ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
04 червня 2024 року м. Дніпросправа № 160/32089/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),
суддів: Шлай А.В., Кругового О.О.,
розглянувши у порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія "Проспект" на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.12.2023 в адміністративній справі №160/32089/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія "Проспект" до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради Комунальне підприємство "Жилсервіс-5" Дніпровської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
06 грудня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія Проспект" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради Комунальне підприємство "Жилсервіс-5" Дніпровської міської ради, в якій просить:
-визнати протиправною бездіяльність Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради щодо не прийняття на зберігання протоколу від 27.10.2019 року зборів співвласників багатоквартирного будинку № 12 (під`їзди 1, 2) по проспекту Героїв, міста Дніпра;
-визнати протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 25.07.2023 року № 11-25/7 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків", у частині визначення управителем житлового будинку № 12 по пр. Героїв (1,2 під`їзд), міста Дніпра - комунального підприємства «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради;
-визнати протиправними дії виконавчого комітету Дніпровської міської ради щодо укладання від імені та в інтересах співвласників житлового будинку АДРЕСА_1 (1,2 під`їзд) договору №2 від 28.07.2023 року про надання послуги з управління багатоквартирними будинками, що входять до Об`єкту №2 (Багатоквартирні будинки Соборного району м. Дніпро) з комунальним підприємством «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради у частині визначення управителем житлового будинку №12 по пр. Героїв (1,2 під`їзд) - комунального підприємства «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.12.2023 року Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія Проспект" до відповідача-1: Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, відповідача-2: Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради, третя особа: комунальне підприємство "Жилсервіс-5" Дніпровської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - повернуто позивачеві.
Суд першої інстанції повернув позовну заяву товариству з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія Проспект", посилаючись на те, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 25.07.2023 року №11-25/7 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків", у частині визначення управителем житлового будинку № 12 по пр. Героїв (1,2 під`їзд), міста Дніпра - комунального підприємства «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради; визнання протиправними дій виконавчого комітету Дніпровської міської ради щодо укладання від імені та в інтересах співвласників житлового будинку АДРЕСА_2 ) договору №2 від 28.07.2023 року про надання послуги з управління багатоквартирними будинками, що входять до Об`єкту №2 (Багатоквартирні будинки Соборного району м. Дніпро) з комунальним підприємством «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради у частині визначення управителем житлового будинку №12 по пр. Героїв (1,2 під`їзд) - комунального підприємства «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради, підлягають розгляду в порядку господарського судочинства, так як вказані правовідносини стосуються господарської діяльності підприємств щодо обслуговування частини житлового будинку, а спір між суб`єктами господарювання, ОСББ і виконавчим комітетом в цьому випадку не є публічно-правовим спором.
Не погодившись з ухвалою суду Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія Проспект", звернулось з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 25.07.2023р. №11-25/7 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків", у частині визначення управителем житлового будинку АДРЕСА_1 (1,2 під`їзд), міста Дніпра - КП «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради; визнання протиправними дій виконавчого комітету Дніпровської міської ради щодо укладання від імені та в інтересах співвласників житлового будинку АДРЕСА_1 (1,2 під`їзд) договору №2 від 28.07.2023 року про надання послуги з управління багатоквартирними будинками, що входять до Об`єкту №2 (Багатоквартирні будинки Соборного району м. Дніпро) з комунальним підприємством «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради у частині визначення управителем житлового будинку №12 по пр. Героїв (1,2 під`їзд) комунального підприємства «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства. Скаржник сверджує, що оскаржувана ухвала є протиправною та підлягає скасуванню. Просить апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово- сервісна компанія Проспект"- задовольнити. Ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року у справі № 160/32089/23 про повернення позовної заяви скасувати та направити справу № 160/32089/23 для продовження розгляду до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.
Приписами статті 55 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За приписами пункти 1, 2 частини першої статі 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір. Публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг.
Відповідно до п.7 ч. 1 ст. 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, орган військового управління, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Відповідно до п.18 ч.1 ст.4 КАС України нормативно-правовий акт - це акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який установлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Згідно з п.19 ч.1 ст.4 КАС України індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Частиною 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Слід зазначити, що відповідно до приписів ст.2, 5 КАС України об`єктом судового захисту в адміністративному судочинстві є не будь-який законний інтерес, а порушений суб`єктом владних повноважень.
Відповідно до п.п.4,5 частини 5 статті 160 КАС України в позовній заяві зазначаються: зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.
Згідно з частиною 1 статті 172 КАС України в одній позовній заяві може бути об`єднано декілька вимог, пов`язаних між собою підставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні позовні вимоги.
Згідно з частиною 1 статті 21 КАС України позивач може заявити кілька вимог в одній позовній заяві, якщо вони пов`язані між собою.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 ГПК України: господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності.
У відповідності до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Приписами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Оскільки спір у даній справі (№160/32089/23) спрямований на визнання протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 25.07.2023 року №11-25/7 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків", у частині визначення управителем житлового будинку АДРЕСА_1 (1,2 під`їзд), міста Дніпра - комунального підприємства «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради; визнання протиправними дій виконавчого комітету Дніпровської міської ради щодо укладання від імені та в інтересах співвласників житлового будинку АДРЕСА_1 (1,2 під`їзд) договору №2 від 28.07.2023 року про надання послуги з управління багатоквартирними будинками, що входять до Об`єкту №2 (Багатоквартирні будинки Соборного району м. Дніпро) з комунальним підприємством «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради у частині визначення управителем житлового будинку № 12 по пр.Героїв (1,2 під`їзд) - комунального підприємства «Жилсервіс-5» Дніпровської міської ради, підлягають розгляду адміністративному судочинству, так як вказані правовідносини є публічно-правовими відносинами, а вказаний спір є публічно-правовим в розумінні п.9 ч. 1 ст.19 КАС України.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо повернення позовної заяви позивачу.
Як наслідок, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія "Проспект" слід задовольнити, ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.12.2023 року скасувати та справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Керуючись 241-245, 250, 311, 317, 320 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія "Проспект" на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.12.2023 в адміністративній справі №160/32089/23 - задовольнити.
Ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.12.2023 в адміністративній справі №160/32089/23 скасувати та справу направити до Дніпропетровського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий - суддяЛ.А. Божко
суддяА.В. Шлай
суддяО.О. Круговий
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 12.06.2024 |
Номер документу | 119626190 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Божко Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні