ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/1543/24
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2024 рокуя м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Кобаля М.І.
За участю секретаря: Конченко Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційні скарги Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації та представника Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації - Василенка Сергія Івановича на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року, суддя Бабич А.М., у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації, Черкаської обласної військової адміністрації, Смілянської міської ради про зобов`язання вчинити дії,-
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Черкаської обласної ради про зобов`язання відповідно до обласної цільової програми "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки" та на її виконання виділити кошти у розмірі 8 871 486,69 грн для забезпечення його, як хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач тяжко хворий на рідкісне захворювання, є інвалідом І групи з дитинства, самостійно не пересувається, не може себе обслуговувати та стан здоров`я постійно погіршується. Для проходження курсу лікування йому необхідний лікарський засіб "Еврісді", вартість якого висока та складає 8 871 486,69 грн. У родині відсутні такі кошти. Позивач неодноразово звертався до Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації та до відповідача щодо отримання лікарського засобу. Однак відповідач відмовив. На звернення щодо включення до обласного бюджету на 2024 рік коштів для забезпечення лікарськими засобами пацієнта зі вказаним вище захворюванням відповідач відмовив та рекомендував звернутись до Смілянської міської ради. Вважає, що дії відповідача суперечать чинному законодавству.
Під час підготовчого провадження Черкаський окружний адміністративний суд залучив додатково відповідачами:
Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (18001, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 02012378);
Департамент фінансів Черкаської обласної державної адміністрації (18001, Україна, Черкаська обл., місто Черкаси, бульв. Шевченка, будинок, 185; код ЄДРПОУ 02311425);
Черкаську обласну військову адміністрацію (18000, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 00022668);
Смілянську міську раду (20700, Черкаська обл., м.Сміла, вул.Незалежності, буд.37; код ЄДРПОУ 25874705).
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 23 травня 2024 року закрито провадження у справі в частині щодо позовних вимог до Черкаської обласної ради про зобов`язання відповідно до обласної цільової програми "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки" та на її виконання виділити кошти у розмірі 8871486,69грн для забезпечення його, як хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність:
Черкаської обласної військової адміністрації щодо контролю за виконанням обласного бюджету в частині забезпечення виконання обласної цільової програми "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки", затвердженої 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, з приводу виділення вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації - щодо організації та управління виконанням обласного бюджету в частині забезпечення повного виконання вказаної Програми для виділення Управлінням охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації - щодо виділення у повному обсязі передбаченої вказаною Програмою коштів на зазначені цілі.
Зобов`язано в межах наявних владних повноважень в порядку, межах та спосіб, що визначені законом:
Черкаську обласну військову адміністрацію (18000, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 00022668) - проконтролювати виконання обласного бюджету в частині забезпечення виконання обласної цільової програми "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки", затвердженої 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, з приводу виділення вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Департамент фінансів Черкаської обласної державної адміністрації (18001, Україна, Черкаська обл., місто Черкаси, бульв. Шевченка, будинок, 185; код ЄДРПОУ 02311425) -організувати повне та належне виконання обласного бюджету в частині забезпечення повного виконання вказаної Програми для виділення Управлінням охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами;
Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (18001, м.Черкаси, бульв. Шевченка, 185; код ЄДРПОУ 02012378) - виділити в установленому порядку в повному обсязі передбачені обласною цільовою програмою "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки", затвердженою 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, кошти для забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ), хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами.
У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації та представник Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації - Василенко Сергій Іванович звернулись з апеляційними скаргами, в яких просять скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних відмовити у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, заслухавши осіб, що з`явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно з посвідченням серії НОМЕР_2 ОСОБА_1 є особою з інвалідністю з дитинства І групи довічно. Довідкою КНП «ЦЕНТР ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ» Смілянської міської ради та Висновком комісії Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації від 21.10.2021 підтверджується його перебування на обліку у зв`язку з наявністю захворювання, внаслідок якого він потребує постійної допомоги при зміні положення тіла, не може пересуватися та потребує постійного тривалого лікування лікарським засобом «Еврісді» (Рисдипоам) 60 мг (протягом року з розрахунку 5 мг перорально один раз на добу і щодня, 2,5 флаконів на 1 місяць, 30 флаконів на рік).
Відомостями Єдиного державного реєстру судових рішень підтверджено наявність щодо позивача таких рішень по суті його позовних вимог:
1) у справі № 580/4284/23 за його позовом до Черкаської обласної ради, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, в якому просив зобов`язати Черкаську обласну раду забезпечити прийняття обласної цільової програми "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією" на 2022-2025 роки", де внести пункт виділення коштів у розмірі 8000000 грн, для забезпечення позивача, хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами, зобов`язати Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації винести на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради цільову програму "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією" на 2022-2025 роки", зазначивши пункт про виділення коштів у розмірі 8000000 грн, для забезпечення позивача, хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами. Ухвалене Черкаським окружним адміністративним судом рішення від 04.08.2023, що набрало законної сили 05.09.2023, про визнання протиправною бездіяльності Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації щодо не внесення на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради обласної цільової програми "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією" на 2022-2025 роки", зокрема, для забезпечення ОСОБА_1 , хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами, а також зобов`язано цей державний орган винести на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради обласну цільову програму "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією" на 2022-2025 роки", зокрема, для забезпечення позивача необхідними лікарськими засобами. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено. Згідно з відомостями діловодства суду позивачу виданий виконавчий лист;
2) у справі № 580/1053/24 за його позовом до Черкаської обласної ради, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, в якому просив зобов`язати Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації внести зміни до обласної цільової програми «Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією» на 2023-2025 роки в окремий пункт про виділення коштів у сумі 8871486,69 грн для забезпечення лікування ОСОБА_1 лікарськими засобами згідно з рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2023 року №580/4284/23 та повторно винести на розгляд чергового засідання Черкаської обласної ради обласну цільову програму «Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією» на 2023-2025 роки із змінами, зазначивши пункт про виділення коштів у сумі 8 871 486,69 грн для забезпечення його лікування лікарськими засобами, а також зобов`язати Черкаську обласну раду відповідно до обласної цільової програми «Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією» на 2023-2025 роки на виконання останньої виділити кошти 8871486,69 грн для забезпечення його необхідними лікарськими засобами. Постановлена Черкаським окружним адміністративним судом ухвала від 01.02.202 про відмову у відкритті провадження з мотиву фактичного вирішення в іншій судовій справі спору та роз`ясненням про механізм судового контролю у вирішеній справі №580/4284/23. Ця ухвала не оскаржена.
17.11.2023 Черкаська обласна рада прийняла рішення №21-21/VIII, яким затвердила обласну програму «Забезпечення лікування пацієнтів, хворих на спінальну м`язову атрофію» на 2023-2025роки (далі - Програма на 2023-2025 роки) та рекомендував органам місцевого самоврядування розробити та затвердити відповідні місцеві програми, передбачити кошти на їх реалізацію.
Раніше Смілянська міська рада затвердила рішенням від 27.07.2022 №45-15/VIII подібну Програму на 2022-2025 роки, передбачивши в напрямку забезпечення специфічним лікуванням пацієнтів, хворих на СМА, закупівлю лікарських засобів «Еврісді» або «Спіназа» та виконавцем цього вказала виконавчий комітет Смілянської міської ради, а до цього періоду її депутати зверталися до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Черкаської обласної ради про те, що із-за великої вартості препарату місцевий бюджет не може повністю забезпечити необхідну потребу в його закупівлі, з огляду на що просила забезпечити державне співфінансування та розроблення програми забезпечення хворих на СМА життєво необхідними ліками на державному рівні.
Листами позивача підтверджується його періодичне письмове звернення до відповідачів щодо виділення коштів в обласному бюджеті для забезпечення лікарськими засобами пацієнта з орфанним захворюванням (спінальною м`язовою атрофією) - щодо себе.
Черкаська обласна рада звернення позивача передавала на розгляд Управлінню охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, а також розглянула звернення та згідно з протоколом від 22.12.2023 №20 на засіданні постійної комісії обласної ради з питань охорони здоров`я та соціального захисту населення, яка вирішила звернення позивача надіслати Черкаській обласній військовій адміністрації.
Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації листами від 26.12.2023 та від 16.01.2024 повідомило позивача, що у зв`язку з обмеженістю фінансового ресурсу обласного бюджету не має можливості для виділення таких коштів та рекомендувало звернутися до територіального органу місцевого самоврядування за місцем проживання.
Департамент фінансів Черкаської обласної державної адміністрації листом від 15.01.2024 повідомив позивача про те, що кошти на виконання заходів Програми у 2024 році не передбачені та з цієї причини рекомендував звернутися до Смілянської міської ради щодо виділення таких коштів з бюджету територіальної громади.
Смілянська міська рада листом від 07.02.2024 №К-96/02-70 повідомила матір позивача, що на вказану Програму затверджено асигнування із місцевого бюджету на 2024 рік 862,4 тис.грн для виконання пріоритетних завдань та для матеріальної допомоги її сину необхідно звернутися з письмовою заявою до відділу організаційної роботи, діловодства і контролю виконавчого комітету Смілянської міської ради.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
В силу вимог ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Згідно зі ст. 27 Конституції України кожна людина має невід`ємне право на життя.
Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини.
Кожен має право захищати своє життя і здоров`я, життя і здоров`я інших людей від протиправних посягань.
Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
При цьому, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи відповідно до ст. 19 Конституції України зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вимогам.
Відповідно до статті 49 Конституції України, охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.
Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.
Згідно зі ст. 95 Конституції України бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами.
Так, підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів, звіт про виконання відповідних бюджетів та програм відповідно до пунктів 4-5 ч.1 ст.119 Конституції України забезпечують місцеві державні адміністрації на відповідній території.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб та діє на час судового вирішення спору внаслідок його продовження указами Президента України. Згідно з п. 3 Указу №64/2022 у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Відповідно до Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень. Згідно з ч.2 ст.9 вказаного Закону Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України. Військові адміністрації населених пунктів на відповідній території відповідно до пунктів 5, 15 ч.2 ст.15 цього ж Закону здійснюють повноваження із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету, управління закладами охорони здоров`я, організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних. Згідно з п.1 ч.3 цієї статті районна, обласна військові адміністрації здійснюють на відповідній території повноваження, віднесені до їхньої компетенції цим Законом, а також у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України рішення, передбаченого частиною третьою статті 10 цього Закону, або у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області повноваження із складання та затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; розподілу переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення.
Водночас реалізація державної бюджетної політики на території області покладена на відповідача-3, що діє в його складі на підставі Положення (https://ck-oda.gov.ua/departament-finansiv-2/), що серед іншого передбачає наявність таких його обов`язків і завдань: розроблення пропозицій з удосконалення методів фінансового і бюджетного планування та фінансування витрат; здійснення контролю за дотриманням підприємствами, установами і організаціями законодавства щодо використання ними бюджетних коштів та коштів цільових фондів, утворених обласною радою; здійснення загальної організації та управління виконанням обласного бюджету, координація діяльності учасників бюджетного процесу з питань виконання місцевих бюджетів області; складає розпис доходів і видатків обласного бюджету, забезпечує його виконання, вносить за пропозицією головних розпорядників коштів зміни до розпису у межах річних бюджетних призначень, здійснює у встановленому порядку взаємні розрахунки обласного бюджету з державним бюджетом і районними бюджетами, бюджетами міст обласного значення; перевіряє правильність складання і затвердження кошторисів та планів використання коштів установами і організаціями, які фінансуються з обласного бюджету; здійснює в установленому порядку організацію та управління виконанням обласного бюджету, координує в межах своєї компетенції діяльність учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету; організовує виконання обласного бюджету та інші.
Згідно зі ст.143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.
Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об`єкти державної власності.
Органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.
Таким чином, як вірно зазначено судом першої інстанції, Смілянська міська рада уповноважена виконувати дії щодо управління отриманими коштами місцевого, а не обласного бюджету.
Отже, враховуючи, що основні питання позовних вимог стосуються фінансування потреб з обласного бюджету, судом першої інстнації правильно зазначено, що відносини, які виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства також регулюються Бюджетним кодексом України (далі - БК України).
Згідно з нормами ст. 20 БК України особливими складовими програмно-цільового методу у бюджетному процесі є бюджетні програми, відповідальні виконавці бюджетних програм, паспорти бюджетних програм, результативні показники бюджетних програм.
Бюджетні програми формуються головними розпорядниками бюджетних коштів під час складання Бюджетної декларації (прогнозу місцевого бюджету) та проекту бюджету на плановий бюджетний період з урахуванням планів діяльності на середньостроковий період, прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку.
Відповідальний виконавець бюджетних програм визначається головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з Міністерством фінансів України (місцевим фінансовим органом). Відповідальним виконавцем бюджетних програм може бути головний розпорядник бюджетних коштів за бюджетними програмами, виконання яких забезпечується його апаратом, та/або розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, який забезпечує виконання бюджетних програм у системі головного розпорядника.
Відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень.
Якщо реалізація бюджетної програми продовжується у наступних бюджетних періодах, дія порядку використання бюджетних коштів за такою бюджетною програмою (з урахуванням змін до цього порядку, внесених у разі необхідності) продовжується до завершення її реалізації.
Пункти «д» та «е» ст.89 БК України передбачають можливість здійснення видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, на місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров`я, які належать відповідним територіальним громадам, місцеві програми надання населенню медичних послуг понад обсяг, передбачений програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, місцеві програми громадського здоров`я.
Отже, виділення Смілянській міській раді коштів на закупівлю позивачу ліків в розмірі, що не покриває його потребу та не відповідає загальній сумі обласної Програми на ці цілі, яку, як встановили суди у справах №580/4284/23, №580/1053/24 зобов`язуючи передбачити у складі видатків.
Згідно з п.5-1 ч.4 ст.30 БК України кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 та частини третьої цієї статті цього Кодексу, спрямовуються відповідно на реалізацію програм та заходів на охорону здоров`я, освіту, культуру, фізичну культуру і спорт, наукову і науково-технічну діяльність за бюджетними програмами, визначеними законом про Державний бюджет України (за рахунок джерел, визначених пунктом 5-1 частини третьої статті 29 цього Кодексу).
Разом з тим, відповідно до вимог ч.1 ст.48 БК України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов`язань минулих років; довгострокових зобов`язань за енергосервісом, узятих на облік органами Казначейства України; довгострокових зобов`язань у рамках державно-приватного партнерства, узятих на облік органами Казначейства України; середньострокових зобов`язань за договорами щодо забезпечення судноплавного стану внутрішніх водних шляхів та судноплавних шлюзів; середньострокових зобов`язань у сфері охорони здоров`я.
Середньострокове зобов`язання у сфері охорони здоров`я набуває статусу бюджетного зобов`язання у сумі, визначеній згідно з умовами угоди (договору), та/або невикористаних асигнувань, передбачених для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я, за умови її відповідності граничним показникам видатків державного бюджету, що можуть бути спрямовані на взяття середньострокових зобов`язань у сфері охорони здоров`я, визначеним законом про Державний бюджет України на відповідний період. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, здійснює постійний моніторинг відповідності взятих особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров`я, середньострокових зобов`язань граничним показникам видатків державного бюджету, що можуть спрямовуватися на таку мету.
Частина 2 ст.55 БК України встановлює гарантію, що видатки загального фонду на середньострокові зобов`язання у сфері охорони здоров`я визначаються захищеними видатками бюджету.
Відповідно до окремих положень п.8 ч.1 ст.87 БК України до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 5 частини другої статті 67-1 цього Кодексу), належать видатки на охорону здоров`я: програми в галузі охорони здоров`я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України; державні програми громадського здоров`я та заходи боротьби з епідеміями; державні програми розвитку та підтримки закладів охорони здоров`я, що перебувають у державній власності, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України; програму державних гарантій медичного обслуговування населення; державні програми та заходи у сфері охорони здоров`я, що здійснюються державними установами, державними науковими установами охорони здоров`я, які належать відповідно до сфери управління Національної академії наук України, Національної академії медичних наук України, Державного управління справами, державними закладами охорони здоров`я, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, у разі, якщо такі заклади не уклали з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, договір про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.
Пунктом 2 ч.1 ст. 1036 БК України передбачено, що додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров`я спрямовується на видатки закладів охорони здоров`я, визначених у пункті 3 частини першої статті 89 та у пункті 3 частини першої статті 90 цього Кодексу, на оплату комунальних послуг та енергоносіїв. Крім того, відповідно до ч. 5 ст. 103 цього Кодексу розподіл додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров`я здійснюється між місцевими бюджетами у порядку, визначеному обласними державними адміністраціями, за погодженням з Кабінетом Міністрів України та затверджується рішенням про обласний бюджет.
Так, правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, визначені Основами законодавства України про охорону здоров`я від 19 листопада 1992 року №2801-XII.
Як визначено статтею 53-1 Основ законодавства України про охорону здоров`я, Держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги. З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я: визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку; в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання; визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.
Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Наказом МОЗ України від 27 жовтня 2014 року №778 затверджено перелік рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації та для яких існують визнані методи лікування.
Порядок забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року №160 (надалі по тексту - Порядок №160), відповідно пункту 2 якої постановлено МОЗ України разом з Міністерством фінансів України під час підготовки проекту Закону про Державний бюджет України на відповідний рік передбачати видатки на здійснення заходів щодо безперебійного і безоплатного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання з урахуванням фінансових можливостей державного бюджету.
Відповідно до п.5 Порядку №160 забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється закладами охорони здоров`я відповідного профілю за місцем проживання або лікування таких громадян.
Безперебійне і безоплатне забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, закупленими за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, здійснюється згідно з п.6 Порядку №160 в межах бюджетних призначень.
Згідно з п.7 Порядку №160 контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється МОЗ.
Як убачається із матеріалів справи, програмою «Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки» підтверджується, що відповідальним виконавцем затверджених нею основних заходів щодо забезпечення специфічним лікуванням пацієнтів, хворих на СМА, у спосіб закупівлі лікарських засобів «Еврісді» або «Спіназа» відповідно до рекомендацій профільних лікарів та враховуючи результати розгорнутого молекулярно-генетичного дослідження, які підтверджують у пацієнтів СМА, є Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації - для державного бюджету, органи місцевого самоврядування (за згодою) - щодо місцевих бюджетів.
Відповідно до пункту 4 цієї Програми фінансування здійснюватиметься за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законом, а обсяг фінансування визначатиметься щорічно, виходячи з фінансових можливостей відповідних місцевих бюджетів. Контроль за виконанням Програми відповідно до її п.6 покладено виключно на Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, а контроль за використанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання її заходів, здійснюється виконавцями відповідно до законодавства. Крім того виконавці інформують Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації про хід виконання Програми щорічно до 31 січня року, наступного за звітним, а узагальнену інформацію про хід та результати виконання Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації має обов`язок подати Черкаській обласній раді та Черкаській обласній військовій адміністрації щорічно до 15 лютого, що настає за звітним роком.
Зазначена Програма на 2023-2025 роки у зв`язку з виконанням вказаного вище рішення суду передбачає обов`язок виділити кошти 8871486,69 грн - для забезпечення ОСОБА_1 необхідними лікарськими засобами.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що відповідачами ні до суду першої, ні до суду апеляційної інстанції не надано доказів вчинення дій для реального виконання вказаної Програми.
При цьому, розпорядженням Черкаської обласної військової адміністрації від 22.12.2023 №807 затверджений обласний бюджет на 2024 рік.
Пунктом 8 вказаного розпорядження передбачено забезпечити головних розпорядників здійснення управління бюджетними коштами у межах встановлених бюджетних призначень та оцінки ефективності бюджетних програм, взяття бюджетних зобов`язань та здійсненням витрат бюджету тощо. Розподілом видатків на 2024 рік підтверджується затвердження для Черкаської обласної ради загальної суми - 504 298 323,00 грн коштів спеціального фонду та 350 881 000,00 грн видатків споживання. У розпорядження внесені наступні зміни восени 2024 року щодо розмірів доходів та видатків, які не спростовують твердження позивача про наявність фінансової можливості виділити кошти для забезпечення його потреби у життєво необхідних лікарських засобах на всю, передбачену Програмою, суму коштів.
Водночас, підтверджено, що Смілянська міська рада протягом тривалого періоду виконує основні заходи для забезпечення фінансування з місцевого бюджету в межах своїх програм лікарськими засобами, у т.ч. «Еврісді». Відповідно, не наділений повноваженням безпосередньо розпоряджатися видатками обласного бюджету. Розподілом витрат бюджету Смілянської міської територіальної громади на реалізацію місцевих/регіональних програм у 2024 році, затвердженим рішенням міської ради від 24.04.2024 №79-65/VIII, підтверджується, що загальний його фонд на програму забезпечення лікування пацієнтів, хворих на СМА, на 2024 рік становить 862 400,00 грн.
Як вірно зазначено судом першої інстанції, Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації діє згідно з Положенням, затвердженим розпорядженням Черкаської обласної військової адміністрації від 19.01.2016 №7 з урахуванням змін від 25.05.2020 №300. Цим положенням передбачено, що Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації є структурним підрозділом обласної державної адміністрації, є юридичною особою та в межах області забезпечує виконання покладених на нього завдань. Відповідно до підп.18, 23, 26, 31, 36, 41 п.5 цього Положення Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації уповноважено виконувати такі повноваження: розробляє обласні цільові програми у сфері охорони здоров`я населення, подає їх у встановленому порядку на розгляд сесії обласної ради та організовує їх виконання, здійснює повноваження, делеговані органами місцевого самоврядування, є головним розпорядником коштів у частині фінансування закладів охорони здоров`я, що утримуються за рахунок коштів обласного бюджету, здійснює їх фінансування і координує використання ними фінансових, матеріальних та трудових ресурсів; вивчає стан здоров`я населення, контролює здійснення закладами охорони здоров`я всіх форм власності та установами охорони здоров`я місцевих державних адміністрацій вжиття заходів щодо запобігання і зниження захворюваності та втрати працездатності, а також збільшення тривалості життя людей; вивчає потребу в лікарських засобах та виробах медичного призначення, медичному обладнанні, паливі, засобах автотранспорту тощо; вносить пропозиції облдержадміністрації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг у сфері охорони здоров`я для місцевих потреб за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел фінансування.
При цьому, доводи відповідача про те, що спрямування коштів відбувається на зміцнення обороноздатності держави, територіальну оборону не підтверджені доказами, як і вказані ним межі наявного фінансового ресурсу.
Щодо пояснень Черкаської обласної військової адміністрації про перебування на обліку 12 осіб з подібним позивачу діагнозом в Черкаській області, то вказані докази сторони також не надані.
Разом з тим, листи Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації від 26.12.2023, 16.01.2024 про відсутність можливості для виділення таких коштів та рекомендація звернутися до територіального органу місцевого самоврядування за місцем проживання, а також лист Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації від 15.01.2024 про те, що кошти на виконання заходів Програми у 2024 році не передбачені та з цієї причини рекомендувано звернутися до Смілянської міської ради щодо виділення таких коштів з бюджету територіальної громади, доводять обґрунтованість твердження позивача про те, що заходи, передбачені обласною програмою, щодо забезпечення його життєво необхідними ліками не виконуються.
При цьому, як вірно зауважено судом першої інстанції, листи Смілянської міської ради підтверджують виконання радою в межах власного бюджету та власної програмі таких заходів.
Водночас, саме Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, Департамент фінансів Черкаської обласної державної адміністрації та Черкаська обласна військова адміністрація допускають бездіяльність в цій частині, яка безпосередньо впливає на закупівлю ліків у необхідній кількості.
Окрім того, перерозподіл коштів в розмірі 300 000,00 грн з метою спрямування їх в якості субвенції місцевому бюджету Смілянської міської ради для забезпечення хворого на СМА не доводить забезпечення повної потреби позивача, оскільки відповідно до Висновку комісії Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації від 21.10.2021 ОСОБА_2 потребує постійного тривалого лікування лікарським засобом «Еврісді» (Рисдипоам) 60 мг (протягом року з розрахунку 5 мг перорально один раз на добу і щодня, 2,5 флаконів на 1 місяць, 30 флаконів на рік), що становить подан 8 000 000,00 грн.
Також відповідачами не надано доказів, що виділені додаткові кошти у розмірі 300 000,00 грн є межею наявного фінансового ресурсу відповідної галузі в області.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, як вірно зауважено судом першої інстанції, відсутність належного та повного фінансування основних заходів затвердженої обласної Програми впливає на законні очікування позивача як щодо виконання рішення суду у справі № 580/4284/23, так і на його право на життя.
Разом з тим, згідно зі ст. 10 Конвенції про права осіб з інвалідністю, яка ратифікована Законом № 1767-VI від 16.12.2009, Держави-учасниці підтверджують невід`ємне право кожної людини на життя й уживають усіх необхідних заходів для забезпечення його ефективного здійснення особами з інвалідністю нарівні з іншими.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції для належного та ефективного захисту правомірно вийшов за межі позовних вимог та задовольнив позовні вимоги шляхом визнання протиправною бездіяльність: Черкаської обласної військової адміністрації щодо контролю за виконанням обласного бюджету в частині забезпечення виконання обласної цільової програми "Надання медичної допомоги пацієнтам зі спінальною м`язовою атрофією на 2023-2025 роки", затвердженої 17.11.2023 рішенням Черкаської обласної ради №21-21/VIII, з приводу виділення вказаної в ній повної суми коштів для забезпечення позивача, хворого на спінальну м`язову атрофію, необхідними лікарськими засобами; Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації - у вказаній частині щодо організації та управління виконанням обласного бюджету; Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації - виділення у повному обсязі передбаченої вказаною програмою коштів на зазначені цілі та зобов`язання вказаних відповідачів в межах наявних владних повноважень виконати ці заходи в порядку, межах та спосіб, визначених законом.
Щодо рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог, то рішення суду в цій частині позивачем не оскаржується, а відповідачі в апеляційних скаргах також не наводять доводів та міркувань незаконності рішення в цій частині, а тому у відповідності до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним, підстави для його скасування відсутні, так як суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року.
При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційні скарги підлягають залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 195, 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційні скарги Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації та представника Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації - Василенка Сергія Івановича залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Кобаль М.І.
Повний текст виготовлено: 10 вересня 2024 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121538135 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні