі.

Зважаючи на наведене, суд задовольняє позовні вимоги у повному обсязі.

Щодо стягнення судового збору.

Згідно із положеннями частини першої статті 139 КАС України, при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вимоги вказаної статті та задоволення позовних вимог у повному обсязі, суд вважає, що стягненню з відповідача на користь позивача підлягає сплачена сума судового збору в розмірі 968,96 грн.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби в Донецькій області Державної податкової служби України про звільнення від нарахування податкового зобов`язання щодо плати за землю, - задовольнити.

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області Державної податкової служби України (код згідно з ЄДРПОУ ВП 44070187) звільнити ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_1 від нарахування податкового зобов`язання щодо плати за землю у вигляді орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0195 та за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:014:0328, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 на період з 1 березня 2022 року по 05 травня 2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Донецької області (в. Італійська, 59, м. Маріуполь, ЄДРПОУ 44070187) на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 968, 96грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.О. Галатіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119239767
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —200/1576/24

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 16.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 22.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні