ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
21 травня 2024 року м. Дніпросправа № 280/2381/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року (головуючий суддя Сацький Р.В.)
у справі №280/2381/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрінспецмаш»
до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області,
третя особа: Пологівська районна державна адміністрація Запорізької області,
про визнання дій протиправними, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрінспецмаш» звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в якому просило:
- визнати протиправними дії державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земельну Великобілозерському, Кам`янсько - Дніпровському районах та м. Енергодарі управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_1 та головного спеціаліста відділу контролю за виклористанням та охороною земель в Якимівському, Веселівському, Мелітопольському районах та м. Мелітополі управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Щоки Н.В. щодо проведення перевірки позивача, за результатами якої складений Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 13.11.2018 №790/0/92-18-ДК/09/01-18;
- визнати протиправними дії першого заступника начальника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_2 щодо підписання та направлення на адресу Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області «клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства» від 14.11.2018 №790/0/92-18-ДК/0009/КВ/06/01-18 за результатами розгляду «Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки» від 13.11.2018 №790/0/92-18-ДК/812/АП/09/01/-18.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що державними інспекторами проведена перевірка з порушенням термінів її проведення, в акті перевірки відсутня інформація про осіб, що були залучені до перевірки, а також відсутня інформація про керівника юридичної особи чи уповноваженої ним особи або фізичної особи чи її представника, що перевіряються, свідків, які були присутні при перевірці, відсутня інформація про керівника (представника) юридичної особи чи фізичної особи, які перевіряються, відсутня інформація про місцезнаходження юридичної чи фізичної особи, які перевіряються. Позивач також не погоджується з встановленими інспекторами за результатами перевірки порушеннями вимог законодавства Токмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області при прийнятті розпоряджень від 30.05.2016 №119, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 №332, від 15.07.2016 №269, від 26.05.2016 №191, від 11.01.2017 №8, на підставі яких з позивачем були укладені договори оренди земельних ділянок. Позивач вважає, що жодних порушень вимог земельного чи іншого законодавства з боку ТОВ «Укрінспецмаш» не виявлено і не зазначено інспекторами в акті перевірки. Акт перевірки не містить ані плану-схеми земельної ділянки (земельних ділянок), ані інформації про стан використання земельної ділянки. Токмацька районна державна адміністрація Запорізької області при винесені розпоряджень діяла в межах наданих повноважень, визначених статтями 6, 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», та використала повноваження щодо передачі нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, згідно Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», від 05.06.2003 №899-І. Для надання в оренду невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) законодавством не встановлена можливість розроблення окремого проекту землеустрою щодо відведення таких ділянок і передача нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в оренду унеможливлює розроблення технічної документації на землю потенційним орендарем та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці за такою документацією. В свою чергу, Токмацька районна державна адміністрація Запорізької області, отримавши клопотання відповідача, звернулась до Запорізької обласної державної адміністрації про скасування винесених нею розпоряджень. І вже, через два тижні після скасування їх адміністрацією Токмацька районна державна адміністрація 28.12.2018 винесла аналогічні за змістом і суттю розпорядження щодо передачі в оренду тих же, раніше переданих ТОВ «Укрінспецмаш», земельних ділянок, іншим суб`єктам господарювання і в подальшому у січні 2019 року уклала, не припиняючи договірних відносин з ТОВ «Укрінспемаш», з такими підприємствами (підприємцем) відповідні договори оренди нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2019 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Токмацьку районну державну адміністрацію Запорізької області. (Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 03.06.2021 здійснено заміну третьої особи у справі з Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області на Пологівську районну державну адміністрацію Запорізької області).
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року позов задоволено.
Суд за встановлених у справі обставин дійшов висновку, що призначення проведення перевірки на підставі листа Токмацького відділення Поліції від 08.08.2018 №6068/75/01-2018 є безпідставним, оскільки після надання відповіді в добровільному порядку та за відсутності вимог начальника Токмацького відділення Поліції про проведення перевірки Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не передбачає підстав для проведення такої, що вказує на незаконність її призначення. Окрім того, суд зазначив, що у державних інспекторів при проведенні 13.11.2018 перевірки та складанні Акту перевірки були відсутні документи, в тому числі щодо договірних відносин сторін, чи винесених орендодавцем розпоряджень, а відтак перевірка проводилась без будь-яких документів, на які посилаються інспектори.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, не врахування всіх фактичних обставин справи, просить скасувати рішення суду, ухвалити нове рішення про задоволення позову. Відповідач зазначає, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Скаржник вважає, що перевірка використання земельної ділянки була проведена з дотриманням вимог регулюючого законодавства, державний контроль у сфері відтворення і охорони природних ресурсів належить здійснювати з дотриманням законодавства України про охорону земель. Апелянт вказував, що до спірних правовідносин не слід застосовувати Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», в свою чергу, спірні правовідносини у тому числі щодо призначення та проведення перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства регулюються нормами Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», якою він керувався безпосередньо та який у сфері державного контролю за використанням та охороною земель має статус спеціального по відношенню до інших загальних нормативно-правових актів. Скаржник зазначає, що не відповідає дійсності висновок суду першої інстанції про те, що наказ №615-ДК вичерпав свою дію 30.10.2018, а Наказ №790- ДК (в тому числі пункт 1) не містить конкретного заходу державного контролю, захід державного контролю Наказом №790-ДК не визначено. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 12.11.2018 року №790-ДК внесено зміни до наказу Головного управління від 26.09.2018 року №615-ДК в частині пунктів 2 та 3, саме тому пункт 1 цього наказу залишився дійсним. Саме наказ від 12.11.2018 №790-ДК про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, став підставою проведення оскаржуваної перевірки. Також відповідач вважає хибними висновки суду першої інстанції, що у державних інспекторів при проведенні 13.11.2018 перевірки та складанні акту, були відсутні документи, в тому числі щодо договірних відносин сторін, чи винесених орендодавцем розпоряджень, в акті перевірки посилаються на документи, які не були надані для її проведення, також відсутні докази щодо витребування відповідачем цих документів у осіб, якими вони винесені (укладені). Головне управління вказує, що ним було досліджено всі документи, які покладені в основу доказового матеріалу під час складання акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства. Стосовно позовних вимог щодо складеного відповідачем клопотання від 14.11.2018 №790/092-18-ДК/0009/КВ/06/01/-18 скаржник зазначає, що це клопотання стосується виключно прав Токмацької районної державної адміністрації, яка в свою чергу, мала право або оскаржити таке клопотання (у випадку відмови виконувати зазначені у ньому дії) або ж погодитися з виявленими правопорушеннями та виконати дії, мова про які йде в клопотанні.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2021 року у цій справі рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, про відмову в задоволенні позову.
Постановою Верховного Суду від 19 грудня 2023 року постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2021 року скасована, справа направлена на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Верховний Суд в постанові від 19 грудня 2023 року визнав помилковим висновок суду апеляційної інстанції про непоширення на спірні правовідносини Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Судом апеляційної інстанції не була надана оцінка порушенням Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» при проведенні відповідачем заходу контролю, на чому наголошував суд першої інстанції.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі. Відповідно до наданих суду апеляційної інстанції додаткових пояснень скаржник вказує, що Верховний Суд не встановив неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, пов`язаних із скасуванням частини оскаржуваного рішення суду першої інстанції у вигляді задоволеної позовної вимоги щодо підписання та направлення на адресу Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області клопотання про приведення у відповідність із законодавством прийнятого нею розпорядження. З приводу позовної вимоги в цій частині позову скаржник зазначає, що участь суб`єктів господарювання у правовідносинах, пов`язаних із внесенням такого клопотання до відповідних органів, апріорі виключається, адже останні не є учасником законодавчо визначеної процедури, і за таких обставин до зазначених правовідносин не можуть бути застосовані норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Також, посилаючись на висновки Верховного Суду у постанові від 17 вересня 2019 року у справі №806/1723/18, відповідача зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. Особливості та обмеження перевірок, визначені у вказаному Законі, не відносяться до здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.
Представники позивача та третьої особи в судове засідання не з`явились, про час і місце судового засідання означені особи повідомлені судом належним чином шляхом розміщення відповідного оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України в порядку ст.130 КАС України.
В матеріалах справи міститься відзив ТОВ «Укрінспецмаш» на апеляційну скаргу, відповідно до якого позивач вважає правильними висновки суду першої інстанції, що перевірка господарської діяльності у сфері дотримання вимог земельного законодавства ТОВ «Укрінспецмаш» проведена з численними порушеннями вимог Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а саме: ТОВ «Укрінспецмаш» не повідомлене про факт проведення позапланової перевірки; про дату, час, місце проведення такої перевірки; на підставі чого (за зверненням кого) проводилась перевірка; мета та ціль проведення перевірки; ТОВ «Укрінспецмаш» не були пред`явлені розпорядчі документи та посвідчення відповідальних осіб; ТОВ «Укрінспецмаш» не ознайомлене з актом перевірки. Також позивач наполягає на тому, що перевірка проведена безпідставно, оскільки наказ на проведення перевірки №615-ДК вичерпав свою дію 30.10.2018, а Наказ №790-ДК, яким внесені зміни до наказу №615-ДК, не містить конкретного заходу державного контролю. Стосовно доводів відповідача, що проведена перевірка не торкається законних прав та інтересів ТОВ «Укрінспецмаш», а була проведена за ініціативою Токмацької РДА і стосується лише прав та інтересів Токмацької РДА, позивач наголошує, що проведена перевірка стосувалася лише діяльності ТОВ «Укрінспецмаш» і за її результатами порушені право на користування земельними ділянками лише ТОВ «Укрінспецмаш».
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, 15.08.2018 на адресу ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області надійшов лист Токмацького відділення поліції Пологівського відділу поліції Головного управління національної поліції в Запорізькій області від 08.08.2018 №6068/75/01-2018 (вх. 10-4784/0/1-18 від 15.08.2018) про притягнення TOB «Укрінспецмаш» до адміністративної відповідальності.
26.09.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області видано наказ від 26.09.2018 №615-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності», яким доручено державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Запорізької області - головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобілозерському, Камянсько-Дніпровському районах та м. Енергодарі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_3 та головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель в Якимівському, Веселівському, Мелітопольському районах та м. Мелітополі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_4 у термін з 28.09.2018 по 29.10.2018 здійснити зазначений у пункті 1 цього наказу захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Доповідною запискою від 12.11.2018 №2496/3-18-0.4 головний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобілозерському, Камянсько-Дніпровському районах та м. Енергодарі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_3 доповів про необхідність внесення змін до пунктів 2, 3 наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.09.2018 №615-ДК у частині зміни терміну виконання.
Наказом Головного управління від 12.11.2018 №790-ДК «Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.09.2018 №615-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» внесені зміни до вищезазначеного наказу, пункти 2 та 3 наказу викладені у такій редакції: «державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Запорізької області - головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобілозерському, Камянсько-Дніпровському районах та м. Енергодарі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_3 та головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель в Якимівському, Веселівському, Мелітопольському районах та м. Мелітополі у термін з 12.11.2018 по 12.12.2018 здійснити зазначений у пункті 1 цього наказу захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів».
З метою проведення перевірки, 11.10.2018 державним інспектором Москаленко Є.А. направлено до Токмацької районної державної адміністрації клопотання про надання документів, матеріалів, необхідних для проведення перевірки. Подібне за змістом клопотання направлене до ТОВ «Укрінспецмаш».
Листом від 03.11.2018 №2276 Токмацька районна державна адміністрація Запорізької області направила запитувані документи.
13.11.2018 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області здійснено державний контроль за дотриманням земельного законодавства у процесі передачі в оренду ТОВ «Укрінспецмаш» земельних ділянок, як об`єкта перевірки, які знаходяться на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області.
За результатами проведеного державного контролю складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 13.11.2018 №790/0/92-18-ДК/812/АП/09/01/-18, яким встановлено таке.
Розпорядженням Токмацької РДА від 20.05.2016 №199 «Про передачу нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «ім. Ілліча» в оренду TOB «Укрінспецмаш» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області» передано в оренду TOB «Укрінспецмаш» єдиним масивом загальною площею 100,00 га, угіддя - пасовища до моменту отримання власниками земельних часток (паїв) документів, що посвідчують право власності на ділянки, але не більше ніж 49 років.
Розпорядженням Токмацької РДА від 15.09.2016 №333 «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 30.05.2016 №199 «Про передачу нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «ім. Ілліча» в оренду TOB «Укрінспецмаш» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області внесені зміни до розпорядження.
23.09.2016 укладений договір оренди невитребуваних земельних часток (паїв) між Токмацькою РДА та TOB «Укрінспецмаш». Договір зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Новопрокопівської сільської ради за №22 від 10.10.2016. Загальна площа орендованої земельної ділянки 105,1708 га;
Розпорядженням Токмацької РДА від 02.06.2016 №204 «Про передачу нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «ім. Ілліча» в оренду TOB «Укрінспецмаш» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області» передано в оренду TOB «Укрінспецмаш» єдиним масивом загальною площею 35,00 га, угіддя - рілля до моменту отримання власниками земельних часток (паїв) документів, що посвідчують право власності на ділянки, але не більше ніж 49 років.
Розпорядженням Токмацької РДА від 15.09.2016 №332 «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 02.06.2016 №204 «Про передачу нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «ім. Ілліча» в оренду TOB «Укрінспецмаш» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області» внесені зміни до розпорядження.
23.09.2016 укладені договори оренди невитребуваних земельних часток (паїв) між Токмацькою РДА та TOB «Укрінспецмаш». Договори зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Новопрокопівської сільської ради: №26 від 10.10.2016 (загальна площа 12,3486 га); №25 від 10.10.2016 (загальна площа 11,4963 га); №24 від 10.10.2016 (загальна площа 11,1554 га).
Розпорядженням Токмацької РДА від 15.07.2016 №269 «Про передачу нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «Шевченка» в оренду TOB «Укрінспецмаш» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області» передано в оренду TOB «Укрінспецмаш» єдиним масивом загальною площею 255,00 га, угіддя - пасовища та сіножаті до моменту отримання власниками земельних часток (паїв) документів, що посвідчують право власності на ділянки, але не більше ніж 49 років.
23.09.2016 укладені договори оренди невитребуваних земельних часток (паїв) між Токмацькою РДА та TOB «Укрінспецмаш». Договори зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Новопрокопівської сільської ради: №23 від 10.10.2016 (загальна площа 28,0458 га); №21 від 10.10.2016 (загальна площа 226,9542 га).
Розпорядженням Токмацької РДА від 26.05.2016 №191 «Про передачу нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «ім. Ілліча» в оренду TOB «Укрінспецмаш» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області» передано в оренду TOB «Укрінспецмаш» єдиним масивом загальною площею 150,00 га, угіддя - пасовища до моменту отримання власниками земельних часток (паїв) документів, що посвідчують право власності на ділянки, але не більше ніж 49 років.
Розпорядженням Токмацької районної державної адміністрації від 11.01.2017 №8 «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 26.05.2016 №191 «Про передачу нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «ім. Ілліча» в оренду TOB «Укрінспецмаш» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області» внесені зміни до розпорядження.
22.09.2016 укладені договори оренди невитребуваних земельних часток (паїв) між Токмацькою РДА та TOB «Укрінспецмаш». Договори зареєстрований у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Новопрокопівської сільської ради: №30 від 22.02.2017 (загальна площа 27,5000 га); №29 від 22.02.2017 (загальна площа 87,8867 га).
Як вказано у акті перевірки, з виїздом на місце перевіряючими здійснено огляд земельних ділянок, які є об`єктом перевірки за результатами якого встановлено, що земельна ділянка під рілля використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Державні інспектори, посилаючись на те, що передача в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок власників земельних часток (паїв), які не виділені в натурі (на місцевості) цим власникам (пасовища, сіножаті, багаторічні насадження), у порядку, встановленому ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», можлива тільки після розроблення та затвердження проекту організації території земельних часток (паїв) або після розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та її затвердження, зробили висновок, зафіксований в акті перевірки, що розпорядження Токмацької РДА від 30.05.2016 №199, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 № 332, від 15.07.2016 №269; від 26.05.2016 №191, від 11.01.2017 №8 прийняті з порушенням ст. 123 Земельного кодексу України, а саме: передача несформованих земельних ділянок в оренду відбулась без розробки та затвердження технічної документації та присвоєння кадастрового номеру.
14.11.2018 за результатами проведеної перевірки ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області складено Клопотання з питань дотримання вимог законодавства №790/0/92-18-ДК/0009/КВ/06/01/18 за підписом першого заступника начальника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, яке направлено до Токмацької РДА і яким запропоновано розпорядження Токмацької РДА від 30.05.2016 №199, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 №332, від 15.07.2016 №269; від 26.05.2016 №191, від 11.01.2017 №8 привести у відповідність до вимог чинного законодавства або вжити заходи щодо припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону.
Листом від 30.11.2018 №2501/11-10 Токмацька РДА звернулась до Запорізької ОДА із проханням скасувати розпорядження Токмацької РДА від 30.05.2016 №199, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 №332, від 15.07.2016 №269, від 26.05.2016 №191, від 11.01.2017 №8, одночасно надавши клопотання ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 14.11.2018 №790/0/92-18-ДК/0009/КВ/06/01/-18, протокол засідання комісії по впорядкуванню нормативно-правових актів Токмацької районної державної адміністрації від 23.11.2018 та розпорядження, про які йдеться у клопотанні.
Листом від 18.12.2018 №2501/1/-10 Токмацька РДА повідомила ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, що розпорядженням Запорізької ОДА від 10.12.2018 №655 скасовано вищезазначені розпорядження голови Токмацької РДА.
За результатами розгляду листа Токмацької РДА від 18.12.2018 №2501/1/-10 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області листом від 18.12.2018 №8-8.0.1-7569/2-18 повідомила про необхідність скасування договорів оренди, які були укладені на підставі скасованих розпоряджень від 30.05.2016 №199, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 № 332.
Не погодившись із діями державних інспекторів щодо проведення означеної вище перевірки, а також із діями посадової особи ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області щодо підписання та направлення на адресу Токмацької райдержадміністрації Клопотання від 14.11.2018 №790/0/92-18-ДК/0009/КВ/06/01/18, позивач звернувся до суду з цим позовом.
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до ст. 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Статтею 187 ЗК України закріплено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 №963-IV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, відповідно до частини 1 статті 5 якого державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Згідно з пп. 25-1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Згідно з Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333, Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює державний нагляд у сфері землеустрою, здійснює державний нагляд (контроль) в агропромисловому комплексі.
Посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
Відповідно до ст.4 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Відповідно до ст.9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Статтею 10 Закону №963-IV визначені повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Так, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
З приводу доводів відповідача, що станом на час виникнення спірних правовідносин Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не підлягав застосуванню, оскільки Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» №963-IV, як спеціальний закон, не містив норми щодо необхідності застосування положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V, як в ньому вказано, визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю). І цей Закон не містив застережень щодо непоширення його дії на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Отже, під час здійснення відповідачем 13.11.2018 заходу з державного контролю за дотриманням земельного законодавства у процесі передачі в оренду ТОВ «Укрінспецмаш» земельних ділянок, як об`єкта перевірки, та складення відповідного акту перевірки повноваження Держгеокадастру у сфері державного нагляду (контролю) регулювалися, зокрема, як Законом від 19.06.2003 №963-IV «Про державний контроль за використанням та охороною земель», так і Законом від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Разом з тим, у статті 2 Закону №877-V визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, тому в питанні щодо застосування вимог цього Закону в частині встановлених особливостей та обмежень перевірок, до перевірок земель Держгеокадастром та його територіальними органами слід розрізняти перевірки суб`єктів господарювання на предмет відповідності здійснюваної ними діяльності вимогам законодавства від перевірок щодо об`єкту земельної ділянки.
Такі висновки щодо розмежування перевірок за суб`єктами та об`єктами правовідносин зроблені Верховним Судом, зокрема, у постановах від 16.07.2020 у справі №819/5/18, від 25.05.2022 у справі №120/1196/19-а, від 15.11.2022 у справі №640/32178/20, від 28.02.2023 у справі №280/2932/20, а також від 17.09.2019 у справі №806/1723/18 і від 27.02.2020 у справі №818/1512/17.
В той же час Верховний Суд висловлював й іншу правову позицію, яка полягає в тому, що проведення перевірок суб`єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель здійснюється з врахуванням вимог Закону № 877-V, зокрема, в постановах від 28 лютого 2019 року в справі №813/3201/17, від 13 червня 2019 року в справі №815/5113/17, від 17 вересня 2020 року в справі №805/4809/17-а, від 04 серпня 2021 року в справі №240/5336/18.
27.05.2021 набули чинності зміни до статті 9 Закону №963-IV (згідно із Законом України № 1423-IX від 28.04.2021), частиною п`ятої якої прямо передбачено, що порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель встановлюється цим Законом, Земельним кодексом України, законами України «Про охорону земель», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Також згідно із Законом України №1423-ІХ від 28.04.2021 статтю 2 Закону №877-V доповнено частиною одинадцятою, якою передбачено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за використанням та охороною земель.
Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 12.12.2023 у справі №160/7116/19, на яку послався Верховний Суд в постанові від 19.12.2023 у справі, що розглядається, зазначив, що з прийняттям Закону №1423-IX остаточно ліквідовано суперечності в розумінні законодавства, яким урегульовано процедуру здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, які полягали в його складності, розпорошеності та колізійності та слугували причиною виникнення спору в цій справі через можливість неоднозначного тлумачення цих норм.
Унесені зміни до Закону №877-V згідно із Законом №1423-IX підтверджують підхід щодо відсутності законодавчої заборони на поширення дії Закону №877-V на перевірки, передбачені Законом №963-IV.
Верховний Суд в постанові від 12.12.2023 у справі №160/7116/19 дійшов висновку за необхідне відступити від висновків колегій суддів судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, за якими під час здійснення заходів контролю за використанням та охороною земель не можуть бути застосовані вимоги та правила Закону №877-V, що викладені в постановах Верховного Суду від 13 березня 2019 року в справі №826/11708/17, від 15 липня 2019 року в справі №140/2320/18, від 27 лютого 2020 року в справі №818/1512/17, від 11 червня 2021 року в справі №818/970/17, від 09 липня 2020 року в справі №824/561/18-а, від 25 травня 2022 року в справі №120/1196/19-а, від 04 листопада 2021 року в справі №818/1365/17, від 28 лютого 2023 року в справі №280/2932/20, від 08 червня 2023 року в справі №380/7230/20 та інших аналогічних за своїм змістом рішень.
Застосовуючи зазначений підхід до вирішення спору, судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду сформовала такий правовий висновок у спірних відносинах:
1) правові основи організації і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель та проведенням моніторингу ґрунтів визначає Закон №963-IV, проте він не визначає порядку проведення перевірок під час здійснення такого контролю у сфері земельних відносин, яка охоплює як суб`єктів, так і об`єкти цих відносин;
2) цілі й завдання Закону №877-V щодо правових засад регулювання організації та проведення державного контролю (нагляду) за господарською діяльністю в Україні, основ взаємовідносин контролюючих органів та суб`єктів господарювання, встановлення єдиного порядку організації та проведення контролю корелюються із повноваженнями органу, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведенням моніторингу родючості ґрунтів в особі інспекторів, визначених Законом №963-IV;
3) норми Закону №877-V потрібно застосувати як загальні норми щодо основних принципів і порядку здійснення державного контролю у сфері господарської діяльності, пов`язаної з використанням та охороною земель, стосовно норм спеціального Закону №963-IV, який окреслює лише загальні риси організації і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у сукупності як такі, що не вступають у суперечність із змістом цих норм щодо процедурних питань, пов`язаних із проведенням відповідної перевірки в межах державного контролю, оскільки використання землі як об`єкта державного контролю та охорони нерозривно пов`язано з діяльністю на ній суб`єктів земельних відносин, у тому числі господарської (об`єктом перевірки є земельна ділянка, яка перебуває у користуванні суб`єкта, а суб`єктом перевірки є суб`єкт господарювання, предметом перевірки є дотримання суб`єктом вимог земельного законодавства під час здійснення господарської діяльності).
Судом апеляційної інстанції з`ясовано, що в спірному випадку перевірка дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки (акт від 13.11.2018 №790/0/92-18-ДК/812/АП/09/01/-18) проведена відповідно до ст.6, 10 Закону від 19.06.2003 №963-IV «Про державний контроль за використанням та охороною земель» у зв`язку з листом Токмацького відділення поліції Пологівського відділу поліції від 08.08.2018 №6068/75/01-2018 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізької області від 12.11.2018 №790-ДК.
При цьому, державний контроль здійснений відповідачем шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства у процесі передачі у власність, надання у користування, в тому числі, в оренду ТОВ «Укрінспецмаш» земельних ділянок, як об`єкта перевірки, які знаходяться на території Новопрокопівської сільської ради Токмацького району Запорізької області, а не перевірки діяльності ТОВ «Укрінспецмаш» (позивача) як суб`єкта господарювання.
Отже, у цій справі державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області здійснювалася перевірка саме за об`єктом - земельної ділянки на предмет законності передачі земельних ділянок (нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП «ім. Ілліча», КСП «ім. Шевченка») відповідними розпорядженнями Токмацької РДА в оренду TOB «Укрінспецмаш».
Перевірка проведена державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель як посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, які здійснюють заходи державного нагляду, у межах наданих їм повноважень на підставі відповідного наказу у термін, який в установленому порядку був продовжений.
При цьому суд враховує, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.09.2018 №615-ДК призначено здійснення державними інспекторами державного контролю за дотриманням захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів у термін з 28.09.2018 по 29.10.2018.
Наказом Головного управління від 12.11.2018 №790-ДК «Про внесення змін до наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.09.2018 №615-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» внесені зміни до вищезазначеного наказу тільки щодо періоду, в який мала бути здійснена перевірка (з 12.11.2018 по 12.12.2018), інші приписи наказу від 26.09.2018 №615-ДК залишені без змін.
Також суд зауважує, що перевірка проведена на підставі отриманих від Токмацької районної державної адміністрації документів та пояснень, результати перевірки оформлені відповідним актом.
Перевіркою виявлено порушення з боку Токмацької РДА, суть якого полягає в тому, що розпорядження від 30.05.2016 №199, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 №332, від 15.07.2016 №269, від 26.05.2016 №191, від 11.01.2017 №8 про передачу в оренду ТОВ «Укрінспецмаш» земельних ділянок прийняті з порушенням ст. 123 Земельного кодексу України, передача несформованих земельних ділянок в оренду відбулась без розробки та затвердження технічної документації та присвоєння кадастрового номеру.
З виявленими порушеннями та необхідністю їх усунення погодилась Запорізька обласна державна адміністрація та розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 10.12.2018 №655 скасовано розпорядження голови Токмацької райдержадміністрації від 30.05.2016 №199, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 №332, від 15.07.2016 №269, від 26.05.2016 №191, від 11.01.2017 №8.
За наведеного вище правого регулювання, встановлених у справі обставин, а також виходячи з визначеного відповідачем предмету та об`єкта перевірки, суд апеляційної інстанції вважає помилковим твердження позивача, що, по-перше, перевірка проведена господарської діяльності ТОВ «Укрінспецмаш», крім того, така перевірка проведена безпідставно.
Разом з тим, слід зазначити, що з розпорядчим документом (наказом) органу державного нагляду (контролю) про призначення і проведення перевірки суб`єкт господарювання, якого така перевірка стосується, має бути обізнаним у встановлений законом спосіб до її початку. Такий суб`єкт також має право на участь у проведенні перевірки, прийнятті рішень за її наслідками.
Втім, наведені позивачем обставини щодо процедурних порушень при проведенні перевірки не мають наслідком визнання протиправними дій державних інспекторів, що проводили перевірку і склали акт перевірки від 13.11.2018 №790/0/92-18-ДК/812/АП/09/01/-18.
Як вбачається з матеріалів справи, підтверджується позивачем, жодних порушень вимог земельного законодавства під час перевірки земельної ділянки на предмет законності передачі земельних ділянок відповідними розпорядженнями Токмацької РДА в оренду TOB «Укрінспецмаш», з боку ТОВ «Укрінспецмаш» не виявлено і не зазначено інспекторами в акті перевірки від 13.11.2018 №790/0/92-18-ДК/09/01-18.
Перевіркою встановлено порушення Токмацькою РДА ст. 123 Земельного кодексу України при прийнятті розпоряджень від 30.05.2016 №199, від 15.09.2016 №333, від 02.06.2016 №204, від 15.09.2016 № 332, від 15.07.2016 №269; від 26.05.2016 №191, від 11.01.2017 №8 про передачу в оренду несформованих земельних ділянок.
Оскаржуючи дії державних інспекторів щодо проведення цієї перевірки, позивач в позовній заяві не навів обставин, які б свідчили, що такі дії, як і результати перевірки, призвели до порушення прав та законних інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду з позовом.
Відповідно до статей 2, 5 Кодексу адміністративного судочинства України об`єктом судового захисту в адміністративному судочинстві є не будь-який законний інтерес, а порушений суб`єктом владних повноважень.
Верховний Суд у своїй практиці неодноразово застосовував критерії, які дозволяють виявити наявність або відсутність охоронюваного законом інтересу в особи, яка звертається за судовим захистом.
Судовому захисту в адміністративному судочинстві підлягає законний інтерес, який: має правовий характер, тобто перебуває у сфері правового регулювання, але виходить за межі суб`єктивного права; пов`язаний з конкретним матеріальним або нематеріальним благом; є визначеним. Благо, на яке спрямоване прагнення, не може бути абстрактним або загальним. У позовній заяві або скарзі особа повинна зазначити, який саме її інтерес порушено та в чому він полягає; є персоналізованим (суб`єктивним), тобто належить конкретній особі - позивачу або скаржнику.
Крім цього, особа, яка звертається до суду з позовом, повинна довести конкретні факти порушення її прав та інтересів, а саме: підтвердити, що її права та законні інтереси як заінтересованої особи порушені. І в результаті визнання тих чи інших дій та/або бездіяльності майнові права чи інтерес заінтересованої особи буде захищено та відновлено. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.
Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є підставою для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин.
В спірному випадку самі по собі дії державних інспекторів ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області по проведенню перевірки за об`єктом земельної ділянки, а не ТОВ «Укрінспецмаш» (як помилково вважає позивач), не можуть впливати на права, обов`язки та інтереси позивача, а складений за результатами перевірки акт є лише засобом документування дій та висновків посадових осіб Держгеокадастру, діяльність яких із проведення перевірки, складання за результатами проведеної перевірки акта є реалізацією покладених на них обов`язків із збирання доказової інформації щодо предмета перевірки.
Суд також зауважує, що як встановлено зі змісту позовної заяви та пояснень позивача, позивач фактично не погоджується зі змістом акта, складеного за наслідками перевірки, та висновками, викладеними в ньому. Втім, дії державних інспекторів ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області стосовно проведення перевірки та акт, складений за результатами її проведення із висновками стосовно іншої особи Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області (не позивача), не породжують жодних негативних наслідків для позивача, не порушують його прав та законних інтересів, що є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові.
Стосовно позовних вимог про оскарження дій першого заступника начальника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо підписання та направлення на адресу Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства від 14 листопада 2018 року №790/0/92-18-ДК/0009/КВ/06/01-18 суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Відповідно до п. «б» ст. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» № 963-IV до центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства України; припинення будівництва та експлуатації об`єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону.
Процедура підготовки та внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань з питань дотримання вимог земельного законодавства встановлена Порядком підготовки та внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань з питань дотримання вимог земельного законодавства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 05.03.2018 №124, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 травня 2018 р. за №605/32057. Пунктом 2 розділу І цього Порядку №124 визначено, що клопотання це письмове звернення до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про необхідність вжиття заходів щодо забезпечення дотримання вимог земельного законодавства.
Від імені Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органів (далі - спеціально уповноважені органи) вносити клопотання до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування мають право Головний державний інспектор України у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель та його заступники, головні державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та їх заступники (п.3 розділу І Порядку №124).
Відповідно до п.4 розділу І Порядку №124 вимоги цього Порядку поширюються на:
державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель спеціально уповноважених органів (далі - державні інспектори) - в частині дотримання ними встановленого порядку підготовки та внесення (вручення, надсилання) клопотань, забезпечення їх обліку та контролю за виконанням вимог, зазначених у клопотаннях;
органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування - в частині розгляду і виконання вимог клопотань, внесених спеціально уповноваженими органами, приведення власних рішень у відповідність до вимог чинного законодавства, вжиття згідно із законом заходів для припинення порушень земельного законодавства.
Відповідно до п.1 розділу ІІ Порядку №124 клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства (далі - клопотання), форма якого наведена у додатку 1 до цього Порядку, вноситься до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування у разі виявлення порушень вимог земельного законодавства.
Контроль за своєчасним розглядом та повнотою виконання вимог, зазначених у клопотаннях, забезпечується відповідними структурними підрозділами спеціально уповноважених органів, які виявили порушення та оформили клопотання (п.1 розділу V Порядку № 124).
У разі відмови органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування виконати вимоги, зазначені у клопотанні, чи неотримання від них протягом тридцяти днів з дати отримання клопотання письмового повідомлення про результати розгляду клопотання відповідний спеціально уповноважений орган, що вніс клопотання, направляє копію клопотання та матеріали, які засвідчують факт порушення земельного законодавства, до відповідного органу прокуратури для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства (п.2 розділу V Порядку №124).
Отже, згідно приписів Порядку №124 клопотанням покладається певний обов`язок з його розгляду та вжиття заходів щодо забезпечення дотримання вимог земельного законодавства на відповідні органи (органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування), тому як правильно вважає скаржник, участь суб`єктів господарювання у правовідносинах, пов`язаних із внесенням такого клопотання до відповідних органів виключається, адже останні не є учасником законодавчо визначеної процедури.
Стосовно дотримання відповідачем процедури внесення клопотання, в спірному випадку, з огляду на той факт, що підставою складення та направлення на адресу Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства від 14.11.2018 №790/0/92-18-ДК/0009/КВ/06/01-18 стали результати перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, оформлені актом від 13.11.2018 №790/0/92-18-ДК/812/АП/09/01/-18, а також враховуючи виявлений факт порушення саме Токмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області вимог земельного законодавства, суд апеляційної інстанції вважає, що відповідач у спірних відносинах діяв в межах наданих повноважень на підставі та у спосіб, що визначені Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».
Окрім того, суд апеляційної інстанції зазначає, що за наведеного вище мотивування оскаржувані дії першого заступника начальника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області ОСОБА_2 щодо підписання та направлення на адресу Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області Клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства від 14.11.2018 №790/0/92-18-ДК/0009/КВ/06/01-18 на породжують жодних негативних наслідків для позивача, не порушують його прав та законних інтересів.
Виходячи вищевикладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Судом першої інстанції ухвалено рішення при неповному з`ясуванні обставин справи, з невірним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і відповідно до ст.317 КАС України є підставою для скасування рішення суду з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року у справі №280/2381/19 скасувати, прийняти нове рішення.
В позові відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 31.05.2024 |
Номер документу | 119374243 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні