КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 червня 2024 року № 320/5881/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Леонтович А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області
про оскарження рішень,
в с т а н о в и в:
I. Зміст позовних вимог
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, в якому просить суд:
- скасувати постанову Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області №91 від 17.02.2023 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних міських голів 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 від Київської обласної політичної партії «Всеукраїнське об?єднання «Батьківщина» у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком;
-скасувати постанову Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області №92 від 17.02.2023 про реєстрацію депутата Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, обраного у єдиному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком Київської обласної політичної партії «Всеукраїнське об?єднання «Батьківщина».
II. Позиція позивача та заперечення відповідача
Позовні вимоги вмотивовані тим, що рішенням №06-11-414/1 від 08.02.2023 політичної ради партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» було відкликано депутата Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 . На підставі цього постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області № 91 від 17.02.2023 визнано обраним депутатом Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області на чергових виборах депутатів Борщагівської сільської ради 25.10.2020 року від Київської обласної організації політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком ОСОБА_2 . Також, постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області №92 від 17.02.2023 здійснено реєстрацію ОСОБА_2 депутатом Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, обраного у єдиному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком Київської обласної політичної партії «Всеукраїнське об?єднання «Батьківщина». Позивач стверджує, що він не був повідомлений ні про засідання політичної ради партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» на якому було начебто прийнято рішення № 06-11-414/1 від 08.02.2023 про відкликання депутата Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 , ні про час та місце засідання Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області яке відбулося 17.02.2023, ні про результати засідання Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області яке відбулося 17.02.2023. Оскільки за строк з 08.02.2023 по 17.02.2023 неможливо дотриматися належним чином законодавчо визначеної процедури, що є самостійною підставою для визнання дій незаконними та скасування прийнятих в результаті самоуправної діяльності постанов №91 та №92 від 17.02.2023. Вважаючи свої права порушеними позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву.
III. Процесуальні дії у справі
Ухвалою суду від 16.03.2023 позовну заяву залишено без руху.
Позивач, у строк та спосіб викладений в ухвалі, усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 24.03.2023 у справі було відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання; якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин
Рішенням №06-11-414/1 від 08 лютого 2023 року Політичної ради політичної партії «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» було відкликання депутата Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області ОСОБА_1 обраного депутатом Борщагівської сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтий 2020 року.
Наступним за черговістю кандидатом в депутати Борщагівської сільської ради від Київської обласної організації політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» у виборчому списку був ОСОБА_2 .
Постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 17.02.2023 №91 у зв`язку з відкликанням депутата Борщагівської сільської ради від Київської обласної організації політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» ОСОБА_1 , визнано обраним депутатом Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області на чергових виборах депутатів Борщагівської сільської ради 25 жовтня 2020 року від Київської обласної організації політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , освіта вища, член партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», інженер-землевпорядник, фізична особа - підприємець, проживає у м. Васильків Київської області.
Постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 17.02.2023 №92 зареєстровано депутатом Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , освіта вища, член партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», інженер-землевпорядник фізична особа - підприємець, проживає у м Васильків Київської області обраного у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком депутата Київської обласної організації політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» на чергових місцевих виборах депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року.
Вважаючи протиправними рішення Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 17.02.2023, позивач звернувся до суду з цим позовом.
V. Норми права
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
В силу ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1, 2 ст.2 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Згідно з ч.1-3 ст.4 вказаного Закону депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
Пунктом 1 ч.1 ст.5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до ч.1 ст.10 наведеного закону у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний:
1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;
2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;
3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;
4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;
5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.
Депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку (ч.2 ст.10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).
В силу ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Згідно з ч.1 ст.38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 9 наведеної статті передбачено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Відповідно до ч.2 ст.39 вказаного Закону у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Відповідно до ч.7, 9 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Згідно з абз.3, 4 ч.1 ст.48 зазначеного Закону про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
В силу ч.2 наведеної статті депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації.
З системного аналізу наведених положень законодавства, що регулює спірні правовідносини, вбачається, що місцева організація політичної партії наділена повноваженнями вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень), у передбачених ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» випадках, зокрема у разі невиконання депутатом без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону, невідповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.
Таке рішення може бути прийнятим на конференції місцевої організації політичної партії не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників, та про дату, час і місце якої у письмовому порядку повідомляться депутат, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на конференції до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Також він має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
При цьому, положення наведеного законодавства передбачають повідомлення депутата, щодо якого розглядатиметься питання про його відкликання, виключно про дату, час та місце зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, з наявністю у депутату права гарантованого виступу із наданням відповідних пояснень.
У той же час, положення законодавства не передбачають обов`язок керівного органу політичної партії, або територіальної виборчої комісії повідомляти особисто депутата про розгляд питання щодо його відкликання, а лише визначають його право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії такого питання і на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
V. Оцінка суду
У позовній заяві позивач стверджує, що він був необізнаний про прийняття радою політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» рішення №06-11-414/1 від 08.02.2023 про його відкликання як депутата Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, про виклик на засідання політичної ради партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» на 08.02.2023, а також про виклик на засідання Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, яке відбулося 17.02.2023.
Водночас, суд звертає увагу, що предметом спору у цій справі є виключно постанова Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області №91 від 17.02.2023 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних міських голів 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 від Київської обласної політичної партії «Всеукраїнське об?єднання «Батьківщина» у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком та №92 від 17.02.2023 про реєстрацію депутата Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, обраного у єдиному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком Київської обласної політичної партії «Всеукраїнське об?єднання «Батьківщина».
В силу ст.284 Виборчого кодексу України, у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.
Реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.
Згідно з ч.5, 6 ст.283 Виборчого кодексу України у разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації партії, у строки, зазначені у частинах першій і другій цієї статті, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.
У разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії. У разі вичерпання єдиного виборчого списку організації партії такий мандат залишається вакантним.
Рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови оголошуються на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, районної у місті, міської, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим та є підставою для набуття повноважень, складення присяги депутата, сільського, селищного, міського голови.
Отже, за наявності рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата сільської ради, у територіальної виборчої комісії відсутні дискреційні повноваження, оскільки положення чинного законодавства не передбачають свободи вибору територіальної виборчої комісії при визнанні наступного в черговості кандидата у депутати від політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» - ОСОБА_2 обраним депутатом із здійсненням його реєстрації депутатом Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області.
Судом встановлено, що єдиною підставою прийняття спірних рішень є рішення Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» « 06-11-414/1 від 08.02.2023, а тому Борщагівська сільська територіальна виборча комісія діяла в порядку, визначеному положеннями законодавства щодо визнання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від відповідної організації партії із подальшою його реєстрацією депутатом відповідної ради.
Між тим, позивачем не оскаржується рішення Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» №06-11-414/1 від 08.02.2023.
Докази, що вказане рішення Політичної ради скасовано або визнано нечинним відсутні.
При цьому, суд звертає увагу, що позивач на власний розсуд може звернутися до суду з позовом до Політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» та оскаржити рішення про його відкликання як депутата сільської ради з підстав порушення процедури його виклику на засідання Політичної ради партії на 08.02.2023.
За таких обставин, позивачем в рамках цього спору обрано невірний спосіб захисту порушеного права, що є самостійною підставою для відмови в позові.
Таким чином, у спірних правовідносинах права позивача не порушені відповідачами, оскільки заявлений позивачем спосіб захисту прав не є ефективним та не відновить його прав на отримання поновлення у статусі депутата сільської ради, а протилежні доводи позивача суд вважає необґрунтованими.
З огляду на викладені обставини, з урахуванням наведених норм права, суд доходить висновку щодо правомірності та законності оскаржуваних рішень та дій відповідача, натомість доводи позивача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, внаслідок чого позовні вимоги не підлягають задоволенню внаслідок їх необґрунтованості.
VII. Висновок суду
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (частини перша та друга статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
VIII. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
У зв`язку із відмовою у позові підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Леонтович А.М.
Дата виготовлення та підписання повного тексту рішення - 04.06.2024
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 07.06.2024 |
Номер документу | 119529110 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Леонтович А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні