Рішення
від 04.06.2024 по справі 420/5778/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5778/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2024 рокум. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПотоцької Н.В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення (Форма «С») №32795/15-32-09-01022 від 11.12.2023 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до частини сімнадцятої ст. 15 Закону №481/95-ВР суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

Ліцензія на право зберігання пального не отримується на місця зберігання пального, що використовуються:

1. підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;

2. підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;

3. суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі (частина двадцята ст. 15 Закону №481).

Відтак, законодавцем встановлюється виключення із загального правила, встановленого приписами ст. 15 Закону №481/95-ВР стосовно того, що зберігання пального здійснюється суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.

Позивач наголошує, що засновником ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» є СЕЛЕКЦІЙНО- ГЕНЕТИЧНИЙ ІНСТИТУТ-НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦЕНТР НАСІННЄЗНАВСТВА ТА СОРТОВИВЧЕНН (код ЄДРПОУ - 00494628) з часткою 100%, засновником якого, в свою чергу, НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ АГРАРНИХ НАУК УКРАЇНИ, в свою чергу засновником НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ АГРАРНИХ НАУК УКРАЇНИ є КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ, який, в свою чергу, є вищим органом у системі органів виконавчої влади, відповідно до ст. 113 Конституції України, а відтак, ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ- НЦНС» повністю утримуються за рахунок коштів державного бюджету, а тому обов`язку отримання ліцензії на право зберігання пального (виключно за потреб власного споживання чи промислової переробки) у ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» не виникає.

Попри це, зважаючи на загальні вимоги чинного законодавства України, керівництво ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» все ж отримало ліцензію на право зберігання пального (виключно за потреб власного споживання чи промислової переробки) №15280414202001210 від 30.03.2020 року за адресою місця зберігання: 68544, ОДЕСЬКА ОБЛАСТЬ, ТАРУТИНСЬКИЙ РАЙОН, С.ВЕСЕЛА ДОЛИНА, ВУЛ. СВІТЛА, БУД. 49.

Як встановлено перевіркою, фактично зберігання пального ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» здійснювалось на складі ПММ за межами населеного пункту с. Весела Долина, Белградського (Тарутинського) району Одеської області.

Зберігання пального ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» здійснювалось на складі ПММ за межами населеного пункту с. Весела Долина, Белградського (Тарутинського) району Одеської області саме у зв`язку з відсутністю за зазначеним складом зареєстрованої адреси.

Таким чином, оскільки в реквізитах ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) повинна бути конкретно визначена адреса, ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС», попередньо проконсультувавшись усно з ГУ ДПС в Одеській області стосовно цієї проблеми та отримавши відповідь про те, що зазначення адреси та зберігання пального виключно за цією адресою є формальністю, визначив адресою місця зберігання свою юридичну адресу, а саме - 68544, ОДЕСЬКА ОБЛАСТЬ, ТАРУТИНСЬКИЙ РАЙОН, С.ВЕСЕЛА ДОЛИНА, ВУЛ. СВІТЛА, БУД. 49.

Відтак, ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» не мало ніякої можливості отримати ліцензію на зберігання пального саме за фактичним місцезнаходженням складу з пальним у зв`язку з відсутністю такої адреси.

При цьому, позивач звертає увагу, що наведене підтверджується не тільки випискою територіальної громади, а й абстрактним визначенням ГУ ДПС в Одеській області в протоколі про адміністративне правопорушення місця вчинення порушення «за межами населеного пункту с. Весела Долина, Белградського (Тарутинського) району Одеської області, при цьому не зазначивши ані вулицю, ані номер будинку.

Згідно з довідкою від 19.02.2024 року, наданою Веселодолинським старостинським округом Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області у тому, що господарським комплексам будівель та споруд у тому числі для зберігання пального, Державного підприємства «Дослідне господарство «Комунар» Селекційно-генетичного інституту-Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення», код ЄДРПОУ 00729528, яке знаходиться на території села Весела Долина, Болградського району Одеської області, дійсно на дату видачі ліцензії (30.03.2020р.) на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) не була присвоєна адреса.

Відтак, отримати ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) за неіснуючою адресою ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» на момент проведення перевірки жодним чином не могло.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 26.02.2024 року позовну заяву залишено без руху.

26.02.2024 року до суду за вхід. №ЕП/3556/24 від позивача надійшла заява з доказами сплати судового збору.

Ухвалою суду від 05.03.2024 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАСУ) без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

25.03.2024 року за вхід.№ЕС/12156/24 надійшов відзив на позов, в якому наголошено на необґрунтованості вимог позивача.

Проведеним аналізом господарської діяльності встановлено, що згідно баз даних ІТС «Єдине вікно подання електронної звітності» підсистеми «Архів електронної звітності» меню «ЄРАН - 2019», постачальниками пального у 2023 році на ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС (код ЄДРПОУ 00729528) здійснювалась виписка та реєстрація акцизних накладних на загальний об`єм дизельного палива 1672 л (напрям використання (4) реалізація пального у паливний бак транспортного засобу або тару споживача з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним) та на загальний об`єм дизельного палива 102361л.,бензинів моторних 9068 л. (напрям використання (0) неплатник податку зберігає пальне виключно для потреб власного споживання).

Однак, при цьому за підприємством, згідно відомостей про об`єкти оподаткування не значаться автотранспортні засоби, техніка, обладнання, пристрої, через які/за допомогою яких здійснюється власна господарська діяльність та які використовують/працюють на пальному.

Згідно пояснень та наданих документів ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» має у власності та постійному користуванні комбайн зернозбиральний NEW HOLLAND TC5.9Q 2016 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_1 згідно свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 , комбайн зернозбиральний NEW HOLLAND TC5.9Q 2016 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_3 згідно свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_4 , трактор колісний NEW HOLLAND Т8.410 2017 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_5 згідно свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_6 , також ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» використовує 6 сталевих резервуарів/цистерн для зберігання пального, які розташовані на складі ПММ за межами населеного пункту с. Весела Долина, Болградського району, Одеської області.

Під час проведення перевірки встановлено, що ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» (код ЄДРПОУ 00729528) для здійснення господарської діяльності отримало ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 30.03.2020 №15280414202001210 адреса місця зберігання: Одеська область, Болградський (Тарутинський) район, с. Весела Долина, вул. Світла, буд. 49, проте за зазначеною адресою знаходиться адміністративна будівля де зокрема розташовано та зареєстровано ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС».

Фактично, станом на 01.11.2023, пальне зберігається на складі ПММ у шести сталевих резервуарах за межами несеного пункту с. Весела Долина, Болградського (Тарутинського) району Одеської області, а аж ніяк за юридичною адресою ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» Одеська область Болградський (Тарутинський) район, с. Весела Долина, вул. Світла, буд. 49 ліцензія на право зберігання пального складу ПММ розташованого за межами несеного пункту с. Весела Долина, Болградського (Тарутинського) району Одеської області у ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» відсутня.

Так, станом на 01.11.2023, на території складу ПММ за межами населеного пункту с. Весела Долина, Болградського (Тарутинського) району Одеська область розташовано 6 сталевих резервуарів (бочки), залишки пального станом на 01.11.2023 становили: у резервуарі (бочка) №11 Бензину А-95 1920 літрів, у резервуарі (бочка) №9 Бензину А-95 7837 літрів, у резервуарі (бочка) №8 Дизельного палива 9554 літрів, у резервуарі (бочка) №3 Дизельного палива 10433 літрів, у резервуарі (бочка) №12 Дизельного палива 9960 літрів, у резервуарі (бочка) №6 Дизельного палива 7825 літрів.

Відповідно до відомостей рах.10 місткість резервуарів становить: резервуар (бочка) №11 10361 літрів, резервуар (бочка) №9 10473 літрів, резервуар (бочка) №8 10436 літрів, резервуар (бочка) №3 15682 літрів, резервуарі (бочка) №12 10449 літрів, резервуарі (бочка) №6 73494 літрів.

ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» протягом 2023 року придбавало пальне (бензин А-95 та дизельне пальне) у наступних постачальників: ТОВ «ПЕЙД» (код ЄДРПОУ 31431743) договір поставки від 04.08.2022 №П-452 та ТОВ "ФЛАЙ ОЙЛ" код за ЄДРПОУ 42467625, договір поставки нафтопродуктів до перевірки не надавався.

Ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» (код ЄДРПОУ 00729528) за адресою: склад ПММ розташований за межами несеного пункту с. Весела Долина, Болградського району, Одеської області із загальною місткістю резервуарів, що використовуються для зберігання пального 130895 літрів не отримувало.

Таким чином, встановлено порушення вимог статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (із змінами та доповненнями), зокрема, зберігання 01.11.2023 року пального за адресою: склад ПММ розташований за межами несеного пункту с. Весела Долина, Болградського району, Одеської області із загальною місткістю резервуарів, що використовуються для зберігання пального 130895 літрів, без отримання ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Згідно із відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних особі, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Державне підприємство «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» зареєстровано 13.08.1997 року, набуло правового статусу юридичної особи приватного права, організаційно-правова форма: Державне підприємство.

Засновником ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» є Селекційно-генетичний інститут Національний центр насіннєзнавства та сортовивчення (код ЄДРПОУ - 00494628) з часткою 100%, засновником якого, в свою чергу, Національна академія аграрних наук України, в свою чергу засновником Національної академії аграрних наук України є Кабінет Міністрів України, який, в свою чергу, є вищим органом у системі органів виконавчої влади, відповідно до ст. 113 Конституції України.

Основним видом діяльності КВЕД Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, інші: 01.24 Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів; 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; 01.45 Розведення овець і кіз4 01.46 Розведення свиней.

Головне управління ДПС в Одеській області на підставі Наказу від 31.10.2023 року №8905-п проведено фактичну перевірку ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС (код ЄДРПОУ 00729528), за адресою: Одеська область, Болградський район, с. Весела Долина, вул. Світла, буд.49, з 01 листопада 2023 року тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.04.2020 року по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв.

В результаті перевірки було складено акт про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пального №31626/15-32-09-01-17 від 13.11.2023 року.

Відповідно до Акту, контролюючим органом встановлено порушення вимог статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Зокрема, податковим органом зазначено, що порушуючи вимоги ст. 15 Закону №481/95-ВР, ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» мало на зберіганні 01.11.2023 року пальне за адресою: склад ПММ розташований за межами несеного пункту с. Весела Долина, Болградського району Одеської області із загальною місткістю резервуарів, що використовуються для зберігання пального 130895 літрів, без отримання ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).

На підставі вищезазначеного Акту було виписано податкове повідомлення-рішення (Форма «С») №32795/15-32-09-01022 від 11.12.2023 року, яким встановлено порушення ст.15 Закон №481/95-ВР. Відтак, на підставі пп. 54.3.3 п.54.3 ст. 54, п. 69.9 ст. 69 підрозділу 10 Інших перехідних положень ПК України та абз. 13 ч. 2 ст. 17 Закону №481/95-ВР застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 500 000 грн. (п`ятсот тисяч).

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.

У ч.2 ст.19 Конституції України згадано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, у ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.

Суд відзначає, що суспільні відносини з обігу пального регламентовані, зокрема, приписами Закону України від 19.12.1995р. №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального" (далі за текстом - Закон України від 19.12.1995р. №481/95-ВР) та Податковим кодексом України.

З 1 січня 2016 року Податковий кодекс України визначав, що діяльність з реалізації пального обумовлювалася обов`язком суб`єкта господарювання зареєструватися платником акцизного податку, а також виконувати вимоги, пов`язаних із обігом пального.

Водночас, законодавець встановив, що приміщення для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального не є акцизним складом (підпункт 14.1.6 Податкового кодексу України), а суб`єкти господарювання, які використовують приміщення, розташовані на митній території України, для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального не є розпорядниками акцизного складу (підпункт 14.1.224 Податкового кодексу України).

Визначення пального наведено у п.п.14.1.1411 ст.14 Податкового кодексу України, де указано, що пальне - нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

До 1 липня 2019 року діяльність з виробництва, реалізації та зберігання пального не підлягала ліцензуванню.

З 1 липня 2019 року набрав чинності Закон України від 23 листопада 2018 року №2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», яким внесено зміни до Податкового кодексу України та Закону №481/95-ВР.

З цього часу, Закон №481/95-ВР почав додатково визначати основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним, забезпечення його високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України, а норми Податкового кодексу України встановили більш ширше поняття акцизних складів, в тому числі, визначили критерії, за яких відповідна територія/ємність не вважається акцизним складом.

Відповідно до абзацу восьмого частини другої статті 17 Закону №481/95-ВР (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлена відповідальність за зберігання пального без наявності ліцензії у вигляді штрафних санкцій в сумі 500000 гривень.

Водночас, така санкція не може бути застосована у випадку, якщо місце зберігання пального є таким, яке за змістом статті 15 Закону №481/95-ВР звільняє суб`єкта господарювання від обов`язку отримувати відповідну ліцензію.

За змістом частин сьомої, восьмої, десятої, шістнадцятої статті 15 Закону №481/95-ВР суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.

Суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії. Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років, а річна плата на право зберігання пального становить 780 гривень.

Частинами тридцять другою, тридцять восьмою статті 15 Закону №481/95-ВР встановлено, що ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Суб`єкти господарювання, що здійснюють зберігання пального, яке не реалізовується іншим особам і використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, копії зазначених документів не подають. Такі суб`єкти господарювання у заяві зазначають про використання пального для потреб власного споживання чи переробки, загальну місткість резервуарів, що використовуються для зберігання пального, та їх фактичне місцезнаходження, а також фактичне місцезнаходження ємностей, що використовуються для зберігання пального (частина сорок третя статті 15 Закону №481/95-ВР).

При цьому, згідно з частиною дев`ятнадцятою цієї статті ліцензія на право зберігання пального не отримується на місця зберігання пального, що використовуються: підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету; підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву; суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі.

Як встановлено судом, згідно із відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних особі, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Державне підприємство «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» зареєстровано 13.08.1997 року, набуло правового статусу юридичної особи приватного права, організаційно-правова форма: Державне підприємство.

Засновником ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» є Селекційно-генетичний інститут Національний центр насіннєзнавства та сортовивчення (код ЄДРПОУ - 00494628) з часткою 100%, засновником якого, в свою чергу, Національна академія аграрних наук України, в свою чергу засновником Національної академії аграрних наук України є Кабінет Міністрів України.

У контексті статті 8 Конституції України юридична визначеність забезпечує адаптацію суб`єкта правозастосування до нормативних умов правової дійсності та його впевненість у своєму правовому становищі, а також захист від свавільного втручання з боку держави.

Юридичну визначеність необхідно розуміти через такі її складові: чіткість, зрозумілість, однозначність норм права; право особи у своїх діях розраховувати на розумну та передбачувану стабільність існуючого законодавства та можливість передбачати наслідки застосування норм права (законні очікування).

Таким чином, юридична визначеність передбачає, що законодавець повинен прагнути до чіткості та зрозумілості у викладенні норм права. Кожна особа відповідно до конкретних обставин має орієнтуватися в тому, яка саме норма права застосовується у певному випадку, та мати чітке розуміння щодо настання конкретних правових наслідків у відповідних правовідносинах з огляду на розумну та передбачувану стабільність норм права (абзаци четвертий шостий підпункту 4.1 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України (Велика палата) у справі від 20 червня 2019 року №6-р/2019).

Законні очікування є одним із проявів справедливості у праві й передбачають юридичну визначеність правового регулювання щодо суб`єктів права. В аспекті статті 8 Конституції України юридична визначеність означає несуперечливість такого регулювання та недопустимість його зміни з порушенням засадничих принципів права.

У контексті верховенства права юридична визначеність спрямована на забезпечення чіткості змісту норм права. Законні очікування невід`ємна частина юридичної визначеності виникають унаслідок законодавчої діяльності парламенту і полягають у тому, що якщо особа очікує досягнення певного результату, діючи відповідно до норм права, то має бути гарантований захист цих очікувань (абзаци третій, четвертий підпункту 4.2 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України (Велика палата) у справі від 20 червня 2019 року №6-р/2019).

Таким чином, законні очікування як складова принципу верховенства права є одним із основних критеріїв конституційної оцінки норм права.

Враховуючи зміст статті 8 Конституції України, розвиваючи практику Конституційного Суду України, верховенство права слід розуміти, зокрема, як механізм забезпечення контролю над використанням влади державою та захисту людини від свавільних дій державної влади.

Верховенство права як нормативний ідеал, до якого має прагнути кожна система права, і як універсальний та інтегральний принцип права необхідно розглядати, у тому числі, в контексті основоположних таких його складових, як принцип законності, принцип поділу влади, принцип народного суверенітету, принцип демократії, принцип юридичної визначеності, принцип справедливого суду (абзаци третій, четвертий підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України (Велика палата) у справі від 23 січня 2020 року №1-р/2020).

У такому контексті верховенство права означає, що органи державної влади не можуть діяти свавільно та зобов`язані дотримуватись правил, які даватимуть можливість передбачити заходи, що будуть застосовані в конкретних правовідносинах. На підставі зазначеного особа може передбачати й планувати свої дії та розраховувати на очікуваний результат.

Юридична конструкція частини 19 статті 15 Закону №481/95-ВР чітко визначає, що у позивача відсутній обов`язок на отримання ліцензії на право зберігання пального на місця зберігання пального.

Натомість, як встановлено судом, податковим органом а ні в акті перевірки, а ні у відзиві на позовну заяву не враховано або не спростовано відсутність у позивача обов`язку отримати ліцензію.

Володіючи інформацією про те, що засновником ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» є Селекційно-генетичний інститут Національний центр насіннєзнавства та сортовивчення (код ЄДРПОУ - 00494628) з часткою 100%, податковим органом не проаналізовано, за даними фінансової звітності, частку фінансування з державного бюджету в загальній структурі доходів підприємства.

Разом з цим, відсутність такого обов`язку не означає відсутність права у позивача на отримання вказаної ліцензії, що і було зроблено позивачем.

ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» отримало ліцензію на право зберігання пального (виключно за потреб власного споживання чи промислової переробки) №15280414202001210 від 30.03.2020 року за адресою місця зберігання: 68544, Одеська область, Тарутинський район, с. Весела Долина, вул. Світла, буд. 49.

Як встановлено перевіркою, фактично зберігання пального ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» здійснювалось на складі ПММ за межами населеного пункту с. Весела Долина, Белградського (Тарутинського) району, Одеської області.

Згідно з довідкою від 19.02.2024 року, наданою Веселодолинським старостинським округом Бородінської селищної ради Болградського району Одеської області, господарським комплексам будівель та споруд, у тому числі для зберігання пального, ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС», код ЄДРПОУ 00729528, яке знаходиться на території села Весела Долина Болградського району Одеської області, дійсно на дату видачі ліцензії (30.03.2020р.) на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) не була присвоєна адреса.

Відтак, отримати ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) за неіснуючою адресою ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ-НЦНС» не мало можливості.

При цьому, ГУ ДПС в Одеській області в матеріалах перевірки місце зберігання пального визначено абстрактно «за межами населеного пункту с. Весела Долина Болградського (Тарутинського) району Одеської області», не зазначивши ані вулицю, ані номер будинку.

Відповідно до пункту 3 частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

У постанові Верховного Суду від 28 листопада 2022 року у справі №826/6029/18 викладено правовий висновок, відповідно до якого у контексті вимог частини другої статті 2 КАС України нормативне обґрунтування прийнятого рішення та його співвідношення з фактичними обставинами не є формальною вимогою, оскільки суд має перевірити чи діяв суб`єкт владних повноважень, у тому числі (…) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

У цій справі Суд також вважає за необхідне звернути увагу на практику Європейського суду з прав людини (наприклад, рішення у справі «Suominen v. Finland», заява № 37801/97, пункт 36), відповідно до якої орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень; принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає у тому, щоб рішенням було прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення..

Отже, критеріями обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень є: 1) логічність та структурованість викладення мотивів, що стали підставою для прийняття відповідного рішення; 2) пов`язаність наведених мотивів з конкретно наведеними нормами права, що становлять правову основу такого рішення; 3) наявність правової оцінки фактичних обставин справи (поданих документів, інших доказів), врахування яких є обов`язковим у силу вимог закону під час прийняття відповідного рішення; 4) відповідність висновків, викладених у такому рішенні, фактичним обставинам справи; 5) відсутність немотивованих висновків та висновків, які не ґрунтуються на нормах права.

Такий правовий висновок, окрема міститься у постанові Верховного Суду від 11.09.2023 року у справі №420/14943/21.

Враховуючи вказаний висновок щодо обгрунтованості рішення податкового органу, суд дійшов висновку, що відповідачем не враховано всі фактичні обставини та норми Закону №481/95-ВР в частині відсутності обов`язку у позивача отримувати ліцензію.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно з ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999 року у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007 року у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011 року у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010 року у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994 року у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003 року у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008 року у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, з урахуванням вказаної норми КАС України на користь позивача належить стягнути 7500,00 грн. судових витрат, сплачених згідно платіжної інструкції №852 від 23.02.2024 року.

Керуючись ст.ст.2-9, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 293-297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення (Форма «С») №32795/15-32-09-01022 від 11.12.2023 року.

Стягнути на користь Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» (адреса: 68544, Одеська область, Тарутинський район, с. Весела Долина, вул. Світла, буд. 49, код ЄДРПОУ 00729528) судові витрати за сплату судового збору у розмірі 7500 (сім тисяч п`ятсот) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, ЄДРПОУ ВП:44069166).

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення підписано 04.06.2024 року у зв`язку з перебуванням головуючого судді у щорічній черговій відпустці.

Державне підприємство «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» (адреса: 68544, Одеська область, Тарутинський район, с. Весела Долина, вул. Світла, буд. 49, код ЄДРПОУ 00729528, електронна пошта: dp_kommunar@ukr.net)

Головне управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, ЄДРПОУ ВП:44069166, електронна пошта: od.official@tax.gov.ua)

Головуючий суддяНінель ПОТОЦЬКА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2024
Оприлюднено06.06.2024
Номер документу119497773
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/5778/24

Постанова від 12.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 04.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні