Справа № 751/1694/24
Провадження № 2-а/750/69/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 травня 2024 року м. Чернігів
Деснянський районнийсуд містаЧернігова у складі:
суддіСупруна О.П.,секретар за участюОСОБА_1 , позивача, представника позивача адвоката Ігнатенко Н.В., представника відповідача Моїсеєнко М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження адміністративну справу № 751/1694/24 за позовом ОСОБА_2 до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, Північного офісу Держаудитслужби про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,
в с т а н о в и в :
22.02.2024 позивач звернулася до Новозаводського районного суду м. Чернігова з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області
№ 25/10/2024-пн від 13.02.2024 про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за частиною першою статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі за текстом КУпАП) як таку, що прийнята без об`єктивного дослідження всіх фактичних обставин, з порушенням вимог чинного законодавства України.
Ухвалою судді Новозаводського районного суду м. Чернігова від 26.02.2024 дану адміністративну справу передано за підсудністю до Деснянського районного суду м. Чернігова.
13.03.2024 автоматизованою системою документообігу суду справу було розподілено для розгляду судді Деснянського районного суду м. Чернігова
Требух Н.В.
Ухвалою Деснянського районного суду м. Чернігова від 14.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та відкрито провадження у справі.
29.03.2024 представник Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області засобами поштового зв`язку подав відзив, в якому позов не визнав у повному обсязі та просив відмовити в його задоволенні. Зазначив, що при складанні тендерної документації замовником не враховано норми чинного законодавства, чим порушено вимоги пунктів 3, 28 та 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178. Як наслідок, в діях позивача наявний склад адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 164-14 КУпАП, а тому відсутні підстави для визнання протиправною та скасування постанови № 25/10/2024-пн від 13.02.2024.
21.03.2024 суддю ОСОБА_3 звільнено з посади судді Деснянського районного суду м. Чернігова відповідно до рішення Вищої ради правосуддя від 21.03.2024.
На підставі рішення зборів суддів Деснянського районного суду м. Чернігова від 27.03.2024 № 4 вказану справу передано до канцелярії суду для призначення повторного автоматизованого розподілу.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.04.2024 справу визначено для розгляду судді Деснянського районного суду м. Чернігова Супруну О.П.
Ухвалою Деснянського районного суду м. Чернігова від 03.04.2024 справу прийнято до провадження судді Супруна О.П. та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 23.04.2024.
Ухвалою суду від 23.04.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, Північний офіс Держаудитслужби залучено до участі у справі в якості співвідповідача.
23.04.2024 розгляд справи відкладено на 23.05.2024 у зв`язку з клопотанням позивача.
У судовому засіданні позивача та її представник позов підтримали, представник Північного офісу Держаудитслужби позов не визнала; у судовому засіданні оголошено перерву до 29.05.2024.
У судове засідання 29.05.2024 учасники справи не з`явилися, про причини неявки не повідомили.
У відповідності до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) фіксування судового засідання 29.05.32024 за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
У судовомузасіданні встановлено,що на підставі наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 27.12.2023 № 66-З «Про початок моніторингу закупівель» розпочато моніторинг процедури закупівлі «ДК 021:2015 09310000-5 Електрична енергія (Електрична енергія)», інформацію про яку опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі Prozorro за номером
ID:UA-2023-12-15-015084-a, здійснену КП «Чернігівводоканал» Чернігівської міської ради (а.с. 78-79).
Предметом аналізу були питання визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог Закону № 922, повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції чинній на момент проведення закупівлі (далі за текстом - Особливості), своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано річний план закупівель КП «Чернігівводоканал» на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 15.12.2023 № 1, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ТОВ «Енера Чернігів», повідомлення про намір договір, оприлюднене в електронній системі 28.12,2023, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 28.12.2023 № 2/B, пояснення та документи, оприлюднені КП «Чернігівводоканал» в електронній системі закупівель 02.01.2024 на запит У правління (а.с. 13-44, 83-85).
За результатами моніторингу закупівлі складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-15-015084-а, опублікованому в електронній системі 05.01.2024, з якого убачається, що за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства встановлено порушення вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей (а.с. 80-82).
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області у Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 05.01.2024 зобов`язало КП «Чернігівводоканал» Чернігівської міської ради здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом відміни процедури відкритих торгів та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення (а.с. 82).
У ході проведення моніторингу, а також на дату його завершення, виявлене порушення не усунуто. Кінцевий строк оскарження висновку про результати моніторингу 20.01.2024.
На виконання вимог частини одинадцятої статті 8 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», 24.01.2024 відповідачем направлено запит № 262531-14/332-2024 про надання персональних даних особи, відповідальної за складення тендерної документації не у відповідності до вимог закону (а.с. 86-87).
У своїй відповіді № 04-014/292 від 25.01.2024 КП «Чернігівводоканал» Чернігівської міської ради надало копії документів на уповноважену особу, відповідальну за проведення закупівлі за номером ID:UA-2023-12-15-015084-a ОСОБА_2 (а.с. 88 -93).
29.01.2024 та 08.02.2024 Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області направлено позивачу запрошення для складання та підписання протоколу про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 164-14 КУпАП (а.с. 94-95, 96).
У вказаний час та за вказаною у листах Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області адресою ОСОБА_2 не з`явилася до органу державного фінансового контролю для складання та підписання протоколу про адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 164-14 КУпАП, про що 09.02.2024 складено відповідний акт № 1 (а.с. 97).
09.02.2024 позивачу за місцем реєстрації направлено повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення о 10 год 00 хв. 13.02.2024 у приміщенні Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області за адресою: вул. Єлецька, 11, м. Чернігів (а.с. 101).
13.02.2024 відносно ОСОБА_2 заступником начальника управління начальником відділу організаційної роботи Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області Перинською В.О. винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 25/10/2024-пн, якою її визнано винною у складанні тендерної документації не у відповідності із вимогами закону, притягнуто до адміністративної відповідальності за частиною першою статті 164-14 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700,00 грн
(а.с. 7-11).
Вищевказаною постановою встановлено, що тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону, а саме: в Комунальному підприємстві «Чернігівводоканал» Чернігівської міської ради (далі - Замовник) при здійсненні процедури закупівлі «ДК 021:2015 09310000-5 Електрична енергія (Електрична енергія)», очікуваною вартістю 119 569 913,01 грн за номером
ID:UA-2023-12-15-015084-а, фахівцем з публічних закупівель ОСОБА_2 в інформаційно-телекомунікаційній системі https://prozorro.gov.ua оприлюднено тендерну документацію «ТД енергія 151223.docx», затверджену рішенням уповноваженої особи, ОСОБА_2 від 15.12.2023 № 1 (далі - тендерна документація), положення якої не відповідають вимогам законодавства.
Так, у Додатку 4 «Інша інформація встановлена відповідно до законодавства для Учасників - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб підприємців» до тендерної документації Замовником встановлено вимоги про надання учасником, наступних документів:
- «Довідка про створення Учасником на території Чернігівської області власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів), згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз`яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів»:
- «Положення про власний структурний підрозділ - Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Чернігівської області, яке затверджено у встановленому законодавством порядку, та яке згідно вимог статті 64 Господарського кодексу України, підтверджує створення Учасником такого власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Львівської області»;
- «Довідка від НКРЕКП чи її територіальних підрозділів, яка підтверджує наявність та функціонування в Учасника Центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Чернігівської області, створеного відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 (із змінами), що зазначений у вказаній Довідці»;
- «Учасники для яких створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є обов`язковим, надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Чернігівської області або посадової особи, з робочим місцем на території Чернігівської області, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів»;
- «Положення про власний структурний підрозділ учасника, яке затверджено у встановленому законодавством порядку, та яке згідно вимог статті 64 Господарського Кодексу України, підтверджує створення Учасником такого власного структурного підрозділу, який за визначеними у цьому положенні функціями забезпечує дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів на території Чернігівської області»;
- «Наказ про призначення посадової особи учасника, з робочим місцем на території Чернігівської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (у разі наявності такої особи та зазначення про неї інформації у довідці)»;
- «Для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів/клієнтів не є обов`язковим для учасника, в зв`язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії»), такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані не пізніше 15 діб відносно кінцевої дати подання тендерних пропозицій»;
??- «Довідка про наявність в учасника кол-центру/контакт-центру згідно з вимогами встановленими Постановою НКРЕКП «Про затвердження Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами» № 373 від 12.06.2018»;
- ??«Положення про кол-центр/контакт-центр Учасника, затверджене у встановленому законодавством порядку»; - «У разі, якщо створення кол-центру у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП «Про затвердження Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії колцентрами» № 373 від 12.06.2018 не є обов`язковим для учасника, такий учасник надає довідку в довільній формі з інформацією про засоби комунікації із споживачами, підрозділ на який учасником покладено обов`язок здійснення комунікації із споживачами або, у разі відсутності підрозділу, про службову особу (осіб) учасника на яку (яких) покладено обов`язок здійснення комунікації із споживачами (контактний телефон, посада прізвище, ім`я по-батькові та графік роботи)»;
- «Для документального підтвердження того, що створення кол-центру не є обов`язковим для учасника, в зв`язку з тим, що ним обслуговується менше 100 000 споживачів, такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу. Довідки повинні бути видані не пізніше 15 діб відносно дати розкриття тендерних пропозицій».
Зі змісту постанови убачається, що згідно з пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції чинній на момент проведення закупівлі (далі - Особливості) замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
За нормою пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Відповідно до норм вищевказаного пункту Особливостей у тендерній документації, зокрема, зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Крім того, згідно з пунктом 3 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію, також, за нормою абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Проте, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі у тому числі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються (наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (пункт 1 частини другої статті 16 Закону), наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (пункт 2 частини другої статті 16 Закону), а також замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Таким чином, тендерна документація по процедурі закупівлі за ID: UA-2023-12-15-015084-а складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей, зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії у Додатку 4 «Інша інформація встановлена відповідно до законодавства для Учасників - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців» застосовано положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону, та неправомірно встановлено вимоги щодо наявності в учасника процедури закупівлі матеріально-технічної бази та технологій, а також працівників відповідної кваліфікації.
Відповідно до наказу Комунального підприємства «Чернігівводоканал» Чернігівської міської ради від 04.05.2020 № 94 ВК «По особовому складу» фахівцем з публічних закупівель І категорії відділу матеріально-технічного постачання призначено ОСОБА_2 (а.с. 88 зворот).
Положеннями пункту 1 статті 44 Розділу IX «Відповідальність у сфері публічних закупівель» Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що уповноважені особи несуть відповідальність за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання цього Закону. Вищевказані дії є порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції чинній на момент проведення закупівлі і передбачає відповідальність згідно з частиною першою статті 164-14 КУпАП (а.с. 7-11).
Не погоджуючись із постановою про накладення адміністративного стягнення від 13.02.2024 № 25/10/2024-пн, ОСОБА_2 звернулася до суду з даним адміністративним позовом. Обґрунтовано позов тим, що вимоги Додатку 4 до тендерної документації не є кваліфікаційними критеріями, а є іншими вимогами, які замовник вважає за потрібне включити до тендерної документації, а тому, із встановленим в ході моніторингу порушенням позивач не згодна, та не вважає, що тендерна документація складена не у відповідності до закону.
У вирішенні спору суд виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами частини першоїстатті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі за текстом - КАС України)завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Положеннями частини першої статті 6 КАС України визначено, щосуд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Частиною першоюстатті 9 КАС Українипередбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами пункту 1 Розділу 3 Порядку оформлення Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженим Наказом Державної аудиторської служби України
№ 168 від 01.12.2016 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21 грудня 2016 року за № 1674/29804 (далі за текстом - Порядок оформлення) загальний порядок розгляду справ про адміністративні правопорушення встановлений КУпАП. Справи про адміністративні правопорушення, передбачені частинами першою, другою статті 164-14 КУпАП, розглядають та накладають адміністративні стягнення від імені органу державного фінансового контролю посадові особи, визначені частиною другою статті 234-1 КУпАП (далі - уповноважена посадова особа).
Відповідно до пункту 1 Розділу 2 вищевказаного Порядку оформлення протоколи від імені органів державного фінансового контролю відповідно до статті 255 КУпАП за встановленою формою мають право складати уповноважені на те посадові особи органів державного фінансового контролю.
Підставою для притягнення до адміністративної відповідальності є вчинення адміністративного правопорушення. Тобто, притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе лише за наявності події та складу адміністративного правопорушення, вини особи у його вчиненні, яка підтверджена належними доказами.
Частиною першою статті 164-14 КУпАП передбачена адміністративна відповідальність за порушення законодавства про закупівлі, а саме: порушення порядку визначення предмета закупівлі; несвоєчасне надання або ненадання замовником роз`яснень щодо змісту тендерної документації; тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону; розмір забезпечення тендерної пропозиції, встановлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом; неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі; неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положеньЗакону України"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)"; ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом; порушення строків розгляду тендерної пропозиції.
Представник відповідачау ходісудового розглядузазначила,що підставоюдля притягненняпозивача доадміністративної відповідальностіневідповідність тендерноїдокументації вимогамзакону. За результатами аналізу відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей
№ 1178 було встановлено порушення вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей, що підтверджується висновком про результати моніторингу процедури закупівлі
№ UA-2023-12-15-015084-а, опублікованому в електронній системі 05.01.2024.
Згідно з пунктом 3 частини другої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Пунктом 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі за текстом - Особливості № 1178).
Згідно з абзацом 1 пункту 3 Особливостей № 1178 в редакції, чинній на час проведення торгів, замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно доЗакону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до вимог пункту 28 Особливостей № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимогстатті 22Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до пункту 29 Особливостей № 1178у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
За приписом пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» у редакції, чинній на момент проведення публічних закупівель, замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Аналіз вищевказаних правових норм дає підстави для висновку про те, що правовою підставою для притягнення відповідальної особи до адміністративної відповідальності за частиною першою статті 164-14 КУпАП в даному випадку є невідповідність тендерної документації вимогами закону, а саме зазначення в тендерній документації на закупівлю «ДК 021:2015 09310000-5 Електрична енергія (Електрична енергія)» таких критеріїв як наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій і працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Статтею 72 КАС Українивизначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
За приписами частини другоїстатті 74КАС України обставини справи, які зазакономмають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина першастатті 76 КАС).
Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Матеріально-технічна база це сукупність матеріальних, технічних і виробничих засобів, які забезпечують функціонування і розвиток підприємства, організації або установи. До матеріально-технічної бази належать різні об`єкти, такі як: будівлі та споруди (виробничі цехи, офіси, склади, майстерні тощо), обладнання і машини (виробниче обладнання, комп`ютерна техніка, транспортні засоби) інструменти та інвентар (ручний інструмент, меблі, засоби зв`язку), сировина і матеріали (запаси матеріалів, напівфабрикатів, комплектуючих виробів). енергетичні ресурси (електроенергія, тепло, газ, вода).
Позивачкою у тендерній документації по процедурі закупівлі за
ID: UA-2023-12-15-015084-а у Додатку 4 «Інша інформація встановлена відповідно до законодавства для Учасників - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців» застосовано положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону, та неправомірно встановлено вимоги щодо наявності в учасника процедури закупівлі матеріально-технічної бази та технологій, що є порушенням вимог пункту 29 Особливостей № 1178 та пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Доказом допущеного позивачем порушення є висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-15-015084-а, опублікований в електронній системі 05.01.2024 (а.с. 80-82).
Згідно з положеннями пункту 6 Розділу 3 Порядку оформлення Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, постанова повинна містити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посаду уповноваженої посадової особи), який (яка) виніс (винесла) постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та, за наявності, по батькові, дата народження, місце проживання чи перебування, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті)); опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення; вказівку про порядок і строк оскарження постанови. Постанову по справі про адміністративне правопорушення підписує уповноважена посадова особа, яка розглянула справу.
Отже, постанову про накладення адміністративного стягнення оформлено у відповідності до пункту 6 розділу 3 вищевказаного Порядку.
За приписами пункту 2 Розділу 3 Порядку оформлення Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, орган державного фінансового контролю (уповноважена посадова особа) повідомляє особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, про час та місце розгляду порушеної стосовно неї справи про адміністративне правопорушення. Повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення оформляється листом на бланку органу державного фінансового контролю, підписується уповноваженою посадовою особою та надсилається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається під розписку. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. За відсутності цієї особи справа може бути розглянута лише у випадках, коли є дані про своєчасне її повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Відповідачем в постанові зазначено дату розгляду справи (це дата винесення постанови) та опис обставин, установлених під час розгляду справи. Порушення зафіксовано у про результати моніторингу процедури закупівлі
№ UA-2023-12-15-015084-а, опублікованим в електронній системі 05.01.2024.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області у Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 05.01.2024 зобов`язало КП «Чернігівводоканал» Чернігівської міської ради здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом відміни процедури відкритих торгів та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення.
У ході проведення моніторингу, а також на дату його завершення виявлене порушення не усунуто. Кінцевий строк оскарження висновку про результати моніторингу 20.01.2024. Вищевказаний Висновок позивачкою не оскаржувався, не було також оприлюднено заперечень до нього.
Таким чином, відповідачем було дотримано всі вимоги законодавства при винесені постанови про накладення адміністративного стягнення № 25/10/2024-пн від 13.02.2024.
Слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 164-14 КУпАП, зокрема, якщо тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону, це тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Отже, фактом вчинення правопорушення, за яке передбачена адміністративна відповідальність, є сам факт складення тендерної документації не у відповідності із вимогами Закону, а не факт не усунення виявленого порушення.
Згідно з частиною третьою статті 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
Керуючись статтями 2,8-10,77,241-246,250,268,269,271, 286 КАС України,суд
в и р і ш и в :
Постанову про накладення адміністративного стягнення від 13.02.2024
№ 25/10/2024-пн, винесену заступником начальника управління начальником відділу організаційної роботи Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області Перинською Вікторією Олександрівною, про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 1700,00грн за адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, залишити без змін, а позовну заяву без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня його проголошення.
Позивач: ОСОБА_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .
Відповідач: Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, місцезнаходження: вул. Єлецька, 11, м. Чернігів, код ЄДРПОУ 40919597.
Відповідач: Північний офіс Держаудитслужби, місцезнаходження: вул. Січових Стрільців, 18, м. Київ, код ЄДРПОУ 40479560.
Суддя
Суд | Деснянський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2024 |
Оприлюднено | 31.05.2024 |
Номер документу | 119379469 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Деснянський районний суд м.Чернігова
Супрун О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні