Рішення
від 21.05.2024 по справі 910/16572/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

21.05.2024Справа № 910/16572/23За позовом Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по місту Києву", м. Київ

до Державного підприємства "Інфотех", м. Київ

про стягнення 161 639,29 грн -

Суддя Морозов С.М.

За участю представників сторін:

від позивача: Щербина В.М. (в порядку самопредставництва);

від відповідача: Мусієнко Ю.П. (адвокат за довіреністю №33/31-230 від 06.02.2024 року).

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

25.10.2023 року Державна установа "Територіальне медичне об`єднання МВС України по місту Києву" (позивач) звернулась до суду з позовом про стягнення з Державного підприємства "Інфотех" суми зайво понесених витрат на оплату електричної енергії в розмірі 161 639,29 грн за Договорами про закупівлю електричної енергії №СП-УВВ-381 від 06.10.2022 року та №ВТ-УВВ-51/04 від 04.04.2023 року.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.10.2023 року матеріали справи №910/16572/23 було передано на розгляд судді Морозову С.М.

Ухвалою від 08.11.2023 року позовну заяву було залишено без руху та встановлено строк на усунення недоліків позовної заяви.

16.11.2023 року позивачем надано до суду заяву про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою від 29.11.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.

14.12.2023 року від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому ним зазначено, що заявлені вимоги безпідставно об`єднані в одне провадження, оскільки їх сумісний розгляд перешкоджає з`ясуванню обставин справи. У відзиві також зазначено, що підписані сторонами додаткові угоди без зауважень, як і акти купівлі-продажу електричної енергії і позивач погодився зі змінами внесеними Додатковою угодою та виконував їх. При цьому, як зазначає відповідач, позивачем обрано неналежний спосіб захисту при зверненні з даним позовом до суду. Відповідачем вказано, що недоведеною є обставина того, що уклавши договори позивач дізнався про коливання ціни на електроенергію лише згодом.

В судовому засіданні 19.03.2024 року в справі було оголошено перерву до 21.05.2024 року.

08.05.2024 року відповідачем подано до суду додаткові пояснення, в яких зазначено, що у процесі виконання договорів ціна за електричну енергію зростала неодноразово, що не є виною відповідача, передбачити таке зростання, його час та розмір було неможливо, а інформація про об`єктивне зростання ціни підтверджена даними оператора ринку.

В судовому засіданні 21.05.2024 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

У засіданнях здійснювалась фіксація судового процесу технічним засобами у відповідності до статті 222 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

06.10.2022 року між Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву» (споживач) та Державним підприємством «Інфотех» (постачальник) було укладено Договір про закупівлю електричної енергії №СП-УВВ-381 (надалі - Договір-1), відповідно до п. 1.1. якого договір встановлює порядок та умови постачання електричної енергії як товарної продукції споживачу постачальником електричної енергії.

Умови цього Договору встановлені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №312 (п. 1.2. Договору-1).

Згідно з п. 2.1. Договору-1 постачальник постачає електричну енергію споживачу за кодом ДК 021:2015 09310000-5 «Електрична енергія» за для потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної електричної енергії згідно з умовами цього Договору.

Пунктом 2.4. Договору-1 встановлено, що загальний обсяг електричної енергії 207 780,98 кВт/год. Ціна за 1 кВт/год становить 4,2 грн (з урахуванням ПДВ). У разі коливання ціни товару на ринку, змін встановлених згідно із законодавством органами законодавчої, виконавчої влади, органами державної статистики, індексу споживчих цін, змін курсу іноземної валюти, змін біржових коригувань або показників Platts, Argus регульованих цін (тарифів) і нормативів, змін цін, затверджених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ціна за одиницю (тариф) на товар та послуги відкоригується та може бути змінена в бік зменшення/збільшення (без зміни якості товарів, робіт і послуг) пропорційно до ціни такого товару на ринку.

Згідно п. 5.2. Договору-1 вартість електричної енергії за цим Договором визначається як сума очікуваної вартості обсягів постачання електричної енергії протягом періоду, вказаного в п. 3.1. цього Договору, та становить: 872 679,99 грн, в т.ч. ПДВ 145 446,67 грн.

У разі надання у встановленому порядку постачальником споживачу повідомлення про зміни умов цього Договору (у тому числі зміни ціни), що викликані змінами регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі та/або розподілу електричної енергії) та/або змінами в нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни або умов постачання електричної енергії, цей Договір вважається із зазначеної в повідомленні дати зміни його умов (але не раніше ніж через 20 днів від дня надання споживачу повідомлення): 1) розірваним (без штрафних санкцій) за ініціативою споживача у разі надання постачальнику письмової заяви споживача про незгоду/неприйняття змін; 2) зміненим на запропонованих постачальником умовах, з урахуванням діючого законодавства у сфері публічних закупівель, - якщо споживач не надав постачальнику письмову заяву про незгоду/неприйняття змін. (п. 5.8. Договору-1).

Даний Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє на період дії воєнного стану по 31.12.2022 року та впродовж строку, необхідного для проведення процедури закупівлі, в будь-якому випадку до моменту його остаточного виконання. У разі продовження воєнного стану дія договору автоматично продовжується на період на який продовжено воєнний стан але не більше як до 31.12.2022 року, а в частині грошових розрахунків до повного виконання зобов`язань. (п. 14.1. Договору-1).

Пунктом 14.6. Договору-1 передбачено істотні умови Договору, які не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків споживача; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

16.10.2022 року сторонами укладено Додаткову угоду №1 до Договору-1, відповідно до п. 1 якої п. 14.6. Договору-1 викладено в такій редакції: « 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Перерахунок ціни 1 кВт/год обчислюють за наступною формулою: ціна (тариф) за 1 кВт/год електричної енергії визначається за формулою: Цм = (Цо * (1+Н/100) + Тпер + Троз) * ПДВ. Ціна (тариф) за 1 кВт/год електричної енергії може фіксуватися у визначеному розмірі у гривні, шляхом підписання додаткової угоди до Договору, у випадках зміни очікуваних обсягів постачання електричної енергії протягом дії цього Договору. Перерахунок ціни 1 кВт/год обчислюється за наступною формулою: Ц(нова) = Ц - Т + Тз + ПДВ.».

18.11.2022 року сторонами укладено Додаткову угоду №2 до Договору-1, відповідно до п. 2.1. якої п. 2.4. Договору-1 викладено в такій редакції: «щомісячний перерахунок ціни 1 кВт/год у разі коливання товару на ринку обчислюють за наступною формулою: Цм = (Цо * (1+Н/100) + Тпер + Троз) * ПДВ. Ціна (тариф) за 1 кВт/год електричної енергії може фіксуватися у визначеному розмірі у гривні, шляхом підписання додаткової угоди до Договору, у випадках зміни очікуваних обсягів постачання електричної енергії протягом дії цього Договору.

На виконання умов Договору-1 сторонами підписано акти купівлі-продажу електричної енергії:

- №22-0425-9 від 20.10.2022 року на суму 129 956,40 грн (30942 кВт/год за ціною 3,50000 грн);

- №22-0425-10 від 18.11.2022 року на суму 291 702,80 грн (59632 кВ/т за ціною 4,07643 грн);

- №22-0425-11 від 19.12.2022 року на суму 245 038,03 грн (51443 кВт/год за ціною 3,96941 грн);

- №22-0425-12 від 27.12.2022 року на суму 83 386,19 грн (17506 кВт/год за ціною 3,96941 грн).

Оплату вказаної електроенергії за Договором-1 позивачем проведено згідно платіжних документів: №2924 від 29.12.2022 року на суму 3,43 грн, №2057 від 21.10.2022 року на суму 129 956,40 грн, №2326 від 21.11.2022 року на суму 291 702,80 грн; №2750 від 22.12.2022 року на суму 245 038,03 грн; №2922 від 29.12.2022 року на суму 83 382,76 грн.

Позивач зазначає, що згідно актів купівлі-продажу електричної енергії від 18.11.2022 №22-0425-10, від 19.12.2022 №22-0425-11 та від 27.12.2022 №22-0425-12 на порушення вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» вартість електроенергії збільшено понад 10%: - акт від 18.11.2022 №22-0425-10 на 16,5%; - акти від 19.12.2022 №22-0425-11 та від 27.12.2022 №22-0425-12 на 13,5%, в той час як фактичних даних щодо збільшення ціни електроенергії на ринку в жовтні-грудні 2022 року відповідачем не надано.

Таким чином, за розрахунками позивача, завищена вартість 1 кВт/год електричної енергії, зазначена в актах купівлі-продажу від 18.11.2022 №22-0425-10, від 19.12.2022 №22-0425-11 та від 27.12.2022 №22-0425-12 на підставі Договору-1 внесена безпідставно і різниця по оплаті ТМО за використання електричної енергії в період з жовтня по грудень 2022 року за збільшеною ціною на 80 086,83 грн (750 083,42 грн - (159 523 кВт*4,20 грн)), є безпідставною.

Окрім того, 04.04.2023 року між Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву» (споживач) та Державним підприємством «Інфотех» (постачальник) було укладено Договір про закупівлю електричної енергії №ВТ-УВВ-51/04 (надалі - Договір-2), відповідно до п. 1.1. якого договір встановлює порядок та умови постачання електричної енергії як товарної продукції споживачу постачальником електричної енергії.

Умови цього Договору встановлені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №312 (п. 1.2. Договору-2).

Згідно з п. 2.1. Договору-2 постачальник постачає електричну енергію споживачу за кодом ДК 021:2015 09310000-5 «Електрична енергія» за для потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної електричної енергії згідно з умовами цього Договору.

Пунктом 2.4. Договору-2 встановлено, що загальний обсяг електричної енергії 253 059,56 кВт/год. Ціна за 1 кВт/год становить 5,04 грн (з урахуванням ПДВ). У разі коливання ціни товару на ринку, змін встановлених згідно із законодавством органами законодавчої, виконавчої влади, органами державної статистики, індексу споживчих цін, змін курсу іноземної валюти, змін біржових коригувань або показників Platts, Argus регульованих цін (тарифів) і нормативів, змін цін, затверджених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ціна за одиницю (тариф) на товар та послуги відкоригується та може бути змінена в бік зменшення/збільшення (без зміни якості товарів, робіт і послуг) пропорційно до ціни такого товару на ринку.

Згідно п. 5.2. Договору-2 вартість електричної енергії за цим Договором визначається як сума очікуваної вартості обсягів постачання електричної енергії протягом періоду, вказаного в п. 3.1. цього Договору, та становить: 1 275 420,18 грн, в т.ч. ПДВ 212 570,03 грн.

У разі надання у встановленому порядку постачальником споживачу повідомлення про зміни умов цього Договору (у тому числі зміни ціни), що викликані змінами регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі та/або розподілу електричної енергії) та/або змінами в нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни або умов постачання електричної енергії, цей Договір вважається із зазначеної в повідомленні дати зміни його умов (але не раніше ніж через 20 днів від дня надання споживачу повідомлення): 1) розірваним (без штрафних санкцій) за ініціативою споживача у разі надання постачальнику письмової заяви споживача про незгоду/неприйняття змін; 2) зміненим на запропонованих постачальником умовах, з урахуванням діючого законодавства у сфері публічних закупівель, - якщо споживач не надав постачальнику письмову заяву про незгоду/неприйняття змін. (п. 5.8. Договору-2).

Даний Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє на період дії воєнного стану та впродовж строку, необхідного для проведення процедури закупівлі та в будь-якому випадку до моменту його остаточного виконання. У разі продовження воєнного стану дія договору автоматично продовжується на період на який продовжено воєнний стан але не більше як до 31.12.2023 року, а в частині грошових розрахунків до повного виконання зобов`язань. (п. 14.1. Договору-2).

Пунктом 14.6. Договору-2 передбачено істотні умови Договору, які не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків споживача; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

На виконання умов Договору-2 сторонами підписано акти купівлі-продажу електричної енергії:

- №22-0666-3/2 від 12.04.2023 року на суму 226 239,50 грн (44888,791 кВт/год за ціною 4,20000 грн);

- №22-0666-4 від 26.06.2023 року на суму 319 727,52 грн (63438 кВ/т за ціною 4,20000 грн);

- №22-0666-5 від 14.06.2023 року на суму 343 324,80 грн (68120 кВт/год за ціною 4,20000 грн);

- №22-0666-6 від 11.07.2023 року на суму 286 140,96 грн (56774 кВт/год за ціною 4,20000 грн);

- №22-0666-7 від 18.08.2023 року на суму 99 987,40 грн (19838,770 кВт/год за ціною 4,20000 грн).

Оплату вказаної електроенергії за Договором-2 позивачем проведено згідно платіжних документів: №1653 від 28.06.2023 року на суму 319 727,52 грн, №1803 від 13.07.2023 року на суму 286 140,96 грн, №1463 від 15.06.2023 року на суму 343 324,80 грн.

В подальшому, Департаментом внутрішнього аудиту Міністерства внутрішніх справ України проведено внутрішній аудит позивача за результатами якого складено Аудиторський звіт за період з 01.08.2021 року по 30.06.2023 року №17/10 від 15.08.2023 року.

Аудиторським звітом встановлено, що відповідно інформації, зазначеної на сайті www.oree.com.ua/index.php/indexes, середньозважений РДН (ціна 1 кВт год) за період з березня по червень 2023 становив: березень - 3,219 за 1 кВт год; квітень - 2,7646 за 1 кВт год; травень - 2,8784 за 1 кВт год; червень - 2,9867 за 1 кВт год. Дане становить, що ціна за 1 кВт год з дати підписання Договору-2 значно знижувалась, а зміни до Договору-2 не вносились.

Місяць подання тендерних пропозицій був березень, тобто середньозважений РДН брався за лютий 2023 року - 3,1523 за 1 кВт год тому тариф за 1 кВт становив 5,04 грн.

Так як у квітні середньозважений РДН був 2,7646 за 1 кВт год, то вартість 1 кВт мала знизитись: у квітні на 12% - до 4,44 грн; у травні на 8,5% - до 4,61 грн; у червні на 5% - до 4,79 грн.

Враховуючи факт зниження рівня середньозваженого РДН з моменту укладання Договору-2, витрати на електричну енергію мали становити: за квітень - 281 664,72 грн (тариф - 4,44 грн за 1 кВт год); за травень - 314 142,19 грн (тариф - 4,6116 грн за 1 кВт год); за червень - 271 833,91 грн (тариф - 4,788 грн за 1 кВт год).

За розрахунками позивача, ним, у зв`язку з недотриманням умов Договору-2, надлишково сплачено вартість електричної енергії відповідачу за завищеною ціною по Договору-2 на загальну вартість 81 552,46 гривень.

Отже, звертаючись до суду із даним позовом, позивач просить стягнути з відповідача суму надлишково сплачених коштів за Договором-1 на суму в розмірі 80 086,83 грн та за Договором-2 на суму в розмірі 81 552,46 грн.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог відповідач зазначав, що підписані сторонами додаткові угоди до Договору-1 без зауважень, як і акти купівлі-продажу електричної енергії і позивач погодився зі змінами внесеними Додатковою угодою до Договору-1 та виконував їх, у зв`язку з чим відсутні підстави вважати, що позивачем сплачено надлишкову суму коштів за Договором-1. При цьому, відповідач зазначав, що позивач самостійно міг ініціювати укладення додаткових угод до Договору-2 щодо змін цін на електроенергію в бік зменшення.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

В розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Під захистом права розуміється державна примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути виражений як концентрований вираз змісту (суті) державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в іншій спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Предметом позову у даній справі є вимоги до відповідача про стягнення 161 639,29 грн (80 086,83 грн + 81 552,46 грн) надмірно сплачених коштів, у зв`язку з тим, що відбулося неефективне розпорядження бюджетними коштами, здійснене на шкоду інтересам держави, з порушенням норм Закону України "Про публічні закупівлі" та засад цивільного законодавства (добросовісного користування правами).

Частиною 7 ст. 179 ГК України передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до ст. 638 ЦК України та ст. 180 ГК України договір вважається укладеним, якщо між сторонами досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов (предмету, визначених законом необхідних умов для договорів даного виду та визначених за заявою сторін умов).

Відповідно до ч. 1 ст. 712 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондуються з приписами ч. 1 ст. 265 Господарського кодексу України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 ЦК України).

Згідно ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Одночасно, правові та економічні засади закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України "Про публічні закупівлі".

Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

У статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі" зазначено, що договір про закупівлю - це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі").

Частиною 1 ст. 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. ч. 1 - 3 ст. 180 ГК України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Законом України "Про публічні закупівлі" визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Так, у абзаці 2 частини 3 ст. 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 ст. 175 ГК України визначено, що майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно із ст. 185 ГК України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.

Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Таким чином, Закон України "Про публічні закупівлі" встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема, за п. 2 ч. 5 наведеної норми - у випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Положеннями ч. 1 ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 1 ст. 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

За змістом ч. ч. 2, 3 ст. 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, установлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після виконання не допускається.

На момент укладення та підписання Договорів на постачання електричної енергії сторонами були узгоджені та визначені всі істотні умови угоди, а саме предмет, ціна та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог Господарського кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі".

Згідно з п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Як вбачається з матеріалів справи між позивачем та відповідачем було укладено Договір №СП-УВВ-381 від 06.10.2022 року згідно з яким ціна за 1 кВт*год становить 4,2 (з урахуванням ПДВ).

При цьому, в подальшому між сторонами договору було укладено дві додаткові угоди до нього, якими збільшено ціну електричної енергії по відношенню до погодженої у договорі ціни, саме: за актом від 18.11.2022 №22-0425-10 на 16,5% (вартість за 1 кВт/год 4,8917 грн); за актами від 19.12.2022 №22-0425-11 та від 27.12.2022 №22-0425-12 на 13,5% (вартість за 1 кВт/год 4,7633 грн), в той час як фактичних даних щодо збільшення ціни електроенергії на ринку в листопаді-грудні 2022 року відповідачем не надано.

Також, з матеріалів справи вбачається, що між позивачем та відповідачем було укладено Договір №ВТ-УВВ-51/04 від 04.04.2023 року згідно з яким ціна за 1 кВт/год становить 5,04 грн (з урахуванням ПДВ).

Проте, аудиторським звітом позивача встановлено, що відповідно інформації, зазначеної на сайті www.oree.com.ua/index.php/indexes, середньозважений РДН (ціна 1 кВт год) за період з березня по червень 2023 становив: березень - 3,219 за 1 кВт год; квітень - 2,7646 за 1 кВт год; травень - 2,8784 за 1 кВт год; червень - 2,9867 за 1 кВт год, однак ціна за 1 кВт год згідно Договору-2 не змінювалась і позивачем проводилась оплата електроенергії по завищеній ціні, а саме, вартість за: квітень мала становити 4,44 грн, а не 5,04 грн; травень мала становити 4,6116 грн, а не 5,04 грн; червень мала становити 4,788 грн, а не 5,04 грн.

Судом, дослідивши дотримання порядку внесення змін до Договорів, унормованого Законом України "Про публічні закупівлі", встановлено що відповідачем, як постачальником, не дотримано означеного порядку.

Так, в матеріалах справи відсутні докази того, що відповідач (постачальник) звертався до споживача із письмовою пропозицією про внесення змін до договору у зв`язку із коливанням цін на електричну енергію на ринку в бік збільшення у листопаді-грудні 2022 року та в бік зменшення у березні-червні 2023 року із обґрунтуванням і документальним підтвердженням таких коливань.

Підтвердженням зміни ціни (коливання ціни) на ринку на електричну енергію є рівень середньозваженої ціни на ринку електричної енергії «на добу на перед» за підсумками відповідного періоду, що підтверджується інформацією Державного підприємства «Оператор ринку», яку викладено на його офіційному сайті за адресою в мережі інтернет http://www/oree.com.ua, і це є безумовним підтвердженням коливання ціни електричної енергії, та підставою для коригування ціни на електричну енергію згідно з п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі». (п. 14.6. Договорів).

Як вбачається з матеріалів справи, що зазначено вище, вартість затвердженого в Договорі-1 тарифу збільшена на більш ніж 10% порівняно з попереднім визначеним тарифом, а внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.

При цьому, вартість затвердженого тарифу в Договорі-2 зменшилася.

Однак, відповідач не обґрунтував, чому підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання Договору по ціні, запропонованій замовнику на тендері, не навів причини, через які виконання укладеного Договору-1 стало для постачальника вочевидь невигідним, як і не довів причин продажу електричної енергії за Договором-2 за ціною вищою, ніж є рівень середньозваженої ціни на ринку електричної енергії за спірний період.

Метою регулювання, передбаченого ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10% є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.

Судом встановлено, при укладенні додаткових угод до Договору-1 та встановленні тарифу в Договорі-2 коливання цін не враховано.

Таким чином, враховуючи вище вказане, суд зазначає, що встановлені в додаткових угодах до Договору-1 та Договорі-2 тарифи на електричну енергію визначені з порушенням вимог закону та самого договору.

Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 18.06.2021 у справі № 927/491/19 висловив правову позицію, що "передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної норми Закону "Про публічні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. Обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначену в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.

При цьому існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін".

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 24.01.2024 у справі №922/2321/22 (до якої було зупинене апеляційне провадження у даній справі): " У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі".

Підсумовуючи, суд зазначає, що внаслідок неправомірного збільшення ціни на електричну енергію шляхом укладання додаткових угод до Договору-1 з порушенням законодавства, мала місце переплата позивачем коштів в розмірі 80 086,83 грн, а також внаслідок неправомірного завищення ціна на електричну енергію в Договорі-2 мала місце переплата позивачем коштів в розмірі 81 552,46 грн, а відтак вимоги позивача про стягнення з відповідача зазначених коштів є правомірними та визнані судом обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Частиною 3 статті 13 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст. 77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно зі ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року).

Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи в цілому, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати позивача за по сплаті судового збору в сумі 5 368,00, грн відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 73-74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 237-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Державного підприємства "Інфотех" (ідентифікаційний код 34239034, місцезнаходження: 04050, м. Київ, вул. Дегтярівська, буд. 15Б) на користь Державного підприємства "Територіальне медичне об`єднання МВС України по місту Києву" (ідентифікаційний код 37027405, місцезнаходження: 04050, м. Київ, вул. Платона Майбороди, 19) суму коштів в розмірі 161 639,29 грн (сто шістдесят одна тисяча шістсот тридцять дев`ять гривень 29 копійок) та суму судового збору в розмірі 5 368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).

3. Після вступу рішення в законну силу видати наказ.

4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

5. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складене 28.05.2024 року.

Суддя С. МОРОЗОВ

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.05.2024
Оприлюднено31.05.2024
Номер документу119363798
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/16572/23

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Рішення від 21.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Ухвала від 19.01.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Ухвала від 29.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні