ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/4571/23 пров. № А/857/1690/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії :
головуючого судді:Гуляка В.В.
суддів:Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області,
на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року (суддя Поліщук О.В., час ухвалення не зазначено, місце ухвалення м. Рівне, дата складення повного тексту 04 грудня 2023 року),
в адміністративній справі №460/4571/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ліне" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України,
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення дій,
встановив:
У лютому 2023 року позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліне" звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідачів ГУ ДПС у Рівненській області (далівідповідач-1) та ДПС України (далівідповідач-2), в якому просив: 1) визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області № 7447916/41504765 від 07.10.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; 2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №10 від 10.08.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліне" датою її подання.
Відповідачі позовних вимог не визнали, в суді першої інстанції подали спільний відзив на позовну заяву. Просили у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Також разом із відзивом подано клопотання про залишення позовної заяви без розгляду у зв`язку із позивачем пропуском строку звернення до суду.
Ухвалою суду першої інстанції від 07.08.2023 позовну заяву залишено без руху. Встановлено позивачу п`ятиденний строк з дня вручення цієї ухвали для усунення недоліків.
На адресу суду першої інстанції надійшла заява про поновлення пропущеного строку звернення до суду від 17.08.2023.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду 30.08.2023 визнано поважними причини пропуску Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліне" строку звернення до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення дій, з підстав, визначених у заяві та продовжено розгляд справи в спрощеному провадженні.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 04.12.2023 адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 07.10.2022 №7447916/41504765 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 10.08.2022. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 10 від 10.08.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліне", у Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з кожного відповідача по 1342,00 грн. сплаченого судового збору на користь позивача.
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач-1 та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає апелянт, що судом першої інстанції ухвалено рішення з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, не відповідністю обставинам справи і з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню з підстав, наведених в апеляційній скарзі.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт покликається на те, що зупинення реєстрації податкової як і формування квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі та виключає будь-яке втручання контролюючого органу в процедуру зупинення реєстрації податкової накладної та генерування, надіслання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної. Також звертає увагу апелянт, що відповідність критеріям ризиковості здійснення операцій має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу контролюючого органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 Порядку №520 або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Судом не враховано, що право платника податку на реєстрацію податкової накладної у випадку її зупинення реалізується шляхом подання контролюючому органу документів пояснення та копій документів, що підтверджують відомості зазначені у поясненні. Вважає, що обов`язок довести реальність господарської операції покладається на платника податку шляхом подання належних та допустимих документів. Також розцінює апелянт вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні в судовому порядку як втручання в дискреційні повноваження контролюючого органу. Відповідач вважає, що у комісії були законні підстави для прийняття рішень про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, а тому рішення є правомірними.
За результатами апеляційного розгляду апелянт (відповідач) просить оскаржене рішення суду від 04.12.2023 скасувати та постановити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог за їх безпідставністю.
Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що дану апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
Судом встановлено наступні фактичні обставини справи.
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліне" зареєстроване як юридична особа з 07.08.2017. Основним видом діяльності є: 46.90-Неспеціалізована оптова торгівля. (а.с. 22-24).
Між Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліне" (Постачальник) і Приватним малим підприємством виробничою фірмою "ПАНДА"(Покупець) 04.08.2022 укладено Договір поставки № 4 (далі - Договір), відповідно до умов якого Постачальник взяв на себе зобов`язання поставити та передати у власність Покупця продукцію цукрових буряків, а саме цукор білий кристалічний в мішкотарі, а Покупець взяв на себе зобов`язання прийняти товар та оплатити його вартість (пункт 1.1. Договору) (а.с. 41-44).
Згідно з п.2.1 Договору Асортимент, ціна, терміни поставки і обсяг закупівлі зазначаються у Замовленні Покупця. Загальна кількість поставленого за Договором Товару визначається шляхом підсумування кількості Товару, зазначеного у видаткових накладних, підписаних Сторонами на виконання цього Договору.
Відповідно до п.3.1 Договору, Поставка окремої партії Товару здійснюється виключно за умови отримання Постачальником Замовлення Покупця.
Згідно з п.4.1. сума Договору складається із загальної вартості партії Товару, поставлених протягом строку дії Договору, вказаних у підписаних Сторонами видаткових накладних.
На виконання умов Договору Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліне" 10.08.2022 здійснено продаж для Приватного малого підприємства виробничої фірми "ПАНДА" цукру білого кристалічного в м/т в кількості 23т за видатковою накладною № 11, загальною вартістю 690000,00 грн, в т.ч. ПДВ 115000,00 грн (а.с. 44-46).
Вказаний товар доставлено до місцезнаходження покупця - м. Вінниця, вул. Сергія Зулінського, 46-Б від виробника, який знаходиться за адресою: м. Старокостянтинів, провулок Гольдфадена, 10 за допомогою перевізника - ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується Договором транспортного експедирування № 07-02-22 від 07.02.2022, товарно-транспортною накладною № 11 від 10.08.2022, актом прийому-передачі виконаних робіт № 11 від 10.08.2022. Послуги перевезення оплачені платіжним дорученням № 1165 від 16.09.2022 (а.с. 48-56).
Оплата за товар проведена у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням № 11588 від 11.08.2022 (а.с. 46).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліне" 10.08.2022 склало податкову накладну №10 на суму 690000,00грн. з ПДВ 115000,00 грн та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 11).
Товар, який був предметом поставки, придбано ТОВ "Ліне" за Договором поставки № 02/25-05/22 від 25.05.2022 у Товариства з обмеженою відповідальністю "Старокостянтивнівцукор" з умовою поставки склад постачальника, який розташований за адресою: м. Старокостянтинів, провулок Гольдфадена, 10, блок 3 (пункт 4.1. Договору) та видатковою накладною № 2194 від 10.08.2022, складеної на поставку цукру білого кристалічного в м/т в кількості 23т. Якість товару засвідчується сертифікатом відповідності, виданим ДП "Хмельницький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" з терміном дії з 24.09.2021 до 01.10.2022 за № UA1.О222.0210-21 та декларацією виробника № 1698 від 10.08.2022 на цукор білий кристалічний (а.с. 57-63).
Товар, придбаний ТОВ "Ліне" було оплачено ним Товариству з обмеженою відповідальністю "Старокостянтивнівцукор" платіжним дорученням від 30.05.2022 № 15 (а.с. 65).
22.08.2022 позивач отримав квитанцію № 9163907651 про зупинення реєстрації податкової накладної №10 від 10.08.2022 у зв`язку з тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліне" відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено, що показник «D» = 1.1346%, «Р» =202290 (а.с. 12-13).
Позивачем направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 05.10.2022 № 2, в якому надано пояснення та підтверджуючі документи щодо реальності здійснення господарських операцій по податковій накладній №10 від 10.08.2022, реєстрація якої була зупинена.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.10.2022 №7447916/41504765 відмовлено у реєстрації податкової накладної Товариство з обмеженою відповідальністю "Ліне" №10 від 10.08.2022 у зв`язку з ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додатково зазначено, що позивачем не надано: сертифікатів якості на товар, передбачений п.5.2 Договору поставки № 02/25-05/22 від 25.05.2022, укладеного з ТОВ "Староконстантинівцукор"; оборотно-сальдової відомості по розрахунках з контрагентом та / або акту звірки з контрагентом на підтвердження здійсненої господарської операції (а.с. 15-16).
Позивачем подано скаргу на вказане рішення з долученням до неї всіх документів, які були зазначені Комісією у рішенні №7447916/41504765 від 07.10.2022, в тому числі сертифікату відповідності за № UA1.О222.0210-21, декларації виробника № 1698 від 10.08.2022. оборотно-сальдових відомостей по рахунках 361 та 631, акту звірки взаємних розрахунків з ТОВ "Староконстантинівцукор" (а.с. 17-20).
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.10.2022 № 55585/41504765/2 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с. 21).
Позивач, вважаючи рішення комісії ГУ ДПС у Рівненській області 7447916/41504765 від 07.10.2022 протиправним, звернувся із цим позовом до адміністративного суду.
Переглянувши оскаржене рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками окружного суду про наявність підстав для задоволення позовних вимог, з врахуванням наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі ПК України).
За приписами пункту 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 74.2 статті 74 ПК України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.
У свою чергу, відповідно до п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) (далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (абзац 10).
Згідно з п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).
Перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість міститься в Додатку 1 до Порядку №1165.
Пунктом 8 зазначеного додатку передбачено такий критерій ризиковості платника податку на додану вартість як те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.
Таким чином, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість відносить інформацію, яка стала відома контролюючому у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б п.185.1 ст.185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого п.201.1, п.201.7, п.201.10 ст.201 ПК України, за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Вказані вище норми свідчать про те, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Як вказує п.5 Порядку №1165, процедура перевірки особи щодо її відповідності критеріям ризиковості платника податку ініціюється (проводиться) лише після подання таким платником податків для реєстрації ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
Відповідно до п.п. 10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судом встановлено, що реєстрація спірних податкових накладних була зупинена квитанцією від 22.08.2022, на підставі п.201.16 ст.201 ПК України у зв`язку із тим, що платник податку відповідає пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Судом встановлено, що на підтвердження обставин віднесення реєстрації розглядуваної у вказаній справі податкової накладної на відповідність п.8 Критеріїв ризикованості платника податку відповідачами в порушення ч.2 ст.77 КАС України суду не надано належних та допустимих доказів.
Крім того, у квитанціях не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація поданих податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Формальне зазначення у квитанції пропозиції надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є лише дублюванням норми пп.3 п.11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
Отже, рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Крім того, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Також, пунктом 5 Порядку №520 визначено орієнтовний перелік документів, з огляду на словосполучення «може включати», необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Вичерпний перелік підстав для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування наведено у пункті 11 Порядку №520, а саме: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Матеріалами справи підтверджується, що з метою реєстрації зупиненої податкової накладної №10 від 10.08.2022 в ЄРПН позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунок коригування, реєстрацію якої зупинено разом із поясненнями до цією податкової накладної та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
Розглянувши подані документи, як зазначено у спірних рішеннях, підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №10 від 10.08.2022 в ЄРПН слугувало ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити). В додатковій інформації зазначено: позивачем не надано: сертифікатів якості на товар, передбачений п.5.2 Договору поставки №02/25-05/22 від 25.05.2022, укладеного з ТОВ "Староконстантинівцукор"; оборотно-сальдової відомості по розрахунках з контрагентом та / або акту звірки з контрагентом на підтвердження здійсненої господарської операції. При цьому, ГУ ДПС у Рівненській області в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не вказано необхідність долучення саме вказаних документів.
Суд зауважує, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН встановлена додатком до Порядку №520 і передбачає необхідність підкреслити первинні документи, які не надані платником, та у вказаній формі наявна графа додаткова інформація.
З цього приводу суд зауважує, що спірні рішення Комісії ГУ ДПС у Рівненській області не є обґрунтованими та вмотивованими, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлюють, які саме первинні та розрахункові документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Такі рішення контролюючого органу не містять підкреслень за найменуваннями первинних документів, яких не надав платник. Відповідні позначки х про ненадання документів стосуються: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Наведене дає підстави для неоднозначного розуміння прийнятого суб`єктом владних повноважень рішення та позбавляє можливості встановити, неподання яких саме документів не дало можливості прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
В матеріалах справи наявні відомості, що позивачем виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення, до яких долучено копії наявних документів на підтвердження проведення господарських операцій з поставки товару.
Так, судом встановлено, що основним видом діяльності позивача є код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
ТзОВ "Ліне" орендовано в ТзОВ "Північний лідер" приміщення 200 м.кв., яке розташовано за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці кадастровий № 1822384400:08:000:0140 відповідно до договору оренди нежитлового приміщення від 01 серпня 2022 року (а.с.28-30), а також орендовано у ФОП ОСОБА_1 в строкове платне користування на умовах оперативної оренди, частину нежитлового приміщення, площею 170 м. кв., згідно договору оренди нежитлового приміщення № 02-03-2021 від 01 березня 2021 року (а.с. 34-37).
Відповідно до договору №4 від 04.08.2022 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліне" 10.08.2022 здійснено продаж для Приватного малого підприємства виробничої фірми "ПАНДА" цукру білого кристалічного в м/т в кількості 23т за видатковою накладною № 11, загальною вартістю 690000,00 грн, в т.ч. ПДВ 115000,00 грн..
Фактичне виконання договорів підтверджується актами надання послуг, видатковими накладними, платіжними дорученнями, товарно-транспортною накладною (а.с. 46, 48-56).
Відповідно до штатного розпису, у ТзОВ "Ліне" наявний штат у кількості 3-ох штатних одиниць із загальним місячним фондом заробітної плати 20200,00 грн (а.с. 27).
Між Товариством з обмеженою відповідальністю "Ліне" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Cтарокостянтинівцукор" 25.05.2022 укладено договір поставки №02/25-05/22 (а.с. 57-60). Відповідно до п.1.1. розділу 1 Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупця, а Покупець прийняти Товар у повному розмірі на умовах та в порядку визначених цим Договором. Відповідно до п.2.1. розділу 2 Ціна Товару визначається на кожну партію Товару окремо та вказується у рахунках на оплату, накладних та специфікаціях до цього Договору.
Фактичне виконання договору поставки №02/25-05/22 підтверджується видатковою накладною № 2194 та платіжним дорученням від 30.05.2022 № 15.
Проаналізувавши надані позивачем документи, якими оформлено здійснення господарської операції, суд встановив, що такі відповідають вимогам діючого законодавства до первинних документів та розрахункових документів.
Отже, вищезазначені документи вказують на виконання обов`язків сторонами за договором; первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.
Доказів та обґрунтувань того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не наведено, судом не встановлено.
При цьому, оскільки зміст господарських правовідносин є предметом дослідження в ході проведення податкової перевірки, то в межах спірних правовідносин у контролюючого органу відсутні правові підстави для відмови у реєстрації податкової накладної №10 від 10.08.2022 в ЄРПН з підстав наявності чи відсутності певних документів.
Суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.
Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів щодо здійснення господарських операцій між позивачем і його контрагентами, а також на факт подання таких документів контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації спірних податкових накладних.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
До такого ж висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 03 червня 2021 року в справі №2040/7098/18.
Водночас, на переконання колегії суддів, досліджений обсяг первинних документів, наданий позивачем контролюючому органу та суду на підтвердження здійснення з контрагентами господарських операції за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено, є достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З урахуванням наведеного необґрунтованими є доводи апеляційної скарги щодо неповноти та невідповідності наданих позивачем первинних документів нормам чинного законодавства.
Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Таким чином колегія суддів вважає, що оскаржувані позивачем рішення комісії ГУ ДПС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації не відповідають встановленим у ч.2 ст.2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а відтак порушують права й охоронювані законом інтереси позивача, які підлягають судовому захисту шляхом визнання їх протиправними та скасування.
За встановленого колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, у зв`язку з чим, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових №7447916/41504765 від 07.10.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10.08.2022, є протиправним та підлягає скасуванню.
Обираючи спосіб захисту та відновлення порушеного права позивача, колегія суддів зазначає, що такий має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН спірній податковій накладній, ознак щодо порушення позивачем вимог законодавства щодо складення податкової накладної немає, відтак є достатні підстави для прийняття рішення про реєстрацію такої.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції повно та всебічно з`ясовано обставини справи, рішення суду першої інстанції винесено з дотриманням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому немає підстав для його скасування.
Суд апеляційної інстанції також зазначає, що відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).
Проаналізувавши характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників справи, та враховуючи, що дану адміністративну справу було розглянуто судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження, суд апеляційної інстанції зазначає, що дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Керуючись ст. ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області - залишити без задоволення.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року в адміністративній справі №460/4571/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ліне" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення дій - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. Й. Коваль
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2024 |
Оприлюднено | 30.05.2024 |
Номер документу | 119343754 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні