КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 травня 2024 року справа №640/2472/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Волиньвугілля" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Державне підприємство «Волиньвугілля» з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо відмови листом від 08.09.2021 №15745/01/07-2104 Державному підприємству "Волиньвугілля" в наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська" за наслідками розгляду заяви від 16.07.2021 №701/2.1.6/10-39;
- зобов`язати Державну службу геології та надр України надати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська" Державного підприємства «Волиньвугілля».
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.01.2022 (суддя Кузьменко А.І.) позовну заяву залишено без руху та встановлено десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.06.2022 (суддя Кузьменко А.І.) прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (у письмовому провадженні).
Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю відмови відповідача у наданні позивачу дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська".
Так, позивач зазначає, що в порядку, передбаченому законодавством, він звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля, натомість відповідачем листом від 08.09.2021 №/01/07-2104 необґрунтовано повернуто таку заяву позивача без розгляду.
Законом України від 13.12.2022 № 2825-IX "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
14.12.2022 вказаний Закон був опублікований в газеті "Голос України" №254 та набрав чинності 15.12.2022.
31.08.2023 на адресу Київського окружного адміністративного суду супровідним листом від 30.01.2023 №03-19/7029/23 "Про скерування за належністю справи" надійшли матеріали адміністративної справи №640/2472/22.
31.08.2023 відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Кушновій А.О.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 року адміністративну справу № 640/2472/22 прийнято до провадження, а її розгляд вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами зі стадії розгляду справи по суті.
Вказаною ухвалою суду від позивача витребувано: витяг із ЄДР на позивача, копію Статуту; належну копію виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами від 11.08.2003 №3107; копії всіх документів, на які позивач посилається у позові (окрім наданих); від відповідача: копії заяви позивача від 16.07.2021 №701/2.1.6/10-39 щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами зі всіма доданими до неї документами та наданої відповіді від 08.09.2021 №15745/01/07-2104; копії інших заяв з аналогічного питання зі всіма доданими до неї документами та докази надання відповідей на них; письмові пояснення про підстави відмови позивачу у видачі спеціального дозволу на користування надрами та докази, які були використані під час прийняття вказаного рішення; копії всіх матеріалів, створених або отриманих у зв`язку з розглядом заяв позивача щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська", в тому числі але не виключно, листування з іншими органами, протоколи засідання уповноважених органів з даного питання, внутрішні службові документи у зв`язку з розглядом таких заяв.
31.10.2023 позивачем надано до суду витребувані ухвалою суду від 11.09.2023 документи.
03.12.2023 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву разом із витребуваними ухвалою суду від 11.09.2023 документами.
Відзив обґрунтовано тим, що з огляду на надання зауважень Міндовкіллям, та встановлення останнім невідповідності документів, поданих позивачем, вимогам Порядку № 615, відповідач в порядку, передбаченому пунктом 8 Порядку №615, повернув документи заявнику.
На переконання відповідача, бездіяльність ним не допускалась, а прийняття рішення у формі наказу про надання спеціального дозволу є дискреційними повноваженнями Держгеонадра України, у зв`язку із чим позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
11.08.2003 Державне підприємство «Волиньвугілля» з метою геологічного видобування корисних копалин вугілля кам`яного отримало спеціальний дозвіл № 3107 терміном дії - 15 років до 11.08.2018 року.
З метою отримання продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами позивачем подано до Державної служби геології та надр України заяву від 08.02.2018 вих. №200/2.1.2/10-39.
Державна служба геології та надр України листом від 10.08.2018 № 15687/03/12-18 у задоволенні заяви відмовлено.
13.11.2018, 26.09.2018, 13.04.2021 та 10.06.2021 позивач звернувся до відповідача з заявою на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, за результатами яких Державна служба геології та надр України листами від 22.11.2018 року №23395/03/12-18, від 04.12.2018 року №24372/03/12-18. від 27.04.2021 року №6543/01/11-21, від 24.06.2021 року №10424/01-1/07-21 повернула заяви з доданими до них документами (оригінали відсутні) позивачу у зв`язку з наступними підставами: наявністю зауважень Мінприроди; у зв`язку зі зверненням позивача із заявою про повернення; у зв`язку з подачею заяви на внесення змін до дозволу замість заяви про надання дозволу; у зв`язку з поданням документів з порушенням вимог Порядку №615.
21.07.2021 Державне підприємство «Волиньвугілля» повторно зверталось до Державної служби геології та надр України з заявою від 16.07.2021 № 701/2.1.6/10-39 щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля поля шахти Бужанська (пласт n8), що знаходиться у Волинській області, відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.
23.07.2021 Державною службою геології та надр України листом за №12216/01/07-21 було направлено на адресу Міндовкілля, згідно з пунктом 24 Порядку, копію заяви позивача про отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля та доданих до неї документів для отримання пропозиції/зауваження.
Листом від 20.08.2021 року №25/2-22/18037-21 Міндовкілля надало зауваження щодо надання Дозволу.
08.09.2021 Державною службою геології та надр України, листом за № 15745/01/07-21 заяву Державного підприємства «Волиньвугілля» та додані до неї документи було повернуто.
Не погодившись із такими діями Державної служби геології та надр України, та вважаючи, що відповідач безпідставно повернув заяву про надання спеціального дозволу на користування надрами від 21.07.2021, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з статтею 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.
В силу пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (далі - Положення № 1174), центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується на реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр є Держгеонадра України, який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 4 Положення № 1174 встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу, внесення змін до нього врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок №615, в редакції від 13.07.2021 року).
Так, відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку №615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
Відповідно до підпункту 12 пункту 8 Порядку № 615 для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі (далі - заява). В електронній формі заява та документи подаються через електронний кабінет надрокористувача. Порядок функціонування електронного кабінету надрокористувача затверджується Міндовкіллям.
Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.
Відповідно до пункту 2 додатку 1 до Порядку № 615 до заяви про надання дозволу додається:
копія паспорта та реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця (фізичні особи, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті, замість зазначеного реєстраційного номера подають копію паспорта із серією, номером та відміткою);
пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства;
результати хімічного та бактеріологічного аналізу води строком давності не більш як шість місяців (для родовищ підземних вод);
копії протоколів, завірені заявником, Державної комісії України по запасах корисних копалин комісії по запасах (Української територіальної комісії по запасах корисних копалин, центральної комісії по запасах корисних копалин, науково-технічних/технічних рад) про затвердження (апробацію) запасів;
каталог географічних координат кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі, а для видобування підземних вод - каталог географічних координат водозабірних споруд;
оглядова карта (масштаб не менш як 1:200000);
ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок (похибка - менш як 1 секунда) у масштабі, який дає змогу перевірити правильність визначення координат, а для підземних вод - ситуаційний план з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами;
план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів, межами земельного та гірничого відводів (за наявності), контуром ліцензійної площі з географічними координатами кутових точок ділянки надр, а для підземних вод - з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами (похибка - менш як 1 секунда), а також з лініями геологічних розрізів;
гідрогеологічна карта (для родовищ підземних вод);
структурна карта (для родовищ нафти і газу);
характерні геологічні розрізи з межами категорій запасів та умовними позначками
До зазначених документів додаються:
завірена заявником копія висновку з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»
для підприємств, які розпочинають розробку родовища, - програма робіт із введення родовища в експлуатацію із зазначенням окремих етапів та строку їх проведення, джерел фінансування до досягнення підприємством проектної потужності
у разі продовження строку дії дозволу - завірена заявником копія висновку з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Відповідно до підпункту 12 пункту 8 Порядку № 615 документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Міндовкілля, передбачених пунктом 24 цього Порядку. Зазначене рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.
Надання дозволу без проведення аукціону здійснюється протягом 20 робочих днів після сплати у повному обсязі збору за надання спеціального дозволу.
За змістом пункту 12 Порядку № 615 надання спеціальних дозволів на користування надрами дозвіл надається надрокористувачеві, а робочий примірник дозволу разом з відповідними документами зберігається в органі з питань надання дозволу.
У дозволі зазначаються, зокрема: відомості про ділянку надр, що надається у користування, із зазначенням її назви, місцезнаходження, географічних координат, площі та у разі потреби обмежень щодо глибини використання.
Підстави для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу визначені у пункті 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, а саме:
- подання заявником документів не в повному обсязі;
- виявлення у поданих документах недостовірних даних;
- невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;
- наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;
- відмова органів, зазначених в абзацах другому та третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;
- наявність зауважень Міндовкілля щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 24 цього Порядку.
Отже, аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що Порядком №615 передбачено чіткий алгоритм дій Державної служби геології та надр України при прийнятті рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами. Зокрема, за результатами розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами Держгеонадра, за наявності передбачених підстав, зобов`язана прийняти рішення про відмову у наданні спеціального дозволу, а за відсутності таких підстав - рішення про надання дозволу. При цьому, рішення приймається у формі наказу, у якому зазначаються підстави для його прийняття.
Як встановлено під час розгляду справи, позивачем 21.07.2021 подано до відповідача заяву щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля поля шахти Бужанська (пласт n8), що знаходиться у Волинській області, відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку.
Держгеонадра, на виконання вимог Порядку №615, звернулася до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) про надання пропозиції щодо надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованій ділянці надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження у визначений Порядком строк.
Міндовкілля відповідно до пункту 24 Порядку №615 щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля поля шахти Бужанська (пласт n8), що знаходиться у Волинській області внесено наступне зауваження: виявленням інформації, що не узгоджується між собою.
У висновку з оцінки впливу на довкілля від 23.09.2019, що додається де заяви підприємства від 16.07.2021 № 701/2.1.6710-39, та звіті з оцінки впливу на довкілля, внесеному до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, відсутні координати місця провадження планованої діяльності, що не дає можливості ідентифікувати його із даними, наведеними у заяві підприємства від 16.07.2021 (лист від 20.08.2021 №23/2-22/18037-1).
На підставі даного листа Держгеонадра листом від 08 вересня 2021 повернуто заяву Державного підприємства «Волиньвугілля» та додані до неї документи.
З огляду на викладене та враховуючи, що Держгеонадра розпочато проведення процедури з погодження надання у користування площі ділянки надр, суд зазначає, що зауваження Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України могло бути підставою для відмови у наданні дозволу, а не для повернення заяви.
З урахуванням наведених норм права та з огляду на встановлені в ході розгляду справи обставини, суд приходить до висновку про недотримання відповідачем Порядку №615 при розгляді заяви позивача.
Зазначена позиція суду ґрунтується на висновках Верховного Суду, викладених у постанові від 12 грудня 2019 року у справі №826/16535/17.
Стосовно зауваження Міндовкілля щодо того, що відсутні координати місця провадження планованої діяльності, що не дає можливості ідентифікувати його із даними, наведеними у заяві підприємства від 16.07.2021, суд зазначає таке.
Пункт 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами вимагає зазначати у заяві про отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, окрім інших відомостей, географічні координати ділянки надр, що було виконано Підприємством при поданні ним заяви від 16.07.2021.
Суд відзначає, що за таких обставин вищевказана заява формально відповідала вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, оскільки містила усі передбачені законом реквізити та відомості.
При цьому Держгеонадра є органом, уповноваженим здійснювати перевірку та оцінку поданих зацікавленою особою заяви та документів з метою отримання відповідного дозволу, та у спірних відносинах була обізнана із координатами ділянки надр, геологічне вивчення якої здійснювалось Державним підприємством «Волиньвугілля» на підставі раніше виданого відповідачем дозволу від 11.08.2003 № 3107 на такий вид надрокористування, мала у розпорядженні протокол ДКЗ про затвердження запасів цієї ж ділянки з вказаними у ньому географічними координатами, інші документи, які надавались заявником разом із заявою від 16.07.2021 щодо отримання дозволу, й давали змогу визначити, щодо якої саме ділянки надр виявлено бажання отримати такий документ дозвільного характеру.
До того ж варто зауважити, що ці координати остаточно визначаються саме Держгеонадра та вказуються у дозволі й угоді про умови користування надрами (пункти 3, 12 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами), яка відповідно до пункту 10 цього ж Порядку, є невід`ємною частиною дозволу.
Важливо вказати й на те, що відповідач під час розгляду цієї справи, не навів мотивів стосовно того, у чому саме полягала невідповідність наведених у заяві Державного підприємства «Волиньвугілля» координат місця провадження його планованої діяльності.
За вказаних обставин, суд зазначає, що такі мотиви не зумовлювали наявності передбачених законом підстав для відмови у видачі товариству спеціального дозволу на користування надрами.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладений у постанові Верховного Суду від 21.12.2023 у справі №120/10896/22.
Суд також зазначає, що Верховний Суд у постанові від 09.11.2023 у справі №640/8100/20 виклав висновки щодо застосування норм підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у тій редакції, у якій його було застосовано й у правовідносинах, у яких виник спір у справі, що розглядається.
У вищезгаданій постанові Верховного Суду зазначено, що підпунктом 1 пункту 8 Порядку № 615 встановлено єдину підставу для отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону, а саме, зацікавлений суб`єкт господарювання повинен був виконати дві вимоги:
а) на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснити геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку;
б) подати документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладений у постановах Верховного Суду від 16.11.2021 у справі №640/5893/20, від 18.05.2022 у справі №200/3570/20-а та від 01.12.2022 у справі №640/7578/20.
Матеріалами справи встановлено, що позивачем при поданні відповідної заяви вказані вимоги було повністю виконано, що підтверджується переліком документів, що були додані до заяви від 16.07.2021 року.
Частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, суд приходить до переконання, що відповідач, повертаючи (відмовляючи) листом від 08.09.2021 №15745/01/07-2104 Державному підприємству "Волиньвугілля" в наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська" за наслідками розгляду заяви від 16.07.2021 №701/2.1.6/10-39 діяв не у відповідності до ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому вимога про визнання протиправними дій Державної служби геології та надр України щодо відмови листом від 08.09.2021 №15745/01/07-2104 Державному підприємству "Волиньвугілля" в наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська" за наслідками розгляду заяви від 16.07.2021 №701/2.1.6/10-39, підлягає задоволенню.
Щодо вимоги про зобов`язання Державної служби геології та надр України надати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська" Державного підприємства «Волиньвугілля», суд виходить з наступного.
Згідно з вимогами підпункту 4 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Стаття 13 Європейської конвенції гарантує, що колений, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
У справі «Галфорд проти Сполученого Королівства» від 25 червня 1997 року Європейський Суд з прав людини зазначив «словосполучення «згідно із законом» не лише вимагає дотримання національного закону, а й стосується якості такого закону (рішення у справі)». «Суд нагадує, що національне законодавство має з достатньою чіткістю визначати межі та спосіб здійснення відповідного дискреційного права, наданого органам влади, щоб забезпечувати громадянам той мінімальний рівень захисту, на який вони мають право згідно з принципом верховенства права в демократичному суспільстві» (рішення у справі «Доменічіні проти Італії від 15 листопада 1996 року).
Як визначено в Рекомендаціях №R(80)2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11 березня 1980 року (надалі також «Рекомендація R(80)2») під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Отже дискреційні повноваження є сукупністю прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом.
Суд не може зобов`язати суб`єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.
Натомість, у даному випадку, відповідач був зобов`язаний розглянути заяву позивача у встановленому законом порядку, а за умови відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам законодавства - прийняти рішення про задоволення заяви, що не відбулось у межах спірних правовідносин.
За конкретних фактичних обставин відповідач не наділений повноваженнями діяти на власний розсуд у кожному конкретному випадку звернення особи із заявою, з урахуванням фактичних обставин, згідно із законом існує лише один правомірний варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 02 жовтня 2019 року у справі №826/1236/17 та від 25 травня 2018 року у справі №826/6102/16.
Враховуючи вище зазначене, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання Державної служби геології та надр України надати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська" Державного підприємства «Волиньвугілля».
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем.
У той же час, належних і достатніх доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач не надав.
Таким чином, оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 2481,00 грн., що підтверджується квитанціями від 29.12.2021 року № 2055 та від 17.02.2022 року № 2341.
Сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню йому у повному обсязі за рахунок суб`єкта владних повноважень відповідача у справі.
Докази понесення позивачем інших витрат, пов`язаних із розглядом справи, у матеріалах справи відсутні.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1.Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо відмови листом від 08.09.2021 №15745/01/07-2104 Державному підприємству "Волиньвугілля" в наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська" за наслідками розгляду заяви Державного підприємства "Волиньвугілля" від 16.07.2021 №701/2.1.6/10-39.
3. Зобов`язати Державну службу геології та надр України надати Державному підприємству «Волиньвугілля» (код ЄДРПОУ 32365965, місцезнаходження: 45400, Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 1) спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля по полю шахти "Бужанська".
4. Стягнути на користь Державного підприємства «Волиньвугілля» (код ЄДРПОУ 32365965, місцезнаходження: 45400, Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 1) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України і (код ЄДРПОУ 37536031, місцезнаходження: 03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) судовий збір у розмірі 2481,00 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119400205 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні