Справа № 548/1891/22
Провадження №1-кс/548/361/24
У Х В А Л А
І МЕ НЕ М У КР АЇ НИ
03.06.2024 року м. Хорол
Слідчий суддя Хорольського районного суду Полтавської області ОСОБА_1 ,
при секретарі судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши у залі судових засідань Хорольського районного суду Полтавської області клопотання начальника СВ ВП № 2 Лубенського РВП ГУНП в Полтавській області майора поліції ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення огляду,
В С Т А Н О В И В :
Начальник СВ ВП № 2 Лубенського РВП ГУНП в Полтавській області майор поліції ОСОБА_3 , звернулася до суду із клопотанням про надання дозволу на проведення огляду у кримінальному провадженні №42022172040000034, внесеного до ЄРДР 04.08.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України.
На обґрунтування клопотання слідчий зазначила, що слідчими слідчого відділення поліції №2 Лубенського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42022172040000034 від 04.08.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 366 КК України по факту того, що невідомі особами внесено завідомо неправдиві відомості до технічної документації із землеустрою на земельні ділянки в межах прибережних захисних смуг, що розташовані на території Хорольської територіальної громади Лубенського району Полтавської області.
Так, відповідно до статті 4 Водного кодексу України та частини 1 статті 58 Земельного кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) до земель водного фонду, серед іншого, належать землі, зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.
Для створення сприятливого режиму водних об`єктів уздовж морів, навколо озер, водосховищ та інших водойм встановлюються водоохоронні зони, розміри яких визначаються за проектами землеустрою (частина 2 статті 58 Земельного кодексу України).
Прибережна захисна смуга є частиною водоохоронної зони відповідної ширини вздовж річки, моря, навколо водойм, на якій з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення, засмічення та збереження їх водності встановлено більш суворий режим господарської діяльності, ніж на решті території водоохоронної зони (статті 1, 88, 90 Водного кодексу України, статті 60, 61 Земельного кодексу України).
Частинами 1, 3 ст. 60 Земельного кодексу України встановлено, що вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.
Право на землі водного фонду, встановлене ст. 59 Земельного кодексу України, передбачає можливість передачі земель водного фонду у приватну громадян власність лише у одному випадку, а саме при передачі у власність замкненої природної водойми (загальною площею до 3 гектарів) (ч. 2 ст. 59 ЗК України), та виключний перелік випадків передачі земель водного фонду в оренду (ч. 4 ст. 59 ЗК України).
Крім того, з метою збереження та дотримання особливого режиму використання земель водного фонду статтею 61 Земельного кодексу України заборонено будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів у прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах.
Таким чином, наведені приписи зазначених норм матеріального права свідчать про те, що прибережна захисна смуга може перебувати лише в державній чи комунальній власності та використовуватися лише відповідно до її цільового призначення з урахуванням законодавчих обмежень щодо ведення господарської діяльності. Тобто, передача земель водного фонду у приватну власність в цілях житлової забудови чи сільськогосподарських цілях, як це було здійснено щодо вищевказаних земельних ділянок, не передбачено приписами законодавства, натомість земельні ділянки вказаної категорії можуть перебувати виключно у комунальній чи державній власності.
До складу земель водного фонду України віднесено землі прибережної захисної смуги, на яких хоча і не розташований водний фонд, але за своїм призначенням вони сприяють його функціонуванню.
Пунктами 1, 4, 5 Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 року № 486, передбачено, що розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації, яка узгоджується з відповідними органами, власниками землі, землекористувачами і затверджуються відповідними місцевими органами державної виконавчої влади.
Згідно з пунктом 2.9 Порядку погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 5 листопада 2004 року N 434 (який діяв до 12.06.2017), у разі відсутності належної землевпорядної документації та встановлених у натурі (на місцевості) меж щодо водоохоронних зон та прибережних захисних смуг водних об`єктів, природоохоронний орган забезпечує їх збереження шляхом урахування при розгляді матеріалів щодо вилучення (викупу), надання цих земельних ділянок нормативних розмірів прибережних захисних смуг, встановлених статтею 88 Водного кодексу України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 року № 486 «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них», з урахуванням конкретної ситуації.
Отже, виходячи з нормативних розмірів прибережних захисних смуг, встановлених ст. 60 Земельного кодексу України та ст. 88 Водного кодексу України, орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до Постанови № 486, відсутність землевпорядної документації не змінює правовий режим захисної смуги.
Аналіз наведених вище положень законодавства свідчить про те, що фактичний розмір і межі прибережної захисної смуги визначені нормами закону, а проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги є лише документом, який містить графічні матеріали та відомості про обчислену площу в розмірі й межах, встановлених законодавством.
При цьому відсутність такого проекту та не визначення відповідними органами державної влади на території межі прибережної захисної смуги в натурі не може трактуватися як відсутність самої прибережної захисної смуги.
Тобто, набути права приватної власності на земельну ділянку водного фонду із земель державної чи комунальної власності не могла жодна юридична чи фізична особа.
Згідно листа Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 26.08.2022 встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 5324884200:00:025:0112; 5324884200:00:025:0113; 5324884200:00:025:0114; 5324884200:00:025:0115; 5324884200:00:025:0116; 5324884200:00:025:0117, 5324884200:00:025:0118; 5324884200:00:025:0119; 5324884200:00:025:0120; 5324884200:00:025:0121; 5324884200:00:025:0122; 5324884200:00:025:0123; 5324884200:00:025:0124; 5324884200:00:025:0125; 5324884200:00:025:0126; 5324884200:00:025:0127, розташовані поруч природного водного об`єкта річки Хорол.
Також, земельні ділянки з кадастровими номерами: 5324885000:00:010:0004 та 5324885000:00:010:0007 знаходяться на руслі річки Рудка, притоці річки Сула.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права земельні ділянки з кадастровими номерами 5324884200:00:025:0112; 5324884200:00:025:0113; 5324884200:00:025:0114; 5324884200:00:025:0115; 5324884200:00:025:0116; 5324884200:00:025:0117, 5324884200:00:025:0118; 5324884200:00:025:0119; 5324884200:00:025:0120; 5324884200:00:025:0121; 5324884200:00:025:0122; 5324884200:00:025:0123; 5324884200:00:025:0124; 5324884200:00:025:0125; 5324884200:00:025:0126; 5324884200:00:025:0127, які розташовані на території Хорольської територіальної громади Лубенського району Полтавської області, об`єднані в одну земельну ділянку з кадастровим номером: 5324884200:00:025:0128 та власником якої з 25.08.2022 є ОСОБА_4 .
Для встановлення того факту, що вказана земельна ділянка 5324884200:00:025:0128 входить до заповідної території Хорольської територіальної громади Лубенського району Полтавської області , виникла необхідність залучення спеціалістів до огляду вказаної земельної ділянки, а саме спеціалістів інженерів-землевпорядників, спеціалістів ДЕІ Центрального округу, які володіють необхідними спеціальними знаннями та навичками.
Відомості, які будуть отримані на підставі огляду, на підставі яких можливо встановити або спростувати факт забруднення землі, встановлення причетних до кримінального правопорушення осіб, а також з метою всебічного повного та неупередженого дослідження обставин кримінального провадження, забезпечення прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень, адже слідство матиме можливість провести судову-екологічну та інші судові експертизи, а також встановлення шкоди завданої державі, визначення необхідної правової кваліфікації діянь винних службових осіб, що в подальшому буде слугувати доказами в даному кримінальному провадженні.
Начальник СВ ВП№ 2Лубенського РВП ГУНП в Полтавській областімайор поліції ОСОБА_3 у судове засідання не з`явилася, у поданому клопотанні просила розглядати клопотання без участі слідчого та прокурора, вимоги клопотання підтримала у повному обсязі, просила не здійснювати фіксацію процесуальної дії за допомогою технічних засобів, у тому числі не здійснювати аудіо запис та відеозапис за допомогою технічних засобів.
Згідно ч. 4 ст. 107 КПК України фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження під час розгляду питань слідчим суддею, крім вирішення питання про проведення негласних слідчих (розшукових) дій, та в суді під час судового провадження є обов`язковим. У разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.
Враховуючи, що слідчий та прокурор в судове засідання не з`явилися, на підставі ч. 4 ст. 107 КПК України, фіксація під час розгляду клопотання слідчим суддею за допомогою технічних засобів не здійснювалась.
Відповідно до ч. 4 ст. 234 КПК України клопотання про обшук розглядається в суді в день його надходження за участю слідчого або прокурора.
Дослідивши матеріали справи, вважаю клопотання таким, що підлягає задоволенню, зважаючи на наступне.
Слідчим відділом ВП №2 Лубенського РВП ГУНП в Полтавській області здійснюється досудове розслідування кримінального провадження № 42022172040000034 , внесеного до ЄРДР 04.08.2022 , за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України.
В клопотанняслідчий проситьнадати дозвілна проведення огляду земельної ділянки з кадастровим номером 5324884200:00:025:0128 власником якої з 25.08.2022 є ОСОБА_4 , та яка розташована на території Хорольської територіальної громади Лубенського району Полтавської області і утворилася в результаті об`єднання 16 земельних ділянок з кадастровими номерами 5324884200:00:025:0112; 5324884200:00:025:0113; 5324884200:00:025:0114; 5324884200:00:025:0115; 5324884200:00:025:0116; 5324884200:00:025:0117, 5324884200:00:025:0118; 5324884200:00:025:0119; 5324884200:00:025:0120; 5324884200:00:025:0121; 5324884200:00:025:0122; 5324884200:00:025:0123; 5324884200:00:025:0124; 5324884200:00:025:0125; 5324884200:00:025:0126; 5324884200:00:025:0127, для встановлення або спростування того факту, що вказана земельна ділянка повністю або частково входить до заповідної території Хорольської територіальної громади Лубенського району Полтавської області, із залученням спеціалістів відповідних галузей
У відповідності до ст. 237 КПК України з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, приміщення, речей та документів. Огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами Кримінального процесуального кодексу України, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи. При проведенні огляду дозволяється вилучення лише речей і документів, які мають значення для кримінального провадження, та речей, вилучених з обігу.
Внесене клопотання відповідає вимогам ст. 234 КПК України, матеріалами клопотання доведено достатність даних про здійснення слідчим досудового розслідування вказаного кримінального провадження з матеріалів якого вбачається наявність достатніх підстав вважати, що необхідно провести огляд з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, встановлення відомостей, якібудуть отриманіна підставіогляду,на підставі яких можливо встановити або спростувати фактзабруднення землі, встановлення причетнихдо кримінальногоправопорушення осіб,а такожз метоювсебічного повного та неупередженогодослідження обставинкримінального провадження, забезпечення прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень, адже слідствоматиме можливістьпровести судову-екологічнута іншісудові експертизи,а такожвстановлення шкодизавданої державі, а також те що отримані результати по проведенню обшуку мають суттєве значення для досудового розслідування і можуть бути доказом під час судового розгляду, а також враховуючи, що огляд території (земельної ділянки) проводиться лише за вмотивованою постановою слідчого судді, слідчий суддя приходить до висновку, про наявність підстав для задоволення клопотання.
Разом з тим вивчивши матеріали клопотання, вважаю клопотання таким, що підлягає задоволенню, оскільки дані, викладені в матеріалах клопотання дають підстави для висновку, що з метою виявлення фіксації відомостей щодо обставин вчинення цього злочину проведення зазначених слідчих дій є необхідним, слідчим відповідні докази щодо підстав для надання дозволу на проведення огляду слідчим групи слідчих, слідчим надано. Враховуючи викладене у вказаній частині клопотання є обґрунтованим.
Таким чином, у судовому засіданні встановлено усі, передбачені ст. 234 КПК України, підстави для задоволення внесеного слідчим клопотання.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 223, 234, 369-372, 532 КПК України, слідчий суддя,
У Х В А Л И В :
Клопотання начальника СВ ВП № 2 Лубенського РВП ГУНП в Полтавській області майора поліції ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення огляду- задовольнити повністю.
Надати слідчим групислідчих уданому кримінальномупровадженні:начальникові СВВП №2Лубенського РВПГУНПв Полтавськійобласті майоруполіції ОСОБА_3 ,слідчому слідчоговідділення відділенняполіції №2Лубенського районноговідділу поліціїГоловного управлінняНаціональної поліціїв Полтавськійобласті лейтенантуполіції ОСОБА_5 ,слідчому СВВП №2Лубенського РВПГУНПв Полтавськійобласті лейтенантуполіції ОСОБА_6 ,слідчому СВВП №1Лубенського РВПГУНПв Полтавськійобласті старшомулейтенанту поліції ОСОБА_7 дозвіл на проведення огляду земельної ділянки з кадастровим номером з кадастровим номером 5324884200:00:025:0128 власником якої з 25.08.2022 є ОСОБА_4 , та яка розташована на території Хорольської територіальної громади Лубенського району Полтавської області і утворилася в результаті об`єднання 16 земельних ділянок з кадастровими номерами 5324884200:00:025:0112; 5324884200:00:025:0113; 5324884200:00:025:0114; 5324884200:00:025:0115; 5324884200:00:025:0116; 5324884200:00:025:0117, 5324884200:00:025:0118; 5324884200:00:025:0119; 5324884200:00:025:0120; 5324884200:00:025:0121; 5324884200:00:025:0122; 5324884200:00:025:0123; 5324884200:00:025:0124; 5324884200:00:025:0125; 5324884200:00:025:0126; 5324884200:00:025:0127, для встановлення або спростування того факту, що вказана земельна ділянка повністю або частково входить до заповідної території Хорольської територіальної громади Лубенського району Полтавської області, із залученням спеціалістів відповідних галузей.
Строк дії ухвали визначити до 03.07.2024 року включно.
Відповідно до ст. 235 КПК України, ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи з підстав зазначених у клопотанні прокурора, слідчого надає право проникнути до житла чи іншого володіння особи лише один раз.
Ухвала набирає законної сили з моменту оголошення, оскарженню не підлягає, заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Хорольський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2024 |
Оприлюднено | 07.06.2024 |
Номер документу | 119544538 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Хорольський районний суд Полтавської області
Коновод О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні