ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 травня 2024 року Чернігів Справа № 620/4737/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Непочатих В.О.,
при секретарі Васил`євій А.М.,
за участю представників позивача Дворніченка М.М., Єрашова Р.В., представника відповідача Савченко Т.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження в судовому засіданні в приміщенні суду справу за позовом Чернігівської міської військової адміністрації Чернігівського району Чернігівської області Чернігівської міської військової адміністрації Чернігівського району Чернігівської області до Чернігівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Чернігівська міська військова адміністрація Чернігівського району Чернігівської області звернулась до суду з позовом до Чернігівської міської ради, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Чернігівської міської ради № 30/VIII-9 від 30.03.2023 «Про внесення змін і доповнень до рішення Чернігівської міської ради від 30.11.2022 № 24/VIII-38 «Про бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами та доповненнями» (код бюджету 2555900000).
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що Указом Президента України від 02.02.2023 № 69/2023 було утворено Чернігівську міську військову адміністрацію Чернігівського району Чернігівської області та розпорядженням Президента України від 17.02.2023 № 19/2023-рп призначено ОСОБА_1 на посаду начальника Чернігівської міської військової адміністрації Чернігівського району Чернігівської області. Стверджує, що оскаржуваний нормативно-правовий акт є протиправним, оскільки під час воєнного стану повинні застосовуватися вимоги Закону України «Про правовий режим воєнного стану», який визначає, що саме до повноважень військові адміністрації населених пунктів на відповідній території належить складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету. Вважає, що під час прийняття оскаржуваного рішення відповідач порушив вимоги вказаного Закону та Бюджетного кодексу України.
Відповідачем подано відзив, в якому просить відмовити у задоволенні позову, оскільки повноваження в частині затвердження бюджетів відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контроль їх виконання, за приписами статті 143 Конституції України, належать територіальній громаді міста безпосередньо або через утворені нею органи місцевого самоврядування. Стверджує, що станом на сьогодні Верховною Радою України не прийнято постанову «Про здійснення начальником Чернігівської міської військової адміністрації Чернігівського району Чернігівської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», якою б надалися начальнику Чернігівської міської військової адміністрації Чернігівського району Чернігівської області повноваження, передбачені частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій додатково звернув увагу суду на обставини, викладені в позовній заяві. Також заначив, що згідно підпункту 5 пункту 22 розділу VI Бюджетного кодексу України функції органів місцевого самоврядування у частині бюджетних повноважень здійснюють військові адміністрації. Вважає, що наведене повною мірою узгоджується з частиною другої статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Законом України від 15.07.1997, якою визначено, що органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучено зі сфери їх компетенції і вирішення якого не доручено жодному іншому органу.
У наданих запереченнях відповідач вважає, що відсутність прямої законодавчої норми про припинення повноважень органів місцевого самоврядування, лише за наявності факту утворення військової адміністрації населеного пункту, не може тлумачитися як можливість припинення таких повноважень, оскільки це не відповідає Конституції України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Вислухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який продовжувався Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022, від 06.02.2023 № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 № 451/2023.
Указом Президента України від 02.02.2023 № 69/2023 утворено Чернігівську міську військову адміністрацію Чернігівського району Чернігівської області, про що внесено відповідні відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осію, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 45105079).
Розпорядженням Президента України від 17.02.2023 № 19/2023-рп призначено начальником Чернігівської міської військової адміністрації Чернігівського району Чернігівської області ОСОБА_1 .
30.03.2023 Чернігівською міською радою відповідно до пункту 23 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пункту 8 статті 13, статті 14, 15, 23, 52, 71, 72, пункту 2 статті 57, пункту 7, 8, 9 статті 78 Бюджетного кодексу України прийнято рішення № 30/VIII-9 «Про внесення змін і доповнень до рішення Чернігівської міської ради від 30 листопада 2022 року № 24/VIII-38 «Про бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами та доповненнями (код бюджету 2555900000), яким вирішила:
« 1. Внести наступні зміни та доповнення до рішення міської ради від 30 листопада 2022 року № 24/VIII-38 «Про бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами і доповненнями: 1.1. Викласти підпункти 1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 1.6 пункту 1 та пункти 2, 3, 5, 6 у такій редакції:
« 1. Визначити на 2023 рік:
1.1. Доходи бюджету Чернігівської міської територіальної громади у сумі 3519317908 гривень, у тому числі доходи загального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади - 3440567000 гривень та доходи спеціального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади - 78750908 гривень, у тому числі бюджету розвитку 5500000 гривень згідно з додатком 1 до цього рішення;
1.2. Видатки бюджету Чернігівської міської територіальної громади у сумі 4159202086,18 гривень, у тому числі видатки загального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади - 2813982931,72 гривень та видатки спеціального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади - 1345219154,46 гривень згідно з додатком 3 до цього рішення;
1.4. Надання кредитів з бюджету Чернігівської міської територіальної громади у сумі 6091016 гривень, у тому числі надання кредитів із загального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади - 4717000 гривень та надання кредитів із спеціального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади 1374016 гривень згідно з додатком 4 до цього рішення;
1.5. Профіцит бюджету Чернігівської міської територіальної громади у сумі 1042973541,86 гривні, у тому числі загального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади 1042973541,86 гривні згідно з додатком 2 до цього рішення;
1.6. Дефіцит загального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади у сумі 421106473,58 гривень та спеціального фонду бюджету Чернігівської міської територіальної громади у сумі 1267414762,46 гривні згідно з додатком 2 до цього рішення; …
2. Затвердити бюджетні призначення головним розпорядникам коштів бюджету Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік у розрізі відповідальних виконавців за бюджетними програмами згідно з додатками 3, 4 до цього рішення.
3. Затвердити на 2023 рік показники міжбюджетних трансфертів іншим бюджетам згідно з додатком 5 до цього рішення. …
5. Затвердити на 2023 рік розподіл коштів бюджету розвитку бюджету Чернігівської міської територіальної громади на капітальні видатки та на здійснення заходів із будівництва, реконструкції і реставрації об`єктів виробничої, комунікаційної та соціальної інфраструктури за об`єктами згідно з додатком 6.1 до цього рішення.
6. Затвердити розподіл витрат бюджету Чернігівської міської територіальної громади на реалізацію міських/регіональних програм у 2023 році у сумі 2201919203,10 гривні згідно з додатком 7 до цього рішення. …»
1.2. Додатки 1, 2, 3, 4, 5, 6.1, 7 до рішення міської ради від 30 листопада 2022 року № 24/VIII-38 «Про бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами і доповненнями викласти у редакції відповідно до додатків 1, 2, 3, 4, 5, 6.1, 7 до цього рішення.
2. Додатки 1, 2, 3, 4, 5, 6.1, 7 до цього рішення є його невід`ємною частиною.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря міської ради Ломако О.А., заступників міського голови відповідно до розподілу функціональних обов`язків, фінансове управління Чернігівської міської ради (Лисенко О. Ю.) та постійну комісію міської ради з питань комунальної власності, бюджету та фінансів (Волок Р. В.)».
Позивач, вважаючи, що у відповідача відсутня компетенція на внесення змін до бюджету Чернігівської міської територіальної громади, звернувся з даним позовом до суду.
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Положеннями частини першої статті 95 Конституції України визначено, що бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами.
Згідно з частиною першою статті 4 Бюджетного кодексу України бюджетне законодавство складається, зокрема, з: Конституції України; цього Кодексу; інших законів, що регулюють бюджетні відносини, передбачених статтею 1 цього Кодексу; нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, прийнятих на підставі і на виконання цього Кодексу та інших законів України, передбачених пунктами 3 та 4 цієї частини статті; нормативно-правових актів органів виконавчої влади, прийнятих на підставі і на виконання цього Кодексу, інших законів України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, передбачених пунктами 3, 4 та 5 цієї частини статті; рішень про місцевий бюджет; рішень органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, прийнятих відповідно до цього Кодексу, нормативно-правових актів, передбачених пунктами 3, 4, 5, 6 і 7 цієї частини статті.
В силу вимог частини другої статті 4 Бюджетного кодексу України бюджетна система України і Державний бюджет України встановлюються виключно цим Кодексом та законом про Державний бюджет України.
Підпунктом 5 пункту 22 Розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного Кодексу України установлено, що в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації: функції органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів, місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій у частині бюджетних повноважень здійснюють військові адміністрації відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень (стаття 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).
Тобто, Держава в особі Верховної Ради України в умовах воєнного стану визначила бажані, з точки зору Держави, правила, які мають обов`язковий характер, якими функції органу місцевого самоврядування, в частині бюджетних повноважень, покладено на військові адміністрації населених пунктів.
Відповідно до статті 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених цією Конституцією.
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
Положеннями частини першої статті 117 Конституції України визначено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.
Кабінетом Міністрів України 11.03.2022 прийнято постанову № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану», якою в пункті 1, зокрема, установлено, що у період воєнного стану виконання та формування місцевих бюджетів здійснюється відповідно до бюджетного законодавства, а у разі утворення військових адміністрацій такі повноваження здійснюють військові адміністрації відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану»; військові адміністрації населених пунктів, обласні, районні та Київська міська військові адміністрації приймають за поданням місцевих фінансових органів рішення про внесення змін до рішень про місцеві бюджети.
Отже, в силу статті 19 Конституції України, норми вказаної постанови є обов`язковими для виконання Чернігівською міською військовою адміністрацією Чернігівського району Чернігівської області та Чернігівською міською радою.
Згідно частини другої статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету.
Начальник військової адміністрації видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад). Накази, видані в межах повноважень місцевих рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом (пункт 8 частини 6 статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).
З аналізу викладених норм слідує, що Чернігівська міська військова адміністрація Чернігівського району Чернігівської області, у період дії воєнного стану, наділена повноваженнями щодо прийняття рішень з питань, які стосуються бюджету, в тому числі внесення змін до рішень про місцеві бюджети.
Таким чином, досліджуючи спірні правовідносини судом встановлено, що під час дії воєнного стану в Чернігівській міській раді була відсутня компетенція на прийняття оскаржуваного рішення, оскільки в населеному пункті утворена військова адміністрація, на яку покладено бюджетні повноваження, а відтак прийняте рішення суперечить чинному законодавству.
Посилання відповідача на те, що до спірних правовідносин підлягають застосуванню правові висновки викладені в постанові Верховного Суду від 18.10.2023 у справі № 620/7714/22, суд вважає помилковими з огляду на нерелевантність зазначеної практики обставинам цієї справи.
Щодо тверджень відповідача про те, що оскаржуване рішення діяло протягом одного календарного року, який тривав з 01.01.2023 по 31.12.2023, а тому станом на час розгляду справи має місце відсутність порушеного права та інтересу позивача, суд зазначає таке.
В силу вимог пункту 18 частини першої 4 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Згідно з пунктом другим частини першої статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень.
Нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності (частина перша статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України).
У справі, що розглядається, станом на момент звернення позивача до суду оскаржуваний нормативно-правовий акт був чинний та регулював певні відносини, а тому закінчення бюджетного періоду 31.12.2023 не звільняє суд від обов`язку встановити і проаналізувати вплив цього акту на права та обов`язки позивача, оцінити оскаржуваний нормативно-правовий акт на предмет його відповідності статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
У відповідності до пункту 1 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню шляхом визнання протиправним та нечинним рішення Чернігівської міської ради від 30.03.2023 № 30/VIII-9 «Про внесення змін і доповнень до рішення Чернігівської міської ради від 30 листопада 2022 року № 24/VIII-38 «Про бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами та доповненнями (код бюджету 2555900000).
Відповідно до частини першої статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.
Відтак, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт, після набрання рішенням законної сили.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 9, 72-74, 77, 241-246, 250, 264, 265 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Чернігівської міської військової адміністрації Чернігівського району Чернігівської області (вул. Магістратська, буд. 7, м. Чернігів, код ЄДРПОУ 45105079) до Чернігівської міської ради (вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, код ЄДРПОУ 34339125) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та нечинним рішення Чернігівської міської ради від 30.03.2023 № 30/VIII-9 «Про внесення змін і доповнень до рішення Чернігівської міської ради від 30 листопада 2022 року № 24/VIII-38 «Про бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами та доповненнями (код бюджету 2555900000).
Зобов`язати Чернігівську міську раду невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт, після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 31.05.2024.
Суддя Василь НЕПОЧАТИХ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119428377 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Василь НЕПОЧАТИХ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні