Рішення
від 22.05.2024 по справі 440/963/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 травня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/963/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/963/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Форвард 2018" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

26.01.2024 позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Форвард 2018" (надалі - ТОВ "Форвард 2018", Товариство), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), Державної податкової служби України (надалі - ДПС), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН) від 23.10.2023 №9765815/42668706 про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 23.07.2021 (реєстраційний №9329644638 від 03.11.2021) та зобов`язати ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №26 від 23.07.2021 датою її подання на реєстрацію - 03.11.2021.

Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з фактом протиправних, як на його думку, мотивів відмови у реєстрації податкової накладної за наявності усіх передбачених Податковим кодексом України на те передумов, зокрема пояснень і первинних документів, наданих на підтвердження господарських операцій за участю ТОВ "Агромолтранс" за договором оренди транспортного засобу.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 30.01.2024 вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 12.02.2024 клопотання/заяву представника ГУДПС із запереченнями щодо розгляду за правилами спрощеного позовного провадження справи залишено без задоволення.

Відповідачі позов не визнали. У спільному відзиві на позов представник вказує на те, що в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "Форвард 2018", було встановлено, що до податкової накладної №26 від 23.07.2021, складеної за наслідками господарських операцій за участю ТОВ "Агромолтранс" щодо оренди транспортного засобу, Товариством надано платіжне доручення від 23.07.2021 №13284 на суму 180000,00 грн. Однак це ж платіжне доручення надавалося з боку ТОВ "Форвард 2018" і до пакету документів на підтвердження реєстрації податкової накладної №13 від 23.07.2021. Крім того, Комісією ГУДПС прийнято рішення від 04.03.2021 №2362 про відповідність позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (протокол Комісії від 04.03.2021 №43) (т. 2 а.с. 70-76).

Правом на подання відповіді на відзив позивач не скористався.

Ухвалою суду від 26.02.2024 клопотання представника відповідачів про перехід до розгляду за правилами загального позовного провадження повернуто заявнику без розгляду.

Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ТОВ "Форвард 2018" (код ЄДРПОУ 42668706, вул. Партизанська, 1, смт. Шишаки, Шишацький район, Полтавська область, 38000) 04.12.2018 зареєстроване у статусі юридичної особи, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис за №15831020000000432. Видами діяльності товариства за КВЕД є: 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (т. 1 а.с. 10-13).

Позивач має статус зареєстрованого платника ПДВ.

В межах зареєстрованих видів економічної діяльності 02.07.2021 ТОВ "Форвард 2018" (Орендодавець) уклало з ТОВ "Агромолтранс" (Орендар) договір оренди транспортного засобу №020721 (т. 1 а.с. 153-154), за умовами якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування транспортний засіб (в подальшому - Автомобіль, Предмет оренди), а саме: АС-G 33104, реєстраційний номер (надалі - РН) НОМЕР_1 ; ГАЗ 3309 РН НОМЕР_2 ; ГАЗ 3309 РН НОМЕР_3 ; ГАЗ 3309 РН НОМЕР_4 ; напівпричіп Krone, РН НОМЕР_5 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_6 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_7 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_8 , ППЦ 1201 НОМЕР_9 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_10 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_11 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_12 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_13 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_14 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_15 ; ППЦ 1201 РН НОМЕР_16 ; трактор колісний РН 33402ВІ; причіп до трактора РН 33407 ВІ. Орендна плата нараховується щомісячно.

Відповідно до акту приймання-передачі транспортного засобу в оренду від 02.07.2021 вищевказані транспортні засоби передано у тимчасове платне користування (т. 1 а.с. 155).

ТОВ "Форвард 2018" виставлено рахунки на оплату №6, №7 від 02.07.2021, №8 від 16.07.2021, №9, №10 від 23.07.2021 (а.с. 156-158). За фактом наданих послуг складено відповідні акти №54, №55 від 31.07.2021, №82 від 30.09.2021, №83 від 31.01.2021, №84 від 30.11.2021, №85 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №16 від 28.02.2022, №23 від 31.03.2022, №32 від 30.04.2022, №42 від 31.05.2022, №49 від 30.06.2022, №58 від 31.07.2022, №64 від 31.08.2022, №84 від 15.09.2022 (т. 1 а.с. 159-166).

Платіжними дорученнями №64 від 02.07.2021 на суму 115 000,00 грн, №170 від 08.07.2021 на суму 50 000,00 грн, №13240 від 16.07.2021 на суму 55000,00 грн, №13284 від 23.07.2021 на суму 180 000,00 грн та №13287 від 23.07.2021 на суму 93000,00 грн ТОВ "Агромолтранс" здійснено оплату оренди транспортних засобів (т. 1 а.с. 168-172).

Позивач зазначає, що фактом "першої події" (оплата послуг оренди) ТОВ "Форвард 2018" відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України (поставка товару) склав та направив для реєстрації в ЄРПН податкову накладну №26 від 23.07.2021 на суму 180000,00 грн, у т.ч. ПДВ 30000,00 грн (т. 1 а.с. 151).

Проте, у відповідь з Реєстру підприємство отримало квитанцію від 03.11.2021 про те, що "Документ прийнято. Реєстрація зупинена". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної від 23.07.2021 №26 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 152).

Реагуючи на зауваження, позивач надав до ГУДПС повідомлення від 16.10.2023 №1 про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної від 23.07.2021 №26, реєстрацію якої зупинено. До повідомлення позивач надав документи на підтвердження господарської операції у кількості 60 додатків, у тому числі технічні паспорти на транспортні засоби, договори купівлі-продажу транспортних засобів, платіжні доручення, видаткові накладні та рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09.10.2023 у справі №440/8606/23, яким зобов`язано ДПС зареєструвати податкову накладну №25 від 23.07.2023 (т. 2 а.с. 160).

За наслідками розгляду пояснень платника Комісією ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення від 23.10.2023 №9765815/42668706 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.07.2021 №26 у ЄРПН з огляду на надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства: Додаткова інформація: До повідомлення платником надано платіжне доручення від 23.07.2021 №13284 як підставу для складання податкової накладної №26 від 23.07.2021 тоді як вказане платіжне доручення було надано раніше до пакету документів на підтвердження підстави виписки податкової накладної №13 від 23.07.2021 (т. 2 а.с. 174-175).

Не погоджуючись із правомірністю рішення Комісії, позивач 25.10.2023 оскаржив його в адміністративному порядку.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 02.11.2023 №77120/42668706/2 скаргу платника залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня - без змін (т. 1 а.с. 19-20).

Не погоджуючись із правомірністю мотивів, покладених в основу рішення Комісії від 23.10.2023 №9765815/42668706 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.07.2021 №26, ТОВ "Форвард 2018" звернулося до суду з цим позовом за правовим захистом.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України (надалі ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з пп. "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

Положенням абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України також визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165, якою, крім іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п. 8 Порядку №1165).

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520 в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно з пунктом 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ України від 21.04.2021 №378), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

З матеріалів справи суд встановив, що Товариством направлено на реєстрацію до ЄРПН виписану на ТОВ "Агромолтранс" податкову накладну №26 від 23.07.2021 щодо надання в оренду транспортних засобів за договором оренди транспортного засобу від 02.07.2021 №030721.

Відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 94).

Суд звертає увагу на те, що спірним у даних правовідносинах не є питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, оскільки оцінці підлягає лише правомірність відмови відповідача у реєстрації податкової накладної №26 від 23.07.2021. До того ж, ухвалення контролюючим органом рішення про віднесення платника податку на додану вартість до критеріїв ризиковості не звільняє податковий орган від обов`язку доведення наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних у ЄРПН.

Як свідчать матеріали справи, зупиняючи реєстрацію податкової накладної №26 від 23.07.2021, контролюючий орган, запропонував позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН.

При цьому, суд звертає увагу на те, що у квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування податковий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.

Разом з цим, судом встановлено та підтверджено відповідачем, що позивачем до контролюючого органу на виконання вказаної вище пропозиції було складено та направлено пояснення з копіями додаткових документів в якості підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

З урахуванням наведеного суд погоджується з доводами позивача про те, що з огляду на відсутність у надісланій ТОВ "Форвард 2018" квитанції від 03.11.2021 вказівки на конкретний перелік документів, що мали бути надані з метою підтвердження обґрунтованості складення податкової накладної №26 від 23.07.2021, платником податку надані документи на власний вибір, які у своїй сукупності підтверджували правомірність оформлення податкової накладної.

Посилання представника відповідачів на те, що перелік документів, надання яких є необхідним для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у Реєстрі, визначений пунктом 5 Порядку №520, суд визнає безпідставними, оскільки зазначеною нормою передбачено орієнтовний перелік таких документів (застосовано словосполучення "може включати"), що не дає платнику податків можливість достовірно визначити обсяг необхідних документів, надання яких податковому органу буде достатнім для реєстрації податкової накладної у Реєстрі.

Проте, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи у підтвердження інформації, яка зазначена в розрахунку коригування, прийняла рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування від 23.10.2023 №9765815/42668706.

Як слідує зі змісту витягу з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 23.10.2023 №212, підставою для ухвалення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 23.07.2021 складеної з контрагентом ТОВ "Агромолтранс" на попередню оплату за оренду транспортних засобів слугували обставини надання платником до повідомлення платіжного доручення від 23.07.2021 №13284 як підставу для складання податкової накладної №26 від 23.07.2021, тоді як вказане платіжне доручення було надано раніше до пакету документів на підтвердження підстави виписки податкової накладної №13 від 23.07.2021.

Але наявність або відсутність окремих документів, а також помилки в їх оформленні не можуть бути достатньою підставою для висновку про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що відбувався фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків за наслідками його господарською діяльністю.

У зв`язку з цим суд зазначає, що відповідно до приписів статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Таким чином недолік, який слугував підставою для зупинення відповідачем реєстрації податкової накладної, є недостатнім для висновку про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Як пояснив у позові представник позивача, податкова накладна №13 від 23.07.2021 була помилково виписана і не відображена у звітності з ПДВ згідно з Податковим кодексом України. У свою чергу щодо податкової накладної №26 від 23.07.2021 в поясненнях чітко зазначено підставу її виписки та надано усі підтверджуючі документи.

Наостанок слід зазначити, що суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій, оскільки це питання має досліджуватися під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України включає в себе систему заходів, які вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

За викладених обставин суд дійшов висновку про безпідставність застосування до позивача процедури зупинення реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в ЄРПН, передбаченої Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з надання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкової накладної у ЄРПН, контролюючий орган не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення податкової накладної, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.

Таким чином комісія регіонального рівня не мала достатніх підстав для ухвалення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 23.07.2021 у ЄРПН.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

За вищевикладених обставин суд дійшов висновку про те, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з надання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкової накладної у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність ТОВ "Форвард 2018" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення податкової накладної, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу.

Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог платника податку щодо протиправності рішення Комісії про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №26 від 23.07.2021, складеної ТОВ "Форвард 2018".

Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкової накладної контролюючим органом обрано лише відповідність господарської операції критеріям ризиковості, тоді як обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку про те, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС зареєструвати відповідну податкову накладну у ЄРПН датою її подання на реєстрацію.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність достатніх юридичних та фактичних підстав для задоволення позову ТОВ "Форвард 2018" у повному обсязі.

Оскільки причиною виникнення цього спору слугувало прийняття Комісією ГУДПС протиправних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, суд, на підставі ч. 1 ст. 139 КАС України, дійшов висновку про те, що понесені позивачем судові витрати за звернення до суду з цим позовом у розмірі 3028,00 грн слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Форвард 2018" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 23.10.2023 №9765815/42668706.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №26 від 23.07.2021 днем подання її на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Форвард 2018" (код ЄДРПОУ 42668706).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Форвард 2018" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Форвард 2018" (код ЄДРПОУ 42668706; вул. Партизанська, буд. 1, смт. Шишаки, Полтавська область, 38000).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36000).

Відповідач: Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119241581
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/963/24

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 14.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 28.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 22.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні