КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 травня 2024 року м.Київ№ 320/24562/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенко О.Д., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ТОВ "ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ" до Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу, третя особа КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» про оборонні закупівлі,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ" з позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу, третя особа КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» та просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу щодо визнання переможцем та укладання договору з КОНСОРЦІУМ "ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП", яке оформлене протоколом № 29.05.2024-4-10 від 29.05.2024 за процедурою закупівлі за предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1;
визнати протиправним та скасувати повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1;
зобов"язати Державне підприємство Міністерства оборони України Державний оператор тилу прийняти рішення, яким відхилити пропозицію КОНСОРЦІУМ ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП (Код ЄДРПОУ: 45437373) за процедурою закупівлі за предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 31.05.2024 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем проведено електронний аукціон, за результатами якого переможцем закупівель визначено КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП». У зазначеному аукціоні також приймав участь позивач.
Позивач не погоджується з визначенням переможця, оскільки вважає що КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» у складі пропозиції не надало достатніх документів що визначені Оголошенням про проведення спрощеної закупівлі. Позивач стверджує що, враховуючи допущені КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» порушення умов Оголошення, відповідач повинен був відхилити пропозицію цього учасника, натомість, замовник прийняв протиправне рішення про визнання його переможцем та оприлюднив намір про укладання договору.
Відповідач у письмовому відзиві проти позову заперечував, мотивуючи тим, що замовником прийнято рішення щодо проведення спрощених закупівель за предметом закупівлі ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1 відповідно до ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі.
На веб - сайті Prozorro було розміщено Оголошення про проведення спрощених закупівель ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1.
Вказує, що КОНСОРЦІУМ ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП в повній мірі виконало всі вимоги Оголошення та найбільш економічно вигідною була саме його пропозиція, як наслідок відповідач прийняв законне рішення щодо визнання переможцем та укладання з ним договору.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що у задоволенні позову слід відмовити, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, Порядком використання державним підприємством Міністерства оборони України Агенція закупівель у сфері оборони коштів, передбачених у державному бюджеті для оборонних закупівель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2023 № 1142, ДП "Державний оператор тилу" визначено одержувачем бюджетних коштів на виконання бюджетної програми КПКВК 2101020 Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни.
Для здійснення закупівлі за предметом закупівлі ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік) 13.05.2024 уповноваженою особою ДП ДОТ Павленко В. оголошено проведення спрощеної закупівлі (ідентифікатор закупівлі в електронній системі закупівель - UA-2024-05-13-010968).
Оголошена процедура закупівлі була поділена на чотири лота.
В процедурі закупівель за Лотом 1 свої цінові пропозиції подали наступні учасники за наступними ціновими пропозиціями:
КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» остаточна пропозиція 1 583 100 000,00 грн;
ТОВ «ОХТИРКА М?ЯСОПРОДУКТ» остаточна пропозиція 1 592 999 000, 00 грн;
ТОВ «АТОМСЕРВІС» остаточна пропозиція якого складала 1 739 900 00,00 грн;
ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» остаточна пропозиція якого складала 1 695 000 000,00 грн;
ТОВ «МІТ ПРОМ» остаточна пропозиція складала 1 593 000 000,00 грн.
22.05.2024 відбувся аукціон за результатами якого найбільш економічно вигідною визначено пропозицію КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП».
Так, за цією процедурою закупівлі Лот 1, яка є предметом даного позову переможцем визначено КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» та 29.05.2024 оприлюднено Протокол № 29.05.2024-4-10, яким КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» визнано переможцем та оприлюднено повідомлення про намір на укладання договору.
ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» не погоджується із рішенням відповідача, вважає його протиправним та таким, що прийняте всупереч вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", Закону України "Про оборонні закупівлі" та вимогам Оголошення про проведення спрощеної закупівлі UA-2024-05-13-010968, а тому звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.
Порядок, засади планування та особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони регулюється Законом України "Про оборонні закупівлі" та Законом України "Про публічні закупівлі".
Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що цей Закон застосовується за умови, що:
вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі;
закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення містить відомості, що становлять державну таємницю, а також у разі закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями незалежно від вартості такої закупівлі.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Нормами ч. 1 ст. 4 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що головний орган у сфері здійснення оборонних закупівель:
веде облік товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
визначає орган кодифікації, здійснює нормативно-правове регулювання у сфері кодифікації та кодифікацію товарів оборонного призначення;
визначає методику розрахунку вартості життєвого циклу товарів, робіт і послуг оборонного призначення, визначає категорії товарів, робіт і послуг оборонного призначення, до яких вони застосовуються;
розробляє та подає на затвердження Кабінету Міністрів України порядок проведення випробувань зразків озброєнь та військової техніки;
розробляє методологію формування потреб на товари, роботи і послуги оборонного призначення;
погоджує пропозиції державних замовників щодо виконання робіт з розроблення нових видів озброєння, військової та спеціальної техніки, їх складових частин, а також модернізації зазначених товарів з метою уникнення дублювання таких робіт;
взаємодіє з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері оборонних закупівель;
встановлює з урахуванням відповідних ризиків вимоги до якості, життєвого циклу, уніфікації товарів оборонного призначення;
погоджує за середньострокового бюджетного планування оборонних закупівель пропозиції державних замовників до державних програм у сферах національної безпеки і оборони.
Стаття 7 Закону України «Про обороні закупівлі» встанолює, що державний замовник здійснює планування оборонних закупівель, на підставі чого:
формує пропозиції до зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями відповідно до державних програм та надсилає їх до головного органу у сфері планування оборонних закупівель у встановлений зазначеним органом строк;
складає та затверджує трирічний та річний плани закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, вносить зміни до них. Ці плани та зміни до них попередньо погоджуються з комітетом Верховної Ради України, до повноважень якого належать питання національної безпеки, оборони та розвідки;
організовує та здійснює закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
подає звіти про результати здійснення закупівель, укладання та виконання державних контрактів (договорів) головному органу у сфері планування оборонних закупівель, у визначений ним строк;
укладає договори про закупівлю та державні контракти (договори), у тому числі за імпортом;
забезпечує оплату відповідно до умов державних контрактів (договорів), у тому числі попередню оплату (авансування);
надає виконавцям державних контрактів (договорів) технічну специфікацію;
організовує випробування (державні, міжвідомчі, визначальні відомчі та інші випробування державного замовника, а у разі необхідності - сертифікацію) зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, приймає їх на озброєння (використання), постачання, допускає до експлуатації;
бере участь у випробуваннях макетних, дослідних та серійних зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріалів і комплектуючих виробів;
здійснює оцінювання наданої учасником відбору інформації щодо вартості життєвого циклу товарів оборонного призначення;
проводить оцінювання відповідності та визначає способи гарантування відповідності товарів, робіт і послуг оборонного призначення встановленим вимогам державного замовника;
проводить ідентифікацію та аналіз ризиків щодо товарів, робіт і послуг оборонного призначення та учасників відбору, а також безпосередньо або через закупівельну організацію подає запити на здійснення державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у визначеному ним порядку;
здійснює контроль якості товарів, робіт і послуг у разі встановлення їх відповідності вимогам законодавства та умовам державних контрактів (договорів) - забезпечує їх приймання;
затверджує технічну документацію на виробництво товарів оборонного призначення, замовником яких він є;
здійснює облік результатів науково-технічної діяльності, отриманих під час здійснення оборонних закупівель за рахунок або із залученням коштів державного бюджету;
здійснює ідентифікацію предметів закупівлі та готує вихідні дані для їх кодифікації;
звітує перед спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики про укладення державних контрактів (договорів), результати їх виконання, використання бюджетних коштів;
здійснює перегляд ціни державного контракту (договору) за обґрунтованими пропозиціями виконавців у разі істотних змін фінансово-економічних та технічних умов виконання такого контракту (договору);
має право уповноважувати та в установленому законодавством порядку надавати відповідні довіреності суб`єкту господарювання, який належить до сфери його управління і якому надане право здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за імпортом, укладати державні контракти (договори) за імпортом виключно для забезпечення власних потреб;
веде реєстр конструкторської документації на озброєння, військову та спеціальну техніку, державним замовником яких він є;
здійснює міжнародне співробітництво у сфері оборонних закупівель;
взаємодіє з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері оборонних закупівель;
здійснює контроль витрат виконавця державного контракту (договору) у разі закупівлі у єдиного виконавця.
Також в ч. 1 ст. 13 Закону України «Про обороні закупівлі» зазначено, що вітчизняні та іноземні учасники закупівель усіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у закупівлях на рівних умовах, крім випадків, визначених ч. 4 ст. 11 цього Закону, та якщо до них не застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у них оборонних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції".
Частиною 1 та 2 ст. 24 Закону України Про оборонні закупівлі визначено, що спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель - це процедура, що застосовується державним замовником під час дії особливого періоду в Україні або у період введення надзвичайного стану, або у період проведення антитерористичної операції, або у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі якщо відомості про закупівлю товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони не становлять державної таємниці.
Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель здійснюються у порядку, передбаченому для проведення відкритих торгів Законом України Про публічні закупівлі, з урахуванням особливостей, встановлених ст. 23 та розділами I, цього Закону.
З наведеного вбачається, що Закон України Про оборонні закупівлі визначає загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель, а Закон України Про публічні закупівлі встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Пунктом 2 ч. п. 1 ст. 10 Закону України Про публічні закупівлі передбачено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю - не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій.
Статтею 14 Закону України Про публічні закупівлі визначено умови здійснення спрощених закупівель.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону.
Частиною 2 ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:
1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
3) подання пропозицій учасниками;
4) проведення електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону;
5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до ст. 19 цього Закону.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 5 Закону України Про публічні закупівлі, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про публічні закупівлі учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 30 Закону України Про публічні закупівлі електронний аукціон полягає в повторювальному процесі пониження цін або приведених цін, що проводиться у три етапи в інтерактивному режимі реального часу. Приведені ціни визначаються з урахуванням значень інших критеріїв оцінки за математичною формулою, визначеною в методиці оцінки. Для проведення електронного аукціону ціни/приведені ціни всіх тендерних пропозицій/пропозицій розташовуються в електронній системі закупівель у порядку від найвищої до найнижчої без зазначення найменувань учасників. Стартовою ціною визначається найвища ціна/приведена ціна. Перед початком кожного наступного етапу аукціону визначається нова стартова ціна за результатами попереднього етапу аукціону.
Відповідно до п. 8 Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (далі Особливості № 1275) у разі проведення закупівлі в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, державний замовник під час розгляду пропозиції учасника спрощеної закупівлі у разі виявлення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції та/або подання яких вимагалося оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, повинен розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду пропозицій, повідомлення з вимогою виправити невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у його пропозиції, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення державним замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником спрощених закупівель у складі пропозиції та/або подання яких вимагається оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, слід розуміти невідповідність інформації та/або документів у значенні, наведеному в п. 43 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі Особливості № 1178).
Так, для здійснення закупівлі за предметом закупівлі ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік) 13.05.2024 уповноваженою особою ДП ДОТ Павленко В. оголошено проведення спрощеної закупівлі (ідентифікатор закупівлі в електронній системі закупівель UA-2024-05-13-010968-a).
Відповідно до приписів ст. 28 Закону України «Про публічні закупівлі» перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/ приведені ціни тендерних пропозицій/пропозицій.
Частиною 3 ст. 28 Закону України «Про публічні закупівлі» протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття тендерних пропозицій/ пропозицій.
Так, протоколом розкриття тендерних пропозицій/пропозицій UA-2024-05-13-010968-a від 29.05.2024 по Лоту № 1 розкрито тендерну пропозицію КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП».
Оцінка тендерних пропозицій/пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично (ч. 1 ст. 29 Закону України «Про публічні закупівлі»).
За результатами проведеного електронного аукціону за лотом № 1 найбільш економічно вигідну цінову пропозицію надано Консорціумом «Юнайтед Фуд Груп», що на 111 900 000,00 грн нижча цінової пропозиції позивача
Одним, із принципів закріплених в ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», одним із принципів проведення публічних закупівель є максимальна економія коштів.
Додатком 1 до Оголошення встановлено перелік документів, які надає учасник, в тому числі надає розцінений Каталог продуктів харчування за формою згідно з Додатком № 16 до Оголошення.
Вимога п. 9 даного додатку встановлено, що ціна по кожному найменуванню харчового продукту не повинна перевищувати граничні ціни зазначені в Додатку № 16 до Оголошення та не може бути меншою більше ніж на 40 % від ціни зазначеної в Додатку № 16 до Оголошення.
Таким чином, надаючи цінову пропозицію, КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» було дотримано вимоги встановлені відповідачем для процедури закупівлі.
Щодо не підтвердження КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» відповідності кваліфікаційним критеріям в частині наявності обладнання, матеріально технічної бази та технологій, суд зазначає таке.
Згідно з додатком 4 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» учасник у складі пропозиції для підтвердження наявності складських приміщень має надати наступні документи:
1) Довідка у довільній формі, яка містить інформацію про наявність матеріально- технічної бази та технологій, що дають можливість виконати умови договору про закупівлю, а саме: Наявність в учасника (або в постачальника/виробника/тощо, який буде залучений учасником до виконання умов договору) складського/складських приміщень з наступними параметрами:
1.1. Для товарів, які не потребують особливого температурного режиму зберігання:
загальна площа сухих складів не менше ніж 2000 кв.м;
кількість рамп/воріт на складі/складах не менше 4-х;
1.2. Для товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (+2 ….+6 оС):
загальна площа складів не менше ніж 2800 кв.м; - кількість рамп/воріт на складі/складах не менше 4-ох.
1.3. Для товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (-15….-18 оС):
загальна площа складів не менше ніж 600 кв.м;
кількість рамп/воріт на складі/складах не менше 2-ох.
Примітка: довідка повинна містити інформацію щодо реквізитів документа, який надається на підтвердження наявності зазначеної матеріально-технічної бази у складі пропозиції та інформацію щодо суб`єкта господарювання, що використовує дане складське приміщення (учасник або постачальник/виробник/тощо, який буде залучений учасником до виконання умов договору). У разі, якщо зазначені у довідці різні типи складських приміщень розташовані в одній будівлі, одні і ті ж рампи(ворота) можуть бути враховані для кожного виду складського приміщення.
1.4. Для підтвердження інформації щодо складських приміщень, зазначених у довідці, учаснику необхідно надати у складі пропозиції документальне підтвердження права користування або права власності на відповідну матеріально-технічну базу:
завірену копію балансової відомості або інвентаризаційної відомості, або скановані копії свідоцтва про право власності, або витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, або договір купівлі-продажу, або договір оренди, або договір суборенди. Договори повинні бути дійсними впродовж 2024 року. Зазначені документи повинні містити інформацію про площу приміщення. У разі надання договору суборенди додатково надається договір, що був первинним такому договору суборенди із інформацію про можливість надання в користування матеріально-технічною базою у суборенду. У разі відсутності такої інформації у договорі оренди, необхідно надати лист-дозвіл від орендодавця на укладення договору суборенди;
для підтвердження наявності відповідної кількості рамп/воріт на складі/складах учасник надає гарантійний лист. Крім того, учасник у складі пропозиції має надати документи, що підтверджують наявність державної реєстрації потужності(ей) складу(-ів), зазначених у довідці та/ або експлуатаційний дозвіл(-и) на склад(-и), зазначені у довідці.
1.5. У разі, якщо зазначена учасником матеріально технічна база належать постачальнику/виробнику/тощо, який буде залучений учасником до виконання умов договору у складі пропозиції надаються:
документи, визначені в п. 1.4 даного додатку, що підтверджують наявність матеріально-технічної бази у відповідного суб`єкта господарювання;
гарантійний лист від суб`єкта господарювання, який буде залучений учасником до виконання умов договору, яким підтверджується його згода на використання зазначених складських приміщень, у разі визначення учасника переможцем закупівлі.
Судом встановлено, що КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» для підтвердження відповідності зазначеної вимоги Оголошення у складі Пропозиції надано довідку № 204/05/16- 68а-21 від 16.05.2024 у якій у розділі щодо наявності складських приміщень для товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (+2….+6оС) зазначено інформацію про наявність м`ясопереробного корпус площею 6 664,0 кв.м та складу площею 266,6 кв.м., що використовуються ТОВ «М`ясокомбінат Тернопільський» на підставі договору суборенди будівлі № 20/05-15.
Також, у складі Пропозиції учасника міститься зазначений договір суборенди будівель та споруд № 20/05-15, укладений між ТОВ «М`ясокомбінат Тернопільський» та ТОВ «Індустріальний парк «Західноукраїнський промисловий ХАБ» щодо передачі в суборенду, зокрема, М`ясопереробного корпусу площею 6664,0 кв.м. та складу загальною площею 907,7 кв.м.
При цьому, п. 1.3 зазначеного договору суборенди визначено, що суборендодавець гарантує, що будівлі та споруди, що суборендуються за договором на момент укладення договору належить йому на праві користування по договору оренди від 20.05.2023, інших договорів щодо передачі цього приміщення в суборенду не існує.
Учасником у складі пропозиції надано копію договору оренди будівель та споруд від 20.05.2023, укладеного між ТОВ «Індустріальний парк «Західноукраїнський промисловий ХАБ» та Приватним агропромисловим підприємством «АГРОПРОДСЕРВІС».
Згідно з п. 4.4.2 зазначеного договору оренди, орендар має право без згоди орендодавця передавати будівлі, споруди, приміщення та їх частини в суборенду. Інших вимог щодо оформлення такого первинного договору Оголошення не містило.
Таким чином, учасником у складі пропозиції надано:
договір суборенди будівлі № 20/05-15 від 20.05.2023;
договір оренди від 20.05.2023, що є первинним такому договору суборенди із інформацію про можливість надання в користування матеріально-технічною базою у суборенду.
Суд приходить до висновку, що учасник підтвердив наявність зазначеної у довідці матеріально технічної бази.
Крім того, для уточнення інформації про наявність саме складських приміщень замовником 27.05.2024 було оприлюднено вимогу про усунення невідповідностей, зокрема, наступного змісту: «Умовами додатку 4 до Оголошення вимагається інформація та документи щодо наявності складських приміщень для зберігання товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (+2…+6оС) загальною площею не менше ніж 2800 кв.м. учасником на виконання зазначеної вимоги документації надано довідку № 2024/05/16 від 16.05.2024 у якій зазначено інформацію щодо наявності м`ясопереробного корпусу площею 6 664 кв.м та складу площею 266,6 кв.м. згідно з договором суборенди № 20/05-15 від 20.05-15. Разом з тим, учасником не підтверджено наявність саме складських приміщень площею не менше ніж 2800 кв.м».
Для усунення зазначеної невідповідності учасник повинен надати: інформацію та документи згідно з пунктами 1.2; 1.4; 1.5 додатку 4 до Оголошення, які підтверджують наявність складських приміщень площею не менше ніж 2800 кв.м. з відповідною кількістю рамп.
Учасник протягом 24 год додав на веб-портал уповноваженого органу лист роз`яснення № 12 від 28.05.2024 від ТОВ «М`ясокомбінат Тернопільський» у якому повідомляється, що група складських приміщень у зазначеному вище м`ясопереробному корпусі складає 4061,3 кв.м та додатково завантажено схему розташування групи складських приміщень м`ясопереробного корпусу та експлікацію до схеми розташування групи складських приміщень.
Таким чином, було надано інформацію про наявність саме складських приміщень.
Щодо тверджень позивача, що умовами додатку 4 до Оголошення визначено, що допускається залучення Учасником матеріально-технічної бази інших виробників/ постачальників шляхом об`єднання учасників і тільки в цьому випадку допускається і об`єднання показників матеріально-технічної бази, а також що умови Оголошення не передбачають жодних інших юридично допустимих шляхів залучення інших юридичних осіб до виконання зобов`язань за державним контрактом та/або для участі в процедурі закупівлі з метою забезпечення Учасника матеріально-технічною базою, то на думку суду вони є безпідставними та спростовуються умовами додатку 4 Оголошення, яке викладено на веб-сайті Prozorro для загального доступу. Умови Оголошення чітко передбачають можливість залучення матеріально-технічної бази інших юридичних осіб без необхідності створення об`єднань:
У п.п. 1.5 п. 1 додатку 4 до Оголошення зазначено, що у разі, якщо зазначена учасником матеріально технічна база належать постачальнику/виробнику/ тощо, який буде залучений учасником до виконання умов договору у складі пропозиції надаються:
документи, визначені в п. 1.4 даного додатку, що підтверджують наявність матеріально-технічної бази у відповідного суб`єкта господарювання;
гарантійний лист від суб`єкта господарювання, який буде залучений учасником до виконання умов договору, яким підтверджується його згода на використання зазначених складських приміщень, у разі визначення учасника переможцем закупівлі.
Таким чином, замовником була передбачена можливість надання учасниками у складі пропозиції матеріально технічної бази, що належать постачальнику/ виробнику/тощо, який буде залучений учасником до виконання умов договору шляхом надання наведених вище документів.
Тобто, КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» в повній мірі підтвердило відповідність кваліфікаційним критеріям і надало всі документи, що вимагались умовами Оголошення.
Щодо не підтвердження критерію «Наявність транспортних засобів, необхідних для здійснення поставки продуктів харчування», суд зазначає наступне.
Додатком 4 Оголошення вимагається, зокрема, довідка у довільній формі про наявність транспортних засобів, необхідних для здійснення поставки продуктів харчування:
для товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (+2….+6оС): не менше ніж 22 окремих транспортних засобів, обладнаних рефрижераторами загальною вантажопідйомністю не менше 100 т;
для товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (-15….-18 оС): не менше ніж 6-и окремих транспортних засобів обладнаних рефрижиратором, загальною вантажопідйомністю не менше 120 т.
Примітка: довідка повинна містити інформацію про кількість та вантажопідйомність транспортних засобів.
1.7. Для підтвердження наявності вантажного автотранспорту учасник у склад пропозиції надає:
завірену копію балансової відомості або інвентаризаційної відомості, або свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, або договір оренди, або договір суборенди, або договір про надання послуг перевезень транспортним(-и) засобом(-ами), або договір про надання транспортно-експедиторських послуг тощо.
У випадку, якщо учасником надається договір про надання послуг перевезень транспортним(-и) засобом(-ами), або договір про надання транспортно експедиторських послуг тощо, такий договір повинен містити інформацію щодо кількості транспортних засобів, що можуть бути залучені та додатково у складі пропозиції надається гарантійний лист від контрагента (перевізника), яким підтверджується його згода на використання зазначених транспортних засобів, у разі визначення учасника переможцем закупівлі.
Як вбачається з матеріалів справи, довідкою від 16.05.2024 № 2024/05/16-68а-23 про наявність транспортних засобів підтверджено про 7 автомобілів, обладнаних рефрижераторною установкою для товарів що потребують особливого температурного режиму зберігання (+2….+6оС) та про 8 автомобілів обладнаних рефрижераторною установкою для товарів що потребують особливого температурного режиму зберігання (-15….-18оС), що залучаються за договором надання послуг № 16-05/24 від 16.05.2024.
Таким чином, загальна кількість автомобілів, що зазначені у довідці у відповідності до договору надання послуг № 16-05/24 від 16.05.2024 складає 15 штук, що відповідає кількості автомобілів, зазначених у договорі.
Судом не береться до уваги твердження позивача, що учасником надано інформацію про наявність 39 транспортних засобів, обладнаних рефрижераторними установками, оскільки у відповідності до довідки № 2024/05/16-68а-3 третьою особою зазначено інформацію про наявність 23 транспортних засобів, обладнаних рефрижератором для товарів що потребують особливого температурного режиму зберігання (+2….+6оС) та 8 ТЗ для товарів що потребують особливого температурного режиму зберігання (-15….-18оС), тобто загальна кількість таких транспортних засобів становить 31, а не 39, як стверджує позивач.
Для підтвердження наявності зазначених транспортних засобів, окрім вищезгаданого договору надання послуг № 16-05/24 від 16.05.2024 учасником зазначено та завантажено в електронну систему закупівель:
договір оренди транспортних засобів № 27/05-1 від 27.05.2024;
договір оренди транспортних засобів № 27/05-2 від 27.05.2024;
договір оренди транспортних засобів № 27/05-3 від 27.05.2024;
договір оренди транспортних засобів № 27/05-4 від 27.05.2024;
договір оренди транспортних засобів № 27/05-5 від 27.05.2024;
договір оренди транспортних засобів № 27/05-6 від 27.05.2024;
договір оренди транспортних засобів № 27/05-7 від 27.05.2024;
договір оренди транспортних засобів № 27/05-8 від 27.05.2024.
Слід звернути увагу, що Оголошення не містило вимог щодо зазначення інформації про наявність рефрижераторів на транспортних засобах саме у договорах оренди/перевезення тощо.
Третьою особою, 28.05.2024 у відповідь на вимогу про виправлення недоліків також було надано довідки від орендодавців за усіма вищезазначеними договорами, у яких підтверджено, що усі транспортні засоби, які передаються за даними договорами обладнані рефрижераторною установкою.
Також транспортний засіб є ізотермічним фургоном, жодним чином не спростовує того факту, що такі транспортні засоби можуть бути обладнанні також і рефрижераторною установкою, оскільки безпосередньо наявність ізотермічної «оболонки» сприяє саме утриманню необхідної температури, у той час як за допомогою рефрижераторної установки здійснюється саме охолодження простору всередині фургону до необхідної температури.
На думку суду третя особ - КОНСОРЦІУМ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» усунув всі недоліки, з якими його було ознайомлено відповідачем у відповідності до вимог Постанови № 1275.
Суд звертає увагу, що пропозиція ТОВ "ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ" є вищою на 111 900 000 грн а ніж пропозиція КОНСОРЦІУМУ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП», таким чином третя особа в повній мірі виконало всі вимоги Оголошення.
Позивачем при розгляді справи не доведено, що оскаржуване рішення вплинуло на його права та законні інтереси, зокрема, щодо ймовірної можливості бути визнаним переможцем закупівель.
Враховуючи вищезазначене, наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично. Більше того розгляд пропозицій учасників є повноваженнями виключно замовника, яке оформлюється відповідним документом - протоколом засідання колегіального органу замовника та оприлюднюється у електронній системі закупівель.
Вищезазначене повністю спростовуються твердження та інформацію позивача щодо невідповідності пропозиції КОНСОРЦІУМУ «ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП» вимогам замовника зазначеним у Оголошенні з підстав зазначених у позовній заяві.
Суд вважає за необхідне при вирішенні спору виходити з принципу пропорційності як одного з елементів верховенства права та враховувати співмірність наслідків реагування тим порушенням, які виявлені, та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами.
З огляду на викладене судом не встановлено протиправності оскаржуваних рішень, відтак, суд дійшов висновку про необґрунтованість вимог даного позову та відсутність правових підстав для його задоволення.
Щодо позовних вимог в частині скасування повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та зобов"язання Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу прийняти рішення, яким відхилити пропозицію КОНСОРЦІУМ ЮНАЙТЕД ФУД ГРУП, то на думку суду вони також задоволенню не підлгають, оскільки є похідними від попередньої.
Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в рішення у справі "Серявін та інші проти України": згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain).
При цьому, суд враховує, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України, відповідно до п. 58 якого суд вказує, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії").
При вирішенні даної справи суд враховує, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
На переконання суду, питання, які можуть вплинути на результат розгляду даної справи, судом було розглянуто та надано їм оцінку у повній мірі.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На виконання цих вимог відповідачем доведено належними та допустимими доказами правомірність прийнятих рішень.
Водночас докази, подані позивачем, не підтверджують обставини, на які він посилається на обґрунтування позовних вимог, та були спростовані доводами відповідача.
Відтак, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків вцілому, проаналізувавши всі обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а доказів понесення ним витрат, пов`язаних з розглядом справи суду не надано, питання розподілу судових витрат не вирішується.
Крім того, відповідачем 31.05.2024 було направлено клопотання про залишення позову без розгляду, однак Державним підприємством Міністерства оборони України Державний оператор тилу було направлено клопотання щодо залишення даної заяви без розгляду.
Керуючись ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 282 КАС України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119430266 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні