ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа №914/3959/21
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви в частині позовних вимог без руху
28 травня 2024 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі
судді Желік О.М.,
за участю секретаря судового засідання Клочко Н.С.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача Лосина О.Б.,
представника відповідача Павлова З.П.,
представника третьої особи Паращич В.П.,
розглянувши в підготовчому засіданні клопотання представника відповідача про залишення без розгляду частини позовних вимог ОСОБА_1 до Львівської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, скасування реєстраційних дій, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в:
у грудні 2021 року на розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Львівської міської ради (з урахуванням заяви про зміну предмета позову) про:
- визнання незаконною та скасування ухвали ЛМР від 29.12.2020 №7 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до ЛМР» в частині МСР;
- визнання незаконною та скасування ухвали ЛМР від 08.07.2021 №1084 «Про затвердження передавального акта МСР»;
- відміну державної реєстрації припинення юридичної особи МСР (код ЄДРПОУ 22355287) в результаті її реорганізації, проведеної 18.08.2021 о 15:13:07 державним реєстратором Ляпінським В.Б. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) за №1003981120016000904;
- скасування реєстраційної дії (внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації) державного реєстратора Должанської Ж.В., проведеної 05.01.2021 16:49:28 в ЄДР щодо юридичної особи МСР за №1003981270015000904;
- скасування реєстраційної дії (державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу) державного реєстратора Должанської Ж.В., проведеної 15.12.2020 о 12:37:23 в ЄДР щодо юридичної особи МСР за №1003981070014000904;
- поновлення ОСОБА_1 на посаді керівника МСР;
- зобов`язання ЛМР повернути МСР усе те, що передбачено передавальним актом МСР, який було затверджено ухвалою ЛМР від 08.07.20212 №1084, а також усе те, що утворилось в процесі діяльності ЛМР по МСР.
Господарський суд Львівської області рішенням від 03.04.2023, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 26.07.2023, в задоволенні позовних вимог відмовив.
26.08.2023 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Господарського суду Львівської області від 03.04.2023 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 26.07.2023, у якій просив їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Постановою Верховного Суду від 13.12.2023 касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Господарського суду Львівської області від 03.04.2023 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 26.07.2023 у справі №914/3959/21 скасовано. Провадження у справі №914/3959/21 закрито. Роз`яснено ОСОБА_1 , що розгляд цієї справи віднесено до юрисдикції адміністративного суду та що він має право протягом десяти днів з дня отримання ним цієї постанови звернутися до суду касаційної інстанції із заявою про направлення справи №914/3959/21 за встановленою юрисдикцією.
Ухвалою Верховного Суду від 13.12.2023 заяву ОСОБА_1 про направлення справи №914/3959/21 за встановленою юрисдикцією задоволено. Справу №914/3959/21 передано до Львівського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Верховного Суду від 08.01.2024 клопотання ОСОБА_1 про повернення судового збору у справі №914/3959/21 задоволено. Повернуто ОСОБА_1 з Державного бюджету України судовий збір у розмірі 13 620 (тринадцять тисяч шістсот двадцять) грн, сплачений за подання позову на підставі квитанції від 12.01.2022 №1, судовий збір у розмірі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн, сплачений за подання заяви про зміну предмета позову на підставі квитанції від 23.12.2022 №ПН295, судовий збір у розмірі 23 835 (двадцять три тисячі вісімсот тридцять п`ять) грн, сплачений за подання апеляційної скарги на підставі квитанції від 03.05.2023 №41064125, та судовий збір у розмірі 31 780 (тридцять одна тисяча сімсот вісімдесят) грн, сплачений за подання касаційної скарги на підставі квитанції від 27.09.2023 №3ЕН0-3АС5-3ЕТЕ-7716.
Вищевказана адміністративна справа надійшла на адресу Львівського окружного адміністративного суду 05.02.2024.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.02.2024, суддю Желік О.М. визначено головуючою суддею.
Ухвалою судді від 06.02.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення в ній недоліків.
Ухвалою суду від 16.02.2024 в справі відкрито провадження в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 24.04.2024 прийнято до розгляду заяву представника ОСОБА_1 про зміну предмета позову. Продовжено розгляд справи за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, скасування реєстраційних дій, зобов`язання вчинити дії з наступними позовними вимогами:
- визнати незаконною та скасувати ухвалу Львівської міської ради №7 від 29.12.2020р. «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» в частині Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (с. Малехів);
- визнати незаконною та скасувати ухвалу Львівської міської ради №1084 від 08.07.2021р. «Про затвердження передавального акта Малехівської сільської ради»; - відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (код ЄДРПОУ 22355287) в результаті її реорганізації, проведену 18.08.2021р. о 15:13:07 державним реєстратором відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Ляпінський Віталій Болеславович в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за №1003981120016000904;
- скасувати реєстраційну дію (внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації) державного реєстратора відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради - Должанська Жанна Вікторівна, проведену 05.01.2021р. о 16:49:28 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо юридичної особи Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (код ЄДРПОУ 22355287) за № 1003981270015000904;
- скасувати реєстраційну дію (державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу) державного реєстратора відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради - Должанська Жанни Вікторівни, проведену 15.12.2020р. о 12:37:23 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо юридичної особи Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (код ЄДРПОУ 22355287) за №1003981070014000904;
- поновити ОСОБА_1 на посаді керівника Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (код ЄДРПОУ 22355287);
- встановити наявність компетенції (повноважень) у Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (код ЄДРПОУ 22355287), що передбачені чинним законодавством України для органів місцевого самоврядування;
- зобов`язати Львівську міську раду повернути Малехівській сільській раді Жовківського району Львівської області (код ЄДРПОУ 22355287) усе те, що передбачено передавальним актом Малехівської сільської ради, який було затверджено ухвалою Львівської міської ради №1084 від 08.07.2021р., а також усе те, що утворилось в процесі діяльності Львівської міської ради по Малехівській сільській раді.
15.05.2024 від представника відповідача до суду надійшло клопотання про залишення без розгляду позовної заяви ОСОБА_1 в частині позовних вимог щодо визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №7 від 29.12.2020 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» в частині Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (с. Малехів) з огляду на пропуск позивачем шестимісячного строку звернення до суду.
Так, представник відповідача звертає увагу на те, що у цій частині повинен застосовуватись саме шестимісячний строк звернення до суду, який передбачений частиною другою ст. 122 КАС України. Оскаржувана ухвала №7 від 29.12.2020 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» була оприлюднена 04.01.2021, а тому саме із цієї дати розпочався згаданий шестимісячний строк звернення до суду, який, з урахуванням викладеного, був пропущений позивачем. Оскільки, позивач вперше звернувся до Господарського суду Львівської області із позовною заявою до Львівської міської ради, м. Львів про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, скасування реєстраційних дій, зобов?язання вчинити дії в грудні 2021 року. Зокрема 28.12.2021 у справі №914/3959/21 Господарським судом Львівської області було прийнято ухвалу про залишення позовної заяви ОСОБА_1 до Львівської міської ради без руху.
23.05.2024 від представника позивача до суду надійшло заперечення на клопотання про залишення позовної заяви в частині позовних вимог без розгляду, яке він обґрунтовує тим, що у даній справі підставою позову є набрання законної сили 30.06.2021 рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.03.2021 у справі №640/14698/20. Позивач звернувся до суду 21.12.2021 в межах шестимісячного строку з дня набрання законної сили рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.03.2021 у справі №640/14698/20.
У підготовчому засіданні, що відбулось 28.05.2024, представник відповідача та представник третьої особи подане клопотання підтримали та просили таке задовольнити. Представник позивача та позивач щодо задоволення клопотання заперечили.
Розглянувши клопотання про залишення позовної заяви в частині позовних вимог без розгляду суд зазначає таке.
Частиною першою статті 122 Кодекс адміністративного судочинства України (далі КАС України) визначено, що позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Відповідно до частини другої цієї статті, для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Таким чином, законодавством регламентовано шестимісячний строк звернення особи до суду за захистом її прав, свобод та законних інтересів, що обумовлено метою досягнення юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та дисциплінуванням учасників адміністративного судочинства щодо своєчасної реалізації їх права на суд.
Строк звернення до суду обчислюється за загальним правилом з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
При цьому «повинна» слід тлумачити як неможливість незнання, припущення про високу вірогідність дізнатися, а не обов`язок особи дізнатися про порушення своїх прав. Зокрема, особа повинна була дізнатися про порушення своїх прав, якщо: особа знала про обставини прийняття рішення чи вчинення дій і не було перешкод для того, щоб дізнатися про те, яке рішення прийняте або які дії вчинені; рішення скероване на її адресу поштовим повідомленням, яке вона відмовилася отримати або не отримала внаслідок неповідомлення відправника про зміну місця проживання; про порушення її прав знали близькі їй особи.
День, коли особа дізналася про порушення свого права, - це встановлений доказами день, коли позивач дізнався про рішення, дію чи бездіяльність, внаслідок якої відбулося порушення їх прав, свобод чи інтересів.
Інститут строків у адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та стимулює суд і учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Строки звернення до адміністративного суду з позовом, апеляційною чи касаційною скаргами обмежують час, протягом якого такі правовідносини вважаються спірними. Після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Аналогічні правові висновки висловлені Верховним Судом у постановах від 28.03.2018 у справі №809/1087/17, від 22.11.2018 у справі №815/91/18 та від 12.04.2023 у справі №380/14933/22.
Як встановив суд зі змісту позовної заяви, позивач, зокрема, просить визнати незаконною та скасувати ухвалу Львівської міської ради №7 від 29.12.2020 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» в частині Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (с. Малехів).
Суд встановив, що вказану ухвалу Львівської міської ради №7 від 29.12.2020 оприлюднено на офіційному сайті Львівської міської ради 04.01.2021.
Таким чином саме з моменту оприлюднення такої ухвали позивач мав реальну можливість ознайомитися із нею. Водночас із позовною вимог щодо її скасування позивач вперше до Господарського суду Львівської області саме в грудні 2021 року.
На підставі наведеного суд доходить висновку про те, що позивачем пропущено шестимісячний строк звернення до суду, встановлений частиною другою статті 122 КАС України.
Відповідний правовий висновок щодо строку звернення до суду із вимогою про скасування ухвали Львівської міської ради №7 від 29.12.2020 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» в частині Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області, який є преюдиційним у даній справі, викладено у постанові Верховного Суду від 14.12.2023 у справі №380/4948/23.
Так у згаданій вище постанові Верховний Суд дійшов висновку про те, що саме з 04.01.2021 розпочався шестимісячний строк звернення до суду, встановлений процесуальним законом.
Суд не бере до уваги твердження представника позивача про те, що строк звернення до суду з відповідною позовною вимогою слід обчислювати саме з моменту набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.03.2021 у справі №640/14698/20, оскільки у відповідності до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно частини 13 статті 171 КАС України, суддя, встановивши після відкриття провадження у справі, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 160, 161 цього Кодексу, постановляє ухвалу не пізніше наступного дня, в якій зазначаються підстави залишення заяви без руху, про що повідомляє позивача і надає йому строк для усунення недоліків, який не може перевищувати п`яти днів з дня вручення позивачу ухвали.
Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду регламентовані статтею 123 КАС України, відповідно до частини 1 та 2 якої у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Європейський суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, наголошує, що позовна давність це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Застосування строків позовної давності має кілька важливих цілей, а саме: забезпечувати юридичну визначеність і остаточність, захищати потенційних відповідачів від прострочених позовів, та запобігати несправедливості, яка може статися в разі, якщо суди будуть змушені вирішувати справи про події, що мали місце у далекому минулому, спираючись на докази, які вже, можливо, втратили достовірність і повноту із плином часу (пункт 51 рішення від 22.10.1996 за заявами №22083/93, №22095/93 у справі «Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства», пункт 570 рішення від 20.09.2011 за заявою у справі «ВАТ «Нафтова компанія «Юкос» проти Росії»).
Таким чином, зважаючи на висновок суду щодо пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду, позовна заява підлягає залишенню без руху із одночасним встановленням позивачу строку для усунення її недоліку шляхом подання заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду із зазначенням інших причин пропуску такого строку.
Керуючись статтями 122, 123, 161, 169, 243 та 248 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
позовну заяву ОСОБА_1 до Львівської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, скасування реєстраційних дій, зобов`язання вчинити дії залишити без руху в частині позовних вимог щодо визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №7 від 29.12.2020 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» в частині Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області (с. Малехів).
Встановити позивачу десятиденний строк, який обчислюється з дня вручення копії повного тексту ухвали, з метою подання до суду заяви про поновлення строку звернення до суду із зазначенням інших причин пропуску такого строку.
Роз`яснити позивачу, що якщо недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, не будуть усунуті у встановлений судом строк, позовна заява буде залишена без розгляду.
Копію ухвали надіслати позивачу.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не підлягає оскарженню. Заперечення на ухвалу можуть бути включені до апеляційної скарги на рішення суду.
Повний текст ухвали складено та підписано 30.05.2024.
СуддяЖелік О.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119496817 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні