Ухвала
від 12.03.2024 по справі 761/4131/22
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 11-кп/824/2044/2024 Головуючий у суді першої інстанції - ОСОБА_1

№ 761/4131/22

Категорія КК: ч. 3 ст. 191 Доповідач в апеляційній інстанції - ОСОБА_2

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2024 року колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду

в складі: головуючого судді ОСОБА_2 ,

суддів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

за участю секретарів ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,

прокурора ОСОБА_7 ,

захисника ОСОБА_8

обвинуваченої ОСОБА_9 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві кримінальне провадження по обвинуваченню

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Северодвинськ Росіїської Федерації, громадянки України, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ,

у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 191; ч. 3 ст. 191 КК України, -

У С Т А Н О В И Л А:

Вироком Шевченківського районного суду м. Києва від 01 серпня 2022 року ОСОБА_9 визнано невинуватою у пред`явленому обвинуваченні у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 191, ч. 3 ст. 191 КК України, та виправдано за недоведеністю складу вказаних кримінальних правопорушень в її діянні.

Вирішено питання щодо процесуальних витрат та речових доказів у кримінальному провадженні.

Згідно пред`явленого обвинувачення, яке викладено у мотивувальній частині вироку суду першої інстанції, органом досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_9 , відповідно до наказу №1124/о/17-17 від 26.12.2017 перебуваючи на посаді директора Державної організації «Український центр культурних досліджень» (ЄДРПОУ: 02215041), що розташоване за адресою: місто Київ, вулиця Ярославів Вал, № 36 , зловживаючи своїм службовим становищем здійснила привласнення чужого майна, а саме: грошових коштів, які перебували у її віданні та належали ДО «Український центр культурних досліджень», якими в подальшому розпорядилась на власний розсуд, чим завдала матеріального збитку ДО «Український центр культурних досліджень», при наступних обставинах.

Відповідно до наказу №1124/о/17-17 від 26.12.2017 Міністерства культури України ОСОБА_10 , на посаду директора ДО «Український центр культурних досліджень» призначено ОСОБА_9 .

26 грудня 2017 року, між Міністерством культури України (далі - Міністерство) в особі Міністра ОСОБА_10 з однієї сторони, та ОСОБА_9 (Керівник) з іншої, укладено Контракт №700, яким ОСОБА_9 призначено на посаду директора ДО «Український центр культурних досліджень» (ЄДРПОУ: НОМЕР_1 ) (далі - Центр).

Відповідно до п. 1.1. Контракту, Керівник зобов`язується безпосередньо і через адміністрацію Центру здійснювати поточне керівництво Центром, забезпечувати його ефективну діяльність, раціональне використання і збереження закріпленого за Центром державного майна, а Міністерство зобов`язується створювати належні умови для матеріального забезпечення і організації праці Керівника; п. 1.2. На підставі контракту виникають трудові відносини між Керівником та Міністерством; п. 1.3. Керівник, який уклав цей контракт, є повноважним представником Центру під час реалізації повноважень, функцій, обов`язків, передбачених актами чинного законодавства, підзаконними актами, Статутом Центру та цим контрактом; п. 1.5. Керівник підзвітний Міністерству у межах, встановлених законодавством, Статутом Центру та цим контрактом.

Відповідно до п. 2.1. Контракту, Керівник зобов`язується: п. 2.1.1 дотримуватись положень чинного законодавства України та умов цього контракту; п. 2.1.4 дотримуватись вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів»; п. 2.1.5 виконувати вимоги, надані Міністерством в межах своєї компетенції; п. 2.1.6 забезпечувати своєчасну сплату податків та інших обов`язкових платежів до бюджету, Пенсійного фонду, суворо дотримуватись чинного законодавства та забезпечувати виконання обсягів роботи Центру; п. 2.1.11 відповідати за цільове використання коштів загального та спеціального фондів; п. 2.1.12 не допускати незаконного витрачання державних коштів непередбачені кошторисами цілі; п. 2.1.13 дотримуватись визначених нормативно-правовими актами фінансових та бюджетних правових норм, здійснювати контроль за збереженням майна, ощадливим і раціональним використанням матеріальних цінностей; п. 2.1.18 дотримуватись норм діючого законодавства, удосконалення форм методів управління, умов колективного договору, зміцнення договірної та трудової (виконавської) дисципліни.

Відповідно до п. 4.1. Контракту, Керівникові за виконання обов`язків, передбачених цим контрактом встановлюється місячний посадовий оклад згідно з діючою схемою посадових окладів; п. 4.2. Керівникові додатково встановлюється: надбавка за складність, напруженість у роботі, високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% до посадового окладу щомісячно в межах загального фонду оплати праці та фактично відпрацьованого часу; надбавка за почесне звання «Заслужений артист України» у розмірі 20% посадового окладу; п. 4.4. Керівнику нараховується щоквартальна премія в розмірі посадового окладу, за погодженням з Міністерством, за результатами розгляду звіту керівника про проведену протягом відповідного періоду роботу; п. 4.6. При установлені та здійсненні виплат враховувати вимоги пункту 11 Заходів щодо ефективного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710; п. 4.10. Керівнику надаються всі соціальні пільги, передбачені Колективним договором Центру.

Відповідно до п. 5.1 Контракту, у випадку невиконання чи неналежного виконання обов`язків, передбачених цим контрактом, Сторони несуть відповідальність згідно із законодавством та цим контрактом; п. 5.2 Керівник несе матеріальну відповідальність, у тому числі повну, та зобов`язаний відшкодувати заподіяну своїми винними діями (бездіяльністю) пряму дійсну шкоду Центру та (або) державі у порядку і розмірах, визначених Цивільним кодексом України, Кодексом законів України про працю, Податковим кодексом України та іншими нормативно-правовими актами.

У травні 2018 року, між Міністерством культури України (далі - Міністерство) в особі Міністра ОСОБА_10 та ОСОБА_9 (Керівник) укладено Додаток №1 до Контракту №700 від 26.12.2017, яким внесені, за взаємною згодою, зміни до розділу 4 «Оплата праці керівника», а саме: п. 4.2 доповнити словами: надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови (німецької) у розмірі 10% посадового окладу; п. 4.10 Керівнику надаються всі соціальні пільги та інші виплати, передбачені Колективним договором Центру

20 листопада 2018 року, між Міністерством культури України (далі - Міністерство) в особі Міністра ОСОБА_10 та ОСОБА_9 (Керівник) укладено Додаток №2 до Контракту №700 від 26.12.2017, яким внесені зміни до зазначеного Контракту, а саме: п. 4.4 розділу 4 «Оплата праці керівника» викладено в новій редакції: Керівнику нараховується щомісячна премія, за погодженням з Міністерством, відповідно до Положення про преміювання керівників закладів культури, що є бюджетними установами, які належать до сфери управління Міністерства культури України, затвердженого наказом Міністерства від 29.08.2018 №754.

Відповідно до Статуту ДО «Український центр культурних досліджень», затверджений Наказом Міністерства культури України від 03 березня 2017 року №153 Розділу VI: п. 6.1. Управління Центром здійснюється на основі поєднання прав директора Центру щодо оперативного управління державного майна і участі в управлінні трудового колективу Центру; п. 6.3. Керівництво діяльністю Центру здійснює директор. Директор організовує культурно-просвітницьку, дослідну, господарську, соціально-побутову та іншу діяльність Центру, забезпечує виконання завдань Центру, передбачених діючим законодавством і цим Статутом; п. 6.5. Статуту, Директор Центру: несе персональну відповідальність за стан та результати культурно-просвітницької, наукової і фінансово-господарської діяльності Центру, за своєчасність подання звітності Центру; несе персональну відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фінансування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності; відповідає за цільове використання коштів загального та спеціального фондів, не допускає незаконного витрачення державних коштів на непередбачені кошторисами цілі; забезпечує дотримання визначених нормативно-правовими актами фінансових та бюджетних правових норм, здійснює контроль за збереженням майна, ощадливим і раціональним використанням матеріальних цінностей; п. 6.6. Директор має право: розпоряджатися коштами Центру у відповідності до затверджених кошторисів і законодавства.

Відповідно до п. 6.12. Статуту, Трудовий колектив Центру становлять усі особи, які своєю працею беруть участь у його діяльності на основі трудового договору (контракту, угоди) або інших форм, що регулюють трудові відносини працівника з Центром; п. 6.12.1. Трудовий колектив Центру погоджує зміни та доповнення до Статуту Центру, бере участь в укладанні колективного договору (обговорює та схвалює проект колективного договору); п. 6.12.2. Участь трудового колективу в управлінні Центром реалізується загальними зборами трудового колективу та уповноваженим органом трудового колективу - Радою трудового колективу, колективним договором та повноваженнями профспілкового комітету; п. 6.12.5. Оплата праці працівників Центру здійснюється відповідно до чинного законодавства; п. 6.12.6. Соціальні питання, що стосуються діяльності Центру вирішуються директором та трудовим колективом Центру і відображаються у колективному договорі. Колективним договором також регулюються питання охорони праці, виробничі та трудові відносини трудового колективу з адміністрацією Центру; п. 6.12.8. Положення колективного договору є обов`язковим для сторін і поширюється на всіх працівників Центру незалежно від їх членства в професійній спілці і є обов`язковими як для Директора, так і для трудового колективу.

Відповідно до Статуту ДО «Український центр культурних досліджень» затверджений Наказом Міністерства культури України від 17 квітня 2019 року №316 Розділу VII: п. 7.2. Керівництво діяльністю Центру здійснює директор; п. 7.3. Директор організовує адміністративну, культурно-просвітницьку, науково-дослідну, фінансово-господарську, соціально-побутову та іншу діяльність Центру, забезпечує виконання завдань Центру, передбачених діючим законодавством і цим Статутом; п. 7.7. Статуту, Директор Центру: несе персональну відповідальність за стан та результати культурно-просвітницької, наукової і фінансово-господарської діяльності Центру, за своєчасність подання звітності Центру; створює необхідні умови для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечує неухильне виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів; несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку Центру та забезпечення фінансування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років; відповідає за цільове використання коштів загального та спеціального фондів, не допускає незаконного витрачення державних коштів на непередбачені кошторисами цілі; забезпечує дотримання визначених нормативно-правовими актам фінансових та бюджетних правових норм, здійснює контроль за збереженням майна, ощадливим і раціональним використанням матеріальних цінностей.

Відповідно до п. 7.8. Статуту, Директор має право: розпоряджатися коштами Центру у відповідності до затверджених кошторисів і законодавства; вирішувати інші питання відповідно до законодавства та в межах завдань, визначених цим Статутом і контрактом.

Відповідно до Розділу ІХ Статуту: п. 9.5. Трудовий колектив Центру становлять усі особи, які своєю працею беруть участь у його діяльності на основі трудового договору (контракту, угоди) інших форм, що регулюють трудові відносини працівника з Центром; п. 9.6. Трудовий колектив Центру погоджує зміни та доповнення до Статуту Центру, бере участь в укладанні колективного договору (обговорює та схвалює проект колективного договору); п. 9.11. Положення колективного договору є обов`язковим для сторін і поширюється на всіх працівників Центру незалежно від їх членства в професійній спілці і є обов`язковими як для Директора, так і для трудового колективу; п. 9.13. Оплата праці працівників Центру здійснюється відповідно до чинного законодавства України; п. 9.15. Соціально-економічні питання, що стосуються діяльності Центру, вирішуються Директором та трудовим колективом центру і відображаються у колективному договорі. Колективним договором також регулюються питання охорони праці, виробничі та трудові відносини трудового колективу з адміністрацією Центру.

Відповідно до Статуту ДО «Український центр культурних досліджень» затверджений Наказом Міністерства культури України від 24 квітня 2020 року №1676 Розділу VII: п. 7.2. Керівництво діяльністю Центру здійснює директор; п. 7.3. Директор організовує адміністративну, культурно-просвітницьку, науково-дослідну, фінансово-господарську, соціально-побутову та іншу діяльність Центру, забезпечує виконання завдань Центру, передбачених діючим законодавством і цим Статутом; п. 7.4. Рішення з соціальних питань, що стосуються працівників Центру приймаються директором Центру за участю трудового колективу; п. 7.7. Статуту, Директор Центру: несе персональну відповідальність за стан та результати культурно-просвітницької, наукової і фінансово-господарської діяльності Центру, за своєчасність подання звітності Центру; створює необхідні умови для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечує неухильне виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів; несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку Центру та забезпечення фінансування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років; відповідає за цільове використання коштів загального та спеціального фондів, не допускає незаконного витрачення державних коштів на непередбачені кошторисами цілі; забезпечує дотримання визначених нормативно-правовими актам фінансових та бюджетних правових норм, здійснює контроль за збереженням майна, ощадливим і раціональним використанням матеріальних цінностей, та інше.

Згідно чинного на момент вчинення ОСОБА_9 суспільно-небезпечного діяння, що виразилось у привласненні чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, відповідно до Класифікатора професій ДК 003:2010, затвердженого Наказом Держспоживстандарту України від 28.07.2010 № 327, посада «директор» відноситься до розділу 1 (законодавці, вищі державні службовці, керівники, менеджери (управителі), клас професій 121 «Керівники підприємств, установ та організацій».

Крім того, відповідно до Колективного договору між адміністрацією та Радою трудового колективу ДО «Український центр культурних досліджень», на період з 01.12.2017 по 31.12.2020, п. 4.4. Оплата праці в Центрі здійснюється згідно з чинним законодавством. Керівник несе відповідальність за несвоєчасну виплату заробітної плати згідно з чинним законодавством; п. 4.5. Адміністрація зобов`язується: за наявності підстав, передбачених чинним законодавством, у межах фонду заробітної плати та за наявності економії коштів фонду заробітної плати виплачувати співробітникам Центру премії, доплати і надбавки; п. 8.1. У випадку невиконання або неналежного виконання обов`язків, передбачених даним договором, сторони несуть відповідальність у відповідності з чинним законодавством України.

Крім того, 11 грудня 2017 року, відповідно до наказу №120 ДО «Український центр культурних досліджень» затверджено «Положення про преміювання працівників Українського центру культурних досліджень, встановлення стимулюючих надбавок та надання матеріальної і грошової допомоги» (Положення).

Згідно Розділу І Положення, Загальні положення ч. 2. Дія цього Положення поширюється на всіх працівників Українського центру культурних досліджень (далі - Центр).

Згідно Розділу ІІ Преміювання ч. 4. Преміювання Директора Центру за результатами роботи за квартал, здійснюється за погодженням з Міністерством культури України; ч. 5. Преміювання Директора Центру за результатами роботи за місяць та рік здійснюється за обґрунтованим поданням Ради трудового колективу з урахуванням вимог цього Положення; ч. 9. Подання з пропозиціями щодо преміювання надаються директору Центру, заступником директора щодо координованих ним працівників, а також керівника господарської служби, керівниками структурних підрозділів щодо працівників свого структурного підрозділу із зазначенням результатів виконання ними посадових обов`язків та завдань, за умови наявності економії фонду заробітної плати. Преміювання працівників, які безпосередньо підпорядковуються директору Центру, а також керівників кадрової та бухгалтерської служб, визначається ним особисто; ч. 10. Преміювання працівників Центру здійснюється в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі на поточний рік; ч. 11. Працівникам Центру в межах наявних коштів на оплату праці може бути виплачена премія за результатами роботи за місяць, квартал, рік, а в окремих випадках - також з нагоди державних (Новий рік - 1 січня; Різдво Христове - 7 січня та 25 грудня; День Конституції - 28 червня; День незалежності України - 24 серпня) і професійних свят (День охорони пам`яток історії та культури - 18 квітня; Всеукраїнський день працівників культури та майстрів народного мистецтва - 9 листопада: День науки - третя субота травня), ювілейних дат працівників, з урахуванням особистого внеску працівників відповідно до наказу директора Центру.

Згідно Розділу V. Інші положення, ч. 2. Питання, що не врегульовані цим Положенням, регулюються Колективним договором Центру, іншими нормативно-правовими документами Центру та чинним законодавством України.

27 березня 2019 року, відповідно до наказу №17 ДО «Український центр культурних досліджень», затверджено «Положення про преміювання працівників Українського центру культурних досліджень, встановлення стимулюючих надбавок та надання матеріальної і грошової допомоги».

Згідно Розділу ІІ Преміювання ч. 4. Преміювання Директора Центру за результатами роботи за місяць, здійснюється за погодженням з Міністерством культури України, відповідно до Положення про преміювання керівників закладів культури, що є бюджетними установами, які належать до сфери управління Міністерства культури України, затвердженого наказом Міністерством культури України від 29.08.2018 року №754; ч. 5. Преміювання Директора Центру за результатами роботи за квартал та рік здійснюється за обґрунтованим поданням Ради трудового колективу з урахуванням вимог цього Положення.

02 червня 2020 року, відповідно до наказу №22 ДО «Український центр культурних досліджень» затверджено «Положення про преміювання працівників Українського центру культурних досліджень, встановлення стимулюючих надбавок та надання матеріальної і грошової допомоги».

Згідно Розділу ІІ Преміювання ч. 3. Преміювання Директора Центру за результатами роботи за місяць, здійснюється за погодженням з Міністерством культури та інформаційної політики України, відповідно до Положення про преміювання керівників закладів культури, що є бюджетними установами, які належать до сфери управління Міністерства культури України, затвердженого наказом Міністерства культури України від 29.08.2018 року №754; ч. 4. Преміювання Директора Центру за результатами роботи за квартал та рік здійснюється за обґрунтованим поданням Ради трудового колективу з урахуванням вимог цього Положення.

Крім того, відповідно до наказу №745 від 18.10.2005 Міністерства культури і туризму України «Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки зі змінами», ч. 3 абзац 5 Преміювання керівників установ, закладів та організацій культури, установлення їм надбавок та доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги здійснюються за рішенням органу вищого рівня у межах наявних коштів на оплату праці.

Також, відповідно до наказу №754 від 29.08.2018, Міністерства культури України затверджено «Положення про преміювання керівників закладів культури, що є бюджетними установами, які належать до сфери управління Міністерства культури України».

Відповідно до Розділу І вказаного Положення ч. 3 дія цього Положення поширюється на керівників установ, організацій та закладів культури, що належать до сфери управління Мінкультури, та повністю утримуються за рахунок бюджетних коштів (далі - керівники закладів культури); ч. 3 Преміювання керівників закладів культури здійснюється щомісяця відповідно до їх особистого внеску в загальний результат за підсумками роботи; ч. 4 Виплата премії здійснюється в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі відповідного закладу культури. Розділ ІІ п. 4 Преміювання керівників закладів культури проводиться за результатами розгляду звіту керівника про проведену протягом відповідного періоду роботи.

Крім того, 11 грудня 2017 року, відповідно до наказу Державної організації «Український центр культурних досліджень» затверджено Положення про умови оплати праці працівників Українського центру культурних досліджень.

Згідно ч. 4 Положення, директор Центру затверджує порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи у межах коштів на оплату праці. Порядок і умови преміювання (категорії працівників, які підлягають преміюванню, періодичність виплати премій, показники преміювання, умови, за яких працівники не подаються для преміювання, яке затверджується директором Центру за погодженням з відповідним органом профспілки (у разі його відсутності - з радою трудового колективу) Центру; ч. 5. Преміювання директора Центру, встановлення йому надбавок та доплат до посадового окладу, надання матеріальної допомоги здійснюється на підставі рішення Міністерства культури України.

Таким чином, ОСОБА_9 , перебуваючи на посаді директора ДО «Український центр культурних досліджень», що розташована за адресою: місто Київ, вулиця Ярославів Вал, № 36 , в силу покладених на неї адміністративно-господарських функцій, відповідно до п. 1 Примітки до ст. 364 КК України, є службовою особою.

Так, у невстановлений досудовим розслідуванням день та в невстановлений досудовим розслідуванням час, ОСОБА_9 , перебуваючи на посаді директора ДО «Український центр культурних досліджень», зловживаючи своїм службовим становищем, будучи особою у розпорядженні якої, перебуває майно ДО «Український центр культурних досліджень», виник кримінально-протиправний намір, направлений на незаконне збагачення шляхом привласнення чужого майна - коштів, належних ДО «Український центр культурних досліджень».

ОСОБА_9 , реалізуючи свій злочинний умисел та корисливий мотив, направлені на привласнення чужого майна, що знаходилось у її відданні, перебуваючи на посаді директора ДО «Український центр культурних досліджень», зловживаючи своїм службовим становищем, у грудні місяці 2018 року, у невстановлений досудовим розслідуванням час, знаходячись в приміщенні ДО « Український центр культурних досліджень », а саме за адресою: місто Київ, вулиця Ярославів Вал, № 36 , розуміючи умови (всупереч) Контракту №700 від 26 грудня 2017 року з додатками №1,2, наказу від 18.10.2005 №745 Міністерства культури і туризму України «Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки», та «Положення про преміювання керівників закладів культури, що є бюджетними установами, які належать до сфери управління Міністерства Культури України», затвердженого наказом Міністерства від 29.08.2018 №754, без погодження Міністерства культури України, Міністерства культури та інформаційної політики, на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 27 грудня 2018 року №129-о (свого наказу), здійснила привласнення майна, а саме: грошових коштів належних ДО «Український центр культурних досліджень», шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії, за підсумками роботи у 2018 році у розмірі 300% (відсотків) посадового окладу розміром 9 556 гривень 70 копійок, обернувши їх на свою користь, та якими в подальшому розпорядилась на власний розсуд, тим самим завдала збитку ДО «Український центр культурних досліджень» на вказану суму.

Крім того, ОСОБА_9 , продовжуючи реалізацію вказаного злочинного умислу, діючи за вказаним місцем кожного окремого разу повторно у такий самий спосіб шляхом зловживання своїм службовим становищем всупереч умов Контракту №700 від 26 грудня 2017 року з додатками № 1, 2, наказу від 18.10.2005 №745 Міністерства культури і туризму України «Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки», та «Положення про преміювання керівників закладів культури, що є бюджетними установами, які належать до сфери управління Міністерства Культури України», затвердженого наказом Міністерства від 29.08.2018 №754, без погодження Міністерства культури України, Міністерства культури та інформаційної політики, здійснила повторне привласнення майна, грошових коштів належних ДО «Український центр культурних досліджень», а саме:

-у жовтні 2019 року, на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 28 жовтня 2019 року №76-о (свого наказу), шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії за результатами роботи за ІІІ квартал 2019 року, у розмірі 300% (відсотків) посадового окладу, розміром 13 887 гривень 27 копійок;

-у грудні місяці 2019 року на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 20 грудня 2019 року №88-о (свого наказу), шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії за результатами роботи за ІV квартал 2019 року у розмірі 200% (відсотків) посадового окладу, розміром 9 699 гривень 04 копійки;

-у грудні місяці 2019 року на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 20 грудня 2019 року №89-о (свого наказу), шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії, за результатами роботи за 2019 рік, у розмірі 28 700 гривень;

-у березні місяці 2020 року на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 23 березня 2020 року №19-о (свого наказу), шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії, за результатами роботи за І квартал 2020 року, у розмірі 29 000 гривень;

-у серпні місяці 2020 року на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 25 серпня 2020 року № 52-о (свого наказу), шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії з Дня Незалежності України у розмірі 5 000 гривень,

- у вересні місяці 2020 року на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 28 вересня 2020 року № 65-о, (свого наказу), шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії за результатами роботи за ІІІ квартал 2020 року, у розмірі 24 800 гривень;

-у листопаді 2020 року на підставі наказу директора ДО «Український центр культурних досліджень» ОСОБА_9 від 10 листопада 2020 року №76-о шляхом незаконної виплати (нарахування) ОСОБА_9 премії з нагоди Дня працівників культури та майстрів народного мистецтва, у розмірі 10 000 гривень, обернувши вказані кошти на свою користь, та якими в подальшому розпорядилась на власний розсуд, тим самим завдала збитку ДО «Український центр культурних досліджень».

Всього, внаслідок кримінально протиправних дій ОСОБА_9 , ДО «Український центр культурних досліджень», завдано матеріальної шкоди на загальну суму 159 384 (сто п`ятдесят дев`ять тисяч триста вісімдесят чотири) гривні 47 (сорок сім) копійок.

В апеляційній скарзі прокурор у кримінальному провадженні ОСОБА_11 просить скасувати вказаний вирок та ухвалити новий, яким визнати ОСОБА_9 винною у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 191; ч. 3 ст. 191 КК України, та призначити покарання за ч. 2 ст. 191 КК України у виді 3 років позбавлення волі, з позбавленням права займатися діяльністю, пов`язаною з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій строком на 2 роки; за ч. 3 ст. 191 КК України у виді 4 років позбавлення волі, з позбавленням права займатися діяльністю, пов`язаною з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій строком на 2 роки. На підставі ч. 1 ст. 70 КК України за сукупністю злочинів, шляхом поглинення менш суворого покарання більш суворим, призначити ОСОБА_9 остаточне покарання у виді 4 років позбавлення волі, з позбавленням права займатися діяльністю, пов`язаною з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій строком на 2 роки.

Прокурор вважає, що вирок є незаконним та необґрунтованим у зв`язку з порушенням вимог кримінального процесуального закону, неправильним застосуванням закону України про кримінальну відповідальність, а також невідповідністю висновків суду фактичним обставинам кримінального провадження.

Апелянт вказує, що суд не надав належної оцінки дослідженим доказам, а саме не взяв до уваги докази, які мають істотне значення для висновків суду та могли б вплинути на прийняте рішення. Суд не зазначив чому взяв до уваги одні докази та відкинув інші, а також не зазначив закон, який підлягає застосуванню у даному випадку.

Вважає, що висновки суду, викладені у судовому рішенні, містять істотні суперечності, оскільки суд не надав належної правової оцінки висновкам судово-економічних експертиз № 229/21 та № 22-09/СЕС, які суперечать одна одній та є сумнівними, прийняв до уваги висновок експерта, який спростовує винність обвинуваченої, хоча він спростовується іншими доказами в справі, а також не обґрунтував чому не прийняв до уваги висновок експерта, який підтверджує наявність в діях ОСОБА_9 складу злочинів.

Вказує, що суд належним чином не врахував результати проведеної ревізії фінансово-господарської діяльності ДО «Українського центру культурних досліджень» за період з 01.01.2017 по 30.11.2020. Суд помилково дійшов висновку про відсутність повторності привласнення майна ОСОБА_9 , оскільки останнє підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, а саме аркуш 11,13 обвинувального акта.

Крім того, прокурор вказує на порушення положення ч. 6 ст. 364 КПК України, оскільки не було надано сторонам можливість висловити репліки після судових дебатів.

Таким чином, прокурор вважає, що надані стороною обвинувачення докази підтверджують винуватість ОСОБА_9 , фактичні дані, які покладено в основу обвинувачення і на яких воно ґрунтується, отримані в порядку, передбаченому КПК України та узгоджуються між собою, були предметом безпосереднього дослідження суду, не викликають сумніву в законності їх збирання (формування) та процесуального закріплення.

Заслухавши доповідь судді, пояснення прокурора, який підтримав апеляційну скаргу, пояснення обвинуваченої та захисника, які заперечила проти скасування вироку, провівши судові дебати, заслухавши останнє слово обвинуваченої, вивчивши матеріали кримінального провадження, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає її такою, що підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Відповідно до ст. 370 КПК України, судове рішення повинно бути законним, обґрунтованим і вмотивованим. Законним є рішення, ухвалене компетентним судом згідно з нормами матеріального права з дотриманням вимог щодо кримінального провадження, передбачених цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі об`єктивно з`ясованих обставин, які підтверджені доказами, дослідженими під час судового розгляду та оціненими судом відповідно до статті 94 цього Кодексу. Вмотивованим є рішення, в якому наведені належні і достатні мотиви та підстави його ухвалення.

Стаття 409 КПК України передбачає, що підставою для скасування судового рішення при розгляді справи в суді апеляційної інстанції є, зокрема, невідповідність висновків суду, викладених у судовому рішенні, фактичним обставинам кримінального провадження; істотне порушення вимог кримінального процесуального закону.

Судове рішення вважається таким, що не відповідає фактичним обставинам кримінального провадження, згідно з вимогами ст. 411 КПК України якщо: висновки суду не підтверджуються доказами, дослідженими під час судового розгляду; суд не взяв до уваги докази, які могли істотно вплинути на його висновки; за наявності суперечливих доказів, які мають істотне значення для висновків суду, у судовому рішенні не зазначено, чому суд взяв до уваги одні докази і відкинув інші; висновки суду, викладені у судовому рішенні, містять істотні суперечності. Вирок та ухвала підлягають скасуванню чи зміні із зазначених підстав лише тоді, коли невідповідність висновків суду фактичним обставинам кримінального провадження вплинула чи могла вплинути на вирішення питання про винуватість або невинуватість обвинуваченого, на правильність застосування закону України про кримінальну відповідальність, на визначення міри покарання або застосування примусових заходів медичного чи виховного характеру.

Частина 1 статті 412 КПК України передбачає, що істотними порушеннями вимог кримінального процесуального закону є такі порушення вимог цього Кодексу, які перешкодили чи могли перешкодити суду ухвалити законне та обґрунтоване судове рішення.

Норми ч.1 ст. 337 КПК України встановлюють, що судовий розгляд проводиться лише стосовно особи, якій висунуте обвинувачення, і лише в межах висунутого обвинувачення відповідно до обвинувального акта, крім випадків, передбачених цією статтею.

Обвинувальний акт повинен відповідати вимогам ст. 291 КПК України, зокрема в ньому повинні бути зазначено серед іншого виклад фактичних обставин кримінального правопорушення, які прокурор вважає встановленими, правову кваліфікацію кримінального правопорушення з посиланням на положення закону і статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність та формулювання обвинувачення.

За відсутності у обвинувальному акті формулювання обвинувачення, суд першої інстанції позбавлений можливості виконати вимоги ч.1 ст. 337 КПК України та постановити законне і обґрунтоване рішення в кримінальному провадженні.

Як вбачається з матеріалів кримінального провадження, в обвинувальному акті в кримінальному провадженні №4202110200000063 щодо ОСОБА_9 за ч.2 ст. 191, ч.3 ст. 191 КК України формулювання обвинувачення не відповідають фактичним обставинам інкримінованих обвинуваченій злочинів, зокрема у формулюванні обвинувачення відсутні епізоди за вересень та листопад 2020 року.

Викладаючи у вироку пред`явлене ОСОБА_9 обвинувачення суд першої інстанції на власний розсуд виклав формулювання обвинувачення, яке не відповідає тому, що зазначено слідчим та затверджено прокурором. Зокрема кожен епізод був викладений та кваліфікований слідчим окремо за ч.2 ст. 191КК України або за ч.3 ст. 191 КК України, останні епізоди взагалі відсутні у формулюванні обвинувачення. На думку слідчого ОСОБА_9 по кожному епізоду привласнила чуже майно шляхом зловживання службовим становищем, і по всім крім першого епізоду вчинила такі дії повторно.

Натомість суд першої інстанції виклав пред`явлене обвинувачення яке не відповідає тому, що міститься у обвинувальному акті, перерахувавши всі крім першого епізоди як продовжуваний злочин, при цьому зазначивши ще два привласнення, яких немає у формулюванні обвинувачення, викладеному слідчим. Також суд зазначив, що органом досудового слідства ОСОБА_9 обвинувачується у привласненні чужого майна, яке перебувало у її віданні, шляхом зловживання службовим становищем, тобто у вчиненні злочину, передбаченого ч.2 ст. 191 КК України, а також ті ж самі дії вчинені повторно, - за ч.3 ст. 191 КК України. Однак таке обвинувачення взагалі ОСОБА_9 не пред`являлося.

Обґрунтовуючи рішення про недоведеність складу злочинів в діянні ОСОБА_9 , суд першої інстанції виходив саме зі свого викладення формулювання обвинувачення, чим істотно порушив вимоги кримінального процесуального закону, оскільки фактично розглянув обвинувачення, яке не пред`являлося особі. А тому, суд апеляційної інстанції позбавлений можливості перевірити доводи апеляційної скарги прокурора щодо невідповідності висновків суду фактичним обставинам кримінального провадження та постановити свій вирок відповідно до пред`явленого прокурором обвинувачення.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, допустив істотні порушення вимог кримінального процесуального закону, які перешкодили ухвалити законне та обґрунтоване судове рішення, тому у відповідності до приписів ст.ст. 409, 411, 412, 415 КПК України, вони тягнуть за собою безумовне скасування вироку суду з призначенням нового розгляду в суді першої інстанції.

Призначаючи новий розгляд в суді першої інстанції, суд апеляційної інстанції не має права вирішувати наперед питання про доведеність чи недоведеність обвинувачення, достовірність або недостовірність доказів, переваги одних доказів над іншими, застосування судом першої інстанції того чи іншого закону України про кримінальну відповідальність та покарання, як на те посилається в апеляційній скарзі прокурор, тому ці доводи слід перевірити при новому розгляді провадження, а відтак, апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст. 376, ст. 404, ст. 405, ст. 407, ст. 419 КПК України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу прокурора у кримінальному провадженні ОСОБА_11 задовольнити частково.

Вирок Шевченківського районного суду м. Києва від 01 серпня 2022 року щодо ОСОБА_9 скасувати та призначити новий розгляд в кримінальному провадженні по обвинуваченню ОСОБА_9 за ч. 2 ст. 191, ч.3 ст. 191 КК України в суді першої інстанції.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Судді:




ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 11-кп/824/2044/2024 Головуючий у суді першої інстанції - ОСОБА_1

№ 761/4131/22

Категорія КК: ч. 3 ст. 191 Доповідач в апеляційній інстанції - ОСОБА_2

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2024 року колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду

в складі: головуючого судді ОСОБА_2 ,

суддів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

за участю секретарів ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,

прокурора ОСОБА_7 ,

захисника ОСОБА_8

обвинуваченої ОСОБА_9 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві кримінальне провадження по обвинуваченню

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Северодвинськ Росіїської Федерації, громадянки України, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ,

у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 191; ч. 3 ст. 191 КК України, -

У С Т А Н О В И Л А:

Приймаючи до уваги, що складання повного тексту ухвали вимагає значного часу, колегія суддів вважає за можливим скласти та оголосити лише резолютивну її частину.

Керуючись ст. 376, ст. 404, ст. 405, ст. 407, ст. 419 КПК України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу прокурора у кримінальному провадженні ОСОБА_11 задовольнити частково.

Вирок Шевченківського районного суду м. Києва від 01 серпня 2022 року щодо ОСОБА_9 скасувати та призначити новий розгляд в кримінальному провадженні по обвинуваченню ОСОБА_9 за ч. 2 ст. 191, ч.3 ст. 191 КК України в суді першої інстанції.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Повний текст ухвали проголосити 18 березня 2024 року о 14 годині.

Судді:




ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено12.06.2024
Номер документу119625182
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —761/4131/22

Ухвала від 16.09.2024

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Макаровець Алла Миколаївна

Ухвала від 12.03.2024

Кримінальне

Київський апеляційний суд

Жук Ольга Володимирівна

Ухвала від 26.09.2022

Кримінальне

Київський апеляційний суд

Жук Ольга Володимирівна

Ухвала від 16.09.2022

Кримінальне

Київський апеляційний суд

Жук Ольга Володимирівна

Вирок від 01.08.2022

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Чайка О. С.

Ухвала від 29.04.2022

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Чайка О. С.

Ухвала від 10.02.2022

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Чайка О. С.

Ухвала від 07.02.2022

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Чайка О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні