ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2024 року справа №200/186/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року у справі № 200/186/24 (головуючий І інстанції Загацька Т.В.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю КС-46 до Головного управління ДПС у Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області № 109/05-99-04-09/41668328 від 29.09.2023;
- зобов`язати ГУ ДПС у Донецькій області поновити статус платника єдиного податку ТОВ КС-46 (код ЄДРПОУ 41668328) з 01.10.2023.
В обґрунтування позову зазначив, що вказаним рішенням протиправно анульовано реєстрацію платника єдиного податку, до спливу строку подачі платником заперечень проти висновків результатів перевірки.
Крім того, враховуючи сплату податків (орендна плата з юридичних осіб та податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) 29 вересня 2023 року у повному обсязі, правові підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку за рішенням контролюючого органу були відсутні.
Податковим органом не враховано, що Закон від 11.04.2023 № 3050 Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно, відповідно до якого змінився механізм визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, набув чинності лише 06 травня 2023 року.
Отже, станом на 01 квітня 2023 року та на 01 травня 2023 року податковий борг у підприємства був відсутній, оскільки відповідно до діючого на той час законодавства юридичні особи звільнялись від нарахування та сплати деяких податків за об`єкти, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії (до яких відноситься і місто Краматорськ).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 29.09.2023 № 109/05-99-04-09/41668328 про анулювання реєстрації платника єдиного податку товариства з обмеженою відповідальністю КС-46.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області поновити статус платника єдиного податку товариству з обмеженою відповідальністю КС-46 з 01.10.2023 та внести відповідні відомості до реєстру платників єдиного податку.
Вирішено питання судових витрат по справі.
Не погодившись з рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
ТОВ КС-46 застосовує спрощену систему оподаткування з 18.10.2017. Одночасно є платником орендної плати з юридичних осіб та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Станом на 28.09.2023. ТОВ КС-46 мало податковий борг з 2022 року на загальну суму 83 462,03 грн, що обліковувалась на кожне перше число протягом 18 місяців та 7 послідовних кварталів.
ТОВ КС-46 28.09.2023 надає уточнюючу податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2023 рік від 28.09.2023 № 9253019453 із сумою до зменшення по минулим термінам сплати, чим саме зменшує суму податкового боргу з цього платежу на 13 060,92 грн.
Також позивачем здійснено погашення податкового боргу 29.09.2023 з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки платіжним дорученням від 29.09.2023 № 120 на суму 39 191,75 грн, з орендної плати платіжним дорученням від 29.09.2023 № 121 на суму 44 270,21 грн.
На погашене податкове зобов`язання в ІКП автоматично була нарахована пеня.
Станом на 01.10.2023 по ТОВ КС-46 обліковується податковий борг (залишок несплаченої пені) сумі 2490,06 грн, в т.ч. з орендної плати (18010600) в сумі 2490,06 грн.
На підставі пп. 8 пп. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 ПК України платники єдиного внеску зобов`язані перейти на сплату інших податків та зборів, визначених ПКУ, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абз. 3 п. 59.1 ст. 59 ПКУ, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Крім того, сплачені платниками суми податків, зборів, платежів та єдиного внеску відображаються в ІКП датою їх зарахування на бюджетні/не бюджетні рахунки на підставі відповідної інформації Казначейства.
На час здійснення анулювання (в останній робочий день другого із двох послідовних кварталів), шляхом внесення записів в ІКС Податковий блок про виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, кошти, сплачені в рахунок погашення податкового боргу, в ІКП платника не були відображені.
Таким чином, анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу позивачу здійснено відповідно до вимог пп. 3 п. 299.10 ПКУ.
Згідно положень наказу № 309 Краматорська міська територіальна громада з 24 лютого 2022 року віднесена до територій можливих бойових дій.
Таким чином, суб`єкти господарювання юридичні особи, які мають у власності та/або користуванні земельні ділянки розташовані на території Краматорської міської територіальної громади зобов`язані нараховувати та сплачувати плату за землю за 2022 рік та 2023 рік на загальних підставах.
Відповідно до ІКС Податковий блок, ТОВ КС-46 не зверталось до контролюючого органу в порядку наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПКУ.
Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, однак суд першої інстанції листом повідомив, що всі документи у цій справі сформовано в електронному вигляді та експортовано в КП Діловодство спеціалізованого суду.
Верховний Суд листом від 19.08.2022 № 2097/0/2-22 на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає. Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 № 15-14040/18, від 13.09.2018 № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему Електронний суд матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.
Отже, враховуючи зазначені листи, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі Електронний суд.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю КС-46, ідентифікаційний код юридичної особи 41668328, зареєстроване як юридична особа з 18.10.2017. Основний вид економічної діяльності згідно КВЕД 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
ТОВ КС-46 застосовує спрощену систему платників податків, включено до реєстру платників єдиного податку з 18.10.2017 платником ІІІ групи. Одночасно є платником орендної плати з юридичних осіб та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Відповідно до копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ТОВ КС-46 є власником нежитлового приміщення магазину, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Валентина Шеймана, буд. 1 (19.10.2017, номер запису про право власності 22984676, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 69055214129).
Земельна ділянка, на якій розташований магазин, знаходиться в користуванні ТОВ КС-46 на підставі договору оренди землі від 20.04.2021, укладеного з Краматорською міською радою, кадастровий номер 1412900000:00:005:0414 (право оренди земельної ділянки зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 20.04.2021, номер запису про інше речове право 41666203, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1461846314129).
У терміни, передбачені податковим законодавством, ТОВ «КС-46» у 2022 році надало до ДПІ у м. Краматорську ГУ ДПС у Донецькій області податкові декларації, а саме:
- нову звітну податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік від 21.02.2022 № 9036476197 з річною сумою нарахувань 48 294,78 грн, щомісячні нарахування складають 4024,57 грн (грудень 4024,51 грн.)
Станом на 31.03.2022 за кодом платежу 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» виник податковий борг у сумі 4024,57грн, який згідно наданої декларації з цього платежу щомісячно зростав та станом на 28.09.2023 становив 44 270,21 грн.
- звітну податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2022 рік від 08.02.2022 № 9020626045 (дод. 2 № 9020626043) з річною сумою нарахувань 39 191,75 грн, щоквартальні нарахування складають 9797,94 грн (IV квартал - 9797,93грн).
Станом на 30.04.2022 за кодом платежу 18010400 «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості» виник податковий борг у сумі 9797,94грн, який згідно наданої декларації з цього платежу щоквартально зростав та станом на 28.09.2023 становив 39 191,82 грн.
ТОВ «КС-46» 28.09.2023 надає уточнюючу податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2023 рік від 28.09.2023 № 9253019453 (дод. 2 №9253019447) із сумою до зменшення по минулим термінам сплати, чим саме зменшує суму податкового боргу з цього платежу на 13 060,92 грн.
ГУ ДПС у Донецькій області на підставі п. 299.11 ст. 299 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку щодо порушення платником єдиного податку вимог перебування на спрощеній системі оподаткування.
За результатами перевірки складено акт від 29.09.2023 № 89/05-99-04-09/ НОМЕР_1 , яким встановлено наявність податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту 59.1 статті 59 Податкового Кодексу України, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів, чим порушено абз. 8 п. п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Податкового Кодексу України. Заяву на відмову від спрощеної системи оподаткування платником не надано.
В період з 01.04.2023 по 29.09.2023 підприємство має заборгованість по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати з юридичних осіб. Податковий борг виник 30.03.2022. Податковий борг з:
- податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (код платежу 18010400) склав: 01.04.2023 39 191,75грн, 01.05.2023 39 191,75 грн, 01.06.2023 39 191,75 грн, 01.07.2023 39 191,75 грн, 01.08.2023 39 191,75 грн, 01.09.2023 39 191,75 грн, 29.09.2023 -26 855,47 грн;
- орендна плата з юридичних осіб ділянки (код платежу 18010600) склав: 01.04.2023 44 270,21 грн, 01.05.2023 44 270,21 грн, 01.06.2023 44 270,21 грн, 01.07.2023 44 270,21 грн, 01.08.2023 44 270,21 грн, 01.09.2023 44 270,21 грн, 29.09.2023 44 270,21 грн.
За результатом перевірки встановлені порушення, за які передбачена відповідальність: за порушення абз. 8 п. п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Податкового Кодексу України в частині несплати протягом двох послідовних кварталів заборгованості з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки 26 855,47 грн та орендної плати з юридичних осіб - 44270,21 грн., передбачена відповідальність згідно абз. 3 п. 299.10 ст. 299 Податкового Кодексу України. На підставі п. 299.11 ст. 299 Податкового кодексу України реєстрація платника єдиного податку анулюється з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення, а саме: з 01.10.2023.
На підставі висновків акту перевірки, Головним управління ДПС у Донецькій області прийнято рішення № 109/05-99-04-09/41668328 від 29.09.2023 про анулювання реєстрації платника єдиного податку ТОВ КС-46 з підстав наявності у ТОВ КС-46 податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів, що виник у платника єдиного податку згідно абз. 3 п. 299.10 ст. 299 ПК України.
Позивач здійснив погашення податкового боргу 29.09.2023 з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки платіжним дорученням від 29.09.2023 № 120 на суму 39 191,75 грн, з орендної плати платіжним дорученням від 29.09.2023 № 121 на суму 44 270,21 грн.
На погашене податкове зобов`язання в ІКП автоматично була нарахована пеня.
Станом на 01.10.2023 по ТОВ «КС-46» обліковується податковий борг (залишок несплаченої пені) сумі 2490,06 грн, в т.ч. з орендної плати (18010600) в сумі 2490,06 грн.
Позивач звернувся до ДПС України зі скаргою № 14 від 13.12.2023, у якій просив, відповідно до ст. 55, ст. 56 ПКУ: строк для подачі скарги рахувати з моменту отримання ТОВ КС-46 копії рішення, а саме з 02.12.2023; скасувати Рішення Головного управління ДПС у Донецькій області № 109/05-99-04-09/41668328 від 29.09.2023 та відновити товариство з обмеженою відповідальністю КС-46 (код ЄДРПОУ 41668328) платником єдиного податку з 01 жовтня 2023.
За результатами розгляду скарги, рішенням ДПС України від 29.12.2023 № 38576/6/99-00-06-03-03-06 керуючись главою 4 Кодексу, пунктом 4 розділу VIII Порядку № 916, ДПС залишає без розгляду скаргу TOB КС-46 від 13.12.2023 № 14 на рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 29.09.2023 № 109/05-99-04-09/41668328 про анулювання реєстрації платника єдиного податку та повертає її. Вказано, що відповідно до пунктів 56.10, 56.17, 56.18 та 56.19 ст. 56 Кодексу, рішення ДПС про залишення скарги без розгляду, рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 29.09.2023 № 109/05-99-04-09/41668328 про анулювання реєстрації платника єдиного податку не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але з урахуванням строків давності можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному чинним законодавством України.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно № 3050-ІХ, який набрав чинності 06.05.2023 скасував пільгу позивача на несплату протягом 2023 року земельного податку, після чого позивач виконав свій податковий обов`язок та погасив всі свої зобов`язання з зазначеного податку.
Крім того, рішення про виключення позивача з реєстру платників єдиного податку прийняте з порушенням вимог статті 86 ПК України, відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Оцінка суду.
На підставі частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 291.2 статті 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Згідно з пунктом 291.4 статті 291 ПК України суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності поділяються на чотири групи платників єдиного податку.
На підставі підпункту 3 пункту 291.4 статі 291 ПК України до третьої групи платників єдиного податку належать, зокрема: юридичні особи суб`єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Як визначено абзацом другим пункту 294.1 статті 294 ПК України податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку третьої групи (…) є календарний квартал (…)
Відповідно до пункту 294.2 статті 294 ПК України податковий (звітний) період починається з першого числа першого місяця податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем останнього місяця податкового (звітного) періоду.
Згідно з пунктом 295.3 статті 295 ПК України платники єдиного податку третьої групи (…) сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) квартал.
На підставі абзацу 8 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 ПК України платники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Як визначено абзацом третім пункту 59.1 статті 59 ПК України податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (…)
Відповідно до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Як визначено підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до пункту 176.1 статті 176 ПК України платники податку зобов`язані своєчасно сплачувати узгоджену суму податкових зобов`язань, а також суму штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих контролюючим органом, та пені, за винятком суми, що оскаржується в адміністративному або судовому порядку.
Згідно з підпунктом 3 пункту 299.10 статті 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.
На підставі пункту 299.11 статті 299 ПК України у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої - третьої груп вимог, встановлених цією главою, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої - третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення. У такому випадку суб`єкт господарювання має право обрати або перейти на спрощену систему оподаткування після закінчення чотирьох послідовних кварталів з моменту прийняття рішення контролюючим органом.
Як свідчать матеріали справи позивач перебував на спрощеній системі оподаткування, був платником єдиного податку третьої групи, платником орендної плати з юридичних осіб та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Станом на 29.09.2023, тобто на час прийняття податковим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного внеску за позивачем обліковувався податковий борг (самостійно визначені податкові зобов`язання) з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (код платежу 18010400) на суму 39 191,75 грн, з орендної плати з юридичних осіб (код платежу 18010600) на суму 44 270,21 грн на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Позивач здійснив погашення податкового боргу 29.09.2023 з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на суму 39 191,75 грн, з орендної плати - на суму 44 270,21 грн.
На погашене податкове зобов`язання в ІКП автоматично була нарахована пеня.
Таким чином, станом на час прийняття податковим органом рішення від 29.09.2023 про анулювання реєстрації платника єдиного внеску за позивачем обліковувався податковий борг у розмірі, що перевищує суму, визначену абз. 3 п. 59.1 ст. 59 ПК України (39 191,75 грн та 44 270,21 грн), на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Проте, на підставі пункту 86.2 статті 86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 86.7 статті 86 ПК України у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки).
Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Згідно з підпунктом 86.7.1 пункту 86.7 статті 86 ПК України акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному цим пунктом порядку (далі матеріали перевірки), розглядаються комісією такого контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок (далі комісія з питань розгляду заперечень), яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу. Склад комісії та порядок її роботи затверджуються наказом керівника контролюючого органу.
Таким чином, нормами податкового кодексу передбачено право платника податків у разі незгоди з висновками камеральної перевірки, фактами і даними, викладеними в акті перевірки, подати протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта, до контролюючого органу свої заперечення та додаткові документи і пояснення.
Відповідачем акт про результати камеральної перевірки № 89/05-99-04-09/41668328 складено 29.09.2023 та в цей же день - 29.09.2023 прийнято рішення про виключення позивача з реєстру платника податків єдиного податку.
Враховуючи те, що рішення прийнято в день складання акту перевірки, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що позивач не мав можливості реалізувати право на подання своїх заперечень та додаткових документів і пояснень в порядку, визначеному п.86.7 ст.86 ПК України, зокрема, документів, що підтверджують сплату податкового боргу.
Тому рішення про виключення позивача з реєстру платників єдиного податку прийняте з порушенням вимог статті 86 ПК України, відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 15.01.2019 № 826/3576/15.
Є неприйнятними доводи апелянта про віднесення міста Краматорська до територій можливих бойових дій, а не активних бойових дій, що свідчить про відсутність у позивача права не сплачувати орендну плату за землю в період 2022 року з огляду на наступне.
Відповідно до підпункту 69.14. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (в редакції, до внесення змін Законом № 3050-ІХ від 11.04.2023), яка була чинною до 06.05.2023 року, за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 06.12.2022 № 1364 затверджено Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ (далі Постанова № 1364.
Згідно з пунктом 1 Постанови № 1364 перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій;
до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій;
до переліку включається тимчасово окупована Російською Федерацією територія України, визначена відповідно до Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України;
у переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата виникнення та припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309.
Відповідно до цього Переліку Краматорська міська територіальна громада у період з 24.02.2022 віднесена до 1 підгрупи територій, на яких ведуться (велися) бойові дії - Території можливих бойових дій.
Тобто Краматорська міська територіальна громада до 06.05.2023 відносилася до території можливих бойових дій, які, відповідно до Постанови № 1364, відносяться до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.
06.05.2023 набула чинності нова редакція підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, відповідно до якої за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Таким чином, враховуючи редакцію підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України до змін, внесених Законом № 3050-ІХ від 11.04.2023, оскільки земельна ділянка позивача розташована на території м. Краматорська, який до 06.05.2023 відносився до території, на яких велися бойові дії, в період з 01.01.2022 по 06.05.2023, позивач мав право не сплачувати податок на землю.
Згідно статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року у справі № 200/186/24 залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року у справі № 200/186/24 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 03 червня 2024 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 03 червня 2024 року.
Головуючий суддяІ.Д. Компанієць
Судді А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2024 |
Оприлюднено | 05.06.2024 |
Номер документу | 119463388 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні