П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 вересня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/20923/23
Головуючий в І інстанції: Андрухів В.В.
Дата та місце ухвалення рішення: 31.05.2024 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2024 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» до Державної податкової служби України, Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» (далі позивач) звернулось з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (далі відповідач-1), Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач-2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №9197304/42815951 від 17 листопада 2023 року про відмову у реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27 липня 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складений Товариством з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» розрахунок коригування №72 від 27 липня 2022 року в ЄРПН, днем його подання.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №9197304/42815951 від 17.07.2023 року про відмову у реєстрації Розрахунку коригування кількісних та вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних поданий Товариством з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року датою його подання на реєстрацію.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2147,20 грн. (дві тисячі сто сорок сім гривень двадцять копійок).
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» не в повному обсязі надано пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, реєстрацію якого зупинено.
Крім того, апелянт вказує, що суд першої інстанції, зобов`язавши ДПС України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників, втрутився у дискреційні повноваження відповідача.
Позивач своїм процесуальним правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» зареєстроване як юридична особа 12.02.2019 року та перебуває на обліку у Центральному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків.
Також, товариство зареєстроване платником податку на додану вартість 01.04.2019 року, що підтверджується витягом з Реєстру платників податку на додану вартість від 21.02.2019 року.
31.12.2021 року між ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» (Постачальник) та ТОВ «ШБУ-77» (Покупець) укладено Договір поставки №С-UА-31/21, за умовами п. 1.1 якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця (поставити), а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплатити нафтопродукти (далі - Товар) на умовах визначених даним Договором.
Відповідно до п. 1.2 Договору, поставка Товару здійснюється партіями. Найменування, асортимент, одиниця виміру кількості товару та кількість поставки кожної партії Товару, умови поставки, строки поставки, ціна та вартість Товару, умови оплати та інші необхідні умови визначаються цим Договором та можуть також погоджуватись додатковими угодами або додатками, що є невід`ємними частинами даного Договору. Кожна додаткова угода (додаток) може укладатись усно, або, на вимогу будь-якої Сторони, письмово.
31.12.2021 року сторонами Договору поставки №С-UА-31/21 підписано Додаткову угоду №1, відповідно до якої п. 4.1. Договору викладено у наступній редакції:
«Покупець може здійснювати оплату Товару у розмірі 100% протягом одного банківського дня з моменту поставки Товару, що підтверджується видатковою накладною, та/або на умовах повної або часткової передоплати на підставах виставлених Постачальником рахунків. При цьому сторони визначили, що повна оплата є авансом».
З урахуванням узгоджених умов Договору поставки №С-UА-31/21 від 31.12.2021 року та Додаткової угоди №1, 31.12.2021 року ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» виставлено ТОВ «ШБУ-77» рахунок на оплату №2136 за товар «Бітум дорожній 70/100» на загальну суму з ПДВ 200 000 000 грн., у тому числі ПДВ 33 333 333 грн.
Згідно платіжної інструкції №2139 від 31.12.2021 року, у якості попередньої оплати за Договором поставки №С-UА-31/21 від 31.12.2021 року ТОВ «ШБУ-77» перераховано на рахунок ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» суму коштів у розмірі 200 000 000 грн. з ПДВ.
За правилом першої події (дата зарахування коштів від покупця), ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» складено податкову накладну № 519 від 31.12.2021 року на загальну суму коштів 200 000 000 грн., у т.ч. ПДВ - 33 333 333 грн.
Вказану податкову накладну було прийнято та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9415275764.
27.07.2022 року ТОВ «ШБУ-77» звернулось до ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» з листом, відповідно до якого на виконання умов Договору №C-UA-31/21 від 31.12.2021 року, п.5.1-п.5.7 «ФОРС-МАЖОРНІ ОСТАВИНИ», Покупець ТОВ «ШБУ-77» просить Постачальника ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» повернути на банківські реквізити передплату за бітум (платіжне доручення №2139 від 31.12.2021 року), згідно Договору №C-UA-31/21 від 31.12.2021року, у зв`язку з неможливістю виконання поставки бітума.
Згідно платіжної інструкції №7240 від 27.07.2022 року, ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» перерахувало на користь ТОВ «ШБУ-77» суму коштів 15 000 000 грн., як повернення передплати за бітум згідно Договору №C-UA-31/21 від 31.12.2021року.
У зв`язку з повернення коштів у сумі 15 000 000 грн., ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» складено Розрахунок коригування кількісних на вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно Квитанції з Єдиного вікна подання електронної звітності ДПС України від 11.08.2022 року, документ (Розрахунок коригування) прийнято, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення вказано: Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку. Також позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою подальшої реєстрації розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року, позивачем через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 2 від 28.06.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з поясненнями та додатками , а саме: платіжна інструкція від 31.12.2021 року № 2139; розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року; лист від 27.07.2022 року № 27/07-2022; податкова накладна № 519 від 31.12.2021 року; договір поставки від 31.12.2021 року № C-UA-31/21; додаткова угода до договору поставки від 31.12.2021 року № C-UA-31/21; платіжна інструкція № 7240 від 27.07.2022 року; рахунок на оплату № 2136 від 31.12.2021 року.
05.07.2023 року Комісією Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» через електронний кабінет Повідомлення №9128806/42815951 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якому запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, позначити). Шляхом проставлення позначок у відповідних графах Комісія регіонального рівня зазначила про необхідність надання копій таких документів: первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки (поставлено відмітки у відповідних графах).
У графі «Додаткова інформація» Повідомлення від 05.07.2023 року зазначено, що не у повному обсязі надано документи, наявність яких передбачена договором поставки від 31.12.2021 року №С-UА-31/21; не надано регістри бухгалтерського обліку.
12.07.2023 року ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 07.07.2023 року про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, з додатками та поясненнями; кількість додатків 54.
У графі «Пояснення» Повідомлення № 1 від 07.07.2023 року позивач зазначив, що 31.12.2021 року ТОВ «ШБУ-77» згідно договору поставки зробило передплату за бітум, але, внаслідок воєнних дій, не отримало замовлень на дорожньо-будівельні роботи і домовилось з ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» про повернення передплати. Бітум ТОВ «ШБУ-77» не поставлявся, передплату частково було повернуто. Основні постачальники бітуму ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» є ORLEN (Польша) та ПАТ УКРТАТНАФТА. Бітум зберігається на нафтобазі ТОВ «Вікторія 2008» (35389795). Транспортні послуги надаються ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ).
17.07.2023 року Комісією Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 9197304/42815951 про відмову в реєстрації Розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись із рішенням про відмову у реєстрації розрахунку коригування, позивач звернувся до суду з позовною заявою.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов дійшов висновку, що надані позивачем документи дають можливість контролюючому органу здійснити реєстрацію розрахунку коригування до податкової накладної №519 від 31.12.2021 року.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення вимоги позивача щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати розрахунок коригування в ЄРПН.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрала чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165).
Згідно пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку № 1165 установлено, зокрема, наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість: п. 8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).
Так, відповідно до п. 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Згідно п. 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п. 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
За правилами п.9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до п. 10 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Колегія суддів зазначає, що системний аналіз викладених правових норм свідчить про те, що законодавством регламентовано чіткий порядок реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та правові підстави для зупинення їх реєстрації і для відмови в їх здійсненні.
При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування платника, у зв`язку зі встановленням його ризиковості за відповідним критерієм, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт таких критеріїв, а й вказати яким саме критеріям, на його думку, не відповідає платник.
Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а не будь-яких документів на власний розсуд.
Така вимога є цілком обґрунтованою, оскільки від розуміння конкретного критерію, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, залежить послідовність надання платником податків пояснень, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої(го) податкової накладної/розрахунку коригування. При цьому, тільки визначивши критерій, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, контролюючий орган може чітко визначити вичерпний перелік конкретних документів, які платник податків повинен надати контролюючому органу.
Разом з тим, колегія суддів враховує, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічні правові висновки викладені в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 року по справі № 0940/1240/18, від 12.11.2019 року по справі № 816/2183/18.
Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що реєстрацію поданого позивачем розрахунку коригування зупинено через встановлення ризиковості позивача з посиланням на п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій без визначення, які конкретно документи слід подати та/або пояснення для усунення виниклих сумнівів щодо реальності задекларованих операцій.
З матеріалів справи вбачається, що позивач скористався своїм правом і подав контролюючому органу повідомлення № 2 від 28.06.2023 року про надання пояснень щодо підтвердження інформації, вказаної в розрахунку коригування кількісних та вартісних показників № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року, та вказав, що у зв`язку з отриманням 27.07.2022 року листа від ТОВ «ШБУ-77» про повернення передплати позивач повернув на розрахунковий рахунок ТОВ «ШБУ-77» 15000000 грн. (підтверджується платіжним дорученням № 7240 від 27.07.2022 року). У зв`язку з цим було відправлено на реєстрацію в ЄРПН розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року.
Так, до вказаних пояснень було додано наступні документи: платіжна інструкція від 31.12.2021 року № 2139; розрахунок коригування № 72 від 27.07.2022 року до податкової накладної № 519 від 31.12.2021 року; лист від 27.07.2022 року № 27/07-2022; податкова накладна № 519 від 31.12.2021 року; договір поставки від 31.12.2021 року № C-UA-31/21; додаткова угода до договору поставки від 31.12.2021 року № C-UA-31/21; платіжна інструкція № 7240 від 27.07.2022 року; рахунок на оплату № 2136 від 31.12.2021 року.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вказані документи були достатніми для підтвердження інформації, зазначеної в розрахунку коригування № 72 від 27.07.2022 року та надавали можливість контролюючому органу здійснити реєстрацію розрахунку коригування.
Однак, 05.07.2023 року Комісією Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Також, запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки (поставлено відмітки у відповідних графах). У графі «додаткова інформація» зазначено: не у повному обсязі надано документи, наявність яких передбачена договором поставки від 31.12.2021 року №С-UА-31/21; не надано регістри бухгалтерського обліку.
12.07.2023 року позивач направив до контролюючого органу повідомлення № 1 від 07.07.2023 року про подання додаткових пояснень, в яких зазначив, що 31.12.2021 року ТОВ «ШБУ-77», згідно договору поставки, здійснило передплату за бітум, але внаслідок воєнних дій не отримало замовлень на дорожньо-будівельні роботи і домовилось з ТОВ «КАНТАРЕЛЛ УКРАЇНА» про повернення передплати. Бітум ТОВ «ШБУ-77» не поставлявся, передплату частково було повернуто.
Колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції вірно зазначив, що зі змісту пояснень позивача про те, що бітум до ТОВ «ШБУ-77» не поставлявся, прямо випливає неможливість надання позивачем первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, у тому числі й регістрів бухгалтерського обліку.
Таким чином, оскільки повернення позивачем коштів ТОВ «ШБУ-77», у зв`язку із чим було здійснено коригування, підтверджується належними доказами, у податкового органу були відсутні підстави для відмови у реєстрації розрахунку коригування.
Проте, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують інформацію, яка зазначена в розрахунку коригування, прийняла рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування №9197304/42815951 від 17.11.2023 року.
Разом з тим, приймаючи оскаржуване рішення, контролюючим органом підставою прийняття рішення зазначено: «у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку», однак жодної деталізація, яких саме документів не надано, як і не деталізовано обставини недостатності поданих платником податків документів з метою реєстрації розрахунку коригування.
Колегія суддів зазначає, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Колегія суддів зауважує, що надані позивачем до податкового органу документи, повністю розкривають зміст господарської операції та є належними та достатніми для реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки контролюючий орган, пропонуючи позивачу подати підтверджуючі документи, не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації розрахунку коригування на підставі поданих позивачем документів, то підстави для відмови в реєстрації розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року до податкової накладної №519 від 31.12.2021 року у податкового органу були відсутні.
На підставі наведеного, рішення №9197304/42815951 від 17.11.2023 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування №72 від 27.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, тому є протиправним і підлягає скасуванню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі розрахунок коригування №72 від 27.07.2022, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що задля належного захисту порушеного права позивача необхідно зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірний розрахунок коригування, оскільки зазначене буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.
Відповідно до частини першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, апелянтом не надано до суду доказів, що підтверджують факт протиправності рішення суду першої інстанції.
Доводи апеляційної скарги спростовуються наведеними висновками суду апеляційної інстанції та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 16.09.2024 р.
Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2024 |
Оприлюднено | 18.09.2024 |
Номер документу | 121639444 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні