ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 травня 2024 рокусправа № 380/17007/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., позивача ОСОБА_1 , представника позивача Білана П.В., представника відповідача та третьої особи Лупанової Ю.Я., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області, за участі виконавчого комітету Рава-Руської міської ради в якості третьої особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору, про визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач), від імені якого діє представник ОСОБА_2 , звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати Рішення XXXIV сесії VIII демократичного скликання Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області №73 від 23.06.2023 «Про скасування рішення виконавчого комітету №9 від 26.01.2023 «Про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по вул. Львівська, 3-A у м. Рава-Руська»;
- визнати протиправним та скасувати Рішення XXXIV сесії VIII демократичного скликання Рава-Руської міської ради, Львівського району, Львівської області №39 від 23.06.2023 «Про включення до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення для підготовки Лоту з продажу на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) в АДРЕСА_1 ».
Процесуальна позиція позивача наведена у заявах по суті спору (том 1 а.с. 1-10, 110-116, 229-234) та поясненнях його представника і зводиться до такого:
1) Рава-Руська міська рада на ХХХIV сесії VIII демократичного скликання, що відбулась 23 червня 2023 року не мала правових підстав передбачених Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування» та Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» для скасування Рішення Виконавчого комітету Рава-Руської міської ради 9 «Про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 » від 26 січня 2023 року, оскільки повноваження у галузі будівництва (пп. 1, 3 п.«б» частини першої статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні») щодо розміщення тимчасових споруд є делегованим повноваженням виконавчому комітету відповідної ради. Тому рішення, прийняте на виконання делегованих повноважень, підлягає оскарженню лише у судовому порядку;
2) рішення Виконавчого комітету Рава-Руської міської ради № 9 «Про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 » є реалізованим з моменту його видачі виконавчим комітетом місцевої ради, тому таке не могло бути скасоване чи змінене сесією місцевої ради після його виконання;
3) відповідач протиправно прийняв рішення про внесення земельної ділянки площею 0,0015 га, кадастровий номер 4622710400:01:014:0083 до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення для підготовки лоту з метою продажу права оренди на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону), оскільки таке порушує право позивача у частині фактичної реалізації рішення виконкому від 26.01.2023 №9.
Представник позивача 09.08.2023 подав заяву про забезпечення позову шляхом заборони Рава-Руській міській раді Львівського району Львівської області, Виконавчому комітету Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області, Відділу земельних відносин та благоустрою Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області вчиняти будь-які дії, які стосуються прийняття рішень щодо включення до переліку земельних ділянок в м. Рава-Руська, вул. Львівська, 3-А несільськогосподарського призначення для підготовки Лоту з метою продажу права оренди та права власності на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону), а також вчиняти будь-які дії щодо продажу права оренди та права власності на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) земельної ділянки несільськогосподарського призначення в АДРЕСА_1 . Суд ухвалою від 10.08.2023 відмовив у задоволенні заяви представника позивача про вжиття заходів забезпечення його позову.
Процесуальна позиція відповідача наведена у заявах по суті спору (том 1 а.с.93-97, 125-129, 160-161, 183-185, 244-250) та поясненнях його представника та зводиться до такого:
1) рішення № 9 від 26.01.2023 «Про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 » прийняте виконавчим комітетом Рава-Руської міської ради в межах власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів місцевої ради (пп. 7 п.«а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), тому Рава-Руська міська рада мала повноваження скасувати це рішення виконавчого комітету. Відповідно, рішення XXXIV сесії VIII демократичного скликання Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області № 73 від 23.06.2023 прийняте в межах наданих законом повноважень;
2) виданий ОСОБА_1 паспорт прив`язки тимчасової споруди від 17.03.2023 анульований 22.03.2023, оскільки був помилково виданий на підставі неналежно оформлених документів, які повернуто заявнику для доопрацювання (відсутні необхідні погодження тощо); ОСОБА_1 не звертався до виконавчого органу місцевого самоврядування про укладення та по факту не укладав договір про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою для розміщення тимчасової споруди, не повідомляв про встановлення тимчасової споруди для узгодження підприємницької діяльності та погодження графіку роботи. За таких обставин акт індивідуальної дії (рішення виконавчого комітету від 26.01.2023) не був реалізований (виконаний) та, відповідно, міг бути скасований місцевою радою.
Більше того, проведеними відповідачем обстеженнями встановлено, що ОСОБА_1 за відсутності чинного паспорта прив`язки та без укладення договору про оренду окремих елементів благоустрою самовільно встановив тимчасову споруду в місці, відмінному від земельної ділянки, на яку виконавчий комітет надавав йому дозвіл;
3) внесення бажаної для ОСОБА_1 земельної ділянки до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення для підготовки лоту з метою продажу права оренди на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) не порушує жодних прав позивача та спрямоване на наповнення коштами місцевого бюджету, адже позивач самовільно користується земельною ділянкою та не сплачує орендної плати, оскільки не звертався про укладення з ним договору на користування конструктивними елементами благоустрою.
Суд залучив виконавчий комітет Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
Виконавчий комітет Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області надав суду пояснення щодо позову ОСОБА_1 від 10.05.2024 (том 2 а.с. 45-49), просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. На обґрунтування своєї позиції зазначив, що рішення від 26.01.2023 №9 прийняте на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у межах його власних повноважень в сфері організації благоустрою населеного пункту. Спірні правовідносини також врегульовані ст.ст. 1, 13, 14, 16, 20, 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів». Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» також передбачає, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів»; розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності здійснюється відповідно до Порядку №244.
Суд вислухав промови учасників справи, дослідив наведені в заявах по суті спору аргументи сторін та долучені до матеріалів справи докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
19.12.2022 ОСОБА_1 звернувся до голови Рава-Руської міської ради із заявою про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (відділення обміну валют) площею 0,0015 га в АДРЕСА_1 а кадастровий номер 4622710400:01:014:0083 (том 1 а.с.196).
Після погодження проекту рішення по цьому зверненню (том 1 а.с.193-195) 26.01.2023 питання про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 -Руська розглядалося виконавчим комітетом Рава-Руської міської ради та за наслідками першого голосування рішення не набрало необхідної кількості голосів; після повторного розгляду цього питання на пропозицію міського голови рішення №9 набрало необхідну кількість голосів, що підтверджується витягом із протоколу засідання №1 від 26.01.2023 (а.с.55-57). Суд констатує, що в протоколі не зафіксовано хід обговорення згаданого питання, а також не зафіксовано аргументи, що змінили підхід виконавчого комітету до вирішення звернення ОСОБА_1 при повторному розгляді та голосуванні.
За наслідками голосування 26.01.2023 виконавчий комітет Рава-Руської міської ради видав рішення № 9 «Про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 » (том 1 а.с.23), яким вирішено:
« 1. Надати дозвіл гр. ОСОБА_1 на розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (відділення обміну валют) площею до 15 м. 2 на АДРЕСА_1 , (кадастровий номер 4622710400:01:04:0083), терміном на 1 рік.
2. Рекомендувати гр. ОСОБА_1 :
2.1. Виготовити паспорт прив`язки тимчасової споруди в проектній організації, що має відповідний кваліфікаційний сертифікат;
2.2. Паспорт прив`язки тимчасової споруди погодити у відділі містобудування , архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради;
2.3. Укласти з Рава-Руською міською радою договір на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення;
2.4. Після встановлення тимчасової споруди звернутися до виконавчого комітету для узгодження підприємницької діяльності та погодження графіку роботи;
2.5. Дотримуватись санітарних норм та правил благоустрою на прилеглій до тимчасової споруди території;
2.6. Укласти договір з КП «Рава-Руське Будинковолодіння №2» при Рава-Руській міській раді на вивезення твердих побутових відходів.
3. Відповідальність за виконанням даного рішення покладається на заявника.»
ОСОБА_1 16.03.2023 подав заяву від 15.03.2023 на оформлення паспорту прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_1 , до якої долучив відповідні додатки (том 1 а.с.20-22,212-213): копії особових документів; схему благоустрою М 1:200 (2 листи); схему розміщення торгового павільйону М 1:200 (2 листи); ескізи фасадів (2 листи), план території земельної ділянки М 1:200; План території земельної ділянки, погоджений головою, начальником відділу земельних відносин, Відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради, в.о. начальника КП Б/У №2, ПАТ Укртелеком.
17.03.2023 начальник відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради Ю.Кайда видала ОСОБА_1 паспорт прив`язки ТС для здійснення підприємницької діяльності (відділення обміну валют) за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.25), про що заявник розписався у відповідному журналі реєстрації паспортів прив`язки тимчасових споруд (том 1 а.с.26-27).
Відповідач повідомив (том 1 а.с.19, 212-213), що 20.03.2023 в поданих ОСОБА_1 для отримання паспорта прив`язки документах виявлено недостовірні відомості (на схемі розміщення торгового павільйону М 1:200 були виявлені порушення пожежних норм розміщення ТС, зокрема відповідно до п. 1.14 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, не дотримані пожежні розриви від житлового будинку, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 до проектованої ТС, а також на плані території земельної ділянки М 1:200 (топооснові) не були погоджені існуючі мережі, відсутня лінія регулювання забудови на кресленні).
З огляду на ці обставини начальник відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради Ю.Кайда 22.03.2023 викликала ОСОБА_1 телефоном, вилучила в нього Паспорт прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_1 , внесла записи про анулювання 22.03.2023 паспорта прив`язки на самому паспорті (том 1 а.с.25) та в Журналі реєстрації паспортів прив`язки тимчасових споруд (том 1 а.с.27), а додатки до заяви про видачу паспорта прив`язки було повернуто заявнику для доопрацювання.
У справі №380/15071/23 суд 31.01.2024 прийняв рішення (том 1 а.с.212-213) та відмовив ОСОБА_1 в задоволенні позову до Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області про визнання протиправними дій начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області щодо анулювання 22.03.2023 паспорту прив`язки тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (відділення обміну валют) за адресою: АДРЕСА_1 ; реєстраційним номер паспорту прив`язки: 04ТС-23; Дата видачі: 17 березня 2023 року.
Заявник у невстановлений час до 17.05.2023 (пояснення заявника з цього приводу змінювалися, доказів на їх підтвердження не надано) встановив тимчасову споруду, що зафіксовано в Акті обстеження стану земельної ділянки по АДРЕСА_1 від 17.05.2023 (том 1 а.с. 204; на земельній ділянці встановлено тимчасову споруду площею 6,6 м2; навколо тимчасової споруди облаштована бруківка площею 10 м2; через ділянку проходить провід повітряної ЛЕП; на ділянці розташовані: кілометровий знак, урна для сміття, вазон).
Сторони визнають такі обставини:
- заявник не звертався до органу місцевого самоврядування із заявою типової форми (том 1 а.с. 108-109) про укладення Договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди на території Рава-Руської міської ради, як це передбачено Положенням про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об`єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення (том 1 а.с.101-108);
- заявник не звертався до виконавчого комітету для узгодження підприємницької діяльності та погодження графіку роботи;
- заявник повторно звертався про видачу йому паспорта прив`язки, проте його звернення не були задоволені: - 10.04.2023 - з мотивів недоліків оформлення документів (том 1 а.с.212), 06.06.2023 - з мотивів винесення на сесію питання про скасування рішення виконавчого комітету Рава-Руської міської ради № 9 від 26.01.2023.
На ХХХIV сесії VIII демократичного скликання Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області прийнято рішення № 73 від 23.06.2023 року «Про скасування рішення виконавчого комітету № 9 від 26 січня 2023 року «Про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по вул. Львівська, 3-А у м. Рава-Руська» такого змісту:
«Розглянувши акт обстеження стану земельної ділянки по вул. Львівська, 3-А в м. Рава-Руська від 17 травня 2023 р, керуючись, ст. 28 закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011р. № 244. ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Рава-Руська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Скасувати рішення Виконавчого комітету Рива-Руської міської ради № 9 від 26 січня 2023 року «Про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 » у зв`язку з порушенням правил встановлення тимчасових споруд, а саме, самовільного встановлення тимчасової споруди без погодження паспорта прив`язки тимчасової споруди.
2. Зобов`язати гр. ОСОБА_3 мести самовільно встановлену тимчасову споруду.
3. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.».
На ХХХIV сесії VIII демократичного скликання Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області прийнято рішення № 39 від 23.06.2023 року «Про включення до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення для підготовки Лоту з продажу на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) в АДРЕСА_1 » такого змісту:
«З метою забезпечення ефективного використання земель, залучення додаткових коштів у місцевий бюджет, для реалізації програм соціально-економічного розвитку, враховуючи пропозицію постійної депутатської комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та охорони довкілля, керуючись ст.ст.13,14 Конституції України, ст.ст.12,38,39,40,79-1,93,116,121,122,127,134,136 Земельного кодексу України, ст.ст.24,25 Закону України «Про землеустрій», ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Рава-Руська міська рада
ВИРІШИЛА:
1.Внести до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення для підготовки Лоту, з метою продажу права оренди на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону), земельну ділянку, площею 0,0015 га, кадастровий номер 4622710400:01:014:0083 для будівництва і обслуговування будівель торгівлі (КВЦПЗ-03.07) в місті Рава-Руська по вулиці Львівська,3А.
2.Контроль за виконанням рішення покласти на постійну депутатську комісію з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та охорони довкілля.».
Суд при вирішенні цього спору керується такими нормами права та мотивами щодо їх застосування до спірних правовідносин:
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (зі змінами та доповненнями; надалі Закон №280/97) .
Система місцевого самоврядування включає: - територіальну громаду; - сільську, селищну, міську раду; - сільського, селищного, міського голову; - виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; - районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; - органи самоорганізації населення (ст. 5 Закону №280/97).
Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ч. 1 ст. 10 Закону №280/97).
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади (ч. 1, 2 ст. 11 Закону №280/97).
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад визначено статтями 27-38 Глави 2 Розділу II «Організаційно-правова основа місцевого самоврядування» Закону №280/97 за окремими сферами/галузями суспільних відносин шляхом їх поділу на:
а) власні (самоврядні) повноваження;
б) делеговані повноваження.
Питання актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування врегульовано ст. 59 Закону №280/97 таким чином:
1. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
2. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом […].
6. Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.
Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.[…]
9. Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
10. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку […].
Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 6 вересня 2005 року №2807-IV (далі Закон №2807) визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини. Управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень (стаття 5 Закону №2807). Елементами (частинами) об`єктів благоустрою (стаття 21 Закону №2807) є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; […] 9) малі архітектурні форми; 10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами. Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси […] інші елементи благоустрою, визначені законодавством. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI зі змінами та доповненнями (далі Закон №3038) ) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності та спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Стаття 28 Закону №3038 регулює питання тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності таким чином:
Тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначає прийнятий Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на виконання частини четвертої статті 28 Закону №3038 наказ «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» від 21.10.2011 № 244 (далі Порядок №244), що містить такі норми:
1.3. Тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
1.4. Терміни у цьому Порядку застосовуються у такому значенні:
замовник - суб`єкт господарювання, який реалізує право розмістити ТС на підставі паспорта прив`язки ТС;
паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;
схема розміщення ТС - графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1:500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);
стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.
1.8. При розміщенні ТС ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами.
2.1. Підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).
2.2. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
2.3. До заяви додаються: - графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; - реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.
2.4. Для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
2.5. Про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.
2.6. Для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає:
- схему розміщення ТС (додаток 1);
- ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1);
- технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.
Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
2.7. Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
2.29. У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.
2.30. Розміщення ТС самовільно забороняється.
Аналіз наведених норм права у їх взаємозв`язку дозволяє зробити такі висновки:
- виконавчі органи місцевої ради є підконтрольними і підзвітними відповідній раді, котра представляє територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування;
- одним із інструментів здійснення такого контролю є повноваження місцевої ради скасовувати рішення її виконавчого комітету з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів відповідної ради;
- на відміну від судового порядку оскарження актів органів місцевого самоврядування (ч. 10 ст. 59 Закону №280/97) реалізація місцевою радою повноважень з контролю за діяльністю її виконавчого комітету шляхом скасування його рішень (ч. 9 ст. 59 Закону №280/97) можлива не лише з мотивів їхньої (рішень) невідповідності Конституції або законам України, а й, для прикладу, з мотивів невідповідності таких рішень виконавчого комітету інтересам територіальної громади.
Виходячи із тексту рішення №9 від 26.01.2023 та пояснень третьої особи, виконавчий комітет Рава-Руської міської ради при прийнятті рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 реалізовував власні (самоврядні) повноваження щодо організації благоустрою населеного пункту (пп. 7 п. а ст. 30 Закону №280-97), а не делеговані повноваження в галузі будівництва (пп. 1, 3 п. б ст. 31 Закону №280/97), як стверджує представник позивача. Тому Рава-Руська міська рада Львівського району Львівської області на підставі ч. 9 ст. 59 Закону №280/97 мала повноваження скасувати це рішення виконавчого комітету.
Оскільки ОСОБА_1 встановив тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності по АДРЕСА_1 , не маючи в своєму розпорядженні ані чинного паспорта прив`язки, ані договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди на території Рава-Руської міської ради, то відповідач правильно кваліфікував таку споруду як самовільно встановлену. За таких обставин позивач користувався елементами благоустрою на території міста Рава-Руська (а фактично земельною ділянкою комунальної форми власності) самовільно та безоплатно, що не відповідає інтересам територіальної громади.
Суд відхиляє як помилкові доводи позивача про те, що рішення №9 від 26.01.2023 станом на 06.06.2023 було реалізованим (виконаним), а тому не могло бути скасованим місцевою радою на підставі ч. 9 ст. 59 Закону №280/97. Виданий позивачу 17.03.2023 паспорт був анульований 22.03.2023 з мотивів недостовірності відомостей в документах, поданих ОСОБА_1 для його отримання, нового паспорта прив`язки позивач не отримав. Також позивач не звертався до органу місцевого самоврядування із заявою про укладення договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди на території Рава-Руської міської ради. А отже, самовільне (без наявності паспорта прив`язки та договору оренди) встановлення тимчасової споруди не свідчить про реалізацію (виконання) дозволу, наданого рішенням виконавчого комітету №9 від 26.01.2023.
Суд констатує, що позивач мав підприємницький інтерес здійснювати діяльність щодо обміну валют в місті Рава-Руська, що знаходиться неподалік державного кордону України. ОСОБА_1 для розміщення тимчасової споруди (пункту обміну валют) забажав отримати від місцевої влади вільну сформовану земельну ділянку комунальної форми власності в АДРЕСА_1 площею 0,0015 га (кадастровий номер 4622710400:01:014:0083).
Відповідно до статті 124 Земельного кодексу України надання в оренду земельної ділянки комунальної форми власності повинно відбуватися на конкурентних засадах, а саме - право оренди за результатами проведення земельних торгів надається переможцю, що запропонує найвищу ціну адже саме такий орендар задовільнить інтереси територіальної громади щодо раціонального та ефективного використання комунальної власності. Суд вважає, що розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на підставі паспорта прив`язки та договору оренди окремих елементів благоустрою (напр., тротуару, газону тощо) без застосування процедур, що визначають переможця на конкретних засадах, можливе лише в обмежених та об`єктивно зумовлених випадках (напр. розташування сезонного (літнього) майданчика поруч закладу громадського харчування, розміщення торгового павільйону для торгівлі морозивом/напоями поруч парку, стадіону чи іншого місця масового відпочинку громадян тощо). Для суду залишається незрозумілим, чому ОСОБА_1 розраховував отримати в оренду вільну та ідентифіковану (є кадастровий номер) земельну ділянку комунальної форми власності на центральній вулиці міста для здійснення підприємницької діяльності без дотримання конкурентних засад, що прямо передбачені ст. 124 Земельного кодексу України, та з якого нормативного акту позивач виснував наявність в нього такого права. Більше того, ОСОБА_1 на реалізацію сумнівного з точки зору законності рішення виконавчого комітету №9 від 26.01.2023 (фактично виконавчий комітет за умови дотримання заявником певних умов дозволив надати йому в оренду комунальну земельну ділянку без проведення земельних торгів) не спромігся належно оформити документи для отримання паспорта прив`язки та не звертався до місцевої влади про укладення договору оренди окремих елементів благоустрою, а натомість самовільно діяв на власний розсуд замостив суміжну із тротуаром земельну ділянку бруківкою та самовільно встановив тимчасову споруду (том 2 а.с. 12-24). За таких обставин інтерес ОСОБА_1 здійснювати підприємницьку діяльність в конкретному місці населеного пункту не набув ознак охоронюваного законом інтересу, тому відповідач в принципі не міг його порушити.
Більше того, місцева рада, скасувавши рішення її виконавчого комітету №9 від 26.01.2023 з метою забезпечення ефективного використання земель, залучення додаткових коштів у місцевий бюджет для реалізації програм соціально-економічного розвитку, вирішила бажану для ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,0015 га (кадастровий номер 4622710400:01:014:0083) в АДРЕСА_1 внести до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення для підготовки Лоту з метою продажу права оренди на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону). А отже, позивач може взяти участь в земельних торгах та реалізувати свій інтерес здійснювати підприємницьку в АДРЕСА_1 за умови, що запропонує найкращі для місцевої територіальної громади умови оренди. І лише у випадку перемоги на земельних торгах описані вище бажання ОСОБА_1 трансформуються в охоронюваний законом інтерес.
Підсумовуючи наведені мотиви суд дійшов висновку, що оскаржені рішення відповідача відповідають критеріям правомірного рішення суб`єкта владних повноважень, що визначені частиною другою статті 2 КАС України, а позовні вимоги ОСОБА_1 є безпідставними та не підлягають до задоволення.
Відповідно до встановлених ст. 139 КАС України правил розподілу судових витрат усі понесені позивачем витрати покладаються судом на нього. Інші учасники справи не надали суду доказів понесення судових витрат, що підлягають розподілу між сторонами.
Скорочене рішення проголошене після виходу суду з нарадчої кімнати 23.05.2023. У зв`язку із складністю справи виготовлення повного рішення відкладено на десять днів. З огляду на вихід з ладу серверного обладнання суду та систематичні перебої з постачанням будівлі суду електроенергією через аварійні відключенні повне рішення внесене в КП «ДСС» та скероване до ЄДРСР 07.06.2024.
Керуючись ст.ст. 19-20,22,25-26,90,139,241-246, 250-255,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119592190 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні