КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 червня 2024 року Київ Справа №320/12537/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Войтовича І.І., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" з позовом до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
1. Визнати протиправним і скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 16.02.2024 року № 10571569/43327309 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведеної податкової накладної від 31.01.2024 року № 67.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну від 31.01.2024 року № 67, подану на реєстрацію ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" (ідентифікаційний код 43327309), за датою її подання на реєстрацію - 31.01.2024 року.
В обґрунтуванням позову зазначає, що Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" було подано до контролюючого органу зведену податкову накладну від 31.01.2024 року № 67, однак рішенням від 16.02.2024 року № 10571569/43327309 Комісією ГУ ДПС у Київській області було відмовлено у реєстрації податкової накладної, не зважаючи на її відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України та відповідними підзаконними нормативно-правовими актами.
ТОВ "ЛВР Кондитер" вказує, що ним було надано повний пакет документів, які розкривають суть здійсненої господарської операції, проте контролюючим органом у спірному рішенні не визначено, яких документів не достатньо для реєстрації такої податкової накладної, що, за висновком позивача свідчить про протиправність прийнятого відповідачем-1 рішення.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 1 квітня 2024 року відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 6 червня 2024 року відмовлено у задоволенні клопотання відповідачів про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.
Відповідачі позов не визнали, подавши до суду спільний відзив на позовну заяву, в якому представник відповідачів просить суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що за результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення операцій Комісією ГУ ДПС України у Київській області були прийнято рішення від 16.02.2024 року № 10571569/43327309 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з вказаною конкретною причиною відмови у реєстрації, а саме: надання копій документів, складених із порушенням законодавства, в наданих товарно-транспортних документах контрагент ТОВ "АТБ-Маркет" відсутній як вантажоотримувач товару. Зазначив, що позивач з 31.01.2024 року віднесений до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платників податку по п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та наголошує, що визначений позивачем спосіб захисту порушеного права у формі зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну, у реєстрації якої відмовлено, є порушенням дискреційних повноважень податкового органу.
Розглянувши позовну заяву, відзиви на позов, дослідивши докази та оцінивши їх у сукупності, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" (08322, Київська область, Бориспільський район, село Проліски, вулиця Промислова, 9, код ЄДРПОУ 43327309) зареєстроване як юридична особам 01.11.2019, що підтверджується випискою із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.12.2021.
Станом на 06.02.2024 відповідно до виписки із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 06.02.2024 місцезнаходження "ЛВР КОНДИТЕР" - 01054, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, буд. 33Б.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами господарської діяльності Позивача є "Неспеціалізована оптова торгівля", код КВЕД 46.90 (основний), а також "Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами", код КВЕД 46.17.
01.01.2024 між ТОВ "АТБ-МАРКЕТ" та ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" укладено та підписано в електронній формі з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" Договір поставки №СР-95715 від 01.01.2024, відповідно до умов пункту 1.1. якого Постачальник зобов`язується в порядку і строки, встановлені Договором, передати товар у власність Покупцю, у певній кількості, відповідної якості та за погодженою ціною, а останній прийняти товар і платити його на умовах, визначених у цьому Договорі (далі Договір).
Згідно із підпунктом 2.1.1 пункту 2.1 Договору товар, зазначений у специфікаціях, поставляється Постачальником окремими партіями відповідно до електронних заявок Покупця. Електронна заявка формується в розрізі кожного магазину і зберігається в особистому кабінеті постачальника на сайті ТОВ "АТБ-МАРКЕТ" містить таку інформацію: номер і дату заявки; номер магазину; найменування Постачальника; найменування Покупця; асортимент товару в розрізі магазину; кількість товару в розрізі магазину; адреса магазину, зазначеного Покупцем.
Зведена заявка на поставку партії товару в розрізі кожного РЦ передається Покупцем Постачальнику у вигляді електронного документа ORDERS(EDI-документа) "Замовлення на поставку" (надалі за текстом Договору -Заявка) через платформу електронної комерції "EDI NETWORK" або "ECOD". Заявка формується на погоджений у специфікації асортимент в розрізі кожного РЦ. Заявка повинна містити таку інформацію: номер і дату заявки; найменування Постачальника; найменування Покупця; асортимент товару в розрізі РЦ; кількість товару в розрізі РЦ; дату доставки товару Постачальником на склад, зазначений покупцем ; час подачі документів Постачальником представнику (експерт з якості) Покупця; адресу складу, зазначеного Покупцем. Постачальний зобов`язаний поставити товар Покупцю в повному обсязі й строки, зазначені у Заявці. Постачальник зобов`язаний передати покупцеві укомплектований. маркований, палетований, запакований у відповідності до заявок в розрізі магазинів товар на території РЦ, зазначеного у зведеній заявці.
Витрати, пов`язані із доставкою, розвантаженням Товару, знаходженням Товару на території РЦ до моменту його передачі Покупцю, несе Постачальник.
Відповідно до пункту 3.1 Договору покупець після прийняття товару і необхідних документів на товар зобов`язаний здійснити оплату за товар у безготівковій формі шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 60 (шістдесяти) календарних днів від дня поставки.
Покупець має право затримати оплату за товар, якщо видаткові накладні, податкові накладні і додатки до них, накладні на повернення, накладні на тару або інші супроводжувальні документи не надані Постачальником або не відповідають вимогам, які передбачені чинним законодавством України або містять помилки або невідповідності, пропорційно кількості днів, протягом яких помилки або не відповідності будуть виправлені або документи будуть приведені у відповідність з чинним законодавством України і передані Покупцю. (пункт 3.2 Договору)
Згідно із пунктом 6.13 Договору Постачальник зобов`язується реєструвати податкові накладні, розрахунки коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної (крім передбачених чинним законодавством випадків, коли обов`язок з реєстрації розрахунків коригувань до податкової накладної покладається на Покупця), які надаються Покупцю, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
На виконання умов вищезазначеного Договору поставки позивач поставив, а ТОВ "АТБ МАРКЕТ" прийняло кондитерські вироби (в асортименті) на загальну суму 6 779 242,44 гривень, в тому числі ПДВ - 1 129 873,74 гривень, що підтверджується видатковими накладними від 16.01.2024 року №139, №140, №141; від 17.01.2024 року №150, від 18.01.2024 року №149, №155, №1 56 від 157, від 19.01.2024 року №162, №163, №164, від 21.01.2024 року №172, №173, №181, №182, №183, №184, №185 від 22.01.2024 №175 від 23 01.2024 року №218, №219, №221, від 24.01.2024 року №226, від 25.01.2024 року №227, №231, №233 від 26.01.2024 року №240, №241, №242, №243, від 28.01.2024 року №252, №253, №261, №262, №263, №264, №267, №268 від 30.01.2024 року №298, від 31.01.2024 року №305, №306.
Матеріалами справи підтверджено, що поставлений позивачем товар ТОВ "АТБ МАРКЕТ" придбаний ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" у ТОВ "Світ Ласощів", у відповідності до договору постави №02-2023 від 02.01.2023, на підтвердження чого в матеріалах справи наявні наступні видаткові накладні: від 16.01.2024 року №125, №126, №128 від 17.01.2024 року №132, від 18.01.2024 року №133, №140, №141, №142, від 19.01.2024 року №145, № 146, № 147, від 21.01.2024 року № 156, № 157, № 168, № 169, № 170, № 171, № 172, від 22.01.2024 року №175, від 23.01.2024 року №214, №215, №217, від 24.01.2024 року №222, від 25.01.2024 року №223, №227,№228, від 26.01.2024 року №243, №244, №245, №246, від 28.01.2024 року №255, №256, №264, №265, №266, №267, №270, №271, від 30.01.2024 року №295, від 31.01.2024 року №303, №304.
Також судом встановлено, що ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" з ТОВ "ЛОГІСТИК ЮНІОН", укладено та підписано в електронній формі з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" Договір №ЛЮ-Д-853 про надання логістичних послуг (складська логістика) від 01.01.2024, відповідно до умов пункту 1.2 якого останнє надає комплекс логістичних послуг, зазначені в п. 1.2. даного Договору, на умовах цього Договору (далі Договір №ЛЮ-Д-853).
Відповідно до умов пунктів 4.4, 4.6 Договору №ЛЮ-Д-853 приймання товару для надання логістичних послуг від Замовника Виконавцем та його повернення після надання логістичних послуг здійснюється уповноваженими представниками сторін на РЦ Виконавця на підставі Акта прийому-передачі товару.
Згідно із пунктом 3.3 Договору №ЛЮ-Д-853 право власності на переданий Товар і Тару до Виконавця не переходить.
Факти приймання-передачі кондитерських виробів для надання логістичних послуг від Позивача до ТОВ "ЛОГІСТИК ЮНІОН" та їх наступне повернення після цього підтверджується Актами приймання-передачі по Договору №ЛЮ-Д-853 від 01.01.2024 року від 16.01.2024 року №139, №139/1, №140, №140/1, №141, №141/1, від 17.01.2024 року №150, №150/1, від 18.01.2024 року №149, №149/1, №155, №155/1, №156, №156/1, №157, №157/1, від 19.01.2024 року №162, № 162/1, №163, №163/1, №164, №164/1, від 21.01.2024 року №172, №172/1, №173, №173/1, №181, №181/1, №182, №182/1, №183, №183/1, №184, №184/1, №185, №185/1, від 22.01.2024 року №186, №186/1, від 23.01.2024 року №218, №218/1, №219, №219/1, №221, №221/1, від 24.01.2024 року №226, №226/1, від 25.01.2024 року №227, №227/1, №231, №231/1, №233, №233/1, від 26.01.2024 року №240, №240/1, №241, №241/1, №242, №242/1, №243, №243/1, від 28.01.2024 року №252, №252/1, №253, №253/1, №261, №261/1, №262, №262/1, №263, №263/1, №264, №264/1, №267, №267/1, №268, №268/1, від 30.01.2024 року №298, №198/1, від 31.01.2024 року №305, №305/1, №306. №306/1.
Згідно із актом №20778 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.01.2024 до договору №ЛЮ-Д-853 від 01.01.2024 ТОВ "ЛОГІСТИК ЮНІОН" надано позивачу послуги на загальну суму 786 985, 08 грн., у тому числі ПДВ 131 164,18 грн.
Факт надання логістичних послуг згідно договору №ЛЮ-Д-853 від 01.01.2024 року щодо поставлених на адресу ТОВ "АТБ МАРКЕТ" кондитерських виробів (в асортименті) на загальну суму 786 985,08 гривень, в тому числі ПДВ - 131 164,18 гривень, підтверджується Актом здачі-приймання робіт (наданих послуг) від 31.01.2024 року №20778, а також складеною ТОВ "ЛОГІСТИК ЮНІОН" за наслідками надання вищезазначених логістичних послуг податковою накладною від 31.01.2024 року №270, яка у встановленому порядку зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Факт перевезення поставленої ТОВ "АТБ МАРКЕТ" підтверджується товарно-транспортними накладними від 16.01.2024 року №139, №140, №141, від 17.01.2024 року №150, від 18.01.2024 року №149, №155, №156, від 157, від 19.01.2024 року №162, №163, №164, від 21.01.2024 року №172, №173, №181, №182, №183, №184, №185, від 22.01.2024 №175, від 23.01.2024 року №218, №219, №221, від 24.01.2024 року №226, від 25.01.2024 року №227, №231, №233, від 26.01.2024 року №240, №241, №242, №243, від 28.01.2024 року №252, №253, №261, №262, №263, №264, №267, №268, від 30.01.2024 року №298, від 31.01.2024 року №305, №306 з адреси орендованого складського приміщення до Розподільних центрів ТОВ "АТБ "МАРКЕТ", адреси яких зазначені в Договорі №9 до Договору поставки №СР -95715 від 01.01.2024 року.
Надання транспортних послуг щодо перевезення виробів (в асортименті) здійснювалось, зокрема, ТОВ "СТР ТРАНС", ідентифікаційний код 44498770, згідно умов Договору про надання транспортних послуг №310502/2022 від 31.05.2022 року, що підтверджується Актами здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31.01.2024 року №53, ФОП ОСОБА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 , згідно умов Договору про надання транспортних послуг №01/21ЛBP від 05.01.2021 року, що підтверджується Актами здачі-приймання робіт від 18.01.2024 року №32, від 22.01.2024 року №46, від 24.12.2024 року №47, а також ПП "ТРАНС ЛОГІСТИК", ідентифікаційний код 34307753, що підтверджується Актами здачі-приймання робіт (надання послуг) від 22.01.2024 року №24012277003, №24012277010, від 26.01.2024 року №24012677008, від 29.01.2024 року №24012977004.
Оплата поставлених згідно з вищезазначеними товарно-супровідними документами кондитерських виробів відповідно до вимог п.3.1 Договору поставки №СР-95715 від 01.01.2024 року повинна бути здійснена ТОВ "АТБ МАРКЕТ" протягом 60 (шістдесяти) календарних днів від дня поставки, який на момент подання відповідних пояснень та прийняття оскаржуваного Рішення ще не настав.
Позивачем суду були надані банківські виписки по його рахунку № НОМЕР_2 в АБ "ПІВДЕННИЙ" за період з 16.01.2024 року по 31.01.2024 року, змістом яких підтверджується, що обсяг здійснених ТОВ "АТБ МАРКЕТ" на користь Позивача оплат за відвантажений товар свідчить про безперервний та ритмічний характер господарських правовідносин сторін по Договору поставки №СР-95715 від 01.01.2024 року.
Відповідність поставлених на адресу ТОВ "АТБ МАРКЕТ" кондитерських виробів вимогам чинного законодавства в сфері виробництва і обігу харчових продуктів, обов`язковим параметрам безпечності і якості підтверджується наданими до вищевказаних пояснень Сертифікатами відповідності, зареєстрованими в Реєстрі за №UA.10114.СХ.00051-23 від 25.07.2023 року, за №UA.10114.СХ.00054-23 від 25.07.2023 року.
Наслідком вищевказаних господарських операцій з його вищевказаним контрагентом стали зміни в структурі активів та зобов`язань сторін цих правочинів, а також їх власному капіталі, що також свідчить про реальність зазначених господарських операцій в розумінні вимог ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
В ході розгляду справи судом встановлено, що позивачем укладено із ПрАТ "Центрально-Українське виробничо-комплектовочне підприємство "АТОМПРОМКОМПЛЕКС" укладено договір оренди нерухомого майна №36/21 від 01.12.2021, згідно якого ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" передано в оренду офісне приміщення, що є частиною цілісного майнового комплексу, розташованого за адресою: вул. Промислова, б. 9, с. Проліски, Бориспільський район, Київської області, площею 17,1 кв.м.
Позивачем з ТОВ "СВІТ ЛАСОЩІВ", ідентифікаційний код 03771732, укладені та підписані в електронній формі з використанням засобів кваліфікованого електронного підпису Договір оренди офісних приміщень №07-2023 від 02.01.2023 року та Договір оренди складських приміщень №06-2023 від 02.01.2023 року, на підставі яких ним використовуються на правах оренди офісне приміщення площею 30,0 кв.м., а також складське приміщення площею 200.00 кв.м., які розташовані за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, 11, що підтверджується Актом приймання-передачі офісного приміщення від 2-01.2023 року, Актом приймання-передачі складського приміщення від 02.01.2023 року, а також Актами дачі-приймання робіт (надання послуг) від 31.01.2024 року №211, №212 про нарахування орендної плати за січень 2024 року, а відомості про вказані офісне та складське приміщення у встановленому порядку зареєстровані в контролюючому органі, що підтверджується Повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма №20-ОПП) від 27.01.2021 року.
Відповідно до повідомлень про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" має офіс та склад за адресою: м. Черкаси, вул. Чигиринська, б. 11.
Як свідчать матеріали справи, за фактом поставки товару ТОВ "АТБ МАРКЕТ" (виписка видаткових накладних) ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" складено та подано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну від 31.01.2024 року № 67 на загальну суму 6 779 242, 44 грн., у тому числі ПДВ 1 129 873,74 грн.
За результатом обробки вказаної накладної, її реєстрація була зупинена, про що позивачу направлено квитанцію від 31.01.2024 №9014695442.
В якості підстав для зупинення реєстрації зведеної податкової накладної від 31.01.2024 року № 67 відповідачем вказано: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так у вказані квитанції додатково повідомлено показник "D"=4808%, "Рпоточ"=1526532.37.
ТОВ "ЛВР КОНДИТЕР" не погоджуючись з підставами зупинення реєстрації податкової накладної від 31.01.2024 року № 67, відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів від 11.12.2019 № 1165, через Єдине вікно подання електронних документів ДПС України направив на адресу відповідача-1 пояснення вих. №24-2/3 від 13.02.2024 та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, разом із додатками.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів комісією Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 16.02.2024 №10571569/43327309 про відмову в реєстрації зведеної податкової накладної від 31.01.2024 року № 67 із зазначенням наступних підстав його прийняття: "надання платником податків копій документів, складених /оформлених із порушенням законодавства" (далі оскаржуване та/або спірне рішення).
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" категорично не погоджується зі спірним рішенням, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, з огляду на що звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Вирішуючи спір по суті суд керується положеннями чинного законодавства, яке діяло станом на час виникнення спірних правовідносин та враховує наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1-3 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до абзаців 9-10 пункту 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (абз. 15 п. 201.10 ст. 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку № 1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно з пунктом 15 Порядку № 1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п. 17 Порядку № 1246).
У той же час, положеннями пункту 201.16 статті 201 ПК України регламентовано, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7-8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктами 10-11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, з вищенаведених норм вбачається, що після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДФС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9 Порядку №520).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (п. 10 Порядку №520).
За правилами пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
При цьому, в розрізі положень пунктів 12, 13 Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Зі змісту спірного рішення судом вбачається, що підставою для його прийняття слугував висновок контролюючого органу про надання платником податку копій документів, складських/оформлених із порушенням законодавства Додаткова інформація: документи на придбання ненадані.
Отже, в оскаржуваному рішенні фактично було лише процитоване положення пунктів Порядку № 520, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача-1, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, та конкретних документів, які оформлені із порушенням законодавства, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем документи не були враховані.
Суд зазначає, що в якості недостатності наданих платником податку документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування слід розуміти надання таким платником не всіх документів, передбачених пунктом 5 Порядку № 520.
Пунктом 26 Порядку № 1165 передбачено, що комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Згідно з пунктом 29 Порядку № 1165 до складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
До складу комісії центрального рівня входять посадові особи ДПС.
Комісія контролюючого органу складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше семи членів (п. 30 Порядку № 1165).
Абзацом 5-6 пункту 40 Порядку № 1165 визначено, що рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.
Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні (абзаци 8-9 пункту 40 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 46 Порядку № 1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Пунктом 45 Порядку № 1165 визначено, що розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
Отже, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) передбачає проведення комісією контролюючого органу відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
В квитанції в якості підстав для зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем вказано: відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Як вже було вказано вище, відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами господарської діяльності Позивача є "Неспеціалізована оптова торгівля", код КВЕД 46.90 (основний), а також "Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами", код КВЕД 46.17.
Матеріалами справи підтверджено, що господарська операція, в межах якої складено податкову накладну №67 від 31.01.2024 стосується кодів КВЕД діяльності позивача.
У той же час, приймаючи оскаржуване рішення контролюючим органом визначено його підстави, як надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд відмічає, що надані позивачем до податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної документи, які також містяться в матеріалах справи, повністю розкривають зміст господарської операції та, за висновком суду, є належними та достатніми для реєстрації останньої в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Варто наголосити, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 25.11.2022 у справі №320/3483/21, 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.
При цьому суд зауважує, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, на підставі яких складено спірну ПН, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України, а тому воно не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.11.2019 №К/9901/17623/19 (справа №1640/2650/18), від 27.04.2020 №К/9901/27904/19 (справа №360/1050/19), від 21.05.2019 №К/9901/7590/19 (справа №0940/1240/18).
Суд враховує, що індивідуальний акт, виданий суб`єктом владних повноважень є документом, прийнятим з метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржуване рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості індивідуального акта, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 31.01.2024 року № 67, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Окрім цього при вирішенні спору по суті суд зазначає, що відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини" практика Європейського Суду з прав людини є джерелом права та підлягає застосуванню національними судами при розгляді справ.
В своїй судовій практиці Європейський суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії" (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини" (Oneryildiz v. Turkey), п. 128, та "Беєлер проти Італії" (Beyeler v. Italy), п. 119).
Крім того, Резолюцією Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977 урядам держав-членів рекомендовано керуватися у своєму праві й адміністративній практиці принципами, які наводяться у додатку до цієї резолюції.
Ці принципи застосовуються для захисту осіб, як фізичних, так і юридичних, в адміністративних процедурах відносно будь-яких індивідуальних заходів або рішень, які були прийняті в ході здійснення публічної влади і які за своїм характером безпосередньо впливають на їхні права, свободи або інтереси (адміністративні акти).
В ході реалізації цих принципів слід ураховувати належним чином вимоги щодо належного та ефективного управління, а також інтереси третіх сторін та основні публічні інтереси. У випадках, коли вимоги зумовлюють необхідність внесення змін або вилучення одного чи більше принципів у конкретних випадках або в специфічних сферах публічної адміністрації, слід докласти всіх можливих зусиль, відповідно до фундаментальних цілей цієї резолюції, для досягнення якомога вищого ступеня справедливості.
Такими принципами, згідно з Додатком до Резолюції, зокрема, є: право бути вислуханим, що означає, що щодо будь-якого адміністративного акта, який за своїм характером може несприятливо впливати на права, свободи або інтереси особи, така особа може пред`явити факти й аргументи та, у відповідних випадках, докази, що будуть ураховані адміністративним органом; виклад мотивів, що означає, що якщо адміністративний акт є таким, що за своїм характером несприятливо впливає на права, свободи або інтереси особи, така особа отримує інформацію про мотиви, на яких він ґрунтується. Інформація про мотиви зазначається в акті або передається відповідній особі, за її запитом, у письмовій формі протягом розумного строку.
З урахуванням наведеного, суд зазначає, що дії Комісії Головного управління ДПС у Київській області по прийняттю спірних рішень, в яких не наведені мотиви його ухвалення та не зазначені підстави неврахування наданих позивачем документів та пояснень, свідчать про порушення відповідачем як принципу належного урядування, так і принципів, закріплених в Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977, свідчать про непрозорість та непередбачуваність дій відповідача, що перешкоджають можливості платника податків планувати в подальшому свою господарську діяльність.
Відповідно до положень статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
Однак під час розгляду справи відповідач-1, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем Комісії Головного управління ДПС у Київській області документів, а відтак, не довів правомірності свого рішення.
Таким чином, суд дійшов висновку, що враховуючи наявність у позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальне проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, та приймаючи до уваги те, що такі документи були надані відповідачу-1, останній не мав правових підстав для прийняття спірного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
У зв`язку з цим, суд вважає за необхідне визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.02.2024 року № 10571569/43327309 про відмову в реєстрації зведеної податкової накладної від 31.01.2024 року № 67, поданої на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР".
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну від 31.01.2024 року № 67 суд звертає увагу на наступне.
Згідно з частиною 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Пленум Вищого адміністративного суду України в пункті 10.3 Постанови від 20.05.2013 № 7 "Про судове рішення в адміністративній справі" зазначив, що суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.
Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 24.04.2017 № 1395/5, дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта владних повноважень прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі Державною податковою службою України вчиняються відповідні дії по реєстрації, при цьому датою реєстрації є день набрання законної сили рішенням суду, якщо у судовому рішенні не зазначена інша дата. Отже, суд може зазначити у судовому рішенні конкретну дату, яку контролюючому органу необхідно відобразити в якості дати реєстрації податкової накладної в Реєстрі.
Суд звертає увагу на те, що спірна накладна була подана на реєстрацію 31.01.2024, а тому податкова накладна від 31.01.2024 року № 67 підлягає реєстрації у день її подання, тобто 31.01.2024.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Вирішуючи питання стосовно розподілу судових витрат, суд враховує наступне.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною восьмою цієї статті передбачено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 3028,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №14747 від 1 березня 2024 року.
Враховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3028,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області, оскільки спірне рішення саме комісії регіонального рівня призвели до виникнення спірних правовідносин.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.02.2024 року № 10571569/43327309 про відмову в реєстрації зведеної податкової накладної від 31.01.2024 року № 67, поданої на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" (код ЄДРПОУ 43327309).
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну від 31.01.2024 року № 67, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" (код ЄДРПОУ 43327309), за датою її подання на реєстрацію - 31.01.2024.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Державної податкової служби у Київської області (03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, б. 5а, код ЄДРПОУ ВП: 44096797) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВР КОНДИТЕР" (01054, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, буд. 33Б, код ЄДРПОУ 43327309) судовий збір у розмірі 3028,00,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Войтович І.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119591571 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Войтович І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні