Ухвала
від 04.06.2024 по справі 320/24562/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/24562/24

УХВАЛА

04 червня 2024 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Шведа Е.Ю.,

суддів - Голяшкіна О.В., Заїки М.М.,

при секретарі - Левкович А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» про закриття провадження у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Трейд Граніт Інвест» до Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу», третя особа - Консорціум «Юнайтед Фуд Груп», про визнання протиправними та скасування рішення і повідомлення, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИЛА:

У травні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Трейд Граніт Інвест» (далі - Позивач, ТОВ «Трейд Граніт Інвест») звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» (далі - Відповідач, ДП «ДОТ»), третя особа - Консорціум «Юнайтед Фуд Груп» (далі - Третя особа, Консорціум), про:

- визнання протиправним та скасування рішення Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» щодо визнання переможцем та укладання договору з Консорціум «Юнайтед Фуд Груп», яке оформлене протоколом № 29.05.2024-4-10 від 29.05.2024 за процедурою закупівлі за предметом «ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік)», що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1;

- визнання протиправним та скасування повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за предметом «ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік)», що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1;

- зобов`язання Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» прийняти рішення, яким відхилити пропозицію Консорціум «Юнайтед Фуд Груп» (Код ЄДРПОУ: 45437373) за процедурою закупівлі за предметом «ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік)», що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-05-13-010968-а за Лотом № 1.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 31.05.2024 у задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, Позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.06.2024 відкрито апеляційне провадження у справі, встановлено строк для подачі відзиву на апеляційну скаргу та витребувано матеріали справи з суду першої інстанції, які надійшли 03.06.2024.

У відзиві на апеляційну скаргу ДП «ДОТ» просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відзиву на апеляційну скаргу від Консорціуму не надійшло.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.06.2024 справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 04.06.2024.

Від ДП «ДОТ» надійшла заява про закриття провадження у справі. Указана заява обґрунтована тим, що у межах спірної процедури закупівлі вже укладено договір, а відтак з огляду на позицію Великої Палати Верховного Суду у справі №815/1121/17 цей спір має вирішуватися за правилами господарського судочинства.

У судовому засіданні представник Відповідача викладені у заяві про закриття провадження вимоги підтримав з викладених у ній підстав.

Представник Апелянта проти задоволення поданої заяви заперечував.

Третя особа, будучи належним чином повідомленою про дату, час та місце судового розгляду справи, у судове засідання не прибула.

Розглянувши подану заяву, заслухавши пояснення представника Відповідача та думку представника Апелянта, перевіривши матеріали справи, судова колегія приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

У рішенні від 20.07.2006 у справі «Сокуренко і Стригун проти України» Європейський суд з прав людини зазначив, що фраза «встановленого законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду», але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. У рішенні у справі «Занд проти Австрії» Комісія висловила думку, що термін «судом, встановленим законом» у пункті 1 статті 6 передбачає «усю організаційну структуру судів, включно з (...) питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів (...)»

Згідно п. 6 ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За правилами пунктів 1, 2 частини 1 статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності державного замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України «Про оборонні закупівлі», крім спорів, пов`язаних із укладенням державного контракту (договору) про закупівлю з переможцем спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель, а також зміною, розірванням і виконанням державних контрактів (договорів) про закупівлю;

Частиною третьою статті 19 КАС України визначено, що адміністративні суди не розглядають позовні вимоги, які є похідними від вимог у приватно-правовому спорі і заявлені разом з ними, якщо цей спір підлягає розгляду в порядку іншого, ніж адміністративне, судочинства і знаходиться на розгляді відповідного суду.

Колегія суддів звертає увагу, що статтею 282 КАС України визначено особливості провадження у справах щодо гарантованого забезпечення потреб оборони.

Згідно ч. 1 ст. 282 КАС України позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності державного замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України «Про оборонні закупівлі», крім спорів, пов`язаних з укладенням державного контракту (договору) про закупівлю з переможцем спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель, а також зміною, розірванням і виконанням державних контрактів (договорів) про закупівлю, може бути подана протягом десяти робочих днів з дня, коли особа мала дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

У свою чергу, приписи п. 1 ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

Отже, враховуючи, що предметом оскарження у цій справі є правомірність рішення ДП «ДОТ» щодо визнання переможцем та укладання договору з Консорціумом «Юнайтед Фуд Груп», яке оформлене протоколом №29.05.2024-4-10 від 29.05.2024, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, колегія суддів приходить до висновку про те, що розгляд такої справи необхідно здійснювати в порядку адміністративного судочинства, як це прямо визначено ч. 1 ст. 19 КАС України та ч. 1 ст. 282 КАС України, яка є спеціальною та визначає особливості провадження у справах щодо гарантованого забезпечення потреб оборони та якою встановлений присічний строк для розгляду таких спорів.

Посилання заявника на те, що правовідносини між учасниками спрощеної закупівлі, проведеної в порядку Закону України «Про оборонні закупівлі», після укладення між замовником та переможцем договору відносяться до юрисдикції господарських, а не адміністративних судів, колегія суддів оцінює критично, оскільки, в цьому випадку предметом спору є правомірність рішення державного замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України «Про оборонні закупівлі», а не спір, пов`язаний з укладенням державного контракту (договору) про закупівлю з переможцем спрощених торгів.

До того ж суд апеляційної інстанції звертає увагу, що згідно відомостей електронної системи закупівель державний контракт (договір) про закупівлю від 31.05.2024 №65/05-24-ХП підписаний та завантажений у відповідну систему 31.05.2024 о 15:55. Водночас, із вказаним позовом до суду першої інстанції ТОВ «Трейд Граніт Інвест» звернулося 31.05.2024 о 10:28. Тобто, на момент виникнення спірних правовідносин договір між замовником та переможцем укладено не було.

Колегія суддів також відхиляє посилання заявника на правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 16.01.2019 у справі №817/1121/17, оскільки правовідносини у вказаній справі є відмінними від справи №320/24562/24, адже спір у справі №817/1121/17 стосувався питання визнання протиправною та скасування державної реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації.

Водночас, як вже було зазначено вище, в справі № 320/24562/24 предметом оскарження є правомірність рішення ДП «ДОТ» щодо визнання переможцем та укладання договору з Консорціумом, яке оформлене протоколом № 29.05.2024-4-10 від 29.05.2024, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Тобто, рішення державного замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України «Про оборонні закупівлі».

За вказаних обставин та з огляду на те, що, на відміну приписів ГПК України, норми КАС України містять положення щодо особливостей провадження у справах щодо гарантованого забезпечення потреб оборони, колегія суддів вважає, що цей спір за встановлених вище обставин підлягає розгляду саме у порядку адміністративного судочинства.

Керуючись ст. ст. 238, 243, 248, 282, 305, 308, 321, 325 КАС України, колегія суддів, -

УХВАЛИЛА:

У задоволенні заяви Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» про закриття провадження у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Трейд Граніт Інвест» до Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу», третя особа - Консорціум «Юнайтед Фуд Груп», про визнання протиправними та скасування рішення і повідомлення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Е.Ю. Швед

Судді О.В. Голяшкін

М.М. Заїка

Повний текст ухвали складено 04 червня 2024 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2024
Оприлюднено06.06.2024
Номер документу119500868
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони

Судовий реєстр по справі —320/24562/24

Постанова від 04.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Рішення від 31.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні