ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 травня 2024 рокусправа № 380/17057/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» до Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльність, та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» (далі ТОВ «БК «Підкова») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України (далі ДПС України) з такими вимогами:
- визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України;
- зобов`язати Державну податкову службу України відновити дію реєстрації ТОВ «Будівельна компанія «Підкова» платником ПДВ з датою реєстрації платником податку 01.11.2020, що відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ із індивідуальним податковим номером 390474613072;
- зобов`язати Державну податкову службу України відновити ТОВ «Будівельна компанія «Підкова» суму ліміту в системі електронного адміністрування податку на додану вартість в розмірі 465964,20 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначило, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.10.2022 у справі №380/9145/22, залишеного без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.02.2023, було визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 28.12.2021 № 4871 про анулювання реєстрації платником податку на додану вартість (далі - ПДВ). На дату анулювання позивача платником ПДВ в СЕА ПДВ відображався показник в розмірі 465964,20 грн. Після анулювання цей показник списано та в графі «сума ліміту» відображається нульове значення. Позивач листом від 05.05.2023 звернувся до відповідача з вимогою відновити реєстраційну суму (суму ліміту) в СЕА ПДВ, однак цього не зроблено. На переконання позивача, оскільки рішенням суду встановлено факт протиправності рішення про анулювання позивача платником ПДВ, виникає потреба в обтяженні відповідача обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, що і зумовило звернення до суду з даним позовом.
Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. На обгрунтування своєї позиції зазначив, що реєстрація ТОВ «БК «Підкова» як платника ПДВ була двічі анульована у зв`язку із неподанням декларацій та відсутністю поставок. 31.12.2021 за заявою ТОВ «БК «Підкова» воно втретє зареєстроване в якості платника ПДВ з індивідуальним податковим номером 390474613073. Згідно ІКС ДПС, в СЕА ПДВ проведено операцію « 100 повторна реєстрація платника ПДВ», і платнику зменшено суму реєстраційного ліміту на «-» 465964,20 грн. Коригування реєстраційного ліміту грошових зобов`язань в системі електронного адміністрування здійснюється із застосуванням спеціальної формули, яка не підлягає коригуванню в ручному режимі. Відповідач також подав додаткові пояснення, де навів відомості щодо здійснення фінансово-господарських операцій за 2018-2023 роки ТОВ «БК «Підкова».
Позивач також подав додаткові пояснення у справі, де навів аргументи аналогічні викладеним у позовній заяві.
Суд з`ясував зміст позовних вимог та заперечень на позов, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
ТОВ «БК «Підкова» зареєстроване як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 09.01.2014 року (а.с.41). 01.11.2020 ТОВ «БК «Підкова» зареєстроване як платник ПДВ.
28.12.2021 Головне управління ДПС у Львівській області прийняло рішення № 4871 від 28.12.2021 про анулювання реєстрації ТОВ «БК «Підкова» як платника ПДВ з підстав подання протягом 12 послідовних місяців податкових декларацій з ПДВ, що свідчать про відсутність постачання /придбання товарів, здійснених з метою формування податкового кредиту чи податкового зобов`язання; станом на цю дату в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість (надалі по тексту - СЕА ПДВ) обліковувалася сума реєстраційного ліміту ТОВ «БК «Підкова» у розмірі 465964,20 грн. (а.с. 4-5).
31.12.2021 року ТОВ «Будівельна компанія «Підкова» повторно зареєстроване платником ПДВ за індивідуальним податковим номером 390474613073. В процесі внесення в Реєстр рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ від 28.12.2021 та повторної реєстрації платником ПДВ 31.12.2021 показник реєстраційної суми ПДВ в розмірі 465964,20 грн. анульовано (а.с. 6).
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.10.2022 у справі №380/9145/22, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.02.2023, задоволено позовні вимоги ТОВ «БК «Підкова» про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 28.12.2021 № 4871 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «БК «Підкова».
За результатами розгляду звернення позивача про відновлення реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ в розмірі 465964,20 грн. ДПС листом від 12.06.2023 № 15034/6/99-00-04-02-04-06 повідомило заявника, що з резолютивної частини рішення у справі № 380/9145/22 вбачається, що суд не зобов`язував ДПС України до вчинення будь-яких дій.
При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:
відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий Кодекс України (далі ПК України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Основні принципи функціонування СЕА ПДВ визначено ст.200-1 ПК України.
Згідно з пунктом 200-1.1 статті 200-1 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: - суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; - суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; - суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; - суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; - інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 200-1.2 статті 200-1 ПК України установлено, що платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 200-1.3 статті 201-1 ПК України платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (УНакл), обчислену за такою формулою: УНакл = УНаклОтр + УМитн + УПопРах + УОвердрафт - УНаклВид - УВідшкод - УПеревищ. У цій нормі наведене значення кожного показника згаданої формули.
Таким чином, сума податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (УНакл), вміщує в себе, окрім інших складових, і суму поповнення та залишку коштів на рахунках в СЕА ПДВ (УПопРах).
З рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді (пункт 200-1.5 статті 200-1 ПК України).
Приписи пункту 200-1.8 статті 200-1 ПК України встановлюють, що після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.
Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (далі - Порядок №569), визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.
Згідно пункту 3 Порядку №569 періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДПС та Казначейством.
Порядок реєстрації, анулювання, перереєстрації платників податку на додану вартість регулюється Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року № 1130 (далі Положення № 1130).
Відповідно до пункту 2.3 розділу ІІ Положення № 1130 формування та ведення Реєстру здійснює Державна податкова служба України. Контролюючі органи забезпечують достовірність даних про платників податків у Реєстрі, їх захист від несанкціонованого доступу, оновлення, архівування та відновлення даних.
Згідно пункту 5.10 розділу V Положення № 1130 рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог статті 56 Кодексу або до суду. Підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.
Якщо анулювання реєстрації платника ПДВ було здійснене згідно з рішенням про анулювання реєстрації платників податку на додану вартість за формою № 7-РПДВ (додаток 7), то скасування анулювання реєстрації платника ПДВ проводиться шляхом скасування запису про такого платника у Переліку. При цьому не скасовуються рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ та анулювання реєстрації інших платників ПДВ, включених до Переліку.
У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням таких особливостей:
1) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи відсутня наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється;
2) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ;
3) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, дата анулювання реєстрації відповідає даті, що передує дню переходу особи до застосування відповідної ставки єдиного податку, а причина анулювання - підпункту "в" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу. Анулювання реєстрації проводиться за заявою про анулювання реєстрації платника ПДВ або за рішенням контролюючого органу;
4) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи є анульованою наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ, а дата та причина анулювання реєстрації - даті та причині анулювання повторної реєстрації.
Відповідно до пункту 5.11 розділу V Положення № 1130 анулювання реєстрації здійснюється на дату: - подання заяви платником ПДВ або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації; - зазначену в судовому рішенні; - припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник ПДВ; - що передує дню втрати особою статусу платника ПДВ; - державної реєстрації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця. При цьому датою анулювання реєстрації платника ПДВ визначається дата, що настала раніше.
У разі анулювання реєстрації особи як платника ПДВ останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації (пункт 5.12 розділу V Положення № 1130).
Електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДПС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку (пункт 5 Порядку № 569).
Відповідно до пункту 6 Порядку № 569 Казначейство відповідно до вимог статті 69 Кодексу надсилає ДПС повідомлення про відкриття електронного рахунка в день його відкриття. Після надходження такого повідомлення ДПС інформує платника податку про реквізити його електронного рахунка.
Пунктом 7 Порядку № 569 передбачено, що у разі анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.
Для закриття електронного рахунка ДПС надсилає Казначейству реєстр платників податку, в якому зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми податку до бюджету. Повідомлення про закриття електронних рахунків Казначейство надсилає ДПС у день закриття такого рахунка. На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми податку до бюджету.
Відповідно до пункту 7-1 Порядку № 569 ДПС протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, здійснює перерахунок суми (УНакл) такого платника за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється ДПС шляхом перерахунку суми (УНакл) окремо за кожним її показником.
Згідно з пунктом 27 Порядку № 569 у разі анулювання реєстрації платника податку податкові зобов`язання визначаються на підставі податкової звітності з податку за підсумками останнього звітного (податкового) періоду, визначеного пунктом 184.6 статті 184 Кодексу. Залишок коштів на електронному рахунку платника податку після розрахунків з бюджетом за результатами останнього звітного (податкового) періоду перераховується до бюджету.
Якщо після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на електронному рахунку недостатній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з податку на підставі поданих контролюючому органу податкових декларацій з податку, остаточний розрахунок з бюджетом таким платником здійснюється з поточного рахунка на електронний рахунок.
Якщо залишок коштів на електронному рахунку, який після анулювання реєстрації платника податку перераховано до бюджету, перевищує суми узгоджених податкових зобов`язань з податку за результатами останнього звітного (податкового) періоду, такі суми повертаються з бюджету в порядку, передбаченому статтею 43 Кодексу, за заявою платника податку.
Порядок повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені врегульовано приписами статті 43 ПК України. Відповідно до пункту 43.4-1 ПК України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Положення пункту 200-1.8 статті 200-1 ПК України та пункту 27 Порядку № 569 передбачають, що кошти з електронного рахунку підлягають зарахуванню до бюджету в сумі узгоджених податкових зобов`язань. Залишок коштів, що перевищує суми узгоджених податкових зобов`язань, повертається з бюджету в порядку, визначеному статтею 43 ПК України, за заявою платника податку.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 16.01.2020 № 466-IX законодавець п.200-1.3 ст.201-1 ПК України доповнив абзацами двадцять сьомим і двадцять восьмим.
Згідно з положеннями цих норм у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, УНакл (сума, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених пунктом 184.1 статті 184 цього Кодексу.
Суд при вирішенні цього спору на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України враховує висновки Верховного Суду щодо релевантних норм права та їх застосування до спірних правовідносин, викладені в постанові від 19.08.2021 у справі № 520/9214/19 за наслідками розгляду судової справи з подібним обставинами справи:
«Так, Верховний Суд у постановах від 11 лютого 2021 року (справа №804/5054/16), від 18 грудня 2020 року (справа №804/3109/16) вказував, що законна сила судового рішення - це така його властивість, яка робить рішення загальнообов`язковим для виконання та поширюється на усі органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадових чи службових осіб та громадян. Рішення суду про визнання протиправним та скасування правового акта індивідуальної дії (рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ), яке набрало законної сили, означає, що такий акт не породжує жодних правових наслідків від моменту його прийняття, у тому числі до набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Установлення судом факту протиправності рішення суб`єкта владних повноважень зумовлює виникнення потреби в обтяженні цього або іншого (в разі коли має місце подія вибуття платника податків поза межі територіальної юрисдикції певного органу ДФС України) суб`єкта обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, котре існувало до моменту прийняття цього рішення, вчинивши дії з поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, поновлення дії договору про визнання електронних документів, поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, повернення коштів, перерахованих до бюджету з електронного рахунка, відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 29 серпня 2019 року (справа №826/25699/15), від 2 жовтня 2018 року (справа №820/159/16), від 17 грудня 2020 року (справа №820/499/16), від 20 квітня 2021 року (справа №820/498/16).
Колегія суддів у цій справі не вбачає підстав для відступу від наведених висновків Верховного Суду.
Таким чином, за загальним правилом скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ в судовому порядку має наслідком відсутність будь-яких правових наслідків останнього та виникнення саме у контролюючого органу обов`язку із повернення платника податків у первинне правове становище, що охоплює собою не тільки вчинення дій із поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, але, в тому числі, і відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ з поверненням на рахунок коштів. Такі дії повинні бути вчинені контролюючим органом самостійно за наслідками отримання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ, без окремого звернення платника податків.
Поряд з цим, слід мати на увазі, що відсутні правові підстави вважати, що уся сума податку, на яку платник мав право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (УНакл), та яка відображалась на рахунку в СЕА ПДВ до прийняття рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ, підлягає зарахуванню до бюджету в порядку, визначеному пунктом 200-1.8 статті 200-1 ПК України та пунктами 7, 27 Порядку №569, оскільки відповідно до наведених норм права такому перерахуванню підлягає саме залишок коштів на рахунку в СЕА ПДВ, що за своїм змістом відповідає складнику формули УПопРах.
Отже, до бюджету перераховується не сума реєстраційного ліміту (УНакл), а саме залишок грошових коштів, що перебував на електронному рахунку. При цьому у такому випадку у платника податків виникає право на повернення грошових коштів з бюджету в сумі, що перевищує розмір узгоджених податкових зобов`язань. Реалізація такого права здійснюється в порядку, визначеному статтею 43 ПК України, за заявою платника, проте, впливає на показник ліміту (УНакл) як складова розрахунку. Відтак, якщо станом на дату скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ в судовому порядку платник податків скористався механізмом, визначеним пунктом 27 Порядку №569, та повернув залишок коштів, що перевищує суми узгоджених податкових зобов`язань, підстави для відображення такої суми у складі відновленого показника реєстраційного ліміту відсутні.
Щодо сум, які були зараховані до бюджету із закритого електронного рахунка в рахунок сплати узгоджених податкових зобов`язань, колегія суддів зазначає, що такі суми, за наявності підстав вважати їх надмірно сплаченими згідно з пунктом 43.4-1 статті 43 ПК України підлягають поверненню на електронний рахунок платника в СЕА ПДВ шляхом вчинення саме контролюючим органом відповідних ді, спрямованих на їх повернення.
Слід враховувати, що надміру сплаченими грошовими зобов`язаннями є суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату (підпункт 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що на виконання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ контролюючий орган зобов`язаний самостійно вчинити дії із повернення платника податків у становище, що існувало до винесення протиправного акта індивідуальної дії. Такі дії охоплюють собою: поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ; поновлення (або відкриття нового) електронного рахунка в СЕА ПДВ; відображення на такому рахунку реєстраційної суми УНакл), яка має бути перерахована за формулою, наведеною в пункту 200-1.3 статті 201-1 ПК України, з урахуванням обставин використання наданого платнику податків права із повернення з бюджету коштів, що перевищують суму узгоджених податкових зобов`язань, та наявності підстав для сплати узгоджених податкових зобов`язань».
При вирішенні цього спору суд враховує наведені вище висновки касаційного суду щодо обрання релевантних норм права та їх застосування до спірних правовідносин. Як наслідок такого правозастосування суд дійшов висновку про те, що у випадку скасування рішенням суду рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючий орган повинен внести зміни до Реєстру шляхом скасування анулювання реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ та поновлення (або відкриття нового) електронного рахунка в СЕА ПДВ; відображення на такому рахунку реєстраційної суми УНакл), яка має бути перерахована за формулою, наведеною в пункту 200-1.3 статті 201-1 ПК України.
Відповідно до встановлених фактичних обставин справи, рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.10.2022 року у справі № 380/9145/22, залишеного без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.02.2023, визнано протиправним і скасовано рішення Головного управління ДПС у Львівській області про анулювання реєстрації платника ПДВ ТОВ «Будівельна компанія «Підкова» від 28.12.2021 №4871. На дату скасування в судовому порядку рішення про анулювання реєстрації позивач зареєстрований платником ПДВ повторно.
Відповідач був зобов`язаний врахувати рішення суду від 18.10.2022 року у справі №380/9145/22 та внести зміни до Реєстру платників податку на додану вартість про скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 28.12.2021 та про реєстрацію платника ПДВ датою, що відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ (01.11.2020). Проте ДПС України, отримавши рішення суду у справі №380/9145/22, що набрало законної сили, проігнорувало вимоги абзацу 6 пункту 5.10 Положення №1130 та не внесла до Реєстру зміни шляхом скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість з датою реєстрації платником податку, що відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ (01.11.2020), а отже вчинила протиправну бездіяльність.
Суд відхиляє наведені в додаткових поясненнях аргументи відповідача щодо ймовірної недобросовісності позивача як платника ПДВ, оскільки такі не стосуються предмету доказування у цій справі. Як ДПС України, так і його структурний підрозділ ГУ ДПС у Львівській області мають достатньо засобів для здійснення ефективного податкового контролю, тому наведені відповідачем аргументи могли б бути підставою для звернення до платника податку із запитами, проведення перевірок тощо. Разом із тим, наведена відповідачем податкова інформація не має жодного стосунку до питання внесення змін в Реєстр на реалізацію рішення суду, що набрало законної сили.
Щодо вимоги про відновлення суми ліміту в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у конкретному розмірі 465964,20 грн., суд зазначає, що станом на дату анулювання реєстрації платника ПДВ у позивача в СЕА ПДВ відображався показник реєстраційної суми ПДВ у розмірі 465964,20 грн., який було анульовано (а.с. 6). Обов`язок ДПС України вирішити питання щодо відновлення реєстраційного ліміту на рахунку ТОВ «БК «Підкова» в СЕА ПДВ є похідним від обов`язку ДПС України внести відповідні зміни в реєстрі на підставі згаданого рішення суду та реалізується шляхом здійснення перерахунку суми (УНакл) за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). З огляду на це на рахунку позивача в СЕА ПДВ підлягає сума, визначена за наслідками перерахунку за відповідною формулою, визначеною у пункті 200-1.3 статті 201-1 ПК України, за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене); визначена за результатами перерахунку сума не обов`язково відповідатиме сумі, що відображалася на рахунку станом на дату анулювання реєстрації платника ПДВ.
З огляду на це ефективним та таким, що ґрунтується на законі, способом відновлення прав позивача буде зобов`язання/спонукання ДПС України на виконання рішення суду від 18.10.2022 року у справі № 380/9145/22 внести зміни до Реєстру платників податку на додану вартість щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» платником ПДВ з датою реєстрації платником податку 01.11.2020, що відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ, відповідно до пп. 2 п. 5.10 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130 та здійснити перерахунок суми (УНакл) ТОВ «Будівельна компанія «Підкова» в СЕА ПДВ за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене), відповідно до пункту 7-1 Порядку № 569.
Підсумовуючи свої висновки, суд вважає, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» до Державної податкової служби України слід задовільнити частково, вийшовши при цьому за межі позовних вимог.
З огляду на встановлені КАС України правила розподілу судових витрат понесені позивачем витрати на сплату судового збору стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.19-22,25-26,90,139,229,241-246,251,255,257-258,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовільнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України, що полягає в ухиленні від внесення змін до Реєстру платників податку на додану вартість щодо скасування (відміни) анулювання з 28.12.2021 реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» платником податку на додану вартість на підставі рішення суду у справі №380/9145/22.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, пл. Львівська, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393):
- внести зміни до Реєстру платників податку на додану вартість, а саме скасувати (відмінити) анулювання з 28.12.2021 реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» (79020, м. Львів, вул. Зимова, 35, кв. 17; ідентифікаційний код 39047465) платником податку на додану вартість та відновити дату його реєстрації платником податку на додану вартість з 01.11.2020;
- здійснити перерахунок суми (УНакл) товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» (79020, м. Львів, вул. Зимова, 35, кв. 17; ідентифікаційний код 39047465) за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку з 28.12.2021, та відобразити результати перерахунку в СЕА ПДВ.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, пл. Львівська, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Підкова» (79020, м. Львів, вул. Зимова, 35, кв. 17; ідентифікаційний код 39047465) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119274148 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні