Постанова
від 24.05.2024 по справі 420/36514/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 травня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/36514/23

Категорія:108020000Головуючий в 1 інстанції: Самойлюк Г.П.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 05.04.2024р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Одеської митниці на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2024 року у справ за позовом приватного підприємства "Захід" до Одеської митниці про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И Л А :

У грудні 2023 року приватне підприємство (далі ПП) "Захід" звернулося до суду з позовом до Одеської митниці про:

- визнання протиправною та скасування картки відмови Одеської митниці (відокремлений підрозділ Державної митної служби (далі ДМС) України) в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500370/2023/000176 від 22 вересня 2023 року;

- визнання протиправною та скасування картки відмови Одеської митниці (відокремлений підрозділ ДМС України) в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500370/2023/000177 від 23 вересня 2023 року.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що відповідачем не наведено обґрунтованих мотивів або підстав для визнання наданих декларантом документів як підтвердження переміщення товарів з Туркменістану до України транзитом під митним контролем територією Азербайджанської Республіки, Грузії та Турецької Республіки.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що декларантом до митного оформлення були подані транспортні документи на перевезення товару морським транспортом, відповідно до яких товар був ввезений в Україну транзитом через територію Туреччини, яка не є учасником Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року, а тому правило прямого транспортування при митному оформленні вказаного товару не дотримано.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2024 року позов ПП "Захід" до Одеської митниці про визнання протиправними та скасування рішення, картки відмови задоволено.

Визнано протиправною та скасовано картку відмови Одеської митниці в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500370/2023/000176 від 22 вересня 2023 року.

Визнано протиправною та скасовано картку відмови Одеської митниці в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500370/2023/000177 від 23 вересня 2023 року.

Стягнуто з Одеської митниці за рахунок бюджетних асигнувань на користь ПП "Захід" витрати зі сплати судового збору в розмірі 5 368 грн.

В апеляційній скарзі Одеської митниці ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також що у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

Доводи апеляційної скарги:

-апелянт вказує, що надані позивачем накладні CMR видані не в країні експорту та не можуть являтися єдиним транспортним документом. Документи (видані митними органами сертифікати, митні декларації), які підтверджують перебування під митним контролем товару під час переміщення територією Грузії не надано;

-при митному оформленні за митною декларацією №23UA500370006875U7 надано транзитні митні декларації Туреччини. Печатки митних органів Туреччини чи відомості про накладання митного забезпечення у наданих товаросупровідних документах відсутні. Крім того, при митному оформленні не надано документи, які підтверджують, що в Туреччині операції з перевантаження з автотранспорту на морське судно Rania Queen проводилися під митним контролем митних органів;

-в якості підтвердження країни походження товару з Туркменістану подано сертифікат про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 року №TMUA379511850. У даному сертифікаті в графі 1 (відправник/експортер) зазначено "завод "Гарабогазкарбамид" Державного концерна (далі ДК) "Туркменхімія" та його адресу: "Туркменистан, г. Гарабогаз, 3-й кмшоссе Гарабогаз-Туркменбаши". При цьому, згідно з контрактом експортером є "ДК "Туркменхімія", який має адресу: "744036, Туркменистан, г.Ашгабат, Арчабиль шаелы,132". Також в сертифікаті про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 року №TMUA379511850 в графі 9 зазначено вагу брутто/нетто 4 993,228 тн. При цьому, до митного оформлення заявлено товар загальною вагою брутто 2 691 158 кг (нетто 2684 879,4 кг). Кількість вантажу, яка вказана у сертифікаті про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 року №TMUA379511850, виданого ТПП Туркменістану, не відповідає кількості місць, вазі брутто і нетто товару, що надійшов в Україну;

-зі змісту п.9 Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, затверджених рішенням Ради глав Уряду Незалежних Держав, не передбачено можливість транспортування в Україну товарів походженням Туркменістану транзитом через територію країн, які не є учасниками Угоди про створення зони вільно торгівлі від 15 квітня 1994 року, оскільки Правилами чітко визначено необхідність ввезення товару резидентом держави-учасниці Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року з митно території саме іншої держави учасниці цієї Угоди;

-як вже зазначалося вище декларантом до митного оформлення були подані транспортні документи на перевезення товару морським транспортом, відповідно до яких товар був ввезений в Україну транзитом через територію Туреччини, яка не є учасником Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року, а тому правило прямого транспортування при митному оформленні вказаного товару не дотримано.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Одеської митниці, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.

ПП "ЗАХІД", ідентифікаційний код 32333300, зареєстроване 22 січня 2003 року як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

13 червня 2023 року між ДК "Туркменхімія", Туркменістан (продавець) та ПП "ЗАХІД" (покупець) укладений контракт №Б-035342, на підставі якого позивач отримав товар: "Карбамід марки "Б" (вищий сорт)", країна виробник Туркменістан.

Відповідно п.п.1.1, 1.2 контракту "Продавець" продає, а "Покупець" купує продукцію згідно з описом, кількістю та цінами, вказаними в Специфікації до цього контракту, яка є невід`ємною частиною контракту. Покупець зобов`язується прийняти партіями та оплатити на умовах цього контракту продукцію, що поставляється "Продавцем" згідно зі Специфікацією, яка є невід`ємною частиною контракту.

Згідно п.4.2 контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року загальна сума контракту складає 977 400 (дев`ятсот сімдесят сім тисяч чотириста) доларів США, вартість за 1 тонну товару складає 181 доларів США.

В п.5.1 контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року зазначено, що поставка товару здійснюється на умовах FOB завод "Гарабогазкарбамид" (Incoterms 2010), або інших вказаних в інвойсах та в строк до 30 днів з моменту проведення оплати за товар. Країна призначення "Товару" Україна. Країна відправлення "Товару" Туркменістан (5.1 контракту).

Відповідно до Специфікації від 13 червня 2023 року (додаток №01) найменування продукції, яка поставляється: "Карбамід марки "Б" (вищий сорт)", кількість 5 400 тон, ціна в дол. США 181 дол. США за тону, сума в дол. США 977 400 дол. США, країна виробник Туркменістан.

14 липня 2023 року між ДК "Туркменхімія", Туркменістан (Продавець) та ПП "ЗАХІД" (покупець) укладена додаткова угода №1 до контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року, згідно з якою п.4.2 контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року викладений в наступній редакції: "Загальна сума Контракту складає 1 225 800 (один мільйон двісті двадцять п`ять тисяч вісімсот) доларів США, з них вартість за 1 тонну товару складає 227 доларів США та в сумі складає 1 225 800 (один мільйон двісті двадцять п`ять тисяч вісімсот) доларів США за 5400 тонн".

Відповідно до Специфікації №2 від 14 липня 2023 року (додаток №01 до контракту) найменування продукції, яка поставляється: "Карбамід марки "Б" (вищий сорт)", кількість 5 400 тон, ціна в дол. США 227 дол. США за тону, сума в дол. США 1 225 800 дол. США, країна виробник Туркменістан.

В інвойсі №0763 від 18 липня 2023 року вказані: Продавець (Seller) ДК "Туркменхімія" (Turkmenhimiya State Concern), Вантажовідправник та Виробник (Shipper and producer) завод "Гарабогаз Карбамід", Гарабогаз, 3 км шосе Гарабогаз Туркменбаші, Туркменістан, як частина ДК "Туркменхімія" (plant "GARABOGAZ CARBAMIDE", Garabogaz, 3rd km of the Garabogaz-Turkmenbashi highway, Turkmenistan as a part of The State Concern "Turkmenchemistry"), Покупець / Вантажоодержувач (Buyer / Consignee) ПП "ЗАХІД" (Україна), умови поставки товарів FOB Garabodaz (Bekdash) ТМ, контракт №Б-035342 від 13 червня 2023 року, додаткова угода №1 від 14 липня 2023 року до контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року, назва товару (Title of goods) "Granular Urea (mark "B") the highest grade fertilizer" ("Карбамід марки "Б" вищий сорт"), кількість 4 993,228 тон, ціна за тону 227 доларів США, загальна ціна 1 133 462,76 доларів США, країна походження Туркменістан (country of origin: Turkmenistan).

До Одеської митниці декларантом подано митну декларацію №23UA500370008002U7 від 21 вересня 2023 року в графі 31 "Пакування та опис товарів Маркування та номери Номер контейнера (номери контейнерів) Кількість і вид" якої був зазначений наступний товар: "Добриво сечовина (карбамід) у гранулах білого кольору (не у водному середовищі). Карбамід марки "Б" вищого ґатунку у кількості нетто 2 730,419 тон, спаковано у 3 040 біг-бегів. Вироблен згідно DTS 2081-2010 (ДСТУ 7312:2013). Характеристики: масова частка азоту, що в перерахунку на суху речовину складає 43,6%; вміст вологи / води становить 0,1 мас %. Хімічна формула: Н2N-CO-NH2. Використовується для сільського господарства. Виробник: Завод "Гарабогазкарбамид". Країна виробництва: ТМ (Туркменістан)".

В графі 34 "Код країни походження" митної декларації №23UA500370008002U7 від 21 вересня 2023 року декларантом зазначений відповідно до Переліку кодів країн світу для статистичних цілей, затвердженого наказом Державної служби статистики України від 08 січня 2020 року №32 літерний код альфа-2 країни походження товарів, описаного в графі 31 митної декларації ТМ (Туркменістан), в графі 15 "Країна відправлення/експорту" наведена українською мовою коротка назва країни, з якої товари відправлені в Україну Туркменістан, в графі 15а "Код країни відправлення/експорту" зазначений літерний код альфа-2 країни, назва якої зазначена в графі 15 ТМ (Туркменістан).

В графі 36 "Преференція" митної декларації №23UA500370008002U7 від 21 вересня 2023 року декларантом зазначений код податкової пільги відповідно до розділу ІV "Застосування тарифних пільг (тарифних преференцій)" Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року №1011 "400000000", який означає "товари, що ввозяться в Україну згідно з міжурядовими угодами України з країнами СНД (крім Республіки Грузія). Двосторонні міжурядові угоди України з країнами СНД про вільну торгівлю".

В графі 47 "Розрахунок податків" митної декларації №23UA500370008002U7 від 21 вересня 2023 року у першій колонці "Вид" зазначений код виду платежу "020" "Мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання"; у четвертій колонці "Сума" зазначена нарахована сума ввізного мита; у п`ятій колонці "Спосіб платежу" зазначений код способу розрахунку відповідно до Класифікатора способів розрахунку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року №1011 "06", який означає "Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування, передбаченим Митним кодексом України, Податковим кодексом України, іншими законами України та міжнародними договорами, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України при поміщенні товарів у митні режими Імпорту (випуск у вільний обіг), експорту".

Разом з митною декларацією декларантом подані наступні документи (копії документів) (графа 44 МД): сертифікат якості від 17 липня 2023 року, інвойс (invoice) №0763 від 18 липня 2023 року, коносамент №1 від 15 серпня 2023 року, коносамент №23/176 від 18 липня 2023 року, міжнародні товарно-транспортні накладні (CMR) №4-001 від 22 липня 2023 року, №4-002 від 22 липня 2023 року, №4-003 від 22 липня 2023 року, №4-004 від 22 липня 2023 року, №4-005 від 22 липня 2023 року, №4-006 від 23 липня 2023 року, №4-007 від 23 липня 2023 року, №4-008 від 23 липня 2023 року, №4-009 від 23 липня 2023 року, №4-010 від 23 липня 2023 року, №4-011 від 23 липня 2023 року, №4-012 від 23 липня 2023 року, №4-013 від 23 липня 2023 року, №4-014 віл 23 липня 2023 року, №4-015 від 23 липня 2023 року, №4-016 від 24 липня 2023 року, №4-017 від 24 липня 2023 року, №4-018 від 24 липня 2023 року, №4-019 віл 24 липня 2023 року, №4-020 від 24 липня 2023 року, №4-021 від 24 липня 2023 року, №4-022 від 24 липня 2023 року, №4-023 від 24 липня 2023 року, №4-024 від 24 липня 2023 року, №4-025 від 24 липня 2023 року, №4-026 від 25 липня 2023 року, №4-027 від 26 липня 2023 року, №4-028 від 26 липня 2023 року, №4-029 від 26 липня 2023 року, №4-030 від 26 липня 2023 року, №4-031 від 26 липня 2023 року, №4-032 від 26 липня 2023 року, №4-033 від 26 липня 2023 року, №4-034 від 26 липня 2023 року, №4-035 від 26 липня 2023 року, №4-036 від 26 липня 2023 року, №4-037 від 26 липня 2023 року, №4-038 від 26 липня 2023 року, №4-039 від 26 липня 2023 року, №4-040 від 26 липня 2023 року, №4-041 від 27 липня 2023 року, №4-042 від 27 липня 2023 року, №4-043 від 27 липня 2023 року, №4-044 від 27 липня 2023 року, №4-045 від 27 липня 2023 року, №4-046 від 27 липня 2023 року, №4-047 від 27 липня 2023 року, №4-048 від 27 липня 2023 року, №4-049 від 27 липня 2023 року, №4-50 від 27 липня 2023 року, №4-51 від 27 липня 2023 року, №4-52 від 27 липня 2023 року, №4-53 від 27 липня 2023 року, №4-54 від 28 липня 2023 року, №4-55 від 28 липня 2023 року, №4-56 від 28 липня 2023 року, №4-57 від 28 липня 2023 року, №4-58 від 28 липня 2023 року, №4-59 від 28 липня 2023 року, №4-60 від 28 липня 2023 року, №4-61 від 28 липня 2023 року, №4-62 від 28 липня 2023 року, №4-63 від 28 липня 2023 року, №4-64 від 28 липня 2023 року, №4-65 від 28 липня 2023 року, №4-66 від 28 липня 2023 року, №4-67 від 28 липня 2023 року, №4-68 від 28 липня 2023 року, №4-69 від 28 липня 2023 року, №4-70 від 28 липня 2023 року, №4-071 від 28 липня 2023 року, №4-072 від 28 липня 2023 року, №4-073 від 28 липня 2023 року, №4-074 від 28 липня 2023 року, №4-075 від 28 липня 2023 року, №4-076 від 28 липня 2023 року, №4-077 від 28 липня 2023 року, №4-078 від 28 липня 2023 року, №4-079 від 28 липня 2023 року, №4-080 від 28 липня 2023 року, №4-081 від 28 липня 2023 року, №4-082 від 29 липня 2023 року, №4-083 від 29 липня 2023 року, №4-84 від 29 липня 2023 року, №4-85 від 29 липня 2023 року, №4-86 від 29 липня 2023 року, №4-87 від 29 липня 2023 року, №4-88 від 29 липня 2023 року, №4-89 від 29 липня 2023 року, №4-90 від 29 липня 2023 року, №4-91 від 29 липня 2023 року, №4-92 від 30 липня 2023 року, №4-93 від 30 липня 2023 року, №4-94 від 30 липня 2023 року, №4-95 від 30 липня 2023 року, №4-96 від 30 липня 2023 року, №4-097 від 30 липня 2023 року, №4-098 від 30 липня 2023 року, №4-099 від 30 липня 2023 року, №4-100 від 30 липня 2023 року, №4-101 від 30 липня 2023 року, №4-102 від 30 липня 2023 року, №4-103 від 30 липня 2023 року, №4-104 від 30 липня 2023 року, №4-106 від 31 липня 2023 року, №4-114 від 31 липня 2023 року, №4-116 від 31 липня 2023 року, №4-120 від 31 липня 2023 року, №4-121 від 31 липня 2023 року, №4-122 від 31 липня 2023 року, №4-123 від 31 липня 2023 року, №4-125 від 31 липня 2023 року, №4-133 від 02 серпня 2023 року, №4-142 від 02 серпня 2023 року, №4-143 від 02 серпня 2023 року, №4-176 від 04 серпня 2023 року, №4-198 від 07 серпня 2023 року, №4-207 від 07 серпня 2023 року, вантажна відомість (cargo manifest) б/н від 18 липня 2023 року, вантажна відомість (cargo manifest) б/н від 15 серпня 2023 року, висновок Одеського управління експертиз та досліджень Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслуби №142000-3600-0130 від 20 вересня 2023 року, загальна декларація прибуття №23UA141000896475Z9 від 20 серпня 2023 року, платіжна інструкція в іноземній валюті №430 від 19 червня 2023 року, платіжна інструкція в іноземній валюті №441 від 17 липня 2023 року, контракт з організації перевезень №070723 від 07 липня 2023 року, додаткова угода №1 від 15 серпня 2023 до контракту з організації перевезень №070723 від 07 липня 2023 року, додаткова угода №2 від 09 вересня 2023 до контракту з організації перевезень №070723 від 07 липня 2023 року, платіжна інструкція №5093 від 11 серпня 2023 (документ, що підтверджує вартість страхування), видання "Хім-Кур`єр. Ринок добрив України" №33 (266), 18 серпня 2023 (документ, що містить довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам), договір добровільного страхування вантажів №09/01-187410 від 15 серпня 2023 року, контракт №Б-035342 від 13 червня 2023 року, додаткова угода №1 від 14 липня 2023 до контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року, додаток №01 до контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року, заява декларанта або уповноваженої ним особи, в вигляді внесення коду до митної декларації, про те, що агрохімікати та пестициди не підлягають державній реєстрації в Україні (Закон України №86/95-ВР від 02 березня 1995 року), сертифікат про походження товару форми СТ-1 № від 20 липня 2023 року, акт експертизи походження товару №379511850 від 20 липня 2023 року, Акт-повідомлення №74 від 24 серпня 2023 року, транзитний супровідний документ №23TR08010000004729 від 14 серпня 2023 року, транзитний супровідний документ №23TR08010000004844 від 14 серпня 2023 року, транзитний супровідний документ №23TR08010000004887 від 14 серпня 2023 року, Акт про невідповідність товарів відомостям, зазначеним у документах, необхідних для здійснення їх митного контролю, про пошкодження товарів, їх упаковки чи маркування або про їх втрату №500370/2023/00029 від 12 вересня 2023 року, лист ПП "ЗАХІД" №0109/16 від 01 вересня 2023 року, лист ПП "ЗАХІД" №21Z від 21 вересня 2023 року, лист ПП "ЗАХІД" №22Z від 22 вересня 2023 року.

Відповідач відмовив у митному оформленні (випуску) товарів, прийняв картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500370/2023/000176 від 22 вересня 2023 року, в якій зазначив наступну причину відмови у митному оформленні (випуску) товарів: "Відповідно до частини восьмої розділу 1 Закону України від 14 липня 2023 року №3261-IX "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо приведення порядку визначення країни походження товару у відповідність із Митним кодексом Європейського Союзу та забезпечення реалізації угод України про вільну торгівлю", розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України доповнено пунктом 9-29 такого змісту: "У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, за умови наявності у преференційних правилах походження до міжнародних договорів про вільну торгівлю правил прямого транспортування товарів з країни їх походження, дозволяється з урахуванням географічних, транспортних, економічних причин переміщення товарів, що походять з країн, з якими Україна уклала міжнародні договори про вільну торгівлю, через території третіх країн, крім території країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або державою-агресором щодо України згідно із законодавством, у разі якщо такі товари знаходяться під митним контролем країни транзиту. При цьому товари повинні бути в незмінному стані та з ними не повинні проводитися будь-які операції, крім операцій із забезпечення збереження і перевантаження товару. Підтвердження перебування товарів під митним контролем у третіх країнах, якщо інше не передбачено преференційними правилами походження до міжнародних договорів України про вільну торгівлю, здійснюється шляхом надання на вибір підприємства одного або декількох таких документів: 1) сертифікати, видані митними органами країн транзиту, що підтверджують умови перебування цих товарів у країні транзиту та містять: повний опис транспортованих товарів; дати розвантаження та перевантаження товарів; назви суден або інших використаних транспортних засобів (за необхідності); 2) митні декларації у митному режимі транзиту (при зберіганні товару під митним контролем - митна декларація або інший документ, оформлений при поміщенні у митний режим митного складу, вільної митної зони або на тимчасове зберігання); 3) книжка МДП (Саrnet ТІR), передбачена Митною конвенцією про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП (Конвенції МДП) 1975 року; 4) лист-підтвердження на офіційному бланку митних органів країн транзиту; 5) єдиний транспортний документ, який регламентує перевезення товарів з країни експорту через країну (країни) транзиту; 6) товаросупровідні документи, засвідчені митним органом країни експорту, з відомостями про накладення митного забезпечення. У межах двосторонніх та багатосторонніх угод про вільну торгівлю, укладених між Україною та Туркменістаном, визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, які затверджені Рішенням Ради глав урядів СНД про Правила визначення країни походження товарів (зі змінами, до яких приєдналася Україна) (далі Правила). Відповідно п.9 цих Правил товар вважається як такий, що походить з митної території держави-учасниці Угоди про створення зони вільної торгівлі, якщо він відповідає встановленим цими Правилами критеріям походження, експортується резидентом однієї з держав-учасниць цієї Угоди і ввозиться резидентом держави-учасниці цієї Угоди з митної території іншої держави-учасниці цієї Угоди. При цьому товар прямував за маршрутом: порт Гарабогаз (Туркменістан) порт Зіра (Азербайджанська Республіка) - Азербайджанська Республіка Грузія Туреччина порт Хопа (Туреччина) порт Ізмаїл (Україна). Згідно з коносаментом № 23/176 від 18 липня 2023 та маніфестом б/н від 18 липня 2023 товар загального вагою 4 993,228 тонн переміщувався навалом морським судном Huseyn Javid з порту Гарабогаз (Туркменістан) до порту Зіра (Азербайджанська Республіка). Відповідно до поданих документів після надходження товару до Азербайджанської Республіки він був упакований у біг-беги (відомості щодо країни походження яких відсутні) та перевантажений на інші транспортні засоби для переміщення з території Азербайджанської Республіки через території Грузії та Туреччини до порту Хопа (Туреччина). Відповідно до коносаменту № 1 від 15 серпня 2023 року товар у біг-бегах кількістю 2 987 шт. загальною вагою брутто 2 691 158 кг (нетто 2 684 879,4 кг) було завантажено на морське судно Rania Queen в порту Хопа (Туреччина) та транспортовано до порту Ізмаїл (Україна). Проте, не надано жодного документа з підтвердженням того, що операції з пакування у біг-беги та перевантаження проводилися під митним контролем відповідних митних органів. При цьому, відомості щодо ваги брутто партії товару після його пакування у біг-беги відсутні. Відповідно Закону №3261 єдиний транспортний документ це транспортний документ, який регламентує перевезення товарів з країни експорту через країну (країни) транзиту. Накладні СМR, які складені в Азербайджанській Республіці для маршруту порт Зіра (Азербайджанська Республіка) Азербайджанська Республіка Грузія Туреччина порт Хопа (Туреччина), не є єдиним транспортним документом. Також надано транзитні митні декларації Туреччини, у яких печатки митних органів Туреччини чи відомості про накладання митного забезпечення відсутні. При цьому документів, які підтверджують, що в Туреччині операції з перевантаження з автотранспорту на морське судно Rania Queen проводилися під митним контролем митних органів, також не надано. Крім того, відповідно до пункту 12 Правил, згідно з якими визначається походження товару з метою застосування режиму вільної торгівлі при імпорті товару походженням з Туркменістану, сертифікат про походження форми СТ-1, зокрема, повинен "містити такі необхідні відомості про товар, на який він виданий: а) найменування та адреса експортера; г) кількість місць і вид упаковки, опис товару, що вміщує всі необхідні для ідентифікації товару відомості; д) вага брутто і нетто. Ці показники можуть бути замінені іншими, такими як, наприклад, кількість одиниць або обсяг, коли вага товару істотно змінюється при транспортуванні або коли ці одиниці стандартно використовується для виду товару. В якості підтвердження країни походження товару з Туркменістану до митного оформлення в Україні подано сертифікат про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 №ТМUA379511850. У сертифікаті в графі 1 (відправник/експортер) зазначено "завод "Гарабогазкарбамид" ДК "Туркменхимия" та його адресу: "Туркменистан, г. Гарабогаз, 3-й км шоссе Гарабогаз-Туркменбаши". При цьому, згідно з контрактом експортером є "ДК "Туркменхимия", який має адресу: " 744036, Туркменистан, г.Ашгабат, Арчабиль шаелы, 132". У графі 9 сертифікату зазначено вагу брутто /нетто 4 993 228 кг, при цьому загальна вага товару, поданого до митного оформлення, склала брутто 2 736 710 кг ( нетто 2 730 419 кг). Таким чином, кількість вантажу, зазначена у сертифікаті, виданого ТПП Туркменістану, не відповідає кількості місць, вазі брутто і нетто товару, що надійшов в Україну. Також зазначено, що Правилами не передбачено здійснення будь-яких операцій з товаром за межами країни експорту, а також часткове відвантаження партії товару в третіх країнах. З огляду на викладене, ідентифікувати експортовану з Туркменістану партію товару, зазначену у сертифікаті про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 року №ТМ UA379511850 (графи 7, 8), на відповідність заявленій у біг-бегах за МД, неможливо".

Також картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №/2023/000176 від 22 вересня 2023 року містить роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: "Виправлення помилок та подання нової МД".

У зв`язку з прийняттям Одеською митницею картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №/2023/000176 від 22 вересня 2023 року товар випущений у вільний обіг за митною декларацією №23UA500370008026U7 від 22 вересня 2023 року, у п`ятій колонці "Спосіб платежу" графи 47 "Нарахування платежів" відносно ввізного мита зазначений код способу розрахунку відповідно до Класифікатора способів розрахунку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року №1011 "01" (Сплата митних платежів у безготівковій формі через рахунки, відкриті на ім`я митних органів в територіальних органах Державної казначейської служби).

Також до Одеської митниці декларантом (ПП "ЗАХІД") подано митну декларацію №23UA500370008050U1 від 23 вересня 2023 року в графі 31 "Паковання та опис товарів Марковання та номери Номер контейнера (номери контейнерів) - Кількість і вид" якої був зазначений наступний товар: "Добриво сечовина (карбамід) у гранулах білого кольору (не у водному середовищі). Карбамід марки "Б" вищого ґатунку у кількості нетто 2262,809 тон, спаковано у 2530 біг-бегів. Вироблен згідно DTS 2081-2010 (ДСТУ 7312:2013). Характеристики: масова частка азоту, що в перерахунку на суху речовину складає 43,6%; вміст вологи / води становить 0,1 мас %. Хімічна формула: Н2N-CO-NH2. Використовується для сільського господарства. Виробник: Завод "Гарабогазкарбамид". Країна виробництва: ТМ (Туркменістан)".

В графі 34 "Код країни походження" митної декларації №23UA500370008050U1 від 23 вересня 2023 року декларантом зазначений відповідно до Переліку кодів країн світу для статистичних цілей, затвердженого наказом Державної служби статистики України від 08 січня 2020 року №32 літерний код альфа-2 країни походження товарів, описаного в графі 31 митної декларації ТМ (Туркменістан), в графі 15 "Країна відправлення/експорту" наведена українською мовою коротка назва країни, з якої товари відправлені в Україну Туркменістан, а графі 15а "Код країни відправлення/експорту" зазначений літерний код альфа-2 країни, назва якої зазначена в графі 15 ТМ (Туркменістан).

В графі 36 "Преференція" митної декларації №23UA500370008050U1 від 23 вересня 2023 року декларантом зазначений код податкової пільги відповідно до розділу ІV "Застосування тарифних пільг (тарифних преференцій)" Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року №1011 "400000000", який означає "товари, що ввозяться в Україну згідно з міжурядовими угодами України з країнами СНД (крім Республіки Грузія). Двосторонні міжурядові угоди України з країнами СНД про вільну торгівлю".

В графі 47 "Розрахунок податків" митної декларації №23UA500370008050U1 від 23 вересня 2023 року у першій колонці "Вид" зазначений код виду платежу "020" "Мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання"; у четвертій колонці "Сума" зазначена нарахована сума ввізного мита; у п`ятій колонці "Спосіб платежу" зазначений код способу розрахунку відповідно до Класифікатора способів розрахунку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року №1011 "06", який означає "Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування, передбаченим Митним кодексом України, Податковим кодексом України, іншими законами України та міжнародними договорами, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України при поміщенні товарів у митні режими Імпорту (випуск у вільний обіг), експорту".

Разом з митною декларацією (МД) №23UA500370008050U1 від 23 вересня 2023 року декларантом до митниці подані наступні документи (копії документів) (графа 44 МД): сертифікат якості від 17 липня 2023 року, інвойс (invoice) №0763 від 18 липня 2023 року, коносамент №1 від 16 вересня 2023 року, коносамент №23/176 від 18 липня 2023 року, міжнародні товарно-транспортні накладні (CMR) №4-105 від 31 липня 2023 року, №4-107 від 31 липня 2023 року, №4-108 від 31 липня 2023 року, №4-109 від 31 липня 2023 року, №4-110 від 31 липня 2023 року, №4-111 від 31 липня 2023 року, №4-112 від 21 липня 2023 року, №4-113 від 31 липня 2023 року, №4-115 від 31 липня 2023 року, №4-116 від 31 липня 2023 року, №4-117 від 31 липня 2023 року, №4-118 від 31 липня 2023 року, №4-119 від 31 липня 2023 року, №4-124 від 31 липня 2023 року, №4-126 від 01 серпня 2023 року, №4-127 від 01 серпня 2023 року, №4-128 від 01 серпня 2023 року, №4-129 від 01 серпня 2023 року, №4-130 від 01 серпня 2023 року, №4-131 від 01 серпня 2023 року, №4-132 від 01 серпня 2023 року, №4-134 від 02 серпня 2023 року, №4-135 від 02 серпня 2023 року, №4-136 від 02 серпня 2023 року, №4-137 від 02 серпня 2023 року, №4-138 від 02 серпня 2023 року, №4-139 від 02 серпня 2023 року, №4-140 від 02 серпня 2023 року, №4-141 від 02 серпня 2023 року, №4-144 від 02 серпня 2023 року, №4-145 від 02 серпня 2023 року, №4-146 від 02 серпня 2023 року, №4-147 від 02 серпня 2023 року, №4-148 від 02 серпня 2023 року, №4-149 від 02 серпня 2023 року, №4-150 від 02 серпня 2023 року, №4-151 від 02 серпня 2023 року, №4-152 від 02 серпня 2023 року, №4-153 від 02 серпня 2023 року, №4-154 від 02 серпня 2023 року, №4-155 від 02 серпня 2023 року, №4-156 від 02 серпня 2023 року, №4-157 від 03 серпня 2023 року, №4-158 від 03 серпня 2023 року, №4-159 від 03 серпня 2023 року, №4-160 від 03 серпня 2023 року, №4-161 від 03 серпня 2023 року, №4-162 від 03 серпня 2023 року, №4-163 від 03 серпня 2023 року, №4-164 від 03 серпня 2023 року, №4-165 від 03 серпня 2023 року, №4-166 від 03 серпня 2023 року, №4-167 від 03 серпня 2023 року, №4-168 від 03 серпня 2023 року, №4-169 від 03 серпня 2023 року, №4-170 від 03 серпня 2023 року, №4-171 від 04 серпня 2023 року, №4-172 від 04 серпня 2023 року, №4-173 від 04 серпня 2023 року, №4-174 від 04 серпня 2023 року, №4-175 від 04 серпня 2023 року, №4-177 від 05 серпня 2023 року, №4-178 від 05 серпня 2023 року, №4-179 від 05 серпня 2023 року, №4-180 від 05 серпня 2023 року, №4-181 від 05 серпня 2023 року, №4-182 від 05 серпня 2023 року, №4-183 від 05 серпня 2023 року, №4-184 від 05 серпня 2023 року, №4-185 від 05 серпня 2023 року, №4-186 від 05 серпня 2023 року, №4-187 від 05 серпня 2023 року, №4-188 від 05 серпня 2023 року, №4-189 від 05 серпня 2023 року, №4-190 від 05 серпня 2023 року, №4-191 від 07 серпня 2023 року, №4-192 від 07 серпня 2023 року, №4-193 від 07 серпня 2023 року, №4-194 від 07 серпня 2023 року, №4-195 від 07 серпня 2023 року, №4-196 від 07 серпня 2023 року, №4-197 від 07 серпня 2023 року, №4-199 від 07 серпня 2023 року, №4-200 від 07 серпня 2023 року, №4-201 від 07 серпня 2023 року, №4-202 від 07 серпня 2023 року, №4-203 від 07 серпня 2023 року, №4-204 від 07 серпня 2023 року, №4-205 від 07 серпня 2023 року, №4-206 від 07 серпня 2023 року, №4-208 від 07 серпня 2023 року, №4-209 від 07 серпня 2023 року, №4-210 від 07 серпня 2023 року, №4-211 від 07 серпня 2023 року, №4-212 від 07 серпня 2023 року, №4-213 від 13 серпня 2023 року, №4-214 від 13 серпня 2023 року, №4-215 від 13 серпня 2023 року, №4-216 від 14 серпня 2023 року,, вантажна відомість (cargo manifest) б/н від 18 липня 2023 року, вантажна відомість (cargo manifest) б/н від 16 вересня 2023 року, загальна декларація прибуття №23UA141001039000Z0 від 21 вересня 2023 року, платіжна інструкція в іноземній валюті №430 від 19 червня 2023 року, платіжна інструкція в іноземній валюті №441 від 17 липня 2023 року, контракт з організації перевезень №070723 від 07 липня 2023 року, додаткова угода №3 від 16 вересня 2023 до контракту з організації перевезень №070723 від 07 липня 2023 року, платіжна інструкція № 10 від 18 вересня 2023 (документ, що підтверджує вартість страхування), видання "Хім-Кур`єр. Ринок добрив України" №33 (266), 18 серпня 2023 року (документ, що містить довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам), договір добровільного страхування вантажів №09/01-187410 від 15 серпня 2023 року, контракт №Б-035342 від 13 червня 2023 року, додаткова угода №1 від 14 липня 2023 року до контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року, додаток №01 до контракту №Б-035342 від 13 червня 2023 року, заява декларанта або уповноваженої ним особи, в вигляді внесення коду до митної декларації, про те, що агрохімікати та пестициди не підлягають державній реєстрації в Україні (Закон України №86/95-ВР від 02 березня 1995 року), сертифікат про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 року, акт експертизи походження товару №379511850 від 20 липня 2023 року, лист Державної митної служби України №15/15-03/13/606.

Відповідач відмовив у митному оформленні (випуску) товарів, прийнявши картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500370/2023/000177 від 23 вересня 2023 року, зазначивши наступну причину відмови у митному оформленні (випуску) товарів: "Відповідно до частини восьмої розділу 1 Закону України від 14 липня 2023 №3261-IX "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо приведення порядку визначення країни походження товару у відповідність із Митним кодексом Європейського Союзу та забезпечення реалізації угод України про вільну торгівлю", розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України доповнено пунктом 9-29 такого змісту: "У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, за умови наявності у преференційних правилах походження до міжнародних договорів про вільну торгівлю правил прямого транспортування товарів з країни їх походження, дозволяється з урахуванням географічних, транспортних, економічних причин переміщення товарів, що походять з країн, з якими Україна уклала міжнародні договори про вільну торгівлю, через території третіх країн, крім території країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або державою-агресором щодо України згідно із законодавством, у разі якщо такі товари знаходяться під митним контролем країни транзиту. При цьому товари повинні бути в незмінному стані та з ними не повинні проводитися будь-які операції, крім операцій із забезпечення збереження і перевантаження товару. Підтвердження перебування товарів під митним контролем у третіх країнах, якщо інше не передбачено преференційними правилами походження до міжнародних договорів України про вільну торгівлю, здійснюється шляхом надання на вибір підприємства одного або декількох таких документів: 1) сертифікати, видані митними органами країн транзиту, що підтверджують умови перебування цих товарів у країні транзиту та містять: повний опис транспортованих товарів; дати розвантаження та перевантаження товарів; назви суден або інших використаних транспортних засобів (за необхідності); 2) митні декларації у митному режимі транзиту (при зберіганні товару під митним контролем митна декларація або інший документ, оформлений при поміщенні у митний режим митного складу, вільної митної зони або на тимчасове зберігання); 3) книжка МДП (Саrnet ТІR), передбачена Митною конвенцією про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП (Конвенції МДП) 1975 року; 4) лист-підтвердження на офіційному бланку митних органів країн транзиту; 5) єдиний транспортний документ, який регламентує перевезення товарів з країни експорту через країну (країни) транзиту; 6) товаросупровідні документи, засвідчені митним органом країни експорту, з відомостями про накладення митного забезпечення. У межах двосторонніх та багатосторонніх угод про вільну торгівлю, укладених між Україною та Туркменістаном, визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, які затверджені Рішенням Ради глав урядів СНД про Правила визначення країни походження товарів (зі змінами, до яких приєдналася Україна) (далі - Правила). Відповідно до пункту 9 цих Правил товар вважається як такий, що походить з митної території держави-учасниці Угоди про створення зони вільної торгівлі, якщо він відповідає встановленим цими Правилами критеріям походження, експортується резидентом однієї з держав-учасниць цієї Угоди і ввозиться резидентом держави-учасниці цієї Угоди з митної території іншої держави-учасниці цієї Угоди. При цьому товар прямував за маршрутом: порт Гарабогаз (Туркменістан) порт Зіра (Азербайджанська Республіка) Азербайджанська Республіка Грузія Туреччина порт Хопа (Туреччина) порт Ізмаїл (Україна). Згідно з коносаментом № 23/176 від 18 липня 2023 та маніфестом б/н від 18 липня 2023 року товар загального вагою 4 993,228 тонн переміщувався навалом морським судном Huseyn Javid з порту Гарабогаз (Туркменістан) до порту Зіра (Азербайджанська Республіка). Відповідно до поданих документів після надходження товару до Азербайджанської Республіки він був упакований у біг-беги (відомості щодо країни походження яких відсутні) та перевантажений на інші транспортні засоби для переміщення з території Азербайджанської Республіки через території Грузії та Туреччини до порту Хопа (Туреччина). Відповідно до коносаменту № 1 від 16 вересня 2023 товар у біг-бегах кількістю 2 530 шт. загальною вагою брутто 2 268 557 кг (нетто 2 262 809 кг) було завантажено на морське судно AL FILK в порту Хопа (Туреччина) та транспортовано до порту Ізмаїл (Україна). Проте, не надано жодного документа з підтвердженням того, що операції з пакування у біг-беги та перевантаження проводилися під митним контролем відповідних митних органів. При цьому, відомості щодо ваги брутто партії товару після його пакування у біг-беги відсутні. Відповідно до Закону №3261 єдиний транспортний документ це транспортний документ, який регламентує перевезення товарів з країни експорту через країну (країни) транзиту. Накладні СМR, які складені в Азербайджанській Республіці для маршруту порт Зіра (Азербайджанська Республіка) Азербайджанська Республіка Грузія Туреччина порт Хопа (Туреччина), не є єдиним транспортним документом. Не надано документів, які підтверджують, переміщення територією Туреччини та операції з перевантаження з автотранспорту на морське судно AL FILK проводилися під митним контролем митних органів. Крім того, відповідно до пункту 12 Правил, згідно з якими визначається походження товару з метою застосування режиму вільної торгівлі при імпорті товару походженням з Туркменістану, сертифікат про походження форми СТ-1, зокрема, повинен "містити такі необхідні відомості про товар, на який він виданий: а) найменування та адреса експортера; г) кількість місць і вид упаковки, опис товару, шо вміщує всі необхідні для ідентифікації товару відомості; д) вага брутто і нетто. Ці показники можуть бути замінені іншими, такими як, наприклад, кількість одиниць або обсяг, коли вага товару істотно змінюється при транспортуванні або коли ці одиниці стандартно використовується для виду товару. В якості підтвердження країни походження товару з Туркменістану до митного оформлення в Україні подано сертифікат про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 № ТМ UA379511850 . У сертифікаті в графі 1 (відправник/експортер) зазначено "завод "Гарабогазкарбамид" ДК "Туркменхимия" та його адресу: "Туркменистан, г. Гарабогаз, 3-й км шоссе Гарабогаз-Туркменбаши". При цьому, згідно з контрактом експортером є "ДК "Туркменхимия", який має адресу: "744036, Туркменистан, г.Ашгабат, Арчабиль шаелы, 132". У графі 9 сертифікату зазначено вагу брутто 4 993 228 кг, яка не відповідає вазі брутто товару, що надійшов в Україну. Правилами не передбачено здійснення будь-яких операцій з товаром за межами країни експорту, а також часткове відвантаження партії товару з третіх країнах. З огляду на викладене, ідентифікувати експортовану з Туркменістану партію товару, зазначену у сертифікаті про походження товару форми СТ-1 від 20 липня 2023 №ТМ UA379511850 (графи 7, 8), на відповідність заявленій у біг-бегах за МД, неможливо".

Також картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №/2023/000177 від 23 вересня 2023 року містить роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: "Виправлення помилок та подання нової МД".

У зв`язку з прийняттям Одеською митницею картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500370/2023/000177 від 23 вересня 2023 року товар випущений у вільний обіг за митною декларацією №23UA500370008052U0 від 23 вересня 2023 року, у п`ятій колонці "Спосіб платежу" графи 47 "Нарахування платежів" відносно ввізного мита зазначений код способу розрахунку відповідно до Класифікатора способів розрахунку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 №1011 "01" (Сплата митних платежів у безготівковій формі через рахунки, відкриті на ім`я митних органів в територіальних органах Державної казначейської служби).

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що Одеська митниця під час прийняття карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500370/2023/000176 від 22 вересня 2023 року; №UА500370/2023/000177 від 23 вересня 2023 року, неправильно розтлумачила положення міжнародних договорів ч.ч.1, 2 ст. 1 Угоди між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю від 05 листопада 1994 року, п.9 Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, затвердженими Рішенням Ради глав Урядів Незалежних Держав, в редакції Рішення глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 18 жовтня 1996 року, що призвело до невиконання та порушення суб`єктом владних повноважень положень вищевказаних міжнародних договорів, а також до порушення ч.3 ст. 1, ч.1 ст. 281, п.2 ч.1 ст. 292, ч.1 ст. 300 МК України.

При цьому, суд першої інстанції вказав, що рішенням про Правила визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року не передбачено заборони на транзитне переміщення товарів, які користуються режимом вільної торгівлі на підставі двосторонньої Угоду між Урядом України й Урядом Республіки Туркменістан про вільну торгівлю, ратифікованою Законом №426/95-ВР, тому позивач при поданні митної декларації не порушив вимоги п.9 Правила визначення країни походження товарів.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, ч.1 ст. 1, п.24 ч.1 ст. 4, ч.ч.1, 2, 7, 8 ст. 36, ст. 80, ч.ч.1, 2 ст. 256, ст. 280, 2 ч.1 ст. 292, ч.ч.1, 2 ст. 300 МК України, п.14.1.254 ст. 14 ПК України, ст. 1 Закону України "Про транзит вантажів" від 20 жовтня 1999 року №1172-ХІV, ч.ч.2, 7 Порядку оформлення й використання Картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України, затвердженого наказом Державної митної служби України №1227 від 12 грудня 2005 року.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

В силу вимог ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 1 МК України передбачено, що законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Згідно п.24 ч.1 ст. 4 МК України митний контроль це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів Україні, укладених у встановленому законом порядку.

Митний контроль здійснюється виключно митними органами відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.

Згідно ст. 80 МК України, у разі відмови у митному оформленні та пропуску через митний кордон України товарів і транспортних засобів митний орган зобов`язаний видавати заінтересованим особам письмове повідомлення із зазначенням причин відмови та вичерпним роз`ясненням вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення та пропуску цих товарів і транспортних засобів через митний кордон України.

Відповідно ч.ч.1, 2 ст. 256 МК України відмова у митному оформленні це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом. У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.

Механізм надання митним органом письмового повідомлення заінтересованим особам про відмову в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України визначено Порядком оформлення й використання Картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України, затвердженого наказом Державної митної служби України №1227 від 12 грудня 2005 року (далі Порядок №1227).

Частиною 2 Порядку №1227 передбачено, що у всіх випадках відмови невідкладно оформлюється Картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України.

Згідно ч.7 вказаного Порядку картка роздруковується у двох примірниках на аркушах формату А4 і підписується посадовою особою митного органу, яка прийняла рішення про відмову. У Картці повинні бути в стислому вигляді зазначені причини відмови з посиланням на норми законодавства України, а також вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення чи пропуску цих товарів і транспортних засобів через митний кордон України.

Картка заповнюється уповноваженою на це посадовою особою, має обов`язкову силу і породжує певні правові наслідки для власників товарів, а отже, є актом державного органу. Таким чином, на підставі оформленої митним органом відмови підприємство або перевізник чи особа, уповноважена на декларування, має право на звернення до суду з позовною заявою про оскарження дій митного органу та визнання недійсною Картки як акта ненормативного характеру.

Частиною 5 ст. 280 МК України передбачено, що ввізне мито є диференційованим щодо товарів, що походять з держав, які спільно з Україною входять до митних союзів або утворюють з нею зони вільної торгівлі. У разі встановлення будь-якого спеціального преференційного митного режиму згідно з міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України. До товарів, що походять з України або з держав членів Світової організації торгівлі, або з держав, з якими Україна уклала двосторонні або регіональні угоди щодо режиму найбільшого сприяння, застосовуються пільгові ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України, якщо інше не встановлено законом. До решти товарів застосовуються повні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.

Згідно ч.1 ст. 281 МК України допускається встановлення тарифних пільг (тарифних преференцій) щодо ставок Митного тарифу України у вигляді звільнення від оподаткування ввізним митом, зниження ставок ввізного мита або встановлення тарифних квот відповідно до законодавства України та для ввезення товарів, що походять з держав, з якими укладено відповідні міжнародні договори.

Пунктом 2 ч.1 ст. 292 МК України передбачено, що митні платежі не сплачуються у разі, якщо відповідно до цього Кодексу, ПК України, інших законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України щодо товарів надано звільнення або повне умовне звільнення від сплати митних платежів у період дії такого звільнення і при дотриманні умов, у зв`язку з якими його надано.

Згідно п.14.1.254 ст. 14 ПК України визначено, що умовне звільнення від оподаткування податком на додану вартість та акцизним податком у разі ввезення товарів на митну територію України це звільнення (умовне повне або умовне часткове) від сплати нарахованого податкового зобов`язання у разі розміщення товарів у митних режимах, що передбачають звільнення від оподаткування за умови дотримання вимог митного режиму, встановлених Митним кодексом України.

Відповідно ч.ч.1, 2 ст. 300 МК України умови надання звільнення (умовного звільнення) від оподаткування митними платежами визначаються цим Кодексом, ПК України, іншими законами України та міжнародними договорами, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України.

Порядок надання документів, необхідних для підтвердження права на звільнення (умовне звільнення) від оподаткування митними платежами, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно ч.3 ст. 1 МК України якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом та іншими законами України, застосовуються правила міжнародного договору України.

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечується митним органом, товар "Карбамід марки "Б", який ввезено ПП "Захід", повністю вироблений або підданий достатній переробці в Туркменістані та відповідає вимогам походження, встановленим відносно таких, цей факт підтверджений сертифікатами про походження товару форми, актами експертиз походження товару. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених МК України.

Законом України "Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю" №426/95-ВР від 04 листопада 1995 року (далі Закон №426/95-ВР) (чинний) ратифіковано Угоду між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю, підписану в м. Ашгабаті 05 листопада 1994 року.

Відповідно ч.1 ст. 1 Угоди між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю від 05 листопада 1994 року Договірні Сторони не застосовують мито, податки та збори, що мають еквівалентний вплив на експорт та(або) імпорт товарів, що походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони. Вилучення з даного торгового режиму за погодженою номенклатурою товарів оформляється документами, які є невід`ємною частиною цієї Угоди, якщо Договірні Сторони визнають це за необхідне.

Частиною 2 ст.1 Угоди між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю передбачено, що для мети цієї Угоди і на період її дії під товарами, що походять з територій Договірних Сторін, маються на увазі товари, визначені Правилами визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, затвердженими Рішенням Ради глав Урядів Незалежних Держав. Ці Правила підписані, серед іншого, главами урядів України та Туркменістану та відповідно набрали чинності та на підставі ч.2 ст. 1 Угоди між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю від 05 листопада 1994 року застосовуються для України та Туркменістану.

Також Рішення глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 18 жовтня 1996 року про нову редакцію п.9 Правил визначення країни походження товарів підписане серед іншого, главами урядів України та Туркменістану та відповідно набрало чинності для України та Туркменістану.

Пунктом 9 Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, затвердженими Рішенням Ради глав Урядів Незалежних Держав, в редакції Рішення глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 18 жовтня 1996 року, передбачено, що товар вважається як такий, що походить з митної території держави-учасниці Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року, якщо він відповідає встановленим цими Правилами критеріям походження, експортується резидентом однієї з держав-учасниць цієї Угоди і ввозиться резидентом держави-учасниці цієї Угоди з митної території іншої держави-учасниці цієї Угоди. При цьому, під резидентом мається на увазі організація, створена на території цієї держави, або фізична особа, яка постійно проживає на території цієї держави.

При цьому, п.9 Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, затвердженими Рішенням Ради глав Урядів Незалежних Держав, в редакції Рішення глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 18 жовтня 1996 року, не містить вимог до маршруту транспортування товару та вимог про те, що товар не повинен залишати території держав-учасниць Угоди про зону вільної торгівлі. Правило прямого транспортування або відвантаження містилося в попередній редакції статті п.9 Рішення про Правила визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року.

Колегія суддів наголошує про те, що п.9 Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року (який передбачає, що товар вважається як такий, що походить з митної території держави-учасниці Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року, якщо він відповідає встановленим цими Правилами критеріям походження, експортується резидентом однієї з держав-учасниць цієї Угоди і ввозиться резидентом держави-учасниці цієї Угоди з митної території іншої держави-учасниці цієї Угоди) в редакції, яка затверджена Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 30 листопада 2000 року, вказане рішення не підписане главою Уряду Туркменістану, а тому на підставі ст. 11 Віденської конвенції про право міжнародних договорів від 23 травня 1969 року не застосовуються у відносинах між Україною та Туркменістаном. Вимога про те, що товар не повинен залишати території держав-учасниць Угоди про зону вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року міститься також в п.5.1 розділу 5 Правил визначення країни походження товарів, прийняті Угодою про Правил визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежності Держав від 20 листопада 2009 року, які також не підписані главою Уряду Туркменістан.

Тому Туркменістан у відносинах з Україною застосовує Правила від 24 вересня 1993 року (з поправками від 18 жовтня 1996 року) .

Вищезазначений факт встановлений в рішенні Економічного суду Співдружності Незалежних Держав від 10 квітня 2008 року №01-1/5-07, в якому зазначено, що п.9 Правил від 24 вересня 1993 року (в редакції від 18 жовтня 1996 року) на відміну від п.9 Правил від 30 листопада 2000 року не містить вимог до маршруту транспортування товару.

Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи митного органу, що рішенням про Правила визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року не передбачено можливість транспортування в Україну товарів походженням з Туркменістану транзитом через територію країн, які не є учасниками Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року, з огляду на наступне.

Угода про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року припинена внаслідок підписання 18 жовтня 2011 року Договору про зону вільної торгівлі, який підписаний Республікою Вірменією, Республікою Казахстан, Киргизькою Республікою, Республікою Молдовою, Російською Федерацією, Республікою Таджикистан, Україною, ратифікованого Законом України "Про ратифікацію Договору про зону вільної торгівлі" №5193-VI від 30 липня 2012 року, набрав чинності для України, а також для Російської Федерації і Республіки Білорусь 20 вересня 2012 року.

Згідно ч.1 ст. 70 "Наслідки припинення договору" Віденської конвенції про право міжнародних договорів від 23 травня 1969 року (дата приєднання України 14 травня 1986 року, дата приєднання Туркменістану 04 січня 1996 року) якщо договором не передбачається інше або якщо учасники не погодились про інше, припинення договору відповідно до його положень або відповідно до цієї Конвенції звільняє учасників договору від усякого зобов`язання виконувати договір у майбутньому; не впливає на права, зобов`язання або юридичне становище учасників, які виникли в результаті виконання договору до його припинення.

Таким чином, твердження митного органу в оскаржуваних картках відмови про необхідність транспортування в Україну товарів походженням з Туркменістану транзитом через територію країн, які є учасниками Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року, не враховує того, що Угода про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року припинена відносно цих держав, і тому вказані держави не є учасниками Угоди про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Одеська митниця під час прийняття карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА500370/2023/000176 від 22 вересня 2023 року; №UА500370/2023/000177 від 23 вересня 2023 року, неправильно розтлумачила положення міжнародних договорів ч.ч.1, 2 ст. 1 Угоди між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю від 05 листопада 1994 року, п.9 Правил визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року, затвердженими Рішенням Ради глав Урядів Незалежних Держав, в редакції Рішення глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 18 жовтня 1996 року, що призвело до невиконання та порушення суб`єктом владних повноважень положень вищевказаних міжнародних договорів, а також до порушення ч.3 ст. 1, ч.1 ст. 281, п.2 ч.1 ст. 292, ч.1 ст. 300 МК України.

При цьому, колегія суддів враховує, що транспортування товарів не могло відбуватися шляхом прямого транспортування в силу географічного положення, а відповідно ч.8 ст. 36 МК України (в редакції правовідносин) при існуванні встановлених правил прямого транспортування товарів із країни їхнього походження дозволяється відступати від них у випадках, коли таке транспортування неможливе в силу географічного положення та/або якщо товари знаходяться під митним контролем у третіх країнах.

Статтею 1 Закону України "Про транзит вантажів" від 20 жовтня 1999 року №1172-ХІV (далі Закон №1172-ХІV) визначено, що транзит вантажів перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажів під митним контролем через територію України між двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України.

Частиною 1 ст. 90 МК України визначено, що транзит це митний режим, відповідно до якого товари та/або транспортні засоби комерційного призначення переміщуються під митним контролем між митними органами однієї чи кількох країн або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання цих товарів, без сплати митних платежів та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

В розділі І "Митний транзит" Спеціального додатку Е "Транзит" до Міжнародної конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур від 18 травня 1973 року (дата приєднання України 05 жовтня 2006 року, дата набрання чинності для України 15 вересня 2011 року) визначено, що митний транзит митний режим, відповідно до якого товари транспортуються під митним контролем з одного митного органу в інший митний орган.

Відповідно ст. 1 Конвенції про процедуру міжнародного митного транзиту під час перевезення вантажів залізничним транспортом із застосуванням накладної УМВС від 09 лютого 2006 року термін "міжнародний митний транзит" означає митну процедуру, відповідно до якої вантажі перевозяться через кордони однієї чи більше держав під митним контролем від митниці пункту відправлення до митниці пункту призначення.

Таким чином, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що у відповідності до положень національного законодавства України та міжнародних договорів товари знаходяться під митним контролем під час перевезення у режимі транзиту територіями країн.

Пунктом 12 розділу І "Правила визначення походження товарів" Спеціального додатку К до Міжнародної конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур від 18 травня 1973 року (дата приєднання України 05 жовтня 2006 року, дата набрання чинності для України 15 вересня 2011 року) передбачено:

"12. Рекомендоване правило. У випадках, коли існують установлені правила прямого транспортування товарів із країни їхнього походження, дозволяється відступати від них, зокрема з географічних причин (наприклад, у випадку з країнами, оточеними з усіх боків сушею), а також у випадку з товарами, що знаходяться під митним контролем в третіх країнах (наприклад, у випадку з товарами, які демонструються на ярмарках або на виставках чи є поміщеними на митні склади)."

Таким чином, оскільки товари зазначені у митних деклараціях №23UA500370008002U7 від 21 вересня 2023 року, №23UA500370008026U1 від 22 вересня 2023 року переміщувались під митним контролем транзитом через території третіх країни, що дозволяє відступати від правил прямого транспортування товарів із країни їхнього походження.

Україна в даному випадку являється країною імпорту (країною, в яку ввозиться товар), а Туркменістан країною експорту (країною, з якої вивозиться товар), тому інші країни в даних правовідносинах не виступають і не можуть виступати "країною ввезення/вивезення товару", адже товаросупровідні документи (зокрема, зовнішньоекономічний контракт, коносамент, інвойс, вантажна відомість, транзитні декларації, митна декларація країни відправлення) свідчать, що ввезення товару в Україну відбувалося з митної території Туркменістану, а інші країни виступали країнами проміжного транзиту. Відтак, товари, імпортовані позивачем в момент пред`явлення до митного оформлення на території України вважаються товарами, ввезеними з Туркменістану.

Зазначене також підтверджується тим, що згідно правил заповнення графи 15 "Країна відправлення/експорту" Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року №651, визначено, що у цій графі відповідно до класифікації країн світу наводиться українською мовою коротка назва країни, з якої товари відправлені в Україну. У графі 15 "Країна відправлення/експорту" митних декларацій, міститься позначення "Туркменістан", який відповідно являється країною, з якої ввезено (експортовано) товар до України як країни імпорту.

Частинами 1, 2, 7, 8 ст. 36 МК України визначено, що країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом. Повністю вироблені або піддані достатній переробці товари преференційного походження визначаються на основі законів України, а також міжнародних договорів України, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України.

В даному випадку постачання товару мають місце обидві умови.

Таким чином, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Рішенням про Правила визначення країни походження товарів від 24 вересня 1993 року не передбачено заборони на транзитне переміщення товарів, які користуються режимом вільної торгівлі на підставі двосторонньої Угоду між Урядом України й Урядом Республіки Туркменістан про вільну торгівлю, ратифікованою Законом №426/95-ВР, тому позивач при поданні митної декларації не порушив вимоги п.9 Правила визначення країни походження товарів.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду від 23 липня 2023 року у справі №420/17345/22.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову ПП "Захід".

Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Одеської митниці залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 24 травня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119272142
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —420/36514/23

Постанова від 17.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Постанова від 24.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 05.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні