П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/35833/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Лавренчук Ольга Володимирівна
Суддя-доповідач - Мацький Є.М.
19 серпня 2024 року м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мацького Є.М.
суддів: Залімського І. Г. Сушка О.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛИБІДЬ ПЛЮС» до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛИБІДЬ ПЛЮС» звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки позивачем надано до контролюючого органу всі необхідні документи, які, відображають інформацію, вказану у податковій накладні.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
3. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року адміністративний позов задоволено.
3.1. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області у Житомирській області №9687749/25307194 від 10.10.2023.
3.2. Зобов`язано Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 31.07.2023, датою її фактичного подання.
3.3. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області у Житомирській області №9709509/25307194 від 12.10.2023.
3.4. Зобов`язано Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 09.08.2023, датою її фактичного подання.
3.5. Стягнуто на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" документально підтверджені судові витрати у сумі 2684 ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири ) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області.
3.6. Стягнуто на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" документально підтверджені судові витрати у сумі 2684 ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири ) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
1. Апелянт Головне управління ДПС у Житомирській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
2. В обґрунтування апеляційної скарги вказує про перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520). Крім того, чинним законодавством встановлено обов`язок контролюючого органу зазначати в квитанції лише пропозицію щодо надання пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Проте позивач не надав достатніх документів для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 13 від 31.07.2023 та № 2 від 09.08.2023.
ІІ. ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
3. Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Либідь Плюс" зареєстроване як юридична особа 01.04.1998. Видами діяльності Товариства за КВЕД є:
68.20. Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний);
43.21 Електромонтажні роботи;
77.33 Надання в оренду офісних машин і устатковання, у тому числі комп`ютерів;
77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.;
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами;
47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;
47.30 Роздрібна торгівля пальним;
68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна;
71.20 Технічні випробування та дослідження.
4. До позову додано копію Сертифікату підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022, ( чинний до 28.07.2025), виданий ТОВ "Либіль Плюс", з додатком, та яким підтверджено компетентність вимірювальної лабораторії екологічного центру ТОВ "Либіль Плюс" на проведення вимірювань (а.с.11, 12-13).
5. 07 березня 2023 року між ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС» (підрядник) та ТОВ «ЛІТОН ОІЛ» (замовник) укладено договір № 16-ел/2023 на виконання робіт по розробці обґрунтовуючи матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел (а.с. 8-9).
6. Предметом договору є: п. 1.1 Договору: підрядник бере на себе зобов`язання з виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел по таких об`єктах замовника: 41 АЗС ТОВ "Літон Оіл".
7. Виконані роботи приймаються шляхом підписання сторонами Акту приймання - передачі виконаних робіт. Разом з актом виконаних робіт підрядник передає замовнику проектну документацію в двох примірниках (п. 4.5 Договору).
8. Вартість робіт визначається кошторисом, який додається до даного договору і є його невід`ємною частиною (п. 2.1 Договору).
9. У кошторисі №1 на проектні роботи до договору № 16-ел/2023 вказано:
- найменування робіт: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел;
- кількість людиногодин: 451;
- середня заробітна плата 1 спеціаліста в день: 320,00 грн;
- заробітна плата всього: 144318,36 грн;
- всього по кошторису: 289214,00 грн.
10. До позову додано лист ТОВ "Літон Оіл" за вих. №25/3 від 07.03.2023, адресованого позивачу, у якому вказано про потребу розробки документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел для 41 АЗС на території Сумської області.
11. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що роботи по розробці обґрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел було розділено на 4 етапи, а тому Акти здавання-приймання виконаних робіт підписувалися окремо по факту виконання, а відповідно і податкові накладні реєструвалися окремо, після підписання Актів. Так, по результатам роботи були підписані наступні Акти та сформовані податкові накладні:
- 31 липня 2023 року Акт № 0000060 на суму 91 702 грн 00 коп., податкова накладна № 9 від 31.07.2023 (по 13 АЗС);
- 31 липня 2023 року Акт № 0000062 на суму 56 432 грн 00 коп., податкова накладна № 13 від 31.07.2023 (по 8 АЗС);
- 09 серпня 2023 року Акт № 0000063 на суму 70 540 грн 00 коп., податкова накладна № 2 від 09.08.2023 (по 10 АЗС);
- 29 вересня 2023 року Акт № 0000070 на суму 70 540 грн 00 коп., податкова накладна № 5 від 29.09.2023 (по 10 АЗС).
12. Позивач вказує, що ПН №9 від 31.07.2023 та ПН № 5 від 29.09.2023 зареєстровану в ЄРПН.
13. Разом з тим, як вказує у позові позивач, 31 липня 2023 року було підписано акт № 0000062 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року на суму 56432 грн 00 коп за розробку 8 Документацій (тобто по 8 АЗС замовника).
14. За фактом першої події була сформована та подана на реєстрацію податкова накладна №13 на загальну суму 56432,00 грн, в т.ч. ПДВ 9405,33 грн. Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел; кількість - 8 (а.с. 19).
15. В електронний кабінет платника податків з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України 09.08.2023 надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якій вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрація податкової накладної від 31.07.2023 № 13 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.20.19-99.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
16. З матеріалів справи вбачається та відповідачами визнається, що 21 вересня 2023 року, для розблокування податкової накладної №13 від 31.07.2023, Товариство через електронний кабінет подало Повідомлення про надання пояснень №1 у рядку "пояснення" якого, вказано: екологічна лабораторія ТОВ Либідь Плюс працює з 2016 року, має дозвільні документи державних установ, працівники лабораторії мають фахову освіту. Лабораторія надає послуги за ДКПП-71.20.19-99.00 один з яких: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел. Відповідно по даному ДКПП неможливе перевищення вхідного залишку. До повідомлення додано: Договір №16-ел/2023, лист вих. №25/03 від 07.03.2023, Акт № 0000062 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року; сертифікат підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022, кошторис (а.с. 22).
17. У зв`язку з необхідністю отримання від позивача додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючим органом 28.09.2023 направлено платнику податків Повідомлення № 9615967/25307194. У повідомленні вказано про необхідність надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У рядку "додаткова інформація" вказано: відсутня проектна документація (а.с. 23-24).
18.Позивач направив повідомлення №1 про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН щодо ПН №13 від 31.07.2023. У поясненнях Товариство, зокрема, вказало, що Документ, який розробляється має назву «Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для АЗС.,.». В зазначених документах обробляються відомості щодо сировини, хімікатів, паливно - мастильних матеріалів та інших матеріалів, що використовуються на підприємстві, їх зберігання та споживання. По результатам опрацювання робиться оцінка впливу викидів забруднюючих речовин на стан забруднення атмосферного повітря, аналіз відповідності фактичних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами до встановлених нормативів на викиди, в тому числі технологічних нормативів, відповідно до законодавства України. Також надаються пропозиції щодо дозволених викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та пропозиції на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Надається інформація про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості. Друга частина документації: «Звіт по Інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря по АЗС...». В даному звіті опрацьовується об`ємно - планувальне рішення промплощадки, характеристика джерел утворення забруднюючих речовин, джерел викидів забруднюючих речовин, газоочисних установок, викидів забруднюючих речовин від основного виробництва та надаються висновки та рекомендовані заходи. Документація виготовляється на замовлення суб`єкта господарювання в двох оригінальних примірниках, які надаються замовнику, а в подальшому передаються до дозвільних організацій за місцем розташування об`єкта - управління екології та природних ресурсів відповідної обласної державної адміністрації та головне управління Держпродспоживслужби в області. ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС», як розробник не залишає собі примірників даної документації. Результатом такої документації є отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
19. Рішенням №9687749/25307194 від 10.10.2023 відмовлено у реєстрації ПН №13 від 31.07.2023. Підстава: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку (а.с. 28).
20. З матеріалів справи вбачається, що позивач подав скаргу на рішення №9687749/25307194 від 10.10.2023, однак отримав повідомлення, що скаргу подано з порушенням строків подання, визначених у п. 3 Порядку №1165.
21. Окрім того, 09 серпня 2023 року було підписано акт № 0000063 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року на суму 70540,00 грн за розробку 10 Документацій (тобто по 10 АЗС замовника) (а.с. 30).
22. За фактом першої події була сформована та подана на реєстрацію податкова накладна №2 від 09.08.2023 на загальну суму 70540,00 грн, в т.ч. ПДВ 11756,67 грн. Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел; кількість - 10 (а.с. 31).
23. В електронний кабінет платника податків з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України 29.08.2023 надійшла квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якій вказано: Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрація податкової накладної від 31.07.2023 № 13 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 71.20.19-99.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. (а.с. 33)
24. З матеріалів справи вбачається та відповідачами не заперечується, що 27 вересня 2023 року, для розблокування податкової накладної №2 від 09.08.2023, Товариство через електронний кабінет подало Повідомлення про надання пояснень №3 у рядку "пояснення" якого, вказано: екологічна лабораторія ТОВ "Либідь Плюс" працює з 2016 року, має дозвільні документи державних установ, працівники лабораторії мають фахову освіту. Лабораторія надає послуги за ДКПП-71.20.19-99.00 один з яких: виконання робіт по розробці обгрунтовуючих матеріалів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел. Відповідно по даному ДКПП неможливе перевищення вхідного залишку. До повідомлення додано: Договір №16-ел/2023, лист вих. №25/03 від 07.03.2023, Акт № 0000063 здавання-приймання виконаних робіт згідно з договором № 16-ел/2023 від 07 березня 2023 року; сертифікат підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022, кошторис (а.с. 35).
25. У зв`язку з необхідністю отримання від позивача додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючим органом 03.10.2023 направлено платнику податків Повідомлення № 9643492/25307194. У повідомленні вказано про необхідність надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. У рядку "додаткова інформація" вказано: Відсутня проектна документація (а.с. 36-37).
26. Позивач направив повідомлення №2 про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН щодо ПН №2 від 09.08.2023. У поясненнях Товариство, зокрема, вказало, що Документ, який розробляється має назву «Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для АЗС.,.». В зазначених документах обробляються відомості щодо сировини, хімікатів, паливно - мастильних матеріалів та інших матеріалів, що використовуються на підприємстві, їх зберігання та споживання. По результатам опрацювання робиться оцінка впливу викидів забруднюючих речовин на стан забруднення атмосферного повітря, аналіз відповідності фактичних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами до встановлених нормативів на викиди, в тому числі технологічних нормативів, відповідно до законодавства України. Також надаються пропозиції щодо дозволених викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та пропозиції на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Надається інформація про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості. Друга частина документації: «Звіт по Інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря по АЗС...». В даному звіті опрацьовується об`ємно-планувальне рішення промплощадки, характеристика джерел утворення забруднюючих речовин, джерел викидів забруднюючих речовин, газоочисних установок, викидів забруднюючих речовин від основного виробництва та надаються висновки та рекомендовані заходи. Документація виготовляється на замовлення суб`єкта господарювання в двох оригінальних примірниках, які надаються замовнику, а в подальшому передаються до дозвільних організацій за місцем розташування об`єкта - управління екології та природних ресурсів відповідної обласної державної адміністрації та головне управління Держпродспоживслужби в області. ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС», як розробник не залишає собі примірників даної документації. Результатом такої документації є отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
27. Рішенням №9709509/25307194 від 12.10.2023 відмовлено у реєстрації ПН №2 від 09.08.2023. Підстава: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку (а.с. 42-43).
28. З матеріалів справи вбачається, що позивач подав скаргу на рішення №9709509/25307194 від 12.10.2023, однак отримав повідомлення, що скаргу подано з порушенням строків подання, визначених у п. 3 Порядку №1165.
29. Не погоджуючись із рішенням комісії ГУ ДПС у Житомирській області, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ.ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
30. Частиною 2 статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
31. Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
32. Відповідно до пункту 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
33. Згідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
34. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
35. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
36. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
37. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
38. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
39. Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі - Порядок № 1246).
40. Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
41. Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
42. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
43. Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
44. На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
45. Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
46. За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
47. Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
48. Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
49. Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
50. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
51. Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
52. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої апеляційної скарги, Апеляційний Суд виходить з наступного.
53. Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
54. Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі по тексту - Порядок № 1246, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
55. Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
56. Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, Формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
57. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, яка набула чинності з 01.02.2020 року, серед іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
58. Відповідно до п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
59. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
60. Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
61. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
62.У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
63. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
64. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
65. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
66. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
67. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
68. Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
69. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
70. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
71. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
72. Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
73. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
74. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
75. Згідно пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
76. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.
77. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
78. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
79. Як встановлено судом, в рішеннях про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Рішення) від 10.10.2023 р. та 12.10.2023 р., які прийняті після розгляду питань комісією ГУ ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових, зазначено, що відмову в реєстрації податкової накладної прийнято у зв`язку з: «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
80. Проте, по податковій накладній № 13 від 31.07.2023 (на суму 56 432 грн 00 коп.), 21.09.2023 року Товариство подало пояснення та документи на підтвердження дійсності операції - договір № 16-ел, кошторис, лист № 25/03, акт № 0000062 , сертифікат №022/2022.
81. 28.09.2023 року Товариством через електронний кабінет отримано повідомлення контролюючого органу № 9615967/25307194 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (далі Комісія регіонального рівня) рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, а саме:
- копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також зазначалась додаткова інформація відсутня проектна документація.
82. 04.10.2023 року Товариством через електронний кабінет платника податків було направлено Повідомлення про надання пояснень № 1, до якого додано документи згідно вимог апелянта: повторно - договір № 16-ел/2023 від 07.03.2023 р., кошторис №1 на проектні роботи, який є невід`ємною частиною договору № 16-ел/2023, лист ТОВ «ЛІТОН ОІЛ» від 07.03.2023 р. № 25/03, Сертифікат підтвердження компетентності №022/2022 від 29.07.2022 р. та додатково - виписки по рахункам.
83. В той же час ТОВ «ЛИБІДЬ ПЛЮС» було повідомлено, що проектну документацію надати не можливо, так як обидва примірники Товариство передає замовнику, а той в свою чергу, надає ці примірники державним органам для отримання дозволу на викиди. Крім того, кожна документація має обсяг біля 100 сторінок, отже по 8 АЗС це буде біля 800 сторінок. Зробити електронні копії такого обсягу робіт та відправити їх через електронну пошту не має технічної можливості.
84. По накладній № 2 від 09.08.2023 (на суму 70 540 грн 00 коп.), 27.09.2023 року, для розблокування даної накладної, Товариством направлено пояснення та копії документів на підтвердження дійсності операції: договір № 16-ел, кошторис, лист № 25/03, акт № 0000063, сертифікат № 022/2022.
85. 03.10.2023 року було отримано повідомлення контролюючого органу №9643492/25307194 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі, а саме:
- копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування: - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;
- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити).
Також зазначалась додаткова інформація відсутня проектна документація.
86. Отже, позивач, на виконання вимог Комісії регіонального рівня, надав усі можливі зазначені нею документи, в тому числі розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків. Подані документи в повній мірі підтверджують реальність здійснення операцій по податкових накладних, реєстрація яких зупинена, будь-яких ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять.
87. Зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
88. Квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
89. З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач зупинив реєстрацію вказаних податкових накладних за відсутності обґрунтованих підстав для вчинення таких дій.
90. Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520 (далі за текстом Порядок №520).
91. Відповідно до п.п.2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).
92. Відповідно до п. 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
93. Разом із тим, п. 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
94. При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
95. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг"; "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (п. 6, 7 Порядку № 520).
96. Згідно з вимогами п. 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
97. Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
98. У квитанції про зупинення реєстрації ПН ГУ ДПС в Житомирській області не вказаний конкретний перелік документів, який платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
99. Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
100. За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
101. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
102. Колегія суддів критично оцінює даний висновок контролюючого органу, оскільки позивачем надано розгорнуті пояснення та первинні документи щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, як було запропоновано у квитанціях після зупинення реєстрації податкових накладних, тим самим спростовано відповідність господарської операції п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
103. Верховний Суд за результатами аналізу пунктів 9 та 11 Порядку № 520 у постанові від 18.11.2021 у справі № 380/3498/20 (ЄДРСР 101191343) дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
104. Як вже було зазначено судом, пунктом 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів / послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця / замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів / послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів / послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
105. При цьому, відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
106. За результатами дослідження документів, наданих позивачем контролюючого органу разом з поясненнями, суд приходить до висновку, що такі підтверджують проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також інформацію, наведену у податковій накладній, в реєстрації якої відмовлено оспорюваним рішенням.
107. Надаючи оцінку рішенню апелянта, що оскаржується, колегія суддів зазначає, що контролюючий орган мав формальні підстави для його прийняття у зв`язку з неподання позивачем додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої було зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність їх подання для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
108. Однак, з огляду на те, що платник податків надав пояснення та копії документів, які підтверджують правомірність складення податкової накладної та наявність підстав для її реєстрації після зупинення її реєстрації, суд приходить до висновку, що направлення комісією повідомлення не обумовлено легітимною метою, а тому прийняте комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладеної, на переконання суду, підлягає визнанню протиправним та скасуванню, як таке, що протиправно обмежує законне право платника на реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
109. Отже, надані позивачем до контролюючого органу документи повністю підтверджують господарські операції і податкові зобов`язання, що виникли у продавця та є підставою для реєстрації податкових накладних, виписаних за результатами її проведення.
110. Крім того, Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
111. Так само у пункті 82 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах спірних відносин, що виникли між сторонами на стадії реєстрації податкових накладних, надання судами оцінки щодо товарності або безтоварності господарських операцій є передчасною подією. Такі обставини можуть бути встановлені контролюючим органом на підставі здійсненої належної перевірки, з прийняттям ППР, та в подальшому підтверджені судом.
112. Аналогічний висновок наведений Верховним Судом у постанові від 23.05.2023 у справі №500/770/21.
113. З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що рішення комісії ГУ ДПС у Житомирській області про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №9687749/25307194 від 10.10.2023 та №9709509/25307194 від 12.10.2023 є протиправними та підлягають скасуванню.
114. Відповідно до вимог п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
115. У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
116. Згідно з приписами п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
117. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п. 12 цього Порядку (крім абз. 10), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
118. Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
119. Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних № 13 від 31.07.2023 та № 2 від 09.08.2023 Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
120. Зважаючи на наведене, наявні підстави для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 31.07.2023 датою фактичного її надходження та податкову накладну № 2 від 09.08.2023 датою фактичного її надходження.
121. Доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана правильно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.
V. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.
122. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
123. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
124. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
125. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.
126. Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Мацький Є.М. Судді Залімський І. Г. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 21.08.2024 |
Номер документу | 121087365 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні