ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 червня 2024 року м. Дніпросправа № 160/17808/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Юрко І.В., Чабаненко С.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 року в адміністративній справі №160/17808/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГУДРЕЙН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГУДРЕЙН» (далі позивач, ТОВ «ГУДРЕЙН») звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач, ГУДПС), в якому просило: визнати протиправним та скасувати Податкове повідомлення-рішення від 07.06.2023 року № 0/138340409 про накладення Головним управлінням Держаної податкової служби у Дніпропетровській області (Код ЄДРПОУ 44118658) на Товариство з обмеженою відповідальністю "ГУДГРЕЙН" (Код ЄДРПОУ 43491842) штрафу у сумі 92 614,44 грн., сформованого на підставі Акту № 18210/04-36-04-09/43491842 від 18 травня 2023 року про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 року задоволено адміністративний позов, а саме суд:
Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0/138340409 від 07.06.2023 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ГУДРЕЙН» застосовано штрафні (фінансові) санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у загальній сумі 92 614,44 грн., прийнятого на підставі Акту № 18210/04-36-04-09/43491842 від 18 травня 2023 року про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-а, ІК в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГУДГРЕЙН" (вул. Гетьманська, буд. 22, кв. 30, м. Новомосковськ, Дніпропетровська область,51200; ІК в ЄДРПОУ 43491842) понесені позивачем судові витрати в сумі 2684 грн. та витрати на професійну правничу допомогу в сумі 26840,00 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог, з підстав зазначених в позові.
В обґрунтування зазначено, що підприємством не заперечується факт подання на реєстрацію податки накладних у дати встановлені у Акті перевірки.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України, набрав чинності 08.02.2023 року, доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшено строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригував встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК, та зменшено розміри штрафів за порушення.
Нові строки реєстрації в ЄРПН застосовуються граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складі починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено.
Також скаржник не погоджується з рішення суду в частині стягнення витрат на правничу допомогу.
Від позивача надійшов відзив на скаргу в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду без змін.
В обґрунтування зазначено зокрема, що перевіркою встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем, а саме: податкова накладна №1 від 01.08.2022 року з затримкою на 1 день; податкова накладна №3 від 03.08.2022 року з затримкою на 15 днів; податкова накладна №7 від 12.09.2022 року з затримкою на 24 дні; податкова накладна №14 від 25.09.2022 року з затримкою на 4 дні; податкова накладна №5 від 02.12.2022 року з затримкою на 2 дні; податкова накладна №22 від 12.12.2022 року з затримкою на 12 днів; податкова накладна №19 від 05.12.2022 року з затримкою на 3 дні; податкова накладна №27 від 09.01.2023 року з затримкою на 3 дні.
Відповідачем за наслідками проведеної камеральної перевірки прийнято податкове повідомлення - рішення від 07.06.2023 року №0/138340409, яким застосовано до позивача штрафні (фінансові) санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному Реєстрі податкових накладних у загальній сумі 92 614,14 гри.
Наявність порушення не заперечується позивачем.
Водночас судом були враховані доводи позивача, з якими погодився суд, а саме. станом на 18 травня 2023 року - день складання Акту, набув чинності Закон України № 2876-ІХ від 12.01.2023 року.
Відповідач, застосовуючи штрафні санкції до позивача за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, керувався нормою Податкового кодексу України, дія якої поширюється в мирний час.
Позивач не погоджується з доводами відповідача, щодо застосування Закону №2876-ІХ з дати набрання чинності, тобто з 08.02.2023 року (тобто щодо податкових накладних з датою складання починаючи з 16 січня 2023 року), адже такий порядок застосування даного Закону №2876-ІХ передбачений виключно листом Державної податкової служби України № 4415/7/99-00-04-02-03-07 від 28 лютого 2023 року, про який відповідач прямо не зазначає в апеляційній скарзі, проте, на який посилався у відзиві на позовну заяву, що підтверджуєтеся матеріалами справи.
Позивач звертає увагу, що вказаний лист Державної податкової служби України, не підлягає врахуванню судом апеляційної інстанції при перегляді справи, оскільки він не зареєстрований Міністерством юстиції України та не занесений до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, а отже взагалі не входить до складу податкового законодавства України, тобто не може врегульовувати відносини у сфері оподаткування, тим більше мати перевагу над нормами Закону України, який вносить зміни до Податкового кодексу України.
Також позивач вважає, що понесені ним витрати на професійну правничу допомогу є співмірними зі складністю справи та здійсненою роботою адвоката, а тому обов`язково мають бути стягнуті за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
ТОВ "ГУДРЕЙН" зареєстровано 05.02.2020 року у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу Приватного підприємства «Оліяр» (покупець) складено податкову накладну №1 від 01.08.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 705 279,67 грн.
Податкову накладну №1 від 01.08.2022 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 01.09.2022 року о 09 год. 21 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу Фермерського господарства «БУГАЄНКО СВ» (покупець) складено податкову накладну №3 від 03.08.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 24 261,31 грн.
Податкову накладну №3 від 03.08.2022 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 15.09.2022 року о 16 год. 10 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «АТ КАРГІЛЛ» (покупець) складено податкову накладну №7 від 12.09.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 769 229,77 грн.
Податкову накладну №7 від 12.09.2022 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 24.10.2022 року о 17 год. 38 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу СФГ «СЛАВУТИЧ» (покупець) складено податкову накладну №14 від 25.09.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 13 638,00 грн.
Податкову накладну №14 від 25.09.2022 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 19.10.2022 року о 10 год. 45 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу Фермерського господарства «АГРОБУД» (покупець) складено податкову накладну №5 від 11.11.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 106 407,60 грн.
Податкову накладну №5 від 02.12.2022 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 02.12.2022 року о 12 год. 13 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «АТ КАРГІЛЛ» (покупець) складено податкову накладну №22 від 12.12.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 4 302 936,27 грн.
Податкову накладну №22 від 12.12.2022 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 12.01.2023 року о 08 год. 53 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «АТ КАРГІЛЛ» (покупець) складено податкову накладну №19 від 05.12.2022 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 824 999,76 грн.
Податкову накладну №19 від 05.12.2022 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 05.12.2022 року о 17 год. 50 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
ТОВ "ГУДРЕЙН" (продавець) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНІПРО-АГРО ЮС» (покупець) складено податкову накладну №27 від 09.01.2023 року на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 8 799,91 грн.
Податкову накладну №27 від 09.01.2023 року направлено на реєстрацію до Державної податкової служби та зареєстровано в ЄРПН 03.02.2023 року о 17 год. 28 хв., що підтверджується відповідною квитанцією.
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведена камеральна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «ГУДРЕЙН» щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами перевірки складений акт № 18210/04-36-04-09/43491842 від 18.05.2023 року.
Перевіркою встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю «ГУДРЕЙН», а саме: податкова накладна №1 від 01.08.2022 року з затримкою на 1 день; податкова накладна №3 від 03.08.2022 року з затримкою на 15 днів; податкова накладна №7 від 12.09.2022 року з затримкою на 24 дні; податкова накладна №14 від 25.09.2022 року з затримкою на 4 дні; податкова накладна №5 від 02.12.2022 року з затримкою на 2 дні; податкова накладна №22 від 12.12.2022 року з затримкою на 12 днів; податкова накладна №19 від 05.12.2022 року з затримкою на 3 дні; податкова накладна №27 від 09.01.2023 року з затримкою на 3 дні.
Факт порушення термінів реєстрації вищевказаних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних підтверджено даними ЄРПН, зокрема квитанціями.
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області за наслідками проведеної камеральної перевірки прийнято податкове повідомлення - рішення від 07.06.2023 року №0/138340409, яким застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю «ГУДРЕЙН" штрафні (фінансові) санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у загальній сумі 92 614,14 грн.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI.
Згідно п.201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абз.1 п.201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Положенням абз.4 п.201.10 статті 201 ПК України передбачено, що податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з абз.14 п.201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення п.201.10 статті 201 ПК України.
Згідно п.120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Отже за порушення строків реєстрації податкових накладних до платника застосовується штраф за п.120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Спірним у даній справі є питання щодо розміру штрафних санкцій, оскільки позивач погоджується з тим, що зареєстрував податкові накладні пізніше встановленого строку.
Так, Законом України від 12.01.2023 року № 2876-ІХ "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023 року, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів; 69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.
Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.
Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня".
Отже Законом України від 12.01.2023 року № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023 року, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення, та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, предметом спору у даній справі є своєчасність виконання платником податку свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів, зокрема реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування та правомірність притягнення платника податку до відповідальності за порушення строків реєстрації ПН/РК в умовах карантину та воєнного стану в Україні.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Отже розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23, від 11 квітня 2024 року справа №380/14133/23.
Передбачена приписами пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
Як зазначалося вище, зі змісту акту перевірки вбачається, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПКУ, в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних.
Відповідно до зазначеного Акту, перевіркою встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, з датою складання та строк реєстрації яких скінчився до 08 лютого 2023 року.
За таких обставин, спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, колегія суддів вважає правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, а тому не підлягають задоволенню в повному обсязі.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального права та невірно надав оцінку обставинам справи, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду скасуванню.
Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані зі сплатою судового збору, за діючим процесуальним законодавством відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 250, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 року в адміністративній справі №160/17808/23 скасувати.
Прийняти нове судове рішення.
У задоволені позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ГУДРЕЙН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 07.06.2023 року № 0/138340409 -відмовити
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяС.В. Білак
суддяІ.В. Юрко
суддяС.В. Чабаненко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 07.06.2024 |
Номер документу | 119532571 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні