ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21.05.2024м. СумиСправа № 920/127/24
Господарський суд Сумської області у складі судді Вдовенко Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.
Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/127/24
за позовомВиконувача обов`язків керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області (вул. Свободи, буд. 65, м. Шостка, Сумська область, 41100) в інтересах держави в особі позивача Сумської обласної державної адміністрації Сумської обласної військової адміністрації (майдан Незалежності, буд. 2, м. Суми, 40000)
до відповідачів: 1) Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Революції Гідності, буд. 32, м. Суми, 40022),
2) Середино-Будської міської ради (вул. Центральна, буд. 25, м. Середина-Буда, Шосткинський район, Сумська область, 41000),
3) Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лан (вул. Івана Скоропадського, буд. 52Г, с. Гамаліївка, Шосткинський район, Сумська область, 41132),
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ) ( АДРЕСА_1 )
про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою,
представники учасників справи:
прокурор Кошлякова А.Ю.;
від позивача не з`явився;
від першого відповідача ОСОБА_1 ;
від другого відповідача не з`явився;
від третього відповідача не з`явився;
від третьої особи не з`явився;
УСТАНОВИВ:
Прокурор в інтересах держави в особі позивача подав позовну заяву, в якій просить суд усунути перешкоди державі в особі Сумської обласної військової адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою оборони шляхом: 1) визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 10.12.2020 № 32-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність в частині передачі Середино-Будській міській раді у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Середино-Будської об`єднаної територіальної громади Шосткинського району Сумської області; 2) визнання незаконним та скасування рішення другої сесії восьмого скликання Середино-Будської міської ради від 29.01.2021 Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальної громади Середино-Будської міської ради в частині прийняття у комунальну власність Середино-Будської міської ради земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Середино-Будської об`єднаної територіальної громади Шосткинського району Сумської області; 3) скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 58771099 від 16.06.2021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1298764659244) з одночасним припиненням права комунальної власності Середино-Будської міської ради; 4) визнання недійсним договору оренди землі № 556 від 07.09.2017 земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лан; 5) скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 37138969 від 19.09.2017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1298764659244) з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лан; 6) зобов`язання Середино-Будської міської ради повернути у державну власність в особі Сумської обласної військової адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га; 7) скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки.
Ухвалою від 13.02.2024 Господарський суд Сумської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/127/4; відповідно до ст. 50 ГПК України залучив до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ); призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 13.03.2024, 11:00; надав відповідачам п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву; надав прокурору та позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив; надав відповідачам семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення; надав третій особі п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду пояснення щодо позову.
Ухвала суду від 13.02.2024 доставлена до електронних кабінетів відповідачів 13.02.2024, що підтверджується довідками Господарського суду Сумської області.
29.02.2024 перший відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 1183/24 від 29.02.2024), в якому просить суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі. Відповідач зазначає, що спірна земельна ділянка сільськогосподарського призначення розташована за межами населених пунктів на території Середино-Будської міської ради Шосткинського району Сумської області та належить на праві власності територіальній громаді Середино-Будської міської ради, право власності зареєстроване 10.06.2021. Відомості щодо прикордонної смуги в межах даної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі відсутні. Спірна земельна ділянка сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Середино-Будського району Сумської області розробленої у 2013 році. За вихідними даними, які були надані розробнику для виготовлення технічної документації, спірна земельна ділянка відносилась до категорії земель сільськогосподарського призначення (вид угідь - рілля) та знаходилась за межами населених пунктів на території Середино-Будського району Сумської області. Документом на підставі якого земельну ділянку було віднесено до земель сільськогосподарського призначення був Проект роздержавлення і приватизації земель колективного сільськогосподарського підприємства ім. Свердлова Середино-Будського району Сумської області, виготовлений у 1994 році, відповідно до графічних матеріалів якого за місцем розташування спірної ділянки масив зображено як Участок № 1 та зафарбовано його помаранчевим кольором, що у відповідності до умовних позначень означає, що дану ділянку віднесено до резервного фонду земель державної власності. Даний проект затверджений рішенням Середино-Будської районної ради Народних депутатів Сумської області від 31.03.1994. ІНФОРМАЦІЯ_1 05.06.2015 звертався до Головного управління, як до розпорядника земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, з клопотанням № 711/94 (вх. 8-418/0/26-15-СГ) про відведення земельної ділянки в постійне користування орієнтовною площею 4,574 га для облаштування інженерно-технічних споруд та загороджень вздовж державного кордону України в межах Середино-Будської міської ради Середино-Будського району Сумської області. До клопотання було додано викопіювання з плану землекористування Середино-Будської міської ради Середино-Будського району Сумської області із нанесенням схематичного зображення бажаної до відведення земельної ділянки. Відповідно до викопіювання та умовних позначень бажана до відведення земельна ділянка належала до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності. Головне управління в межах повноважень та згідно з чинним законодавством розглянуло зазначене клопотання та надало дозвіл Військовій частині на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 4,57 га у постійне користування за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України, розташованої на території Середино-Будської міської ради Середино-Будського району Сумської області з наступною зміною цільового призначення. Однак проект відведення земельної ділянки у постійне користування до теперішнього часу не затверджувався, земельна ділянка не формувалася, а право постійного користування за відповідною військовою частиною не реєструвалося. Щодо прикордонної смуги відповідач зазначає, що чинним на момент формування земельної ділянки законодавством не передбачалася конкретна її ширина, відомості про земельні ділянки, на які розповсюджувалася ширина прикордонної смуги, не формувалися та не вносилися до Державного земельного кадастру як земельні ділянки оборони. Жодні правовстановлюючі документи на спірну земельну ділянку чи її частину військовим частинам Державної прикордонної служби України не надавалися. Тобто, на момент формування та розпорядження спірною земельною ділянкою, вона відносилась до земель державної власності сільськогосподарського призначення. Посилання прокурора на те, що прикордонна смуга має бути завширшки 5 кілометрів є помилковим, адже це зазначено у постанові Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 року № 1147 у редакції від 27.08.2021 року, тобто формування, передача земельної ділянки до комунальної власності здійснювались у відповідності до норм чинного на час здійснення відповідних дій законодавства, яке не передбачало 5-ти кілометрової прикордонної смуги. Також, розпорядження Сумської обласної державної адміністрації від 28.08.2018 № 522-ОД та від 11.10.2021 за № 641-ОД прийняті вже після прийняття рішень щодо формування спірної ділянки. Відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України на виконання Указу Президента України від 15.10.2020 № 499/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин, постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин, наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 № 485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності, земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 наказом Головного управління від 10.12.2020 № 32-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність за актом приймання-передачі передана у комунальну власність Середино-Будської територіальної громади Шосткинського району Сумської області. Право власності Середино-Будської територіальної громади зареєстровано 10.06.2021 за № 4252265. Відповідно до абзаців 5-21 підпункту 58 пункту 4 Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 № 1423-ІХ розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України з 27.05.2021 землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад (окрім визначених винятків), а Головне управління з вказаної дати автоматично втратило повноваження по розпорядженню земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної форми власності за межами населених пунктів. Розпорядником спірної земельної ділянки на теперішній час є Середино-Будська територіальна громада в особі Середино-Будської міської ради Шосткинського району Сумської області. Щодо позовної вимоги про скасування реєстрації спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, відповідач зазначає, що Головне управління не має повноважень вносити будь-які зміни до Державного земельного кадастру, навіть на підставі рішення суду.
11.03.2024 прокурор подав відповідь на відзив (вх. № 1356/24 від 11.03.2024), в якій просить суд позовну заяву задовольнити. Прокурор зазначає, що земельні ділянки у межах прикордонної смуги, яка встановлена вздовж державного кордону України, відносяться до земель оборони, які можуть перебувати лише у державній власності та не підлягають передачі до комунальної чи приватної власності, а також щодо яких встановлений спеціальний режим їх використання. Отже, встановлення факту розташування спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги свідчить про належність вказаної ділянки до земель оборони в силу законодавчого визначення цільового призначення земель, розташованих у межах прикордонної смуги. Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 Про прикордонний режим вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм установлено прикордонну смугу у межах прилеглих до кордону територій селищних і сільських рад, де запроваджується прикордонний режим. З урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень. Згідно з розпорядженням Сумської обласної державної адміністрації від 28.08.2018 № 522 - ОД Про визначення ширини прикордонної смуги у Сумській області з метою захисту національної безпеки на державному кордоні України, визначено ширину прикордонної смуги в межах Сумської області вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах прилеглих до кордону територій, де запроваджується прикордонний режим, 10 кілометрів від лінії державного кордону в тил території України, але не менше ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень. Розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації № 641-ОД від 11.10.2021 прикордонну смугу в межах Сумської області визначено шириною 5 кілометрів. Відповідно до листа Північної регіональної філії Державного підприємства Українське державне аерогеодезичне підприємство від 03.01.2024 № 1/01-09 та доданих до нього графічних матеріалів земельна ділянка з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 перебуває у межах державного кордону України з російською федерацією та розташована безпосередньо поряд з ним. Також у цьому листі зазначено, що демаркація кордону України на території Сумської області виконувалася у 2011 році ДП Сумигеодезкартографія, тобто межі державного кордону України на момент формування спірної земельної ділянки були вже визначені. Крім цього, з вказаних графічних матеріалів вбачається, що відстань від найвіддаленішої точки спірної земельної ділянки до державного кордону становить 925,54 метри. Згідно з листом НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ) від 22.12.2023 № 71/14827-23-вих за результатами опрацювання геопорталу Національної інфраструктури геопросторових даних встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 знаходиться в прикордонній смузі Державного кордону України. Отже, вказані документи та листи уповноважених органів підтверджують, що земельна ділянка з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 межує з російською федерацією, розташована впритул до державного кордону в межах прикордонної смуги, а відповідно автоматично відноситься до земель оборони. Не розроблення та не затвердження окремого проекту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки розміри (ширина) прикордонної смуги встановлені законом. Наявність відомостей щодо спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка, оскільки реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відносить її до земель комунальної власності, що суперечить положенням ст. 77, 83 та п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України. При зверненні до суду з даним позовом прокурором обрано такий спосіб захисту, який може відновити порушені інтереси держави та попередити загрозу порушення права на землі державної власності, а саме скасування у земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га.
12.03.2024 третя особа подала заяву (вх. № 717 від 12.03.2024), в якій просить суд підготовче засідання провести без участі представника НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ); позовні вимоги прокурора підтримує в повному обсязі.
Через загрозу безпеці учасників справи та працівників суду, у зв`язку з тим, що з 10 год. 55 хв. до 11 год. 30 хв. 13.03.2024 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram - каналу, що інформує про повітряну тривогу "Тривога. Сумська область"), судове засідання у справі 13.03.2024 не відбулось.
Ухвалою від 13.03.024 господарський суд призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 28.03.2024, 10:30.
18.03.2024 перший відповідач подав заперечення на відповідь на відзив (вх. № 1448/24 від 18.03.2024), в яких просить суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі. Відповідач наголошує, що землями оборони визнаються землі, що надані в установленому порядку у постійне користування військовим частинам, земельні ділянки на які у військових частин є правовстановлюючі документи на право постійного користування. Спірна земельна ділянка не була передана у постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України, тому не відноситься до категорії земель оборони, а відомості щодо прикордонної смуги в межах даної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі не зареєстровані. Спірна земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення. Відповідач зазначає, що у разі задоволення позовної вимоги про скасування реєстрації спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, Державні кадастрові реєстратори Головного управління з відповідним доступом не зможуть вчинити будь-які дії із даною земельною ділянкою, яка знаходиться на території Середино-Будської міської територіальної громади навіть на виконання рішення суду.
26.03.2024 прокурор подав пояснення (вх. № 1674/24 від 26.03.2024), в яких просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. Прокурор зазначає, що спірна земельна ділянка розташована в межах одного кілометра від лінії державного кордону і лише сам факт її розташування впритул до державного кордону з російською федерацією свідчить про те, що вона знаходиться в межах прикордонної смуги, а відповідно автоматично відноситься до земель оборони. Не розроблення та не затвердження окремого проекту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки розміри (ширина) прикордонної смуги встановлені законом. При наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прикордонної смуги необхідно виходити із її нормативних розмірів, встановлених ст. 22 Закону України Про державний кордон України та п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 Про прикордонний режим. Вказана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 297/1395/15-ц та від 26.10.2020 у справі № 297/1408/15- ц, від 26.07.2023 у справі № 454/2498/19. При цьому, відсутність встановленої Земельним кодексом України документації з оформлення права користування вказаною земельною ділянкою не позбавляє її статусу земель оборони. Щодо віднесення Середино-Будської територіальної громади до територій на яких припинено доступ до Державного земельного кадастру прокурор зазначає, що Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28.02.2024 № 54, який набрав чинності 15.03.2024, затверджено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309. Зокрема вказаним наказом територію Середино-Будської міської територіальної громади віднесено до територій можливих бойових дій. Дата завершення бойових дій - 22.02.2024. Отже, діюче законодавства на цей час не містить заборони щодо внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, що стосуються земельних ділянок, розташованих на території Середино-Будської міської ради.
26.03.2024 третя особа подала заяву (вх. № 902 від 26.03.2024), в якій просить суд підготовче засідання провести без участі її представника; позовні вимоги прокурора підтримує в повному обсязі.
28.03.2024 третій відповідач подав клопотання (вх. № 918 від 28.03.2024), в якому просить суд відкласти підготовче засідання на іншу дату, враховуючи, що 06.03.2024 Середино-Будська міська рада прийняла рішення про припинення договору оренди землі, а 26.03.2024 на виконання цього рішення міською радою та ТОВ "Агрофірма "ЛАН" підписана додаткова угода про припинення договору оренди землі. Отже, є підстави вважати, що у справі № 920/127/24 в частині вимог до ТОВ "Агрофірма "Лан" щодо договору оренди і відповідного речового права відсутній предмет спору, що може бути підставою для закриття провадження у цій частині. Оскільки оригінали вказаних документів були отримані ТОВ "Агрофірма "Лан" лише нещодавно, відповідач об`єктивно був позбавлений можливості подати вказані документи до суду в установленому порядку з попереднім відправленням іншим учасникам. До клопотання додані копії рішення Середино-Будської міської ради від 06.03.2024 про припинення дії договору оренди від 07.09.2017 шляхом його розірвання, додаткової угоди від 26.03.2024 про припинення договору оренди землі від 07.09.2017, акта приймання-передачі земельної ділянки (повернення земельної ділянки міській раді).
У судовому засіданні 28.03.2024, за участю прокурора та представника першого відповідача, суд постановив протокольну ухвалу про продовження прокурору строку для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 119 ГПК України та прийняття відповіді на відзив до розгляду. Розглянувши клопотання третього відповідача (вх. № 918 від 28.03.2024) про відкладення підготовчого засідання, суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 11.04.2024, 10-30.
08.04.2024 третій відповідач подав клопотання (вх. № 1028 від 08.04.2024), в якому просить суд: 1) на підставі ст. 80 ГПК України долучити до матеріалів справи додаткові докази, зокрема: копію рішення двадцять першої сесії восьмого скликання Середино-Будської міської ради Шосткинського району Сумської області Про припинення дії договору оренди землі шляхом його розірвання за згодою сторін від 06.03.2024; копію додаткової угоди від 26.03.2024 про припинення договору оренди землі від 07.09.2017 за взаємною згодою сторін; копію акта приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 5924410100:15:000:0967, загальною площею 31,1427 га від 26.03.2024; копію витягу з реєстру речових прав № 372541423 від 03.04.2024 (запис про припинення права оренди ТОВ "Агрофірма "Лан" від 29.03.2024); 2) на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України закрити провадження у справі № 920/127/24 в частині позовних вимог про усунення перешкод державі в особі Сумської обласної військової адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою оборони шляхом: визнання недійсним договору оренди № 556 від 07.09.2017 земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лан; скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 37138969 від 19.09.2017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1298764659244) з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лан.
09.04.2024 третя особа подала заяву (вх. № 1064 від 09.04.2024), в якій просить суд підготовче засідання провести без участі її представника.
10.04.2024 прокурор подав клопотання (вх. № 1842, 1860 від 10.04.2024), в якому просить суд: 1) закрити провадження у справі № 920/127/24 на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України в частині позовних вимог щодо: усунення перешкод державі в особі Сумської обласної військової адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою оборони шляхом визнання недійсним договору оренди землі № 556 від 07.09.2017 земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лан; усунення перешкоди державі в особі Сумської обласної військової адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою оборони шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га. (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 37138969 від 19.09.2017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1298764659244) з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Лан; 2) повернути Сумській обласній прокуратурі судовий збір в сумі 6056,00 грн, сплачений при поданні позову за дві позовні вимоги немайнового характеру.
Ухвалою від 11.04.2024 господарський суд закрив провадження у справі № 920/127/24 в частині позовних вимог щодо: визнання недійсним договору оренди землі № 556 від 07.09.2017 земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Лан"; скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 37138969 від 19.09.2017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1298764659244) з одночасним припиненням права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Лан"; в іншій частині позовних вимог - закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні з повідомленням сторін на 02.05.2024, 11:00.
Ухвалою від 11.04.2024 господарський суд повернув Сумській обласній прокуратурі з державного бюджету України судовий збір в сумі 6056 грн 00 коп. сплачений згідно з платіжною інструкцією № 123 від 01.02.2024.
11.04.2024 перший відповідач подав додаткові пояснення (вх. № 2071/24 від 11.04.2024), в яких звертає увагу суду на правову позицію Великої Палати Верховного Суду у постанові від 05.10.2022 у справі № 922/1830/19 та зазначає, що в частині вимог про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління від 10.12.2020 № 32-ОТГ позов фактично пред`явлений державою (в особі прокуратури) до неї самої (в особі Головного управління). Позивач і відповідач не можуть збігатися, оскільки такий збіг унеможливлює наявність спору.
18.04.2024 прокурор подав додаткові пояснення (вх. № 2205 від 18.04.2024), в яких просить суд задовольнити позовні вимоги. Прокурор зазначає, що при зверненні до суду з цим позовом прокурор посилався на те, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 10.12.2020 № 32-ОТГ суперечить вимогам земельного законодавства, законодавства у сфері оборони та охорони державного кордону, оскільки земельна ділянка розташована в межах прикордонної смуги, що свідчить про її належність до земель оборони. З огляду на особливості правового регулювання земельних ділянок, які розташовані в межах прикордонної смуги, належність таких земельних ділянок в силу свого розташування до земель оборони, неможливість їх передачі у комунальну чи приватну власність, а також з урахуванням того, що спірна земельна ділянка була передана Середино-Будській міській раді як земельна ділянка сільськогосподарського призначення, звернення з вимогою про визнання незаконним і скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області за обставин, викладених у позовній заяві, відповідає критерію правомірності та ефективності обраного способу захисту порушеного права, оскільки усуває стан юридичної невизначеності щодо цільового призначення земельної ділянки та особи її власника. Прокурор зазначає, що правовідносини, які виникли у справі № 922/1830/19, не є аналогічними та подібними тим, які виникли між сторонами у справі № 920/127/24. У справі № 922/1830/19 прокурор як самостійний позивач в інтересах держави заявив позовні вимоги про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держземагентства у Харківській області. Крім того, були заявлені вимоги про повернення державі земельної ділянки державної власності, право оренди на яку було набуто на підставі оспорюваного наказу Головного управління Держземагентства. Тому у справі № 922/1830/19 позивач - держава в особі прокурора і відповідач Головне управління Держгеокадастру у Харківській області збігалися, і такий збіг унеможливлював наявність спору. Натомість у справі № 920/127/24, що розглядається, прокурор звернувся в особі Сумської обласної військової адміністрації до відповідачів, зокрема Головного управління Держгеокадастру у Сумській області. Отже, позивач і відповідач у справі № 920/127/24 не збігаються в одній особі, тому посилання відповідача на висновки, наведені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.10.2022 у справі № 922/1830/19, є безпідставним.
У судовому засіданні 02.05.2024 господарський суд розпочав розгляд справи по суті. У зв`язку з оголошенням повітряної тривоги з 11 год. 44 хв. у Сумській області, суд оголосив перерву у судовому засіданні на час повітряної тривоги. Після закінчення повітряної тривоги судове засідання у справі 02.05.2024 не відбулось.
Ухвалою від 03.05.2024 господарський суд призначив справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні з повідомленням сторін на 21.05.2024, 11:30.
21.05.2024 прокурор подав додаткові пояснення (вх. № 2926 від 21.05.2024) щодо вимоги про скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Прокурор зазначає, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Під час формування та реєстрації спірної земельної ділянки невірно визначено її категорію та цільове призначення. Згідно з даними Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га належить на праві комунальної власності Середино-Будській міській раді, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Ці відомості щодо категорії та цільового призначення спірної земельної ділянки суперечать її правовому режиму, як такої, що належить до земель оборони, оскільки, за законом такий правовий режим пов`язаний із фактом її перебування в межах прикордонної смуги. Наявність відомостей щодо спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушує принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка, оскільки реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки за категорією землі сільськогосподарського призначення відносить її до земель комунальної власності, що суперечить положенням ст. 77, 83 та п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України. Для забезпечення державі реальної та безперешкодної можливості реалізувати усі правомочності власника щодо спірної земельної ділянки необхідно усунути перешкоди у користуванні нею шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям поземельної книги, оскільки при реєстрації останньої як ділянки сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не враховано, що вона розташована в законодавчо встановлених межах прикордонної смуги, внаслідок цього належить до земель оборони та може перебувати виключно в державній власності. У такому разі, на підставі рішення суду про усунення перешкод у реалізації права власності на земельну ділянку оборони шляхом скасування її реєстрації в Державному земельному кадастрі, належний власник, у даному випадку держава в особі Сумської обласної військової адміністрації у встановленому законом порядку матиме змогу оформити право на земельну ділянку у своїх межах, площі та цільовому призначенні.
Прокурор просить суд задовольнити позов.
Перший відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарський суд, в межах наданих йому повноважень, створив належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов таких висновків.
З технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Середино-Будської міської ради Середино-Будського району Сумської області 2013 року вбачається, що земельна ділянка площею 31,1427 га (під № 5) знаходилася у північно-західній частині біля с. Винторівка на землях резервного фонду, не наданих у власність і користування.
Відповідно до інформації з Державного земельного кадастру державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га здійснено 26.11.2013 (далі спірна земельна ділянка). Форма власності державна; цільове призначення 01.01. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель землі сільськогосподарського призначення; місце розташування: Сумська область, Середино-Будський район.
Право державної власності на спірну земельну ділянку зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 06.07.2017. Орган державної влади - Головне управління Держгеокадастру у Сумській області (інформаційна довідка № 361848750 від 15.01.2024, а.с. 57-60).
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 10.12.2020 № 32-ОТГ спірну земельну ділянку передано Середино - Будській міській раді у комунальну власність.
Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 10.12.2020 Головне управління Держгеокадастру у Сумській області відповідно до наказу від 10.12.2020 № 32-ОТГ передало із державної власності, а Середино - Будська міська рада прийняла у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком, в тому числі земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967.
Рішенням від 29.01.2021 Середино - Будська міська рада прийняла до комунальної власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів, в тому числі і спірну земельну ділянку.
Право комунальної власності територіальної громади Середино - Будської міської ради на спірну земельну ділянку зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.06.2021.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що спірна земельна ділянка відноситься до земель оборони, оскільки знаходиться в межах прикордонної смуги та в силу законодавчих обмежень, може перебувати лише у державній власності. Прокурор звернувся з позовом в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації, яка, з урахуванням положень ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України, згідно з покладеними на неї завданнями розпоряджається землями оборони, які перебувають виключно у державній власності. Держава як власник земель оборони делегувала Сумській обласній військовій адміністрації повноваження щодо здійснення права власності від її (держави) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, визначених законом.
Статтями 13, 14 Конституції України визначено, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 2 статті 18 ЗК України встановлено, що категорії земель України мають особливий правовий режим.
Частиною 1 ст. 19 ЗК України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
За приписами ч. 1 ст. 20 ЗК України (в редакції станом на 2013 рік) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Відповідно до ст. 21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною.
Згідно з частинами першою четвертою статті 77 ЗК України (в редакції станом на 2013 рік) землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі оборони (пункт в частини четвертої статті 84 ЗК України).
Згідно з частинами другою, третьою статті 2 Закону України «Про використання земель оборони» особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України. Розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації.
Відповідно до статті 3 цього Закону уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.
За приписами ст. 1 Закону України «Про державний кордон України» Державний кордон України є лінія і вертикальна поверхня, що проходить по цій лінії, які визначають межі території України - суші, вод, надр, повітряного простору (стаття 1 Закону України "Про державний кордон України").
У статті 22 цього Закону станом на 2013 рік було визначено, що з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 № 1147 "Про прикордонний режим" в редакції чинній на 2013 рік та станом на 2020 рік установлено вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу у межах прилеглих до кордону територій селищних і сільських рад, де запроваджується прикордонний режим.
З урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації Державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Відповідно до Положення про прикордонний режим, затвердженого Постановою № 1147 у редакції станом на 2013 рік контрольований прикордонний район - це ділянка місцевості, яка визначена у межах території району і міста, прилеглої до державного кордону або до узбережжя моря, що охороняється Державною прикордонною службою, а також у межах територіального моря, внутрішніх вод, частини вод прикордонних річок, озер та інших водойм і розташованих у цих водах островів; прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Відповідно до Положення про прикордонний режим, затвердженого Постановою № 1147 у редакції станом на 2020 рік контрольований прикордонний район - це ділянка місцевості, яка визначена, як правило, у межах території району, міста, селища та села, прилеглої до державного кордону або до узбережжя моря, що охороняється органами Державної прикордонної служби, а також у межах територіального моря, внутрішніх вод, частини вод прикордонних річок, озер та інших водойм і розташованих у цих водах островів; 2-1) лінія інженерних прикордонних споруджень - спеціальна смуга місцевості в межах прикордонної смуги та інші земельні ділянки, які відповідно до законодавства надаються в постійне користування органам Державної прикордонної служби для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів; 3) прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Сукупний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що земельні ділянки у межах прикордонної смуги, яка встановлена вздовж державного кордону України, відносяться до земель оборони, які можуть перебувати лише у державній власності та не підлягають передачі до комунальної чи приватної власності, а також щодо яких встановлений спеціальний режим їх використання.
При наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прикордонної смуги необхідно виходити із її нормативних розмірів, встановлених статтею 22 Закону України «Про державний кордон України» та п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27 липня 1998 року «Про прикордонний режим». Відсутність окремого проекту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки її розміри встановлені законом та фактичним розташуванням прикордонних інженерних споруд.
Вказаної правової позиції дотримується Верховний Суд у постановах від 26.10.2020 у справі № 297/1408/15-ц та від 14.11.2018 у справі № 297/1395/15-ц.
Відповідно до розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації від 28.08.2018 № 522 - ОД Про визначення ширини прикордонної смуги у Сумській області з метою захисту національної безпеки на державному кордоні України, визначено ширину прикордонної смуги в межах Сумської області вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах прилеглих до кордону територій, де запроваджується прикордонний режим, 10 кілометрів від лінії державного кордону в тил території України, але не менше ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації № 641-ОД від 11.10.2021 прикордонну смугу в межах Сумської області визначено шириною 5 кілометрів.
Згідно з матеріалами польових топографе - геодезичних робіт та графічних матеріалів у складі технічній документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Середино - Будської міської ради, розробленої у 2013 році, спірна земельна ділянка площею від точки А до точки Б межує з російською федерацію та прилягає впритул до державного кордону.
Зазначені обставини також підтверджуються графічними матеріалами, що містяться у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля) для подальшого продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих за межами населених пунктів на території Середино - Будської міської ради, розробленому у 2017 році, інформацією з Державного земельного кадастру (кадастровий план земельної ділянки та експлікація земельних угідь поземельної книги щодо спірної земельної ділянки, записи від 26.11.2013 № 002, від 31.05.2017 № 006, а.с. 136, 148 том 1).
Відповідно до інформації у листі Північної регіональної філії Державного підприємства Українське державне аерогеодезичне підприємство від 03.01.2024 № 1/01-09 та доданих до нього графічних матеріалів земельна ділянка з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 перебуває у межах державного кордону України з російською федерацією, розташована впритул до кордону. Відстань від найвіддаленішої точки земельної ділянки до кордону становить 925,54 метри. Демаркація кордону України на території Сумської області виконувалася у 2011 році.
У листі від 22.12.2023 № 71/14827-23-вих НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_2 ) повідомив, що спірна земельна ділянка знаходиться у прикордонній смузі Державного кордону України.
Отже, спірна земельна ділянка розташована впритул до Державного кордону України з рф, у прикордонній смузі, і відповідно до вимог законодавства має використовуватися для цілей, пов`язаних із захистом кордону.
Станом на дату прийняття ГУ Держгеокадастру у Сумській області наказу від 10.12.2020 №32-ОТГ розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації від 28.08.2018 № 522 ОД було визначено ширину прикордонної смуги в межах Сумської області вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах прилеглих до кордону територій, де запроваджується прикордонний режим, 10 кілометрів від лінії державного кордону в тил території України, але не менше ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Враховуючи, що землі в межах прикордонної смуги належать до земель оборони та можуть перебувати лише у державній власності, суд дійшов висновку, що спірна земельна ділянка не могла бути передана у комунальну власність.
Головне управління Держгеокадастру не мало повноважень щодо передачі спірної земельної ділянки із земель державної власності до земель комунальної власності, а Середино-Будська міська рада не мала повноважень приймати спірну земельну ділянку до земель комунальної власності.
Згідно з частиною другою статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, а за змістом статті 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Право власності держави або територіальної громади на обмежені в обороті об`єкти установлене законом, тому не потребує доказування правового титулу.
У разі протиправного вибуття об`єктів у комунальну власність відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.
Позовну вимогу про усунення перешкод у здійсненні права розпорядження майном (земельною ділянкою) слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки, яка має закріплений у законодавстві статус обмежено оборотоздатної.
У постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14 та від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 вказані можливі способи усунення таких порушень, яких може вимагати законний власник, а саме: шляхом оспорення відповідних рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договорів або інших правочинів, а також вимагаючи повернути земельну ділянку.
Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Відповідно до частини першої статті 393 цього Кодексу правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
З огляду на особливості правового регулювання земель оборони та неможливість їх передання у комунальну чи приватну власність, а також з урахуванням того, що спірна земельна ділянка була неправомірно передана з державної до комунальної власності, суд зазначає, що вимоги прокурора в частині визнання незаконними та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 10.12.2020 № 32-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність, визнання незаконним та скасування рішення другої сесії восьмого скликання Середино-Будської міської ради від 29.01.2021 Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальної громади Середино-Будської міської ради щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 відповідають критерію правомірності та ефективності обраного позивачем способу захисту порушеного права, оскільки усувають стан юридичної невизначеності щодо передачі спірної земельної ділянки з державної власності у комунальну.
Обраний прокурором спосіб захисту шляхом оскарження наказу органу державної влади та рішення органу місцевого самоврядування безпосередньо передбачений у пункті 10 частини другої статті 16 ЦК України, є ефективним у спірних правовідносинах.
Посилання першого відповідача на висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 05.10.2022 у справі № 922/1830/19 суд не приймає, оскільки правовідносини, які виникли у цій справі, не є аналогічними та подібними тим, які виникли між сторонами у справі № 920/127/24. У справі № 922/1830/19 прокурор як самостійний позивач в інтересах держави заявив позовні вимоги про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держземагентства у Харківській області. Крім того, були заявлені вимоги про повернення державі земельної ділянки державної власності, право оренди на яку набула Особа_2 на підставі оспорюваного наказу ГУ Держземагентства. Тому у справі № 922/1830/19 позивач - держава в особі прокурора і відповідач ГУ Держгеокадастру у Харківській області збігалися, і такий збіг унеможливлював наявність спору. Натомість у справі №920/127/24, що розглядається, прокурор звернувся в інтересах держави в особі Сумської обласної військової адміністрації до відповідачів, зокрема ГУ Держгеокадастру. Отже, позивач і відповідач у справі № 920/127/24 не збігаються в одній особі.
Також суд вважає належним та ефективним способом захисту вимоги прокурора про зобов`язання Середино-Будської міської ради повернути у державну власність в особі Сумської обласної військової адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967, скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з одночасним припиненням права комунальної власності Середино-Будської міської ради, скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки, з огляду на таке.
Поняття перешкод у реалізації прав користування і розпорядження є загальним поняттям і може включати не лише фактичну відсутність доступу до земельної ділянки та можливості використати її за цільовим призначенням, а й будь-які інші неправомірні дії порушника прав.
У постанові Верховного Суду від 20.10.2020р. у справі №910/13356/17 суд виснував, що способом захисту в негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій).
За приписами ст. 3 Закону України "Про Державний земельний кадастр" основними принципами, на яких базується Державний земельний кадастр, є зокрема, принципи об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі.
За змістом ч. 9, 10, 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
За приписами ст. 25 Закону України «Про державний земельний кадастр» поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить відомості про земельну ділянку. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Статтею 26 Закону України Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.
Відповідно до інформації з Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 зареєстрована 26.11.2013, цільове призначення 01.01. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель землі сільськогосподарського призначення.
Право комунальної власності територіальної громади Середино - Будської міської ради на спірну земельну ділянку зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.06.2021.
Під час формування та реєстрації спірної земельної ділянки визначено її категорію як землі сільськогосподарського призначення при тому, що вказана земельна ділянка належить до земель оборони, оскільки розташована впритул до кордону України, демаркація якого на території Сумської області проведена у 2011 році, у прикордонній смузі.
За наведених обставин, подальша наявність відомостей щодо спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка, оскільки реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з категорією землі сільськогосподарського призначення відносить її до земель комунальної власності, що надає право міській раді продовжувати здійснювати розпорядження земельною ділянкою, яка є власністю Держави і за категорією відноситься до земель оборони.
З урахуванням викладених обставин, суд вважає правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню вимоги прокурора про: визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 10.12.2020 № 32-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність в частині передачі Середино-Будській міській раді у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Середино-Будської об`єднаної територіальної громади Шосткинського району Сумської області; визнання незаконним та скасування рішення другої сесії восьмого скликання Середино-Будської міської ради від 29.01.2021 Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальної громади Середино-Будської міської ради в частині прийняття у комунальну власність Середино-Будської міської ради земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Середино-Будської об`єднаної територіальної громади Шосткинського району Сумської області; скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки; скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 58771099 від 16.06.2021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1298764659244) з одночасним припиненням права комунальної власності Середино-Будської міської ради; зобов`язання Середино-Будську міську раду повернути у державну власність в особі Сумської обласної військової адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га.
Відповідно до ч. 9 ст. 129 ГПК України витрати прокуратури по сплаті судового збору покладаються на першого відповідача в сумі 6056 грн. за немайнові вимоги щодо скасування наказу та державної реєстрації земельної ділянки, на другого відповідача в частині вимог про скасування рішення, державної реєстрації права комунальної власності, повернення земельної ділянки у державну власність.
Керуючись ст. 2, 13, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов про усунення перешкод державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою задовольнити повністю.
2. Визнати незаконним та скасування наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 10.12.2020 № 32-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність в частині передачі Середино-Будській міській раді у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Середино-Будської об`єднаної територіальної громади Шосткинського району Сумської області
3. Визнати незаконним та скасування рішення другої сесії восьмого скликання Середино-Будської міської ради від 29.01.2021 Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальної громади Середино-Будської міської ради в частині прийняття у комунальну власність Середино-Будської міської ради земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Середино-Будської об`єднаної територіальної громади Шосткинського району Сумської області.
4. Скасувати державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 58771099 від 16.06.2021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1298764659244) з одночасним припиненням права комунальної власності Середино-Будської міської ради.
5. Зобов`язати Середино-Будську міську раду (вул. Центральна, буд. 25, м. Середина-Буда, Шосткинський район, Сумська область, 41000, код ЄДРПОУ 24006272) повернути у державну власність в особі Сумської обласної державної адміністрації (майдан Незалежності, буд. 2, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 14005581) земельну ділянку з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га.
6. Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5924410100:15:000:0967 площею 31,1427 га в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки.
7. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Революції Гідності, буд. 32, м. Суми, 40022, код ЄДРПОУ 39765885) на користь Сумської обласної прокуратури (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, код ЄДРПОУ 03527891) 6056 грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
8. Стягнути з Середино-Будської міської ради (вул. Центральна, буд. 25, м. Середина-Буда, Шосткинський район, Сумська область, 41000, код ЄДРПОУ 24006272) на користь Сумської обласної прокуратури (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, код ЄДРПОУ 03527891) 24 224 грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
9. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
10. Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складене та підписане суддею 31.05.2024.
СуддяД.В. Вдовенко
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 05.06.2024 |
Номер документу | 119469794 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Вдовенко Дар'я Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні