Постанова
від 14.08.2024 по справі 461/2183/24
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 461/2183/24 Головуючий у 1 інстанції: Романюк В.Ф.

Провадження № 33/811/924/24 Доповідач: Белена А. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2024 року Львівський апеляційний суд у складі:

судді Белени А.В.,

з участю представника особи, яку притягнуто до адміністративної

відповідальності, адвоката Юрчака В.В.,

представника Львівської митниці Зирянова О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Львові апеляційну скаргу представника Львівської митниці Державної митної служби України Лубоцького Б.І. на постанову судді Галицького районного суду м. Львова від 30 травня 2024 року у справі про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_1 за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України,

встановив :

Постановою судді Галицького районного суду м. Львова від 30 травня 2024 року провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, проживаючого за адресою АДРЕСА_1 , серія і номер закордонного паспорта НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер невідомий,

за ч.1 ст.483 Митного кодексу України закрито, у зв`язку з відсутністю у його діях складу адміністративного правопорушення.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил №0271/20900/24 від 29.02.2024 року, 17.03.2023 близько 10 год. 15 хв. через пункту пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці здійснено пропуск на митну територію України транспортного засобу з реєстраційним номером НОМЕР_2 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 паспорт НОМЕР_1 ), яким, згідно з заявленими даними, переміщувалися товари гуманітарної допомоги.

Як підставу для пропуску на митну територію України гуманітарної допомоги громадянином України ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення було подано наступні документи:

1) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023. Відповідно до яких на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101) як гуманітарна допомога переміщується 1380 кг товарів: одяг різний 250 кг, батарейки, комплектуючі до колясок, голки до швейних машин 1130 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165);

2) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023, лист благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» від 08.03.2023 № 843 та заяву (декларацію) Fundacja Hub SOS-UA від 08.03.2023 № 222/276. Відповідно до яких на адресу благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» (код ЄДРПОУ 38813073) як гуманітарна допомога переміщується 14 400 кг товарів: медицина, інвалідні візки 900 кг, одяг різний 800 кг, дитяча гігієна, антисептики, гігієна 8155 кг, їжа різна 2000 кг, генератор 45 кг, дитячі візки, іграшки, постіль, рушники 2500 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165);

3) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023 та міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023. Відповідно до яких на адресу благодійної організації «Фонд ім. Уточкіна» (код ЄДРПОУ 39785723) як гуманітарна допомога переміщується 940 кг товарів: комплекти військового одягу 600 кг та їжа 340 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165).

Декларант та водій ОСОБА_2 .

Директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 -Онатій листом від 03.11.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 № 60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував.

Головою правління благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» ОСОБА_4 листами від 15.02.2024 № 2-15/02/2024 (вх. Львівської митниці від 19.02.2024 № 17735/14-20) та від 28.02.2024 № 6/28.02.2024 (вх. Львівської митниці від 29.02.2024 № 21168/14-20) повідомлено Львівську митницю, що благодійною організацією «Благодійний фонд «КОЛО» лист від 08.03.2023 № 843 не видавався, а товари, які переміщувалися відповідно до СMR б/н від 08.03.2023 та декларації від 17.03.2023, благодійна організація «Благодійний фонд «КОЛО» не отримувала.

Виконавчий директор благодійної організації «Фонд розвитку спорту та громадських ініціатив Одеси імені Сергія Ісаєвича Уточкіна» ОСОБА_5 листом від 14.02.2024 № 1/02 (вх. Львівської митниці від 14.02.2024 № 16496/14-20) підтвердила факт отримання гуманітарної допомоги, яка переміщувалася згідно з СMR б/н від 08.03.2023.

Митними органами Республіки Польщі листом від 29.01.2024 № 0201-IGM.542.567.2023.8 (лист Держмитслужби від 05.02.2024 № 26/26-04/7.4/337) повідомлено, що до митного оформлення товарів, які переміщувалися транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_3 / НОМЕР_4 , були заявлені як товари гуманітарної допомоги, так й інші товари митне оформлення яких було здійснено за митними деклараціями MRN 23PL402010E0301430, 23PL331020E0192125, 23NLLDUD09AV7PWD59, 23PL322010E0061370, які не були заявлені як гуманітарна допомога, та надано копії підтверджуючих документів. згідно з якими встановлено таке:1) як гуманітарна допомога на адресу благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО» (код ЄДРПОУ 38813073) переміщувалося 14 680 кг товарів загальною вартістю 9000 євро, а саме: гігієнічні та миючі засоби, перев`язувальні матеріали загальною вагою 10 000 кг та вартістю 3000 євро; одяг загальною вагою 2 000 кг та вартістю 3000 євро; генератори загальною вагою 100 кг та вартістю 300 євро; продукти харчування загальною вагою 2 000 кг та вартістю 2000 євро та інші товари загальною вагою 580 кг та вартістю 2000 євро;2) за митними деклараціями MRN 23PL402010E0301430, 23PL331020E0192125, 23NLLDUD09AV7PWD59 та 23PL322010E0061370 митними органами Республіки Польщі у митному режимі «імпорт» було здійснено митне оформлення товарів загальною вагою брутто 2022,16 кг та загальною вартістю 138 536 злотих та 19 473 євро, які не були заявлені як гуманітарна допомога, а саме:- тунець консервований в олії, 7500 шт по 120 гр., загальною вагою 900 кг та вартістю 28 275 злотих,- частини до дитячих візочків, загальною вагою 380 кг та вартістю 23 854 злотих, - батарейки (акумулятори) та аксесуари до них, загальною вагою 331,18 кг та вартістю 86 407 злотих,- батарейки (акумулятори), загальною вагою 411 кг та вартістю 19 473 євро. Відправниками та отримувачами товарів заявлено польських та українських суб`єктів господарювання.

Таким чином встановлено, що 17.03.2023 громадянином України ОСОБА_1 при ввезенні на митну територію України вказаних товарів загальною вагою 16 702,16 кг та вартістю 138 536 злотих та 28 473 євро, що станом на 17.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 2 244 701,58 гривень, було подано митному органу як підставу для переміщення товарівдокументи, що містять неправдиві відомості щодо відправників та одержувачів товарів.

Тобто декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.03.2023, засвідчені підписом гр. ОСОБА_1 та подані ним митним органам, є підставою для пропуску на митну територію України вказаних товарів як гуманітарної допомоги на адреси благодійного фонду «Відкрий Двері» та благодійної організації «Благодійний фонд «КОЛО», є документами без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон.

З метою з`ясування обставин ввезення на митну територію України вказаного товару та прийняття участі у складанні протоколу про порушення митних правил Львівською митницею листами від 07.02.2024 № 7.4-20-03/7.4-20-07/10/4042 та від 19.02.2024 № 7.4-20-03/7.4-20-01/10/5239 було викликано гр. ОСОБА_1 , однак у визначений час він не з`явився та про причини неявки не повідомив.

Таким чином, ОСОБА_1 вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправників та одержувачів товарів.

Дії ОСОБА_1 митним органом кваліфіковано ч.1ст.483 МК України.

На постанову судді представник Львівської митниці Державної митної служби України Лубоцького Б.І. подав апеляційну скаргу, в якій просить: скасувати постанову та винести нову, якою визнати громадянина ОСОБА_1 винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України та накласти на нього стягнення, у виді штрафу передбаченого санкцією даної статті.

В обґрунтування своїх апеляційних вимог апелянт покликається на те, що оскаржувана постанова суду першої інстанції є помилковою, необґрунтованою, невмотивованою і безпідставною. Зазначає, що судом не взято до уваги норми матеріального права, зокрема постанову КМУ від 01.03.2022 № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через державний кордон України в умовах воєнного стану» у якій встановлено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Судом не взято до уваги листа митних органів Республіки Польща від 29.11.2024 № 0201-IGM.542.567.2023.8, а також у деклараціях, які містяться в матеріалах справи товари, які переміщувались через митний кордон України не були заявлені як гуманітарна допомога.

На думку митниці, судом не дотримано норми ст. 245 КУпАП, крім того винесена постанова, не спрямована на попередження подібних правопорушень, а навпаки сприяє їх вчиненню в майбутньому та породжує почуття безвідповідальності за вчинене.

У судове засідання не прибув ОСОБА_1 , належним чином повідомлений, його представник адвокат Юрчак В.В. просив розглядати справу без участі його довірителя, тому апеляційний суд вважає за можливе розглядати дану справу у відсутності ОСОБА_1 .

Заслухавши поясненняпредставника митногооргануЗиряноваО.Ю., який підтримав подану апеляційну скаргу, представник особи - адвокат Юрчак В.В., який заперечив апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до висновку, що подана апеляційна скарга не підлягає до задоволення.

За змістом ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, через митний кордон України і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто, при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

З об`єктивної сторони ч. 1 ст. 483 МК України передбачає відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Отже, безпосереднім об`єктом вказаного правопорушення є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України, а об`єктивною стороною є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, активна поведінка (вчинок) особи.

Суб`єктивна сторона правопорушення ч.1 ст.483 МК України характеризується наявністю прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України, у тому числі і шляхом надання неправдивих відомостей щодо відправника та одержувача товару.

Це випливає з роз`яснень, що містяться у п.п.5, 6 Постанові Пленуму Верхового Суду України віл 03.06.2005 № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» та визначають, що незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання даним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.

Відповідно до ст. 10 КУпАП, адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки й бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Окрім прямого умислу, суб`єктивна сторона адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України характеризується конкретною метою, як обов`язковою ознакою складу правопорушення, якою відповідно є намір особи неправомірно перемістити товар через митний кордон України, на підставі документів, що містять неправдиві відомості стосовно відправника товарів, їх кількості та вартості, а також характеру вантажу.

Отже, виходячи з викладеного, митний орган повинен довести, що з об`єктивної сторони ОСОБА_1 вчинив дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів, а з суб`єктивної сторони ОСОБА_1 мав чітко розуміти та усвідомлювати обставини і характер незаконного переміщення товарів через митий кордон України (з приховуванням від митного контролю), передбачати шкідливі наслідки такого переміщення та бажати або свідомо допускати настання цих наслідків, тобто діяти з прямим умислом та визначеною метою.

Відповідно до роз`яснень, наведених у постанові Пленуму Верховного Суду України від 03 червня 2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» порушення митних правил, відповідальність за яке встановлена ст. 483 МК України, може бути вчинене лише умисно.

Згідно з п.4 постанови судам необхiдно враховувати, що документами, що мiстять неправдивi данi, є, зокрема, такi, в яких вiдомостi щодо сутi угоди, найменування, асортименту, ваги, кiлькостi чи вартостi товарiв, а також їх вiдправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезенi чи в яку перемiщуються, не вiдповiдають дійсності.

У ч. 1 ст. 489 МК України зазначено, що посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 266 МК України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; надати органу доходів і зборів передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей.

За правилами ст. 257 МК України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до статті ч. 2 ст. 459 МК України, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Посадова особа підприємства - керівник та інші працівники підприємства (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за виконання вимог, встановлених законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України з питань митної справи.

Судом першої інстанції встановлено, що питання визначення об`єктивної вартості безпосередніх предметів порушення митних правил має істотне значення для об`єктивного розгляду справи про порушення митних правил та визначення розміру стягнення (штрафу) на порушника.

Законодавство України передбачає визначення вартості товарів шляхом оцінки цих товарів (майна) у відповідності до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Національного стандарту №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженому постановою КМУ від 10.09.2003 № 1440. Така оцінка проводиться суб`єктами оціночної діяльності, які отримали сертифікат суб`єкта оціночної діяльності.

Також відповідно до абзаців 2 та 3 п. 6.5 «Порядку роботи складу митниці ДФС», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №627, у випадках, коли товари, транспортні засоби комерційного призначення, тимчасово вилучені в справах про порушення митних правил, або предмети контрабанди, вилучені Митницею відповідно до кримінально-процесуального законодавства, передаються на склад Митниці без визначення вартості, а також коли товари тимчасово вилучаються у справах про порушення митних правил за статями Кодексу, що передбачають стягнення в розмірах, визначених у відсотках від вартості цих товарів, залучення експертів є обов`язковим.

Рішення про необхідність залучення експерта приймається посадовою особою митниці, в провадженні якої знаходиться справа, шляхом винесення відповідної постанови.»

Однак, матеріали справи про порушення митних правил відносно ОСОБА_6 не містять жодного висновку, який би підтвердив вказану митним органом вартість гуманітарної допомоги загальною вагою 16702,16 кг у розмірі 138536 злотих та 28473 євро, що станом на 17.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 2244701,58 грн.

Відтак, за відсутності відповідного висновку експерта про вартість відповідного товару накладення покарання у виді штрафу є незаконним та не відповідає засадам провадження у справах про адміністративні правопорушення, в тому числі про порушення митних правил.

Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення (ст. 251 КУпАП).

Постанова суду першої інстанції є законною, обґрунтованою, а подана апеляційна скарга не спростовує належним чином оскаржуване рішення.

Апеляційний суд погоджується із твердженням про те, що митний орган передчасно прийшов до висновку про наявність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, не надавши беззаперечних доказів вчинення дій, що мають ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України.

Отже, суд першої інстанції правильно прийшов до висновку про те, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 483 Митного кодексу Україні, оскільки посадовою особою Львівської митниці не доведено належними і допустимими доказами факту вчинення вказаного правопорушення.

Відповідно до п.1 ч.1ст.247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 22.12.2010 № 23-рп/2010 адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до неї ґрунтується на конституційних принципах і правових презумпціях, в тому числі і закріпленій в ст. 62 Конституції України презумпції невинуватості.

Відповідно до статті 62 Конституції України, ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Керуючись ст. 294 КУпАП, ст.467 МК України апеляційни суд -

постановив :

Апеляційну скаргу представника Львівськоїмитниці Державноїмитної службиУкраїни ЛубоцькогоБ.І. напостанову суддіГалицького районногосуду м.Львова від30травня 2024року у справіпро адміністративнеправопорушення щодо ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову суддіГалицького районногосуду м.Львова відвід 30травня 2024року у справіпро адміністративнеправопорушення щодо ОСОБА_1 ч.1 ст. 483 МК України залишити без змін.

Постанова є остаточною, оскарженню не підлягає.

Суддя Альберт БЕЛЕНА

СудЛьвівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено26.08.2024
Номер документу121155239
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —461/2183/24

Постанова від 14.08.2024

Адмінправопорушення

Львівський апеляційний суд

Белена А. В.

Постанова від 30.05.2024

Адмінправопорушення

Галицький районний суд м.Львова

Романюк В. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні