ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
О К РЕ М А У Х В А Л А
23 травня 2024 рокум. Ужгород№ 260/32/24
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилка С.Є.
з участю секретаря судового засідання Онисько Н.В.
учасники справи:
позивач: ОСОБА_1 ;
за участі представника позивача адвоката Шпуганича Василя Петровича;
відповідач: Жденіївська селищна рада Мукачівського району Закарпатської області представник не з`явився;
відповідач: Виконавчий комітет Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області представник не з`явився;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області та Виконавчого комітету Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предметі спору на стороні позивача - ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
02 січня 2024 року до Закарпатського окружного адміністративного суду звернулася з позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області (89120, Закарпатська область, Мукачівський район, смт. Жденієво, вул. Шевченка, 141, код ЄДРПОУ 04349366) та Виконавчого комітету Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області (89120, Закарпатська область, Мукачівський район, смт. Жденієво, вул. Шевченка, 141, код ЄДРПОУ 44379693), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предметі спору на стороні позивача - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНКОПП НОМЕР_2 ), яким просить суд: "1. Визнати протиправною бездіяльність Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, яка полягає в не розгляді можливості облаштування кладовища на інших, окрім земельної ділянки площею 1 га в урочищі Голиця, земельних ділянках, зокрема на земельній ділянці в урочищі Стаї, недотриманні висновків компетентних органів щодо відповідності/невідповідності альтернативних ділянок Державним санітарним правилам та нормам "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99; 2. Визнати протиправною бездіяльність Жденіївської селищної ради, яка полягає у нерозробленні та незатвердженні містобудівної документації смт. Жденієва з дотриманням вимог чинного законодавства та Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99; 3. Зобов`язати Жденіївську селищну раду Мукачівського району Закарпатської області та її виконавчий комітет, розробити та подати на затвердження сесії Жденіївської селищної ради проект містобудівної документації, з передбаченням місця розташування нового кладовища, отримати відповідні висновки компетентних органів щодо відповідності інших, окрім земельної ділянки в урочищі Голиця, земельних ділянок, зокрема земельної ділянки в урочищі Стаї, (згідно рішення Жденіївської селищної ради Мукачівського району від 22.12.2008) вимогам щодо створення на них кладовища, та на найближчий сесії розглянути можливість створення нового кладовища в смт. Жденієво на придатній для цього земельній ділянці; 4. Зобов`язати виконавчий комітет Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області утримувати належну їй на праві комунальної власності земельну ділянку яка межує з земельними ділянками з кадастровими номерами 2121555300:01:003:0193, 2121555300:01:003:0159 та 2121555300:01:003:0004 в урочищі Голиця площею 1 та відповідно до вимог санітарних норм, не допускаючи розміщення на ній поховань; 5. Зобов`язати виконавчий комітет Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області привести земельну ділянку площею 1 га в урочищі Голиця яка межує з земельними ділянками з кадастровими номерами 2121555300:01:003:0193, 2121555300:01:003:0159 та 2121555300:01:003:0004 до попереднього стану (до моменту здійснення на ній поховань); 6. Стягнути з Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в сумі 20 000 (двадцять тисяч) гривень 00 коп.; 7. Стягнути з виконавчого комітету Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в сумі 10 000 (десять тисяч)гривень 00 коп.; 8. Встановити судовий контроль за виконанням рішення відповідно до ст. 378 КАС України; 9. Стягнути з відповідачі на користь позивача судові витрати по сплаті судового зборку та за надання правничої допомоги відповідно до ст. 139 КАС України; 10. Розгляд справи проводити за правилами спрощеного провадження з викликом учасників справи.".
08 січня 2024 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було прийнято вищевказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження, якою розгляд справи постановлено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та (або) викликом учасників справи.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року було постановлено розглядати дану адміністративну справу за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 22 березня 2024 року було закрито підготовче провадження та призначено дану справу до судового розгляду по суті.
Обґрунтовуючи свої вимоги позивач, зокрема, зазначав, що рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 листопад 2019 року № 260/1398/19 визнано протиправним та скасовано рішення Жденіївської селищної ради № 388 від 10 вересня 2019 року про надання дозволу на розширення меж земельної ділянки існуючого кладовища в ур. Голиця, що розташоване на території Жденіївської селищної ради, оскільки таке не передбачено генеральним планом смт. Жденієво та порушує права жителів села на санітарну безпеку. Проте з 11 листопада 2019 року відповідачем не приймалось жодних рішень та не вчинялось жодних дій щодо відведення в передбаченому законодавством порядку земельної ділянки під кладовище у смт. Жденієво, чим грубо порушено вимоги законодавства в частині організації діяльності в галузі поховання померлих та Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів. Стверджує, що у зв`язку з такою протиправною бездіяльністю органу місцевого самоврядування у невідведеному під кладовище місце неподалік від земельної ділянки, що належить позивачу, відбулося поховання померлих громадян, чим порушено його права на безпечне середовище. Вважає, що така ситуація призводить до забруднення питної води в криницях та ґрунтових вод. Крім того, вказує, що іншим рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 22 червня 2022 року № 260/5567/21 зобов`язано Жденіївську селищну раду Мукачівського району Закарпатської області у визначеному законодавством порядку визначити місце розташування нового кладовища для смт. Жденієво з дотриманням Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99 та вимог Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19 червня 1996 року № 173. Проте, незважаючи на це, Жденіївська селищна рада, продовжує сприяти здійсненню поховань саме на земельній ділянці в урочищі Голиця, яка не має статусу кладовища та не відповідає вимогам щодо можливості облаштування кладовища на її території. Від виконання своїх повноважень у галузі поховання Жденіївська селищна рада усунулась.
Відповідачі не скористалися своїм правом щодо подання відзиву на позовну заяву.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 23 травня 2024 року позов ОСОБА_1 було задоволено частково. Судом: визнано протиправною бездіяльність Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області щодо не розгляду можливості облаштування кладовища на інших, окрім земельної ділянки площею 1 га в урочищі "Голиця", земельних ділянках з дотриманням вимог Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99. Визнано протиправною бездіяльність Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, яка полягає у нерозробленні та незатвердженні містобудівної документації смт. Жденієва з дотриманням вимог чинного законодавства та Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99; зобов`язано Жденіївську селищну раду Мукачівського району Закарпатської області та її виконавчий комітет, вчинити дії щодо розроблення та подання на затвердження найближчої сесії Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області необхідної документації для розташування нового кладовища, з отриманням відповідних висновків щодо відповідності інших, окрім земельної ділянки в урочищі "Голиця", земельних ділянок, вимогам щодо створення на них кладовища; зобов`язати Жденіївську селищну раду Мукачівського району Закарпатської області та виконавчий комітет Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області утримувати земельну ділянку комунальної власності, яка межує з земельними ділянками з кадастровими номерами 2121555300:01:003:0193, 2121555300:01:003:0159 та 2121555300:01:003:0004 в урочищі "Голиця" площею 1 га відповідно до вимог санітарних норм, не допускаючи розміщення на ній поховань; зобов`язано Жденіївську селищну раду Мукачівського району Закарпатської області та виконавчий комітет Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області привести земельну ділянку площею 1 га в урочищі "Голиця", яка межує з земельними ділянками з кадастровими номерами 2121555300:01:003:0193, 2121555300:01:003:0159 та 2121555300:01:003:0004 до попереднього стану (до моменту здійснення на ній поховань); стягнуто з Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в сумі 30000 (тридцять тисяч) гривень.
Відповідно до статті 249 КАС України, її частин 1, 5, 7, 9, суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання. Окрема ухвала може бути оскаржена особами, яких вона стосується. Окрема ухвала стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення, надсилається прокурору або органу досудового розслідування, які повинні надати суду відповідь про вжиті ними заходи у визначений в окремій ухвалі строк. За відповідним клопотанням прокурора або органу досудового розслідування вказаний строк може бути продовжено.
У зв`язку із цим суд зазначає наступне.
Вирішуючи спір по суті Закарпатським окружним адміністративним судом встановлено, що рішенням тридцятої сесії сьомого скликання (друге пленарне засідання) Жденіївської селищної ради № 388 від 10 вересня 2019 року надано дозвіл для розширення меж земельної ділянки існуючого кладовища орієнтовною площею 1.00 га в урочищі "Голиця", що розташована на території Жденіївської селищної ради Воловецького району.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2019 року, що ухвалене в адміністративній справі № 260/1398/19, визнано протиправним та скасовано рішення тридцятої сесії сьомого скликання (друге пленарне засідання) Жденіївської селищної ради Закарпатської області № 388 від 10 вересня 2019 року про надання дозволу для розширення меж земельної ділянки існуючого кладовища.
Ухвалюючи вказане вище рішення, окрім іншого, судом зазначено, що відповідачем при винесені рішенням № 388 від 10 вересня 2019 року про надання дозволу для розширення меж земельної ділянки існуючого кладовища орієнтовною площею 1.00 га в урочищі "Голиця", що розташована на території Жденіївської селищної ради Воловецького району порушено вимоги статті 23 Закону України "Про поховання та похоронну справу", статей 2, 21, 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статті 123 Земельного кодексу України, оскільки відповідно до наявного в матеріалах справи генерального плану смт. Жденієво, такий не передбачає розширення меж земельної ділянки існуючого кладовища. Згідно з Додатком 4 "Санітарна класифікація підприємств, виробництв, споруд і розмірі санітарно-захисних зон до них" до Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19 червня 1996 року № 173 кладовища відносяться до класу III із санітарно-захисною зоною 300 м. Суд звернув увагу, що відповідачем також порушено права позивача та жителів села на санітарну безпеку, оскільки вибране місце під кладовище не відповідає вимогам Державних санітарних правил та норм № 2.2.2.028-99, що підтверджується наявним в матеріалах справи негативним висновком відділу містобудування, архітектури та цивільного захисту Воловецької районної державної адміністрації, викладеному в листі від 15 липня 2019 року за № 161/07-28 щодо невідповідності земельної ділянки в урочищі "Голиця" смт. Жденієво вимогам ДСанПіН 2.2.2.028-99 "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" та Державним санітарним правилам № 379/1404 для розміщення кладовища, так як таке розміщено на відстані 71,0 м. (при передбачених 300 м.), вверх по схилу від житлових будинків.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 22 червня 2022 року, що ухвалене в адміністративній справі № 260/5567/21 визнано протиправною бездіяльність Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області щодо не організації здійснення виконавчих функцій і повноважень в галузі поховання померлих в селі Жденієво. Зобов`язано Жденіївську селищну раду Мукачівського району Закарпатської області у визначеному законодавством порядку визначити місце розташування нового кладовища для смт. Жденієво з дотриманням Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99 та вимог Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19 червня 1996 року № 173.
Ухвалою про накладення арешту на майно (справа № 936/976/21 Провадження № 1-кс/936/283/2021(матеріали досудового розслідування внесені до ЄРДР № 1202107890000111)) накладено арешт на майно в частині обмеження користування земельною ділянкою, яка розташована в межах смт. Жденієво урочище "Голиця", орієнтовною площею 1.00 га, яка на праві комунальної власності належить Жденіївській селищній раді Мукачівського району, шляхом заборони буд-яким фізичним та юридичним особам здійснювати поховання громадян до моменту, коли така потреба відпаде.
Вирішуючи спір по суті у справі № 260/32/24, Закарпатським окружним адміністративним судом було встановлено, що на земельній ділянці, яка розташована в межах смт. Жденієво урочище "Голиця", орієнтовною площею 1.00 га, яка на праві комунальної власності належить Жденіївській селищній раді Мукачівського району протиправно здійснюються поховання (наявні понад 30 поховань) такі поховання здійснюються, зокрема, за мовчазною згодою, зокрема, селищного голови ОСОБА_3 . Під час розгляду справи по суті не було встановлено, що посадовими особами Жденіївської селищної ради Мукачівського району та селищним головою ОСОБА_4 зокрема, не вчиняються будь які активні дії щодо недопущення протиправних поховань на зазначеній вище земельній ділянці, тобто судом зазначається про неналежне виконання покладених відповідно до законодавства службових обов`язків. Також суд зазначає про неефективність проведення зазначеного вище кримінального провадження, оскільки допущено незаконні поховання. Суд зазначає, що завдячуючи поведінці (пасивній чи активній) посадових осіб Жденіївської селищної ради Мукачівського району та селищного голови ОСОБА_3 зокрема, створена ситуація з протиправними похованнями. Під час судового розгляду справи по суті, окрім іншого, позивачем зазначалося, що він неодноразово звертався до селищного голови ОСОБА_3 з приводу протиправних поховань, однак зазначений голова заявив, що він є господарем на території ради, у нього власне законодавство та власна поліція також обіцяв спалити будинок позивача.
Таким чином, у діях (пасивних чи активних) посадових осіб Жденіївської селищної ради Мукачівського району та селищного голови ОСОБА_3 зокрема, прослідковуються ознаки кримінальних правопорушень, передбачених, зокрема, Розділом XVIII КК України.
Також окрему ухвалу направити Керівнику Закарпатської обласної прокуратури з метою надання оцінки дім/бездіяльності посадових осіб Жденіївської селищної ради Мукачівського району та селищного голови ОСОБА_3 зокрема, на предмет наявності ознак кримінальних правопорушень, передбачених, зокрема, Розділом XVIII КК України
Керуючись статтями 248, 249 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Окрему ухвалу направити Керівнику Закарпатської обласної прокуратури для прийняття рішення щодо наявності ознак кримінального правопорушення в діях/бездіяльності посадових осіб Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області та виконавчого комітету Жденіївської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області.
Про вжитті заходи повідомити Закарпатський окружний адміністративний суд у місячний строк з дня отримання ухвали суду.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено КАС України. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями). Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 23 травня 2024 року було проголошено вступну та резолютивну частини ухвали. Ухвалу у повному обсязі було складено 28 травня 2024 року.
Суддя С.Є. Гаврилко
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 31.05.2024 |
Номер документу | 119370119 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні