ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/32696/23 пров. № А/857/6656/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді-доповідача -Шевчук С. М.суддів -Кухтея Р. В. Носа С. П. розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2024 року у справі № 140/32696/23 за адміністративним позовом Приватного підприємства "Укр-Петроль" до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,
місце ухвалення судового рішення м.ЛуцькРозгляд справи здійснено за правиламиспрощеного позовного провадженнясуддя у І інстанціїАндрусенко О.О.дата складання повного тексту рішенняне зазначенаВСТАНОВИВ:
І. ОПИСОВА ЧАСТИНА
Приватне підприємство «Укр-Петроль» звернулося до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі -відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якому просило:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) №9421295/25092598 від 29.08.2023, № 9421299/25092598 від 29.08.2023, № 9421290/25092598 від 29.08.2023, № 9421287/25092598 від 29.08.2023, № 9421298/25092598 від 29.08.2023, № 9421293/25092598 від 29.08.2023, № 9421289/25092598 від 29.08.2023, № 8822039/25092598 від 17.05.2023, № 8822044/25092598 від 17.05.2023, № 9080095/25092598 від 28.06.2023, № 8822036/25092598 від 17.05.2023, № 8811828/25092598 від 16.05.2023, № 8811827/25092598 від 16.05.2023, № 8811829/25092598 від 16.05.2023, № 8822037/25092598 від 17.05.2023, № 8822042/25092598 від 17.05.2023, № 8822041/25092598 від 17.05.2023, № 8822040/25092598 від 17.05.2023, № 8822043/25092598 від 17.05.2023, № 8822038/25092598 від 17.05.2023, № 8822035/25092598 від 17.05.2023, № 9080093/25092598 від 28.06.2023, № 9080094/25092598 від 28.06.2023, № 9080088/25092598 від 28.06.2023, № 8822045/25092598 від 17.05.2023, №8822046/25092598 від 17.05.2023, № 8811826/25092598 від 16.05.2023, № 9028073/25092598 від 20.06.2023, № 9028070/25092598 від 20.06.2023, № 9028071/25092598 від 20.06.2023, №9028068/25092598 від 20.06.2023, № 9028069/25092598 від 20.06.2023, № 9028074/25092598 від 20.06.2023, № 9080089/25092598 від 28.06.2023, № 9028072/25092598 від 20.06.2023, № 9080097/25092598 від 28.06.2023, № 9080100/25092598 від 28.06.2023, № 9080101/25092598 від 28.06.2023, № 9080096/25092598 від 28.06.2023, № 9080105/25092598 від 28.06.2023, № 9080103/25092598 від 28.06.2023, №9080104/25092598 від 28.06.2023, № 9080106/25092598 від 28.06.2023, № 9080102/25092598 від 28.06.2023, № 9080107/25092598 від 28.06.2023, № 9080092/25092598 від 28.06.2023, № 9080098/25092598 від 28.06.2023, № 9080099/25092598 від 28.06.2023, № 9083511/25092598 від 29.06.2023, № 9083510/25092598 від 29.06.2023, № 9083508/25092598 від 29.06.2023, № 9080090/25092598 від 28.06.2023, № 9083509/25092598 від 29.06.2023, № 9080091/25092598 від 28.06.2023;
зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні (далі ПН) № 20 від 24.10.2022, № 21 від 31.10.2022, № 22 від 07.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 15 від 05.12.2022, № 25 від 31.12.2022, № 24 від 31.12.2022, № 1 від 05.01.2023, № 12 від 27.01.2023, № 13 від 31.01.2023, № 15 від 31.01.2023, № 16 від 16.01.2023, № 17 від 19.01.2023, № 18 від 31.01.2023, № 2 від 06.01.2023, № 20 від 27.01.2023, № 21 від 27.01.2023, № 22 від 30.01.2023, № 24 від 31.01.2023, № 3 від 11.01.2023, № 35 від 31.01.2023, № 4 від 09.01.2023, № 5 від 10.01.2023, № 18 від 28.02.2023, № 19 від 28.02.2023, № 42 від 28.02.2023, № 43 від 28.02.2023, № 44 від 20.02.2023, № 45 від 21.02.2023, № 46 від 22.02.2023, № 47 від 24.02.2023, № 48 від 27.02.2023, № 49 від 28.02.2023, № 50 від 28.02.2023, № 51 від 28.02.2023, № 1 від 10.03.2023, № 2 від 06.03.2023, № 22 від 03.03.2023, № 27 від 31.03.2023, № 29 від 17.03.2023, № 30 від 23.03.2023, № 31 від 24.03.2023, № 32 від 29.03.2023, № 33 від 30.03.2023, № 34 від 31.03.2023, № 35 від 31.03.2023, № 58 від 31.03.2023, № 61 від 31.03.2023, № 34 від 30.04.2023, № 37 від 27.04.2023, № 38 від 28.04.2023, № 39 від 30.04.2023, № 49 від 30.04.2023, № 50 від 30.04.2023 днем їх подання на реєстрацію.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2024 року у справі № 140/32696/23 адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправними та скасовано вказані вище рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області про відмову у реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні датою їх подання на реєстрацію.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Приватного підприємства «Укр-Петроль» судовий збір у розмірі 115948,80 грн. (сто п`ятнадцять тисяч дев`ятсот сорок вісім грн. 80 коп.).
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції відповідач-1 звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судове рішення прийнято з неповним з`ясуванням обставин справи, порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації податкових накладних. Зокрема, апелянт зазначає, що позивач повинен був надати документи, які підтверджують право власності на об`єкти, що надавалися в оренду, оскільки юридичний факт наявності на балансі підприємства зазначених об`єктів є необхідною умовою для укладення господарських договорів та їх реального виконання. Вказує скаржник і на відсутність розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати. Також, апелянт зазначає, що повноваження податкового органу щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечує проти задоволення апеляційної скарги та просить суд залишити рішення суду першої інстанції без змін, з мотивів аналогічних тим, що викладені судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.
Про розгляд апеляційної скарги сторони повідомлені шляхом надіслання ухвал про відкриття апеляційного провадження та про призначення апеляційної скарги до розгляду через електронний кабінет сервісу "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), підтвердженням чого є відповідні дані автоматизованої системи документообігу суду.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
ІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалюючи судове рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
За наведених вище обставин суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають до скасування.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивачем ПП «Укр-Петроль» складено та подано до реєстрації в ЄРПН такі ПН:
1) №20 від 24.10.2022 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення», на загальну суму 182148,80 грн., в т.ч. ПДВ 30358,13 грн. (т. 1 а.с.24);
2)№21 від 31.10.2022 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення», на загальну суму 300000,00 грн., в т.ч. ПДВ 50000,00 грн. (т. 1 а.с.25 -26);
3)№22 від 07.12.2022 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення», на загальну суму 40967,80 грн., в т.ч. ПДВ 6827,97 грн. (т. 1 а.с.27);
4)№17 від 05.12.2022 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення», на загальну суму 3376,00 грн., в т.ч. ПДВ 562,67 грн. (т. 1 а.с. 28-29);
5)№15 від 05.12.2022 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення», на загальну суму 3376,00 грн., в т.ч. ПДВ 562,67 грн. (т. 1 а.с. 30);
6)№25 від 31.12.2022 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення», на загальну суму 31775,00 грн., в т.ч. ПДВ 5295,83 грн. (т.1 а.с. 31-32);
7)№24 від 31.12.2022 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення», на загальну суму 13075,00 грн., в т.ч. ПДВ 2179,17 грн. (т.1 а.с. 33);
8) №1 від 05.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 90000,00 грн., в т.ч. ПДВ 15000,00 грн. (т.1 а.с. 34-35);
9) № 12 від 27.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 60548,38 грн., в т.ч. ПДВ 10091,40 грн. (т.1 а.с. 36);
10) №13 від 31.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 852319,73 грн., в т.ч. ПДВ 142053,29 грн. (т.1 а.с. 37-38);
11) №15 від 31.01.2023 на отримувача/покупця ПП «Уніресам», послуга «оренда», на загальну суму 3424,40 грн., в т.ч. ПДВ 570,73 грн. (т.1 а.с. 39);
12) №16 від 16.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 95000,00 грн., в т.ч. ПДВ 15833,33 грн. (т.1 а.с. 40-41);
13) №17 від 19.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 30000,00 грн., в т.ч. ПДВ 5000,00 грн. (т.1 а.с. 42);
14) №18 від 31.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 16129,03 грн., в т.ч. ПДВ 2688,17 грн. (т.1 а.с. 43-44);
15) №2 від 06.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 67500,00 грн., в т.ч. ПДВ 11250,00 грн. (т.1 а.с. 45);
16) №20 від 27.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 300000,00 грн., в т.ч. ПДВ 50000,00 грн. (т.1 а.с. 46-47);
17) № 21 від 27.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 276000,00 грн., в т.ч. ПДВ 46000,00 грн. (т.1 а.с. 48);
18) №22 від 30.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 50000,00 грн., в т.ч. ПДВ 8333,33 грн. (т.1 а.с. 49-50);
19) №24 від 31.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 549749,53 грн., в т.ч. ПДВ 91624,92 грн. (т.1 а.с. 51);
20) № 3 від 11.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 20500,00 грн., в т.ч. ПДВ 3416,67 грн. (т.1 а.с. 52-53);
21) №35 від 31.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 13500,00 грн., в т.ч. ПДВ 2250,00 грн. (т.1 а.с. 54);
22) № 4 від 09.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 115000,00 грн., в т.ч. ПДВ 19166,67 грн. (т.1 а.с. 55-56);
23) №5 від 10.01.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 16000,00 грн., в т.ч. ПДВ 2666,67 грн. (т.1 а.с. 57);
24) №18 від 28.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 456250,00 грн., в т.ч. ПДВ 76041,67грн. (т.1 а.с. 58-59);
25) №19 від 28.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 116451,62 грн., в т.ч. ПДВ 19408,60 грн. (т.1 а.с. 60);
26) №42 від 28.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 45500,00 грн., в т.ч. ПДВ 7583,33 грн. (т.1 а.с. 61-62);
27) №43 від 28.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 129464,29 грн., в т.ч. ПДВ 21577,38 грн. (т.1 а.с. 63);
28) №44 від 20.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 22250,52 грн., в т.ч. ПДВ 3708,42 грн. (т.1 а.с. 64-65);
29) №45 від 21.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 131000,00 грн., в т.ч. ПДВ 21833,33 грн. (т.1 а.с. 66);
30) №46 від 22.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 25000,00 грн., в т.ч. ПДВ 4166,67 грн. (т.1 а.с. 67-68);
31) №47 від 24.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 14000,00 грн., в т.ч. ПДВ 2333,33 грн. (т.1 а.с. 69);
32) №48 від 27.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 87000,00 грн., в т.ч. ПДВ 14500,00 грн. (т.1 а.с. 70-71);
33) №49 від 28.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 695000,00 грн., в т.ч. ПДВ 115833,33 грн. (т.1 а.с. 72);
34) №50 від 28.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 441046,12 грн., в т.ч. ПДВ 73507,69 грн. (т.1 а.с. 73-74);
35) № 51 від 28.02.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 592433,88 грн., в т.ч. ПДВ 98738,98 грн. (т.1 а.с. 75);
36) №1 від 10.03.2023 на отримувача/покупця ДП «Агрофірма Луга Нова» ПП «Універсам», послуга «оренда», на загальну суму 6500,00 грн., в т.ч. ПДВ 1083,33 грн. (т.1 а.с. 76-77);
37) №2 від 06.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «Лайфселл», послуга «оренда», на загальну суму 14400,00 грн., в т.ч. ПДВ 2400,00 грн. (т.1 а.с. 78);
38) № 22 від 03.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «Браво Груп», товар «приміщення ресторану «Серпанок», м. Дубно, вул. Комунальна, 2», на загальну суму 401377,00 грн., в т.ч. ПДВ 66896,17 грн. (т.1 а.с. 79-80);
39) № 27 від 31.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 120000,00 грн., в т.ч. ПДВ 20000,00 грн. (т.1 а.с. 81);
40) № 29 від 17.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 172566,12 грн., в т.ч. ПДВ 28761,02 грн. (т.1а.с. 82-83);
41) № 30 від 23.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 41000,00 грн., в т.ч. ПДВ 6833,33 грн. (т.1 а.с. 84);
42) №31 від 24.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 22000,00 грн., в т.ч. ПДВ 3666,67 грн. (т.1 а.с. 85-86);
43) № 32 від 29.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 673000,00 грн., в т.ч. ПДВ 112166,67 грн. (т.1 а.с. 87);
44) № 33 від 30.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 25000,00 грн., в т.ч. ПДВ 4166,67 грн. (т.1 а.с. 88-89);
45) № 34 від 31.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 671701,80 грн., в т.ч. ПДВ 111950,30 грн. (т.1 а.с. 90);
46) № 35 від 31.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 100000,00 грн., в т.ч. ПДВ 16666,67 грн. (т.1 а.с.91-92);
47) № 58 від 31.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 411354,84 грн., в т.ч. ПДВ 68559,14 грн. (т.1 а.с. 93);
48) № 61 від 31.03.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 393274,09 грн., в т.ч. ПДВ 65545,68 грн. (т.1 а.с. 94-95);
49) № 34 від 30.04.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів», на загальну суму 120000,00 грн., в т.ч. ПДВ 20000,00 грн. (т.1 а.с. 96);
50) № 37 від 27.04.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 1272298,16 грн., в т.ч. ПДВ 212049,69 грн. (т.1 а.с.96-97);
51) № 38 від 28.04.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 46000,00 грн., в т.ч. ПДВ 7666,67 грн. (т.1 а.с.99);
52) № 49 від 30.04.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда», на загальну суму 54167,52 грн., в т.ч. ПДВ 9027,92 грн. (т.1 а.с.102);
53) № 39 від 30.04.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 353000,00 грн., в т.ч. ПДВ 58833,33 грн. (т.1 а.с. 100-101);
54) № 50 від 30.04.2023 на отримувача/покупця ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда», на загальну суму 292746,73 грн., в т.ч. ПДВ 48791,12 грн. (т.1 а.с. 103-104).
Згідно із відповідними квитанціями реєстрація вищезазначених ПН була зупинена з одних і тих же підстав: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (т.1 а.с. 25, 26, 28, 29, 31, 32, 34, 35, 37, 38, 40, 41, 43, 44, 46, 47, 49, 50, 52, 53, 55, 56, 58, 59, 61, 62, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 73, 74, 76, 77, 79, 80, 82, 83, 85, 86, 87, 89, 91, 92, 94, 95, 97, 98, 100, 101, 103, 104).
ПП «Укр-Петроль» подало відповідні письмові пояснення та копії документів щодо ПН, реєстрацію яких зупинено , а саме:
-письмові пояснення (вих. №02/8 від 04.08.2023) щодо ПН №20 від 24.10.2022, №21 від 31.10.2022 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення») та копії відповідних документів (т. 1 а.с. 160-245);
- письмові пояснення (вих. №04/8 від 03.08.2023) щодо ПН №22 від 07.12.2022, №17 від 05.12.2022, №15 від 05.12.2022, №25 від 31.12.2022, №24 від 31.12.2022 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «автотранспортні перевезення») та копії відповідних документів (т. 1 а.с. 249-268, т.2 а.с. 1-57);
-письмові пояснення (вих. №04/1 від 04.04.2023) щодо ПН №1 від 05.01.2023, №2 від 06.01.2023, №20 від 27.01.2023, № 21 від 27.01.2023,№22 від 30.01.2023, №24 від 31.01.2023, № 3 від 11.01.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т. 2 а.с.60-99);
-письмові пояснення (вих. №03/2 від 03.04.2023) щодо ПН № 12 від 27.01.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів») та копії відповідних документів (т. 2 а.с. 100-102);
-письмові пояснення (вих. №02/6 від 02.06.2023) щодо ПН №13 від 31.01.2023, № 4 від 09.01.2023, №5 від 10.01.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 103-185);
-письмові пояснення (вих. №03/3 від 03.04.2023) щодо ПН №15 від 31.01.2023 (отримувач ПП «Уніресам, послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 185-189);
-письмові пояснення (вих. №03/1 від 03.04.2023) щодо ПН №16 від 16.01.2023, №17 від 19.01.2023, №18 від 31.01.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда транспортних засобів») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 190-199);
- письмові пояснення (вих. №06/1 від 06.04.2023) щодо ПН №35 від 31.01.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 200-205);
- письмові пояснення (вих. №02/1 від 02.06.2023) щодо ПН №18 від 28.02.2023, №50 від 28.02.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 206-209);
- письмові пояснення (вих. від 06.04.2023) щодо ПН №19 від 28.02.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 210-219);
- письмові пояснення (вих. №06/3 від 06.04.2023) щодо ПН №42 від 28.02.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 219-222);
письмові пояснення (вих. №04/3 від 04.04.2023) щодо ПН №43 від 28.02.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда транспортних засобів») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 222- 225);
письмові пояснення (вих. №06/5 від 06.04.2023) щодо ПН №44 від 20.02.2023, №45 від 21.02.2023, №46 від 22.02.2023, №47 від 24.02.2023, №48 від 27.02.2023, №49 від 28.02.2023, № 51 від 28.02.2023 (отримувач/ ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 225-238);
письмові пояснення (вих. №05/3 від 05.06.2023) щодо ПН №1 від 10.03.2023 (отримувач ДП «Агрофірма Луга Нова» ПП «Універсам», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 238-244);
письмові пояснення (вих. №05/5 від 05.06.2023) щодо ПН №2 від 06.03.2023 (отримувач ТОВ «Лайфселл», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 245-254);
письмові пояснення (вих. №05/4 від 05.06.2023) щодо ПН № 22 від 03.03.2023 (отримувач ТОВ «Браво Груп», товар «приміщення ресторану «Серпанок», м. Дубно, вул. Комунальна, 2») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 254-259);
письмові пояснення (вих. №02/3 від 02.06.2023) щодо ПН № 27 від 31.03.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів») та копії відповідних документів (т.2 а.с. 259-262);
письмові пояснення (вих. №05/2 від 05.06.2023) щодо ПН № 29 від 17.03.2023, № 30 від 23.03.2023, №31 від 24.03.2023, № 32 від 29.03.2023, № 33 від 30.03.2023, № 34 від 31.03.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.2 а.с.262-281);
письмові пояснення (вих. №02/2 від 02.06.2023) щодо ПН № 35 від 31.03.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.3 а.с.1-4);
письмові пояснення (вих. №05/1 від 05.06.2023) щодо ПН № 58 від 31.03.2023, № 61 від 31.03.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.3 а.с. 5-11);
письмові пояснення (вих. №05/7 від 05.06.2023) щодо ПН № 34 від 30.04.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда транспортних засобів») та копії відповідних документів (т.3 а.с. 12-14);
письмові пояснення (вих. №05/8 від 05.06.2023) щодо ПН № 37 від 27.04.2023, № 38 від 28.04.2023, № 49 від 30.04.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ Центр», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.3 а.с. 14-23);
письмові пояснення (вих. №05/9 від 05.06.2023) щодо ПН № 39 від 30.04.2023, № 50 від 30.04.2023 (отримувач ТОВ «ПТФ «Укр-Петроль», послуга «оренда») та копії відповідних документів (т.3 а.с. 23-28).
Комісією ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів (т. 3 а.с. 187-250, т. 4. а.с.1-30), якими запропоновано подати додаткові документи. У графі додаткова інформація вказаних повідомлень зазначено:
- «Відсутні документи, що підтверджують право власності на майно, яке здається в оренду та документи, які передбачені договором» щодо ПН №17 від 19.01.2023, №16 від 16.01.2023, №3 від 11.01.2023, №2 від 06.01.2023, №22 від 30.01.2023, №21 від 27.01.2023, №20 від 27.01.2023, №24 від 31.01.2023, №42 від 28.02.2023, №1 від 05.01.2023, №12 від 27.01.2023; (11)
- «Відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати. Відсутні документи, що підтверджують право власності на майно, яке здається в оренду та документи, які передбачені договором» щодо ПН №43 від 28.02.2023, №35 від 31.01.2023, №15 від 31.01.2023, №19 від 28.02.2023, №18 від 31.01.2023; (5)
- «Відсутні документи щодо власності/придбання об`єкта оренди. Відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати» щодо ПН №50 від 28.02.2023, №50 від 30.04.2023, №39 від 30.04.2023, №35 від 31.03.2023, №4 від 09.01.2023, №18 від 28.02.2023, №58 від 31.03.2023, №5 від 10.01.2023, №13 від 31.01.2023, №61 від 31.03.2023, №34 від 30.04.2023; (11)
- «Відсутні документи щодо власності/придбання об`єкта оренди» щодо ПН №2 від 06.03.2023, №22 від 03.03.2023, №27 від 31.03.2023, №31 від 24.03.2023, №1 від 10.03.2023, №33 від 30.03.2023, №30 від 23.03.2023, №29 від 17.03.2023, №34 від 31.03.2023, №38 від 28.04.2023, №49 від 30.04.2023, №32 від 29.03.2023, №37 від 27.04.2023; (13)
- «Відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати. Надати акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом на дату подання документів до Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів» щодо ПН №22 від 07.12.2022, №21 від 31.10.2022, №17 від 05.12.2022, №25 від 31.12.2022, №24 від 31.12.2022, №15 від 05.12.2022, №20 від 24.10.2022. (7)
Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято такі рішення:
1) №9421295/25092598 від 29.08.2023 про відмову у реєстрації ПН №20 від 24.10.2022 (т. 1 а.с. 105),
2) № 9421299/25092598 від 29.08.2023 про відмову у реєстрації ПН №21 від 31.10.2022 (т. 1 а.с. 106),
3) № 9421290/25092598 від 29.08.2023 про відмову у реєстрації ПН №22 від 07.12.2022 (т. 1 а.с. 107),
4) № 9421287/25092598 від 29.08.2023 про відмову у реєстрації ПН №17 від 05.12.2022 (т. 1 а.с. 108),
5) № 9421298/25092598 від 29.08.2023 про відмову у реєстрації ПН №15 від 05.12.2022 (т. 1 а.с. 109),
6) № 9421293/25092598 від 29.08.2023 про відмову у реєстрації ПН №25 від 31.12.2022 (т. 1 а.с. 110),
7) № 9421289/25092598 від 29.08.2023 про відмову у реєстрації ПН №24 від 31.12.2022 (т. 1 а.с. 111),
8) № 8822039/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №1 від 05.01.2023 (т. 1 а.с. 112),
9) № 8822044/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №12 від 27.01.2023 (т. 1 а.с. 113),
10) № 9080095/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №13 від 31.01.2023 (т. 1 а.с. 114),
11) № 8822036/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №15 від 31.01.2023 (т. 1 а.с. 115),
12) № 8811828/25092598 від 16.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №16 від 16.01.2023 (т. 1 а.с. 116),
13) № 8811827/25092598 від 16.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №17 від 19.01.2023 (т. 1 а.с. 117),
14) № 8811829/25092598 від 16.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №18 від 31.01.2023 (т. 1 а.с. 118),
15) № 8822037/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №2 від 06.01.2023 (т. 1 а.с. 119),
16) № 8822042/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №20 від 27.01.2023 (т. 1 а.с. 120),
17) № 8822041/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №21 від 27.01.2023 (т. 1 а.с. 121),
18) № 8822040/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №22 від 30.01.2023 (т. 1 а.с. 122),
19) № 8822043/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №24 від 31.01.2023 (т. 1 а.с. 123);
20) № 8822038/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №3 від 11.01.2023 (т. 1 а.с. 124),
21) № 8822035/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №35 від 31.01.2023 (т. 1 а.с. 125),
22) № 9080093/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №4 від 09.01.2023 (т. 1 а.с. 126),
23) № 9080094/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №5 від 10.01.2023 (т. 1 а.с. 127),
24) № 9080088/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №18 від 28.02.2023 (т. 1 а.с. 128),
25) № 8822045/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №19 від 28.02.2023 (т. 1 а.с. 129),
26) №8822046/25092598 від 17.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №42 від 28.02.2023 (т. 1 а.с. 130),
27) № 8811826/25092598 від 16.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №43 від 28.02.2023 (т. 1 а.с. 131),
28) № 9080089/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №50 від 28.02.2023 (т. 1 а.с. 138),
29) № 9080097/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №1 від 10.03.2023 (т. 1 а.с. 140),
30) № 9080100/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №2 від 06.03.2023 (т. 1 а.с. 141),
31) № 9080101/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №22 від 03.03.2023 (т. 1 а.с. 142),
32) № 9080096/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №27 від 31.03.2023 (т. 1 а.с. 143),
33) № 9080105/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №29 від 17.03.2023 (т. 1 а.с. 145),
34) № 9080103/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №30 від 23.03.2023 (т. 1 а.с. 146),
35) № 9080104/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №31 від 24.03.2023 (т. 1 а.с. 147),
36) № 9080106/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №32 від 29.03.2023 (т. 1 а.с. 148),
37) № 9080102/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №33 від 30.03.2023 (т. 1 а.с. 149),
38) № 9080107/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №34 від 31.03.2023 (т. 1 а.с. 150),
39) № 9080092/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №35 від 31.03.2023 (т. 1 а.с. 151),
40) №9080098/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №58 від 31.03.2023 (т. 1 а.с. 152),
41) № 9080099/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №61 від 31.03.2023 (т. 1 а.с. 153),
42) № 9083511/25092598 від 29.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №34 від 30.04.2023 (т. 1 а.с. 154),
43) № 9083510/25092598 від 29.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №37 від 27.04.2023 (т. 1 а.с. 155),
44) № 9083508/25092598 від 29.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №38 від 28.04.2023 (т. 1 а.с. 156),
45) № 9080090/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №39 від 30.04.2023 (т. 1 а.с. 157),
46) № 9083509/25092598 від 29.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №49 від 30.04.2023 (т. 1 а.с. 158),
47) № 9080091/25092598 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №50 від 30.04.2023 (т. 1 а.с. 159) з таких підстав: у зв`язку з ненадання / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податків;
48) № 9028073/25092598 від 20.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №44 від 20.02.2023 (т. 1 а.с. 132),
49) № 9028070/25092598 від 20.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №45 від 21.02.2023 (т. 1 а.с. 133);
50) № 9028071/25092598 від 20.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №46 від 22.02.2023 (т. 1 а.с. 134);
51) №9028068/25092598 від 20.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №47 від 24.02.2023 (т. 1 а.с. 135);
52) № 9028069/25092598 від 20.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №48 від 27.02.2023 (т. 1 а.с. 136);
53) № 9028074/25092598 від 20.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №49 від 28.02.2023 (т. 1 а.с. 137);
54) № 9028072/25092598 від 20.06.2023 про відмову у реєстрації ПН №51 від 28.02.2023 (т. 1 а.с. 139) - з таких підстав: у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) цих рішень зазначено: «неналежним чином оформлений первинний документ (акт надання послуг)».
Вважаючи вищезазначені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся в суд з цим позовом.
ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.
Відповідно до ч.2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абзаців першого-третього пункту 187.1 статті 187 ПК України, у редакції на час спірних правовідносин, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що єдиним реєстром податкових накладних є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з абзацами першим-другим, п`ятим, десятим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та з підстав, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 (далі - Порядок №1165).
Згідно з абзацом першим пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є додатком 1 до Порядку №1165, перебачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Натомість, відповідач заперечуючи проти задоволення позову всупереч ч. 2 ст.77 КАС України не надав суду жодної із інстанцій доказів наявності у нього податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій, відображених у поданих для реєстрації податкових накладних, що відповідало пункту 8 Критеріїв ризиковості.
За змістом пунктів 6, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку №1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 (далі - Порядок №520).
Пунктами 2-5, 11 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до абзацу одинадцятого статті 1, статті 9 Закону України від 16 липня 1999 року №996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Ведення зазначених документів передбачено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88.
З огляду на приписи пункту 187.1 статті 187 та пункту 201.7 статті 201 ПК України обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного постачання товарів (виконання робіт та надання послуг) або отримання коштів як попередньої оплати (аванс), що позивачем виконано шляхом подання податкової накладної для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за правилом першої події.
Судом встановлено, що у квитанціях про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних контролюючий орган не зазначив, якому саме критерію оцінки ступеня ризиків відповідають останні, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Натомість, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, що встановлено судом вище (т.1 а.с.160-т.3 а.с.28).
При цьому, зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлена Верховним Судом, зокрема, у справі № 0940/1240/18, у справі №819/330/18, у справі №824/245/19-а, від 08 лютого 2022 року у справі № 380/8213/21.
Згідно з висновками Верховного Суду по справі №640/11321/20 та справі №824/245/19-а, які обов`язкові для врахування судом відповідно частини п`ятої статті 242 КАС України, Суд зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 Критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України. У разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку із встановленням його ризиковості за вищевказаними Критеріями, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, а й вказати посилання на конкретний з них, яким, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.
Оскаржувані відмови містять лише загальне твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, за загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії.
Вказана правова позиція неодноразово викладена у постановах Верховного Суду (справи №822/1817/18, №821/1173/17, №1940/1950/18, 805/3956/18-а, №640/11321/20 08 лютого 2022 року та ін.).
Окрім зазначеного вище, колегія суддів звертає увагу на те, що для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про постачання послуг, - документи, що засвідчують факт постачання послуг платником податку (наприклад видаткова накладна або акт здачі-прийняття робіт).
Як вбачається із матеріалів справи позивачем було складено та надіслано на реєстрацію в ЄРПН спірні податкові накладні за фактом першої події, якою є факт надання послуг, а відтак узагальнена вимога відповідача про надання додаткових документів для підтвердження права на складання та реєстрацію вказаних податкових накладних не відповідає вимогам пункту 187.1 статті 187 ПК України.
Щодо доводів апелянта про те, що на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області не було надано документів, а саме документів, які підтверджують право власності на об`єкти, що надавалися в оренду, а також розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати, то колегія суддів зазначає, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН не витребовувалися такі документи, а пропозиція щодо надання документів є загальною, не конкретизованою та формальною, яка за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку № 1165.
При цьому, щодо ПН №43 від 28.02.2023, №35 від 31.01.2023, №15 від 31.01.2023, №19 від 28.02.2023, №18 від 31.01.2023, №50 від 28.02.2023, №50 від 30.04.2023, №39 від 30.04.2023, №35 від 31.03.2023, №4 від 09.01.2023, №18 від 28.02.2023, №58 від 31.03.2023, №5 від 10.01.2023, №13 від 31.01.2023, №61 від 31.03.2023, №34 від 30.04.2023, судом першої інстанції вірно враховано, що відсутність розрахункових документів (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати, у вищенаведених випадках не могло бути підставою для відмови у реєстрації спірних ПН, оскільки деякі з них були складені за першою подією (факт надання послуг), а в інших випадках, платіжні інструкції були подані на розгляд Комісії, при цьому, позивач пояснював ту обставину чому сума, зазначена у них відрізняється від суми, зазначеної в актах наданих послуг.
Щодо інших ПН, то позивач також подавав на розгляд Комісії відповідні письмові пояснення та докази: договора оренди транспортних засобів; рахунки на оплату; платіжні інструкції; акти надання послуг; акти звірки взаєморозрахунків.
Водночас, колегія суддів зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
За наведених вище обставин, колегія суддів вважає, що оскаржувані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають до скасування з покладанням на ДПС України обов`язку, щодо реєстрації спірних податкових накладних датою її подання.
Щодо доводів апеляційної скарги які стосуються судового рішення про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН спірні ПН, то згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отож, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, яким є Державна податкова служба України.
При цьому, вказаною правовою нормою визначено обставини, за яких підставою для реєстрації податкової накладної є відповідне рішенням суду, яке набрало законної сили, про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Окрім того, відповідно до частини 2 ст. 2, ч.2 КАС України будь- яке рішення суб`єкта владних повноважень, яке підлягає судовому оскарженню підлягає перевірці судом на предмет дотримання критеріїв прийняття такого рішення, що свідчить про відсутність будь-якого втручання у дискреційні повноваження державного органу.
Частиною 2 та 4 ст.245 КАС України визначено повноваження суду щодо можливості прийняття рішення з приводу зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав та свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернуся.
Також колегія суддів зазначає, що на підставі зібраних у справі доказів судом не встановлено обставин, які унеможливлювали реєстрацію обумовлених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідачем в свою чергу на виконання вимог ч. 2 ст. 77 КАС України таких обставин не доведено. При цьому, як вбачається з матеріалів справи та приведених положень законодавства позивачем при складанні обумовлених податкових накладних в повній мірі дотримано норм ПК України, а відтак прийняття такого рішення щодо реєстрації податкових накладних виключає право відповідача діяти на власний розсуд.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів. А тому, вважає, що покладання на Державну податкову службу України, як на єдину уповноважену на такі дії особу, обов`язку зареєструвати податкові накладні не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Зазначене також узгоджується з передбаченим п.1 ст.1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини від 28.06.1990 у справі "Обермейєр проти Австрії"; п.155 рішення Європейського суду з прав людини від 04.03.2014 у справі "Гранд Стівенс проти Італії").
Підсумовуючи викладене, колегія суддів зазначає, що приведеними доводами апеляційної скарги, висновки суду першої інстанції не спростовуються, а зводяться лише до переоцінки та незгоди з ними.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ст.139 КАС України, судові витрати новому розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2024 року у справі № 140/32696/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей С. П. Нос
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2024 |
Оприлюднено | 29.05.2024 |
Номер документу | 119306067 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні