Рішення
від 31.05.2024 по справі 420/20923/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/20923/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» до Державної податкової служби України, Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №9197304/42815951 від 17 листопада 2023 року про відмову у реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складений Товариством з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» розрахунок коригування №72 від 27 липня 2022 року в ЄРПН, днем його подання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про те, що ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» перебуває на обліку у Центральному міжрегіональному управління ДПС по роботі з великими платниками податків та зареєстрований платником податку на додану вартість з 01 квітня 2019 року.

У межах здійснення власної господарської діяльності ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА», як постачальником, укладено з ТОВ «ШБУ-77», як покупцем, Договір поставки №С-UА-31/21 від 31 грудня 2021 року, за умовами п. 1.1 якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця (поставити), а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплатити нафтопродукти (далі- Товар) на умовах визначених даним Договором.

Разом з Договором сторонами 31 грудня 2023 року підписано Додаткову угоду №1, відповідно до якої п. 4.1. Договору викладено у наступній редакції: «п. 4.1. Покупець може здійснювати оплату Товару у розмірі 100% протягом одного банківського дня з моменту поставки Товару, що підтверджується видатковою накладною, та / або на умовах повної або часткової передоплати на підставах виставлених постачальником рахунків. При цьому сторони визначили, що повна оплата є авансом».

З урахуванням узгоджених умов Договору ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» 31 грудня 2021 року виписано Рахунок на оплату №2136, який в цей же день сплачено ТОВ «ШБУ-77».

У зв`язку з викладеним 13 січня 2022 року за правилом першої події ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» сформовано та надіслано для реєстрації в ЄРПН податкову накладну №519 на суму 200 000 0000,00 грн. з ПДВ в розмірі 166 666 666,67 грн., яка доставлена та зареєстрована.

Однак, як зазначено в позові, у подальшому, покупцем направлено на адресу продавця лист №27/07-2002 від 27 липня 2022 року про повернення передплати за товар. Платіжною інструкцією №7210 від 27 листопада 2022 року ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» на рахунок ТОВ «ШБУ-77» повернена переплата у розмірі 15 000 000,00 грн.

З урахування зміни показників зареєстрованої податкової накладної, позивачем за зазначеною вище господарською операцією сформовано Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 27 липня 2022 року №72 та направлено його для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) стосовно зміни кількісних і вартісних показників податкової накладної №519 від 31 грудня 2021 року.

Проте, реєстрація розрахунку коригування була зупинена, з підстав відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Як зазначає позивач, на адресу Комісії було направлено повідомлення від 28 червня 2023 року про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з наданням усіх підтверджуючих документів щодо складеного розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 27 липня 2022 року №72.

05 липня 2023 року в електронному кабінеті платника позивачем отримано Повідомлення №9128806/42815951 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

12 липня 2023 року позивачем направлено Повідомлення №1 про надання додаткових пояснень та документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Однак, 17 липня 2023 року в електронному кабінеті платника позивачем отримано рішення №9197304/42815951 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 27 липня 2022 року №72, у зв`язку з ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено.

Не погоджуючись із рішенням комісії Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №9197304/42815951 від 17 липня 2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Позивач вважає, що спірне рішення не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, оскільки всі наявні документи позивачем надано до Комісії, але в рішенні не зазначено, які конкретно документи позивачем не надано або надано частково.

Позивач вказує, що після зупинення реєстрації розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року ним було надано письмові пояснення та весь наявний і достатній перелік первинних документів щодо підстав його формування, зокрема лист №27/07-2002 від 27 листопада 2002 року про повернення передплати за товар та платіжну інструкцією №7210 від 27 листопада 2022 року про перерахування коштів.

Позивач наголошує, що невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності, що має бути визнано в судовому порядку за цим позовом.

На підставі викладеного, позивач вважає, що відповідач прийняв невмотивоване рішення, що є підставою для його скасування, а ефективним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування №72 від 27 липня 2022 року датою його подання на реєстрацію.

Ухвалою суду від 21.08.2023 року відкрито провадження по справі та повідомлено сторін, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

05.10.2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від Державної податкової служби України.

Також 05.10.2023 року до суду надійшов відзив з додатками від Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Відповідно до відзиву, відповідач - Державна податкова служба України позов не визнає, просить відмовити у позові повністю.

Відповідно до відзиву Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків другий відповідач також цей позов не визнає та просить суд відмовити у його задоволенні.

Відповідачі надали відзиви з однаковими доводами та запереченнями проти позову.

Так, у відзивах зазначено, що реєстрацію поданого ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року було зупинено з тих підстав, що його подано платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідачі підтвердили, що ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» подано Повідомлення від 28.06.2023 року №2 про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, а саме: пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної в РК № 72 від 27.07.2022 до податкової накладної № 519 від 31.12.2021; платіжна інструкція від 31.12.2021 № 2139; розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 до податкової накладної № 519 від 31.12.2021; лист від 27.07.2022 № 27/07-2022; податкова накладна № 519 від 31.12.2021; договір поставки від 31.12.2021 № C-UA-31/21; додаткова угода до договору поставки від 31.12.2021 № C-UA-31/21; платіжна інструкція № 7240 від 27.07.2022; рахунок на оплату № 2136 від 31.12.2021.

Однак, як зазначено у відзивах, згідно наданих первинних документів, а також пояснень щодо взаємовідносин з ТОВ «ШБУ-77» відсутні підстави для складання розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року.

До таких висновків відповідачі дійшли з огляду на те, що позивачем не надано наступні документи:

довідку Торгово-Промислової палати України, що підтверджує факт наявності обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини). Зокрема, у листі від 27.07.2022 № 27/07-2022, ТОВ «ШБУ-77» просить повернути передплату за бітум, посилаючись на п. 5.1-п.5.7. «ФОРС-МАЖОРНІ ОБСТАВИНИ» договору від 31.12.2021 № С-UA-31/21. Відповідно до п. 5.6 договору від 31.12.2021 № Є-UA-31/21 документом, що підтверджує факт наявності обставин непереборної сили, є довідка, видана Торгово-Промисловою палатою України;

регістри бухгалтерського обліку, які відображають здійснення операцій між ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» та ТОВ «ШБУ-77» відповідно до договору від 31.12.2021 № С- UA-31/21, зокрема в частині надходження коштів, відвантаження товару, повернення коштів;

первинні документи щодо постачання товарів (видаткові накладні), транспортування продукції (товарно-транспортні накладні), акти приймання-передачі товарів між ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» та ТОВ «ШБУ-77» на залишкову суму передоплати (185000000,00 грн.). Зокрема, відповідно до платіжної інструкції від 31 грудня 221 року №2139 ТОВ «ШБУ-77» перерахувало на адресу ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» кошти у сумі 200 000 000,00 грн., а сума повернених коштів відповідно до платіжної інструкції від 31 грудня 2022 року № 7240 складає 15 000 000,00 грн.

У зв`язку з викладеним, 05 липня 2023 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено позивачу повідомлення № 9128806/42815951 про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення про реєстрацію розрахунку коригування № 72 від 27.07.2022.

Відповідачі підтвердили, що ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» подано додаткове Повідомлення від 07.07.2023 року № 1.

Однак, як зазначають відповідачі, згідно наданих первинних документів, а також пояснень щодо взаємовідносин з ТОВ «ШБУ-77», не підтверджені підстави складання розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року.

До таких висновків відповідачі дійшли з огляду на те, що ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» не в повному обсязі надано додаткові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, реєстрацію якого зупинено, при отриманні Повідомлення про надання додаткових пояснень та копій документів, а саме: до розрахунку коригування від 27.07.2022 № 72 по контрагенту-покупцю ТОВ «ШБУ-77» (код ЄДРПОУ - 41412376) не надано:

довідку Торгово-Промислової палати України, що підтверджує факт наявності обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини). Зокрема, у листі від 27.07.2022 № 27/07-2022, ТОВ «ШБУ-77» просить повернути передплату за бітум, посилаючись на п. 5.1-п.5.7. «ФОРС-МАЖОРНІ ОБСТАВИНИ» договору від 31.12.2021 № Є- UA-31/21. Відповідно до п. 5.6 договору від 31.12.2021 № С-UA-31/21 документом, що підтверджує факт наявності обставин непереборної сили, є довідка, видана Торгово-Промисловою палатою України;

регістри бухгалтерського обліку, які відображають здійснення операцій між ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» та ТОВ «ШБУ-77» відповідно до договору від 31.12.2021 № С- UA-31/21, зокрема в частині надходження коштів, відвантаження товару;

первинні документи щодо постачання товарів (видаткові накладні), транспортування продукції (товарно-транспортні накладні), акти приймання-передачі товарів між ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» та ТОВ «ШБУ-77» на залишкову суму передплати (185000000,00 грн.). Зокрема, відповідно до платіжної інструкції від 31 грудня 221 року № 2139 ТОВ «ШБУ-77» перерахувало на адресу ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» кошти у сумі 200000000,00 грн., сума повернених коштів відповідно до платіжної інструкції від 27 липня 2022 року № 7240 складає 15 000 000,00 грн.

Як наслідок, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 9197304/42815951 від 17.07.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Отже, прийняте рішення, на переконання відповідачів, є законним та обґрунтованим.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування №72 від 27 липня 2022 року, відповідачі посилались на її передчасність та дискреційність повноважень контролюючого органу.

23.10.2023 року представником позивача подано відповідь на відзив.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що після зупинення реєстрації розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року до контролюючого органу були надані пояснення та підтверджуючі документи щодо підстав його формування. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної та/або розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення чіткого переліку документів. При цьому, неприпустимим є перекладання на платника податків обов`язку визначати перелік документів, який потрібен податківцям для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування в ЄРПН. Крім того, позивач наполягав на тому, що предметом розгляду є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації розрахунку коригування, а не реальність та умови здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Незважаючи на факт скерування позивачем всіх необхідних документів до контролюючого органу для прийняття ним рішення про реєстрацію розрахунку коригування до податкової накладної в ЄРПН, комісія Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняла Рішення про відмову у реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року, у якому формально зазначила про ненадання платником податків копій документів, а саме: ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. При цьому чіткого формулювання, які саме документи позивачем не надані контролюючим органом не зазначено. Позивач вважає, що прийняте рішення про відмову в реєстрації РК є протиправними та таким, що належить до скасування.

Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» (надалі - ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА»), код ЄДРПОУ 42815951, зареєстроване як юридична особа 12.02.2019 року; перебуває на обліку у Центральному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків (а.с. 16, том 1).

Згідно Витягу з Реєстру платників податку на додану вартість від 21.02.2019 року, 01.04.2019 року ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» зареєстроване платником податку на додану вартість (а.с. 17, том 1).

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 10.05.2022 місцезнаходженням юридичної особи ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» є : 65014, м.Одеса, пров.Сабанський, буд.3, приміщення 4Н (а.с.16, том 1).

31.12.2021 року між ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» (Постачальник) та ТОВ «ШБУ-77» (Покупець) укладений Договір поставки №С-UА-31/21, за умовами п. 1.1 якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця (поставити), а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплатити нафтопродукти (далі - Товар) на умовах визначених даним Договором. Відповідно до п. 1.2 Договору, поставка Товару здійснюється партіями. Найменування, асортимент, одиниця виміру кількості товару та кількість поставки кожної партії Товару, умови поставки, строки поставки, ціна та вартість Товару, умови оплати та інші необхідні умови визначаються цим Договором та можуть також погоджуватись додатковими угодами або додатками, що є невід`ємними частинами даного Договору. Кожна додаткова угода (додаток) може укладатись усно, або, на вимогу будь-якої Сторони, письмово (а.с. 18-20, том 1, а.с. 32-36, том 2).

Також 31.12.2021 року сторонами Договору поставки №С-UА-31/21 підписано Додаткову угоду №1, відповідно до якої п. 4.1. Договору викладено у наступній редакції:

«Покупець може здійснювати оплату Товару у розмірі 100% протягом одного банківського дня з моменту поставки Товару, що підтверджується видатковою накладною, та / або на умовах повної або часткової передоплати на підставах виставлених Постачальником рахунків. При цьому сторони визначили, що повна оплата є авансом».

З урахуванням узгоджених умов Договору поставки №С-UА-31/21 від 31.12.2021 року та Додаткової угоди №1, 31.12.2021 року ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» виставлено ТОВ «ШБУ-77» Рахунок на оплату №2136 за товар «Бітум дорожній 70/100» на загальну суму з ПДВ 200 000 000, 00 грн. (а.с. 21, том 1, а.с. 30, том 2).

Згідно платіжної інструкції №2139 від 31.12.2021 року, у якості попередньої оплати за Договором поставки №С-UА-31/21 від 31.12.2021 року ТОВ «ШБУ-77» перераховано на рахунок ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» суму коштів у розмірі 200 000 000, 00 грн. з ПДВ (а.с. 22, том 1, а.с. 31 том 2).

За правилом першої події (дата зарахування коштів від покупця), у відповідності до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА», як постачальником, на виконання вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, складено на користь покупця - ТОВ «ШБУ-77» податкову накладну № 519 від 31.12.2021 року на загальну суму коштів 200 000 000, 00 грн., у т.ч. ПДВ 33 333 333, 33 грн. (а.с. 23, том 1).

Вказану податкову накладну було прийнято та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9415275764, що не заперечується відповідачами (а.с. 24, том 1).

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «ШБУ-77» звернулось до ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» з листом від 27.07.2022 року вих. №27/07-2022, відповідно до якого на виконання умов Договору №C-UA-31/21 від 31.12.2021 року, п.5.1-п.5.7 «ФОРС-МАЖОРНІ ОСТАВИНИ», Покупець ТОВ «ШБУ-77» просить Постачальника ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» повернути передплату за бітум (платіжне доручення №2139 від 31.12.2021 року), згідно Договору №C-UA-31/21 від 31.12.2021року, у зв`язку з неможливістю виконання поставки бітума, на банківські реквізити (а.с. 25, том 1, а.с. 25 том 2).

Згідно платіжної інструкції №7240 від 27.07.2022 року, ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» перерахувало на користь ТОВ «ШБУ-77» суму коштів 15000000,00 грн., як повернення передплати за бітум згідно Договору №C-UA-31/21 від 31.12.2021року (а.с. 26, том 1, а.с. 29 том 2).

У зв`язку з повернення коштів у сумі 15000000,00 грн., ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» складено Розрахунок коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року (а.с.27, том 1, а.с.12, том 2).

Указаний Розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 року позивач направив для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно Квитанції з єдиного вікна подання електронної звітності ДПС України від 11.08.2022 року, документ (вищезазначений Розрахунок коригування) прийнято, однак реєстрація зупинена.

В якості підстав зупинення зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), реєстрація ПН/РК №72 від 27.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку. Також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 28, том 1, а.с. 14, том 2).

З метою подальшої реєстрації розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року, ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 2 від 28.06.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями; кількість додатків - 10 (а.с. 29, том 1, а.с. 24 том 2).

Відповідач у відзиві підтвердив, що на виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення № 2 від 28.06.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема, до Повідомлення №2 від 28.06.2023 року щодо розблокування Розрахунку коригування № 72 від 27.07.2022 року надані пояснення та документи: платіжна інструкція від 31.12.2021 № 2139; розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 до податкової накладної № 519 від 31.12.2021; лист від 27.07.2022 № 27/07-2022; податкова накладна № 519 від 31.12.2021; договір поставки від 31.12.2021 № C-UA-31/21; додаткова угода до договору поставки від 31.12.2021 № C-UA-31/21; платіжна інструкція № 7240 від 27.07.2022; рахунок на оплату № 2136 від 31.12.2021.

05.07.2023 року Комісією Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» через електронний кабінет Повідомлення №9128806/42815951 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якому запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, позначити). Шляхом проставлення позначок у відповідних графах Комісія регіонального рівня зазначила про необхідність надання копій таких документів: первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки (поставлено відмітки у відповідних графах) (а.с. 32-33, том 1, а.с. 17-19, том 2).

У графі «Додаткова інформація» Повідомлення від 05.07.2023 зазначено, що не у повному обсязі надано документи, наявність яких передбачена договором поставки від 31.12.2021 року №С-UА-31/21; не надано регістри бухгалтерського обліку.

12.07.2023 року ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 07.07.2023 року про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, з додатками та поясненнями; кількість додатків 54 (а.с. 34, том 1).

У графі «Пояснення» Повідомлення № 1 від 07.07.2023 року позивач зазначив, що 31.12.2021р. ТОВ «ШБУ-77» згідно договору поставки зробило передплату за бітум, але внаслідок воєнних дійне отримало замовлень на дорожньо-будівельні роботи і домовилось з ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» про повернення передплати. Бітум ТОВ «ШБУ-77» НЕ ПОСТАВЛЯВСЯ, передплату частково було повернуто. Основні постачальники бітуму ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» є ORLEN (Польша) та ПАТ УКРТАТНАФТА. Бітум зберігається на нафтобазі ТОВ «Вікторія 2008» (35389795). Транспортні послуги надаються ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ).

17.07.2023 року Комісією Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 9197304/42815951 про відмову в реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року (а.с. 37, том 1, а.с. 22, том 2).

Підстави: у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Вважаючи прийняте рішення протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 28.02.2022, чинній на момент зупинення реєстрації спірного розрахунку коригування).

Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно з п.10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно з п.п. 25-26 Порядку №1165, Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216 ( далі - Порядок № 520, в редакції від 08.03.2023 року, чинній на момент прийняття спірного рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування).

Згідно з п. 2 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пункт 9 Порядку № 520, викладений в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п. 10 Порядку № 520, у редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом з матеріалів справи, Комісією регіонального рівня прийнято рішення №9197304/42815951 від 17.07.2023 року про відмову у реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року з підстави «ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення».

Надаючи оцінку правомірності оскаржуваного рішення №9197304/42815951 від 17.07.2023 року, суд дійшов наступного.

Щодо дотримання відповідачем вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року суд зазначає таке.

Як встановлено судом, реєстрація Розрахунку коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року була зупинена 11.08.2022 року з підстав того, що платник податку, яким його подано, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд зазначає, що Критерії ризиковості платника податку є Додатком №1 до Порядку №1165 (у редакції від 28.02.2022, чинній на момент зупинення реєстрації спірного РК).

Відповідно до пункту 8 Критеріїв, цим критерієм визначено: У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Водночас, суд зауважує, що відповідач жодним чином не конкретизував, яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органах, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданому для реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної.

Також у Квитанції про зупинення реєстрації РК контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом з тим, вищезазначена Квитанція не містить інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію Розрахунку коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року.

Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем до контролюючого органу направлено Повідомлення № 2 від 28.06.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями; кількість додатків - 10 (а.с.29, том 1).

Відповідачі у відзиві також підтвердили, що на виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення № 2 від 28.06.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Зокрема, до Повідомлення №2 від 28.06.2023 року для «розблокування» реєстрації Розрахунку коригування № 72 від 27.07.2022 року надані пояснення та подані документи: платіжна інструкція від 31.12.2021 № 2139; розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 до податкової накладної № 519 від 31.12.2021; лист від 27.07.2022 № 27/07-2022; податкова накладна № 519 від 31.12.2021; договір поставки від 31.12.2021 № C-UA-31/21; додаткова угода до договору поставки від 31.12.2021 № C-UA-31/21; платіжна інструкція № 7240 від 27.07.2022; рахунок на оплату № 2136 від 31.12.2021.

У письмових поясненнях ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» надані детальні пояснення щодо підтвердження інформації, вказаної в Розрахунку коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року, зокрема, про те, що у зв`язку з отриманням 27.07.2022 року листа від ТОВ «ШБУ-77» про повернення передплати позивач повернув на розрахунковий рахунок ТОВ «ШБУ-77» 15000000 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 7240 від 27.07.2022. У зв`язку з чим було відправлено на реєстрацію в ЄРПН розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 (а.с.30).

На переконання суду, зазначений обсяг інформації, що містився у поданих відповідачу документах, був достатнім для підтвердження інформації, зазначеної в Розрахунку коригування № 72 від 27.07.2022 року.

Як вбачається з матеріалів справи, 05.07.2023 року Комісією Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» через електронний кабінет Повідомлення №9128806/42815951 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки (поставлено відмітки у відповідних графах) (а.с. 32-33, том 1, а.с. 17-19, том 2).

У графі «Додаткова інформація» Повідомлення від 05.07.2023 зазначено, що не у повному обсязі надано документи, наявність яких передбачена договором поставки від 31.12.2021 року №С-UА-31/21; не надано регістри бухгалтерського обліку.

Як встановлено судом, 12.07.2023 року ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 07.07.2023 року про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, з додатками та поясненнями; кількість додатків 54 (а.с. 34, том 1).

У графі «Пояснення» цього Повідомлення № 1 позивач пояснював, що 31.12.2021 року ТОВ «ШБУ-77» згідно договору поставки здійснило передплату за бітум, але внаслідок воєнних дій не отримало замовлень на дорожньо-будівельні роботи і домовилось з ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» про повернення передплати. Бітум ТОВ «ШБУ-77» не поставлявся, передплату частково було повернуто.

Отже, зі змісту цих пояснень позивача про те, що бітум до ТОВ «ШБУ-77» не поставлявся, прямо випливає неможливість надання позивачем, первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, у тому числі й регістрів бухгалтерського обліку (про які зазначено у Повідомленні №9128806/42815951), оскільки, як пояснив позивач, постачання бітуму до ТОВ «ШБУ-77» не здійснювалося.

Тому прийняття рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування від 27.07.2022 року № 72 з підстави ненадання вказаних документів є необґрунтованим.

Також суд бере до уваги, що обставини, через які ТОВ «ШБУ-77» відмовився від отримання продукції (відсутність замовлень на дорожньо-будівельні роботи у зв`язку з введенням воєнного стану), знаходиться у площині господарських відносин та домовленостей між підприємствами, та наявність чи відсутність у сторін договору довідки Торгово-промислової палати України на підтвердження факту непереборної сили відповідно до вимог п.5.6 Договору від 31.12.2021 № С-UA-31/21, не може впливати на прийняття рішення про реєстрацію чи відмову в реєстрації РК.

Погодившись на повернення частини суми передплати за Договором від 31.12.2021 № С-UA-31/21 на прохання контрагента, позивач не порушив жодної норми податкового законодавства.

Також щодо ненадання довідки Торгово-Промислової палати України, що підтверджує факт наявності обставин непереборної сили, суд вважає за необхідне зауважити таке.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який дії до теперішнього часу.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12.05.2015 №389-VIII, воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Листом № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 року Торгово-промислова палата України засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні.

Враховуючи це, ТПП України підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Таким чином, починаючи з 24.02.2022 в Україні діють форс-мажорні обставини.

Вказані обставини є загальновідомими та не підлягають доказуванню, отже посилання відповідача на ненадання позивачем довідки Торгово-Промислової палати України на підтвердження форс-мажорних обставин, є необґрунтованими.

Також суд бере до уваги, що Комісія регіонального рівня у Повідомленні №9128806/42815951 зазначила, що позивач не в повному обсязі надав документи, наявність яких передбачена договором поставки від 31.12.2021 № С-UA-31/21, не зазначивши при цьому, про які конкретно документи йдеться. При тому, що у протоколі № 61 від 05.07.2023 року засідання Комісії зазначено конкретно, що йдеться саме про ненадання Довідки ТПП України, яка підтверджує факт наявності обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Однак, Повідомлення №9128806/42815951 такої конкретизації не містить.

У випадку неконкретизації переліку документів у Повідомленні платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН/РК.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позивачем добросовісно виконано вимоги Комісії та надано пояснення та документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування, оскільки протилежного відповідачем не доведено.

З поданих документів можна встановити підстави складання Розрахунку коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року.

Окрім того, суд звертає увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію ПН/РК, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Дана позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.

Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Надаючи оцінку наведеному суд зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН/РК не повинен доводити реальність господарської операції, а висловлені відповідачем зауваження стосується договірних відносин сторін.

Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації Розрахунку коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року.

Водночас, матеріалами справи підтверджується підстави його складання та подання на реєстрацію.

З огляду на вказане вище, суд доходить висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №9197304/42815951 від 17.07.2023 року про відмову у реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року слід визнати протиправним та скасувати.

Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати Розрахунок коригування №72 від 27.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання його на реєстрацію.

Згідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

У цьому випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.

Зважаючи на те, що судом встановлено протиправність рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №9197304/42815951 від 17.07.2023 року, то, відповідно, вимога позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати Розрахунок коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем його подання на реєстрацію, є також обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА».

Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено, суд, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, здійснює розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у складі якого утворено Комісію, що прийняла оскаржуване рішення, яке судом визнано протиправним та скасовано.

Позивачем сплачено судовий збір в сумі 2684 грн. При цьому, позов подано в електронній формі через Електронний суд.

Відповідно до ч.3 ст.4 Закону України «Про судовий збір» при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Отже належна до сплати сума судового збору становить 2147,20 грн. (2684 грн * 0,8), тому стягненню з Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків підлягає сума судового збору 2147,20 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 262, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» (адреса: пров. Сабанський, 3, приміщення 4Н, м. Одеса, 65014; код ЄДРПОУ 42815951) до Державної податкової служби України (адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393), Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (адреса: вул. Кошиця, 3, м. Київ, 02068; код ЄДРПОУ 44082145) - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №9197304/42815951 від 17.07.2023 року про відмову у реєстрації Розрахунку коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних поданий Товариством з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» Розрахунок коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року датою його подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2147,20 грн. (дві тисячі сто сорок сім гривень двадцять копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2024
Оприлюднено05.06.2024
Номер документу119461683
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/20923/23

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 16.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 31.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні