ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Головуючий І інстанції: Чеснокова А.О.
12 листопада 2024 р.Справа № 440/16512/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Мельнікової Л.В.,
Суддів: Бегунца А.О. , Русанової В.Б. ,
за участю секретаря судового засідання Колесник О.Е.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду у місті Харкові справу за апеляційною скаргою Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року у справі за позовом Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області треті особи : товариство з обмеженою відповідальністю «СУЧАСНІ ВАНТАЖІВКИ», приватне підприємство «ТРАНС-АВТО-Д», товариство з обмеженою відповідальністю «ДАЛГАКИРАН КОМПРЕСОР Україна» про визнання протиправною та скасування вимоги,-
ВСТАНОВИВ:
03.11.2023 позивач Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (далі - АРЗ СР ГУ ДСНС у Полтавській області) звернувся до суду з позовною заявою до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області (далі Держаудитслужба, контролюючий орган), в якій, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, просить :
визнати протиправними та скасувати пункти 2-4 вимоги Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області № 152107-14/883-2023 від 02.10.2023.
Вимоги мотивував тим, що оскаржувана вимога містить хибні твердження, зобов`язує позивача вчиняти дії згідно обставин, які не є порушеними.
Щодо пункту 2 вимоги, зазначає, що наказом АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області від 22.02.2022 № 84 було затверджено Положення про преміювання працівників АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області.
27.06.2023 близько 15.50 російська ракета X-22 влучила у торговельний центр «АМСТОР» в м. Кременчук Полтавської області, який охопила сильна пожежа.
Згідно розпоряджень Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 341-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» та від 03.06.2022 № 442-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» ДСНС за КПК 1006280 виділено додаткове фінансування для здійснення виплати додаткової винагороди особам рядового та начальницького складу та оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів, зокрема ГУ ДСНС України у Полтавській області, яке частково розподіллено на АРЗ СП. Кошти надійшли від ГУ ДСНС України у Полтавській області на розрахунковий рахунок загального фонду АРЗ СП, відкритий в Державній казначейській службі України.
Загоном було надіслане відповідне подання про заохочення цивільних працівників на виконання вказівки ДСНС України від 05.08.2022 № 01-5120/201 «Про заохочення цивільних працівників» до ГУ ДСНС України у Полтавській області про додаткове преміювання працівників загону, які протягом червня-липня 2022 виконували обов`язки безпосередньо в районах ведення бойових дій, а також на територіях, які зазнали обстрілів, а саме в ліквідації наслідків ворожого обстрілу торгового центру «АМСТОР» в м. Кременчук Полтавської області.
Колегія суддів зазначає, що ДСНС України надала дозволи на виплату премій працівників головного управління та його підрозділів, які у червні-липні 2022 виконували обов`язки безпосередньо у районах ведення бойових дій, на територіях що зазнали обстрілів, зокрема, брали участь у гасінні пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних роботах, забезпечували діяльність головного управління та його підрозділів, згідно з наданими списками та у розмірах на виплату премії, в яких вказано, що преміювання здійснювати за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету.
Вказує, що загоном у липні 2022, за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету відповідно до наказу начальника загону від 27.07.2022 № 119 ос «Про заохочення», за участь у гасінні пожеж аварійно-рятувальних та інших невідкладних роботах в районах ведення бойових дій, на територіях, зазнали обстрілів, окремих працівників Загону нагороджено додатковою грошовою премією в розмірі 37 500.00 та 18 750.00 гривень кожному, на загальну суму 656 250.00 гривень, яку виплачено в повному обсязі у розмірах визначених у наказі.
Зазначає, що жодних порушень аварійно-рятувальним загоном в цій частині не допущено.
Щодо пункту 3 вимоги, зазначає, що відповідно до п. 8.1.5. розділу 8 «Гарантії діяльності профспілкового комітету» колективного договору АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області на 2022-2024 визначено обов`язок керівництва загону щомісячно перераховувати на рахунок профспілкової організації кошти на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу в розмірі від 2% до 4 % суми фонду оплати праці, в залежності від фінансової можливості.
Джерелами фінансування загону є: асигнування Державного бюджету України; кошти місцевих бюджетів на використання окремих програм; кошти, одержані в установленому порядку від плати за постійне обов`язкове аварійно-рятувальне обслуговування на договірній основі, надані платні послуги, виконані роботи; кошти, отримані за рахунок добровільних пожертвувань юридичних та фізичних осіб; інші джерела, не заборонені чинним законодавством.
У відповідності до пункту 2 частини 3 статті 15 Бюджетного кодексу України - джерелами формування «Спеціального фонду» АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області є інші надходження, визначені законом про Державний бюджет України.
Однією із складових забезпечення постійної готовності особового складу та працівників до оперативного реагування та ліквідації надзвичайних ситуацій являється морально-психологічний, соціальний та правовий захист.
24.12.2022 та 04.05.2023 первинна профспілкова організація Державної спеціалізованої протифонтанної служби «Спеціальна воєнізована Аварійно-рятувальна частина» звернулась до аварійно рятувального загону, з проханням відрахувати кошти на рахунок профспілкової організації для забезпечення додатковим харчуванням особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно бомбових ударів на деокупованих територіях України, зауваживши, що додаткове харчування потрібне для підтримання їх фізичного, морального та ділового стану під час відрядження.
Перерахування коштів первинній профспілковій організації на культурно масову, фізкультурну і оздоровчу роботу передбачені колективними договорами АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області на 2022-2024.
Вказані виплати були здійснені із «Спеціального фонду» оскільки кошти по «Загальному фонду» не виділялись, а саме видатки на відрахування грошових коштів профспілковим організаціям на культурно масову та фізкультурну роботу відповідно до законодавства були закладені у річному кошторисі по «Спеціалізованому фонду» по коду економічної класифікації видатків 2800 «Інші поточні видатки».
Вказує, що дійсно, з 01.01.2021 по 31.05.2023 АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області було здійснено відрахування коштів Первинній профспілковій організації державної спеціалізованої протифонтанної служби «Спеціальна воєнізована Аварійно-рятувальна частина» МНС України профспілки працівників геології, геодезії та картографії України на культурно-масову і фізкультурну роботу, у 2022 за КПКВ 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» в сумі 110 000.00 гривень та за 5 місяців 2023 за КПКВ 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» в сумі 50 000.00 гривень.
Зазначає, що з 24.02.2022 Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 ( із змінами) в Україні введено воєнний стан. У відповідності до частини 2 статті 14 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» на період дії воєнного стану призупиняється дія статті 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та відповідні норми колективних договорів.
Вказує, що дійсно на період дії воєнного стану роботодавці не зобов`язані відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу. Але при цьому законодавством не заборонено проводити такі відрахування у добровільному порядку за наявності у роботодавців такої можливості.
Відповідно до листа Центрального комітету професійної спілки працівників геології, геодезії та картографії України, адресоване голові первинної профспілкової організації ДСПФС СВАРЧ «Про перерахування коштів на культурно-масову, спортивну та оздоровчу роботу профспілковим організаціям під час воєнного стану» від 17.08.2023 № 01-02-160, передбачене ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» зупинення відповідних норм колективних договорів, в тому числі, щодо згаданих відрахувань, не може здійснюватися в односторонньому порядку. З урахуванням ст. 14 ЗУ «Про колективні договори і угоди» воно має супроводжуватися обов`язковими попередніми консультаціями з профспілками з наступним інформуванням працівників про прийняття відповідного рішення.
Вказане зауважене в коментарі Мінекономіки від 23.03.2022 до Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», коментарях та рекомендаціях до застосування цього Закону Федерації профспілок України від 29.03.2022.
Згідно з статтею 48 Бюджетного кодексу України підставою для перерахування загоном коштів спеціального фонду кошторису первинній профспілковій організації на культурно-масову і фізкультурну роботу є відповідні бюджетні асигнування, встановлені його кошторисом, затвердженим головним розпорядником бюджетних коштів та виконаним загоном у встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 Порядку, що не суперечить положенням пункту 26 Прикінцевих та13 перехідних положень Бюджетного кодексу України та статті 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Зазначає, що приймаючи оскаржувану вимогу, діяв необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення. Вказана вимога негативно впливає на позивача, яким приймаються/здійснюються усі рішення та дії виключно в рамках дотримання законодавства. Крім того, Вимога спрямована на притягнення до відповідальності працівників позивача, які були відповідальні за той чи інший напрям роботи, незважаючи на те, що будь-які порушення останніми допущені не були.
Заперечуючи вимоги адміністративного позову, відповідач зазначив, що не визнає позов АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області, проти задоволення заявлених позовних вимог в повному обсязі.
Стосовно пункту 2 вимоги, вказує, що в акті ревізії при перевірці питання дотримання вимог законодавства при використанні коштів резервного фонду державного бюджету не задокументовано порушень норм законодавства про працю, натомість встановлено та задокументовано використання коштів резервного фонду державного бюджету за напрямами, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів визначених розпорядженнями КМУ.
Посилається на те, що рішення про виділення коштів з резервного фонду бюджету приймаються відповідно КМУ, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування. Порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану у періоді з 02.03.2022 по 07.01.2023 регламентовано постановою КМУ від 01.03.2022 № 175 (далі Постанова № 175).
Напрямами використання коштів згідно розпоряджень № 341-р та № 442-р є оплата праці працівників, які в районах ведення бонових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів, про шо і зазначено в акті ревізії.
При цьому, в акті ревізії, задокументовано факт використання коштів резервного фонду державного бюджету не у відповідності з напрямками їх використання визначених у розпорядженнях КМУ № 341-р та № 442-р, а саме : виплати додаткової премії працівникам АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області, які не перебували в районах ведення бойових дій, а залучались до ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації у місті Кременчук Полтавської області.
Посилається на те, що надані позивачем листи ДСНС України та ГУ ДСНС у Полтавській області щодо використання коштів резервного фонду на виплату додаткової винагороди працівникам аварійно-рятувального загону, які залучались до ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації у районі не віднесеному до районів ведення бойових дій (м. Кременчук Полтавської області) не є нормативними документами та не спростовують встановлені актом ревії порушення.
Стосовно пункту 3 вимоги, відповідач зазначив, що АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області здійснює неправильне трактування положень нормативно - правових актів, що має наслідком цілком помилкові твердження, які не спростовують виявленого порушення, що зазначено в пункті 3 умовно - описової частини Вимоги від 02.10.2023 № 152107-14/883-2023, з огляду на те, що листи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади (в тому числі і листи професійних спілок) не є нормативно-правовими актами, вони лише мають роз`яснювальний, інформаційний характер і не встановлюють правових норм,
В той же час, відповідно до пункту 2 глави XIX «Прикінцеві положення» КЗпП визначено, що під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області вважає, що доводи позовної заяви, є досить надуманими, документально не доведеними, законодавчо не підтвердженими та жодним чином не спростовують допущеного порушення, яке ревізією законодавчо обґрунтовано та документально підтверджено, а тому оскаржуваний пункт 3 Вимоги від 02.10.2023 №152107-14/883-2023 с правомірним і таким, що підлягає виконанню.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 05.06.2024 (розгляд справи відбувся за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) задоволено адміністративний позов АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області.
Судовим рішенням визнано протиправними та скасовано пункти 2, 3 та 4 вимоги Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області № 152107-14/883-2023 від 02.10.2023.
За рахунок бюджетних асигнувань Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області на користь АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області стягнуто судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 684.00 грн.
Рішення вмотивовано тим, що позивач не є безпосереднім розпорядником коштів, яким фактично є ДСНС України, і преміювання працівників, які були залучені безпосередньо до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в районах, не віднесених до районів ведення бойових дій, здійснювалось з урахуванням листів від ДСНС України до ГУ ДСНС щодо надання пропозицій преміювання працівників ГУ ДСНС. Усі преміювання працівників ГУ ДСНС погоджувались з розпорядником бюджетних коштів - Державною службою з надзвичайних ситуацій, яка і перераховувала кошти на вказані цілі позивачу. Як свідчать матеріали справи, кошти на зазначені цілі до АРЗ СП надходили із зазначенням відповідного розпорядження, про що свідчать казначейські виписки, а саме: виписка за 26.07.2022 та виписка за 30.08.2022.
Суд прийшов до висновку, що відповідачем не доведено порушень саме з боку АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області бюджетного законодавства у відповідній частині, а отже пункт 2 оскаржуваної вимоги не ґрунтується на законі, є протиправним і підлягає скасуванню.
Щодо порушення, встановленого пунктом 3 спірної вимоги, суд зазначив, що ревізією не встановлено здійснення АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області обов`язкових відрахувань на користь профспілки у нормативі, встановленому статтею 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності». Фактично відрахування коштів на користь профспілкової організації у досліджених правовідносинах АРЗСП здійснено двічі: в грудні 2022 та травні 2023 на підставі листів первинної профспілкової організації ДСПС «СВАРЧ», вмотивованих потребою забезпечення додатковим харчування особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України. Додаткове харчування особового складу потрібне для підтримання їх фізичного, морального та ділового стану під час відрядження.
Тобто, відрахування, яке ставиться у вину позивачу, здійснювалось не на виконання призупиненої ст. 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Суд прийшов до висновку, що твердження органу Держаудитслужби про порушення АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області закону внаслідок відрахування коштів профспілці не відповідає змісту закону, суперечить встановленим судом фактичним обставинам справи та є необґрунтованим.
Також суд зазначив, що внаслідок втрати актуальності для відповідача пункту 1 (що стало наслідком для зменшення позовних вимог позивачем) та скасування пунктів 2-3 спірної вимоги в судовому порядку, втратив зміст і пункт 4 вимоги, яким позивача зобов`язано проаналізувати матеріали ревізії та розглянути питання про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності осіб, що допустили порушення, а відтак позов належить задовольнити в повному обсязі.
Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній скарзі Держаудитслужба, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.
Аргументи, позивачем в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву.
У відзиві на апеляційну скаргу АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, обґрунтовуючи таке прохання доводами, які по сутті аналогічні викладеним у позовній заяві.
Зазначає, що рішення суду першої інстанції є законним, обґрунтованим і вмотивованим, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, на основі повного і всебічного з`ясування обставин справи, що мають істотне значення для правильного вирішення спору, при повному дослідженні усіх наявних у справі доказів.
За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги (ч. 1 ст. 308). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язкової підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 2 ст. 308).
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а судове рішення відповідно до положень ст. 316 КАС України слід залишити без змін, з наступних підстав.
Судовим розглядом справи встановлено, що відповідно до пункту 3.2.2.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Південного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2023 Південним офісом Держаудитслужби в Херсонській області проведена планова виїзна ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області за період з 01.01.2021 по 31.05.2023.
Ревізію проведено з 17.07.2023 по 15.09.2023.
За результатами проведеної ревізії 15.09.2023 відповідачем сформовано акт № 152104-24/03 (надалі Акт ревізії) ( т. 1 а.с. 16 63).
Акт ревізії № 152104-24/03 позивачем підписано із запереченнями (т. 1 а.с. 88-95) на які Держаудитслужбою надано висновок від 29.09.2023 № 152105-14/872-2023, згідно з яким заперечення не прийняті (т. 1 а.с. 97 123).
На підставі зазначеного Акту ревізії 02.10.2023 відповідачем винесена вимога № 152107-14/883-2023 (т. 1 а.с. 124-216) у якій, Держаудитслужба вимагає:
2) З урахуванням норм пункту 32 Порядку використання коштів резервного фонду бюджету затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415 провести роботу щодо відшкодування заподіяних втрат коштів резервного фонду державного бюджету внаслідок їх використання не у відповідності з напрямами використання визначених розпорядженнями Кабінету Міністрів України (виплати додаткової премії працівникам Аварійно-рятувального загону, які безпосередньо не залучалися до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів в районах ведення бойових дій) на суму 846 375.00 грн шляхом повернення їх до відповідного бюджету.
3) Відповідно до норм статей 20, 224-226 ГКУ, 22 ЦКУ забезпечити відшкодування безпідставно відрахованих коштів Первинній профспілковій організації державної спеціалізованої протифонтанної служби «Спеціальна воєнізована Аварійно-рятувальна частина» МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу на загальну суму 160 000.00 грн.
У разі неможливості забезпечення відшкодування у вищевказаному порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ;
4) Проаналізувати матеріали ревізії та розглянути питання про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності осіб, що допустили порушення.
Погоджуючись з висновками суду першої інстанції колегія суддів зазначає, що за приписами статті 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ (далі - Закон України № 2939-ХІІ) здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 (далі Положення № 43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Пунктом 7 Положення № 43 передбачено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Відповідно до положень ст. 10 Закону України № 2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право, зокрема, перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо) та при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку.
Згідно з пунктом 16 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 № 550 (Порядок № 550), ревізія проводиться шляхом: документальної перевірки, що передбачає встановлення відповідності законодавству установчих, фінансових, бухгалтерських (первинних і зведених) документів, статистичної, фінансової та бюджетної звітності, господарських договорів, розпорядчих та інших документів об`єкта контролю, пов`язаних із плануванням і провадженням фінансово-господарської діяльності, веденням бухгалтерського обліку, складенням фінансової звітності (далі - документи об`єкта контролю). Надання документів об`єкта контролю посадовим особам органу державного фінансового контролю забезпечується керівником об`єкта контролю чи його заступником у строк, який зазначається посадовими особами органу державного фінансового контролю у вимозі про надання документів та встановлюється з урахуванням запитуваного обсягу таких документів.
Відповідно до п. 7 ст. 10 Закону України № 2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.
Щодо порушення, встановленого пунктом 2 спірної вимоги, колегія суддів зазначає наступне.
01.03.2022 КМУ прийнято «Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану», який діяв до 07.01.2023. Відповідно до вказаного Порядку, в умовах воєнного стану виділення коштів з резервного фонду бюджету здійснюється за рішенням відповідно КМУ, місцевої державної чи військової адміністрації, виконавчого органу відповідної ради, у якому визначаються, окрім іншого, напрям використання коштів з резервного фонду бюджету.
Відповідно до частини першої ст. 13 Бюджетного кодексу України бюджет може складатися із загального та спеціального фондів.
Згідно з ч. 5 ст. 13 Бюджетного кодексу України розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди, їх складові частини визначаються виключно цим Кодексом та законом про Державний бюджет України.
Згідно з частиною першою статті 24 Бюджетного кодексу України резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету. Порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначається КМУ.
Абзацом 1 ч. 2 ст. 24 Бюджетного кодексу України встановлено, що рішення про виділення коштів з резервного фонду бюджету приймаються відповідно КМУ, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування.
Згідно ст. 1 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб в Україні введено воєнний стан, строк дії якого відповідними Указами Президента України продовжувався та діє до теперішнього часу.
У перевіряємий період порядок використання коштів з резервного фонду визначався Постановою КМУ від 01.03.2022 № 175 «Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану» (далі Постанова № 175).
Підпунктом 1 п. 2 Постанови № 175 установлено, що в умовах воєнного стану виділення коштів з резервного фонду бюджету здійснюється за рішенням відповідно КМУ, місцевої державної адміністрації, військової адміністрації, виконавчого органу відповідної ради, у якому визначаються:
- головний розпорядник бюджетних коштів, якому виділяються кошти з резервного фонду бюджету;
- напрям використання коштів з резервного фонду бюджету;
- обсяг коштів, що виділяються з резервного фонду бюджету;
- код програмної класифікації видатків та кредитування бюджету відповідно до напряму використання коштів резервного фонду бюджету та інші умови (щодо виділення, використання, ведення обліку, звітності) у разі необхідності. Структура кодування програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету для бюджетних програм, видатки або кредитування за якими здійснюються за рахунок резервного фонду, для яких п`ятим знаком визначається цифра 7, може не застосовуватися.
Отже, напрями використання коштів з резервного фонду Державного бюджету України визначались у відповідному рішенні КМУ.
Згідно абз. 3 п. 5 розпорядження КМУ від 29.04.2022 № 341-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» Державній службі з надзвичайних ситуацій за програмою 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» виділено 1 293 908.4 тис. грн, з них 1 173 908.4 тис. грн для здійснення виплати додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу цивільного захисту та оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів; 120 000.00 тис.грн для виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) осіб рядового і начальницького складу цивільного захисту
Відповідно до абз. 3 п. 5 розпорядження КМУ від 03.06.2022 № 442-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» Державній службі з надзвичайних ситуацій за програмою 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» виділено 2 483 073.5 тис. грн, з них 2 208 531.5 тис. грн для здійснення виплати додаткової винагороди та грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу цивільного захисту, а також оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів; 274 542.00 тис.грн для матеріально-технічного забезпечення.
Відтак, одним з напрямів використання коштів з резервного фонду Державного бюджету України розпорядженнями КМУ № 341-р та № 442-р за бюджетною програмою 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» визначено здійснення оплати праці окремим категоріям працівників, які в районах ведення бойових дій безпосередньо залучаються до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів.
Тобто, оплата праці за рахунок коштів з резервного фонду Державного бюджету України відповідно до вказаних розпоряджень КМУ могла бути проведена працівникам, оплата праці яких здійснюється за бюджетною програмою 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту», за умови, що ці працівники:
1) працювали у період, за який здійснюється виплата заробітної плати, в районах ведення бойових дій;
2) вони залучались до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів.
Наказом Міністерства фінансів України від 14.12.2001 № 574 затверджено Інструкцію про статус відповідальних виконавців бюджетних програм та особливості їх участі у бюджетному процесі.
Головним розпорядником бюджетної програми 1006280 у 2021-2022 роках визначено Міністерство внутрішніх справ України. Відповідальний виконавець визначається головним розпорядником за погодженням з Мінфіном.
Відповідальним виконавцем бюджетної програми 1006280 у 2021-2022 роках визначено Державну службу України з надзвичайних ситуацій. ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Здійснення виплати додаткового преміювання ДСНС України (як відповідальний виконавець бюджетних програм) здійснювала розподіл кошторисних призначень резервного фонду для підпорядкованих підрозділів за своєю мережею, в тому числі для АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області. Кошти на зазначені цілі до АРЗ СП надходили із зазначенням відповідного розпорядження, про що свідчать казначейські виписки, а саме виписка за 26.07.2022 (т. 4 а.с. 50-52) та виписка за 30.08.2022 (т. 4 а.с. 55-56).
Фактично видатки на утримання позивача, у тому числі на заробітну плату, здійснювались за бюджетною програмою Державного бюджету України 1006280 «Забезпечення діяльності служб цивільного захисту», що підтверджується довідками про зміни до кошторису на 2022 від 26.07.2022 та 30.08.2022, затвердженими начальником АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області, розрахунками до довідок про зміни до кошторису на 2022 рік (т. 4 а.с. 48-49, 53-54)
Судом встановлено, що 07.07.2022 АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області з посиланням на вказівку ДСНС України у листі від 06.07.2022 вніс до ГУ ДСНС України в Полтавській області подання про заохочення працівників (20 осіб), залучених до проведення аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт у м. Кременчуці Полтавської області у зв`язку з ліквідацією наслідків ворожого обстрілу торгового центру «АМСТОР» у м. Кременчуці (т. 2 а.с. 184 зворотній бік 187).
09.08.2022 АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області з посиланням на вказівку ДСНС України у листі від 05.08.2022 вніс до ГУ ДСНС України в Полтавській області подання про заохочення працівників (2 особи), залучених до проведення аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт у м. Кременчуці Полтавської області у зв`язку з ліквідацією наслідків ворожого обстрілу торгового центру «АМСТОР» у м. Кременчуці (т. 2 а.с. 184).
Листами від 18.07.2022 № 04-3949/201 та від 25.08.2022 № 04-6170/201 ДНСН України повідомило ГУ ДСНС України в Полтавській області про те, що не заперечує стосовно заохочення грошовими преміями працівників Головного управління та його підрозділів, які у червні - липні 2022 виконували обов`язки на територіях, що зазнали обстрілів і забезпечували діяльність Головного управління та його підрозділів, згідно з наданим списком та у розмірах, зазначених в додатку до листа Головного управління. Преміювання здійснити за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету (т. 2 а.с. 180-181).
27.07.2022 начальником АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області винесено наказ № 119ос, яким, з посиланням на дозвіл ДСНС України від 18.07.2022, заохочено за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету додатковою грошовою премією 20 працівників АРЗСП за участь у гасінні пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в районах ведення бойових дій, на територіях, що зазнали обстрілів (т. 2 а.с. 194).
01.09.2022 начальником АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області винесено наказ № 136ос, яким, з посиланням на дозвіл ДСНС України від 25.08.2022, заохочено за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету додатковою грошовою премією 2 працівників АРЗСП за участь у гасінні пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в районах ведення бойових дій, на територіях, що зазнали обстрілів (т. 2 а.с. 195).
Відтак, АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області за рахунок резервного фонду державного бюджету за погодженням з ДСНС України проведена виплата додаткової премії працівникам Аварійно-рятувального загону, які безпосередньо не залучались до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, знешкодження вибухонебезпечних предметів в районах ведення бойових дій, на загальну суму 846 375.00 грн.
Щодо посилань відповідача на те, що така виплата не відповідає напрямам використання бюджетних коштів, визначеним розпорядженнями КМУ № 341-р та № 442-р та відповідно позивачем заподіяно втрат резервному фонду Державного бюджету, колегія суддів зазначає наступне.
Позивач, АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області, не є безпосереднім розпорядником коштів, яким фактично є ДСНС України, і преміювання працівників, які були залучені безпосередньо до гасіння пожеж, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в районах, не віднесених до районів ведення бойових дій, здійснювалось з урахуванням листів від ДСНС України до ГУ ДСНС щодо надання пропозицій преміювання працівників ГУ ДСНС. Усі преміювання працівників ГУ ДСНС погоджувались з розпорядником бюджетних коштів - Державною службою з надзвичайних ситуацій, яка і перераховувала кошти на вказані цілі позивачу.
Як свідчать матеріали справи, кошти на зазначені цілі до АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області надходили із зазначенням відповідного розпорядження, про що свідчать казначейські виписки, а саме: виписка за 26.07.2022 та виписка за 30.08.2022 (т. 4 а.с. 50-52, 55-56).
З наведеного випливає, що позивач правомірно преміював своїх працівників у спірному періоді на загальну суму 846 375.00 грн.
Тобто, висновок відповідача щодо незаконного використання позивачем коштів з резервного фонду на преміювання працівників є необґрунтованим.
Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем не доведено порушень саме з боку АРЗ СП ГУ ДСНС у Полтавській області бюджетного законодавства у відповідній частині, а отже пункт 2 оскаржуваної вимоги не ґрунтується на законі, є протиправним і підлягає скасуванню.
Щодо порушення, встановленого пунктом 3 спірної вимоги, колегія суддів зазначає наступне.
Листами від 24.12.2022 № 3 та від 04.05.2023 № 3 Голова первинної профспілкової організації ДСПС «СВАРЧ» звернувся до начальника АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області з проханням відповідно до колективного договору на 2022 - 2024 відрахувати кошти на рахунок профспілкової організації для забезпечення додатковим харчування особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України. Додаткове харчування особового складу потрібне для підтримання їх фізичного, морального та ділового стану під час відрядження ( т. 2 а.с. 198-199).
У грудні 2022 та травні 2023 АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету, отриманих як плата за послуги за КПКВ 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» та КЕКВ 2800 «Інші поточні видатки» проведено відрахування на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу первинній профспілковій організації ДСПС «СВАРЧ» МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України на суму 160 000.00 гривень. Обсяги зазначених видатків враховано при плануванні та затверджено ГУ ДСНС України у Полтавській області у кошторисах (з урахуванням внесених змін) на відповідні роки по спеціальному фонду державного бюджету по КПКВ 1006280, по КЕКВ 2800.
Відповідач вказані видатки позивача не визнав правомірними та пунктом 3 спірної вимоги зобов`язав АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області відповідно до норм статей 20, 224-226 ГКУ, 22 ЦКУ забезпечити відшкодування безпідставно відрахованих коштів Первинній профспілковій організації державної спеціалізованої протифонтанної служби «Спеціальна воєнізована Аварійно-рятувальна частина» МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу на загальну суму 160 000.00 грн. У разі неможливості забезпечення відшкодування у вищевказаному порядку, розглянути питання щодо відшкодування безпідставно відрахованих коштів з винної особи відповідно до норм статей 130-136 КЗпПУ.
Як встановлено судом метою проведеного АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області відрахування стала потреба забезпечення додатковим харчуванням особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України.
Колегія суддів зазначає, що відповідач в Акті ревізії вказав на порушення позивачем п. 2 ст. 14 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX (далі Закон України № 2136-IX).
Відповідно до п. 2 ст. 14 Закону України № 2136-IX на період дії воєнного стану призупиняється дія статті 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.1999 № 1045-XIV (далі Закон України № 1045-XIV) та відповідні норми колективних договорів.
Колегія суддів зазначає, що зі змісту викладеної норми не вбачається прямої заборони на здійснення відрахувань на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу первинній профспілковій організації ДСПС «СВАРЧ» МНС України профспілки працівників геології, геодезії, та картографії України.
При цьому стаття 44 Закону № 1045-XIV встановлює роботодавцям обов`язок відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці з віднесенням цих сум на валові витрати, а у бюджетній сфері - за рахунок виділення додаткових бюджетних асигнувань.
Отже, призупинення цієї норми фактично призупиняє обов`язок, а не право щодо відрахування роботодавцями коштів на користь первинних профспілкових організацій на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу.
Слід зауважити, що ревізією не встановлено здійснення АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області обов`язкових відрахувань на користь профспілки у нормативі, встановленому статтею 44 Закону України № 1045-XIV.
Фактично відрахування коштів на користь профспілкової організації у досліджених правовідносинах АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області здійснено двічі: в грудні 2022 та травні 2023 на підставі листів первинної профспілкової організації ДСПС «СВАРЧ», вмотивованих потребою забезпечення додатковим харчування особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України. Додаткове харчування особового складу потрібне для підтримання їх фізичного, морального та ділового стану під час відрядження.
Тобто, відрахування, яке ставиться у вину позивачу, здійснювалось не на виконання призупиненої статті 44 Закону України № 1045-XIV.
Колегія суддів наголошує, що ні п. 2 статті 14 Закону України № 2136-IX, про порушення якого стверджував відповідач, ні ст. 44 Закону України № 1045-XIV не містять прямої заборони на вчинення відрахування на користь профспілкової організації.
Відтак твердження органу Держаудитслужби про порушення АРЗСП ГУ ДСНС України у Полтавській області закону внаслідок відрахування коштів профспілці не відповідає змісту закону, суперечить встановленим судом фактичним обставинам справи та є необґрунтованим.
Окремо колегія суддів звертає увагу на мету вчиненого відрахування. Так сума 160 000.00 грн спрямована на забезпечення додатковим харчуванням особового складу групи піротехнічних робіт, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів на деокупованих територіях України, про йдеться у листах профспілкової організації, які й стали підставою для відрахувань.
Очевидно, що в умовах триваючого воєнного стану забезпечення харчування працівників цивільного захисту, які проводять роботи з розмінування та ліквідації наслідків ракетно-бомбових ударів, є одним з пріоритетних завдань держави. Діяльність таких працівників цивільного захисту має наслідком врятування життів людей, ліквідацію воєнних небезпек, збереження майна, тощо.
Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку про протиправність пункту 3 спірної вимоги та вважає за необхідне визнати його протиправним та скасувати.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що враховуючи втрату актуальності для відповідача пункту 1 (що стало наслідком для зменшення позовних вимог позивачем) та скасування пунктів 2-3 спірної вимоги в судовому порядку, втратив зміст і пункт 4 вимоги, яким позивача зобов`язано проаналізувати матеріали ревізії та розглянути питання про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності осіб, що допустили порушення, а відтак позов належить задовольнити в повному обсязі.
Колегія суддів переглянувши рішення суду першої інстанції, вважає, що при його прийнятті суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи судом апеляційної інстанції, спростовані зібраними по справі доказами та встановленими обставинами, з наведених підстав висновків суду не спростовують.
Інші доводи апеляційної скарги та заперечення сторін на висновки колегії суддів не впливають.
При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 292, 293, 308, 310, 313, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області залишити без задоволення, а рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року, - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л.В. МельніковаСудді А.О. Бегунц В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 20.11.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123178344 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мельнікова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні