Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
04 червня 2024 року Справа № 520/6970/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Сагайдак В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (вул. Залізнична, буд. 31-Д,м. Дергачі, Харківська область,62301, код ЄДРПОУ 34757272 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417330717, яким застосовано штрафні санкції з ПДВ на 24616,88 грн.
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417610717, яким збільшено грошове зобов`язання за платежем податок на додану вартість на 837,41 грн.
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 06.03.2024 №00119140717, яким застосовано штрафні санкції з ПДВ на 44062,64 грн.
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417410717, яким зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ на 16600 грн.
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417460717, яким застосовано штрафні санкції за платежем податок на додану вартість на 243907,50 грн.
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417550717, яким застосовано штрафні санкції за платежем адмін. штрафи та інші санкції на 1020 грн.
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417590717, яким збільшено грошове зобов`язання за платежем податок на додану вартість на 609770 грн.
- Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417430717, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток на 315225 грн.
- Судові витрати в розмірі 23441,90 грн., 11441,90 грн. судовий збір, 12000 витрати на професійну правничу допомогу стягнути з відповідача.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі.
Відповідач надав до суду відзив, з позовними вимогами не погоджується, просить відмовити в задоволені позовних вимог.
Таким чином суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в матеріалах справи доказами.
ТОВ «ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД» є юридичною особою, основним видом діяльності підприємства є виробництво електричного освітлювального устаткування.
Головне управління ДПС у Харківській області на підставі направлень від 09.08.2023 № 6840, 6841, 6842, 6844, 6846, від 10.11.2023 №9915, 9916, 9914, виданих Головним управлінням ДПС у Харківській області, ГУ ДПС у Харківській області проведено документальну позапланову перевірку ТОВ «ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД» з питання дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2017 по 08.08.2023, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 08.08.2023, іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 08.08.2023.
Відповідно до висновків акту перевірки від 27.11.2023 №36613/20-40-07-17-05/34757272 перевіркою встановлено порушення ТОВ «ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД»:
- П(С)БО 16 «Витрати», ст. 3, ст. 9 Закону України від 16.07.1999 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», підприємством були завищені витрати по ряд. 2050 Звіту про фінансові результати за період 2022 рік, що не відповідає вимогам п. 3 ст. 11 розділу 4 Закону України від 16.07.1999 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», пп. 134.1.1. п. 134 ст. 134 ПКУ на загальну суму 315225 грн., у т.ч. за 2022 рік у сумі 315225 грн.;
- пп. 49.18.3 п. 49.18 ст. 49 ПКУ податкова декларація з податку на прибуток за 2022 рік подана 29.05.2023 №9311370144, граничний термін подання 01.03.2023;
- п. 69.1 ст. 69 ПКУ підрозділу 10 розділу ХХ порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з податку на прибуток за 2021 рік по податковій декларації від 09.05.2022 №9433262224;
- п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п. 193.1 ст. 193 ПКУ, внаслідок чого занижено ПДВ до сплати у червні 2018 року у сумі 16600 грн.;
- п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188 ПКУ, внаслідок чого занижено ПДВ за травень 2023 року на 487815 грн.;
- п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПКУ не виписано та відповідно не зареєстровано податкову накладну на операції з постачання ТМЦ, що були передані по розподільчому балансу в травні 2023 року, на загальну суму 2439075 грн., у т.ч. ПДВ 487815 грн.;
- п. 201.10 ст. 201 ПКУ з урахуванням вимог пп. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, а саме встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 01.01.2017 по 08.08.2023;
- пп. 270.1 ст. 270, ст. 271 ПКУ підприємство за період з 01.01.2017 по 08.08.2023 занизило до сплати податкові зобов`язання із земельного податку на загальну суму 20413,09 грн.;
- п. 69.1 ст. 69 ПКУ підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з земельного податку по податковим деклараціям від 16.02.2017 №9021267411, від 10.02.2022 №903446385;
- п.п. 49.18.2 п. 49.18 ст. 49 розділу ІІ та п. 250.2 ст. 25 розділу VIII Податкового кодексу України встановлено несвоєчасне подання декларацій з екологічного податку;
- пп. 49.18.2. п. 49.18. ст. 49 ПКУ, а саме підприємством не подано податкові декларації з рентної плати за наступні періоди: 1 квартал 2018 року, ІІ квартал 2018 року, ІІІ квартал 2018 року;
- п. 69.1 ст. 69 ПКУ підрозділу 10 розділу ХХ порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, по податковим деклараціям від 16.02.2017 №9021269119, від 19.02.2019 №9025878296, від 10.02.2022 №9023445663;
- ч. 5 ст. 97, ч. 1 ст. 115 КЗпП, ч. 3 ст. 15, ст. 24 ЗУ «Про оплату праці» заробітна плата працюючим робітникам ТОВ «Дергачівський моторобудівний завод» за період з лютого 2022 року по липень 2023 року в загальній сумі 636617,72 грн. сплачувалась з порушенням термінів сплати заробітної плати;
- пп. «б» п. 176.2. ст. 176 ПКУ та п. 1 розділу 2 затвердженого наказом Мінфіну України від 13.01.2015 №4 не відображено інвестиційний прибуток ОСОБА_1 від проведення операцій з корпоративними правами ТОВ «Дергачівський моторобудівний завод» в сумі 14018362 грн. за ознакою доходу «112», не відображено частку в статутному капіталі, що становить 100%, ОСОБА_2 у сумі 14018362 грн. за ознакою доходу « 178», за І, ІІ, ІІІ квартали 2017 року, ІІ квартал 2019 року не відображено надану поворотну фінансову допомогу громадянам за ознакою доходу « 153», податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), за ІІІ квартал 2023 року по терміну надання 09.11.2023, фактично подано 21.11.2023;
- п.п. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. 176.2. «а» п. 176.2 ст. 176 ПКУ встановлено неперерахування у встановлений законодавством термін утриманого податку на доходи фізичних осіб із заробітної плати за липень-жовтень 2022 року в загальній сумі 28846,99 грн., податку на доходи фізичних осіб із нарахованої орендної плати за серпень-вересень 2022 року в загальній сумі 14760,00 грн.;
- п.п. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п.п. 176.2. «а» п. 176.2 ст. 176 ПКУ встановлено неперерахування у встановлений законодавством термін утриманого військового збору за липень жовтень 2022 року в загальній сумі 4165,38 грн.
На підставі акту перевірки ГУ ДПС у Харківській області було прийнято податкові повідомлення-рішення.
Рішення були оскаржені в адміністративному порядку до ДПС України. Рішенням ДПС України від 29.02.2024 №5517/6/99-00-06-01-01-06 за результатами розгляду скарги ТОВ «ДМЗ» скаргу задоволено частково, зазначені ППР без змін;
- Залишено без змін ППР 00417490717 та збільшено грошове зобов`язання в частині донарахування штрафних санкцій на суму 718,5 грн.;
- Залишено без змін ППР 00417330717 та збільшено грошове зобов`язання в частині донарахування штрафних санкцій на суму 42387,78 грн.;
- Залишено без змін ППР 00417610717 та збільшено грошове зобов`язання в частині донарахування штрафних санкцій на суму 1674,85 грн.;
- Залишено без змін ППР 00417410717, 00417390717; 00417430717; 00417460717; 00417490717; 00417530717; 00417540717; 00417550717; 00417560717; 00417590717; 00417610717; 00417630717.
У зв`язку з розглядом скарги були додатково прийняті повідомлення-рішення:
Від 06.03.2024 №00119200717, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 20681,19 грн.;
Від 06.03.2024 №00119030717, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем екологічний податок на суму 2040 грн.;
Від 06.03.2024 №00119190717, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств на суму 718,50 грн.;
Від 06.03.2024 №00119140717, яким застосовано штрафні санкції з ПДВ на 44062,64 грн..
Позивач вважає, що окремі з наведених вище податкових повідомлень-рішень Головного
управління ДПС у Харківській області протиправними та такими, що підлягають скасуванню, саме тому позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.
Стосовно податкових повідомлень-рішень №00417330717, №00417610717, №00119140717
ППР від 21.12.2023 №00417330717 застосовано штрафні санкції з ПДВ на 24616,88 грн.; від 21.12.2023 №00417610717, яким збільшено грошове зобов`язання за платежем податок на додану вартість на 837,41 грн., а всього 25454,29 грн.
Штрафні санкції за вказаними ППР застосовано у зв`язку з несвоєчасною реєстрацією податкових накладних згідно розрахунку штрафних санкцій до акту перевірки від 27.11.2023 №36613/20-40-07-17-05/34757272:
1. №4 від 03.02.2022, дата реєстрації 26.12.2022, термін реєстрації 14.07.2022, кількість днів затримки 165, штраф 15%;
2. №25 від 09.02.2022, дата реєстрації 19.12.2022, термін реєстрації 14.07.2022, кількість днів затримки 158, штраф 15%;
3. №14 від 18.02.2022, дата реєстрації 19.07.2022, термін реєстрації 14.07.2022, кількість днів затримки 5, штраф 2%;
4. №14 від 11.05.2022, дата реєстрації 02.08.2022, термін реєстрації 14.07.2022, кількість днів затримки 19, штраф 5%;
5. №1291 від 30.06.2022, дата реєстрації 05.06.2023, термін реєстрації 15.07.2022, кількість днів затримки 325, штраф 15%;
6. №15 від 04.07.2022, дата реєстрації 14.10.2022, термін реєстрації 31.07.2022, кількість днів затримки 75, штраф 15%;
7. №16 від 05.07.2022, дата реєстрації 14.10.2022, термін реєстрації 31.07.2022, кількість днів затримки 75, штраф 15%;
8. №17 від 06.07.2022, дата реєстрації 14.10.2022, термін реєстрації 31.07.2022, кількість днів затримки 75, штраф 15%;
9. №18 від 07.07.2022, дата реєстрації 14.10.2022, термін реєстрації 31.07.2022, кількість днів затримки 75, штраф 15%;
10. №13 від 11.07.2022, дата реєстрації 16.08.2022, термін реєстрації 31.07.2022, кількість днів затримки 16, штраф 5%;
11. №1 від 15.07.2022, дата реєстрації 01.08.2022, термін реєстрації 31.07.2022, кількість днів затримки 1, штраф 2%;
12. №19 від 31.07.2022, дата реєстрації 18.10.2022, термін реєстрації 15.08.2022, кількість днів затримки 64, штраф 15%;
13. №21 від 31.07.2022, дата реєстрації 19.10.2022, термін реєстрації 15.08.2022, кількість днів затримки 65, штраф 15%;
14. №20 від 31.07.2022, дата реєстрації 14.10.2022, термін реєстрації 15.08.2022, кількість днів затримки 60, штраф 15%;
15. №14 від 31.07.2022, дата реєстрації 03.10.2022, термін реєстрації 15.08.2022, кількість днів затримки 49, штраф 10%;
16. №17 від 31.07.2022, дата реєстрації 03.10.2022, термін реєстрації 16.12.2022, кількість днів затримки 92, штраф 15%;
17. №16 від 31.08.2022, дата реєстрації 18.10.2022, термін реєстрації 15.09.2022, кількість днів затримки 33, штраф 10%;
18. №5018220 від 30.09.2022, дата реєстрації 18.10.2022, термін реєстрації 15.10.2022, кількість днів затримки 3, штраф 2%;
19. №11 від 30.09.2022, дата реєстрації 13.12.2022, термін реєстрації 15.10.2022, кількість днів затримки 59, штраф 10%;
20. №12 від 30.09.2022, дата реєстрації 16.12.2022, термін реєстрації 15.10.2022, кількість днів затримки 62, штраф 15%;
21. №13 від 30.09.2022, дата реєстрації 13.12.2022, термін реєстрації 15.10.2022, кількість днів затримки 59, штраф 10%;
22. №2 від 30.09.2022, дата реєстрації 16.02.2023, термін реєстрації 15.10.2022, кількість днів затримки 124, штраф 15%;
23. №21 від 25.10.2022, дата реєстрації 18.11.2022, термін реєстрації 15.11.2022, кількість днів затримки 3, штраф 2%;
24. №22 від 31.10.2022, дата реєстрації 15.12.2022, термін реєстрації 15.11.2022, кількість днів затримки 30, штраф 5%;
25. №15 від 02.12.2022, дата реєстрації 30.01.2023, термін реєстрації 31.12.2022, кількість днів затримки 30, штраф 5%.
Рішенням ДПС України від 29.02.2024 №5517/6/99-00-06-01-01-06 за результатами розгляду скарги ТОВ «ДМЗ» ППР від 21.12.2023 №00417330717 залишено без змін, збільшено грошове зобов`язання в частині донарахування штрафних санкцій на суму 42387,78 грн.; ППР від 21.12.2023 №00417610717 залишено без змін, збільшено грошове зобов`язання в частині донарахування штрафних санкцій на суму 1674,85 грн.
У зв`язку із розглядом скарги ГУ ДПС у Харківській області прийняло ППР від 06.03.2024 №00119140717, яким застосовано штрафні санкції з ПДВ за несвоєчасну реєстрацію накладних на 44062,64 грн.
Позивач не заперечує, що ним пропущено строки реєстрації податкових накладних, в обґрунтування причин пропуску зазначає, підприємство розташоване на території Дергачівської міської громади, яка згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією №309 від 22.12.2022, з 24.02.2022 по 13.09.2022 відносилася до територій активних бойових дій, а після 13.09.2022 по сьогодні в переліку територій можливих бойових дій.
З 24 лютого і до моменту деокупації Дергачівського району підприємство не працювало, бо знаходилося під обстрілами, приїхати туди з Харкова громадським транспортом не було можливості.
Мали місце неодноразові обстріли безпосередньо підприємства, що підтверджується витягами з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань №12023221230001662 від 19.07.2022, 12022221230000744 від 11.08.2022, № 12022221230001000 від 11.09.2022.
Фактично у зв`язку з повномасштабною агресією господарську діяльність підприємства було зупинено.
Крім того, у зв`язку з місцезнаходженням підприємства на маршруті потенційного вторгнення, Між ТОВ «ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД» (Поклажодавець) і ФОП ОСОБА_3 (Зберігач) було укладено Договір від 23.02.2022 №23/02-22 про надання послуг відповідального зберігання.
Відповідно до п. 1.1. Договору в порядку та на умовах, визначених Договором, Поклажодавець передає, а Зберігач приймає на відповідальне зберігання бухгалтерські, первинні і фінансові документи щодо господарської діяльності Поклажодавця.
Відповідно до акта приймання-передачі №1 від 23.02.2022 на зберігання передані Документи щодо господарської діяльності Поклажодавця в чотирьох коробках.
ТОВ «ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД» звернулось до ФОП ОСОБА_3 з вимогою повернути документи.
Згідно листа від 04.08.2023 ФОП ОСОБА_3 повідомила, що внаслідок масованого ракетного обстрілу російськими військами центральної частини міста Харкова на початку березня 2022 року було пошкоджено значну кількість будівель, в тому числі будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , де зберігались передані на зберігання документи.
Факт зазначених ракетних обстрілів центральної частини Харкова підтверджується матеріалами кримінального провадження № 22022220000000422 від 01.04.2022 року.
Відповідно до витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, встановлено, що 02.03.2022 року мало місце порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями збройних сил рф, що полягали у здійсненні обстрілів, внаслідок яких пошкоджено будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 . У протоколі огляду місця події від 23.11.2022 зафіксовані наслідки обстрілу і обставини пошкодження приміщення, де зберігались документи.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Зазначена позиція суду узгоджується з позицією Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеною в постанові від 30.01.2024 року по справі № 280/4484/23.
Щодо неможливості виконання податкових обов`язків суд зазначає наступне.
Підпунктом 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень ст. 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих РФ територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
З аналізу викладених положень ПК України вбачається, що Податковий кодекс містить положення, за якими підставами звернення платника податків до податкового органу з приводу застосування підпункту 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ є:
1) втрата первинних документів (знищення чи зіпсуття) за умови провадження діяльності платника податків на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України;
2) знаходження первинних документів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих РФ територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Однак матеріали не містять доказів звернення позивача про неможливість виконання своїх податкових обов`язків
Таким чином суд вважає, що винесені податкові повідомлення рішення є правомірними, а отже позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Стосовно податкового повідомлення-рішення №00417410717.
ТОВ «Дергачівський моторобудівний завод» здійснив 14.06.2018 року продаж земельної ділянки площею 0,2835 га, кадастровий номер 6322010100:00:004:0507 на підставі договору купівлі продажу земельної ділянки від 14.06.2018 зареєстрованого в реєстрі за № 1955, згідно якого встановлено:
Продавець передає у власність Покупцю, а Покупець приймає у приватну власність нерухоме майно - земельну ділянку, площею 0,2835 (нуль цілих дві тисячі вісімсот тридцять п`ять десятитисячних) га, кадастровий номер 6322010100:00:004:0507, цільове призначення якої: 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; категорія земель: Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
Нерухоме майно належить Продавцю на праві власності на підставі договору купівлі- посвідченого приватним нотаріусом Дергачівського районного Харківської області Коробець Оленою Миколаївною 26 січня 2015 року за реєстровим № 168. Державну реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку проведено приватним нотаріусом Дергачівського районного нотаріального округу Харківської області Коробець Оленою Миколаївною від 04 травня 2018 року, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про виданого тим же нотаріусом 07 травня 2018 року, індексний мер запису про право власності: 26026098, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 356009663220
Балансова вартість відчужуваної земельної ділянки, згідно довідки за вих. № 52 від 10 травня 2018 року, виданої ТОВ «Дергачівський моторобудівний завод», складає 75 940,00 (сімдесят п`ять тисяч дев`ятсот сорок грн., 00 коп.) гривень.
У бухгалтерському обліку земельна ділянка обліковувалась на рахунку 286 «Необоротні активи та групи вибуття, які утримуються для продажу».
На Земельній ділянці знаходиться нерухоме майно - нежитлова будівля, загальною площею 74,20 кв.м., що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 . У бухгалтерському нерухоме майно - нежитлова будівля обліковувалась на рахунку 10 «Основні засоби».
Покупець зобов`язується сплатити за нерухоме майно продавцеві договірну ціну в загальній сумі 83 000,00 грн. (без урахування ПДВ). Відповідно до абзацу першого пп. 197.1.21 п. 197.1 ст. 197 р. V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання (продажу, передачі) земельних ділянок, земельних часток (паїв), крім тих, що розміщені під об`єктами нерухомого майна та включаються до їх вартості відповідно до законодавства (з урахуванням положень абзацу першого пп. 197.1.13 п.197.1 ст.197 р. V ПКУ).
Згідно з ч.1 ст.120 Земельного кодексу України (далі - ЗКУ), у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Відповідно до державного реєстру речових та майнових прав на земельній ділянці знаходилась наступний комплекс виробничих будівель, а саме:
- нежитлова будівля (Градирня), загальною площею (кв.м): 74,2, експертна оцінка відчужуваного об`єкта нерухомості згідно звіту про оцінку майна складає 9 919,00 грн., продажна вартість нерухомого майна 12 000,00 грн. (у т.ч. ПДВ 20% 2 000,00 грн.).
За даними бухгалтерського обліку вищенаведена операція відображена наступним чином:
Дт 361 Кт 712 - 83 000,00 грн.
Дт 712 Кт 643/2 - 83 000,00 грн.
Дт 943 Кт 286 83 000,00 грн.
Продаж земельної ділянки та нежитлової будівлі, яка на ній знаходилась (градирня) здійснювались в один день 14.06.2018 року.
Кошти отримані на розрахунковий рахунок ТОВ «Дергачівський моторобудівний завод» відповідно платіжного доручення від 14.06.2018 року №1.
За даними перевірки відбулось постачання об`єкта нерухомості разом з земельною ділянкою, яка знаходиться під таким об`єктом.
Таким чином підприємством порушено п.185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п.188.1 ст. 188, п. 193. 1 ст. 193 ПКУ внаслідок чого занижено ПДВ до сплати у червні 2018 року в сумі 16 600,00 грн.
Таким чином суд вважає, що позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Стосовно Податкових повідомлень-рішень №00417460717, №00417550717, №00417590717
Причиною прийняття вказаних ППР стало здійснення операції виділу, яка, на думку контролюючого органу, не була завершена.
Відповідно до ч. 4 ст. 55 ЗУ «Про товариства з обмеженою і додатковою відповідальністю» виділ або припинення товариства не можуть бути завершені до задоволення вимог, заявлених кредиторами.
Ненадання підчас перевірки доказів повідомлення кредиторів про виділ свідчить, на думку контролюючого органу, про незавершення процедури виділу, а ТМЦ, що вибули в результаті виділу, є безоплатно переданими.
На підставі рішення єдиного учасника ТОВ «ДМЗ» від 12.07.2022 прийнято рішення про виділення з ТОВ «ДМЗ» ТОВ «ДМЗ-АВТО».
Рішенням від 01.05.2023 затверджено розподільчий баланс у зв`язку із виділом. Відповідно до розподільчого балансу, до ТОВ «ДМЗ-АВТО» перейшли активи на загальну суму 2439075 грн. Активи прийняті ТОВ «ДМЗ-АВТО» згідно акту приймання-передачі від 29.05.2023.
ТОВ «ДМЗ-АВТО» пройшло передбачену законом процедуру реєстрації, код ЄДРПОУ 45070240, що підтверджується випискою.
Відповідно до ст. 109 ЦК України виділом є перехід за розподільчим балансом частини майна, прав та обов`язків юридичної особи до однієї або кількох створюваних нових юридичних осіб. Після прийняття рішення про виділ учасники юридичної особи або орган, що прийняв рішення про виділ, складають та затверджують розподільчий баланс.
Згідно зі ст. 55 ЗУ «Про товариства з обмеженою і додатковою відповідальністю» протягом 30 днів з дати прийняття рішення про припинення товариства шляхом поділу, перетворення, або про виділ, а в разі припинення шляхом злиття або приєднання - з дати прийняття рішення про це останнім з товариств, що беруть участь у злитті або приєднанні, товариство, що планує виділ, та кожне товариство, що бере участь у припиненні відповідно, зобов`язане письмово повідомити про це всіх відомих йому (їм) кредиторів. Повідомлення про припинення товариства та строк для заявлення кредиторами своїх вимог оприлюднюються на порталі електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань
автоматично у режимі реального часу за допомогою програмних засобів Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Кредитор такого товариства, вимоги якого до товариства не забезпечені договором забезпечення, протягом 30 днів з дати направлення йому повідомлення, або з дати опублікування повідомлення, зазначеного в частині першій цієї статті, має право звернутися з письмовою вимогою. Виділ або припинення товариства не можуть бути завершені до задоволення вимог, заявлених кредиторами.
Відповідно до п. 196.1.7. ПКУ не є об`єктом оподаткування ПДВ операції з реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення та перетворення) юридичних осіб.
Відповідно до п. 44.1 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п. 44.3. ПКУ).
Відповідно до п. 44.6 статті 44 Податкового кодексу України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Тобто в п. 44.6 Податкового кодексу України йдеться саме про ненадання документів, які є мінімально необхідними для відображення операцій у податковому та бухгалтерському обліку.
Такий підхід підтверджується вже достатньо усталеною практикою Верховного Суду, наприклад, постановами від 15.12.2022 у справі №540/1280/19, від 22.06.2020 у справі №520/4539/19, від 11.06.2020 у справі №816/1109/18, від 19.03.2019 у справі №804/15542/13-а. Інші документи перебувають поза межами дії норми п. 44.6 ст. 44 ПКУ, про що ВС зробив висновок у постанові від 20.12.2021 (справа №200/6804/19-а).
Згідно ст. 1 ЗУ «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
В контексті наведених норм вбачається, що докази повідомлення кредиторів про виділ згідно ст. 55 «Про товариства з обмеженою і додатковою відповідальністю» не є первинними документами, пов`язаними з обчисленням і сплатою податків і зборів, а відтак передбачений п. 44.3 ПКУ обов`язок зберігання документів на них не поширюється.
Крім того, зміст ч. 4 ст. 55 ЗУ «Про товариства з обмеженою і додатковою відповідальністю» (виділ або припинення товариства не можуть бути завершені до задоволення вимог, заявлених кредиторами) свідчить про те, що єдиною підставою незавершення виділу може бути незадоволення вимог, заявлених кредиторами. Що, в свою чергу, передбачає встановлення фактів (І) заявлення таких вимог кредиторами, і (ІІ) їх незадоволення.
До ТОВ «ДМЗ» кредитори у зв`язку з виділом вимоги не заявляли. Доказів (І) заявлення вимог кредиторами і (ІІ) їх незадоволення ТОВ «ДМЗ» акт перевірки не містить.
Таким чином суд вважає, що позовні вимоги в цій частині є обґрунтованим, а отже підлягають задоволенню.
Стосовно Податкового повідомлення-рішення №00417430717
В якості підстав прийняття податкового повідомлення-рішення №00417430717 в акті перевірки вказується наступне: перевіркою відображення в рядку 2050 Звіту про фінансові результати (Форма 2) за період з 01.01.2017 по 31.12.2022 встановлено, що підприємством було включено до рядку 2050 Звіту витрати з придбання основних та допоміжних матеріалів, витрати на електроенергію, на виробництво продукції, транспортного-заготівельні роботи, заробітна плата, нарахування на заробітну плату, розрахунок амортизації, загальновиробничі витрати, адміністративні витрати та інше.
Підприємство по рядку 2050 (собівартість реалізованої продукції) задекларувало показник у сумі 3777900 грн.
Відповідно даних бухгалтерського та аналітичного обліків та даних бухгалтерських рахунків до складу зазначеного показника було включено: показник у сумі 2 178 307,27 грн., а саме по балансовому рахунку 20 Сировина та матеріали на суму 2 143 163,82 грн., рахунку 91 Загальновиробничі витрати 9 601,29 грн. (Дт 91 Кт 20); 25542,16 грн. (Дт91 КТ 221); 178705,54 грн., а саме: Дт 91 Кт 13 у сумі 147 018,12 грн., Дт 91 Кт 39 у сумі 31 687,64 грн.; витрати на електроенергію Дт91 Кт 26 у сумі 175 311,74 грн.; Витрати по нарахуванню заробітної плати у сумі 452 091,41 грн. (дані балансового рахунку 23 Виробництво 409 885,87 грн. (Дт 23 Кт 66);
нарахування на заробітну плату у сумі 105 149,91 грн. (Дт23 Кт 651 у сумі 95 668,86 грн., та Дт 91 Кт 651 у сумі 9481,02 грн.) та дані балансового рахунку 91 у сумі 373 109,33 грн. (Дт 91 Кт 631).
Таким чином, загальна сума собівартості реалізованої продукції за даними бухгалтерського обліку складає 3 462 675,2 грн. Перевіркою встановлено завищення собівартості реалізації продукції на загальну суму 315 225 грн.
За даними бухгалтерського обліку ТОВ «ДМЗ собівартість реалізованої продукції складає 3 777 900 грн.
Акт перевірки не містить докладної інформації, які саме складові собівартості згідно бухгалтерського обліку не визнані податковою, і з яких мотивів, що свідчить про необґрунтованість акту перевірки у відповідній частині і протиправність податкового повідомлення-рішення №00417430717.
Таким чином суд вважає що в цій частині позовні вимоги підлягають задоволенню.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Стосовно витрат на професійну правничу допомогу суд зазначає наступне.
Представником позивача надано до суду клопотання про стягнення витрат на правничу допомогу у розмірі 12000 грн. (дванадцять тисяч гривень).
Керуючись принципами розгляду справи в порядку спрощеного провадження, справедливості та співрозмірності, суд приходить висновку про часткове задоволення клопотання про стягнення витрат на правничу допомогу та стягнути з відповідача 2000 грн. (дві тисячі гривень).
На підставі викладеного та керуючись статтями 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (вул. Залізнична, буд. 31-Д,м. Дергачі,Харківська область,62301, код ЄДРПОУ 34757272 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,- задовольнити частково.
Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417460717, яким застосовано штрафні санкції за платежем податок на додану вартість на 243907,50 грн.
Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417550717, яким застосовано штрафні санкції за платежем адмін. штрафи та інші санкції на 1020 грн.
Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417590717, яким збільшено грошове зобов`язання за платежем податок на додану вартість на 609770 грн.
Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №00417430717, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток на 315225 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕРГАЧІВСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД" (вул. Залізнична, буд. 31-Д,м. Дергачі,Харківська область,62301, код ЄДРПОУ 34757272 ) сплачений судовий збір в сумі 5720,95 грн. (п`ять тисяч сімсот двадцять гривень дев`яносто п`ять копійок) та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 2000 (дві тисячі) гривень.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119498851 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні