РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2024 року справа № 580/1543/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., за участю:
секретаря судового засідання Міщенко Д.А.,
позивач не прибув,
представника відповідача-2 Глембоцької К.О. (у порядку самопредставництва),
представника відповідача-3 Василенка С.І. (у порядку самопредставництва),
представника відповідача-4 Мішенка О.О. (у порядку самопредставництва),
представника відповідача-5 Демідовського А.В. (у порядку самопредставництва),
розглянувши правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації, Черкаської обласної військової адміністрації, Смілянської міської ради про зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
13.02.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивач) до Черкаської обласної ради (18001, Черкаська обл., м.Черкаси, бул.Шевченка, буд.185; код ЄДРПОУ 24411541) (далі відповідач-1) про зобов`язання відповідно до обласної цільової програми Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки та на її виконання виділити кошти у розмірі 8871486,69грн для забезпечення його, як хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами.
Обґрунтовуючи зазначив, що тяжко хворий на рідкісне захворювання, є інвалідом І групи з дитинства, самостійно не пересувається, не може себе обслуговувати та стан здоров`я постійно погіршується. Для проходження курсу лікування йому необхідний лікарський засіб Еврісді, вартість якого висока та складає 8871486,69грн. У родині відсутні такі кошти. Позивач неодноразово звертався до Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації та до відповідача щодо отримання лікарського засобу. Однак відповідач відмовив. На звернення щодо включення до обласного бюджету на 2024 рік коштів для забезпечення лікарськими засобами пацієнта зі вказаним вище захворюванням відповідач відмовив та рекомендував звернутись до Смілянської міської ради. Вважає, що дії відповідача суперечать чинному законодавству.
27.02.2024 суд прийняв позовну заяву та призначив до розгляду правилами загального позовного провадження.
Під час підготовчого провадження, тривалість якого суд продовжував на 30 днів, суд залучив додатково відповідачами:
Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (18001, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 02012378) далі відповідач-2;
Департамент фінансів Черкаської обласної державної адміністрації (18001, Україна, Черкаська обл., місто Черкаси, бульв. Шевченка, будинок, 185; код ЄДРПОУ 02311425) далі відповідач-3;
Черкаську обласну військову адміністрацію (18000, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 00022668) далі відповідач-4;
Смілянську міську раду (20700, Черкаська обл., м.Сміла, вул.Незалежності, буд.37; код ЄДРПОУ 25874705) далі відповідач-5.
19.03.2024 та 21.03.2024 на адресу суду надійшов відзив відповідача-1 з проханням відмовити у задоволенні позовних вимог повністю, оскільки в межах своїх повноважень затвердив обласну програму та не є належним відповідачем за заявленими позовними вимогами.
04.04.2024 від відповідача-5 надійшов відзив з проханням відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки не є належним відповідачем для виконання обласного бюджету та в межах своїх повноважень виконує всі заходи, як розпорядник місцевого бюджету.
10.04.2024 відповідач-2 подав суду відзив з проханням відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки отримані в межах виділених йому з обласного бюджету кошти на забезпечення видатків його галузі спрямовані на оплату комунальних послуг та енергоносіїв закладів охорони здоров`я комунальної власності, оплату праці. Просив урахувати недоотриману потребу у фінансових коштах із-за воєнного стану, внаслідок чого спрямування коштів відбувається на зміцнення обороноздатності держави, територіальну оборону. Також він зробив перерозподіл коштів у межах наявного фінансового ресурсу своєї галузі в розмірі 300000,00грн з метою спрямування їх в якості субвенції місцевому бюджету відповідача-5 для забезпечення хворого на СМА. Тому вважає, що в межах наявного фінансового ресурсу не допустив порушень прав позивача.
01.05.2024 відповідач-3 подав суду відзив з проханням відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки кошти виділені як субвенція в бюджет Смілянської міської територіальної громади у розмірі 300тис.грн, а загальний обсяг бюджетних призначень, виділених з місцевих бюджетів на користь позивача, становить 1162,4тис.грн.
Того ж ня надійшов відзив відповідача-4 з проханням відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки позовні вимог передчасні, а програма забезпечення ліками виконується. Зокрема, виділено 300000,00грн, які спрямовані у Смілянський місцевий бюджет територіальної громади. З подібним позивачу діагнозом в Черкаській області 12 осіб.
Суд задовольнив клопотання позивача про подальший розгляд справи за його відсутності та 01.05.2024 закрив підготовче провадження, призначив справу до розгляду по суті у відкритих судових засіданнях. Задовольнив частково клопотання відповідача-4 вх.№22695/24 від 06.05.2024 про закриття провадження у справі, закривши його в частині позовних вимог до відповідача-1.
Заслухавши представників відповідачів, дослідивши докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог з огляду на таке.
Згідно з посвідченням серії НОМЕР_2 позивач є особою з інвалідністю з дитинства І групи довічно. Довідкою КНП «ЦЕНТР ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ» Смілянської міської ради та Висновком комісії відповідача-2 від 21.10.2021 підтверджується його перебування на обліку у зв`язку з наявністю захворювання, внаслідок якого він потребує постійної допомоги при зміні положення тіла, не може пересуватися та потребує постійного тривалого лікування лікарським засобом «Еврісді» (Рисдипоам) 60мг (протягом року з розрахунку 5мг перорально один раз на добу і щодня, 2,5флаконів на 1 місяць, 30флаконів на рік).
Відомостями Єдиного державного реєстру судових рішень підтверджено наявність щодо позивача таких рішень по суті його позовних вимог:
у справі № 580/4284/23 за його позовом до Черкаської обласної ради, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, в якому просив зобов`язати Черкаську обласну раду забезпечити прийняття обласної цільової програми Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2022-2025 роки, де внести пункт виділення коштів у розмірі 8000000 грн, для забезпечення позивача, хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами, зобов`язати Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації винести на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради цільову програму Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2022-2025 роки, зазначивши пункт про виділення коштів у розмірі 8000000 грн, для забезпечення позивача, хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами. Ухвалене Черкаським окружним адміністративним судом рішення від 04.08.2023, що набрало законної сили 05.09.2023, про визнання протиправною бездіяльності Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації щодо не внесення на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради обласної цільової програми Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2022-2025 роки, зокрема, для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами, а також зобов`язано цей державний орган винести на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради обласну цільову програму Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2022-2025 роки, зокрема, для забезпечення позивача необхідними лікарськими засобами. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено. Згідно з відомостями діловодства суду позивачу виданий виконавчий лист;
у справі № 580/1053/24 за його позовом до Черкаської обласної ради, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, в якому просив зобов`язати Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації внести зміни до обласної цільової програми «Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією» на 2023-2025 роки в окремий пункт про виділення коштів у сумі 8871486,69 грн для забезпечення лікування ОСОБА_1 лікарськими засобами згідно з рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2023 року №580/4284/23 та повторно винести на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради обласну цільову програму «Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією» на 2023-2025 роки із змінами, зазначивши пункт про виділення коштів у сумі 8871486,69 грн для забезпечення його лікування лікарськими засобами, а також зобов`язати Черкаську обласну раду відповідно до обласної цільової програми «Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією» на 2023-2025 роки на виконання останньої виділити кошти 8871486,69 грн для забезпечення його необхідними лікарськими засобами. Постановлена Черкаським окружним адміністративним судом ухвала від 01.02.202 про відмову у відкритті провадження з мотиву фактичного вирішення в іншій судовій справі спору та роз`ясненням про механізм судового контролю у вирішеній справі №580/4284/23. Ця ухвала не оскаржена.
17.11.2023 відповідач-1 виніс рішення №21-21/VIII, яким затвердив обласну програму «Забезпечення лікування пацієнтів, хворих на спінальну м`язову атрофію» на 2023-2025роки (далі Програма на 2023-2025роки) та рекомендував органам місцевого самоврядування розробити та затвердити відповідні місцеві програми, передбачити кошти на їх реалізацію. Раніше відповідач-5 затвердив рішенням від 27.07.2022 №45-15/VIII подібну Програму на 2022-2025роки, передбачивши в напрямку забезпечення специфічним лікуванням пацієнтів, хворих на СМА, закупівлю лікарських засобів «Еврісді» або «Спіназа» та виконавцем цього вказав свій виконавчий комітет, а до цього періоду його депутати зверталися до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та відповідача-1 про те, що із-за великої вартості препарату місцевий бюджет не може повністю забезпечити необхідну потребу в його закупівлі, з огляду на що просив забезпечити державне співфінансування та розроблення програми забезпечення хворих на СМА життєво необхідними ліками на державному рівні.
Листами позивача підтверджується його періодичне письмове звернення до відповідачів щодо виділення коштів в обласному бюджеті для забезпечення лікарськими засобами пацієнта з орфанним захворюванням (спінальною м`язовою атрофією) - щодо себе.
Відповідач-1 звернення позивача передавав на розгляд відповідачу-2. Також розглянув його згідно з протоколом від 22.12.2023 №20 на засіданні постійної комісії обласної ради з питань охорони здоров`я та соціального захисту населення, яка вирішила його звернення надіслати відповідачу-4.
Відповідач-2 листами від 26.12.2023, 16.01.2024 повідомив, що у зв`язку з обмеженістю фінансового ресурсу обласного бюджету не має можливості для виділення таких коштів та рекомендував звернутися до територіального органу місцевого самоврядування за місцем проживання.
Відповідач-3 листом від 15.01.2024 повідомив позивачу про те, що кошти на виконання заходів Програми у 2024 році не передбачені та з цієї причини рекомендував звернутися до відповідача-5 щодо виділення таких коштів з бюджету територіальної громади.
Відповідач-5 листом від 07.02.2024 №К-96/02-70 повідомив матір позивача, що на вказану Програму затвердив асигнування із місцевого бюджету на 2024 рік 862,4тис.грн для виконання пріоритетних завдань та для матеріальної допомоги її сину необхідно звернутися письмовою заявою до відділу організаційної роботи, діловодства і контролю виконавчого комітету Смілянської міської ради.
Тому позивач звернувся в суд вище вказаною позовною заявою.
Суд для оцінки доводів сторін урахував.
Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Згідно зі ст.27 Конституції України кожна людина має невід`ємне право на життя.
Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини.
Кожен має право захищати своє життя і здоров`я, життя і здоров`я інших людей від протиправних посягань.
Відповідно до ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
У свою чергу, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи відповідно до ст.19 Конституції України зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.95 Конституції України бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами.
Зважаючи, що позовні вимоги та встановлені обставин справи стосуються виконання дій щодо управління обласним бюджетом в межах затвердженої відповідачем-1 Програми, що серед основних завдань передбачає і виділення вказаної позивачем у позовних вимогах суми коштів для закупівлі лікарських засобів, застосування яких приписано позивачу, суд урахував таке нормативне регулювання владних повноважень відповідачів.
Підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів, звіт про виконання відповідних бюджетів та програм відповідно до пунктів 4-5 ч.1 ст.119 Конституції України забезпечують місцеві державні адміністрації на відповідній території.
Тобто, загальна відповідальність щодо виконання обласного бюджету для спірних правовідносин на відповідачу-4.
Так, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб та діє на час судового вирішення спору внаслідок його продовження указами Президента України. Згідно з п.3 Указу №64/2022 у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Відповідно до Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень. Згідно з ч.2 ст.9 вказаного Закону Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України. Військові адміністрації населених пунктів на відповідній території відповідно до пунктів 5, 15 ч.2 ст.15 цього ж Закону здійснюють повноваження із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету, управління закладами охорони здоров`я, організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних. Згідно з п.1 ч.3 цієї статті районна, обласна військові адміністрації здійснюють на відповідній території повноваження, віднесені до їхньої компетенції цим Законом, а також у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України рішення, передбаченого частиною третьою статті 10 цього Закону, або у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області повноваження із складання та затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; розподілу переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення.
Водночас реалізація державної бюджетної політики на території області покладена на відповідача-3, що діє в його складі на підставі Положення (https://ck-oda.gov.ua/departament-finansiv-2/), що серед іншого передбачає наявність таких його обов`язків і завдань: розроблення пропозицій з удосконалення методів фінансового і бюджетного планування та фінансування витрат; здійснення контролю за дотриманням підприємствами, установами і організаціями законодавства щодо використання ними бюджетних коштів та коштів цільових фондів, утворених обласною радою; здійснення загальної організації та управління виконанням обласного бюджету, координація діяльності учасників бюджетного процесу з питань виконання місцевих бюджетів області; складає розпис доходів і видатків обласного бюджету, забезпечує його виконання, вносить за пропозицією головних розпорядників коштів зміни до розпису у межах річних бюджетних призначень, здійснює у встановленому порядку взаємні розрахунки обласного бюджету з державним бюджетом і районними бюджетами, бюджетами міст обласного значення; перевіряє правильність складання і затвердження кошторисів та планів використання коштів установами і організаціями, які фінансуються з обласного бюджету; здійснює в установленому порядку організацію та управління виконанням обласного бюджету, координує в межах своєї компетенції діяльність учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету; організовує виконання обласного бюджету та інші.
Згідно зі ст.143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.
Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об`єкти державної власності.
Органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.
Отже, відповідач-5 уповноважений виконувати дії щодо управління отриманими коштами місцевого, а не обласного бюджету.
Оскільки основні питання позовних вимог стосуються фінансування потреб з обласного бюджету, суд урахував, що відносини, які виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства також регулюються Бюджетним кодексом України (далі БК України).
Згідно з нормами ст.20 БК України особливими складовими програмно-цільового методу у бюджетному процесі є бюджетні програми, відповідальні виконавці бюджетних програм, паспорти бюджетних програм, результативні показники бюджетних програм.
Бюджетні програми формуються головними розпорядниками бюджетних коштів під час складання Бюджетної декларації (прогнозу місцевого бюджету) та проекту бюджету на плановий бюджетний період з урахуванням планів діяльності на середньостроковий період, прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку.
Відповідальний виконавець бюджетних програм визначається головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з Міністерством фінансів України (місцевим фінансовим органом). Відповідальним виконавцем бюджетних програм може бути головний розпорядник бюджетних коштів за бюджетними програмами, виконання яких забезпечується його апаратом, та/або розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, який забезпечує виконання бюджетних програм у системі головного розпорядника.
Відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень.
Якщо реалізація бюджетної програми продовжується у наступних бюджетних періодах, дія порядку використання бюджетних коштів за такою бюджетною програмою (з урахуванням змін до цього порядку, внесених у разі необхідності) продовжується до завершення її реалізації.
Пункти «д» та «е» ст.89 БК України передбачають можливість здійснення видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, на місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров`я, які належать відповідним територіальним громадам, місцеві програми надання населенню медичних послуг понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, місцеві програми громадського здоров`я.
У цій частині встановлені обставини свідчать про виділення відповідачу-5 коштів на закупівлю позивачу ліків в розмірі, що не покриває його потребу та не відповідає загальній сумі обласної Програми на ці цілі, яку, як встановили суди у вказаних вище справах, зобов`язуючи передбачити у складі видатків.
Згідно з п.5-1 ч.4 ст.30 БК України кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 та частини третьої цієї статті цього Кодексу, спрямовуються відповідно на реалізацію програм та заходів на охорону здоров`я, освіту, культуру, фізичну культуру і спорт, наукову і науково-технічну діяльність за бюджетними програмами, визначеними законом про Державний бюджет України (за рахунок джерел, визначених пунктом 5-1 частини третьої статті 29 цього Кодексу).
Оскільки спірні правовідносини стосуються повноважень відповідачів у сфері розпорядження коштами, суд урахував також наступне.
Відповідно до вимог ч.1 ст.48 БК України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов`язань минулих років; довгострокових зобов`язань за енергосервісом, узятих на облік органами Казначейства України; довгострокових зобов`язань у рамках державно-приватного партнерства, узятих на облік органами Казначейства України; середньострокових зобов`язань за договорами щодо забезпечення судноплавного стану внутрішніх водних шляхів та судноплавних шлюзів; середньострокових зобов`язань у сфері охорони здоров`я;
Середньострокове зобов`язання у сфері охорони здоров`я набуває статусу бюджетного зобов`язання у сумі, визначеній згідно з умовами угоди (договору), та/або невикористаних асигнувань, передбачених для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я, за умови її відповідності граничним показникам видатків державного бюджету, що можуть бути спрямовані на взяття середньострокових зобов`язань у сфері охорони здоров`я, визначеним законом про Державний бюджет України на відповідний період. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, здійснює постійний моніторинг відповідності взятих особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров`я, середньострокових зобов`язань граничним показникам видатків державного бюджету, що можуть спрямовуватися на таку мету.
Ч.2 ст.55 БК України встановлює гарантію, що видатки загального фонду на середньострокові зобов`язання у сфері охорони здоров`я визначаються захищеними видатками бюджету.
Відповідно до окремих положень п.8 ч.1 ст.87 БК України до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 5 частини другої статті 67-1 цього Кодексу), належать видатки на охорону здоров`я: програми в галузі охорони здоров`я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України; державні програми громадського здоров`я та заходи боротьби з епідеміями; державні програми розвитку та підтримки закладів охорони здоров`я, що перебувають у державній власності, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України; програму державних гарантій медичного обслуговування населення; державні програми та заходи у сфері охорони здоров`я, що здійснюються державними установами, державними науковими установами охорони здоров`я, які належать відповідно до сфери управління Національної академії наук України, Національної академії медичних наук України, Державного управління справами, державними закладами охорони здоров`я, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, у разі, якщо такі заклади не уклали з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, договір про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
Щодо посилання відповідача-2 про оплату отриманими коштами витрат комунальних послуг суд урахував п.2 ч.1 ст. 1036 БК України, згідно з яким додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров`я спрямовується на видатки закладів охорони здоров`я, визначених у пункті 3 частини першої статті 89 та у пункті 3 частини першої статті 90 цього Кодексу, на оплату комунальних послуг та енергоносіїв. Крім того, відповідно до ч.5 ст.103 цього Кодексу розподіл додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров`я здійснюється між місцевими бюджетами у порядку, визначеному обласними державними адміністраціями, за погодженням з Кабінетом Міністрів України та затверджується рішенням про обласний бюджет.
Механізм безперебійного і безоплатного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги визначає Порядок забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 160 (далі Порядок №160).
Відповідно до п.5 Порядку №160 забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється закладами охорони здоров`я відповідного профілю за місцем проживання або лікування таких громадян.
Безперебійне і безоплатне забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, закупленими за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, здійснюється згідно з п.6 Порядку №160 в межах бюджетних призначень.
Відповідно до п.7 Порядку №160 контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється МОЗ.
Зважаючи на межі владних повноважень відповідачів у сфері бюджетного законодавства, суд дійшов висновку, що належне виконання ними відповідних завдань залежить від належної організації їх співпраці. Тому для оцінки заявлених доводів у письмових заявах по суті суд застосував вимоги ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Дослідженням вказаних вище доказів суд установив, що вказаною вище Програмою на 2023-25роки підтверджується, що відповідальним виконавцем затверджених нею основних заходів щодо забезпечення специфічним лікуванням пацієнтів, хворих на СМА, у спосіб закупівлі лікарських засобів «Еврісді» або «Спіназа» відповідно до рекомендацій профільних лікарів та враховуючи результати розгорнутого молекулярно-генетичного дослідження, які підтверджують у пацієнтів СМА, є відповідач-2 для державного бюджету, органи місцевого самоврядування (за згодою) щодо місцевих бюджетів. Відповідно до пункту 4 цієї Програми фінансування здійснюватиметься за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законом, а обсяг фінансування визначатиметься щорічно, виходячи з фінансових можливостей відповідних місцевих бюджетів. Контроль за виконанням Програми відповідно до її п.6 покладено виключно на відповідача-2, а контроль за використанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання її заходів, здійснюється виконавцями відповідно до законодавства. Крім того виконавці інформують відповідача-2 про хід виконання Програми щорічно до 31 січня року, наступного за звітним, а узагальнену інформацію про хід та результати виконання відповідач-2 має обов`язок подати відповідачам 1 і 4 щорічно до 15лютого, що настає за звітним роком.
Зазначена Програма на 2023-2025 роки у зв`язку з виконанням вказаного вище рішення суду передбачає обов`язок виділити кошти 8871486,69 грн для забезпечення позивача необхідними лікарськими засобами. Жодного доказу вчинення відповідачами 2-4 дій для реального виконання цієї вимоги на користь позивача суду не надано.
Водночас розпорядженням відповідача-4 від 22.12.2023 №807 затверджений обласний бюджет на 2024 рік. Пунктом 8 цього розпорядження передбачено забезпечити головних розпорядників здійснення управління бюджетними коштами у межах встановлених бюджетних призначень та оцінки ефективності бюджетних програм, взяття бюджетних зобов`язань та здійсненням витрат бюджету тощо. Розподілом видатків на 2024 рік підтверджується затвердження для відповідача-1 загальної суми 504298323,00грн коштів спеціального фонду та 350881000,00грн видатків споживання. У це розпорядження внесені наступні зміни восени 2024 року щодо розмірів доходів та видатків, які не спростовують твердження позивача про наявність фінансової можливості виділити кошти для забезпечення його потреби у життєво необхідних лікарських засобах на всю, передбачену Програмою, суму коштів.
У свою чергу, підтверджено, що відповідач-5 протягом тривалого періоду виконує основні заходи для забезпечення фінансування з місцевого бюджету в межах своїх програм лікарськими засобами, у т.ч. «Еврісді». Відповідно, не наділений повноваженням безпосередньо розпоряджатися видатками обласного бюджету. Розподілом витрат бюджету Смілянської міської територіальної громади на реалізацію місцевих/регіональних програм у 2024 році, затвердженим рішенням міської ради від 24.04.2024 №79-65/VIII, підтверджується, що загальний його фонд на програму забезпечення лікування пацієнтів, хворих на СМА, на 202-2025 роки становить 862400,00грн.
Суд урахував, що відповідач-2 діє згідно з Положенням, затвердженим розпорядженням відповідача-4 19.01.2016 №7 з урахуванням змін від 25.05.2020 №300. Цим положенням передбачено, що він є структурним підрозділом обласної державної адміністрації, є юридичною особою та в межах області забезпечує виконання покладених на нього завдань. Відповідно до підп.18, 23, 26, 31, 36, 41 п.5 цього Положення відповідач-2 уповноважений виконувати такі повноваження: розробляє обласні цільові програми у сфері охорони здоров`я населення, подає їх у встановленому порядку на розгляд сесії обласної ради та організовує їх виконання, здійснює повноваження, делеговані органами місцевого самоврядування, є головним розпорядником коштів у частині фінансування закладів охорони здоров`я, що утримуються за рахунок коштів обласного бюджету, здійснює їх фінансування і координує використання ними фінансових, матеріальних та трудових ресурсів; вивчає стан здоров`я населення, контролює здійснення закладами охорони здоров`я всіх форм власності та установами охорони здоров`я місцевих державних адміністрацій вжиття заходів щодо запобігання і зниження захворюваності та втрати працездатності, а також збільшення тривалості життя людей; вивчає потребу в лікарських засобах та виробах медичного призначення, медичному обладнанні, паливі, засобах автотранспорту тощо; вносить пропозиції облдержадміністрації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг у сфері охорони здоров`я для місцевих потреб за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел фінансування.
Посилання відповідача-2 про те, що спрямування коштів відбувається на зміцнення обороноздатності держави, територіальну оборону доказами не підтверджені доказами, як і вказані ним межі наявного фінансового ресурсу. Щодо пояснень відповідача-4 про перебування на обліку 12 осіб з подібним позивачу діагнозом в Черкаській області сторони докази також не надані.
Вказані вище листи відповідача-2 від 26.12.2023, 16.01.2024 про відсутність можливості для виділення таких коштів та рекомендація звернутися до територіального органу місцевого самоврядування за місцем проживання, а також відповідача-3 - лист від 15.01.2024 про те, що кошти на виконання заходів Програми у 2024 році не передбачені та з цієї причини рекомендував звернутися до відповідача-5 щодо виділення таких коштів з бюджету територіальної громади, доводять обґрунтованість твердження позивача про те, що заходи, передбачені обласною програмою, щодо забезпечення його життєво необхідними ліками не виконуються. Листи відповідача-5 що він в межах власного бюджету та власної програмі такі заходи виконує. Тобто, відповідачі 2-4 допускають бездіяльність в цій частині, яка безпосередньо впливає на закупівлю для нього ліків у необхідній кількості, відповідно їх належному прийому та ставить ризик його життю. Перерозподіл коштів в розмірі 300000,00грн з метою спрямування їх в якості субвенції місцевому бюджету відповідача-5 для забезпечення хворого на СМА не доводить забезпечення повної потреби позивача та відсутні докази, що вони є межею наявного фінансового ресурсу відповідної галузі в області.
Відсутність належного та повного фінансування основних заходів затвердженої обласної Програми впливає на законні очікування позивача як щодо виконання рішення суду у справі № 580/4284/23, так і на його право на життя.
Тому, урахувавши вказані вище норми Основного закону України, межі владних повноважень відповідачів, завдання адміністративного суду, визначене в ст.2 КАС України щодо ефективного способу та повного відновлення порушених прав осіб, суд дійшов висновку про необхідність виходу за межі заявлених позовних вимог, визнавши протиправною бездіяльність: відповідача-4 щодо контролю за виконанням обласного бюджету в частині забезпечення виконання обласної цільової програми Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки, затвердженої 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, з приводу виділення вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення позивача, хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами; відповідача-3 у вказаній частині щодо організації та управління виконанням обласного бюджету; відповідача-2 виділення у повному обсязі передбаченої вказаною програмою коштів на зазначені цілі. Належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання цих відповідачів в межах наявних владних повноважень виконати ці заходи в порядку, межах та спосіб, визначених законом.
Зважаючи на відсутність доказів понесення судових витрат, відсутні підстави для їх розподілу відповідно до вимог ст.ст.132-139 КАС України.
Керуючись ст.ст.2-20, 44-45, 72-78, 132-139, 170, 238-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 частково.
Визнати протиправною бездіяльність:
Черкаської обласної військової адміністрації щодо контролю за виконанням обласного бюджету в частині забезпечення виконання обласної цільової програми Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки, затвердженої 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, з приводу виділення вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації щодо організації та управління виконанням обласного бюджету в частині забезпечення повного виконання вказаної Програми для виділення Управлінням охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації щодо виділення у повному обсязі передбаченої вказаною Програмою коштів на зазначені цілі.
Зобов`язати в межах наявних владних повноважень в порядку, межах та спосіб, що визначені законом:
Черкаську обласну військову адміністрацію (18000, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 00022668) - проконтролювати виконання обласного бюджету в частині забезпечення виконання обласної цільової програми Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки, затвердженої 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, з приводу виділення вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Департамент фінансів Черкаської обласної державної адміністрації (18001, Україна, Черкаська обл., місто Черкаси, бульв. Шевченка, будинок, 185; код ЄДРПОУ 02311425) -організувати повне та належне виконання обласного бюджету в частині забезпечення повного виконання вказаної Програми для виділення Управлінням охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (18001, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 02012378) - виділити в установленому порядку в повному обсязі передбачені обласною цільовою програмою Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки, затвердженою 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, кошти для забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ), хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
2. Копію рішення направити учасникам справи.
3. Рішення набирає законної сили протягом 30 днів з дати підписання повного його тексту та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Рішення виготовлене в повному обсязі 29.05.2024.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2024 |
Оприлюднено | 31.05.2024 |
Номер документу | 119373456 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні