Справа № 404/498/21
Номер провадження 2/404/151/21
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2024 року Кіровський районний суд міста Кіровограда
в складі: головуючого судді Кулінка Л.Д.
за участю секретаря Шевчук Д.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Кропивницькому за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , до Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ, про визнання права власності та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 у січні 2021 року звернулась до суду з позовом про визнання за нею права власності на автомобіль Nissan X-Trail, 2012 року випуску, номер кузова (серійний номер) НОМЕР_1 , об`єм двигуна 1997 куб.см., державний номер НОМЕР_2 , та зобов`язання Територіального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ № 3541 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Кіровоградській області провести державну реєстрацію автомобіля Nissan X-Trail, 2012 року випуску, номер кузова (серійний номер) НОМЕР_1 , державний номер НОМЕР_2 . Позов мотивовано тим, що 12.02.2014 позивачем, придбано автомобіль Nissan Х-Тгаіl, 2012 року випуску, серійний номер НОМЕР_1 , що підтверджується довідкою-рахунок Серія ВІА № 213642 від 12.02.2012. Цього ж дня, у Кіровоградському ВРЕР ДАІ УМВС України в Кіровоградській області (3501), здійснено перереєстрацію даного автомобіля й отримано державний номерний знак НОМЕР_2 та свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів НОМЕР_3 від 12.02.2014. Зазначає, що вказаний автомобіль нею придбано у ОСОБА_2 , який діяв від імені власника автомобіля - ОСОБА_3 , на підставі довіреності на розпорядження та користування транспортним засобом, що видана останньою 10.02.2014, посвідчена приватним нотаріусом Донецького міського нотаріального округу Сіренко Т.М. й зареєстрована в реєстрі нотаріальних дій за № 436. Тобто, станом на 12.02.2014 року, як вказує позивач нею в повній мірі надано, до Кіровоградського ВРЕР ДАІ УМВС України в Кіровоградській області (3501), всі необхідні документи для проведення державної реєстрації транспортного засобу, зокрема й документи що, підтверджують правомірність придбання транспортного засобу. Надання вказаних документів є обов`язковим згідно «Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.1998 року, № 1388. В подальшому, автомобіль Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_2 переобладнано (вставлено газобалонне обладнання). У зв`язку з чим 13.02.2016 позивач звернулася до Територіального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ 3541 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Кіровоградській області, де цього ж дня проведено процедуру перереєстрації автомобіля та видано нове свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 від 13.02.2016. Однак, 29 лютого 2016 року відповідачем знято з обліку її автомобіль Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_2 , серійний номер НОМЕР_1 , на підставі пункту 40 «Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів». Тобто, через 16 днів після проведення операції перереєстрація, службовими особами Територіального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ 3541 виявлено що, в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів наявна інформація щодо розшуку автомобіля позивача Добропільським відділом поліції Покровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області, як викраденого. Дізнавшись про розшук свого автомобіля, позивач отримала з реєстраційної справи на автомобіль у відповідача, завірені печаткою та підписом керівника сервісного центру, копії всіх документів що підтверджують правомірність придбання автомобіля. Після чого, як вказує остання, звернулась до слідчого Добропільського відділу поліції Покровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області, який розслідував кримінальне провадження № 1201405050001275 від 27.05.2014, надала покази з приводу придбання автомобіля, та передала для приєднання до справи копії вказаних документів. В подальшому, слідчим прийнято рішення про закриття кримінального провадження та припинення розшуку автомобіля, проте, відповідачем їй відмовлено в поновленні реєстрації, на підставі того що, матеріали які стали підставою проведення зняття з обліку транспортного засобу знищені у зв`язку із закінченням терміну зберігання (3 роки). Тобто, відповідач знищив всі оригінали зданих документів підтверджуючих право власності на придбаний автомобіль Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_2 та не визнає права власності на нього. Таким чином, протиправними діями відповідач позбавив її права на вільне володіння користування та розпорядження своїм майном.
Ухвалою судді Кіровського районного суду міста Кіровограда від 03 лютого 2021 року позовну заяву ОСОБА_1 , залишено без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви (том 1, а.с.51)
На виконання вимог ухвали судді Кіровського районного суду міста Кіровограда від 03 лютого 2021 року позивачем подано заяву (вх. № 6520 від 18.02.2021 року), якою усунуто недоліки позовної заяви вказані в ухвалі судді від 03.02.2021 року (том1, а.с.54-103).
У зв`язку з чим, ухвалою судді Кіровського районного суду міста Кіровограда від 23 лютого 2021 року відкрито провадження за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання (том 1, а.с.104).
Ухвалою Кіровського районного суду міста Кіровограда від 23 червня 2021 року витребувано у Добропільського відділу поліції Покровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області постанову про закриття кримінального провадження № 1201405050001275 від 27.05.2014 року (том 1, а.с.114).
Через канцелярію суду відповідачем Регіональним сервісним центром Міністерства внутрішніх справ в Кіровоградській області подано відзив на позов (вх. № 34528 від 27.09.2021 року), в якому останній зазначає, що право власності позивача на транспортний засіб відповідачем не заперечується та не оспорюється. Державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а лише засвідчує вже набуте особою право власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. Відповідач у цій справі, а саме Територіальний сервісний центр № 3541 проводить лише державну реєстрацію/перереєстрацію, та зняття з обліку транспортних засобів, а між позивачем та відповідачем не існує будь-яких цивільно-правових відносин у зв`язку з чим сервісний центр не може бути особою, яка не визнає, порушує або оспорює право Позивача та транспортний засіб. З наведено слідує, що між сторонам відсутній будь-який цивільно-правовий спір стосовно права власності на транспортний засіб Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_2 , серійний номер НОМЕР_1 , оскільки відповідач є органом державної влади, який здійснює лише реєстраційні дії щодо цього майна. Відповідно до даних Єдиного державного реєстру Міністерства внутрішніх справ, на момент проведення перереєстрації при переобладнанні без заміни номерних агрегатів вказаного транспортного засобу (13.02.2020 р.), автомобіль перебував у розшуку, ініціатором виступав Харцизький міський відділі поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області, в примітках зазначено: повний збіг № кузова, повний збіг № двигуна. Тобто, в порушення вимог пункту 40 адміністратором сервісного центру Міністерства внутрішніх справ проведено реєстраційні дії по транспортному засобу. В ході моніторингу інформації внесеної до Єдиного державного реєстру Міністерства внутрішніх справ встановлено реєстрацію транспортного засобу, проведену з порушенням вимог пункту Порядку, тому 29.02.2016 р. було знято з обліку транспортний засіб Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_2 , серійний номер НОМЕР_1 у зв`язку зі скасуванням реєстрації. Таким чином,скасовуючи реєстрацію вказаного транспортного засобу Територіальний сервісний центр № 3541 діяв виключно з дотриманням вимог нормативних документів. Поновлення державної реєстрації транспортного засобу можливе за наявності судового рішення чи іншого процесуального документу, в якому зазначено про зняття всіх обмежень чи заборон щодо проведення реєстраційних дій з транспортним засобом. Також відповідач зазначив, що матеріали, які стали підставою проведенні реєстраційних дій по вказаному транспортному засобу знищено у зв`язку із закінченням терміну зберігання, тому відповідно їх не можливо надати на вимогу суду. Таким чином, під час проведення скасування державної реєстрації транспортного засобу позивача, адміністратори Територіального сервісного центру № 3541 в Кіровоградській області діяли з дотриманням вимог нормативних документів, які регламентують роботу сервісних центрів Міністерства внутрішніх справ, що не заперечується позивачем, а поновлення реєстрації транспортного засобу без відповідних документів є неможливим. Крім того, стосовно зобов`язання поновити державну реєстрацію транспортного засобу слід зазначити наступне. Постановою Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 року № 79 «Деякі питання територіальних органів Міністерства внутрішніх справ», ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ, в тому числі Регіональний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ в Кіровоградській області. Запис про початок процедури ліквідації внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.03.2020 року. Регіональний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ в Кіровоградській області представлений виключно ліквідаційною комісією, до повноважень якої не віднесені питання реєстрації (перереєстрації) чи поновлення реєстрація транспортних засобів після скасування. Тобто, у випадку винесення судового рішення про зобов`язання Територіального сервісного центру № 3541 в Кіровоградській області поновити реєстрацію транспортного засобу позивача, виконати дану вимогу суду буде неможливо. А відтак, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі (том 1, а.с.123-130).
На виконання вимог ухвали Кіровського районного суду міста Кіровограда від 23 червня 2021 року Відділом поліції № 1 Покровського районного управління поліції Головного управління національної поліції в Донецькій області направлено до суду постанову про закриття кримінального провадження № 1201405050001275 від 27.05.2014 року (том 1, а.с.131-134).
Через канцелярію суду відповідачем подано доповнення до відзиву (вх. № 36537 від 12.10.2021 року) в яких останній зазначає, що в лютому 2016 року позивачці стало відомо, що вона втратила право на користування та експлуатацію свого автомобіля по причині скасування державної реєстрації (перереєстрації) його автомобіля. Підставою скасування реєстраційної операції по транспортному засобу стала інформація про перебування транспортного засобу в розшуку. На підставі отриманих документів та доказів сервісним центром Міністерства внутрішніх справ реєстраційну операцію, здійснену 13.02.2016 року «Перереєстрація при переобладнанні без заміни номерних агрегатів» із належним позивачу автомобілем, була скасована 29.02.2016 року. З наведеного слідує, що між сторонами відсутній будь-який цивільно-правовий спір стосовно права власності на спірний автомобіль, оскільки відповідач є органом державної влади, який здійснює лише реєстраційні дії щодо цього майна. Тобто відповідач не є учасником цивільно-правих відносин, а отже не є особою яка не визнає, порушує або оспорює право позивача на автомобіль. А відтак, відповідач заперечує щодо задоволення позову в повному обсязі (том 1, а.с.143-156).
Ухвалою Кіровського районного суду міста Кіровограда від 18 липня 2022 року у задоволенні заяви позивача (вх. № 18890 від 11.07.2022 року) про зміну позовних вимог, відмовлено (том 1, а.с.174).
Ухвалою Кіровського районного суду міста Кіровограда від 14 лютого 2023 року замінено первісного відповідача Територіальний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ № 3541 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Кіровоградській області належним відповідачем Головним сервісним центром Міністерства внутрішніх справ (том 1, а.с.189).
Відповідачем Головним сервісним центром Міністерства внутрішніх справ подано відзив на позов (вх. № 6418 від 24.02.2023 року) в якому останній зазначає, що у позові йдеться про відмову у державній реєстрації автомобілю, тобто фактично - про незгоду із рішенням суб`єкта владних повноважень, що належить до спорів у сфері публічно-правових відносин, то між позивачем та відповідачем (у тому числі його структурними підрозділами) не існує будь-яких цивільно-правових відносин, тобто відповідач не є особою, яка не визнає, порушує або оспорює право позивача на автомобіль. Територіальні сервісні центри Міністерства внутрішніх справ проводять лише державну реєстрацію (перереєстрацію) та зняття з обліку транспортних засобів, тому не існує будь-яких цивільно-правових відносин між позивачем та відповідачем, у зв`язку з чим сервісний центр не може бути особою, яка не визнає, порушує або оспорює право позивача на транспортний засіб. Крім того, відповідно до даних Єдиного державного реєстру Міністерства внутрішніх справ, на момент проведення перереєстрації при переобладнанні без заміни номерних агрегатів вказаного транспортного засобу (13 лютого 2016), автомобіль перебував у розшуку. Тобто, в порушення вимог пункту 40 Порядку адміністратором сервісного центру Міністерства внутрішніх справ проведено реєстраційні дії по транспортному засобу. В ході моніторингу інформації внесеної до Єдиного державного реєстру Міністерства внутрішніх справ встановлено реєстрацію транспортного засобу, проведену з порушенням вимог пункту 40 Порядку, тому 29 лютого 2016 року було знято з обліку транспортний засіб Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_2 , серійний номер НОМЕР_1 у зв`язку зі скасуванням реєстрації Таким чином, скасовуючи реєстрацію вказаного транспортного засобу Територіальний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ № 3541 діяв виключно з дотриманням вимог нормативних документів. З приводу знищення матеріалів, які стали підставою проведення скасування реєстраційних операцій по транспортному засобу позивачки слід зазначити, що наказом Міністерства внутрішніх справ від 10.01.2014 № 5 затверджено перелік документів, що створюються під час діяльності органів внутрішніх справ, навчальних закладів, підприємств та закладів охорони здоров`я, що належить до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України, із зазначенням строків зберігання документів. Керуючись вимогами саме цього наказу, із закінченням 3-х річного терміну, всі накопичені реєстраційні матеріали по транспортних засобах в сервісних центрах Міністерства внутрішніх справ підлягають знищенню. Таким чином, під час проведення скасування державної реєстрації транспортного засобу позивача, адміністратори Територіального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ № 3541 діяли з дотриманням вимог нормативних документів, які регламентують роботу сервісних центрів Міністерства внутрішніх справ, що не заперечується позивачем. А тому, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову (том 1, а.с.192-210).
Ухвалою Кіровського районного суду міста Кіровограда від 13 червня 2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (том 1, а.с.220).
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити. В судове засідання призначене на 22 травня 2024 року позивач не з`явилась, представником позивача подано до суду заяву (вх. № 22428 від 22.05.2024 року) про розгляд справи за відсутності позивача та її представника та підтримання позовних вимог (том 2, а.с.113).
Представник відповідача в підготовчому засіданні заперечував проти задоволення позову, посилаючись на обставини викладені у відзивах на позовну заяву. В судове засідання призначене на 22 травня 2024 року відповідач не з`явився, подав до суду клопотання (вх. № 9231 від 01.03.2024 року) про розгляд справи за його відсутності (том 2, а.с.100-107).
Розглянувши матеріали справи, заслухавши думку учасників справи, оцінивши наявні в матеріалах справи та досліджені в судовому засіданні докази, суд встановив таке.
Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_5 станом на 05.05.2012 року ОСОБА_3 була власником транспортного засобу Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_6 , серійний номер НОМЕР_1 (том 1, а.с.82).
Приватним нотаріусом Донецького міського нотаріального округу Сіренко Т.М. 10 лютого 2014 року посвідчено довіреність на розпорядження та користування транспортним засобом зареєстровану в реєстрі за № 436, відповідно до якої ОСОБА_3 уповноважила ОСОБА_2 користуватись та розпоряджатись належним їй на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_5 , автомобілем марки Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_6 , серійний номер НОМЕР_1 (том 1, а.с.80).
Згідно довідки-рахунку серії НОМЕР_7 ОСОБА_1 придбала автомобіль марки Nissan X-Trail, серійний номер НОМЕР_1 (том 1, а.с.29).
Відповідно до пояснення ОСОБА_2 , останній отримавши право розпоряджатись автомобілем марки Nissan X-Trail, державний номер НОМЕР_6 , 12 лютого 2014 року продав його ОСОБА_1 (том 1, а.с.20-23).
Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 ОСОБА_1 з 13 лютого 2016 року зареєструвала за собою автомобіль марки Nissan X-Trail, серійний номер НОМЕР_1 , державний номер НОМЕР_2 (том 1, а.с.75).
Позивач 13 лютого 2016 року звернулась до Територіального сервісного центру 3541 Міністерства внутрішніх справ у Кіровоградській області з заявою № 85497538 про перереєстрацію при переобладнанні без заміни номерних агрегатів транспортного засобу Nissan X-Trail, серійний номер НОМЕР_1 , державний номер НОМЕР_2 (том 1, а.с.86).
Згідно висновку службової перевірки щодо порушення працівниками Територіального сервісного центру 3541 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Кіровоградській області вимог законодавства при здійсненні реєстраційних операцій від 27 лютого 2016 року затвердженого виконуючим обов`язки директора Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Кіровоградській області В.В. Виноградовим, під час проведення внутрішньої перевірки матеріалів, які стали підставою для проведення 13.02.2016 операції Перереєстрація при переобладнанні без заміни номерних агрегатів» автомобіля Nissan X-Trail, 2012 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 , при здійсненні перевірки наданих документів по підсистемі НАІС Міністерства внутрішніх справ та за Єдиним державним реєстром Міністерства внутрішніх справ, отримані роздруківки про те, що даний транспортний засіб знаходиться у розшуку як викрадений. Враховуючи викладене, на підставі пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації) зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (із змінами і доповненнями) операцію «Перереєстрація при переобладнанні без заміни номерних агрегатів» автомобіля Nissan X-Trail, 2012 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 від 13.02.2016 року скасовано як таку, що проведена з порушенням вимог законодавства (том 1, а.с. 95-96).
29 лютого 2016 року позивач звернулась до Територіального сервісного центру 3541 з заявою № 86450722 про проведення операції «Зняття з обліку у зв`язку зі скасуванням реєстрації» автомобіля Nissan X-Trail, 2012 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 (том 1, а.с.85).
В цей же день Територіальним сервісним центром 3541 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Кіровоградській області направлено ОСОБА_1 листа, в якому повідомлено про скасування перереєстрацію автомобіля Nissan X-Trail, 2012 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 (том 1, а.с.87).
Територіальним сервісним центром 3541 Міністерства внутрішніх справ у Кіровоградській області 03 березня 2016 року направлено до Укрбюро Інтерполу Головного управління Національної поліції повідомлення, про перебування автомобіля Nissan X-Trail, 2012 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 з 01.02.2014 року у міжнародному розшуку, як викраденого на території України (том 1, а.с.88).
Добропільським відділенням поліції Покровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області повідомлено позивача про закриття кримінального провадження № 1201405050001275, та про направлення до територіального сервісного центру № 1444 03.01.2019 року за вих. № 282/403/06-2020 лист щодо внесення відповідних коригувань у ЄДР НАІС (том 1, а.с.79).
27 травня 2019 року Добропільським відділенням поліції Покровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області винесено постанову про закриття кримінального провадження № 12014050550001275 від 27.05.2014 року за фактом незаконного заволодіння транспортним засобом Nissan X-Trail від ОСОБА_4 , у зв`язку з відсутністю в його діях складу кримінального правопорушення (том 1 а.с.131-134).
Територіальним сервісним центром 3541 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Кіровоградській області направлено ОСОБА_1 листа від 11 лютого 2020 року, в якому повідомлено, що відповідно до інформації Єдиного державного реєстру Міністерства внутрішніх справ, транспортний засіб Nissan X-Trail, 2012 року випуску, ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 , 29 лютого 2016 року знято з обліку у зв`язку зі скасуванням реєстрації. Матеріали, які стали підставою проведення зняття з обліку транспортного засобу знищені у зв`язку із закінченням терміну зберігання (три роки). З огляду на ситуацію з вищевказаним транспортним засобом (відсутність матеріалів, які стали підставою зняття з обліку та мінімально надана інформація заявником) реєстраційні дії можливі виключно за наявності судового рішення яке повинно містити інформацію про власника транспортного засобу, модель, рік випуску, ідентифікаційні номери його складових частин (том 1, а.с.78).
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року в задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Територіального сервісного центру 3541 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Кіровоградській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, відмовлено (том 1, а.с.97-101).
Згідно із частиною першою статті 2 Цивільного процесуального кодексу України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизначених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Відповідно до частини першої статті 5 Цивільного процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Статтями 15 та 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту права, встановлених цивільним законодавством, є, зокрема, його визнання.
За приписами частини першої статті 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших.
Відповідно до частин першої-другої статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Згідно з положеннями статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Частиною першою статті 182 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
У статті 34 Закону України «Про дорожній рух» визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів встановлена Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (далі за текстом Порядок).
Згідно з пунктом 3 вищевказаного Порядку державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ (далі сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
За приписами абзаців першого та другого пункту 7 Порядку власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів. Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.
Положеннями пункту 8 Порядку визначено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу,підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).
Відповідно до абзацу п`ятого пункту 8 Порядку документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договір купівлі-продажу транспортного засобу, кладений між покупцем та суб`єктом господарювання, який є власником зареєстрованого за ним транспортного засобу і здійснює оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, підписаний уповноваженою особою такого суб`єкта господарювання та скріплений печаткою (уразі наявності); укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою; договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, оформлений в електронній формі засобами Єдиного державного реєстру транспортних засобів підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача; документи,що підтверджують придбання транспортного засобу для необхідності використання його під час проведення оперативно-розшукових, контррозвідувальних, розвідувальних заходів та негласних слідчих (розшукових) дій відповідно до законодавства (крім транспортних засобів, не зареєстрованих у сервісних центрах МВС); митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чиїх складових частин,що мають ідентифікаційні номери;договір фінансового лізингу або зазначений у такому договорі окремий договір купівлі-продажу (викупу) предмета лізингу, або інший договір, визначений договором фінансового лізингу; акт про проведений електронний аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем; рішення про безоплатну передачу конфіскованого майна, винесене комісією, утвореною відповідно допункту 11 Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 985; акт про придбання майна на аукціоні з продажу майна боржників у справах про банкрутство (неплатоспроможність); договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, або акт про реалізацію активів на електронних торгах, виданий Національним агентством з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; акт про придбання товару на електронному аукціоні, виданий митним органом у разі продажу транспортних засобів у випадках, передбаченихстаттею 243 Митного кодексу України; договір купівлі-продажу, оформлений в електронній формі засобами електронного кабінету водія або Порталу Дія.
Враховуючи вищевикладене, державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови надання власниками транспортних засобів, зокрема, документів, які підтверджують правомірність їх придбання, отримання, ввезення, митного оформлення, а також відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху. Також цієї нормою встановлено вичерпний перелік документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин.
У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 16.12.2020 у справі № 278/3640/18 суд, аналізуючи положення статті 334 Цивільного кодексу України та статті 34 Закону України «Про дорожній рух», зазначив, що видане за результатами проведення реєстраційних дій свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу лише підтверджує проведення реєстраційної процедури та внесення до Єдиного державного реєстру МВС відомостей про транспортний засіб і його власника, проте як самостійний документ право власності у особи не породжує.
Відповідно до статті 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.05.2020 у справі № 916/1608/18 зазначила, що вирішуючи спір про визнання права власності на підставі статті 392 Цивільного кодексу України, слід враховувати, що за змістом вказаної норми права судове рішення не породжує права власності, а лише підтверджує наявне у позивача право власності, набуте раніше на законних підставах, якщо відповідач не визнає, заперечує або оспорює його. Отже, передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами як права власності на майно, яке оспорюється або не визнається іншою особою, так і порушення (невизнання або оспорювання) цього права на спірне майно. Позивачем у такому позові може бути суб`єкт, який вважає себе власником певного майна, однак не може належним чином реалізувати свої правомочності у зв`язку із наявністю щодо цього права сумнівів з боку третіх осіб чи необхідністю одержати правовстановлюючі документи.
Відповідач у цій справі проводить лише державну реєстрацію (перереєстрацію) та зняття з обліку транспортних засобів, і між позивачем та відповідачем не існує будь-яких цивільно-правових відносин, у зв`язку з чим сервісний центр не може бути особою, яка не визнає, порушує або оспорює право позивача на транспортний засіб.
Із наведеного слідує, що між сторонами відсутній будь-який цивільно-правовий спір стосовно права власності на спірний автомобіль, оскільки відповідач є органом державної влади, який здійснює лише реєстраційні дії щодо цього майна, не є учасником цивільно-правих відносин, а отже і особою, яка не визнає, порушує або оспорює право позивача на транспортний засіб.
Подібні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 21.01.2021 у справі № 161/19385/19 (провадження № 61-10739св20) та постанові Верховного Суду від 13.05.2019 у справі № 757/35505/17-ц (провадження № 61-32445св18).
Враховуючи вищевикладене, позов ОСОБА_1 до Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ заявлений до неналежного відповідача, який не оспорює право власності позивача на транспортний засіб, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог про визнання права власності.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача провести державну реєстрацію автомобіля, суд зазначає таке.
Згідно з частиною п`ятою статті 12 Цивільного процесуального кодексу України, яка також покладає і на суд певні обов`язки зі створення для сторін змагального процесу, суд керує ходом судового процесу, сприяє врегулюванню спору шляхом досягнення угоди між сторонами, роз`яснює у випадку необхідності учасникам судового процесу їхні процесуальні права та обов`язки, наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом, запобігає зловживанню учасниками судового процесу їхніми правами та вживає заходів для виконання ними їхніх обов`язків.
Верховний Суд неодноразово наголошував на необхідності застосування категорій стандартів доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зокрема, цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони.
Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний. Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 18 березня 2020 року у справі № 129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).
Так, у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду. У випадках, встановлених згаданими актами або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків може бути настання або не настання певної події.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина перша статті 15 Цивільного кодексу України, частина перша статті 16 Цивільного кодексу України).
Порушення права пов`язане з позбавленням його суб`єкта можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.
Вимогами статтей 13, 81 Цивільного процесуального кодексу України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом. При цьому, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Верховний Суд у постанові від 02 червня 2022 року у справі № 602/1455/20 вказав, що у цивільному судочинстві діє принцип диспозитивності, який покладає на суд обов`язок розглядати лише ті питання, про вирішення яких його просять сторони у справі, та позбавляє можливості ініціювати судове провадження. Формування змісту й обсягу позовних вимог є диспозитивним правом позивача. Отже, кожна сторона сама визначає стратегію свого захисту, зміст своїх вимог і заперечень, а також предмет та підстави позову, тягар доказування лежить на сторонах спору, а суд розглядає справу виключно в межах заявлених ними вимог і наданих доказів
Отже, за наслідками розгляду справи позивачем не доведено, а судом не встановлено порушення прав позивача з боку відповідача, та враховуючи те, що позовна вимога про зобов`язання відповідача провести перереєстрацію транспортного засобу є похідною вимог від визнання права власності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову і в частині зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
Частиною першою статті 141 Цивільного процесуального кодексу України визначено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача (пункт 2 частина перша статті 141 Цивільного процесуального кодексу України).
Керуючись, статтями 15, 16, 182, 316, 321, 328, 392 Цивільного кодексу України, статями 2, 5, 10, 11, 13, 76-81, 141, 263-265, 272 Цивільного процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову ОСОБА_1 ,, до Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ, про визнання права власності та зобов`язання вчинити певні дії, відмовити повністю.
Судові витрати залишити по фактично понесеним позивачем.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відомості проу часників справи:
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраціний номер облікової картки платника податків НОМЕР_8 , місце проживання: АДРЕСА_1 ;
Відповідач: Головний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ, код ЄДРПОУ 40109173; місцезнаходження: 04085, місто Київ, вулиця Лук`янівська, будинок № 62.
Повний текст рішення суду складено 30.05.2024 року.
Суддя Кіровського районного
суду міста Кіровограда Людмила КУЛІНКА
Суддя Кіровського Л. Д. Кулінка
районного суду
м.Кіровограда
Суд | Кіровський районний суд м.Кіровограда |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 31.05.2024 |
Номер документу | 119382796 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: визнання права власності |
Цивільне
Кіровський районний суд м.Кіровограда
Кулінка Л. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні