Постанова
від 28.05.2024 по справі 540/1091/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 травня 2024 р.м. ОдесаСправа № 540/1091/22

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваля М.П.,

суддів Осіпова Ю.В.,

Скрипченка В.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2022 року, прийняте у складі суду судді Харченко Ю.В. в місті Одеса, по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання незаконними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2022 року ОСОБА_1 звернулась до Херсонського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Херсонського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області Фонду соціального страхування України, в якому позивач просила суд:

- визнати незаконними дії Херсонського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області Фонду соціального страхування України в частині відмови ОСОБА_1 в нарахуванні та виплаті допомоги по вагітності та пологам за період з 29.07.2021 року по 17.10.2021 рік;

- зобов`язати Херсонське відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області Фонду соціального страхування України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 невиплачену частину допомоги по вагітності та пологам згідно листка непрацездатності серія АДЧ №727531 за період з 29.07.2021 року по 17.10.2021 рік.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року по справі №540/1091/22 було відкрито провадження та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

В подальшому, враховуючи повномасштабне вторгнення країни-агресора на територію України, тимчасову окупацію міста Херсон, а також розпорядження голови Верховного Суду від 18.03.2022 № 11/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану», яким змінено підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду на Одеський окружний адміністративний суд, 20 липня 2022 року матеріали адміністративної справи №540/1091/22 в електронній формі надійшли до Одеського окружного адміністративного суду.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2022 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправними дії Херсонського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області в нарахуванні та виплаті допомоги по вагітності та пологам за листком непрацездатності Серія АДЧ № 727531 за період з 29.07.2021 року по 17.10.2021 рік. Зобов`язано Херсонське відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області Фонду соціального страхування України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення допомоги по вагітності та пологах за листком непрацездатності Серія АДЧ № 727531 за 126 календарних днів за період з 14 червня 2021 року по 17 жовтня 2021 року, з урахуванням окреслених у судовому рішенні висновків, та правової оцінки суду. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року здійснено заміну Херсонського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області Фонду соціального страхування України на його правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області звернулось до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій вказує, що рішення суду прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права, тому просить скасувати оскаржуване рішення та винести постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що після припинення підприємницької діяльності у робочого органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування немає правових підстав для перерахування страхових коштів у зв`язку з тим, що отримувача коштів на час їх перерахування фактично не існує, тому ОСОБА_1 реалізувала своє право на отримання матеріального забезпечення за рахунок коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування як застрахована особа, а саме отримала допомогу по вагітності та пологах за період з 14 червня 2021 року до дня припинення підприємницької діяльності 28 липня 2021 за 45 календарних днів в сумі 8869,95 грн. Апелянт також зазначає, що не має можливості повторно розглянути заяву позивача про призначення допомоги по вагітності та пологах за листком непрацездатності Серія АДЧ № 727531 за 126 календарних днів за період з 14 червня 2021 року по 17 жовтня 2021 року, оскільки паперові персональні справи застрахованих осіб (або одержувачів допомоги), сформовані відповідно до Порядку № 54, зокрема позивача, не передавались.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Як встановлено судом, та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 , згідно із даними виписки Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, громадських формувань була зареєстрована як фізична особа-підприємець Херсонською міською радою, та 28.07.2021р. за власною заявою здійснено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця.

08.07.2021р. ОСОБА_1 звернулась до Херсонського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області Фонду соціального страхування України із заявою, в якій просила призначити допомогу по вагітності та пологах за листком непрацездатності Серія АДЧ № 727531 за 126 календарних днів за період з 14 червня 2021 року по 17 жовтня 2021 року на підставі листка непрацездатності.

Листом від 31.01.2022 №18-02.1-27-222, відповідач повідомив, що 08.07.2021 ОСОБА_1 була подана заява-розрахунок для фінансування матеріального забезпечення допомоги по вагітності та пологах по листку непрацездатності АДЧ №727531 за період з 14 червня 2021 року по 17 жовтня 2021 року на суму 24835,86 грн. Відповідно до відомостей, отриманих з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування з`ясовано, що 28 липня 2021 року була здійснена Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця. 31.08.2021р. було направлено лист №18-02.1-27-1579, якому було повідомлено про неможливість фінансування матеріального забезпечення по вказаній заяві-розрахунку з обґрунтуванням причин та пропозицій подати документи відповідно до Пункту 4 «Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування України застрахованим особам у разі ліквідації (реорганізації) підприємств, установи, організації, припинення підприємницької діяльності фізичної особипідприємця або незалежної професійної діяльності», затвердженого постановою Фонду від 10.10.2017 року №54. 02 листопада 2021 року надійшла заява для призначення допомоги по вагітності та пологах за необхідними документами, згідно Порядку. У зв`язку з вищезазначеним було призначено матеріальне забезпечення допомогу по вагітності та пологах, згідно з листком непрацездатності серія АДЧ №727531 за період з 14 червня 2021 року до дня припинення підприємницької діяльності 28 липня 2021 в розмірі 100% за 45 календарних днів в сумі 8869,95 грн. Вказана допомога була перерахована 20.12.2021 року.

Вважаючи зазначену позицію Херсонського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Херсонській області Фонду соціального страхування України щодо відмови ОСОБА_1 в нарахуванні та виплаті допомоги по вагітності та пологам за період з 29.07.2021 року по 17.10.2021 рік, протиправною, позивач звернулася до суду з даною позовною заявою.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що станом на момент звернення з відповідною заявою та подання документів (08.07.2021 року) позивач була зареєстрована як фізична особа-підприємець, а тому, сплачуючи єдиний соціальний внесок як фізична особа-підприємець, мала право на компенсацію втрати доходу від підприємницької діяльності за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №1105-XIV) визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.

Статтею 18 Закону №1105-XIV визначено, що страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Відповідно до положень статті 19 цього Закону право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

Отже, зміст наведених норм права дає підстави дійти висновку, що страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають як особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) (наймані працівники), так і фізичні особи - підприємці під час зайняття підприємницькою діяльністю.

Так, одним із видів матеріального забезпечення та соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності є допомога по вагітності та пологах (пункт 2 частини першої статті 20 Закону №1105-XIV).

Частиною першою статті 25 Закону №1105-XIV передбачено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

За вимогами статті 26 цього Закону допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу.

Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 30 Закону №1105-XIV).

Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності (частина перша статті 31 Закону №1105-XIV).

Постановою від 26.09.2001 №1266 «Про обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням» Уряд України затвердив Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням (далі - Порядок №1266).

Цей Порядок розроблений, зокрема, відповідно до статті 33 Закону №1105-XIV і визначає механізм обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - страхові виплати), у разі настання страхового випадку, а також оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників (далі - роботодавці).

Особливості обчислення середньої заробітної плати для призначення допомоги по вагітності та пологах, допомоги по тимчасовій непрацездатності, а також оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця визначені у пунктах 25-30 Порядку №1266.

Так, розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата, є 12 календарних місяців перебування у трудових відносинах (з першого до першого числа) за останнім основним місцем роботи застрахованої особи, що передують місяцю, в якому настав страховий випадок; для осіб, у яких через деякий час погіршився стан здоров`я у зв`язку з раніше отриманим ушкодженням здоров`я внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, - перед настанням тимчасової непрацездатності (пункт 25 Порядку №1266).

Зміст наведених норм права дає підстави дійти висновку, що одним із видів матеріального забезпечення та соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності є допомога по вагітності та пологах. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 календарних днів після пологів. При цьому, розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата, є 12 календарних місяців перебування у трудових відносинах (з першого до першого числа) за останнім основним місцем роботи застрахованої особи, що передують місяцю, в якому настав страховий випадок. У випадку ж якщо застрахована особа перебувала у трудових відносинах менше 12 календарних місяців за останнім основним місцем роботи, то розрахунковий період визначається за фактично відпрацьовані календарні місяці (з першого до першого числа).

У спірних в межах даної справи правовідносинах, відповідачем фактично не спростовується ані перебування позивача у статусі фізичної особи-підприємця на момент звернення із відповідною заявою, ані сплата нею страхових внесків. Позиція суб`єкта владних повноважень фактично ґрунтується на тому, що допомога по вагітності та пологам підлягає виплаті з моменту виникнення страхового випадку до дня припинення підприємницької діяльності.

Водночас, колегія суддів зазначає, що така позиція апелянта ґрунтується на помилковому тлумаченні норм чинного законодавства, якими взагалі не передбачена процедура припинення виплати допомоги у зв`язку із припиненням підприємницької діяльності. Фактично, на 08.07.2021 року позивачем було дотримано всі умови для отримання допомоги за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Подальше припинення діяльності фізичної особи-підприємця жодним чином на спірні правовідносини не впливає, оскільки набуте право позивача не може бути скасоване, крім випадків прямо передбачених Законом.

За таких обставин, апеляційний суд погоджується із висновками суду першої інстанції, що станом на момент звернення з відповідною заявою та подання документів (08.07.2021 року) позивач була зареєстрована як фізична особа-підприємець, а тому, сплачуючи єдиний соціальний внесок як фізична особа-підприємець, мала право на компенсацію втрати доходу від підприємницької діяльності за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Колегія суддів також відхиляє посилання апелянта на неможливість повторно розглянути заяву позивача про призначення допомоги по вагітності та пологах за листком непрацездатності Серія АДЧ № 727531 за 126 календарних днів за період з 14 червня 2021 року по 17 жовтня 2021 року, оскільки паперові персональні справи застрахованих осіб (або одержувачів допомоги), не передавались.

Згідно з ч.2 ст.8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" №3477- ІV від 23.02.2006 року передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

У пункті 74 рішення Європейського Суду з прав людини «Лелас проти Хорватії» суд звернув увагу на те, що «держава, чиї органи влади не дотримувалися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не повинна отримувати вигоду від своїх правопорушень та уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи, особливо якщо при цьому немає жодного іншого приватного інтересу».

У справі «Рисовський проти України» Європейський Суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що «…у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб…».

Тобто, виходячи з принципу «належного урядування», державні органи, зобов`язані діяти в належний спосіб, а держава не повинна виправляти допущені органами державної влади помилки за рахунок приватної особи, яка діяла добросовісно.

Крім того, колегія суддів зауважує, що копії документів, які подавались позивачем для призначення допомоги по вагітності та пологах за листком непрацездатності Серія АДЧ № 727531 містяться в матеріалах даної судової справи №540/1091/24, до яких апелянт має доступ як сторона по справі, чим також спростовуються доводи в частині неможливості повторного розгляду відповідної заяви.

Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2022 року залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2022 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання незаконними дій та зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Головуючий суддя: М. П. Коваль

Суддя: Ю.В. Осіпов

Суддя: В.О. Скрипченко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2024
Оприлюднено30.05.2024
Номер документу119341905
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми

Судовий реєстр по справі —540/1091/22

Постанова від 28.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Рішення від 04.11.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні