Постанова
від 30.04.2024 по справі 160/517/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/517/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Білак С.В., Чабаненко С.В.,

секретарі судового засідання Рівній В.В.,

за участі представника позивача Цимбалюка В.В.,

представника відповідача Пихтіна К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року в адміністративній справі №160/517/23 (головуючий суддя І-ї інстанції Захарчук-Борисенко Н.В.) за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» про стягнення податкового боргу, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач 09.01.2023 року звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», в якому з урахуванням уточненої позовної заяви від 12.05.2023 року просив:

- надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 34859031,72 грн. за рахунок майна Державного міжрайонного підприємства водопровідно- каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі.

В обгрунтування позовних зазначено, що заборгованість по податку на додану вартість та по надходженню рентної плати за спеціальне використання води підприємства ЖКГ виникли в результаті несплати платником податку у встановлений термін сум грошових зобов`язань. Вжиті контролюючим органом заходи по погашенню податкового боргу не дали позитивних результатів, з огляду на що, відповідно до ст.95 ПК України позивач просив надати дозвіл на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Надано дозвіл Головному управлінню ДПС у Дніпропетровській області на погашення суми податкового боргу у розмірі 34859031,72 грн. за рахунок майна Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі.

Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, якою просив рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що при ухваленні рішення судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, судом не враховано обставини та докази, які мають значення по справі. Так, апелянт вказує, що контролюючим органом не здійснені заходи, що передують процедурі продажу майна платника податків, а саме: позивач не звернувся до суду з позовом до відповідача про стягнення з розрахункових рахунків коштів на погашення податкового боргу у розмірі 34859031,72 грн. та на виконання рішення суду, яке набрало законної сили, не направив до банків інкасові доручення (розпорядження) на зазначену суму. Позивачем заявлено до стягнення податковий борг не лише з податку на додану вартість, а і з рентної плати за спеціальне використання води підприємства ЖКГ у розмірі 34859031,72 грн., хоча у справі наявний корінець податкової вимоги форми «Ю» №1393-04 від 02.03.2016 року, відповідно до якої сума податкового боргу платника податків за узгодженими грошовими зобов`язаннями з податку на додану вартість станом на 01.03.2016 року становить 667456,00 грн.. Крім того, вважає, що позивачем пропущено строк звернення до суду.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представник відповідача в судовому засіданні апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги підтримав, просив їх задовольнити.

Представник позивача в судовому засіданні апеляційної інстанції просив апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на скаргу, встановила наступне.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року по справі №804/422/18 адміністративний позов ГУ ДФС у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», (третя особа: Дніпровська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Дніпропетровській області) про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків - задоволено частково.

Стягнуто з рахунків у банках, обслуговуючих Державне міжрайонне підприємство водопровідно-каналізаційне господарство «Дніпро-Західний Донбас» податковий борг у сумі 4733452 грн. 12 коп.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Зустрічний адміністративний позов Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» до ГУ ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено повністю.

Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 13.06.2017 року № 000177412 на суму 85938,46 грн., № 000178412 на суму 14762,68 грн., № 000179412 на суму 42141,25 грн., № 000180412 на суму 321,08 грн., № 0001721200 на суму 14476,17 грн., №0001731200 в частині нарахування штрафу у сумі 746267,77 грн., № 0001741200 в частині нарахування штрафу у сумі 42570,73 грн..

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року по справі №804/422/18 набрало законної сили 05.12.2018 року (а.с.61-62 т.1).

28.08.2018 року заступником начальника ГУ ДФС у Дніпропетровській області ОСОБА_1 прийнято рішення №52220/04-36-17-10-16 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, відповідно до якого вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» (а.с.63 т.1).

Апеляційний суд звертає увагу, що вказане рішення прийнято до набрання законної сили рішенням суду від 20.08.2018 року по справі №804/422/18 та не містить посилання на розмір «усієї суми податкового боргу» та дату, на яку цей борг існує..

29.11.2019 року начальником Придніпровського відділу по роботі з податковим боргом управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Дніпропетровській області ОСОБА_2 прийнято рішення №89508/6/04-36-13-05-22 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, відповідно до якого вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» (а.с.64 т.1).

Апеляційний суд звертає увагу, що вказане рішення не містить посилання на розмір «усієї суми податкового боргу» та дату, на яку цей борг існує.

Податковим керуючим Оленою Білою на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) ГУ ДПС у Дніпропетровській області №1393/04-13-05/429 від 05.07.2021 року, складено акти опису майна ДМП водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» від 05.11.2021 року №03564045/3/13-05-429, від 11.08.2023 року №03564045/2/13-05-429 та №03564045/2/13-05-429 (а.с.69-71, 73, 74 т.1).

Крім того, згідно Рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №1393/04-13-05/429 про опис майна у податкову заставу, начальником Придніпровського відділу по роботі з податковим боргом управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Дніпропетровській області вирішено здійснити опис майна, що перебуває у власності платника податків Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас».

Податкова застава зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження, що підтверджується витягом під індексним номером 270230591 від 12.08.2021 року.

Контролюючим органом здійснювались заходи на погашення заборгованості, а саме були виставленні інкасові доручення (розпорядження): №4405 від 23.05.2019 року, №7410, №7411, 7406, 7408, 4713, 7414, 7416, 7415, 7418 від 27.07.2020 року, №12156 від 07.06.2021 року, №12248 від 28.08.2021 року, №12247 від 28.08.2021 року, №12251, №12249, №12250 від 04.10.2021 року, №12275, №12276 від 26.10.2021 року, №12279 від 01.11.2021 року, №12728, №12730, №12731, №12729, №12735 від 07.09.2022 року. Однак, зазначені інкасові доручення повернені без виконання.

А інкасові доручення №12157, №12159 від 16.07.2021 року, №12161 від 26.07.2021 року, №12506 від 08.06.2022 року, №12507 від 13.06.2022 року виконані частково.

Згідно листа ГУ Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області №25-06-06/12916 від 18.10.2022 року повернуто інкасові доручення, оскільки чинним законодавством України не передбачений механізм стягнення коштів органами Казначейства з боржників згідно інкасових доручень, наданих органами, що контролюють стягнення коштів до бюджету. Повернуто наступні інкасові доручення №12736 від 16.11.2022 року, №12724, №12734, №12725, №12733 від 07.09.2022 року, №12901, №12899, №12901 від 18.01.2023 року, №12957, №12967, №12952 від 03.03.2023 року.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що заборгованість по податку на додану вартість виникла в результаті несплати платником податків у встановлений термін сум грошових зобов`язань у розмірі 32242559,97 грн., згідно:

податкової декларації з податку на додану вартість №9197986001 від 20.10.2016 року, з терміном сплати 30.10.2016 року у сумі 261242,10 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9223640109 від 21.11.2016 року, з терміном сплати 30.11.2016 року у сумі 637308,00 грн.;

нарахованої пені відповідно до ст.129 ПК України на податкову декларацію з податку на додану вартість №9021877365 від 22.02.2016 року в період з 31.05.2016 року по 16.12.2016 року у сумі 1162,68 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9246733273 від 20.12.2016 року, з терміном сплати 30.12.2016 року у сумі 382714,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9267231511 від 19.01.2017 року, з терміном сплати 30.01.2017 року у сумі 767843,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9092476842 від 19.05.2017 року, з терміном сплати 30.05.2017 року у сумі 418721,00 грн.;

нарахованої пені відповідно до ст.129 ПК України на податкову декларацію з податку на додану вартість №9021877365 від 22.02.2016 року в період з 31.05.2016 року по 12.07.2017 року у сумі 1597,01 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9167383431 від 19.08.2017 року, з терміном сплати 30.08.2017 року у сумі 128018,00 грн.;

нарахованої пені відповідно до ст.129 ПК України на податкову декларацію з податку на додану вартість №9021877365 від 22.02.2016 року в період з 31.05.2016 року по 31.08.2017 року у сумі 1766,53 грн.;

нарахованої пені відповідно до ст.129 ПК України на податкову декларацію з податку на додану вартість №9021877365 від 22.02.2016 року в період з 31.05.2016 року по 15.09.2017 року у сумі 197917,65 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9192103724 від 20.09.2017 року, з терміном сплати 30.09.2017 року у сумі 220456,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9217276094 від 19.10.2017 року, з терміном сплати 30.10.2017 року у сумі 492545,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9242137105 від 16.11.2017 року, з терміном сплати 30.11.2017 року у сумі 333814,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9271602395 від 19.12.2017 року, з терміном сплати 30.12.2017 року у сумі 413092,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9295398595 від 17.01.2018 року, з терміном сплати 30.01.2018 року у сумі 275507,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9023770855 від 16.02.2018 року, з терміном сплати 02.03.2018 року у сумі 359030,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9047639347 від 19.03.2018 року, з терміном сплати 30.03.2018 року у сумі 469067,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9072634769 від 19.04.2018 року, з терміном сплати 30.04.2018 року у сумі 377191,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9096808190 від 18.05.2018 року, з терміном сплати 30.05.2018 року у сумі 743658,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9122720382 від 19.06.2018 року, з терміном сплати 30.06.2018 року у сумі 195629,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9148771323 від 19.07.2018 року, з терміном сплати 30.07.2018 року у сумі 399775,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9170883639 від 14.08.2018 року, з терміном сплати 30.08.2018 року у сумі 575930,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9196299941 від 13.09.2018 року, з терміном сплати 30.09.2018 року у сумі 544557,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9221864585 від 11.10.2018 року, з терміном сплати 30.10.2018 року у сумі 651856,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9249216121 від 13.11.2018 року, з терміном сплати 30.11.2018 року у сумі 663247,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9278533798 від 13.12.2018 року, з терміном сплати 30.12.2018 року у сумі 1543177,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9021712906 від 14.02.2019 року з терміном сплати 01.03.2019 року у сумі 435545,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9044857124 від 13.03.2019 року з терміном сплати 30.03.2019 року у сумі 689316,00 грн.;

уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок №9072309909 від 01.02.2019 року, з терміном сплати 12.04.2019 року у сумі 12016,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9072298544 від 12.04.2019 року, з терміном сплати 30.04.2019 року у сумі 663891,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9128719381 від 15.06.2019 року, з терміном сплати 30.06.2019 року у сумі 898810,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9152012842 від 12.07.2019 року, з терміном сплати 30.07.2019 року у сумі 425863,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9181008950 від 14.08.2019 року, з терміном сплати 30.08.2019 року у сумі 660986,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9209706098 від 13.09.2019 року, з терміном сплати 30.09.2019 року у сумі 631112,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9270229613 від 14.11.2019 року, з терміном сплати 30.11.2019 року у сумі 464680,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9301450636 від 13.12.2019 року, з терміном сплати 30.12.2019 року у сумі 409601,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9327699409 від 14.01.2020 року, з терміном сплати 30.01.2020 року у сумі 743121,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9025197791 від 14.02.2020 року, з терміном сплати 01.03.2020 року у сумі 96856,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9052189311 від 13.03.2020 року, з терміном сплати 30.03.2020 року у сумі 1135981,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9079635734 від 14.04.2020 року, з терміном сплати 30.04.2020 року у сумі 1093069,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9133017440 від 12.06.2020 року, з терміном сплати 30.06.2020 року у сумі 169446,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9162679863 від 11.07.2020 року, з терміном сплати 30.07.2020 року у сумі 1 189 214,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9200774918 від 14.08.2020 року, з терміном сплати 31.08.2020 року у сумі 125731,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9231484245 від 14.09.2020 року, з терміном сплати 30.09.2020 року у сумі 1109456,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9265937229 від 15.10.2020 року, з терміном сплати 30.10.2020 року у сумі 2407104,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9299509365 від 13.11.2020 року, з терміном сплати 30.11.2020 року у сумі 598268,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9334057429 від 15.12.2020 року, з терміном сплати 30.12.2020 року у сумі 1 143 670,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9367898997 від 15.01.2021 року, з терміном сплати 01.02.2021 року у сумі 438819,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9026391130 від 15.02.2021 року, з терміном сплати 02.03.2021 року у сумі 796822,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9052686366 від 15.03.2021 року, з терміном сплати 30.03.2021 року у сумі 989234,00 грн.; податкової декларації з податку на додану вартість №9087380484 від 15.04.2021 року, з терміном сплати 30.04.2021 року у сумі 1166383,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9127029901 від 14.05.2021 року, з терміном сплати 31.05.2021 року у сумі 1138534,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9159774063 від 15.06.2021 року, з терміном сплати 30.06.2021 року у сумі 473623,00 грн.;

податкової декларації з податку на додану вартість №9194999503 від 15.07.2021 року, з терміном сплати 30.07.2021 року у сумі 1078858,00 грн.

Заборгованість по надходженню рентної плати за спеціальне використання води від підприємства ЖКГ виникла в результаті несплати платником податків у встановлений термін сум грошових зобов`язань у розмірі 3349189,75 грн., згідно:

розрахунку з рентної плати спеціальне використання води №9184341593 від31.07.2020 року, з терміном сплати 19.08.2020 року у сумі 471475,90 грн.;

розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води №9279795752 від 28.10.2020 року, з терміном сплати 19.11.2020 року у сумі 792499,19 грн.;

розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води №9370526509 від 25.01.2021 року, з терміном сплати 19.02.2021 року у сумі 713656,75 грн.;

розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води №9100697692 від 27.04.2021 року, з терміном сплати 20.05.2021 року у сумі 699873,15 грн.;

розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води №9214353324 від 30.07.2021 року, з терміном сплати 19.08.2021 року у сумі 671684,76 грн..

У зв`язку з несплатою до бюджету сум податкового боргу, контролюючим органом сформовано та направлено на податкову адресу ДМП ВКГ «ДЗД» податкову вимогу №1393-04 від 02.03.2016 року, яка вручена платнику 10.03.2016 року (а.с.60 т.1).

Позивач, зазначаючи про наявність у ДМП «Дніпро-Західний Донбас» податкового боргу в розмірі 34859031,72 грн., а також на те, що заходи стягнення, вжиті контролюючим органом, не призвели до погашення відповідачем податкового боргу, звернувся до суду з вимогою про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Задовольняючи позовні вимоги в повному обсязі, суд першої інстанції зазначив, що контролюючим органом дотримано процедуру погашення податкового боргу, визначену Податковим кодексом України, відповідачем вжито всіх передбачених вказаним Кодексом процедур, які передують виникненню права на звернення до суду щодо надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, проте такі заходи не призвели до погашення податкового боргу.

Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.

Нормативно-правовим актом, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, є Податковий кодекс України №2755-VI від 02 грудня 2010 року (в редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з підпунктом 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 16.1.4. пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Абзацом першим пункту 87.1 статті 87 Податкового кодексу України встановлено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Згідно із пунктом 87.2 статті 87 Податкового кодексу України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 Податкового кодексу України).

Відповідно до підпунктів 89.1.1, 89.1.2 пункту 89.1 статті 89 Податкового кодексу України право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

Згідно з абзацами 1-3 пункту 89.3 статті 89 Податкового кодексу України до акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 91.3 статті 91 Податкового кодексу України передбачено, що податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, у податкову заставу, здійснює перевірку стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі, проводить опис майна, на яке поширюється право податкової застави, для його продажу у випадках, передбачених цим Кодексом, одержує від боржника інформацію про операції із заставленим майном, а в разі його відчуження без згоди контролюючого органу (за умови, коли наявність такої згоди має бути обов`язковою згідно з вимогами цього Кодексу) вимагає пояснення від платника податків або його службових (посадових) осіб, здійснює підготовку документів для звернення до суду з поданням про встановлення тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України. У разі продажу в рахунок погашення податкового боргу майна платника податків, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право отримувати від такого платника податків документи, що засвідчують право власності на зазначене майно.

Відповідно до пунктів 95.1-95.3 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно пункту 95.24. статті 95 Податкового кодексу України у разі якщо сума коштів, отримана в результаті продажу майна платника податків, є недостатньою для погашення податкового боргу платника податків, податковий керуючий здійснює додатковий опис майна у податкову заставу в порядку, визначеному статтею 89 цього Кодексу.

Отже, зазначеними нормами передбачена можливість продажу майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, у разі недостатності або відсутності коштів, які перебувають у власності такого платника податків, та вжиття контролюючим органом усіх можливих заходів із стягнення податкового боргу.

Податковий борг платника податків може бути погашений за рахунок будь-якого майна такого платника, переданого у податкову заставу, при цьому рішення про погашення усієї суми податкового боргу шляхом продажу майна, яке перебуває у податковій заставі приймається на підставі рішення суду.

Обов`язковими умовами, наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із даним позовом є:

- наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів);

- сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку;

- відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків;

- наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.

Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 06.04.2023 року у справі №440/14765/21.

Верховний Суд у постанові від 01.10.2021 року у справі № №440/1449/20 дійшов висновку, що при вирішенні вимог про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, до предмету доказування входять обставини щодо переліку усіх відкритих платником податків банківських рахунків, наявність/відсутність на таких рахунках грошових коштів, необхідних для погашення наявної у відповідача суми податкового боргу, а також вчинення податковим органом дій щодо стягнення коштів з таких рахунків.

Згідно встановлених обставин справи, контролюючим органом направлялись на адресу банківських установ, у яких у відповідача відкриті рахунки, платіжні інструкції (інкасові доручення). Однак, останні були повернуті без виконання, у тому числі у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках платника.

Водночас майно відповідача було передано у податкову заставу та складено Акти опису майна №03564045/2/13-05-429 від 11.08.2021 року №03564045/3/13-05-429 від 05.11.2021 року.

Податкова застава зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження, що підтверджується витягом під індексним номером 270230591 від 12.08.2021 року.

Суд першої інстанції в обгрунтування рішення про задоволення в повному обсязі вимог контролюючого органу зазначив, що згідно рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду по справі №804/422/18, що набрало законної сили, та інтегрованої картки платника податків відповідача, наданих податковим органом, за відповідачем рахується заборгованість по надходженню рентної плати за спеціальне використання води підприємства ЖКГ та податку на додану вартість у загальній сумі 34859031,75 грн. (з урахуванням уточненої позовної заяви від 12.05.2023 року).

Також суд першої інстанції зазначив, що на виконання рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо погашення податкового боргу з ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» шляхом стягнення коштів платника податків з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах, а також рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду щодо стягнення сум податкового боргу від 21.08.2018 року, що набрало законної сили 05.12.2018 року, у справі №804/422/18, податковим органом були вчинені необхідні дії, спрямовані на погашення боргу за рахунок грошових коштів платника.

Проте, такі висновки суду є необгрунтованити з огляду на таке.

Як зазначалось вище, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду щодо стягнення сум податкового боргу від 21.08.2018 року у справі №804/422/18 адміністративний позов ГУ ДФС у Дніпропетровській області до ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас», про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків - задоволено частково.

Стягнуто з рахунків у банках, обслуговуючих ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» податковий борг у сумі 4733452 грн. 12 коп..

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Зустрічний адміністративний позов Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» до ГУ ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено повністю.

Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 13.06.2017 року № 000177412 на суму 85938,46 грн., № 000178412 на суму 14762,68 грн., № 000179412 на суму 42141,25 грн., № 000180412 на суму 321,08 грн., № 0001721200 на суму 14476,17 грн., №0001731200 в частині нарахування штрафу у сумі 746267,77 грн., № 0001741200 в частині нарахування штрафу у сумі 42570,73 грн..

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року по справі №804/422/18 набрало законної сили 05.12.2018 року (а.с.61-62 т.1).

Тобто, враховуючи вказане рішення суду, узгодженою у встановленому законодавством порядку сумою заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника (у справі №160/517/23) є сума податкового боргу в розмірі 4733452,12 грн..

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник позивача пояснив, що з позовами про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків, крім зазначеного в рішенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року по справі №804/422/18, контролюючий орган не звертався.

Як вбачається з інтегрованої картки платника податків за відповідачем на 18.04.2023 року рахується заборгованість по надходженню рентної плати за спеціальне використання води підприємства ЖКГ та податку на додану вартість у загальній сумі 34859031,75 грн..

Зазначені в адміністративному позові податкові декларації з податку на додану вартість №9197986001 від 20.10.2016 року, №9223640109 від 21.11.2016 року, №9246733273 від 20.12.2016 року, №9267231511 від 19.01.2017 року, №9092476842 від 19.05.2017 року, з терміном сплати 30.05.2017 року у сумі 418721,00 грн.; №9167383431 від 19.08.2017 року, були предметом розгляду у справі №804/422/18, на відміну від інших 43 податкових декларацій з податку на додану вартість, та 5 розрахунків з рентної плати за спеціальне використання води.

Відносно суми податкового боргу у розмірі 34859031,72 грн., відносно якої контролюючий орган у справі №160/517/23 заявляє вимоги про надання дозволу на її погашення за рахунок майна ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас, що перебуває у податковій заставі, рішення про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків - відповідача, не приймалось,

Відтак, сума заборгованості в розмірі 30125579,60 грн. (34859031,72 - 4733452,12) є неузгодженою, а тому рішення суду про задоволення позову в повному обсязі є необгрунтованим та належить скасуванню.

Натомість, оскільки відповідачем доказів сплати суми податкового боргу в розмірі 4733452,12 грн. не надано, а заходи щодо стягнення коштів з рахунків відповідача, які вживалися позивачем, не призвели до погашення такого податкового боргу, а відтак в цій частині позовні вимоги належать задоволенню.

Відповідно до підпункту 20.1.34-1 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Враховуючи наведені вище обставини в їх сукупності, колегія суддів вважає доводи апеляційної скарги відповідача частково обґрунтованими, суд першої інстанції при постановлені рішення допустив порушення норм матеріального та процесуального права, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року в адміністративній справі №160/517/23 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позов Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задовольнити частково.

Надати дозвіл Головному управлінню ДПС у Дніпропетровській області на погашення суми податкового боргу у розмірі 4733452 грн. 12 коп. за рахунок майна Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 15 травня 2024 року.

Головуючий - суддяІ.В. Юрко

суддяС.В. Білак

суддяС.В. Чабаненко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено07.06.2024
Номер документу119532071
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —160/517/23

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Постанова від 17.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Постанова від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні