Постанова
від 30.05.2024 по справі 461/2183/24
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа №461/2183/24

Провадження №3/461/1032/24

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 травня 2024 року суддя Галицького районного суду м. Львова Романюк В. Ф. за участю представника митниці Лубоцького Б.І., представника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 адвоката Павлюк О.В. розглянувши матеріали, які надійшли з Львівської митниці Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил,

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, проживаючого за адресою АДРЕСА_1 , серія і номер закордонного паспорта НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер невідомий,

за ч.1 ст.483 Митного Кодексу України,-

встановив:

17.03.2023 близько 10 год. 15 хв. через пункту пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці здійснено пропуск на митну територію України транспортного засобу з реєстраційним номером НОМЕР_2 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 паспорт НОМЕР_1 ), яким, згідно з заявленими даними, переміщувалися товари гуманітарної допомоги.

Як підставу для пропуску на митну територію України гуманітарної допомоги громадянином України ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення було подано наступні документи:

1) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023. Відповідно до яких на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101) як гуманітарна допомога переміщується 1380 кг товарів: одяг різний 250 кг, батарейки, комплектуючі до колясок, голки до швейних машин 1130 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165);

2) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023, лист благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» від 08.03.2023 № 843 та заяву (декларацію) Fundacja Hub SOS-UA від 08.03.2023 № 222/276. Відповідно до яких на адресу благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» (код ЄДРПОУ 38813073) як гуманітарна допомога переміщується 14 400 кг товарів: медицина, інвалідні візки 900 кг, одяг різний 800 кг, дитяча гігієна, антисептики, гігієна 8155 кг, їжа різна 2000 кг, генератор 45 кг, дитячі візки, іграшки, постіль, рушники 2500 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165);

3) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023. Відповідно до яких на адресу благодійної організації «Фонд ім. Уточкіна» (код ЄДРПОУ 39785723) як гуманітарна допомога переміщується 940 кг товарів: комплекти військового одягу 600 кг та їжа 340 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165).

Декларант та водій ОСОБА_2 .

Директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 -Онатій листом від 03.11.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 № 60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував.

Головою правління благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» ОСОБА_4 листами від 15.02.2024 № 2-15/02/2024 (вх. Львівської митниці від 19.02.2024 № 17735/14-20) та від 28.02.2024 № 6/28.02.2024 (вх. Львівської митниці від 29.02.2024 № 21168/14-20) повідомлено Львівську митницю, що благодійною організацією «Благодійний фонд «КОЛО» лист від 08.03.2023 № 843 не видавався, а товари, які переміщувалися відповідно до СMR б/н від 08.03.2023 та декларації від 17.03.2023, благодійна організація «Благодійний фонд «КОЛО» не отримувала.

Виконавчий директор благодійної організації «Фонд розвитку спорту та громадських ініціатив Одеси імені Сергія Ісаєвича Уточкіна» ОСОБА_5 листом від 14.02.2024 № 1/02 (вх. Львівської митниці від 14.02.2024 № 16496/14-20) підтвердила факт отримання гуманітарної допомоги, яка переміщувалася згідно з СMR б/н від 08.03.2023.

Митними органами Республіки Польщі листом від 29.01.2024 № 0201-IGM.542.567.2023.8 (лист Держмитслужби від 05.02.2024 № 26/26-04/7.4/337) повідомлено, що до митного оформлення товарів, які переміщувалися транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_3 / НОМЕР_4 , були заявлені як товари гуманітарної допомоги, так й інші товари митне оформлення яких було здійснено за митними деклараціями MRN 23PL402010E0301430, 23PL331020E0192125, 23NLLDUD09AV7PWD59, 23PL322010E0061370, які не були заявлені як гуманітарна допомога, та надано копії підтверджуючих документів. згідно з якими встановлено таке:1) як гуманітарна допомога на адресу благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» (код ЄДРПОУ 38813073) переміщувалося 14 680 кг товарів загальною вартістю 9000 євро, а саме: гігієнічні та миючі засоби, перев`язувальні матеріали загальною вагою 10 000 кг та вартістю 3000 євро; одяг загальною вагою 2 000 кг та вартістю 3000 євро; генератори загальною вагою 100 кг та вартістю 300 євро; продукти харчування загальною вагою 2 000 кг та вартістю 2000 євро та інші товари загальною вагою 580 кг та вартістю 2000 євро;2) за митними деклараціями MRN 23PL402010E0301430, 23PL331020E0192125, 23NLLDUD09AV7PWD59 та 23PL322010E0061370 митними органами Республіки Польщі у митному режимі «імпорт» було здійснено митне оформлення товарів загальною вагою брутто 2022,16 кг та загальною вартістю 138 536 злотих та 19 473 євро, які не були заявлені як гуманітарна допомога, а саме:- тунець консервований в олії, 7500 шт по 120 гр., загальною вагою 900 кг та вартістю 28 275 злотих,- частини до дитячих візочків, загальною вагою 380 кг та вартістю 23 854 злотих, - батарейки (акумулятори) та аксесуари до них, загальною вагою 331,18 кг та вартістю 86 407 злотих,- батарейки (акумулятори), загальною вагою 411 кг та вартістю 19 473 євро. Відправниками та отримувачами товарів заявлено польських та українських суб`єктів господарювання.

Таким чином встановлено, що 17.03.2023 громадянином України ОСОБА_1 при ввезенні на митну територію України вказаних товарів загальною вагою 16 702,16 кг та вартістю 138 536 злотих та 28 473 євро, що станом на 17.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 2 244 701,58 гривень, було подано митному органу як підставу для переміщення товарів документи, що містять неправдиві відомості щодо відправників та одержувачів товарів.

Тобто декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023, засвідчені підписом гр. ОСОБА_1 та подані ним митним органам, є підставою для пропуску на митну територію України вказаних товарів як гуманітарної допомоги на адреси благодійного фонду «Відкрий Двері» та благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО», є документами без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон.

З метою з`ясування обставин ввезення на митну територію України вказаного товару та прийняття участі у складанні протоколу про порушення митних правил Львівською митницею листами від 07.02.2024 № 7.4-20-03/7.4-20-07/10/4042 та від 19.02.2024 № 7.4-20-03/7.4-20-01/10/5239 було викликано гр. ОСОБА_1 , однак у визначений час він не з`явився та про причини неявки не повідомив.

Таким чином, ОСОБА_1 вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправників та одержувачів товарів.

Дії ОСОБА_1 митним органом кваліфіковано ч.1ст.483 МК України, як такі, що спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно зУКТ ЗЕДта його митної вартості.

У судовому засіданні представник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 адвокат Павлюк О.В. подала до суду заперечення на протокол про порушення митних правил, відповідно до яких зазначає про відсутність у діях ОСОБА_1 складу цього правопорушення, оскільки останній діяв відповідно до порядку здійснення переміщення гуманітарної допомоги передбаченого чинним законодавством, будь які ознаки здійснення митних правопорушень у діях ОСОБА_1 відсутні. Тому просить суд провадження по справі закрити у зв`язку з відсутністю у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

У судовому засіданні представник Львівської митниці Державної митної служби України Лубоцький Б.І. зазначив, що у діях ОСОБА_1 наявний склад правопорушення, яке йому інкриміноване, тому до останнього слід застосувати стягнення, передбачене санкцією ч. 1 ст. 483 МК України.

Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали адміністративної справи, приходить до наступного висновку.

За положеннями п.3 ч.1 ст.8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів законності та презумпції невинуватості.

Відповідно до ч.1 ст.458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на відповідні суспільні відносини у сфері державної митної справи.

Згідно ч.1ст.257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов. що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень. запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності (ст. 245 КУпАП).

Суд встановив, що 29 лютого 2024 року головним державним інспектором оперативного відділу №1 управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Львівської митниці Максим`юк Т.Р. відносно ОСОБА_1 складено протокол про порушення митних правил №0271/20900/24, відповідно до якого 17.03.2023 близько 10 год 15 хв. через пункт пропуску «Краковець-Корчова» здійснено пропуск на митну територію України транспортного засобу з реєстраційним номером НОМЕР_2 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 , яким, згідно з заявленими даними, переміщувалися товари гуманітарної допомоги.

Як підставу для пропуску на митну територію України гуманітарної допомоги громадянином України ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення було подано наступні документи:

1) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.03.2023.

Відповідно до таких документів, на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101) як гуманітарна допомога переміщується 1380 кг товарів: одяг різний 250 кг, батарейки, комплектуючі до колясок, голки до швейних машин 1130 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165);

2) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.03.2023), лист благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» від 08.03.2023 №843 та заяву (декларацію) Fundacja Hub SOS-UA від 08.03.2023 №222/276, відповідно до яких на адресу благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» (код ЄДРПОУ 38813073) як гуманітарна допомога переміщується 14400 кг товарів: медицина, інвалідні візки 900 кг, одяг різний 800 кг, дитяча гігієна, антисептики, гігієна 8155 кг, їжа різна 2000 кг, генератор 45 кг, дитячі візки, іграшки, постіль, рушники 2500 кг.

Відправник - Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165);

3) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.03.2023.

Відповідно до таких документів, на адресу благодійної організації «Фонд ім. Уточкіна» (код ЄДРПОУ 39785723) як гуманітарна допомога переміщується 940 кг товарів: комплектів військового одягу 600 кг та їжа 340 кг. Відправник - Fundacja Hub SOSUA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165).

Декларант та водій ОСОБА_2 .

Директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 -Онатій листом від 03.11.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 №60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував.

Головою правління благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» ОСОБА_4 листами від 15.02.2023 №2-15/02/2024 (вх. Львівської митниці від 19.02.2023 №17735/14-20) та від 28.02.2023 №6/28.02.2024 (вх. Львівської митниці від 29.02.2024 №21168/14-20) повідомлено Львівську митницю, що благодійною організацією «Благодійний фонд «КОЛО» лист від 08.03.2024 №843 не видавався, а товари, які переміщувалися відповідно до CMR б/н від 08.03.2024 та декларації від 17.03.2023, благодійна організація «Благодійний фонд «КОЛО» не отримувала.

Виконавчий директор благодійної організації «Фонд розвитку спорту та громадських ініціатив Одеси імені Сергія Ісаєвича Уточкіна» ОСОБА_5 листом 14.02.2024 №1/02 (вх. Львівської митниці від 14.02.2024 №16496/14-20) підтвердила факт отримання гуманітарної допомоги, яка переміщувалася згідно з CMR б/н від 08.03.2023.

Митними органами Республіки Польщі листом від 29.01.2024 №0201-IGM.542.567.2023.8 повідомлено, що до митного оформлення товарів, які переміщувалися транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_3 / НОМЕР_4 , були заявлені як товари гуманітарної допомоги, так й інші товари оформлення яких здійснено за митними деклараціями MRN 23PL402010E0301430, 23PL331020E0192125, 23NLLDUD09AV7PWD59, 23PL322010E0061370, які не були заявлені як гуманітарна допомога, та надано копії підтверджуючих документів, згідно з якими встановлено:

1) як гуманітарна допомога на адресу благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» (код ЄДРПОУ 38813073) переміщувалося 14680 кг товарів загальною вартістю 9300 євро, а саме: гігієнічні та миючі засоби, перев`язувальні матеріали загальною вагою 10000 кг та вартістю 3000 євро; одяг загальною вагою 2000 кг та вартістю 3000 євро; генератори загальною вагою 100 кг та вартістю 300 євро; продукти харчування загальною вагою 2000 кг та вартістю 2000 євро та інші товари вагою 580 кг та вартістю 2000 євро;

2) за митними деклараціями MRN 23PL402010E0301430, 23PL331020E0192125, 23NLLDUD09AV7PWD59, 23PL322010E0061370 митними органами Республіки Польщі у митному режимі «імпорт» було здійснено митне оформлення товарів загальною вартістю брутто 2022,16 кг та загальною вартістю 138536 злотих та 19473 євро, які не були заявлені як гуманітарна допомога, а саме: тунець консервований в олії, 7500 шт. по 120 гр., загальною вагою 900 кг та вартістю 28275 злотих; частини до дитячих візочків, загальною вагою 380 кг та вартістю 23854 злотих; батарейки (акумулятори), загальною вагою 411 кг та вартістю 19473 євро.

Відправниками та отримувачами товарів заявлено польських та українських суб`єктів господарювання.

На підставі викладеного, митний орган вважає, що ним встановлено, що 17.03.2023 громадянином України ОСОБА_1 при ввезенні на митну територію України вказаних товарів загальною вагою 16702,16 кг та вартістю 138536 злотих та 28473 євро, що станом на 17.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 2244701,58 грн, було подано митному органу як підстави для переміщення товарів документи, що містять неправдиві відомості щодо відправників та одержувачів товару.

Таким чином, на переконання митного органу, громадянином України ОСОБА_1 вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправників та одержувачів товарів.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто, при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

З об`єктивної сторони ч. 1 ст. 483 МК України передбачає відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Отже, безпосереднім об`єктом вказаного правопорушення є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України, а об`єктивною стороною є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, активна поведінка (вчинок) особи.

Суб`єктивна сторона правопорушення ч.1 ст.483 МК України характеризується наявністю прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України, у тому числі і шляхом надання неправдивих відомостей щодо відправника та одержувача товару.

Це випливає з роз`яснень, що містяться у п.п.5, 6 Постанові Пленуму Верхового Суду України віл 03.06.2005 № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» та визначають, що незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання даним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.

Відповідно до ст. 10 КУпАП, адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки й бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Окрім прямого умислу, суб`єктивна сторона адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України характеризується конкретною метою, як обов`язковою ознакою складу правопорушення, якою відповідно є намір особи неправомірно перемістити товар через митний кордон України, на підставі документів, що містять неправдиві відомості стосовно відправника товарів, їх кількості та вартості, а також характеру вантажу.

Отже, виходячи з викладеного, митний орган повинен довести, що з об`єктивної сторони ОСОБА_1 вчинив дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів, а з суб`єктивної сторони ОСОБА_1 мав чітко розуміти та усвідомлювати обставини і характер незаконного переміщення товарів через митий кордон України (з приховуванням від митного контролю), передбачати шкідливі наслідки такого переміщення та бажати або свідомо допускати настання цих наслідків, тобто діяти з прямим умислом та визначеною метою.

У судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 на територію України була ввезена гуманітарна допомога загальною вагою 1380 кг: одяг різний 250 кг, батарейки, комплектуючі до колясок, голки до швейних машин 1130 кг.

Відправник цієї гуманітарної допомоги - Fundacja Hub SOS-UA, її отримувач - Благодійний фонд «Відкрий Двері».

Як підставу для переміщення такої гуманітарної допомоги, ОСОБА_1 надав представникам митниці декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.03.2023.

У матеріалах справи наявним лист Директора благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_6 -Онатій від 03.11.2023 у якому зазначено, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував.

Тобто, перевезення ОСОБА_1 гуманітарної допомоги вагою 1380 кг: одяг різний 250 кг, батарейки, комплектуючі до колясок, голки до швейних машин 1130 кг та гуманітарної допомоги у виді «одяг, батарейки, комплектуючі до колясок, запчастини до швейних машин (голки), ароматизатори до води» загальною вагою 4460,00 кілограм, отримувачем якої був БФ «Відкрий Двері», здійснювалося одним автомобілем та за один рейс.

Як вбачається з листа №09-05/23 від 09.05.2024, громадська організація «Всеукраїнська громадська організація «Міжнародна громадська організація «АРКАН» (код ЄДРПОУ 43891530, адреса: Львівська обл., місто Львів, вул. митрополита В. Липківського, 20А) підтвердила отримання від організації «Fundacja HUB SOS-UA» гуманітарну допомогу загальною вагою 1380 кг: одяг вагою 250 кг; батарейки, комплектуючі до колясок, запчастини до швейної машини (голки) вагою 1130 кг. На адресу ГО «ВГО «МГО «АРКАН» така гуманітарна допомога булла доставлена та передана ОСОБА_7 .

Тобто, вказана гуманітарна допомога була використана за призначенням передана благодійній організації. Окрім цього, гуманітарна допомога у виді: одяг різний 250 кг, батарейки, комплектуючі до колясок, голки до швейних машин 1130 кг, ОСОБА_1 при перетині митного кордону України жодним чином від митного контролю не приховувалася.

Отже, недобросовісні дії отримувачів гуманітарної допомоги (Благодійний фонд «Відкрий Двері»), які, після надання згоди на її прийняття, не приймають гуманітарну допомогу по її прибуттю на територію України, не можуть ставитися у вину перевізникам такої гуманітарної допомоги, які здійснювали виключно її транспортування та жодних домовленостей чи договорів із такими отримувачами не укладали; більше того, такі обставини від водія-перевізника не залежать та не можуть бути ним передбачені.

Щодо гуманітарної допомоги, отримувачем якої є «Благодійний фонд «КОЛО» ОСОБА_1 на територію України була ввезена гуманітарна допомога загальною вагою 14400 кг: медицина, інвалідні візки 900 кг, одяг різний 800 кг, дитяча гігієна, антисептики, гігієна 8155 кг, їжа різна 2000 кг, генератор 45 кг, дитячі візки, іграшки, постіль, рушники 2500 кг.

Відправник цієї гуманітарної допомоги - Fundacja Hub SOS-UA, її отримувач - «Благодійний фонд «КОЛО».

Як підставу для переміщення такої гуманітарної допомоги, ОСОБА_1 надав представникам митниці декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.03.2023, лист благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» від 08.03.2023 №843 та заяву (декларацію) Fundacja Hub SOS-UA від 08.03.2023 №222/276.

Водночас, у матеріалах справи про порушення митних правил є наявними листи від 15.02.2023 №2-15/02/2024 та від 28.02.2023 №6/28.02.2024 у яких зазначено, що благодійною організацією «Благодійний фонд «КОЛО» лист від 08.03.2024 №843 нібито не видавався, а товари, які переміщувалися відповідно до CMR б/н від 08.03.2024 та декларації від 17.03.2023, благодійна організація «Благодійний фонд «КОЛО» нібито не отримувала.

В той же час, відомості, які у них викладені спростовуються Актом прийому-передачі від 20 березня 2023 року, згідно якого Fundacja Hub SOS-UA (Благодійник) передав безоплатно у якості благодійної допомоги, а Благодійна організація «Благодійний фонд «КОЛО» (Отримувач) прийняв згідно декларації від 08.03.2023 наступну благодійну допомогу:

- медицина, інвалідні візки 900 кг,

- одяг різний 800 кг,

- дитяча гігієна, антисептики, гігієна 8155 кг,

- їжа різна 2000 кг,

- генератор 45 кг,

- дитячі візки, іграшки, постіль, рушники 2500 кг.

Тобто, вказаний гуманітарний вантаж благодійною організацією «Благодійний фонд «КОЛО» було отримано в повному обсязі.

Як наслідок, твердження митного органу, що ОСОБА_1 було подано як підставу для переміщення вказаних товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника (Fundacja Hub SOS-UA) та одержувача («Благодійний фонд «КОЛО») товарів є недоведеними, а фактично не відповідають дійсності.

Щодо гуманітарної допомоги, отримувачем якої є «Фонд розвитку спорту та громадських ініціатив Одеси імені Сергія Ісаєвича Уточкіна». ОСОБА_1 на територію України була ввезена гуманітарна допомога загальною вагою 940 кг: комплекти військового одягу 600 кг, їжа 340 кг.

Відправник цієї гуманітарної допомоги - Fundacja Hub SOS-UA, її отримувач Благодійна організація «Фонд ім. Уточкіна».

Як підставу для переміщення такої гуманітарної допомоги, ОСОБА_1 надав представникам митниці декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.03.2023.

У матеріалах справи про порушення митних правил є наявним лист виконавчого директора благодійної організації «Фонд розвитку спорту та громадських ініціатив Одеси імені Сергія Ісаєвича Уточкіна» ОСОБА_8 від 14.02.2024 №1/02, яким вона підтвердила факт отримання гуманітарної допомоги, яка переміщувалася згідно з CMR б/н від 08.03.2023. У додаток до цього листа було долучено декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR) від 08.03.2023, тобто копії тих же документів, які ОСОБА_1 подав митному органу.

Іншими словами, гуманітарна допомога вагою 940 кг: комплекти військового одягу 600 кг, їжа НОМЕР_5 , при перетині митного кордону України від митного контролю не приховувалася та в подальшому була отримана організацією, яка була зазначена в декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та CMR від 08.03.2023 (Благодійна організація «Фонд ім. Уточкіна»), та яка відповідно підтвердила митному органу отримання цього вантажу.

Водночас, як вбачається з протоколу №0271/20900/24 про порушення митних правил, ОСОБА_1 ставиться у вину ввезення на митну територію України товарів загальною вагою 16702,16 кг, тобто із врахуванням ваги гуманітарного вантажу, який було отримано Благодійною організацією «Фонд ім. Уточкіна» та щодо якого у митного органу були відповідні докази, які підтверджували таке отримання (лист від 14.02.2024 №1/02).

Як вбачається із пояснень ОСОБА_1 , останній зазначив, що працює на посаді водія у транспортній фірмі LEWTRANS SP.Z.O.O. 08.03.2023 він прибув у місто Ярослав у Республіці Польща для здійснення перевезення вантажу гуманітарної допомоги від організації Fundacja HUB SOS-UA для благодійних організацій на території України. Перевезення гуманітарної допомоги здійснювалося вантажним автомобілем DAF з реєстраційним номером НОМЕР_2 . Як зазначає ОСОБА_1 , весь вантаж гуманітарної допомоги було завантажено у м. Ярославі Республіки Польщі силами відправника, а після завантаження товару йому було надано пакет документів, які були потрібні для проходження митних процедур як на польському, так і на українському кордонах.

9 березня 2023 року ОСОБА_1 прибув на пункт пропуску «Краковець-Корчова» для митного оформлення гуманітарної допомоги. У пункті пропуску ним було надано інспекторам митниці отримані від Fundacja HUB SOS-UA документи. В подальшому вантаж був затриманий на контроль. Перевірка гуманітарного вантажу працівниками митного органу тривала з 9 по 17 березня. 17 березня митне оформлення вантажу було завершено, після чого ОСОБА_1 покинув пропускний пункт і розвіз гуманітарний вантаж по пунктах його приймання: - гуманітарна допомога вагою 14400 кг була доставлена за адресою: Львівська обл., с. Ямпіль, де знаходиться транзитний склад. Гуманітарна допомога була перевантажена на інший транспортний засіб, який мав безпосередньо доставити гуманітарну допомогу благодійній організації «Благодійний фонд «КОЛО». Жодних претензій щодо виду та обсягу гуманітарної допомоги при її перевантаженні від представника благодійної організації не надійшло; - гуманітарна допомога вагою 940 кг була доставлена за адресою Львівська обл., с. Ямпіль, де знаходиться транзитний склад. Гуманітарна допомога була передана представнику благодійної організації «Фонд розвитку спорту та громадських ініціатив Одеси імені Сергія Ісаєвича Уточкіна». Жодних претензій щодо виду та обсягу гуманітарної допомоги від представника благодійної організації не надійшло; - гуманітарна допомога вагою 1380 кг була доставлена за адресою Львівська обл., с. Ямпіль, де знаходиться транзитний склад. В подальшому гуманітарна допомога була доставлена та передана представнику громадської організації «Всеукраїнська громадська організація «Міжнародна громадська організація «АРКАН». З приводу того, чому вантаж було передано іншому отримувачу, ОСОБА_1 повідомив, що після прибуття вказаного гуманітарного вантажу в Україну, представники Благодійного фонду «Відкрий Двері» не виходили на зв`язок, ніхто від них за отриманням вантажу не прибув, тому через таку їх недобросовісну поведінку (не знаю чи треба) мені було надано вказівку доставити вантаж іншій благодійній організації.

З наведеного вбачається, що ОСОБА_1 є перевізником гуманітарної допомоги (водієм), яка була завантажена відправником; ОСОБА_1 надав працівникам митного органу усі наявні у нього документи, які були видані йому відправником гуманітарної допомоги (Fundacja Hub SOS-UA), тобто ОСОБА_1 як перевізник не зобов`язаний був перевіряти достовірність зазначених відправником даних чи нести відповідальність за недобросовісну поведінку третіх осіб; гуманітарна допомога загальною вагою 1380 кг товарів (одяг різний 250кг, батарейки, комплектуючі до колясок, голки до швейних машин 1130 кг) була отримана громадською організацією «Всеукраїнська громадська організація «Міжнародна громадська організація «АРКАН», що підтверджується актом прийому передачі від 01.05.2023 року, оскільки БО БФ «Відкриті двері» не вийшла на зв`язок та не отримала вказаний вантаж, відповідно до чого відправником було прийнято рішення про передачу гуманітарної допомоги іншій благодійній організації; гуманітарна допомога загальною вагою 940 кг (комплекти військового одягу 600 кг, їжа 340 кг) була отримана Благодійною організацією «Фонд ім. Уточкіна»; гуманітарна допомога загальною вагою 14400 кг (медицина, інвалідні візки 900 кг, одяг різний 800 кг, дитяча гігієна, антисептики, гігієна 8155 кг, їжа різна 2000 кг, генератор 45 кг, дитячі візки, іграшки, постіль, рушники 2500 кг) була отримана організацією «Благодійний фонд «КОЛО», що підтверджується Актом прийому-передачі від 22 березня 2023 року.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 11 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів, до якої приєдналась Україна 16.02.2007 року, для цілей митних та інших формальностей, які повинні бути здійснені до доставки вантажу, відправник додає до вантажної накладної необхідні документи або надає їх в розпорядження перевізника, і забезпечує його всією інформацією, якої він може потребувати.

Перевізник не зобов`язаний перевіряти вірність і адекватність цих документів та інформації. Відправник несе відповідальність перед перевізником за будь-які збитки, заподіяні відсутністю, недостатністю чи невірністю таких документів та інформації, за винятком випадків незаконних дій або недбалості перевізника.

Відповідно до ч. 2 ст. 191 МК України, перевізники зобов`язані: 1) під час прийняття товарів до перевезення перевіряти точність відомостей щодо кількості вантажних місць, їх маркування, номери, зовнішній стан товарів та їх пакування. У разі неможливості такої перевірки вносити відповідний запис до міжнародної автомобільної накладної (CMR);

2) у строк, встановлений статтею 95 цього Кодексу або встановлений митним органом країни відправлення відповідно до положень Конвенції про процедуру спільного транзиту, доставляти товари до митного органу призначення, а також подавати передбачені законодавством документи на них;

3) не розпочинати вивантаження чи перевантаження товарів без дозволу митного органу;

4) у разі прибуття до митного органу призначення у неробочий час забезпечувати схоронність товарів і вживати визначених митним органом заходів для недопущення їх несанкціонованого вилучення з-під митного контролю;

5) у строки, встановлені статтею 194-2 цього Кодексу, подавати в установленому цим Кодексом порядку до митного органу загальну декларацію прибуття.

З наведених обов`язків перевізника вбачається, що ОСОБА_1 не зобов`язаний відповідати за перевірку правильності, достовірності тощо відомостей, які стосуються відправника чи отримувача товару чи нести відповідальність за дії чи бездіяльність відправника або отримувача товару.

Щодо кількості вантажних місць, їх маркування, номерів, зовнішнього стану гуманітарної допомоги та її пакування митний орган не висловив жодних зауважень, тобто ОСОБА_1 як перевізник гуманітарної допомоги виконуючи свої обов`язки діяв в межах чинного законодавства.

Гуманітарна допомога (її обсяг, кількість, найменування) при ввезенні на митну територію України ОСОБА_1 не приховувалася. ОСОБА_1 надав працівникам митного органу усі наявні у нього документи, які були надані йому відправником гуманітарної допомоги. Ввезена на територію України ОСОБА_1 гуманітарна допомога була доставлена, а у подальшому передана для використання за цільовим призначенням відповідній організації (органу).

Згідно ч. 2 ст. 460 МК України, перевізники несуть відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення цих товарів документів, що містять неправдиві відомості (стаття 483 цього Кодексу), виключно у разі якщо ці відомості стосуються кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, а перевізниками не вжито заходів до перевірки правдивості зазначених відомостей або у разі неможливості такої перевірки не внесено відповідного запису до міжнародної автомобільної накладної (CMR).

Однак, дії передбачені ч. 2 ст. 460 МК України, ОСОБА_1 , як перевізнику, митним органом у вину не ставиться.

Враховуючи наведене, ОСОБА_1 як водій-перевізник не підлягає відповідальності за переміщення товарів на підставі документів, що містять неправдиві відомості, тобто за вчинення порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до статті 62 Конституції України, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину.

Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачиться на її користь.

Суд погоджується із доводами представника ОСОБА_9 про те, що в діях ОСОБА_1 відсутня, як перевізника гуманітарної допомоги, об`єктивна сторона порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, а й про відсутність у нього прямого умислу на вчинення такого діяння, оскільки: гуманітарна допомога при ввезенні на митну територію України ним не приховувалася; ОСОБА_1 надав працівникам митного органу усі наявні у нього документи, які були видані йому відправником гуманітарної допомоги; ввезена на територію України ОСОБА_1 гуманітарна допомога булла доставлена, а у подальшому передана для використання за цільовим призначенням; ОСОБА_1 діяв добросовісно та лише здійснював перевезення гуманітарної допомоги, яка була завантажена її відправником.

Крім цього, суд звертає увагу на те, що у протоколі про порушення митних правил №0271/20900/24 від 29.02.2024 зазначено, що 17.03.2023 громадянином України ОСОБА_1 ввезено на митну територію України товари загальною вагою 16702,16 кг та вартістю 138536 злотих та 28473 євро, що станом на 17.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 2244701,58 грн.

Така вага ввезеного товару та його вартість була визначена митним органом на підставі митних декларацій MRN 23PL402010E0301430, 23PL331020E0192125, 23NLLDUD09AV7PWD59, 23PL322010E0061370, які були надані митним органами Республіки Польща для митного оформлення товарів.

Визначення ваги та вартості переміщуваного на територію України товару на підставі документів, які використовувались для проходження митних процедур у країні Європейського Союзу, є неприпустимим.

Доводи митного органу щодо обставин проходження ОСОБА_1 митних процедур на митниці країни ЄС чи документів, які ним подавалися, не є доказом вчинення ОСОБА_1 порушення митних правил на території України.

Митні процедури в країнах ЄС регламентуються іншими нормами права і виходять за межі предмету доказування у цій справі, яким є перевірка дотримання ОСОБА_1 положень митного законодавства України.

За відсутності відповідно висновку експерта, визначена митним органом вартість товару у розмірі 2244701,58 грн є недоведеною.

Згідно із ч. 1 ст. 3 МК України, при здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, застосовуються виключно норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, чинні на день прийняття митної декларації митним органом України.

Згідно із ч. 1 ст. 8 КУпАП, особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.

Межа, з якої настає кримінальна чи адміністративна відповідальність, розмір збитків, завданих відповідним правопорушенням та санкція, визначаються у розмірах, що діють на день вчинення правопорушення.

У санкції ч. 1 ст. 483 МК України зазначено, що вчинення відповідних дій тягне за собою накладення штрафу в розмірі від 50 до 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для переміщення товарів безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Таким чином, питання визначення об`єктивної вартості безпосередніх предметів порушення митних правил має істотне значення для об`єктивного розгляду справи про порушення митних правил та визначення розміру стягнення (штрафу) на порушника.

Законодавство України передбачає визначення вартості товарів шляхом оцінки цих товарів (майна) у відповідності до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Національного стандарту №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженому постановою КМУ від 10.09.2003 № 1440. Така оцінка проводиться суб`єктами оціночної діяльності, які отримали сертифікат суб`єкта оціночної діяльності.

Також відповідно до абзаців 2 та 3 п. 6.5 «Порядку роботи складу митниці ДФС», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №627, у випадках, коли товари, транспортні засоби комерційного призначення, тимчасово вилучені в справах про порушення митних правил, або предмети контрабанди, вилучені Митницею відповідно до кримінально-процесуального законодавства, передаються на склад Митниці без визначення вартості, а також коли товари тимчасово вилучаються у справах про порушення митних правил за статями Кодексу, що передбачають стягнення в розмірах, визначених у відсотках від вартості цих товарів, залучення експертів є обов`язковим.

Рішення про необхідність залучення експерта приймається посадовою особою митниці, в провадженні якої знаходиться справа, шляхом винесення відповідної постанови.»

Однак, матеріали справи про порушення митних правил відносно ОСОБА_10 не містять жодного висновку, який би підтвердив вказану митним органом вартість гуманітарної допомоги загальною вагою 16702,16 кг у розмірі 138536 злотих та 28473 євро, що станом на 17.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 2244701,58 грн.

Відтак, за відсутності відповідного висновку експерта про вартість відповідного товару накладення покарання у виді штрафу є незаконним та не відповідає засадам провадження у справах про адміністративні правопорушення, в тому числі про порушення митних правил.

Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення (ст. 251 КУпАП).

Практика Європейського Суду вказує на те, що обов`язок адміністративного органу нести тягар доведення є складовою презумпції невинності і звільняє особу від обов`язку доводити свою непричетність до скоєння порушення.

У розумінні Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, притягнення особи до адміністративної відповідальності розцінюється як «кримінальне обвинувачення», оскільки адміністративні правопорушення мають ознаки, притаманні «кримінальному обвинуваченню» у значенні ст. 6 Конвенції. Таку позицію висловив Європейський суд з прав людини в рішенні по справі «Надточій проти України» від 15 травня 2008 року.

Згідно ст. 62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Частиною 2 ст. 528 МК України передбачено, що у справі про порушення митних правил суд (суддя) виносить одну з постанов, передбачених частиною першою статті 527 цього Кодексу.

Згідно п. 3 ч.1 ст. 527 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя), що розглядає справу, виносить, зокрема, постанову про закриття провадження у справі.

Відповідно до ч.1 ст.487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Пунктом 1 частиною 1 статті 247 КУпАП визначено, що провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Таким чином, митний орган передчасно прийшов до висновку про наявність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, не надавши беззаперечних доказів вчинення дій, що мають ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України.

Відтак, суд погоджується із доводами представника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвоката Павлюк О.В. про те, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 483 Митного кодексу Україні, оскільки посадовою особою Львівської митниці не доведено належними і допустимими доказами факту вчинення вказаного правопорушення.

Відповідно до п.1 ч.1ст.247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Суд, аналізуючи вищевикладені обставини та керуючись конституційним принципом презумпції невинуватості, вказаним у ст. 62 Конституції України, вважає що митним органом не було надано достовірних доказів на підтвердження вини особи та її винність не доведена, що є підставою для закриття провадження по справі, через відсутність складу адміністративного правопорушення, відповідно до п.1 ч.1 ст.247 КУпАП.

Відповідно до ч.3 ст.243 МК України, у разі припинення провадження у справі про порушення митних правил за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення витрати органу доходів і зборів на зберігання зазначених вище товарів, транспортних засобів власником цих товарів, транспортних засобів або уповноваженою ним особою не відшкодовуються.

Керуючись ст.ст.247, 251, 252, 255, 283 КУпАП,ст.53, 54, 55, 196, 198, 243, 334, 458, 483, 527, 528 МК України, суд, -

постановив:

провадження у справі про порушення митних правил відносно ОСОБА_1 за вчинення ним порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст.483 МК України у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, - закрити.

Постанова судді у справі про порушення митних правил може бути оскаржена до Львівського апеляційного суду через Галицький районний суд м. Львова, особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи або митним органом, який здійснював провадження у цій справі протягом десяти днів з дня винесення постанови.

Суддя В.Ф. Романюк

СудГалицький районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення30.05.2024
Оприлюднено06.06.2024
Номер документу119507760
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —461/2183/24

Постанова від 14.08.2024

Адмінправопорушення

Львівський апеляційний суд

Белена А. В.

Постанова від 30.05.2024

Адмінправопорушення

Галицький районний суд м.Львова

Романюк В. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні