Справа №760/15413/19
2/760/1472/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2024 року м. Київ
Солом`янський районний суд м. Києва в складі:
головуючого судді Усатової І.А.,
при секретарі Омелько Г.Т.,
за участю:
представника позивача за первісним позовом, відповідача за зустрічним ОСОБА_1 - ОСОБА_2 ,
представника відповідача за первісним позовом, позивача за зустрічним позовом ОСОБА_3 - ОСОБА_4 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання експерта КНДІСЕ Боженко А. про уточнення питань судово-психологічної експертизи у цивільній справі за первісним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_3 , третя особа: Служба у справах дітей Печерської районної в м. Києві державної адміністрації про визначення місця проживання малолітніх дітей та за зустрічним позовом ОСОБА_3 до ОСОБА_1 , треті особи: Служба у справах дітей та сім`ї Печерської районної у місті Києві державної адміністрації, Служба у справах дітей та сім`ї Васильківської районної державної адміністрації Київської області про визначення місця проживання малолітніх дітей, -
В С Т А Н О В И В:
У провадженні Солом`янського районного суду міста Києва перебуває цивільна справа за первісним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_3 , третя особа: Служба у справах дітей Печерської районної в м. Києві державної адміністрації про визначення місця проживання малолітніх дітей та за зустрічним позовом ОСОБА_3 до ОСОБА_1 , треті особи: Служба у справах дітей та сім`ї Печерської районної у місті Києві державної адміністрації, Служба у справах дітей та сім`ї Васильківської районної державної адміністрації Київської області про визначення місця проживання малолітніх дітей.
Ухвалою Солом`янського районного суду м.Києва від 20 липня 2020 року задоволено клопотання представника ОСОБА_1 - ОСОБА_5 про призначення судово-психологічної експертизи. Призначено у справі судово-психологічну експертизу, проведення якої доручено експертам Київського науково-дослідного інституту судових експертиз ( 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 6 ). На вирішення експертизи поставлено наступні питання:
1.Встановити психологічні портрети батьків малолітніх дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 - матері ОСОБА_1 та батька ОСОБА_3 , як зі слів дітей, так і при особистому спілкуванні експерта з матір`ю та батьком. Яким чином поведінка батька/матері впливали та можуть вплинути на психологічний стан та розвиток дітей?
2.Чи є специфічні психологічні особливості у ставленні ОСОБА_6 та ОСОБА_7 до батьків разом та кожного окремо і у чому вони виражаються?
3.Чи є у ОСОБА_6 та ОСОБА_7 прояви страху чи боязні когось з батьків?
4.Чи вбачається в діях та поведінці малолітніх ОСОБА_6 та ОСОБА_7 негативне ставлення до матері від впливу батька, чи негативне ставлення до батька від впливу матері?
5.Чи спроможні діти з урахуванням їх віку, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку усвідомлювати реальний зміст ситуації, яка склалася навколо спору між матір`ю та батьком щодо визначення місця їх проживання?
6.Чи спроможні малолітні ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , з урахуванням їх вікових особливостей, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку, надавати належну оцінку ставленню кожного з батьків до них, виявляти прихильність до когось із батьків?
7.Чи ОСОБА_6 та ОСОБА_7 позитивно сприймається стосунки батька з іншою жінкою, якими є її залучення до виховання дітей та чи відповідає цей вплив інтересам дітей?
8.З ким із батьків у дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , більш тісний емоційний зв`язок та прихильність ( якщо дитина, з урахуванням її вікових особливостей, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку здатна приймати самостійне рішення з цього питання )?
9.Яким чином вплинуло на емоційний стан та прихильність ОСОБА_6 припинення спільного проживання з матір`ю та сестрою і обмеження побачення з ними?
10.Чи у ОСОБА_6 та ОСОБА_7 є індивідуально-особистісні особливості, які потребуть особливої уваги з боку батьків чи одного з них?
11.Чи є у ОСОБА_7 та ОСОБА_6 індивідуально-особистісні особливості, що потребують особливої уваги з боку батьків й вихователів та створення особливих умов навчання та виховання?
12. Хто з дорослих утворює для ОСОБА_7 та ОСОБА_6 соціально-підтримуюче оточення?
13 .Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батька ( ОСОБА_3 ) та матері ( ОСОБА_1 ), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та переживання благополуччя їх доньок - ОСОБА_7 та ОСОБА_6 ?
14.Чи є специфічні психологічні особливості у ставленні ОСОБА_7 та/або у ОСОБА_6 до батьків разом та до кожного окремо; інших членів родини? Якщо є, то в чому вони виражаються?
15.Чи є ознаки, що дозволяють припустити вплив одного з батьків на формування у ОСОБА_7 та/або ОСОБА_6 негативної думки про іншого батька? Якщо є, то в чому вони виражаються?
16.Якими є основні індивідуально-особистісні характеристики ОСОБА_3 ? Якими є його основні установки як батька?
17.Якими є основні індивідуально-особистісні характеристики ОСОБА_1 ? Якими є її основні установки як матері?
18.Чи вплине окреме проживання дочок з матір`ю чи батьком на їх емоційний стан та належний розвиток?
19.Чи буде відповідати інтересам дітей, сприяти гармонійному розвитку сестер ОСОБА_6 та ОСОБА_7 їх окреме проживання?
20.Проживання з ким з батьків, враховуючи результати психологічного дослідження обох дітей та обох батьків та їх індивідуально-психологічні властивості, створить для обох дітей максимально сприятливе середовище для їх гармонійного розвитку та виховання?
Оплату витрат по проведенню судово-психологічної експертизи покладено на сторін порівну.
29.01.2024 до суду від експерта КНДІСЕ ОСОБА_8 надійшло клопотання про уточнення питань, в якому експерт просить змінити редакцію питань поставлених на вирішення експертизи та сформулювати їх наступним чином, відповідно рекомендованому орієнтовному переліку:
1. Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батьків (зазначити, якщо треба, одного чи обох із них), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя дитини?
???2. Яким чином можуть вплинути умови виховання кожного із батьків на психологічний стан та розвиток дитини?
???3. Чи має залежність оцінка сімейної ситуації дитиною від впливу з боку батьків та інших дорослих?
Експерт звертає увагу, що велика кількість однотипних за змістом багаторазово повторюваних по різному сформульованих питань значно ускладнює вирішення поставлених на експертизу завдань, а також збільшує строки виконання експертизи.
Питання щодо уточнення кола питань судово-психологічної експертизи у справі було поставлено судом на розгляд у судовому засіданні 02.05.2024.
Представника позивача за первісним позовом, відповідача за зустрічним ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , у судовому засіданні просила частково задовольнити клопотання експерта, наполягала на вирішенні судовим експертом всіх поставлених судом на розгляд судового експерта КНДІСЕ питань за заявою позивачки, оскільки відповідь на такі питання має вирішальне значення під час вирішення спору. Водночас проти зняття з розгляду експерта КНДІСЕ питань, поставлених відповідачем та судом, не заперечувала.
Представника відповідача за первісним позовом, позивача за зустрічним позовом ОСОБА_3 - ОСОБА_4 у судовому засіданні не заперечувала проти зняття з розгляду експерта КНДІСЕ питань, поставлених відповідачем, а також просила відстрочити сплату витрат на проведення експертизи до винесення рішення по суті у зв`язку з відсутністю коштів, або у відповідності до вимог ст.86 ЦПК України покласти обов`язок зі сплати витрат на проведення судової експертизи на сторону, яка заявила клопотання про проведення експертизи, а саме на ОСОБА_1 .
Суд, заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи, клопотання експерта про уточнення питань експертизи, приходить до наступного висновку.
Відповідно до ч. 1 ст. 103 ЦПК України суд призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; сторонами (стороною) не надані відповідні висновки експертів із цих самих питань або висновки експертів викликають сумніви щодо їх правильності.
Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом.
Статтею ст. 76 ЦПК України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами, як серед іншого, висновками експертів.
Згідно з п. 4 ст. 129 Конституції України однією з основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод таке конституційне право повинно бути забезпечене судовими процедурами, які повинні бути справедливими.
Як визначено положеннями ч. 1 ст. 179 ЦПК України, предметом доказування під час судового розгляду є факти, які обґрунтовують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для вирішення справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частин 2, 3 ст. 10 ЦПК України, сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно ст. 143 ЦПК України, для з`ясування обставин, що мають значення для справи і потребують спеціальних знань у галузі науки, мистецтва, техніки, ремесла тощо, суд призначає експертизу за заявою осіб, які беруть участь у справі.
Відповідно до вимог ч. ч. 4, 5 ст. 103 ЦПК України питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначається судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта.
З матеріалів справи вбачається, що ухвалою Солом`янського районного суду м.Києва від 20 липня 2020 року призначено у справі судово-психологічну експертизу, на вирішення якої поставлено питання, зокрема, заявлені стороною відповідача, а саме:
-Хто з дорослих утворює для ОСОБА_7 та ОСОБА_6 соціально-підтримуюче оточення?
-Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батька ( ОСОБА_3 ) та матері ( ОСОБА_1 ), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та переживання благополуччя їх доньок - ОСОБА_7 та ОСОБА_6 ?
-Чи є ознаки, що дозволяють припустити вплив одного з батьків на формування у ОСОБА_7 та/або ОСОБА_6 негативної думки про іншого батька? Якщо є, то в чому вони виражаються?
З урахуванням клопотання експерта Боженко А. про уточнення питань експертизи, не заперечення сторонами проти зняття з розгляду експерта вищезазначених питань, що були заявлені стороною відповідача, суд вважає за доцільне уточнити коло питань судово-психологічної експертизи, призначеної ухвалою Солом`янського районного суду м.Києва від 20 липня 2020 року у справі №760/15413/19, шляхом виключення вищезазначених питань, що були заявлені стороною відповідача, та поставлення на вирішення експертизи наступних питань:
1.Встановити психологічні портрети батьків малолітніх дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 - матері ОСОБА_1 та батька ОСОБА_3 , як зі слів дітей, так і при особистому спілкуванні експерта з матір`ю та батьком. Яким чином поведінка батька/матері впливали та можуть вплинути на психологічний стан та розвиток дітей?
2.Чи є специфічні психологічні особливості у ставленні ОСОБА_6 та ОСОБА_7 до батьків разом та кожного окремо і у чому вони виражаються?
3.Чи є у ОСОБА_6 та ОСОБА_7 прояви страху чи боязні когось з батьків?
4.Чи вбачається в діях та поведінці малолітніх ОСОБА_6 та ОСОБА_7 негативне ставлення до матері від впливу батька, чи негативне ставлення до батька від впливу матері?
5.Чи спроможні діти з урахуванням їх віку, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку усвідомлювати реальний зміст ситуації, яка склалася навколо спору між матір`ю та батьком щодо визначення місця їх проживання?
6.Чи спроможні малолітні ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , з урахуванням їх вікових особливостей, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку, надавати належну оцінку ставленню кожного з батьків до них, виявляти прихильність до когось із батьків?
7.Чи ОСОБА_6 та ОСОБА_7 позитивно сприймається стосунки батька з іншою жінкою, якими є її залучення до виховання дітей та чи відповідає цей вплив інтересам дітей?
8.З ким із батьків у дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , більш тісний емоційний зв`язок та прихильність ( якщо дитина, з урахуванням її вікових особливостей, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку здатна приймати самостійне рішення з цього питання )?
9.Яким чином вплинуло на емоційний стан та прихильність ОСОБА_6 припинення спільного проживання з матір`ю та сестрою і обмеження побачення з ними?
10.Чи у ОСОБА_6 та ОСОБА_7 є індивідуально-особистісні особливості, які потребуть особливої уваги з боку батьків чи одного з них?
11.Чи є у ОСОБА_7 та ОСОБА_6 індивідуально-особистісні особливості, що потребують особливої уваги з боку батьків й вихователів та створення особливих умов навчання та виховання?
12.Чи є специфічні психологічні особливості у ставленні ОСОБА_7 та/або у ОСОБА_6 до батьків разом та до кожного окремо; інших членів родини? Якщо є, то в чому вони виражаються?
13.Якими є основні індивідуально-особистісні характеристики ОСОБА_3 ? Якими є його основні установки як батька?
14.Якими є основні індивідуально-особистісні характеристики ОСОБА_1 ? Якими є її основні установки як матері?
15.Чи вплине окреме проживання дочок з матір`ю чи батьком на їх емоційний стан та належний розвиток?
16.Чи буде відповідати інтересам дітей, сприяти гармонійному розвитку сестер ОСОБА_6 та ОСОБА_7 їх окреме проживання?
17.Проживання з ким з батьків, враховуючи результати психологічного дослідження обох дітей та обох батьків та їх індивідуально-психологічні властивості, створить для обох дітей максимально сприятливе середовище для їх гармонійного розвитку та виховання?
Згідно з п.45 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 17 жовтня 2014 року № 10 «Про застосування судами законодавства про судові витрати у цивільних справах» витрати, пов`язані з проведенням судової експертизи під час судового розгляду має нести сторона, яка заявила клопотання про проведення судової експертизи, а якщо таке клопотання заявлено двома сторонами, то витрати несуть обидві сторони порівну.
Враховуючи, що на вирішення експерта поставлені питання, що були заявлені стороною позивача, суд вважає за необхідне змінити порядок оплати витрат по проведення судово-психологічної експертизи, поклавши їх на позивача ОСОБА_1 .
Керуючись ст. ст. 102, 105, 252, 260, 353 ЦПК України, суд -
У Х В А Л И В:
Клопотання - задовольнити частково.
Поставити на вирішення судово-психологічної експертизи, призначеної ухвалою Солом`янського районного суду м.Києва від 20 липня 2020 року у справі №760/15413/19, наступні питання:
1.Встановити психологічні портрети батьків малолітніх дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 - матері ОСОБА_1 та батька ОСОБА_3 , як зі слів дітей, так і при особистому спілкуванні експерта з матір`ю та батьком. Яким чином поведінка батька/матері впливали та можуть вплинути на психологічний стан та розвиток дітей?
2.Чи є специфічні психологічні особливості у ставленні ОСОБА_6 та ОСОБА_7 до батьків разом та кожного окремо і у чому вони виражаються?
3.Чи є у ОСОБА_6 та ОСОБА_7 прояви страху чи боязні когось з батьків?
4.Чи вбачається в діях та поведінці малолітніх ОСОБА_6 та ОСОБА_7 негативне ставлення до матері від впливу батька, чи негативне ставлення до батька від впливу матері?
5.Чи спроможні діти з урахуванням їх віку, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку усвідомлювати реальний зміст ситуації, яка склалася навколо спору між матір`ю та батьком щодо визначення місця їх проживання?
6.Чи спроможні малолітні ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , з урахуванням їх вікових особливостей, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку, надавати належну оцінку ставленню кожного з батьків до них, виявляти прихильність до когось із батьків?
7.Чи ОСОБА_6 та ОСОБА_7 позитивно сприймається стосунки батька з іншою жінкою, якими є її залучення до виховання дітей та чи відповідає цей вплив інтересам дітей?
8.З ким із батьків у дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , більш тісний емоційний зв`язок та прихильність ( якщо дитина, з урахуванням її вікових особливостей, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку здатна приймати самостійне рішення з цього питання )?
9.Яким чином вплинуло на емоційний стан та прихильність ОСОБА_6 припинення спільного проживання з матір`ю та сестрою і обмеження побачення з ними?
10.Чи у ОСОБА_6 та ОСОБА_7 є індивідуально-особистісні особливості, які потребуть особливої уваги з боку батьків чи одного з них?
11.Чи є у ОСОБА_7 та ОСОБА_6 індивідуально-особистісні особливості, що потребують особливої уваги з боку батьків й вихователів та створення особливих умов навчання та виховання?
12.Чи є специфічні психологічні особливості у ставленні ОСОБА_7 та/або у ОСОБА_6 до батьків разом та до кожного окремо; інших членів родини? Якщо є, то в чому вони виражаються?
13.Якими є основні індивідуально-особистісні характеристики ОСОБА_3 ? Якими є його основні установки як батька?
14.Якими є основні індивідуально-особистісні характеристики ОСОБА_1 ? Якими є її основні установки як матері?
15.Чи вплине окреме проживання дочок з матір`ю чи батьком на їх емоційний стан та належний розвиток?
16.Чи буде відповідати інтересам дітей, сприяти гармонійному розвитку сестер ОСОБА_6 та ОСОБА_7 їх окреме проживання?
17.Проживання з ким з батьків, враховуючи результати психологічного дослідження обох дітей та обох батьків та їх індивідуально-психологічні властивості, створить для обох дітей максимально сприятливе середовище для їх гармонійного розвитку та виховання?
Повідомити експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз про кримінальну відповідальність відповідно до ст. 14 Закону України "Про судову експертизу" за дачу завідомо неправдивого висновку експерта - ст. 384 Кримінального кодексу України, а також за відмову експерта без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків - ст. 385 Кримінального кодексу України.
В іншій частині клопотання відмовити.
Надати в розпорядження експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз матеріали цивільної справи №760/15413/19.
Змінити порядок оплати витрат по проведення судово-психологічної експертизи, поклавши їх на позивача ОСОБА_1 ( адреса реєстрації: АДРЕСА_1 , адреса проживання: АДРЕСА_2 ).
Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали. Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Суддя: І.А. Усатова
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119492377 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них |
Цивільне
Солом'янський районний суд міста Києва
Усатова І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні