Рішення
від 05.06.2024 по справі 440/16512/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

. 05 червня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/16512/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Чеснокової А.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про визнання протиправною та скасування вимоги, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області, в якій, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 23 квітня 2024 року, просить визнати протиправними та скасувати пункти 2-4 вимоги № 152107-14/883-2023 від 02 жовтня 2023 року.

В обґрунтування своїх вимог зазначено, що відповідач ставить у вину позивачу допущення порушень, які фактично не мали місця в його діяльності.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року позовну заяву залишено без руху через невідповідність останньої вимогам статей 160-161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, яку призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою від 20 листопада 2023 року суд відмовив у задоволенні клопотання АРЗСП про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою від 30 листопада 2023 року суд відмовив у задоволенні клопотання Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

29 листопада 2023 року до суду надійшов відзив на позов, у якому відповідач вказав на безпідставність позовних вимог та наполягав на наявності достатніх на те правових підстав для її винесення. Пояснив, що спірна вимога № 152107-14/883-2023 від 02 жовтня 2023 року винесена у зв`язку з виявленням низки порушень вимог чинного законодавства.

У відповіді на відзив позивач наполягав на хибності висновків контролюючого органа та вказував на необхідності скасування вимоги у її спірній частині.

Справу за вказаним позовом розглянуто судом в порядку письмового провадження.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

Відповідно до пункту 3.2.2.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Південного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2023 року Південним офісом Держаудитслужби в Херсонській області проведена планова виїзна ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області за період з 01 січня 2021 року по 31 травня 2023 року, за результатами якої сформовано акт № 15 21 04-24/03 від 15 вересня 2023 року (надалі - Акт), який підписано об`єктом контролю із запереченнями.

Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області склало висновки на заперечення до акту ревізії, надані листом № 152105-14/872-2023 від 29 вересня 2023 року. Згідно цих висновків заперечення АРЗСП відхилені.

На підставі зазначеного акта відповідачем винесена спірна вимога № 152107-14/883-2023 від 02 жовтня 2023 року, якою передбачено:

пункт 2: з урахуванням норм пункту 32 Порядку використання коштів резервного фонду бюджету затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року № 415 провести роботу щодо відшкодування заподіяних втрат коштів резервного фонду державного бюджету внаслідок їх використання не у відповідності з напрямами використання визначених розпорядженнями Кабінету Міністрів України (виплати додаткової премії працівникам Аварійнорятувального загону, які безпосередньо не залучалися до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів в районах ведення бойових дій) на суму 846375,00 грн шляхом повернення їх до відповідного бюджету;

пункт 3: відповідно до норм статей 20, 224-226 ГКУ, 22 ЦКУ забезпечити відшкодування безпідставно відрахованих коштів Первинній профспілковій організації державної спеціалізованої протифонтанної служби "Спеціальна воєнізована Аварійно-рятувальна частина" МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу на загальну суму 160000,00 грн. У разі неможливості забезпечення відшкодування у вищевказаному порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ;

пункт 4: проаналізувати матеріали ревізії та розглянути питання про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності осіб, що допустили порушення.

Незгода позивача з правомірністю зазначеної вимоги стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зважає на таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами статті 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ (далі - Закон № 2939-ХІІ) здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю. Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Відповідно до положень статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право, зокрема, перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо) та при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку.

Згідно з пунктом 16 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 20 квітня 2006 року № 550 (Порядок № 550), ревізія проводиться шляхом: документальної перевірки, що передбачає встановлення відповідності законодавству установчих, фінансових, бухгалтерських (первинних і зведених) документів, статистичної, фінансової та бюджетної звітності, господарських договорів, розпорядчих та інших документів об`єкта контролю, пов`язаних із плануванням і провадженням фінансово-господарської діяльності, веденням бухгалтерського обліку, складенням фінансової звітності (далі - документи об`єкта контролю). Надання документів об`єкта контролю посадовим особам органу державного фінансового контролю забезпечується керівником об`єкта контролю чи його заступником у строк, який зазначається посадовими особами органу державного фінансового контролю у вимозі про надання документів та встановлюється з урахуванням запитуваного обсягу таких документів.

Відповідно до пункту 7 статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.

Щодо порушення, встановленого пунктом 2 спірної вимоги.

01 березня 2022 року КМУ прийнято "Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану", який діяв до 07 січня 2023 року. Відповідно до вказаного Порядку, в умовах воєнного стану виділення коштів з резервного фонду бюджету здійснюється за рішенням відповідно КМУ, місцевої державної чи військової адміністрації, виконавчого органу відповідної ради, у якому визначаються, окрім іншого, напрям використання коштів з резервного фонду бюджету.

Відповідно до частини першої статті 13 Бюджетного кодексу України бюджет може складатися із загального та спеціального фондів.

Згідно з частиною 5 статті 13 Бюджетного кодексу України розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди, їх складові частини визначаються виключно цим Кодексом та законом про Державний бюджет України.

Згідно з частиною першою статті 24 БК України резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету. Порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначається КМУ.

Абзацом першим частини другої статті 24 БК України встановлено, що рішення про виділення коштів з резервного фонду бюджету приймаються відповідно КМУ, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб в Україні введено воєнний стан, строк дії якого відповідними Указами Президента України продовжувався та діє до теперішнього часу.

В охоплений ревізією період порядок використання коштів з резервного фонду визначався Постановою КМУ від 01 березня 2022 року № 175 "Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану".

Підпунктом 1 пункту 2 Постанови № 175 установлено, що в умовах воєнного стану виділення коштів з резервного фонду бюджету здійснюється за рішенням відповідно КМУ, місцевої державної адміністрації, військової адміністрації, виконавчого органу відповідної ради, у якому визначаються:

- головний розпорядник бюджетних коштів, якому виділяються кошти з резервного фонду бюджету;

- напрям використання коштів з резервного фонду бюджету;

- обсяг коштів, що виділяються з резервного фонду бюджету;

- код програмної класифікації видатків та кредитування бюджету відповідно до напряму використання коштів резервного фонду бюджету та інші умови (щодо виділення, використання, ведення обліку, звітності) у разі необхідності. Структура кодування програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету для бюджетних програм, видатки або кредитування за якими здійснюються за рахунок резервного фонду, для яких п`ятим знаком визначається цифра 7, може не застосовуватися.

Отже, напрями використання коштів з резервного фонду Державного бюджету України визначались у відповідному рішенні КМУ.

Згідно абзацу 3 пункту 5 розпорядження КМУ від 29 квітня 2022 року № 341-р "Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету" Державній службі з надзвичайних ситуацій за програмою 1006280 "Забезпечення діяльності сил цивільного захисту" виділено 1293908,4 тис.грн, з них 1173908,4 тис.грн для здійснення виплати додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу цивільного захисту та оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів; 120000 тис.грн для виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) осіб рядового і начальницького складу цивільного захисту.

Відповідно до абзацу 3 пункту 5 розпорядження КМУ від 03 червня 2022 року № 442-р "Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету" Державній службі з надзвичайних ситуацій за програмою 1006280 "Забезпечення діяльності сил цивільного захисту" виділено 2483073,5 тис.грн, з них 2208531,5 тис.грн для здійснення виплати додаткової винагороди та грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу цивільного захисту, а також оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів; 274542 тис.грн для матеріально-технічного забезпечення.

Відтак, одним з напрямів використання коштів з резервного фонду Державного бюджету України розпорядженнями КМУ № 341-р та № 442-р за бюджетною програмою 1006280 "Забезпечення діяльності сил цивільного захисту" визначено здійснення оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів.

Тобто, оплата праці за рахунок коштів з резервного фонду Державного бюджету України відповідно до вказаних розпоряджень КМУ могла бути проведена працівникам, оплата праці яких здійснюється за бюджетною програмою 1006280 "Забезпечення діяльності сил цивільного захисту", за умови, що ці працівники:

1) працювали у період, за який здійснюється виплата заробітної плати, в районах ведення бойових дій;

2) вони залучались до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів.

Наказом Міністерства фінансів України від 14.12.2001 №574 затверджено Інструкцію про статус відповідальних виконавців бюджетних програм та особливості їх участі у бюджетному процесі.

Головним розпорядником бюджетної програми 1006280 у 2021-2022 роках визначено Міністерство внутрішніх справ України. Відповідальний виконавець визначається головним розпорядником за погодженням з Мінфіном.

Відповідальним виконавцем бюджетної програми 1006280 у 2021-2022 роках визначено Державну службу України з надзвичайних ситуацій. ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Здійснення виплати додаткового преміювання ДСНС України (як відповідальний виконавець бюджетних програм) здійснювала розподіл кошторисних призначень резервного фонду для підпорядкованих підрозділів за своєю мережею, в тому числі для АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області. Кошти на зазначені цілі до АРЗ СП надходили із зазначенням відповідного розпорядження, про що свідчать казначейські виписки, а саме виписка за 26 липня 2022 року та виписка за 30 серпня 2022 року.

Фактично видатки на утримання позивача, у тому числі на заробітну плату, здійснювались за бюджетною програмою Державного бюджету України 1006280 "Забезпечення діяльності служб цивільного захисту", що підтверджується довідками про зміни до кошторису на 2022 рік, затвердженими начальником АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області, розрахунками до довідок про зміни до кошторису на 2022 рік.

Судом встановлено, що 07 липня 2022 року АРЗСП з посиланням на вказівку ДСНС України у листі від 06 липня 2022 року вніс до Головного управління ДСНС України в Полтавській області подання про заохочення працівників (20 осіб), залучених до проведення аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт у м. Кременчуці Полтавської області у зв`язку з ліквідацією наслідків ворожого обстрілу торгового центру "Амстор" у м. Кременчуці.

09 серпня 2022 року АРЗСП з посиланням на вказівку ДСНС України у листі від 05 серпня 2022 року вніс до Головного управління ДСНС України в Полтавській області подання про заохочення працівників (2 особи), залучених до проведення аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт у м. Кременчуці Полтавської області у зв`язку з ліквідацією наслідків ворожого обстрілу торгового центру "Амстор" у м. Кременчуці.

Листами від 18 липня 2022 року та від 25 серпня 2022 року ДНСН України повідомило Головне управління ДСНС України в Полтавській області про те, що не заперечує стосовно заохочення грошовими преміями працівників Головного управління та його підрозділів, які у липні 2022 року виконували обов`язки на територіях, що зазнали обстрілів і забезпечували діяльність Головного управління та його підрозділів, згідно з наданим списком та у розмірах, зазначених в додатку до листа Головного управління. Преміювання здійснити за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету.

27 липня 2022 року начальником АРСП винесено наказ № 119ос, яким, з посиланням на дозвіл ДСНС України від 18 липня 2022 року, заохочено за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету додатковою грошовою премією 20 працівників АРЗСП за участь у гасінні пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в районах ведення бойових дій, на територіях, що зазнали обстрілів.

01 вересня 2022 року начальником АРСП винесено наказ № 136ос, яким, з посиланням на дозвіл ДСНС України від 25 серпня 2022 року, заохочено за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету додатковою грошовою премією 2 працівників АРЗСП за участь у гасінні пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в районах ведення бойових дій, на територіях, що зазнали обстрілів.

Відтак, АРЗСП за рахунок резервного фонду державного бюджету за погодженням з ДСНС України проведена виплата додаткової премії працівникам Аварійно-рятувального загону, які безпосередньо не залучались до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів в районах ведення бойових дій, на загальну суму 846375,00 грн.

Відповідач стверджував, що така виплата не відповідає напрямам використання бюджетних коштів, визначеним розпорядженнями КМУ № 341 та № 442 та відповідно позивачем заподіяно втрат резервному фонду Державного бюджету.

З цього приводу позивач пояснював, що розпорядженнями КМУ № 341-р від 29 квітня 2022 року та № 442-р від 03 червня 2022 року передбачено додаткове фінансування для здійснення виплат додаткової винагороди особам рядового та начальницького складу й оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів. Це фінансування розподілено, з-поміж іншого, ГУ ДСНС у Полтавській області та частково розподілено АРЗСП.

Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області є за своїм статусом юридичною особою, є підрозділом територіального підпорядкування зі статусом державної аварійно-рятувальної служби, який утворено з метою запобігання, реагування та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного й природного характеру та окремих їх наслідків, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, тощо. Загін належить до сфери управління ДСНС України та підпорядковано Головному управлінню ДСНС України у Полтавській області. Загін має самостійний баланс, реєстраційні рахунки у банківських установах Державної казначейської служби України, рахунки в установах банків України, печатку; є бюджетної установою та утримується за рахунок коштів Державного бюджету України, має право укладати договори та угоди, набувати майнові та особисті немайнові права, бути позивачем та відповідачем, несе відповідальність за своїми зобов`язаннями.

АРЗСП проводились аварійно-рятувальні роботи під час пожежі у торгівельному центрі "Амстор" у м. Кременчук Полтавської області після влучання російської ракети Х-22 27 червня 2022 року у зв`язку із чим АРЗСП направлялись подання до ДСНС України про заохочення цивільних працівників: додаткове преміювання тих працівників, які були залучені до відповідних робіт. ДСНС України це подання було погоджено та листами у липні й у серпні 2022 року ДСНС України було вказано на здійснення преміювання за рахунок резервного фонду державного бюджету.

Так, дійсно, окремі категорії працівників позивача, які зазначені у наказах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області від 27 липня 2022 року № 119ос та від 01 вересня 2022 року № 136ос отримали грошові премії з урахуванням погодження Державної служби України з надзвичайних ситуацій "Про заохочення працівників".

Враховуючи вищенаведене, позивач вважав, що такі його дії не містять будь-яких порушень.

Суд погоджується з обґрунтованістю доводів позивача та звертає увагу на те, що позивач не є безпосереднім розпорядником коштів, яким фактично є ДСНС України, і преміювання працівників, які були залучені безпосередньо до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в районах, не віднесених до районів ведення бойових дій, здійснювалось з урахуванням листів від ДСНС України до ГУ ДСНС щодо надання пропозицій преміювання працівників ГУ ДСНС. Усі преміювання працівників ГУ ДСНС погоджувались з розпорядником бюджетних коштів - Державною службою з надзвичайних ситуацій, яка і перераховувала кошти на вказані цілі позивачу.

Як свідчать матеріали справи, кошти на зазначені цілі до АРЗ СП надходили із зазначенням відповідного розпорядження, про що свідчать казначейські виписки, а саме: виписка за 26 липня 2022 року та виписка за 30 серпня 2022 року.

З наведеного випливає, що позивач правомірно преміював своїх працівників у спірному періоді на загальну суму 846375,00 грн.

Тобто, висновок відповідача щодо незаконного використання позивачем коштів з резервного фонду на преміювання працівників є необґрунтованим.

Проаналізувавши викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено порушень саме з боку АРЗСП бюджетного законодавства у відповідній частині. А отже пункт 2 оскаржуваної вимоги не ґрунтується на законі, є протиправним і підлягає скасуванню.

Дана позиція викладена в постанові Другого апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2024 року у справі № 480/11260/23.

Щодо іншого порушення, встановленого пунктом 3 спірної вимоги.

Листами від 24 грудня 2022 року та від 04 травня 2022 року Голова первинної профспілкової організації ДСПС "СВАРЧ" звернувся до начальника АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області з проханням відповідно до колективного договору на 2022 - 2024 роки відрахувати кошти на рахунок профспілкової організації для забезпечення додатковим харчування особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України. Додаткове харчування особового складу потрібне для підтримання їх фізичного, морального та ділового стану під час відрядження.

У грудні 2022 року та травні 2023 року АРЗСП за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету, отриманих як плата за послуги за КПКВ 1006280 "Забезпечення діяльності сил цивільного захисту" та КЕКВ 2800 "Інші поточні видатки" проведено відрахування на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу первинній профспілковій організації ДСПС "СВАРЧ" МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України на суму 160000,00 гривень. Обсяги зазначених видатків враховано при плануванні та затверджено Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області у кошторисах (з урахуванням внесених змін) на відповідні роки по спеціальному фонду державного бюджету по КПКВ 1006280, по КЕКВ 2800.

Відповідач вказані видатки позивача не визнав правомірними та пунктом 3 спірної вимоги зобов`язав АРЗСП відповідно до норм статей 20, 224-226 ГКУ, 22 ЦКУ забезпечити відшкодування безпідставно відрахованих коштів Первинній профспілковій організації державної спеціалізованої протифонтанної служби "Спеціальна воєнізована Аварійно-рятувальна частина" МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу на загальну суму 160000, 00 грн. У разі неможливості забезпечення відшкодування у вищевказаному порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.

Як встановлено судом метою проведеного АРЗСП відрахування стала потреба забезпечення додатковим харчуванням особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України.

Оцінюючи обґрунтованість досліджуваного пункту спірної вимоги, суд, перш за все, звертається до правової норми, яку, як вважає відповідач, позивач порушив.

Так, відповідач в Акті ревізії вказав на порушення підконтрольним суб`єктом пункту 2 статті 14 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану".

Вказана норма в Законі викладена в такій редакції: "На період дії воєнного стану призупиняється дія статті 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" та відповідні норми колективних договорів".

Суд не вбачає у змісті викладеної норми прямої заборони на здійснення відрахувань на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу первинній профспілковій організації ДСПС "СВАРЧ" МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України.

При цьому стаття 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" встановлює роботодавцям обов`язок відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці з віднесенням цих сум на валові витрати, а у бюджетній сфері - за рахунок виділення додаткових бюджетних асигнувань.

Отже, призупинення цієї норми фактично призупиняє обов`язок, а не право щодо відрахування роботодавцями коштів на користь первинних профспілкових організацій на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу.

Слід зауважити, що ревізією не встановлено здійснення АРЗСП обов`язкових відрахувань на користь профспілки у нормативі, встановленому статтею 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності". Фактично відрахування коштів на користь профспілкової організації у досліджених правовідносинах АРЗСП здійснено двічі: в грудні 2022 року та травні 2023 року на підставі листів первинної профспілкової організації ДСПС "СВАРЧ", вмотивованих потребою забезпечення додатковим харчування особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України. Додаткове харчування особового складу потрібне для підтримання їх фізичного, морального та ділового стану під час відрядження.

Тобто, відрахування, яке ставиться у вину позивачу, здійснювалось не на виконання призупиненої статті 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності".

Суд наголошує, що ні пункт 2 статті 14 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану", про порушення якого стверджував відповідач, ні стаття 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" не містять прямої заборони на вчинення відрахування на користь профспілкової організації.

Відтак твердження органу Держаудитслужби про порушення АРЗСП закону внаслідок відрахування коштів профспілці не відповідає змісту закону, суперечить встановленим судом фактичним обставинам справи та є необґрунтованим.

Окремо суд звертає увагу на мету вчиненого відрахування. Так сума 160000,00 грн спрямована на забезпечення додатковим харчуванням особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України, про йдеться у листах профспілкової організації, які й стали підставою для відрахувань.

Очевидно, що в умовах триваючого воєнного стану забезпечення харчування працівників цивільного захисту, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів, є одним з пріоритетних завдань держави. Діяльність таких працівників цивільного захисту має наслідком врятування життів людей, ліквідацію воєнних небезпек, збереження майна, тощо.

Стверджуючи про порушення бюджетного законодавства відповідними діями АРЗСП (до того ж за відсутності навіть формальної невідповідності дій АРЗСП дослідженим вище нормам закону), орган Держаудитслужби фактично проявляє надмірний та недоречний формалізм, вимагаючи відшкодування відрахованих коштів з винної особи, "вина" якої полягала у забезпеченні харчування працівників цивільного захисту, які виконують надважливі завдання, спрямовані на захист держави та населення. На переконання суду такі рішення суб`єкта владних повноважень явно не відповідають критеріям розсудливості, обґрунтованості та пропорційності, що закладені у статті 2 КАС України як мірило правомірності рішення суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, суд констатує протиправність пункту 3 спірної вимоги та вважає за необхідне визнати його протиправним та скасувати.

Суд вважає, що внаслідок втрати актуальності для відповідача пункту 1 (що стало наслідком для зменшення позовних вимог позивачем) та скасування пунктів 2-3 спірної вимоги в судовому порядку, втратив зміст і пункт 4 вимоги, яким позивача зобов`язано проаналізувати матеріали ревізії та розглянути питання про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності осіб, що допустили порушення, а відтак позов належить задовольнити в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору загальному розмірі 2684,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 11, 77, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 53, м. Полтава, Полтавська область, 36007, ЄДРПОУ 08804689) до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області (вул. Преображенська, 28, м. Херсон, Херсонська область, 3730006000, ЄДРПОУ 40477150) про визнання протиправною та скасування вимоги задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати пункти 2, 3 та 4 вимоги Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області №152107-14/883-2023 від 02 жовтня 2023 року.

Стягнути на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 53, м. Полтава, Полтавська область, 36007, ЄДРПОУ 08804689) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області (вул. Преображенська, 28, м. Херсон, Херсонська область, 3730006000, ЄДРПОУ 40477150.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2024
Оприлюднено10.06.2024
Номер документу119562747
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони

Судовий реєстр по справі —440/16512/23

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 26.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 05.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні