ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" травня 2024 р. Справа № 924/231/24
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді ОСОБА_1 за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши матеріали справи
за позовом Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги" смт Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області
до Старосинявської селищної ради смт Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області
про визнання протиправним та скасування рішення №2-35/2023 від 02.03.2023
Представники сторін: не з`явились
Рішення приймається 29.05.2024, оскільки в судовому засіданні 14.05.2024 оголошувалась перерва.
В судовому засіданні відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Хмельницької області 27.02.2024 надійшла позовна заява Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги" до Старосинявської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення тридцять п`ятої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради №2-35/2023 від 02.03.2023 "Про нову редакцію Статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги". Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідно до п. 1.1 діючого на даний час статуту КНП "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги" (в новій редакції), затвердженого рішенням сесії Старосинявської селищної ради від 09.06.2022 № 83-22/2022 КНП "Старосинявський ЦПМСД" є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає первинну медичну допомогу та здійснює управління медичним обслуговуванням населення Старосинявської територіальної громади, вживає заходи з профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров`я. Згідно з оскаржуваним рішенням селищна рада вирішила внести зміни до статуту, затвердивши його в новій редакції. Позивач вважає, що таке рішення є незаконним, ухваленим з явними порушеннями чинного законодавства України, а тому воно підлягає скасуванню. Вказує, що підготовка оскаржуваного рішення до розгляду на сесії селищної ради відбулась з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Регламенту Старосинявської селищної ради VIII скликання, зокрема: проект спірного рішення не було оприлюднено відповідачем, в тому числі на офіційному сайті Старосинявської селищної ради, тобто не був доведений до відома громадян у встановленому законом порядку, проект рішення не був поданий в апарат ради за 10 днів до його розгляду, взагалі не розглядався жодною постійною комісією Старосинявської селищної ради та не був завізований жодною посадовою особою селищної ради. Крім того, питання "Про нову редакцію статуту КНП "Старосинявський ЦПМСД" не було заздалегідь включено до порядку денного сесії. Позивач звертає увагу, що положення статуту КНП "Старосинявський ЦПМСД", які були змінені відповідачем шляхом прийняття спірного рішення, повністю відповідають нормам чинного законодавства України. Так, за приписами ст. 64 ГК України визначення організаційної структури підприємства, встановлення чисельності працівників, затвердження штатного розпису відносяться до власних (самостійних) повноважень підприємства, незалежно від його виду та форми власності, а отже є виключними повноваженнями позивача. Тому спірне рішення не відповідає встановленому законом принципу самостійності підприємств та суперечить ст. 64 ГК України. Крім того, затвердження штатного розпису та структури підприємства сесією селищної ради, а змін до штатного розпису - селищним головою (за погодженням з головою депутатської комісії) взагалі не передбачено приписами Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими нормами чинного законодавства. З огляду на що внесення вказаних змін до статуту позивача на підставі спірного рішення здійснено з перевищенням повноважень відповідача та суперечить ч. 2 ст. 19 Конституції України, ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.02.2024, вказану позовну заяву передано для розгляду судді ОСОБА_1 .
Ухвалою суду від 13.03.2024 (після усунення недоліків позовної заяви) позовну заяву прийнято до розгляду, відмовлено в задоволенні клопотання позивача про розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження, відкрито провадження у справі №924/231/24 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 11:45 год. 11 квітня 2024 року.
В підготовчому засіданні 11.04.2024 суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про відкладення підготовчого засідання на 14:00 год. 22 квітня 2024 року.
Ухвалою суду від 22.04.2024, постановленою шляхом занесення до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу №924/231/24 до судового розгляду по суті на 10:00 год. 14 травня 2024 року.
В судовому засіданні 14.05.2024 суд оголосив перерву до 14:20 год. 29 травня 2024 року, про що постановлено ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання.
Представник позивача для участі в судовому засіданні 29.05.2024 не з`явився, в попередньому судовому засіданні підтримував позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач не направив повноважного представника для участі в судовому засіданні 29.05.2024, відзиву на позов не подав, хоча був належним чином повідомлений про розгляд даної справи шляхом надіслання ухвал суду від 13.03.2024, 11.04.2024, 23.04.2024 та 14.05.2024 до електронного кабінету.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
За приписами ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Таким чином, враховуючи, що відповідач був належним чином повідомлений про розгляд справи та не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.
Комунальне некомерційне підприємство "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги" (надалі - підприємство) є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає первинну медичну допомогу та здійснює управління медичним обслуговуванням населення Старосинявської ТГ, вживає заходи з профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров`я (п. 1.1 статуту КНП "Старосинявський ЦПМСД", затвердженого рішенням сесії Старосинявської селищної ради від 09.06.2022 №83-22/2022 (далі - статут).
Згідно з п. 1.2 статуту, підприємство створене за рішенням сесії Старосинявської селищної ради (надалі - засновник) від 27 квітня 2018 року № 01/2018р. відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" шляхом перетворення Комунального закладу "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги" у комунальне некомерційне підприємство. Майно підприємства є власністю Старосинявської територіальної громади в особі Старосинявської селищної ради. Підприємство є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків Комунального закладу "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги".
Відповідно до п. 1.3 статуту підприємство засноване на базі майна Старосинявської селищної ради.
Засновником (власником) та органом управління майном підприємства є територіальна громада в особі Старосинявської селищної ради (надалі - засновник). Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним засновнику (п. 1.4 статуту).
За умовами п. 4.3 статуту підприємство здійснює некомерційну господарську діяльність, організовує свою діяльність відповідно до фінансового плану, затвердженого засновником, самостійно організовує надання медичних послуг (робіт, послуг, платних медичних послуг) і реалізує їх за цінами (тарифами), що визначаються в порядку, встановленому законодавством.
Пунктом 4.8 статуту визначено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює штатну чисельність і затверджує штатний розпис.
Згідно з п. 6.1 статуту підприємство має право, зокрема:
- самостійно планувати, організовувати і здійснювати свою статутну діяльність, визначати основні напрямки свого розвитку відповідно до своїх завдань і цілей, у тому числі спрямовувати отримані від господарської діяльності кошти на утримання підприємства та його матеріально-технічне забезпечення; поліпшення умов праці, життя та здоров`я працівників (підп. 6.1.2);
- створювати структурні підрозділи підприємства відповідно до чинного законодавства України (підп.6.1.9);
- здійснювати інші права, що не суперечать чинному законодавству (підп. 6.1.10).
За умовами п. 7.1 статуту управління підприємством здійснюється відповідно до цього статуту на основі поєднання прав засновника і трудового колективу.
Поточне керівництво (оперативне управління) діяльністю підприємства здійсню керівник підприємства - директор (п. 7.2 статуту).
Згідно з п. 7.4 статуту засновник (власник):
- визначає головні напрямки діяльності підприємства, затверджує плани діяльності та звіти про його виконання;
- затверджує статут підприємства та зміни до нього;
- затверджує фінансовий план підприємства та контролює його виконання;
- укладає і розриває контракт з директором підприємства та здійснює контроль за його виконанням;
- погоджує підприємству договори про спільну діяльність, за якими використовується нерухоме майно, що перебуває в його оперативному управлінні, кредитні договори та договори застави;
- здійснює контроль за ефективністю використання майна, що є власністю Старосинявської громади та закріплене за підприємством на праві оперативного управління;
- приймає рішення про реорганізацію та ліквідацію підприємства, призначає ліквідаційну комісію, комісію з припинення, затверджує ліквідаційний баланс;
- укладає з підприємством договори про надання медичного обслуговування за рахунок коштів місцевого бюджету.
У п. 7.5 статуту визначено, що директор підприємства, зокрема:
- самостійно вирішує питання діяльності підприємства за винятком тих, що віднесені законодавством та цим статутом до компетенції засновника (підп. 7.5.2);
- організовує роботу підприємства щодо надання населенню медичної допомоги, згідно з вимогами нормативно - правових актів (підп. 7.5.3);
- несе відповідальність за формування та виконання фінансовою плану і плану розвитку підприємства, розвитку його господарської діяльності, виконання показників ефективності діяльності підприємства, якість послуг, що надаються підприємством, використання наданого на праві оперативного управління підприємству майна спільної власності територіальних громад і доходу згідно з вимогами законодавства, цього статуту та укладених підприємством договорів (підп. 7.5.4);
- приймає рішення про прийняття на роботу, звільнення з роботи працівників підприємства, а також інші, передбачені законодавством про працю рішення в сфері трудових відносин, укладає трудові договори з працівниками підприємства. Забезпечує раціональний добір кадрів, дотримання працівниками правил внутрішнього трудового розпорядку. Створює умови підвищення фахового і кваліфікаційного рівня працівників згідно із затвердженим в установленому порядку штатним розписом (підп. 7.5.10);
- несе відповідальність за збитки, завдані підприємству з вини директора підприємства в порядку, визначеному законодавством (підп.7.5.15);
- затверджує положення про структурні підрозділи підприємства, інші положення та порядки, що мають системний характер (підп. 7.5.16);
- вирішує інші питання, віднесені до компетенції директора підприємства згідно із законодавством, цим статутом, контрактом укладеним між засновником і директором підприємства (підп. 7.5.18).
У розділі 8 статуту визначена організаційна структура підприємства.
Так, структура підприємства включає: адміністративно - управлінський відділ, допоміжні підрозділи, у тому числі господарчі, лікувально-профілактичні підрозділи (амбулаторії, які можуть включати фельдшерсько - акушерські пункти, фельдшерські пункти, медичні пункти тимчасового базування) (п. 8.1 статуту).
Згідно з п. 8.2 статуту структура підприємства, порядок внутрішньої організації та сфери діяльності структурних підрозділів підприємства затверджуються директором підприємства.
Штатну чисельність підприємства директор визначає на власний розсуд на підставі фінансового плану, за результатами господарської діяльності підприємства, затвердженого в установленому законодавством порядку (п. 8.4 статуту).
Рішенням тридцять п`ятої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради №2-35/2023 від 02.03.2023 на підставі ст.ст. 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", за рекомендацією постійної комісії з питань планування фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку було вирішено внести зміни до статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги", затвердженого рішенням 22-ї чергової сесії Старосинявської селищної ради від 09.06.2022 р. № 83-22/2022, затвердивши в новій редакції статут Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги", а саме:
- пункт 4.8. розділу 4 викласти в такій редакції: "4.8. Штатний розпис на рік та структура підприємства затверджується сесією ради, зміни до штатного розпису затверджуються селищним головою за погодженням голови постійної комісії з питань планування фінансів, бюджету та соціально - економічного розвитку";
- пункт 8.2. розділу 8 викласти в такій редакції: "8.2. Структура підприємства затверджується сесією ради";
- пункт 8.4. розділу 8 виключити.
Також вирішено затвердити нову редакцію статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги" та доручено керівнику КНП "Старосинявський ЦПМСД" підписати та забезпечити державну реєстрацію нової редакції статуту.
До матеріалів справи долучено статут Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги" в редакції, затвердженій рішенням сесії селищної ради від 02.03.2023 №2-35/2023, який не підписаний в.о.директора КНП "Старосинявський ЦПМСД".
Із змісту протоколу №35 пленарного засідання тридцять п`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради від 02.03.2023 вбачається, що питання "Про нову редакцію Статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги" не було включено до запропонованих питань порядку деного вказаної сесії ради і було включено додатково до порядку денного під час сесії ради. При цьому таке рішення прийнято за основу і в цілому: "за" проголосували 17 депутатів, "проти" - 0, "утримався" - 4, "відсутній" - 6.
Матеріали справи містять Регламент Старосинявської селищної ради VIII скликання, затверджений рішенням шостої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради №4-6/2021 від 26.02.2021 (далі - Регламент), який є нормативно-правовим актом, що встановлює порядок діяльності Старосинявської селищної ради, її органів та посадових осіб, депутатських фракцій, груп, депутатів, порядок скликання та проведення сесій ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради та визначає інші питання роботи Старосинявської селищної ради (далі-Рада) та її органів.
Відповідно до п. 1.2 Регламенту селищна рада має право розглядати будь-яке питання, що належить до її відання.
Порядок діяльності Старосинявської селищної ради, її органів і посадових осіб визначається Конституцією України, законами України та цим Регламентом (п. 1.3 Регламенту).
Згідно з п. 1.6 Регламенту рішення селищної ради, прийняті в межах її повноважень, обов`язкові для виконання всіма розташованими га території громади органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами й організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на території Старосинявської територіальної громади.
Пленарні засідання селищної ради, засідання постійних комісій, а також тимчасово контрольних та інших комісій ради є відкритими і гласними, крім випадків, встановлених законами України. Гласність роботи ради забезпечується шляхом проведення у залі засідання аудіо- та відеозапису, розміщення інформації на офіційному сайті Старосинявської селищної ради (надалі - сайт ради) (п.п. 4.1, 4.3 Регламенту).
Пунктом 4.4 Регламенту визначено, що проєкти рішень селищної ради, прийняті рішення селищної ради, протоколи сесій, графіки засідань постійних комісій, розпорядження селищного голови, які потребують подальшого затвердження радою оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Кожен проєкт рішення селищної ради та її виконавчого комітету з усіма додатками публікується на сайті окремо, із обов`язковим зазначенням дати публікації та дати останньої зміни.
За змістом п. 4.5 Регламенту відкритість та гласність у діяльності ради забезпечується також через стабільне і прогнозоване функціонування сайту ради. При функціонуванні сайту ради повинно бути забезпечено, зокрема: розміщення результатів голосувань, протоколів і рішень засідань ради та її органів (підп. 4.5.3), розміщення інформації в порядку визначеному Законом України "Про доступ до публічної інформації" (підп. 4.5.4), розміщення інформації про плани роботи ради, в т.ч. дату, місце і порядок денний засідання ради та її органів (підп. 4.5.6).
Відповідно до п. 20.1 Регламенту селищна рада проводить свою роботу сесійно. Сесії селищної ради складаються з пленарних засідань і засідань постійних депутатських комісій.
Пунктом 21.1 Регламенту визначено, що постійні депутатські комісії є органами ради, що обираються для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до відання Старосинявської селищної ради, здійснення контролю за виконанням рішень ради.
Постійні комісії за дорученням ради, або за власною ініціативою попередньо розглядають проєкти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально - культурного будівництва, інші питання, які вносять на розгляд ради, розробляють проєкти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями (п. 21.6 Регламенту).
Згідно з п. 23.5 Регламенту розпорядження про скликання сесій оприлюднюються на офіційному сайті Старосинявської селищної ради не пізніше, як за десять днів, а у виняткових випадках - за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Пунктом 25.1 Регламенту визначено, що селищна рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до п. 25.3. Регламенту рішення селищної ради приймаються лише з питань, внесених до порядку денного пленарного засідання сесії селищної ради і за наявності відповідно оформленого проєкту рішення.
Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися селищним головою, депутатськими комісіями, окремими депутатами, виконавчим комітетом, виконавчими органами селищної ради, депутатськими фракціями та групами, загальними зборами громадян, а-також у порядку місцевої ініціативи (п. 29.1 Регламенту).
Згідно з п. 29.2 Регламенту розпорядження селищного голови про скликання сесії оприлюднюється на офіційному сайті Старосинявської селищної ради за 10 днів до початку сесії. Проєкти рішень із відповідними погодженнями, інші документи й матеріали з питань, які вносяться на розгляд ради, подаються в апарат ради за 10 днів і доводяться до відома депутатів шляхом надсилання документів на електронні адреси, які вказані депутатами та оприлюднені на сайті селищної ради, одночасно з орієнтовним порядком денним не пізніше, як за три дні до відкриття сесії, крім випадку скликання позачергової сесії. Персональну відповідальність за підготовку проєктів документів, що вносяться на розгляд сесії несе секретар ради. Депутати ознайомлюються з проєктами рішень, які мають бути винесені на розгляд сесії Старосинявської селищної ради, одночасно з їх оприлюдненням на сайті селищної ради.
Проєкти рішень, що вносяться на розгляд ради, попередньо розглядаються постійними комісіями ради (п.29.3 Регламенту).
За змістом п. 29.12 усі проєкти рішень для оприлюднення на офіційному сайті селищної ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" подаються секретарю селищної ради не пізніше, як за 15 робочих днів до їх розгляду на сесії селищної ради. Секретар селищної ради через апарат ради оприлюднює на офіційному сайті селищної ради поданий проєкт рішення протягом доби після подання.
Відповідно до п. 30.1 Регламенту на початку сесії рада затверджує порядок денний.
Після затвердження переліку питань порядку денного рада затверджує порядок (послідовність) розгляду питань порядку денного (п. 30.2 Регламенту).
Аналізуючи надані докази та пояснення сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.
Відповідно до ст. 55 Конституції України кожному гарантується захист прав і свобод у судовому порядку.
Статтею 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
В розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно з ч.1 ст. 4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Реалізуючи передбачене ст. 55 Конституції України, ст. 4 ГПК України право на судовий захист, позивач, звертаючись до суду з позовом, самостійно визначає у ній, яке його право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах.
Оцінка предмета заявленого позову, а відтак наявності підстав для захисту порушеного права та/або інтересу позивача, про яке ним зазначається в позовній заяві, здійснюється судом, на розгляд якого передано спір, крізь призму оцінки спірних правовідносин та обставин (юридичних фактів), якими позивач обґрунтовує заявлені вимоги (такий правовий висновок Верховного Суду викладений у постановах від 22.09.2022 у справі № 924/1146/21, від 06.10.2022 у справі № 922/2013/21, від 17.11.2022 у справі №904/7841/21).
Згідно з ч. 2 ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів є, зокрема визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, відновлення становища, яке існувало до порушення.
У даній справі позивач звернувся до суду із позовними вимогами про визнання протиправним та скасування рішення тридцять п`ятої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради №2-35/2023 від 02.03.2023 "Про нову редакцію Статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги". В обґрунтування позову позивач вказує, що підготовка зазначеного рішення до розгляду на сесії селищної ради відбулась з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Регламенту Старосинявської селищної ради VIII скликання. А внесення змін до статуту позивача на підставі спірного рішення не відповідає встановленому законом принципу самостійності підприємств, суперечить ст. 64 ГК України та здійснено з перевищенням повноважень відповідача, що суперечить ч. 2 ст. 19 Конституції України, ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно з п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Поняття "суд, встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування суду, але й дотримання таким судом певних норм, що регулюють його діяльність, тобто передбачає усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів (пункт 24 рішення Європейського суду з прав людини від 20 липня 2006 року у справі "Сокуренко і Стригун проти України", заяви № 29458/04 та № 29465/04).
За ст. 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.
Судова юрисдикція - це інститут права, покликаний розмежувати між собою компетенцію як різних ланок судової системи, так і різних видів судочинства - цивільного, кримінального, господарського та адміністративного.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.
Такі висновки Верховного Суду містяться у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.01.2021 у справі № 127/21764/17, від 23.03.2021 у справі 367/4695/20, від 02.08.2023 у справі № 925/1741/21).
При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Згідно з ч.1 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Юрисдикція господарських судів поширюється на приватноправові відносини, які вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до п.п. 3, 10 ч. 1 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема:
- справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин, в тому числі у спорах між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи або між юридичною особою та її учасником (засновником, акціонером, членом), у тому числі учасником, який вибув, пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої юридичної особи, крім трудових спорів;
- справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.08.2023 у справі № 560/8411/23 було закрито провадження у справі за позовом Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги" до Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення тридцять п`ятої чергової сесії восьмого скликання № 2-35/2023 від 02.03.2023 "Про нову редакцію Статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги". При цьому роз`яснено, що цей спір підлягає розгляду судом господарської юрисдикції, повноваження якого поширюються на територію Хмельницької області. Ухвала набрала законної сили.
Зважаючи на викладене, враховуючи сторін та предмет позову, спір розглядається Господарським судом Хмельницької області.
Відповідно до ст. 62 Господарського кодексу України (далі - ГК України) підприємство - самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами. Підприємства можуть створюватись як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської діяльності.
Положення ч. 1 ст. 63 ГК України передбачають, що залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти підприємства таких видів: приватне підприємство, що діє на основі приватної власності громадян чи суб`єкта господарювання (юридичної особи); підприємство, що діє на основі колективної власності (підприємство колективної власності); комунальне підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади; державне підприємство, що діє на основі державної власності; підприємство, засноване на змішаній формі власності (на базі об`єднання майна різних форм власності); спільне комунальне підприємство, що діє на договірних засадах спільного фінансування (утримання) відповідними територіальними громадами - суб`єктами співробітництва.
В Україні можуть діяти також інші види підприємств, передбачені законом.
За приписами ст. 169 ЦК України територіальні громади діють у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Територіальні громади можуть створювати юридичні особи публічного права (комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом.
Згідно з ч.ч. 1-3, 6 ст. 78 ГК України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство). Комунальне унітарне підприємство не несе відповідальності за зобов`язаннями власника та органу місцевого самоврядування, до сфери управління якого воно входить.
Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (ст. 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до ст. 57 ГК України установчими документами суб`єкта господарювання є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб`єкта господарювання. Статут суб`єкта господарювання повинен містити відомості про його найменування, мету і предмет діяльності, розмір і порядок утворення статутного капіталу та інших фондів, порядок розподілу прибутків і збитків, про органи управління і контролю, їх компетенцію, про умови реорганізації та ліквідації суб`єкта господарювання, а також інші відомості, пов`язані з особливостями організаційної форми суб`єкта господарювання, передбачені законодавством. Статут може містити й інші відомості, що не суперечать законодавству. Статут (положення) затверджується власником майна (засновником) суб`єкта господарювання чи його представниками, органами або іншими суб`єктами відповідно до закону.
Суд встановив, що Комунальне некомерційне підприємство "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги" є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством. Засновником (власником) та органом управління майном підприємства є територіальна громада в особі Старосинявської селищної ради, що випливає з положень п.п. 1.1, 1.4 статуту, затвердженого рішенням сесії Старосинявської селищної ради від 09.06.2022 №83-22/2022.
Рішенням тридцять п`ятої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради №2-35/2023 від 02.03.2023 було вирішено внести зміни до статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги", затвердженого рішенням 22-ї чергової сесії Старосинявської селищної ради від 09.06.2022 № 83-22/2022, затвердивши в новій редакції Статут Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги", а саме:
- пункт 4.8. розділу 4 викласти в такій редакції: "4.8. Штатний розпис на рік та структура підприємства затверджується сесією ради, зміни до штатного розпису затверджуються селищним головою за погодженням голови постійної комісії з питань планування фінансів, бюджету та соціально - економічного розвитку";
- пункт 8.2. розділу 8 викласти в такій редакції: "8.2. Структура підприємства затверджується сесією ради";
- пункт 8.4. розділу 8 виключити.
Також вирішено затвердити нову редакцію статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги".
Проаналізувавши зміни, які були внесені до статуту позивача на підставі оспорюваного рішення, суд встановив, що до внесення змін пунктом 4.8 статуту було визначено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює штатну чисельність і затверджує штатний розпис. У п.п. 8.2, 8.4 статуту було передбачено, що структура підприємства, порядок внутрішньої організації та сфери діяльності структурних підрозділів підприємства затверджуються директором підприємства. Штатну чисельність підприємства директор визначає на власний розсуд на підставі фінансового плану, за результатами господарської діяльності підприємства, затвердженого в установленому законодавством порядку.
Із вищевикладеного вбачається, що до прийняття оспорюваного рішення питання визначення структури підприємства, штатної чисельності та штатного розпису належали до повноважень підприємства в особі директора.
Разом з тим, внаслідок прийняття оскаржуваного рішення вирішення вказаних питань віднесено до відання Старосинявської селищної ради шляхом їх розгляду на сесії ради.
Суд враховує, що відповідно до ст. 52 ГК України некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.
Як випливає із змісту ст. 62 ГК України, підприємство - самостійний суб`єкт господарювання, є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків та може мати печатки.
Частиною 3 ст. 64 ГК України визначено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.
У п. п. 4.3, 6.1.2 статуту КНП "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги", як в редакції, затвердженій рішенням сесії Старосинявської селищної ради від 09.06.2022 №83-22/2022, так і в редакції, затвердженій оскаржуваним рішенням, визначено, що підприємство здійснює некомерційну господарську діяльність, організовує свою діяльність відповідно до фінансового плану, затвердженого засновником, самостійно організовує надання медичних послуг (робіт, послуг, платних медичних послуг) і реалізує їх за цінами (тарифами), що визначаються в порядку, встановленому законодавством. Підприємство має право самостійно планувати, організовувати і здійснювати свою статутну діяльність, визначати основні напрямки свого розвитку відповідно до своїх завдань і цілей, у тому числі спрямовувати отримані від господарської діяльності кошти на утримання підприємства та його матеріально-технічне забезпечення; поліпшення умов праці, життя та здоров`я працівників. Повноваження засновника (власника) визначені у п.7.4 статуту.
Суд також зазначає, що відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Положеннями вищевказаного Закону не передбачено повноважень ради вирішувати питання щодо визначення структури комунальних підприємств, встановлення їх штатної чисельності працівників та штатного розпису на сесії ради.
Таким чином, віднесення до компетенції Старосинявської селищної ради вирішення питання щодо визначення структури позивача, встановлення штатної чисельності працівників та штатного розпису суперечить приписам ст.ст.52, 62, 64 ГК України, ст. 19 Конституції України, ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", не узгоджується із іншими положеннями статуту позивача, зокрема п.п. 4.3, 6.1.2, 7.4, та порушує право позивача на здійснення самостійної господарської діяльності.
Також суд зауважує, що згідно з ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (ч. 15 ст. 46 вищевказаного закону в редакції, чинній на момент прийняття Регламенту Старосинявської селищної ради VIII скликання).
Так, Регламент Старосинявської селищної ради VIII скликання був затверджений рішенням шостої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради №4-6/2021 від 26.02.2021 (далі Регламент) та встановлює порядок діяльності Старосинявської селищної ради, її органів та посадових осіб, депутатських фракцій, груп, депутатів, порядок скликання та проведення сесій ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради та визначає інші питання роботи Старосинявської селищної ради (далі-Рада) та її органів.
За приписами ч. 17 ст. 46 "Про місцеве самоврядування в Україні" сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством.
Згідно з п.п. 4.1, 4.3 Регламенту пленарні засідання селищної ради, засідання постійних комісій, а також тимчасово контрольних та інших комісій ради є відкритими і гласними, крім випадків, встановлених законами України. Гласність роботи ради забезпечується шляхом проведення у залі засідання аудіо- та відеозапису, розміщення інформації на офіційному сайті Старосинявської селищної ради.
Пунктом 4.4 Регламенту визначено, що проєкти рішень селищної ради, прийняті рішення селищної ради, протоколи сесій, графіки засідань постійних комісій, розпорядження селищного голови, які потребують подальшого затвердження радою оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Кожен проєкт рішення селищної ради та її виконавчого комітету з усіма додатками публікується на сайті окремо, із обов`язковим зазначенням дати публікації та дати останньої зміни.
Статтею 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (ст. 3 зазначеного Закону).
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати: нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності; плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань (ч. 1 ст. 15 вищевказаного Закону).
За змістом ч. 4 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
У п. 23.5 Регламенту також передбачено, що розпорядження про скликання сесій оприлюднюються на офіційному сайті Старосинявської селищної ради не пізніше, як за десять днів, а у виняткових випадках - за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Згідно з п. 29.2 Регламенту розпорядження селищного голови про скликання сесії оприлюднюється на офіційному сайті Старосинявської селищної ради за 10 днів до початку сесії. Проєкти рішень із відповідними погодженнями, інші документи й матеріали з питань, які вносяться на розгляд ради, подаються в апарат ради за 10 днів і доводяться до відома депутатів шляхом надсилання документів на електронні адреси, які вказані депутатами та оприлюднені на сайті селищної ради, одночасно з орієнтовним порядком денним не пізніше, як за три дні до відкриття сесії, крім випадку скликання позачергової сесії. Депутати ознайомлюються з проєктами рішень, які мають бути винесені на розгляд сесії Старосинявської селищної ради, одночасно з їх оприлюдненням на сайті селищної ради.
Проєкти рішень, що вносяться на розгляд ради, попередньо розглядаються постійними комісіями ради (п.29.3 Регламенту).
За змістом п. 29.12 усі проєкти рішень для оприлюднення на офіційному сайті селищної ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" подаються секретарю селищної ради не пізніше, як за 15 робочих днів до їх розгляду на сесії селищної ради. Секретар селищної ради через апарат ради оприлюднює на офіційному сайті селищної ради поданий проєкт рішення протягом доби після подання.
Разом з тим, суд встановив, що питання "Про нову редакцію Статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико - санітарної допомоги" було внесено до порядку денного під час пленарного засідання тридцять п`ятої чергової сесії Старосинявської селищної ради, що підтверджується змістом протоколу №35 від 02.03.2023.
Вказане свідчить, що відповідач не оприлюднював проект спірного рішення, в тому числі на офіційному сайті Старосинявської селищної ради, а проект відповідно не був доведений до відома громадян у встановленому законом порядку. Доказів на спростування вказаного матеріали справи не містять
Також матеріали справи не містять доказів дотримання положень п.п. 29.2, 29.3 Регламенту при підготовці спірного рішення до розгляду на пленарному засіданні, зокрема, що проект рішення був поданий в апарат ради за 10 днів до його розгляду, доведений до відома депутатів не пізніше, як за три дні до відкриття сесії, попередньо розглядався постійними комісіями ради.
Таким чином, підготовка оскаржуваного рішення до розгляду на сесії Старосинявської селищної ради відбулась з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Регламенту Старосинявської селищної ради VIII скликання.
Частиною 1 ст. 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
За приписами ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно зі ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Як встановлено судом вище, рішення тридцять п`ятої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради №2-35/2023 від 02.03.2023 було прийнято з порушенням норм чинного законодавства та прав позивача.
Зважаючи на викладене, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає, що вимоги позивача є правомірними та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно із ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, в зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-80, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги" смт Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області до Старосинявської селищної ради смт Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення №2-35/2023 від 02.03.2023 задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення тридцять п`ятої чергової сесії восьмого скликання Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області № 2-35/2023 від 02.03.2023 "Про нову редакцію Статуту Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги".
Стягнути з Старосинявської селищної ради (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, смт Стара Синява, вул. Івана Франка, буд. 8, код 04402824) на користь Комунального некомерційного підприємства "Старосинявський центр первинної медико-санітарної допомоги" (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, смт Стара Синява, вул. Грушевського, буд. 15, код 37329345) 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.) витрат на оплату судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення. Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України.
Повне рішення складено 10.06.2024.
Суддя ОСОБА_1
Рішення надсилається сторонам до електронних кабінетів.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2024 |
Оприлюднено | 12.06.2024 |
Номер документу | 119617813 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин про визнання недійсними установчих документів, внесення змін до них |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Субботіна Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні