Рішення
від 30.05.2024 по справі 240/35833/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2024 року м. Житомир справа № 240/35833/23

категорія 111030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" (далі - позивач, Товариство, ТОВ "Либідь Плюс") звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України, у якому просить:

- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Житомирській області №9687749/25307194 від 10.10.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 31.07.2023 та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 31.07.2023 на загальну суму 56432,00 грн (сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 9405,33 грн) ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 25307194);

- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Житомирській області №9709509/25307194 від 12.10.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 09.08.2023 та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 09.08.2023 на загальну суму 70540,00 грн (сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 11756,67 грн) ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС».

В обґрунтування позову вказує, що із 2016 року Товариство спеціалізується на виконанні послуг у сфері технічних випробувань та досліджень. На балансі товариства є 3 лабораторії: екологічна, калібрувальна та електровимірювальна, які надають послуги згідно їхньої компетенції. Ці лабораторії мають дозвільні документи на виконання робіт, а саме: сертифікат підтвердження компетентності вимірювальної лабораторії екологічного центру від 29.07.2022 №022/2022; свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 від 24.05.2021 № 0027; дозвіл № 359.18.30 від 09.11.2018 на виконання робіт підвищеної небезпеки. Всі працівники мають фахову освіту та періодично проходять навчання. Лабораторії здійснюють свою діяльність та надають послуги за ДКПП 71.20 Технічні випробування та дослідження. Вказує, що 07.03.2023 ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС» укладено договір № І6-ел/2023 з ТОВ «ЛІТОН ОІЛ» на виконання робіт по розробці обґрунтовуючи матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел по 41 (сорок одній) АЗС. Перелік АЗС було зазначено в листі ТОВ «ЛІТОН ОІЛ» від 07.03.2023р. №25/03. Вартість робіт визначена кошторисом №1 на проектні роботи, який є невід`ємною частиною договору, та складає 289214,00 грн Враховуючи велику кількість АЗС, роботи по розробці обґрунтовуючи матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел було розділено на 4 етапи: 13 (тринадцять) АЗС (податкова накладна від 31.07.2023 № 9), 8 (вісім) АЗС (податкова накладна від 31.07.2023 № 13), 10 (десять) АЗС (податкова накладна від 09.08.2023 № 2), 10 (десять) АЗС (податкова накладна від 29.09.2023 № 5), що разом становить 41 АЗС. Враховуючи, що роботи були поділені на 4 етапи, Акти здавання-приймання виконаних робіт (далі по тексту - Акт, Акти) підписувалися окремо по факту виконання, а відповідно і податкові накладні реєструвалися окремо, після підписання Актів. Так, по результатам роботи були підписані наступні Акти та сформовані податкові накладні: - 31 липня 2023 року Акт № 0000060 на суму 91 702 грн 00 коп., податкова накладна № 9 від 31.07.2023 (по 13 АЗС); 31 липня 2023 року Акт №0000062 на суму 56432 грн 00 коп, податкова накладна № 13 від 31.07.2023 (по 8 АЗС); - 09 серпня 2023 року Акт № 0000063 на суму 70 540 грн 00 коп., податкова накладна № 2 від 09.08.2023 (по 10 АЗС); - 29 вересня 2023 року Акт № 0000070 на суму 70 540 грн 00 коп., податкова накладна № 5 від 29.09.2023 (по 10 АЗС). По результатам розгляду поданих на реєстрацію податкових накладних в електронний кабінет платника податків по двом податковим накладним: № 9 від 31.07.2023 на суму 91 702 грн 00 коп. та № 5 від 29.09.2023 на суму 70 540 грн 00 коп надійшли квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (Далі - ЄРПН), в яких було зазначено: «Документ прийнято». Натомість по двом іншим надійшло повідомлення про зупинення реєстрації. Підстава зупинення - обсяг постачання товару/послуги 71.20.19-99.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Товариством через електронний кабінет платника податків було направлено Повідомлення про надання пояснень та повідомлення про надання додаткових пояснень, до яких додано документи, які, на переконання позивача, відображають інформацію, вказану у ПН. Однак, Комісією регіонального рівня прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.07.2023 № 13 та ПН №2 від 09.08.2023 в Єдиному реєстру податкових накладних». Звертаючись до суду з позовом, позивач вважає оскаржувані рішення протиправними та такими, що порушують права та законні інтереси позивача. Просить позов задовольнити.

Суддя своєю ухвалою від 01.01.2024 прийняла позовну заяву до розгляду та відкрила спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

Відзив Головного управління ДПС у Житомирській області надійшов до суду 23.01.2024. Заперечуючи позовні вимоги відповідач вказує, що Проаналізувавши поданні на розгляд Комісії пояснення, контролюючим органом встановлено, що між ТОВ «Либідь Плюс» (Підрядник) та ТОВ «ЛІТОН ОІЛ» (Замовник) було укладено договір № 16-ел/2023 на виконання робіт по розробці обґрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел від 07.03.2023 (далі Договір), за умовами якого Підрядник бере на себе зобов`язання з виконання робіт по розробці обґрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел по таких об`єктах Замовника: 41 АЗС ТОВ «ЛІТОН ОІЛ». На виконання зобов`язань за вищевказаним Договором були складені податкові накладні №13 від 31.07.2023 та №2 від 09.08.2023. Відповідно до пункту 4.5 даного Договору виконані роботи приймаються шляхом підписання Сторонами Акту приймання-передачі виконаних робіт. Разом з Актом виконаних робіт Підрядник передає Замовнику проектну документацію в двох примірниках. В ході дослідження наданих на розгляд Комісії первинних документів контролюючим органом встановлено, що товариством подано не повний пакет документів, зокрема не на надано: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції, наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Крім того, відсутня проектна документація. У зв`язку з необхідністю отримання від Позивача додаткових пояснень та/ або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючим органом направлено Повідомлення №9615967/25307194 від 28.09.2023, №9643492/25307194 від 03.10.2023. Звертає увагу суду, що подаючи додаткові пояснення Позивачем надано не в повному обсязі додаткові документи та пояснень на пропозицію контролюючого органу оформлену в Повідомленнях від 28.09.2023 та від 03.10.2023. Крім того, згідно інформації, яка перебуває у розпорядженні ДПС України, встановлено операції з реалізації товарів (послуг) платнику податку з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «ЛІТОН ОІЛ». Комісія ГУ ДПС Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши подані пояснення та копії документів, прийняла рішення:- від 10.10.2023 №9687749/25307194 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 31.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; - від 12.10.2023 №9709509/25307194 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 09.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. За встановлених обставин контролюючий орган не міг прийняти іншого рішення, ніж відмовити в реєстрації податкових накладних. Просить відмовити у задоволенні позову.

Відзив Державної податкової служби України надійшов до суду 24.01.2024.

До суду 24.01.2024 надійшло клопотання представника відповідача про розгляд справи у порядку загального позовного провадження.

Відповідь на відзив надійшла до суду 29.01.2024. Заперечуючи викладені у відзивах відповідачів аргументи, представник позивача зазначив, що у Протоколах та Рішеннях контролюючого органу відсутні будь-які посилання на дослідження обставин справи та доказів, зібраних саме органом ДПС, які б підтвердили необхідність у відмові в реєстрації податкових накладних № 13 від 31.07.2023 року на загальну суму 56432,00 грн (сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 9405,33 грн) та № 2 від 09.08.2023 року на загальну суму 70540,00 грн (сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 11756,67 грн). Зазначене свідчить про відсутність обґрунтованих підстав при відмові у реєстрації даних податкових накладних та фактично «ручне» керування питаннями. Звертає увагу суду, що відповідачі ніяк не прокоментували ту обставину, що з чотирьох актів здавання-приймання виконаних робіт по договору № 16-ел/2023 з ТОВ «ЛІТОН ОІЛ» на виконання робіт по розробці обґрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел по 41 (сорок одній) АЗС тільки дві податкові накладні зупинені. Представник позивача зауважує, що відповідачі у відзивах вказують, що Позивачем «надано не в повному обсязі додаткові документи та пояснення на пропозицію контролюючого органу оформлену в Повідомленнях від 28.09.2023 та 03.10.2023». При цьому, навіть у Відзивах не визначено чітко яких саме документів Позивачем не було надано на вимогу Контролюючого органу. Єдиний документ, який не надав Позивач проектна документація. В той же час і у поясненнях на ім`я ГУ ДПС у Житомирській області, і в Позові, ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС» чітко пояснювало, що надати таку документацію не має можливості, так як Товариство не залишає собі примірників, а замовник віддає примірники державним органам для отримання дозволу на викиди. Контролюючий орган не взяв до уваги зазначену інформацію, та виніс «загальне» рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з: «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних…». Вважає позовну вимоги обґрунтованими. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 30 січня 2024 року постановлено залишити без задоволення клопотання представника Головного управління ДПС у Житомирській області про розгляд адміністративної справи у порядку загального позовного провадження.

Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" зареєстроване як юридична особа 01.04.1998. Видами діяльності Товариства за КВЕД є:

68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний);

43.21 Електромонтажні роботи;

77.33 Надання в оренду офісних машин і устатковання, у тому числі комп`ютерів;

77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.;

46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами;

47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

47.30 Роздрібна торгівля пальним;

68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна;

71.20 Технічні випробування та дослідження.

До позову додано копію Сертифікату підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022, ( чинний до 28.07.2025), виданий ТОВ "Либіль Плюс", з додатком, та яким підтверджено компетентність вимірювальної лабораторії екологічного центру ТОВ "Либіль Плюс" на проведення вимірювань (а.с.11, 12-13).

З матеріалів справи вбачається, що 07 березня 2023 року між ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС» (підрядник) та ТОВ «ЛІТОН ОІЛ» (замовник) укладено договір № 16-ел/2023 на виконання робіт по розробці обґрунтовуючи матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел (а.с. 8-9).

Предметом договору є: п. 1.1 Договору: підрядник бере на себе зобов`язання з виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел по таких об`єктах замовника: 41 АЗС ТОВ "Літон Оіл".

Виконані роботи приймаються шляхом підписання сторонами Акту приймання - передачі виконаних робіт. Разом з актом виконаних робіт підрядник передає замовнику проектну документацію в двох примірниках (п. 4.5 Договору).

Вартість робіт визначається кошторисом, який додається до даного договору і є його невід`ємною частиною (п. 2.1 Договору).

У кошторисі №1 на проектні роботи до договору № 16-ел/2023 вказано:

- найменування робіт: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел;

- кількість людиногодин: 451;

- середня заробітна плата 1 спеціаліста в день: 320,00 грн;

- заробітна плата всього: 144318,36 грн;

- всього по кошторису: 289214,00 грн.

До позову додано лист ТОВ "Літон Оіл" за вих. №25/3 від 07.03.2023, адресованого позивачу, у якому вказано про потребу розробки документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел для 41 АЗС на території Сумської області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що роботи по розробці обґрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел було розділено на 4 етапи, а тому Акти здавання-приймання виконаних робіт підписувалися окремо по факту виконання, а відповідно і податкові накладні реєструвалися окремо, після підписання Актів. Так, по результатам роботи були підписані наступні Акти та сформовані податкові накладні:

- 31 липня 2023 року Акт № 0000060 на суму 91 702 грн 00 коп., податкова накладна № 9 від 31.07.2023 (по 13 АЗС);

- 31 липня 2023 року Акт № 0000062 на суму 56 432 грн 00 коп., податкова накладна № 13 від 31.07.2023 (по 8 АЗС);

- 09 серпня 2023 року Акт № 0000063 на суму 70 540 грн 00 коп., податкова накладна № 2 від 09.08.2023 (по 10 АЗС);

- 29 вересня 2023 року Акт № 0000070 на суму 70 540 грн 00 коп., податкова накладна № 5 від 29.09.2023 (по 10 АЗС).

Позивач вказує, що ПН №9 від 31.07.2023 та ПН № 5 від 29.09.2023 зареєстровану в ЄРПН.

Разом з тим, як вказує у позові позивач, 31 липня 2023 року було підписано акт № 0000062 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року на суму 56432 грн 00 коп за розробку 8 Документацій (тобто по 8 АЗС замовника).

За фактом першої події була сформована та подана на реєстрацію податкова накладна №13 на загальну суму 56432,00 грн, в т.ч. ПДВ 9405,33 грн. Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел; кількість - 8 (а.с. 19).

В електронний кабінет платника податків з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України 09.08.2023 надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якій вказано:

Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрація податкової накладної від 31.07.2023 № 13 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.20.19-99.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

З матеріалів справи вбачається та відповідачами визнається, що 21 вересня 2023 року, для розблокування податкової накладної №13 від 31.07.2023, Товариство через електронний кабінет подало Повідомлення про надання пояснень №1 у рядку "пояснення" якого, вказано: екологічна лабораторія ТОВ Либідь Плюс працює з 2016 року, має дозвільні документи державних установ, працівники лабораторії мають фахову освіту. Лабораторія надає послуги за ДКПП-71.20.19-99.00 один з яких: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел. Відповідно по даному ДКПП неможливе перевищення вхідного залишку. До повідомлення додано: Договір №16-ел/2023, лист вих. №25/03 від 07.03.2023, Акт № 0000062 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року; сертифікат підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022, кошторис (а.с. 22).

З матеріалів справи вбачається, що у зв`язку з необхідністю отримання від позивача додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючим органом 28.09.2023 направлено платнику податків Повідомлення № 9615967/25307194. У повідомленні вказано про необхідність надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У рядку "додаткова інформація" вказано: відсутня проектна документація (а.с. 23-24).

З матеріалів справи вбачається, що позивач направив повідомлення №1 про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН щодо ПН №13 від 31.07.2023. У поясненнях Товариство, зокрема, вказало, що Документ, який розробляється має назву «Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для АЗС.,.». В зазначених документах обробляються відомості щодо сировини, хімікатів, паливно - мастильних матеріалів та інших матеріалів, що використовуються на підприємстві, їх зберігання та споживання. По результатам опрацювання робиться оцінка впливу викидів забруднюючих речовин на стан забруднення атмосферного повітря, аналіз відповідності фактичних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами до встановлених нормативів на викиди, в тому числі технологічних нормативів, відповідно до законодавства України. Також надаються пропозиції щодо дозволених викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та пропозиції на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Надається інформація про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості. Друга частина документації: «Звіт по Інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря по АЗС...». В даному звіті опрацьовується об`ємно - планувальне рішення промплощадки, характеристика джерел утворення забруднюючих речовин, джерел викидів забруднюючих речовин, газоочисних установок, викидів забруднюючих речовин від основного виробництва та надаються висновки та рекомендовані заходи.. Ддокументація виготовляється на замовлення суб`єкта господарювання в двох оригінальних примірниках, які надаються замовнику, а в подальшому передаються до дозвільних організацій за місцем розташування об`єкта - управління екології та природних ресурсів відповідної обласної державної адміністрації та головне управління Держпродспоживслужби в області. ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС», як розробник не залишає собі примірників даної документації. Результатом такої документації є отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Рішенням №9687749/25307194 від 10.10.2023 відмовлено у реєстрації ПН №13 від 31.07.2023. Підстава: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку (а.с. 28).

З матеріалів справи вбачається, що позивач подав скаргу на рішення №9687749/25307194 від 10.10.2023, однак отримав повідомлення, що скаргу подано з порушенням строків подання, визначених у п. 3 Порядку №1165.

Окрім того, 098 серпня 2023 року було підписано акт № 0000063 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року на суму 70540,00 грн за розробку 10 Документацій (тобто по 10 АЗС замовника) (а.с. 30).

За фактом першої події була сформована та подана на реєстрацію податкова накладна №2 від 09.08.2023 на загальну суму 70540,00 грн, в т.ч. ПДВ 11756,67 грн. Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел; кількість - 10 (а.с. 31).

В електронний кабінет платника податків з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України 29.08.2023 надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якій вказано: Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрація податкової накладної від 31.07.2023 № 13 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.20.19-99.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. (а.с. 33)

З матеріалів справи вбачається та відповідачами не заперечується, що 27 вересня 2023 року, для розблокування податкової накладної №2 від 09.08.2023, Товариство через електронний кабінет подало Повідомлення про надання пояснень №3 у рядку "пояснення" якого, вказано: екологічна лабораторія ТОВ "Либідь Плюс" працює з 2016 року, має дозвільні документи державних установ, працівники лабораторії мають фахову освіту. Лабораторія надає послуги за ДКПП-71.20.19-99.00 один з яких: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел. Відповідно по даному ДКПП неможливе перевищення вхідного залишку. До повідомлення додано: Договір №16-ел/2023, лист вих. №25/03 від 07.03.2023, Акт № 0000063 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року; сертифікат підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022, кошторис (а.с. 35).

З матеріалів справи вбачається, що у зв`язку з необхідністю отримання від позивача додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючим органом 03.10.2023 направлено платнику податків Повідомлення № 9643492/25307194. У повідомленні вказано про необхідність надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. У рядку "додаткова інформація" вказано: Відсутня проектна документація (а.с. 36-37).

З матеріалів справи вбачається, що позивач направив повідомлення №2 про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН щодо ПН №2 від 09.08.2023. У поясненнях Товариство, зокрема, вказало, що Документ, який розробляється має назву «Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для АЗС.,.». В зазначених документах обробляються відомості щодо сировини, хімікатів, паливно - мастильних матеріалів та інших матеріалів, що використовуються на підприємстві, їх зберігання та споживання. По результатам опрацювання робиться оцінка впливу викидів забруднюючих речовин на стан забруднення атмосферного повітря, аналіз відповідності фактичних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами до встановлених нормативів на викиди, в тому числі технологічних нормативів, відповідно до законодавства України. Також надаються пропозиції щодо дозволених викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та пропозиції на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Надається інформація про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості. Друга частина документації: «Звіт по Інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря по АЗС...». В даному звіті опрацьовується об`ємно- планувальне рішення промплощадки, характеристика джерел утворення забруднюючих речовин, джерел викидів забруднюючих речовин, газоочисних установок, викидів забруднюючих речовин від основного виробництва та надаються висновки та рекомендовані заходи.. Ддокументація виготовляється на замовлення суб`єкта господарювання в двох оригінальних примірниках, які надаються замовнику, а в подальшому передаються до дозвільних організацій за місцем розташування об`єкта - управління екології та природних ресурсів відповідної обласної державної адміністрації та головне управління Держпродспоживслужби в області. ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС», як розробник не залишає собі примірників даної документації. Результатом такої документації є отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Рішенням №9709509/25307194 від 12.10.2023 відмовлено у реєстрації ПН №2 від 09.08.2023. Підстава: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку (а.с. 42-43).

З матеріалів справи вбачається, що позивач подав скаргу на рішення №9709509/25307194 від 12.10.2023, однак отримав повідомлення, що скаргу подано з порушенням строків подання, визначених у п. 3 Порядку №1165.

Звертаючись до суду з позовом, позивач вважає оскаржувані рішення протиправними, тому просить їх скасувати.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - ПК України).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

В силу вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

За змістом пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У відповідності до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Згідно пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

З матеріалів справи встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної ПН №13 від 31.07.2023 та ПН №2 від 09.08.2023 слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з тим, на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Отже, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Також, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).

Згідно з вимогами пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Під час розгляду справи представником відповідача не заперечувалось, що додані до позову документи надавались Товариством разом з поясненнями на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації ПН №13 від 31.07.2023 та ПН №2 від 09.08.2023.

У наданих документах відображено вид, обсяг та зміст господарської операції, інформація про яку вказана в ПН №13 від 31.07.2023 та ПН №2 від 09.08.2023.

Надані позивачем первинні документи відповідають вимогам ст.ст.187, 198, 201 ПК України, ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» та мають відповідну юридичну силу.

Суд наголошує, що ПН №13 від 31.07.2023 та ПН №2 від 09.08.2023 були складені по першій події - надання послуг, а тому є безпідставною вимога податкового органу, що міститься в повідомленнях про надання додаткових поясненнях, надати розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.

Зі змісту прийнятого комісією оскаржуваного рішення вбачається, що підставою для їх прийняття слугувало «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку». Однак, які саме документи не надано позивачем у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не зазначено.

Суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Відповідно до викладених юридичних підходів в оцінці доказів і підстав для реєстрації податкової накладеної, продемонстрованих Верховним Судом у подібних правовідносинах, платник має подати задля забезпечення реєстрації податкової накладної документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції (а не усі згідно з переліком у пункті 5 Порядку №520) й саме за результатами детального дослідження змісту цих документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

В цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення позивачем господарської діяльності та операцій між позивачем та контрагентами, та, враховуючи, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Як підтверджено доказами в матеріалах справи, на виконання вимоги податкового органу у цій справі позивачем було надано відповідні пояснення, до яких додано ті первинні документи, які на його переконання є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарської операції. Обов`язок податкового органу для цілей визначення наявності підстав для реєстрації податкової накладеної зводиться до встановлення належного та достатнього підтвердження поданими документами даних податкової накладної. При цьому за відсутності чіткого переліку документів, достатніх у розумінні контролюючого органу для реєстрації податкової накладної, стверджувати щодо неналежного обсягу поданих платником податків документів для реєстрації податкової накладної, недостатньо.

Подібна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду 29 червня 2023 року у справі № 500/2655/22.

Витребовування в межах господарської операції, відображеної у ПН №13 від 31.07.2023 та у ПН №2 від 09.08.2023, у ТОВ "Либідь Плюс" "документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством" є таким, що не стосується господарської операції позивача, яка відображена у таких накладних. Окрім того, як підтверджується належними доказами, Товариством було надано на розгляд Комісії Сертифікат підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022 з додатком.

Щодо ненадання проектної документації, суд зауважує, що надання такого виду документу не передбачено пунктом 5 Порядку № 520.

Суд також враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Також цьому контексті слід зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна.

Разом з тим, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної з урахуванням інформації, що міститься у наданих до суду та на розгляд Комісії документах.

Відтак, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

В цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд наголошує, що поширення на операції позивача критерію "ризиковість" через стосунки з іншими "ризиковими" платниками податків, суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.

Варто також зазначити, що поняття «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентами податкових зобов`язань. А відтак платник не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.

Аналіз поданих документів вказує на те, що надіслані позивачем пояснення з копіями первинних та інших документів містять інформацію, що відображає зміст господарської операції та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, а тому оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, слід зазначити наступне.

В силу пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

При цьому, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, реєстрація в ЄРПН податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

За змістом частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відтак, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України вчинити необхідні дії шляхом реєстрації податкової накладної №115 від 24.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 5368 грн.

У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у повному розмірі.

Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Задовольнити позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" (с. Станишівка, Житомирський район, Житомирська область, 12430, ЄДРПОУ: 25307194) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,м. Житомир, 10003, ЄДРПОУ: 44096781), Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053, ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області у Житомирській області №9687749/25307194 від 10.10.2023.

Зобов`язати Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 31.07.2023, датою її фактичного подання.

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області у Житомирській області №9709509/25307194 від 12.10.2023.

Зобов`язати Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 09.08.2023, датою її фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" документально підтверджені судові витрати у сумі 2684 ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири ) гривні 00 копійок.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" документально підтверджені судові витрати у сумі 2684 ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири ) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Лавренчук

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2024
Оприлюднено03.06.2024
Номер документу119425315
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —240/35833/23

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 19.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Рішення від 30.05.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні