Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
15 травня 2024 року № 520/995/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Білової О.В.,
за участю секретаря судового засідання Походенко А.І.,
за участю представниці позивача - Савченко Я. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БАВАРИЯ МОТОРС" (вул. Латишева, буд. 4, м. Харків, 61108, код ЄДРПОУ 39547470) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «БАВАРИЯ МОТОРС» звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Харківській області, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №0319460415 від 09.10.2023 на суму 689 592,20 (шістсот вісімдесят дев`ять тисяч п`ятсот дев`яносто дві) грн. 20 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС» вважає податкове повідомлення-рішення №0319460415 від 09.10.2023 протиправним та такими, то підлягає скасуванню з огляду на наступне. Відповідачем неправомірно застосовані розміри штрафних санкцій, передбачених п.120-1 ст.120 ПК України, а не передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, який діяв на момент прийняття оскаржуваного рішення. Відлік строків для реєстрації РК, в яких зменшується сума компенсації вартості товарів та / або послуг розпочинається для покупця з дня отримання такого РК від постачальника, а не з дня виписки РК, (що підтверджується даними квитанцій до РК з програми M.E.Doc). Але, в акті про результати камеральної перевірки вказуються граничні термін реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування у кількості 26 (двадцять шість) штук, які були отримані ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС» («Покупець») від постачальників, не від дня їх отримання, а від виписки таких РК. Але, покупець не має змоги реєструвати РК, які не надіслані постачальниками, тому вказані в акти кількість днів порушення граничного терміну реєстрації РК не є правомірними. В Акті про результати камеральної перевірки № 27527/20-40-04-15- 03/39547470 від 08.09.2023 р. на підставі якого винесено оскаржуване ППР відсутній підпис посадової особи ДПС, що склала акт, що робить йог нечинним. Також позивач зазначив, що чинним законодавством України не передбачено можливості та порядку (процедури) внесення контролюючим органом уточнень (змін чи виправлень) до складеного акту податкової перевірки та податкового повідомлення-рішення, у тому числі шляхом надсилання платнику податків листа, у такому разі посадова особа контролюючого органу діє поза межами своїх повноважень та не у спосіб, що передбачено ПК України, Порядком №1204, Конституцією України, що тягне за собою відповідні правові наслідки, у даному випадку скасування податкового повідомлення рішення №0319460415 від 09.10.2023.
Ухвалою судді від 18.01.2024 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі, призначено підготовче засідання.
Відповідач не погодився з позовними вимогами та направив до суду відзив, в якому проти задоволення позову заперечував у повному обсязі. В обґрунтування заперечень проти позову зазначив, що підпис посадової особи ГУ ДПС у Харківській області на акті наявний, але помилково на екземплярі позивача було поставлено підпис напроти прізвища керівника ТОВ «Бавария Моторс». Згідно абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 Кодексу граничні строки реєстрації застосовуються як до податкових накладних, так і до розрахунків коригування. Процедурні порушення не можуть бути обставиною, яка звільняє платника податків від відповідальності за невиконання його податкового обов`язку. Допущені контролюючим органом процедурні порушення підлягають оцінці з огляду на те, наскільки відповідні порушення вплинули на можливість платника податків захистити свої права та не звільняють платника податків від відповідальності, передбаченої п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України. Зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Представником позивача 05.02.2024 подано до суду відповідь на відзив, в якій останній зазначив, що ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС» наполягає на тому, що не отримувало від відповідача розрахунок штрафних санкцій, та будь-яких додатків до ППР з відповідним розрахунком штрафних санкцій також не вручено. В наданому відповідачем до суду розрахунку штрафних санкцій (як і в Акті про результати камеральної перевірки № 27527/20-40-04-15-03/39547470 від 08.09.2023) не враховані дати отримання позивачем РК.
18.03.2024 представницею відповідача було подано пояснення, в яких роз`яснено порядок реєстрації податкових накладних та наголошено, що відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
09.04.2024 від представника позивача надійшли до суду пояснення, в яких останній зазначив, що зв`язку з необхідністю підтвердження інформації про дату відправки/ отримання позивачем, зазначених в позові розрахунків коригування кількісних та вартісних показників до податкових накладних, позивач звернувся з відповідними запитами до постачальників, які підтвердили дати отримання розрахунків коригування. Отже, згідно наданих до справи доказів та таблиці РК, ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС» не порушувало строки для реєстрації РК, встановлені п. 201.10 ст. 201 Податкового Кодексу України.
Ухвалою суду від 26.02.2024 заяву представника позивача про участь в судових засіданнях по справі № 520/995/24 в режимі відеоконференції - задоволено. Забезпечено участь представника позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «БАВАРИЯ МОТОРС» в режимі відеоконференції шляхом використання Підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС (vkz.court.gov.ua) з використанням кваліфікованого електронного підпису.
Протокольною ухвалою суду від 06.03.2024 продовжено строк підготовчого судового засідання на 30 календарних днів.
Протокольною ухвалою суду від 16.04.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 14.05.2024.
В судовому засіданні представниця позивача адвокат Савченко Я.В. позов підтримала в повному обсязі. Просила суд позовні вимоги задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про час дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, клопотань та заяв до суду з приводу причин неявки не направив, з огляду на що судом було вирішено розглядати справу за відсутності представника відповідача.
Суд, дослідивши матеріали справи, доводи позову, відзиву, пояснень, заслухавши пояснення представника позивача, встановив такі обставини.
ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС» має юридичну адресу: м. Харків, вул.Латишева, 4, згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців від 17.12.2014 р., номер запису в ЄДР 1 480 102 0000 064695 та зареєстроване як платник податку на додану вартість (Витяг 1520314500568 від 09.10.2015 р.).
ГУ ДПС проведено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних ТОВ «Бавария Моторс», та складено акт № 27527/20-40-04-15-03 від 08.09.2023.
За висновками Акту перевірки відповідачем встановлено порушення ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС» граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), а саме, по 46 податкових накладних / розрахунках коригування, складених у період з 03.06.2022 по 16.08.2023, з граничним терміном реєстрації з 30.06.2022 по 03.09.2023, фактично зареєстровані у період з 01.07.2022 по 04.09.2023.
На підставі зазначеного акту винесено податкове повідомлення-рішення від 09.10.2023 № 0319460415 на суму 689 592,20 гривень за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України, та згідно з п. 120.1 ст. 120 Податкового кодексу України.
Спір щодо фактичних обставин виписки та реєстрації податкових накладних між сторонами відсутній.
Позивач не погоджується з цим податковим повідомленням-рішенням та вважає, що воно є необґрунтованим.
Надаючи правову оцінку спірному рішенню відповідача, суд виходить з наступного.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченого пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533-IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Законом № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
Законом України від 30.06.2023 № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі - Закон від 30.06.2023 № 3219-IX), який набрав чинності з 01 серпня 2023 року, законодавець змінив норму п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України шляхом викладення її у новій редакції.
Зокрема, законодавець виключив з п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України абзац, яким було передбачено, що «у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються».
Натомість, норма п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX ПК України залишилася незмінною та чинною.
Отже, на день винесення спірного податкового повідомлення-рішення (09.10.2023), тобто на день застосування штрафних санкцій, п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України не містив норми, яка припинила застосовування положень законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України.
З огляду на викладене, відповідач не врахував положення п. 52-1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК України під час нарахування штрафу позивачу за реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, складених під час дії карантину, тобто з 03.06.2022 по 30.06.2023, що свідчить про невідповідність податкового повідомлення-рішення від 09.10.2023 № 0319460415 в частині застосування штрафних санкцій на загальну суму 689 287,65 грн критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України.
Щодо посилання відповідача у відзиві на позовну заяву на правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, суд зазначає про таке.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.12.2021 у справі № 147/66/17 зроблено висновок, що під судовими рішеннями у справах зі спорів, що виникли з подібних правовідносин, необхідно розуміти, зокрема, такі, де аналогічними є предмет спору, підстави позову, зміст позовних вимог та встановлені фактичні обставини, а також має місце однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин. З`ясування подібності правовідносин у рішеннях суду (судів) касаційної інстанції визначається з урахуванням обставин кожної конкретної справи.
Так, предметом розгляду у справі № 280/4484/23 було податкове повідомлення-рішення від 02.06.2023 №0008510407, яке було прийнято під час дії норми п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України у редакції Закону від 12.05.2022 № 2260-ІХ.
На відміну від означеної справи, у справі № 520/995/24 спірне податкове рішення від 09.10.2023 № 0319460415 було прийнято після набрання чинності Законом від 30.06.2023 № 3219-IX, який виклав п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України у новій редакції та виключив норму щодо припинення застосовування положень законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину.
Тобто, правовідносини у справах № 280/4484/23 та № 520/995/24 виникли за різного правового регулювання.
З Акту камеральної перевірки № 27527/20-40-04-15-03 від 08.09.2023 вбачається, що надіслані на реєстрацію ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС» податкові накладні складені у період з 03.06.2022 по 11.04.2023 з граничним терміном реєстрації з 30.06.2022 по 29.04.2023, фактично зареєстровані у період з 01.07.2022 по 01.05.2023, тобто правопорушення щодо їх несвоєчасної реєстрації вчинені у період дії карантину, спричиненого коронавірусом (COVID-19).
На момент проведення перевірки та прийняття спірного податкового повідомлення-рішення відновлена дія приписів п. 52-1 підр. 10 розділу ХХ ПК України, якою запроваджено мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), оскільки норма п. 69.2 підр. 10 розділу ХХ ПК України з 01.08.2023 замінена нормами іншого змісту, які не надають права податковому органу застосовувати штрафні санкції до платника ПДВ за порушення строків реєстрації податкових накладних, вчинені у період дії карантину.
Вказані висновки суду не суперечать правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 30 січня 2024 року у справі №280/4484/23, з огляду на те, що спірні правовідносини виникли за різного правового регулювання.
Отже, позивач звільняється від відповідальності за порушення термінів реєстрації податкових накладних, складених у період з 03.06.2022 по 11.04.2023, в силу п. 52-1 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу ХХ Податкового кодексу України.
Щодо податкових накладних/розрахунків коригування, складених у період з 16.06.2023 по 16.08.2023 з граничним терміном реєстрації з 04.07.2023 по 03.09.2023 фактично зареєстровані у період з 11.07.2023 по 04.09.2023, суд зазначає, що вказані податкові накладні/розрахунки коригування були зареєстровані поза межами дії карантину (після 30.06.2023), а відтак, приписи п. 52-1 підр. 10 розділу ХХ ПК України, якими запроваджено мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), до вказаних податкових накладних/розрахунків коригування не застосовуються.
Відтак, в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасуванні податкового повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №0319460415 від 09.10.2023 в частині визначеного ним штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, складених у період з 16.06.2023 по 16.08.2023 з граничним терміном реєстрації з 04.07.2023 по 03.09.2023, які фактично зареєстровані у період з 11.07.2023 по 04.09.2023, на суму 304,55 грн належить відмовити.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ТОВ «БАВАРИЯ МОТОРС».
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України шляхом стягнення на користь позивача судового збору в сумі 10339,31 грн (десять тисяч триста тридцять дев`ять гривень 31 копійка).
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13-14, 77, 242-246, 250, 255-262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БАВАРИЯ МОТОРС» задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №0319460415 від 09.10.2023 в частині визначеного ним штрафу на суму 689 287,65 грн.
В задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасуванні податкового повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №0319460415 від 09.10.2023 в частині визначеного ним штрафу на суму 304,55 грн відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БАВАРИЯ МОТОРС" (вул. Латишева, буд. 4, м. Харків, 61108, код ЄДРПОУ 39547470) за рахунок бюджетних асигнувань суму сплаченого судового збору в розмірі 10339,31 грн (десять тисяч триста тридцять дев`ять гривень 31 копійка).
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 27.05.2024.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2024 |
Оприлюднено | 29.05.2024 |
Номер документу | 119302729 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні