ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/3130/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/3130/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вікрос авто" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
14.03.2024 директор Товариства з обмеженою відповідальністю "Вікрос авто" Крига Є.В., діючи від імені та в інтересах зазначеного Товариства (надалі - ТОВ "Вікрос авто"), направив до Полтавського окружного адміністративного суду позов, що заявлений до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), Державного податкової служби України (надалі - ДПС), в якому, з урахуванням уточнення змісту позовних вимог, просить суд визнати неправомірним та скасувати рішення голови Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС від 27.12.2023 №10257073/41449783, зобов`язавши при цьому ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН) податкову накладну №51, складену ТОВ "Вікрос авто" 27.09.2023, датою її подання.
Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з фактом протиправних, як на його думку, мотивів відмови у реєстрації податкової накладної за наявності усіх передбачених Податковим кодексом України на те передумов, зокрема пояснень і первинних документів, наданих на підтвердження господарських операцій з надання послуг з підвищення обсягів продажу товарів замовника за серпень 2023 року на користь ТОВ "Ніссан Мотор Україна".
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 19.03.2024 позовну заяву було залишено без руху.
Після усунення недоліків, ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).
09.04.2024 до суду від представника відповідачів надійшов спільний відзив на позов, у якому той висловив свої заперечення проти задоволення позову. Вказує, що з боку ТОВ "Вікрос авто" було подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів до податкової накладної від 27.09.2023 № 51, реєстрація якої була зупинена, складеної за наслідками господарської операції за участю контрагента ТОВ "Ніссан Мотор Україна" (33236598) з приводу надання послуги з підвищення обсягів продажу товарів замовника за серпень 2023 року, за результатами розгляду якого Комісією встановлено, що платником не надано Додаток № 3 до Договору поставки від 22.02.2021, платіжну інструкцію та/або виписку банку, завірену належним чином установою банку. У зв`язку з цим платнику було направлено Повідомлення від 21.12.2023 № 10229064/41449783 про необхідність надання цих додаткових документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної від 27.09.2023 №51. ТОВ "Вікрос авто" до повідомлення про надання додаткових документів, надано Додаток №3 до Договору поставки №8А/2021/1326 від 22.02.2021 не в повному обсязі, що унеможливлює зробити висновок про правомірність складання акту приймання-передачі наданих послуг за серпень 2023 у вересні 2023, оскільки відповідно статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" послуги мають бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійсненні, що також передбачено п. 4.2 Додатку № 2 до Договору поставки №8А/2021/1326 від 22.02.2021. Відповідно Комісією ГУДПС прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 27.09.2023 № 51. Додав, що позивач надав до суду документи в більшому обсязі, ніж було подано при розгляді питання про реєстрацію спірної податкової накладної (т. 2 а.с. 50-55).
Ухвалою суду від 10.04.2024 клопотання представника ГУДПС щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення.
У запереченні на відзив позивач вказує на необґрунтованість та безпідставність відзиву, в якому відповідач не пояснив яким саме чином надання позивачем на його вимогу додатку №3 до договору поставки №8А/2021/1326 від 22.02.2021 пов`язано з наданням додаткових документів (зокрема, облікових регістрів бухгалтерського обліку), надання яких не вимагалося (т. 2 а.с. 180-181).
Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників (письмове провадження).
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань суд встановив, що юридичну особу позивача зареєстровано 02.06.2021, про що вчинено запис за №1005851070004010027. Зареєстрованими видами економічної діяльності позивача за КВЕД є: 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (основний); 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.10 Складське господарство; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки (т. 1 а.с. 39-40).
ТОВ "Вікрос авто" є офіційним дилером автомобілів марки "NISSAN" відповідно до Дилерської угоди №DA/2021/1326, укладеної між ТОВ "Ніссан Мотор Україна" та ТОВ "Вікрос авто" від 22.01.2021 (т. 1 а.с. 64-99).
ТОВ "Вікрос авто" (Покупець) має договірні відносини з ТОВ "Ніссан Мотор Україна" (код ЄДРПОУ 33236598 (Постачальник)), які випливають з договору поставки №SA/2021/1356 від 22.02.2021 (т. 1 а.с. 156-179), предметом якого є зобов`язання Постачальника передавати у власність Покупця Товар, кількість і асортимент якого узгоджуються Сторонами відповідно до положень статті 2 цього Договору, а Покупець зобов`язується приймати Товар і проводити оплату на умовах цього Договору. Згідно з пунктом 2.1 статті 2 цього Договору, поставка товару здійснюється окремими партіями протягом всього строку дії Договору. Мінімальна партія складається з однієї одиниці Товару.
Згідно з п. 1.2.2. (b) п. 1.2. Додатку №3 до вищевказаного Договору (т. 2 а.с. 182-194), послугою з підвищення обсягів продажу товарів замовника є: прийняття на себе виконавцем зобов`язання дотримуватися рекомендованих роздрібних цін при продажу товарів кінцевим покупцям (за письмовим запитом Замовника (ТОВ "Ніссан Мотор Україна").
В акті приймання-передачі наданих послуг від 27.09.2023 до Додатку №3 до договору поставки №SA/2021/1356 від 22.02.2021 деталізовано (конкретизовано), що мало місце виконання пп. (b) un. 1.2.2. n. 1.2. Додатку №3, а саме: прийняття на себе виконавцем зобов`язання дотримуватися рекомендованих роздрібних цін при продажу товарів кінцевим покупцям на суму 38489,60 грн, у т.ч. ПДВ 6414,93 грн (т. 1 а.с. 199).
Вищезгаданий Акт приймання-передачі наданих послуг від 27.09.2023 має додаток, згідно з яким виконавцем (позивачем) здійснено продаж автомобіля марки Ніссан (SJNTAAJI2UI276883) за ціною 1019300,00 грн за видатковою накладною №00000001074 від 25.08.2023 (т. 1 а.с. 200).
Крім того, позивач надав до позову документи на підтвердження факту продажу вищевказаного транспортного засобу: договір купівлі-продажу від 21.08.2023 №ВА-1074, видаткову накладну №1074 від 25.08.2023, акт прийому-передачі автомобілів від 25.08.2023, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 від 26.08.2023, рахунок на оплату №1074 від 21.08.2023, банківські виписки від 23.08.2023 та 24.08.2023 (про оплату за автомобіль); податкову накладну №60 від 25.08.2023 (зареєстрована ДПС за №9234021029 від 13.09.2023); податкову накладну №61 від 25.08.2023 (зареєстрована ДПС за №9234016677 від 13.09.2023) (т. 1 а.с. 204-219).
Як пояснює позивач, згідно з розділом "Терміни і визначення" договору поставки №SА/2021/1356 від 22.02.2021 вищевказані виплати на користь позивача віднесені до мотиваційних виплат, які має право здійснювати Постачальник, як винагороду за досягнення певних економічних показників покупцем у межах виконання цього Договору відповідно до положень Документу, який є невід`ємною частиною цього Договору (Додаток №3 до цього Договору).
Інакше кажучи, позивач за змішаним договором (поставки та надання послуг) здійснює реалізацію товарів (транспортних засобів) ТОВ "Ніссан Мотор Україна" за фіксованими останнім цінами та за це отримує грошову винагороду, що не забороняє чинне законодавство України.
За твердженням позивача, отримані ним суми винагород витрачаються на утримання салону з продажу автомобілів марки Ніссан у м. Кременчуці.
За правилом "першої події" (надання послуги) ТОВ "Вікрос авто" була складена та подана для реєстрації ЄРПН податкова накладна №51 від 27.09.2023 (т. 1 а.с. 41).
Проте, замість повідомлення про реєстрацію цієї накладної позивач отримав квитанцію від 13.10.2023, у якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена". Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 27.09.2023 №51 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 45.11, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)... Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 43).
Реагуючи на це, позивач надавав до податкового органу повідомлення від 19.12.2023 №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (т. 1 а.с. 47), та підтверджуючі документи у кількості 10 додатків.
Проте, за результатами розгляду пояснень та поданих документів Комісія направила повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК від 22.12.2023 №10229064/41449783 стосовно податкової накладної №51 від 27.09.2023 (т. 1 а.с. 48-50). Відповідно до додаткової інформації необхідно надати Додаток №3 до Договору поставки від 22.02.2021, платіжну інструкцію та/або виписку банку, завірену належним чином установою банку.
Як зазначив у позові позивач, він надав до ГУДПС Додаток №3 до договору поставки №SA/2021/1356 від 22.02.2021 та додаткові пояснення (т. 1 а.с. 52-54).
Незважаючи на це, 27.12.2023 Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, було прийнято рішення №10257073/41449783 про відмову в реєстрації податкової накладної №51 від 27.09.2023 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку (т. 1 а.с. 55-56).
Не погодившись із правильністю вищевказаного рішення, позивач подав скаргу разом з первинними документами (а.с. 60), проте за наслідками розгляду скарги Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняла рішення №623/41449783/2 (т. 1 а.с. 61-62), яким залишила скаргу без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Підставою для відмови у задоволенні скарги ТОВ "Вікрос авто" слугували обставини ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись із правомірністю рішення Комісії від 27.12.2023 №10257073/41449783 про відмову у реєстрації податкової накладної №51 від 27.09.2023 в ЄРПН, директор Товариства звернувся до суду з цим позовом за правовим захистом.
Надаючи правову оцінку спірному рішенню суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий Кодекс України (надалі - ПК України).
За правилами підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог п.п. "б" п. 187.1 ст. 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше, зокрема, дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.1 ст. 201 ПК України встановлений обов`язок платника податків на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкову накладну №51 від 27.09.2023 на суму ПДВ 6414,93 грн за першою подією - надання послуг.
Засобами телекомунікаційного зв`язку позивачем подано податкову накладну на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте позивач отримав квитанцію від 13.10.2023, у якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 27.09.2023 №51 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 45.11, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)... Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем направлено повідомлення про подання пояснень та копії документів.
Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165, якою, крім іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 7, 8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктами 10, 11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Тобто, згідно з п. 11 Порядку №1165, при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 4, 5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Згідно з пунктами 9, 10 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тобто, зміст переліку документів, встановлений п. 5 Порядку №520, свідчить на користь висновку про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п. 187.1 ст. 187 ПК України.
За таких обставин суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п. 5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В інакшому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі як ненадання платником податку копій документів, відповідно до п. 5 цього Порядку, не може бути застосована.
Порядок №520 в редакції до внесення змін наказом Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023 не регламентував дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної. Внесеними змінами Комісії надано право прийняти рішення направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Проте вказані зміни у Порядок №520 не змінюють сталої судової практики щодо вимог до рішень контролюючого органу, у тому числі й щодо спірних правовідносин - до квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК як рішення суб`єкта владних повноважень.
Пунктом 10 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
В силу приписів ч. 5 ст. 242 КАС України, суд застосовує до спірних правовідносин практику Верховного Суду, наведену у постанові від 30.01.2020 у справі №300/148/19, де суд зазначив, що при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Дослідивши залучену до матеріалів справи копію квитанції від 13.10.2023, суд встановив, що у ній не зазначено ані конкретної інформації про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, ані вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.
Комісією відповідно до змін, внесених до Порядку №520, за результатами розгляду поданих документів ГУДПС направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної від 27.09.2023 №51.
Позивач у позові зазначив, що на вищезазначене повідомлення ТОВ "Вікрос авто" надано спірний Додаток №3 до Договору поставки №SA/2021/1356 від 22.02.2021, проте все одно Комісія ГУДПС у своєму рішенні від 27.12.2023 №10257073/41449783 відмовила у реєстрації спірної накладної.
Разом з тим, так чи інакше, незважаючи на факт ненадання на вимогу контролюючого органу додаткових документів суд не може ігнорувати факт їх надання позивачем до суду.
Суд відкидає як безпідставні зауваження представника відповідачів щодо надання більшої кількості документів до позову, ніж до пояснень, які скеровувалися позивачем для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної з огляду на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістова оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Натомість при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить жодних висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх, з позиції суду, документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, а також на те, що наданих ГУДПС документів було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації такої.
Враховуючи все вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку щодо протиправності рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №51 від 27.09.2023, складеної ТОВ "Вікрос авто", та, як наслідок, обґрунтованість позовних вимог платника податку у цій частині.
Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Тож суд дійшов висновку про те, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах слід зобов`язати ДПС зареєструвати відповідну податкову накладну у ЄРПН датою її подання на реєстрацію.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність достатніх юридичних та фактичних підстав для задоволення позову ТОВ "Вікрос авто" у повному обсязі.
Зважаючи на те, що причиною виникнення цього спору слугувало прийняття Комісією ГУДПС протиправного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору за звернення до суду з позовом у розмірі 3028,00 грн слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Вікрос авто" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 27.12.2023 №10257073/41449783.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №51 від 27.09.2023 днем подання її на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Вікрос авто" (код ЄДРПОУ 41449783).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вікрос авто" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю " Вікрос авто" (код ЄДРПОУ 41449783; вул. Майора Борищака, 19-Б, м. Кременчук, Полтавська область, 39631).
Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000).
Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, 8, м. Київ, 04053).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2024 |
Оприлюднено | 30.05.2024 |
Номер документу | 119339041 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні