ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/17664/23 Суддя (судді) першої інстанції: Тихоненко О.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2024 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Єгорової Н.М.,
суддів - Сорочка Є.О., Чаку Є.В.,
при секретарі - Олешко М.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інекс Реал" до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправним та скасування припису, -
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2023 року позивач - ТОВ "Інекс Реал" звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, яким просив визнати протиправним та скасувати припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153/П/ОП.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року адміністративний позов задоволено повністю.
Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Апеляційна обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, визнано встановленими обставини, які не є доведеними, висновки суду не відповідають обставинам справи.
Апелянт звернув увагу суду на те, що норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" зобов`язують контролюючий орган перевірити причини за яких стався нещасний випадок та вжити заходів, з метою запобігання таких подій у майбутньому. Крім того, перевищення посадовою особою органу державного нагляду максимального строку здійснення заходу є підставою для недопуску посадових осіб до перевірки, а не скасування прийнятого за її наслідками припису.
Додатково зазначив про те, що судом першої інстанції не було враховано пояснення ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 наданих слідчому в ході кримінального провадження №12023270340003830, водночас надані в судовому засіданні вказаними особами свідчення викликають сумніви у їх достовірності, у зв`язку з істотними розбіжностями з показами наданими під час досудового слідства.
Також наголосив, що судом першої інстанції не надано оцінку поясненням ОСОБА_4 , якими підтверджується факт виконання робіт на даху ОСОБА_5 в період з 07 липня 2023 року по 06 жовтня 2023 року.
Позивач подав до суду відзив, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, оскільки оскаржуваний припис прийнято на підставі акта перевірки від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153 який є безпідставним та складеним з численними порушеннями Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а отже не може слугувати підставою для прийняття припису.
Додатково зазначив про те, що 06 жовтня 2023 року ТОВ "Інекс Реал" повністю розрахувалось з ОСОБА_5 за надані послуги за цивільно-правовим договором, що підтверджується матеріалами справи, а тому на момент настання нещасного випадку 07 жовтня 2023 року цивільно-правові відносини повністю завершені, і як наслідок відсутні підстави для проведення позапланового заходу.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасувати, виходячи з наступного.
Вирішуючи вказаний спір, суд першої інстанції встановив, що ТОВ "Інекс Реал" зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28 квітня 2017 року внесено запис 10641020000013184. Відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, позивач здійснює господарську діяльність, що відповідає коду КВЕД 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель (основний).
07 жовтня 2023 року з ОСОБА_5 , який виконував роботи у ТОВ "Інекс Реал" на території Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня №3" Чернігівської міської ради за адресою: проспект Грушевського, буд. 170, м. Чернігів, стався нещасний випадок зі смертельним наслідком.
У період з 17 жовтня 2023 року по 23 жовтня 2023 року на підставі направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 13 жовтня 2023 року №Ц/І/30735-23 та наказу від 13 жовтня 2023 року №476/Ц-ЗК Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства з охорони праці, гігієни праці та законодавства про працю ТОВ "Інекс Реал" (код ЄДРПОУ 41310760) з підстав, передбачених абц. 9 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (настання нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 07 жовтня 2023 року о 16 год 30 хв з ОСОБА_5 , який виконував роботи у ТОВ "Інекс Реал" на території Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня №3" Чернігівської міської ради) (т. 1 а.с. 26-27), за результатами якої було складено акт від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153 (т. 1 а.с. 28-45), яким виявлені наступні порушення вимог законодавства:
- ч. 1 ст. 21 КЗпП, ч. 4, ст. 24 КЗпП, а саме допуск ОСОБА_5 та ОСОБА_1 в період з 07 липня 2023 року по 06 жовтня 2023 року до виконання покрівельних робіт та інших спеціалізованих будівельних робіт без укладання з ними до початку роботи трудових договорів, оформлених наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу та без повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівників на роботу, в поряду встановленому Кабінетом Міністрів України;
- ст. 13 Закону України "Про охорону праці" № 2694, п. 6.6.27, п. 4.2, п. 4.10, п. 17.1.2 ДБН А.3.2-2-2009 Охорона праці і промислова безпека у будівництві. Основні положення (НПАОП 45.2-7.02-12), п. 5 абц. 4 розділу І, п. 2, п. 4 розділу IV, п. 3 розділу ІІ, п. 9 розділу V, п. 1 розділу VI Мінімальних вимог з охорони праці на тимчасових або мобільних будівельних майданчиках (НПАОП 45.2-7.03-17), п. 5 розділу V Типового положення про розробку інструкцій з охорони праці (НПАОП 0.00-4.15-98), п. 1.7.6, п. 7.2.3, п. 7.2.7 додаток 3 Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті (НПАОП 0.00-1.15-07), п. 2.17 розділу І Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій від 21 травня 2007 року №246, п. 8.7.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів (НПАОП 40.1-1.21-98), а саме:
відсутній проект організації будівництва (ПОБ) (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);
відсутній план з охорони праці будівельного майданчика (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);
відсутній ПВР на виконання будівельно-монтажних робіт (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);
замовник або керівник будівництва за 30 календарних днів до початку виконання будівельних робіт на будівельному майданчику не направив у територіальний орган Держпраці попередню інформацію про виконання будівельних робіт за формою згідно з додатком 2;
не призначено координатора з питань охорони праці на стадії будівництва, який повинен мати відповідну кваліфікацію ( сертифікат координатора з питань охорони праці в будівельній галузі);
на підприємстві не розроблено інструкції з охорони праці за всіма видами виконуваних робіт ( відсутня інструкція з охорони праці при виконанні газополум`яних робіт);
відсутній Журнал обліку робіт, що виконуються за нарядами і розпорядженнями (відсутні наряди на виконання газополум`яних робіт на висоті);
за результатами періодичних медичних оглядів не надані Заключні акти;
відповідно до наданого Журналу видачі запобіжних пристроїв та індивідуальних засобів захисту, роботодавцем не підтверджено забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям;
не здійснюється контроль роботодавцем за додержанням працівниками правил безпеки під час експлуатації засобів виробництва та проведення робіт з підвищеною небезпекою;
під час виконання будівельних робіт не дотримувались загальні положення з охорони праці, зокрема в частині: співпраці між підрядником і фізичними особами;
на місці виконаних робіт (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170) страхувальний канат закріплено за оголівок вентиляційної труби, що є порушенням вимог безпеки під час виконання робіт на даху споруд;
виконання робіт на краю даху проводилось працівниками без застосування запобіжних поясів;
кабель електроживлення, який використовували під час будівельно-монтажних робіт, прокладено через вентиляційну шахту на покрівлю з порушенням вимог п. 2.1.33 таблиці 2.1.3;
ст. 13, 17 Закону України "Про охорону праці" № 2694, п. 1.3, п. 1.4 розділу І, п. 2.2., п. 2.3 розділу ІІ, п. 3.1 розділу ІІІ Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій від 21 травня 2007 року №246:
не організований попередній (періодичний) медичний огляд працівників певних категорій;
не організовані лабораторні дослідження умов праці з визначенням шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу на робочих місцях відповідно до гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості і напруженості трудового процесу;
ст. 18 Закону України "Про охорону праці" № 2694, п. 2 розділу ІІ Положення про розробку інструкцій з охорони праці (НПАОП 0.00-4.15-98), п.4.1., 4.3. Типового положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12.05), п. 1.3, п. 5.2.2 Правил з питань охорони праці під час виконання робіт на висоті (НПАОП 0.00-1.15-07):
в інструкціях з охорони праці № 19, 25, 27 не враховано небезпечні шкідливі фактори для даного виду робіт та професій;
до виконання робіт з підвищеною небезпекою, а саме газополум`яних робіт, допускаються особи які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці;
до виконання робіт з підвищеною небезпекою , а саме: роботи на висоті та верхолазні роботи, допущено осіб ( ОСОБА_6 , ОСОБА_5 ,) які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці;
до виконання робіт на висоті, з використанням електрифікованих інструментів, допускаються особи які не мають групу з електробезпеки II та вище;
відповідно до наказу від 22 червня 2023 року № 5-в ТОВ "Інекс Реал" відповідальним за виконання робіт по об`єкту: капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" ЧМР за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, призначено виконавця робіт ОСОБА_7 , який не пройшов спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці (а саме: НПАОП 0.00-1.15-07, НПАОП 0.00-1.76-15, НПАОП 0.00-1.75 - 15);
перелік робіт з підвищеною небезпекою неповний (не зазначені газополум`яні роботи).
Також за наслідками вказаної перевірки контролюючим органом 23 жовтня 2023 року складено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці №Ц/ЧН/26105/153/П/ОП (т. 1 а.с.46-53), яким зобов`язано ТОВ "Інекс Реал" до 23 грудня 2023 року усунути такі порушення:
відсутній проект організації будівництва (ПОБ) (капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);
відсутній план з охорони праці будівельного майданчика (капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);
відсутній ПВР на виконання будівельно-монтажних робіт (капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170);
замовник або керівник будівництва за 30 календарних днів до початку виконання будівельних робіт на будівельному майданчику не направив у територіальний орган Держпраці попередню інформацію про виконання будівельних робіт за формою згідно з додатком 2;
не призначено координатора з питань охорони праці на стадії будівництва, який повинен мати відповідну кваліфікацію (сертифікат координатора з питань охорони праці в будівельній галузі);
на підприємстві не розроблено інструкції з охорони праці за всіма видами виконуваних робіт (відсутня інструкція з охорони праці при виконанні газополум`яних робіт);
відсутній Журнал обліку робіт, що виконуються за нарядами і розпорядженнями (відсутні наряди на виконання газополум`яних робіт);
в інструкціях з охорони праці № 19,25,27 не враховано небезпечні шкідливі фактори для даного виду робіт та професій;
до виконання робіт з підвищеною небезпекою, а саме газополум`яних робіт, допускаються особи які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці;
до виконання робіт з підвищеною небезпекою, а саме: роботи на висоті та верхолазні роботи, допущено осіб ( ОСОБА_6 , ОСОБА_5 ,) які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці;
до виконання робіт на висоті, з використанням електрифікованих інструментів, допускаються особи які не мають групу з електробезпеки II та вище;
відповідно до наказу від 22 червня 2023 року № 5-в ТОВ "Інекс Реал" відповідальним за виконання робіт по об`єкту: капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, призначено виконавця робіт ОСОБА_7 , який не пройшов спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових з питань охорони праці ( а саме: НПАОП 0.00-1.15-07, НПАОП 0.00-1.76-15, НПАОП 0.00-1.75-15);
не організований попередній (періодичний) медичний огляд працівників певних категорій;
за результатами періодичних медичних оглядів не надані Заключні акти;
не організовані лабораторні дослідження умов праці з визначенням шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу на робочих місцях відповідно до гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості і напруженості трудового процесу;
відповідно до наданого Журналу видачі запобіжних пристроїв та індивідуальних засобів захисту, роботодавцем не підтверджено забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям;
не здійснюється контроль роботодавцем за додержанням працівниками правил безпеки під час експлуатації засобів виробництва та проведення робіт з підвищеною небезпекою;
під час виконання будівельних робіт не дотримувались загальні положення з охорони праці, зокрема в частині: співпраці між підрядником і фізичними особами;
на місці виконання робіт (капітальний ремонт покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170) страхувальний канат було закріплено за оголівок вентиляційної труби, що є порушенням вимог безпеки під час виконання робіт на даху споруд;
виконання робіт на краю даху проводилось працівниками без застосування запобіжних поясів;
кабель електроживлення, який використовували під час будівельно-монтажних робіт, прокладено через вентиляційну шахту на покрівлю з порушенням вимог п. 2.1.33 таблиці 2.1.3.
З урахуванням пояснень ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , показань ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та враховуючи те, що станом на 17 жовтня 2023 року трудові договори у письмовій формі, оформлені наказами чи розпорядженнями власника або уповноваженого ним органом ТОВ "Інекс Реал" з ОСОБА_5 та ОСОБА_1 не укладались, повідомлення до Державної податкової служби про прийняття працівників на роботу не подавались, ТОВ "Інекс Реал" діяло всупереч вимогам ч. 1 ст. 21 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України) та ч. 4 ст. 24 КЗпП України, в частині допуску ОСОБА_5 та ОСОБА_1 в період з 07 липня 2023 року по 06 жовтня 2023 року до виконання покрівельних робіт та інших спеціалізованих будівельних робіт по капітальному ремонту покрівлі лікувального корпусу, харчоблока КНП "ЧМЛ № 3" за адресою: м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, а також в частині допуску до роботи 07 жовтня 2023 року приблизно з 12 год. 30 хв. до 16 год. 30 хв. на даху адміністративного корпусу КНП "Чернігівська міська лікарня № 3" Чернігівської міської ради за адресою м. Чернігів, проспект Грушевського Михайла, буд. 170, де виконували покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи по капітальному ремонту покрівель КНП "Чернігівська міська лікарня № 3" Чернігівської міської ради, без укладення з ними до початку роботи трудових договорів оформлених наказом чи розпорядженнями власника або уповноваженого ним органу та без повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення та реалізації державної політки з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівників на роботу, в порядку встановленому Кабінетом Міністрів України, що є недотриманням вимог ч. 1 ст. 21 КЗпП України та ч. 4 ст. 24 КЗпП України.
Не погоджуючись з вказаним актом перевірки, позивачем подані до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці заперечення від 31 жовтня 2023 року №105 (т. 1 а.с.54-58).
Також позивачем подано голові Державної служби України з питань праці скаргу від 02 листопада 2023 року №109 на припис від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153/П/ОП (т. 1 а.с.60-66).
Вважаючи припис про усунення виявлених порушень законодавства у сфері охорони праці протиправним позивач звернувся до суду з позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, дійшов висновку про те, що під час здійснення позапланового заходу державного контролю ТОВ "Інекс Реал" порушено ч. 4 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме перевищено строк його здійснення. Крім того, враховуючи, що нещасний випадок стався не на території ТОВ "Інекс Реал" у позаробочий час, а будь-які відносини товариства з ОСОБА_5 07 жовтня 2023 року не існували, то підстави для проведення Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання підприємством вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, праці - відсутні.
Також суд першої інстанції наголосив, що Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці без законних підстав було прийнято рішення про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), внаслідок чого безпідставно та з порушенням строків здійснено перевірку, чим порушено ч. 1, 2, 4 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V.
Відповідно до абз. 1 ст. Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до ч. 4 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Як встановлено судом першої інстанції в направленні про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 13 жовтня 2023 року №Ц/І/30735-23 визначено наступне: дата початку заходу - 17 жовтня 2023 року; дата закінчення заходу - 23 жовтня 2023 року; тип заходу: позаплановий; форма заходу - перевірка (т. 1 а.с.26-27).
Згідно з актом перевірки від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153 ТОВ "Інекс Реал" за класифікацією суб`єктів господарювання віднесено до малого підприємництва.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, працівниками Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці було проведено позаплановий захід стосовно суб`єкта малого підприємництва - ТОВ "Інекс Реал" впродовж 5 (п`яти) робочих днів, а не 2 (двох) як це передбачено ч. 4 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Доводи апелянта про те, що надані позивачем докази не містять відомостей про річний дохід підприємства та середню кількість працівників підприємства за звітний період щоб підтвердити чи спростувати факт належності ТОВ "Інекс Реал" до суб`єктів малого підприємництва суд апеляційної інстанції вважає необґрунтованими, скільки в акті перевірки чітко визначено вид суб`єкта господарювання.
Разом з тим, ст. 10 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від посадових осіб органу державного нагляду (контролю) додержання вимог законодавства; не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановлену частиною п`ятою статті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановлену частиною четвертою статті 6 цього Закону.
Згідно з ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи позивачем допущено посадових осіб контролюючого органу до проведення позапланового заходу, останній не вимагав припинення здійснення заходу у зв`язку з перевищенням посадовими особами органу державного контролю максимального строку його проведення. Крім того, позивачем не обґрунтовано яким чином порушення строку проведення перевірки вплинуло на законність її проведення чи наявність встановлених порушень.
Враховуючи вищевикладене, порушення строку проведення позапланового заходу державного контролю, на переконання колегії суддів, не може бути достатньою підставою для скасування припису від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153/П/ОП, прийнятого за наслідками проведення позапланового заходу.
Щодо висновку суду першої інстанції про відсутність підстав для проведення Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання підприємством вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, оскільки нещасний випадок стався не на території ТОВ "Інекс Реал" у позаробочий час, а будь-які відносини товариства з ОСОБА_5 07 жовтня 2023 року не існували, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Згідно з абз. 9 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема, є настання аварії, пожежі, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Частиною 1 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" установлено, що орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю), зокрема, має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.
Отже, виходячи із основних засад та принципів, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" позапланова перевірка є особливою формою контролю, спрямованого на попередження у майбутньому подій, що передували нещасному випадку та здійснюється незалежно від інших заходів, що зазвичай проводяться у таких випадках.
Так, відповідно до направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) зазначено підставу абз. 9 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (настання нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 07 жовтня 2023 року о 16 год 30 хв з ОСОБА_5 , який виконував роботи у ТОВ "Інекс Реал" на території Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня №3" Чернігівської міської ради за адресою: пр-т Грушевського, буд. 170, м. Чернігів).
Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2161 від 27 жовтня 2020 року "Про затвердження форм документів, що складаються при здійсненні заходів державного нагляду та контролю Державною службою України з питань праці" (надалі - Наказ №2161) зі змінами, внесеними наказом Міністерства економіки України від 09 березня 2023 року №1243 (далі - Наказ №2161) затверджено уніфіковані форми документів, зокрема, акту та приписів.
Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці за результатами позапланового заходу на підставі абз. 9 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (настання нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 07 жовтня 2023 року о 16 год. 30 хв. з ОСОБА_5 який виконував роботи у ТОВ "Інекс Реал" на території комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня №3" Чернігівської міської ради за адресою: проспект Михайла Грушевського, буд 170, м. Чернігів) відносно позивача було складено акт від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153.
Як вбачається з акту перевірки, контролюючим органом було визначено наступні питання для проведення заходу державного нагляду (контролю), а саме: щодо додержання вимог законодавства про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану, з питань виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів; щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, які поширюються на всіх суб`єктів господарювання, визначений згідно з додатком 1 до цього Акта; щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, які застосовуються лише до певної категорії суб`єктів господарювання (залежно від виду господарської діяльності, об`єктів, що експлуатуються, обсягу операцій, інших показників), визначений згідно з додатком 2 до цього Акта.
В ході проведення перевірки інспектори відповідача дійшли висновків: "громадяни ОСОБА_5 та ОСОБА_1 в період з 07 липня 2023 року по 06 жовтня 2023 року працювали на даху приміщення КНП "Чернігівська міська лікарня №3" Чернігівської міської ради за адресою: м. Чернігів, пр-т Михайла Грушевського, буд. 170, що є роботами на висоті і виконували трудові функції на підприємстві по капітальному ремонту покрівель, у встановлений строк, з дотриманням режиму роботи, з узгодженням своїх дій з роботодавцем, що є ознаками трудових відносин.
Враховуючи вищевикладене та з урахуванням пояснень ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , показань ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та враховуючи те, що станом на 17 жовтня 2023 року трудові договори у письмовій формі, оформлені наказами чи розпорядженнями власника або уповноваженого ним органом ТОВ "Інекс Реал" з ОСОБА_5 та ОСОБА_1 не укладались, повідомлення до Державної податкової служби про прийняття працівників на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України не подавались, то ТОВ "Інекс Реал" діяло всупереч вимогам ч. 1 ст. 21 та ч .4 ст. 24 КЗпП України".
Як встановлено судом першої інстанції 20 червня 2023 року між Комунальним некомерційним підприємством "Чернігівська міська лікарня №3" Чернігівської міської ради (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інекс Реал" (Підрядником) було укладено Договір підряду №127-06 (далі - Договір підряду), відповідно до п. 2.1 якого Підрядник, в межах узгодженої та прийнятої до виконання проектної документації по об`єкту: Код ДК 021:2015-45260000-7 - Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи (Капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблоку КНП "Чернігівська міська лікарня №3" ЧМР за адресою: м. Чернігів, вул. 1 Травня, буд. 170, (усунення аварій, що сталися внаслідок військової збройної агресії російської федерації у м. Чернігові) (згідно рішення Чернігівської міської ради від 21 лютого 2023 року №29/VIII-7 Про перейменування вулиць у місті Чернігові, вулиця 1 Травня перейменована на проспект Михайла Грушевського) виконує та здає в установлені Договором строки закінчені роботи, а Замовник - приймає та оплачує їх.
Згідно з п.п. 7.1, 9.1 Договору підряду, замовлення, постачання, приймання, розвантаження, складування матеріалів, конструкцій, виробів, устаткування необхідного для виконання робіт за Договором, здійснюється за рахунок та силами Підрядника. Він контролює якість, кількість та комплектність постачання цих ресурсів.
Для виконання робіт Підрядник може залучати робочу силу в необхідній кількості та відповідно кваліфікації.
На виконання умов Договору підряду, 07 липня 2023 року між ТОВ "Інекс Реал" (Замовник) та ОСОБА_5 (Виконавець) укладено Цивільно-правовий договір (договір підряду) (т. 1 а.с.79-80) (надалі - Договір), відповідно по п. 1.1 якого Замовник доручає, а Виконавець виконує своїми силами та засобами роботи з навантаження сміття вручну в обсязі 20 тон, а розвантаження будівельних матеріалів 23,3 тони на об`єктів ТОВ "Інекс Реал" "Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи (Капітальний ремонт покрівель адміністративного корпусу, частини покрівлі лікувального корпусу, харчоблоку КНП "Чернігівська міська лікарня №3" ЧМР за адресою: м. Чернігів, вул. 1 Травня, буд. 170 (усунення аварій, що сталися внаслідок військової збройної агресії Російської Федерації у м. Чернігові). Роботи виконавцем виконуються на першому поверсі даного приміщення в строк з 07 липня 2023 року по 06 жовтня 2023 року.
Згідно з п.п.2.1.2 п.2.1 Договору Виконавець зобов`язується виконувати роботи на свій страх та ризик тільки в робочі дні, самостійно дотримуватись вимог законодавства України з охорони праці, пожежної безпеки, самостійно організовувати порядок виконання робіт і забезпечувати безпечні умови їх виконання, не виконувати висотних робіт.
Пунктами 2.3, 2.4 Договору передбачено, що за цим Договором Замовник не несе відповідальності в разі отримання Виконавцем будь-якої шкоди здоров`ю, смерті Виконавця при виконання робіт на об`єкті. У разі отримання шкоди здоров`ю Виконавець усі витрати з лікування та реабілітації несе самостійно.
Виконавець не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку ТОВ "Інекс Реал", а сам організовує процес виконання роботи у тому числі використовує власні засоби, інструменти та обладнання. Виконавець має право залучати до виконання інших осіб, при цьому Замовник не несе будь-якої відповідальності за залучених Виконавцем осіб.
06 жовтня 2023 року у зв`язку з завершенням виконання робіт за цивільно-правовим договором (договором підряду) від 07 липня 2023 року між сторонами було складено Акт прийняття виконаних робіт (наданих послуг) (т. 1 а.с.81), відповідно до якого ОСОБА_5 було надано послуги з навантаження сміття вручну (20т) та розвантаження будівельних матеріалів (23,3 т) загальною вартістю 15000,00 грн.
Згідно з розрахунковою відомістю від 06 жовтня 2023 року ТОВ "Інекс Реал" 06 жовтня 2023 року повністю розрахувалось з ОСОБА_5 за надані послуги та сплатило відповідні податки, що підтверджується відомостями про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 1 місяць 4 кварталу 2023 року (т. 1 а.с.82-98).
Відповідно до протоколу допиту свідків ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 від 07 жовтня 2023 року відібраних слідчим ВКП ЧРУП ГУ НП останні повідомили, що працювали у ТОВ "Інекс Реал" та 07 жовтня 2023 року виконували роботи на даху разом з ОСОБА_5 (т. 1 а.с. 162-169).
Судом першої інстанції також допитано в судовому засіданні свідків ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 які повідомили, що працювали у ТОВ "Інекс Реал" за договором підряду по виконанню навантажувально-розвантажувальних робіт. 07 жовтня 2023 року близько 12.00 год. всі вони та ОСОБА_5 приїхали до будівлі ЧМЛ №3 забрати свої особисті речі, оскільки завершили виконання робіт на цьому об`єкті. Це було їх особисте рішення приїхати за речами, на підприємстві у цей день 07 жовтня 2023 року був неробочий день. Потім піднялись на п`ятий поверх та двічі зносили особисті речі на перший поверх до автомобіля. ОСОБА_5 свідки побачили лежачим біля автомобіля, оскільки останній упав з висоти.
Додатково зазначили, що слідчому надавали пояснення у стані шоку та як наслідок надали неправдиві свідчення. Стверджували, що на дах КНП "Чернігівська міська лікарня №3" вони не піднімались, їм не відомо де взяв ключі від сходової клітки ОСОБА_5 . Зазначили, що забрати особисті речі було виключно його рішенням.
Колегія суддів звертає увагу, що КНП "Чернігівська міська лікарня №3" листом від 25 жовтня 2023 року №01-28/1038 повідомила заступника начальника Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про те, що станом на 06 жовтня 2023 року роботи з ремонту покрівлі даху (адміністративного крила) корпусу стаціонару КНП ЧМЛ №3 виконані на 100%, роботи по встановленню та закріпленню металевого покриття парапету (фартуха з оцинкованої сталі) даху (адміністративного крила) корпусу стаціонару КНП ЧМЛ №3 були виконані на 95%.
Згідно з письмовими поясненнями ОСОБА_9 від 16 жовтня 2023 року щодо нещасного випадку, що стався 07 жовтня 2023 року з ОСОБА_5 , вона зазначила про те, що спільно проживала з ОСОБА_5 протягом останніх 5 років. В суботу 07 жовтня 2023 року о 12 год. 50 хв. їй зателефонував ОСОБА_5 та повідомив про те, що їде виконувати роботи на даху Чернігівської міської лікарні №3, які планує завершити через кілька годин і повернутися додому.
Враховуючи встановлені обставини, а також протилежні покази свідків наданих слідчому у день нещасного випадку та в суді першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначає, що покази надані слідчому були первинними і тому не могли бути не враховані судом першої інстанції при прийняті рішення, а тому вказані докази (пояснення та протоколи допиту свідків) підлягали оцінці в сукупності, а тому колегія суддів вважає помилковими висновки Чернігівського окружного адміністративного суду про те, що 06 жовтня 2023 року цивільно-правові відносини між ТОВ "Інекс Реал" та ОСОБА_5 повністю завершились, та станом на 07 жовтня 2023 року (день нещасного випадку) ТОВ "Інекс Реал" з ОСОБА_5 в будь-яких цивільно-правових або трудових відносинах не перебували, оскільки наявними в матеріалах справи доказами підтверджується виконання ОСОБА_5 07 жовтня 2023 року робіт на даху будівлі КНП "Чернігівська міська лікарня №3" ЧМР.
Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, визначені Законом України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ, який регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні.
Законом України "Про охорону праці" передбачено відшкодування шкоди у разі ушкодження здоров`я працівників або у разі їх смерті (ст. 9) та запроваджено процедуру розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій (ст. 22).
17 квітня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято Порядок №337, яким установлено процедуру проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, що сталися з особами, визначеними ч. 1 ст. 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
За правилами п. 10 Порядку №337 спеціальному розслідуванню, підлягають, зокрема, нещасні випадки із смертельними наслідками.
Держпраці та/або її територіальним органом утворюється комісія із спеціального розслідування (далі - спеціальна комісія). Спеціальна комісія утворюється протягом одного робочого дня після отримання від роботодавця письмового повідомлення про нещасний випадок або за інформацією, отриманою з інших джерел (органу досудового розслідування, звернень потерпілого або членів його сім`ї чи уповноваженої ними особи, первинних організацій і територіальних об`єднань профспілок) (п. 14 Порядку №337).
Наказом Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 12 жовтня 2023 року №735/Ц утворено спеціальну комісію з розслідування вказаного нещасного випадку.
Відповідно до листа Центрального міжрегіонального управління державної служби з питань праці від 26 жовтня 2023 року №Ц/3.2/32225-23 підсумкове засідання комісії зі спеціального розслідування вищезазначеного нещасного випадку відбудеться о 12 год 00 хв 01 листопада 2023 року за адресою: вул. П`ятницька, буд. 39, кім. 707, м. Чернігів, Управління інспекційної діяльності Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначив про те, що оскільки рішення щодо визнання нещасного випадку, який стався 07 жовтня 2023 року з ОСОБА_5 спеціальною комісією станом на дату проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) не приймалось, у ТОВ "Інекс Реал" відсутні нещасні випадки, які пов`язані з діяльністю установи, акти за формою Н-1 не складались, нещасний випадок стався не на території ТОВ "Інекс Реал" у позаробочий час, а будь-які відносини товариства з ОСОБА_5 станом на 07 жовтня 2023 року не існували, а тому підстави для проведення Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання підприємством вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, праці були відсутні.
Колегія суддів не може погодитися з вищевикладеними висновками суду першої інстанції, оскільки відповідно до висновків Верховного Суду викладених у постанові від 24 серпня 2023 року по справі №620/18817/21 позапланова перевірка та спеціальне розслідування є самостійними, обов`язковими заходами, умовою проведення яких є, зокрема, факт настання нещасного випадку, що призвів до смерті працівника. Водночас проведення жодного із зазначених заходів, не залежить від результатів іншого, так як вони проводяться незалежно один від одного, на підставі різних нормативно-правових актів, мають різну мету, різні організаційні процедури та наслідки.
Також Верховний Суд у зазначеній постанові наголосив, що виходячи із основних засад та принципів, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" позапланова перевірка є особливою формою контролю, спрямованого на попередження у майбутньому подій, що передували нещасному випадку, що здійснюється незалежно від інших заходів, що зазвичай проводяться у таких випадках.
Враховуючи встановлені обставини, висновки суду першої інстанції про те, що Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці без законних підстав було прийнято рішення про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), внаслідок чого безпідставно та з порушенням строків здійснено перевірку, чим порушено ч. 1, 2, 4 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" є помилковими.
Отже, оскільки позивачем вчинено порушення законодавства про працю - допущено працівників до виконання трудових обов`язків без укладання трудового договору, суд апеляційної інстанції вважає, що припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці від 23 жовтня 2023 року №Ц/ЧН/26105/153/П/ОП є обґрунтованим та не підлягає скасуванню.
Крім іншого, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, неповно встановлено обставини, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці - задовольнити.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року - скасувати.
Прийняти нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Інекс Реал" до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправним та скасування припису - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України
Головуючий суддя Н.М. Єгорова
Судді Є.О. Сорочко
Є.В. Чаку
Повний текст постанови складено "03" червня 2024 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2024 |
Оприлюднено | 04.06.2024 |
Номер документу | 119464841 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні