Постанова
від 06.06.2024 по справі 280/9698/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 червня 2024 року справа № 280/9698/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

за участю секретаря судового засідання: Тарантюк А.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 січня 2024 року у справі №280/9698/23 (суддя Прасов О.О.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІОН АВТО" до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛІОН АВТО" (далі позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення №30646/6/08-01-04-05-03 від 23.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛІОН АВТО" своїх податкових обов`язків;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛІОН АВТО" своїх податкових обов`язків.

Позов обґрунтовано тим, що оскаржене рішення не містить належної мотивації його прийняття, відповідач не аналізував зазначені позивачем підстави, не оцінював документи, подані до заяви на підтвердження існування підстав неможливості своєчасного виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04 січня 2024 року позовні вимоги задоволено частково. Так, суд:

-визнав протиправним та скасував рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23.11.2022 за №30646/6/08-01-04-05-03, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області відносно Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІОН АВТО";

-зобов`язав Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІОН АВТО" та відповідні документи за вх.№38643/6 від 29.09.2022, за вх.№42682/6 від 07.11.2022 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відпоідач подав апеляційну скаргу. Посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, неналежну оцінку доказв, відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та ухвалити нове рішення, яким в позові позивачу відмовити.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач зазначає, що суд безпідставно не врахував доводи відповідача щодо того, що згідно даних ЄРПН, ТОВ "ЛІОН АВТО" щомісячно отримувало податкові накладні на послуги з оренди нежитлового приміщення за адресою: м.Запоріжжя, вул.Складська, буд.8.. Відповідно до аналізу даних ЄРПН з 24.02.2022 по 03.01.2023 року позивач здійснював фінансово-господарську діяльність: ним реалізовано товари та послуги: (автомобілі, автомобільні деталі та комплектуючі, технічне обслуговування), на суму ПДВ 44210 тис.грн.; загальні обсяги придбання складають 35599,1 тис.грн. (автомобілі KIA, автомобільні запчастини та технічне обслуговування). За періоди з липня по листопад 2022 року позивачем податкова звітність з податку на додану вартість подана у встановлені законодавством терміни, зареєстровані податкові накладні, що в свою чергу може свідчити про відновлення з 01.07.2022 року можливості виконувати свій податковий обов`язок. Податковий борг по платежам до бюджету згідно даних ІКП платника на момент складання рішення відсутній. Банківські виписки про залишки на банківських рахунках, які надані Товариством за період з 01.10.2022 по 13.10.2022, а не по дату виникнення податкового обов`язку, не дають змоги відстежити ймовірний рух коштів, що унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках. Враховуючи зазначене, Головним управлінням не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві планика податків обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів. Відповідач наполягає, що податкова адреса та об`єкти оподаткування позивача знаходяться у м.Запоріжжі. На балансі підприємства знаходяться майно, яке є об`єктом оподаткування та іншим джерелом для сплати податків. Відсутність частини первинних документів у підприємства, не має вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності. Окрім зазначеного, Товариство не додало до заяви документи, що підтверджують неможливість платника податків виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати та подання податкової звітності по податках і зборах - юридичної особи, згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303.

Позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача. У відзиві зазначає, що погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає рішення у справі законним і обґрунтованим, а доводи апеляційної скарги відповідача безпідставними. Просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

У відзиві позивач вказав, що Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області під час прийняття оскарженого рішення порушила приписи п.1 Розділу ІІІ Порядку №225 та не мала законних підстав для його прийняття. Рішення контролюючого органу №30646/6/08-01-04-05-03 від 23.11.2022 не відповідає вимогам вмотивованості, адже містить лише загальне твердження про відсутність причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в заяві платника обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника і неможливістю виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності, що взагалі не відповідає дійсності. Позивачем було надано контролюючому органу всі наявні та необхідні документи, які підтверджують підстави передбачені абз.3, п.1, розділом II Порядку №225.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи та обґрунтування апеляційної скарги, просив оскаржене рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи був повідомлений.

Заслухавши представника відповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду слід скасувати з наступних підстав.

З матеріалів справи встановлено, що ТОВ "ЛІОН АВТО" зареєстроване 17.09.2010 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за юридичною адресою: 68083, Україна, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул.Складська, буд.8, про що зроблено запис за номером: 1001031070038027896 (а.с.8).

Господарська діяльність ТОВ "ЛІОН АВТО" полягає в здійсненні фінансово-господарської діяльності, відповідно до КВЕД, а саме: 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.; 66.22 Діяльність страхових агентів і брокерів; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет.

01.03.2022 між КП "ЛІДЕР" та ТОВ "ЛІОН АВТО" було укладено Договір суборенди частки нежитлового приміщення за №29, розташованого за адресою Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, 1 "А", як стверджує позивач, з метою розташування офісу підприємства (а.с. 17-19).

11.05.2022 сталась надзвичайна подія, де внаслідок незаконних дій, які вчинено представниками підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснено ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою: Запорізька область, смт.Комишуваха, вул.Горького, 1 "А". Вказаний факт зафіксовано відомостями, які внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за №22022080000000273, зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.438 КК України (Порушення законів та звичаїв війни) (а.с.10, 11)

Позивач подав до Головного управління заяву від 29.09.2022 вх.№38643/6 ( а.с. 59-61), в якій, посилаючись на Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 №2260-ХІ та Наказ Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, вказав про відсутність можливості виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності у зв`язку з втратою (знищенням, зіпсуванням первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання в наслідок бойових дій, диверсій, спричинених військовою агресією РФ), та як наслідок, не можливість нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, вести бухгалтерський облік та подавати податкову та фінансову звітність.

До заяви було додано наступні копії документів: 1. Витяг з Єдиного Державного Реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємств та громадських формувань ТОВ "ЛІОН АВТО", дата видачі 29.08.2022р.; 2. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за №22022080000000273, яке зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.438 КК України, дата реєстрації провадження 11.05.2022р.; 3. рішення за №105 від 12.07.2022 Виконавчого комітету Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області; 4. акт ТОВ "ЛІОН АВТО" про знищення документів №1 від 11.05.2022р.; 5. повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форма №20-ОПП ТОВ "ЛІОН АВТО", квитанція №2 до звіту ; 6. офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022р.; 7. договір суборенди між ТОВ "ЛІОН АВТО" та КП "ЛІДЕР" №29 від 01.03.2022р. частки нежитлового приміщення, для розміщення офісу розташованого за адресою: Запорізька область, смт Комишуваха, вул.Горького, 1 "А"; 8. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №309204637 від 07.09.2022р., щодо орендованого приміщення розташованого за адресою: Запорізька область, смт Комишуваха, вул.Горького, 1 "А"; 9. наказ ТОВ "ЛІОН АВТО" про виникнення форс-мажорних обставин №05-11 від 11.05.2022р., згідно якого з 11.05.2022 тимчасово припинена діяльність підприємства на території смт. Комишуваха, вул.Горького, 1"а".; 10. розпорядження ТОВ "ЛІОН АВТО" від 24.02.2022 щодо заходів безпеки ТОВ "ЛІОН АВТО" .

За результатами перевірки наданих документів 19.10.2022 ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято попереднє рішення (а.с.62) щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, у якому зазначено про недостатність документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових зобов`язань. У рішенні запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: документи, які встановлюють причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника, та підтверджують можливість платника податків-юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з переліком документів затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225. Зазначено, що заява має містити інформацію, передбачену абзацом 3 пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження.

04.11.2022 ТОВ "ЛІОН АВТО" до ГУ ДПС у Запорізькій області надані пояснення та додаткові документи: документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках на 47 арк (а.с. 63-65).

23.11.2022 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято остаточне рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №30646/6/08-01-04-05-03 (а.с.66). Підставою прийняття рішення вказано: зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності.

Податкова адреса та об`єкти оподаткування позивача знаходяться у м.Запоріжжі. На балансі підприємства знаходяться майно, яке є об`єктом оподаткування та іншим джерелом для сплати податків.

Платником не надані такі документи, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку зі сплати податків і зборів, подання звітності, зокрема:

- документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

- копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості);

- документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;

- документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

- копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку;

- документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

- повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram, тощо) і мобільних додатках;

- документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера);

- інші документи, що підтверджують відсутність можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Вважаючи зазначене рішення протиправним, позивач звернувся до суду з позовом про його скасування та зобов`язання відповідача прийняти рішення про неможливість позивача своєчасно виконати свої податкові обов`язки.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги частково, зазначив, що рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23.11.2022 за №30646/6/08-01-04-05-03 контролюючим органом прийнято не обґрунтовано, без урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню. З метою захисту прав та інтересів позивача, суд вважав за можливе зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву ТОВ "ЛІОН АВТО" та відповідні документи за вх.№38643/6 від 29.09.2022, за вх.№42682/6 від 07.11.2022 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

Колегія суддів з висновками суду першої інстанції не погоджується, з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі - ПК України).

Згідно з п.15.1 ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Згідно з пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1. ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

У зв`язку із розпочатою військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.

У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану», Указами Президента України неодноразово продовжується строк дії воєнного стану в Україні.

Тобто, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 року № 389-VIII.

Відповідно до п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п.1, 2 розділу І Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі - "Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України"), Цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків : фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II вказаного вище Порядку визначені підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів). Такими підставами є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;

підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Контролюючий орган направляє попереднє рішення та рішення платнику податків у порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

Направлення попереднього рішення та рішення шляхом його надіслання до Електронного кабінету платника податків здійснюється з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до Електронного кабінету.

Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.

Як встановлено судом, позивач звернувся до відповідача з заявою про неможливість виконання платником податків податкових обов`язків відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 07.2022 № 225.

В заяві було зазначено, що з початком воєнної агресії проти України, службові особи ТОВ "ЛІОН АВТО", з метою збереження та убезпечення від пошкодження деякого майна, комп`ютерної техніки, документів бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документі та документів податкового обліку, а також архіви бухгалтерської, податкової та іншої статистичної звітності тощо, було прийнято рішення про зміну місця фактичного знаходження товариства на більш безпечне, поза межами м.Запоріжжя. 01.03.2022 між КП "ЛІДЕР" та ТОВ "ЛІОН АВТО" укладено Договір суборенди частки нежитлового приміщення за №29, розташованого за адресою Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1 "А", з метою розташування офісу підприємства. Після укладення відповідного договору, у подальшому, Товариством здійснено перевезення за вказаною адресою частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітності (їх архіви), тощо, з метою їх збереження та використання для ведення господарської діяльності Товариства. Товариство знаходиться на території, на якій активно ведуться бойові дії, територія Комишуватівської територіальної громади Запорізької області включена до територій, які розташовані в районі проведення бойових дій.

Також заявник вказав, що 11.05.2022 сталась надзвичайна подія, де внаслідок незаконних дій, які вчинено представниками підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження, здійснили заходи цільового ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул.Горького, 1 "А". Вказаний факт зафіксовано відомостями, які внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за №22022080000000273, зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.438 КК України (Порушення законів та звичаїв війни). Внаслідок знищення офісного приміщення, де фактично знаходилось ТОВ "ЛІОН АВТО", знищено й належне йому майно, вказані вище документи бухгалтерського, податкового та інших обліків (паперові та електронні носії інформації), що, як наслідок, призвело до втрати фактичних даних на підставі яких відбувався розрахунок, нарахування та подальша сплата податкових зобов`язань і унеможливлює виконання своїх поточних податкових зобов`язань.

Проте, за інформацією відповідача - контролюючого органу, згідно інформаційних баз ДПС по ТОВ «ЛІОН АВТО» встановлено: Товариство зареєстровано 17.09.2010 року, його податкова адреса: 69083, Запорізька обл., Комунарський, вул. Складська буд. 8. Стан платника: 0 - платник податків за основним місцем обліку в Головному управлінні ДПС у Запорізькій області (Комунарський район). Основний вид діяльності 45.11-торгiвля автомобілями та легковими автотранспортними засобами.

Відомості про об`єкти оподаткування платника податків згідно Повідомлення 20- ОПП:

1). Автосалони:

- Автосалон Peugeot - Запорізька область, м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вулиця Складська, буд. 8; стан об`єкта оподаткування - право довгострокового користування або оренди; дата взяття на облік - 19.11.2010 року.

- Автосалон Opel - Запорізька область, м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вулиця Складська, буд. 8; стан об`єкта оподаткування - право довгострокового користування або оренди; дата взяття на облік - 14.08.2019 року.

- Автосалон Citroen - Запорізька область, м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вулиця Складська, буд. 8; стан об`єкта оподаткування - право довгострокового користування або оренди; дата взяття на облік - 14.01.2021 року.

2). Автостоянка - Запорізька область, м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вулиця Складська, буд. 8; стан об`єкта оподаткування - право довгострокового користування або оренди; дата взяття на облік - 14.08.2019 року.

3). Офіси:

- Офіс ТОВ "ЛІОН АВТО" - Запорізька область, м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вулиця Складська, буд. 8; стан об`єкта оподаткування - право довгострокового користування або оренди - 14.07.2017 року.

- Офіс - Запорізька область, Запорізький район, смт Комишуваха, вул. Горького, буд. 1-А; стан об`єкта оподаткування - право короткострокового користування, оренди або найму; дата взяття на облік - 23.09.2022 року.

4). Склади :

- Склад - Запорізька область, м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вулиця Складська, буд. 8; стан об`єкта оподаткування - право довгострокового користування або оренди - 14.07.2017 року.

- Склад - Запорізька область, Мелітопольський район, м. Мелітополь, вул. Шмідта, буд. 116/5; право короткострокового користування, оренди або найму - 23.09.2022року.

5). СТО - Запорізька область, м. Запоріжжя, Комунарський р-н, вулиця Складська, буд. 8; стан об`єкта оподаткування - право довгострокового користування або оренди - 14.07.2017 року.

Податковою адресою Товариства є Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Складська, 8.

В заяві позивач зазначив лише інформацію стосовно офісу за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт Комишуваха, вул. Горького, 1 «А», щодо інших об`єктів оподаткування інформація не надана.

Згідно даних ЄРПН позивачем щомісячно отримувались податкові накладні на послуги з оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8.

Відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23.08.2022, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 (зі змінами), в Запорізькій області розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації такі територіальні громади, на території яких ТОВ "ЛІОН АВТО" здійснює господарську діяльність: Комишуваська селищна територіальна громада (Запорізький район) та Запорізька міська територіальна громада м.Запоріжжя (Запорізький район).

Відповідно до аналізу даних ЄРПН з 24.02.2022 по 03.01.2023 року позивач здійснював фінансово-господарську діяльність, ним реалізовано товари та послуги: (автомобілі, автомобільні деталі та комплектуючі, технічне обслуговування).

Суд апеляційної інстанції, аналізуючи надані позивачем до заяви документи, приходить до висновку, що вони не містять інформації про втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів, документів бухгалтерської та податкової звітності, комп`ютерного та іншого обладнання. Відсутні докази, що позивач дійсно перемістив всю документацію та техніку саме до офісу за адресою: смт. Комишуваха, вул. Горького, 1 "А", а сам по собі факт укладання договору оренди приміщення, ще не свідчить, що в цьому приміщенні був розміщений головний офіс Товариства. До того ж, інформація, надана відповідачем про здійснення позивачем господарської діяльності у спірний період, свідчить про зворотнє.

Хоча у Порядку №225 і наведено як самостійну підставу неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації, проте цим же Порядком №225 на контролюючий орган покладено обов`язок встановлювати причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

Тобто, не достатньо одного факту реєстрації чи перебування платника на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, мають бути встановлені та підтверджені документально факти настання певних наслідків саме для такого платника, які унеможливлюють ведення господарської діяльності таким платником, і відповідно, своєчасного виконання обов`язків зі сплати податків та подання податкової звітності.

При аналізі наданих позивачем документів в спірному випадку відповідач не встановив причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання позивачем податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

Так, за інформацією відповідача, за періоди з липня по листопад 2022 року позивачем податкова звітність з податку на додану вартість подана у встановлені законодавством терміни, зареєстровані податкові накладні, що в свою чергу може свідчити про відновлення з 01.07.2022

року можливості Товариства виконувати свій податковий обов`язок.

Податкова звітність з 24.02.2022 до ГУ подавалась з ІР-адрес: НОМЕР_1 , ім`я провайдера - ТОВ «ТЕЛЗА», місцезнаходження Україна (Запоріжжя), НОМЕР_2, ім`я провайдера - АТ «Київстар», місцезнаходження Україна (Комиш-Зоря), Е.МаіI - ІНФОРМАЦІЯ_1 (додатки з Архіву електронної звітності Єдиного вікна подання електронної звітності). Податковий борг по платежам до бюджету згідно даних ІКП платника на момент прийняття відповідачем оскарженого рішення був відсутній.

Банківські виписки про залишки на банківських рахунках, надані Товариством за період з 01.10.2022 по 13.10.2022, тобто лише за три дні, і такі виписки не дають змоги відстежити ймовірний рух коштів за податковийц період, що унеможливлює їх аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках.

Суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що відповідач виконав покладений на нього обов`язок та запропонував позивачу у попередньому рішенні (а.с.62) надати додатково документи, які і підтверджували б настання таких наслідків і подій, що унеможливлюють виконання саме цим платником свого податкового обов`язку. Таких документів позивач контролюючому органу не надав.

Відповідно до передбачених у п.19-1.1 ст.19-1 ПК України функцій, які виконує контролюючий орган, відповідач має певну інформацію щодо позивача та його господарської діяльності. Так, відповідачем встановлено факти продовження ведення позивачем господарської діяльності як після 24.02.2022, так і на час звернення до відповідача із заявою про неможливість виконання своїх обов`язків платника податків, більш того своєчасне подання ним податкової звітності, що суперечить фактам, наведеним платником у заяві.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що приймаючи оскаржене позивачем рішення, відповідач діяв на підставі та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, підстави для скасування такого рішення відсутні.

Суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи не повно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, не дав оцінки доводам та доказам, що надавалися відповідачем на підтвердження правомірності оскарженого позивачем рішення, що призвело до неправильного вирішення спору між сторонами. Таким чином, наявні підстави для скасування рішення суду першої інстанції у даній справі та ухвалення нового про відмову позивачу у задоволенні його позовних вимог у повному обсязі.

Розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється

Керуючись п.2 ч.1 ст.315, п.1, 3, 4 ч.1 ст.317, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 січня 2024 року у справі №280/9698/23 - скасувати та ухвалити нове судове рішення.

В задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІОН АВТО" - відмовити у повному обсязі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 06.06.2024, повний текст постанови виготовлено 07.06.2024.

Головуючий - суддя Н.П. Баранник

суддя Н.І. Малиш

суддя А.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2024
Оприлюднено11.06.2024
Номер документу119593381
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/9698/23

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 06.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Постанова від 06.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 28.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 04.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні